Eivind
I år har jeg sikkert gått 50 runder som jeg ikke har betalt, og på 12-15 baner. Jeg vet det er ikke pent gjort, men likevel er jeg litt stolt over det. Jeg ble plutselig arbeidsledig etter at firmaet jeg var ansatt i gikk konk, og måtte t.o.m. selge medlemsandelen min i golfklubben der jeg var medlem. Med 8 i hcp var det tøft å ikke kunne spille lenger, så jeg valgte å snike på banene for å prøve å holde et visst nivå til jeg får råd til å melde meg inn i en klubb igjen.
Dermed har jeg "spart" ca 15 000 kr i sommer, og det geniale er at dette er penger som ingen har tapt fordi alternativt hadde jeg ikke hatt råd og dermed ville ikke golfbanene fått disse pengene likevel.
Jeg har heller ikke tatt plassen til noen som ellers ville ha betalt, og jeg har gått på tider og baner der det har vært god plass mellom spillerne, baner der slitasje ikke er en faktor.
Jada, bare bli sinte dere som har råd og har betalt, men jeg er ikke selv skyld i at det har blitt sånn, ble bare økonomisk offer etter at en golfspillende direktør kjørte bedriften vår i dass. Og HAN er fortsatt medlem på Losby, sitter igjen med en av medlemsandelene han og to andre i direksjonen bevilget seg fra "representasjonskontoen" til bedriften.......
Snikspilling vil alltid forekomme, men i så liten grad at det neppe blir et problem for banene. De fleste som snikspiller er nok sånne som meg, som ikke har råd til å betale de astronomiske prisene det forlanges i golf i dag.
Hvorfor kan det ikke i stedet bygges baner av bra kvalitet der pengene brukes på BANEN i stedet for å koste på dyre klubbhus, proshop, restauranter, og alt det andre rundt som strengt tatt ikke behøves. I Storbritannia finnes en haug av baner med topp spillekvalitet, men bare en liten kiosk for salg av greenfeebilletter og et par gartnere som klarer å holde god (uten å overdrive) kvalitet på gresset. Hvorfor trengs 3 ganger så mye personell på en norsk bane ???