Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Elverum og Sorknes konkurs

Golfemannen

over 17 år siden

Golfemannen

Hva betyr dette for medlemmene og banene ?

Bjarne potet

over 17 år siden

Bjarne potet

Det betyr at klubbene ikke har penger og ikke kan fortsette driften. Det betyr at medlemmene ikke kan spille på banene før det kommer inn penger på en eller annen måte.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Det er baneselskapene som er konkurs så vidt jeg forstår, ikke klubbene. Klubbene har derfor ikke noen baner å la medlemmene spille på. En meget mulig løsning er derfor at Elverum GK og Sorknes GK blir enige med bostyrer om at de kan overta banene inkl. eventuelle leieforhold gitt samtykke fra grunneier. Det betyr også at medlemmene i så fall må innbetale en del penger for å finansiere overtagelsen av driftsmidler mv. Både hvor mye det blir snakk om pr medlem og alle mulige andre spørsmål blir foreløpig rene spekulasjoner, men å spekulere på hypotetiske spørsmål er vel Scangolf debattantene eksperter på?

jonag

over 17 år siden

jonag

Det blir golf videre på både Sorknes og på Elverum. Når folk må så stiller man opp. Om man klarer å snu og starte på nytt kommer det som oftest noe positivt ut.

Synd er det alltid på de som taper på en konkurs, og det er vel...medlemmene, investorer og noen ekstra.

Synd man har NM ene året og konkurs et annet, men, men..

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Fritt frem for tjuvspill mao??? På denne tiden av året vokser vel ikke gresset heller? :D

green

over 17 år siden

green

Det blir nok endel spekulasjoner som Pepper sier, så lenge ingen kan komme med et konkrete svar. Det er vel derfor vi debatterer :-)

På dette tidspunktet er nok ikke det mulig å framlegge en konkret plan. Dialog mellom driftsselskapet og eiendomsselskapet må vel først starte?

Driftsselskapet er konkurs, og da må klubben bli enige med øvrig(e) interessenter. Banene er jo der og de fleste? er vel interessert i videre drift, om det ikke koster dem skjorta. Eller for å være uhøytidelig, flerrer den av.

Penger må spyttes inn, på hvilken måte dette best kan gjøres, bør jo de som sitter med regnskap, tillit og øvrig informasjoner kunne avgjøre, til det beste for (evt.) videre drift.

Som "grønnskolling" i dette tilfellet, lurer jeg på om jeg som andels- eier, er med-eier i driftsselskapet, eller eiendoms-selskapet der jeg har aksjene mine?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

I de to siste klubbene jeg har vært medlem (Hauger og Miklagard), har jeg hatt en aksje både i AS'et og i klubben.

Var medlem på Elverum de tre første årene. Såvidt jeg husker, var den eid av Thomas Meinich. Men det er noen år siden (dessverre)

green

over 17 år siden

green

Kan min konklusjon da bli at du har vært/er medeier, på begge sider?

( får bare skjemmes over av at jeg ikke har satt meg inn i hva AS`et, er oppdelt i.) :-)

Pendlern

over 17 år siden

Pendlern

Det er sunt og godt at noen baner går på rompa nå. I lille Norge er man ikke garantert grei drift uten rike onkler. Sånn er det bare. Jeg kjører gjerne 1 time til nærmeste bane om så. Men noen er jo faen sååå bortskjemte.....

green

over 17 år siden

green

Pendleren; forsår deg, selv om det er leitt at baner blir nedlagt. Tror selv at dette kan være er en nødvendighet, der det finnes for mange baner.

På den andre side, er det deilig å spille på en bane, uten for mye trøkk. Gleden ved å spille i ro, ute at noen hele tiden puster deg i nakken er helt topp :-)

Bor selv i et grisgrent område, og vet mindre om steder der folke-tettheten er mye høyere, er helt amatør i så fall...

Her på bygda må enkelte kjøre en time eller mer, for å komme til nærmeste bane. Det er kanskje prisen vi må betale for å nyte en flott bane i ro og stillhet.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Gunnar Bull: Jeg har også vært medlem i Hauger og Miklagard. Man ha kun aksje i AS'et (per def.) Denne aksjen gir spillerett,men man er i tillegg pliktig til å være medlem i klubben. A/S'et krever inn baneleie fra klubben, mens klubben fastsetter og krever inn årskontingenten fra medlemmene.
Det er altså kun et A/S og en golfklubb. I A/S har en aksje en stemme (du kan eie flere), mens i klubben har hvert medlem en stemme.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

green: Du er A/S'et som er konkurs. Dette har vel både eiet og drevet banen. Nå er det kreditorene som eier banen.
En løsning er at golfklubben kaller inn medlemmene og man vurderer om disse vil stifte et nytt A/S og reise kapital til å kjøpe golfbanen fra kreditorene og sikre videre drift

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Waldorf, du har selvfølgelig rett. Jeg har kun aksje i AS'et, og en stemmerett i klubben.

Slitsomt at det må være to styrer, men det er vel den eneste praktiske løsningen som fungerer.

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Elverum og Rena.
To nabobaner.
Med knøttlite marked.
Som to sultne bortskejmte barn som spiser på samme brødskiva.
Ingen blir mette.
Elverum mister nok maaange medlemmer til Atlungstad.
Likevel merkelig at begge banene gikk konkurs samtidig.
To baner som ligger mindre enn en halvtime fra hverandre.
Og bare de to banene i hele Scandinavia.
Hvis den ene banen hadde gått konk ville den andre lett kunne dekke behovet.
Ikke allverdens lang kjøretur mellom Elverum og Rena.
Lukter litt kartell av det der.
Men vi får se om begge banene starter opp igken samtidig også....

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Såvidt jeg vet eies begge banene av samme selskap. Derfor gikk begge konk samtidig.

Gary Prayer

over 17 år siden

Gary Prayer

Hva skjer i Trysil? Samme leietager av anlegget Thomas Meinich.En triologi som henger sammen med Elverum og sorknes.Må skistar med kapasitet økonomisk igjen ta over ,kjører meinich videre eller må nye drivere inn også her?Hvorfor ta over driften av Trysil i våres når driften gikk med negatvt resultat og du samtidig sliter med to selskaper som er kraftig insolvendt? Uansett trist er det !
Slike baner kan ikke drives etter konsernmodellen det er for kostnadsdrivene ,ildsjeler må til som står på døgnet rundt til det beste f
or banen og egen vinning med kunnskap om golf, servering, service og økonomi. Altså ikke bare enkelt.Løsningen må være å få tak på folk som brenner for jobben jobber døgnet rundt og tar en laaaang ferie vinterstid.

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Jeg har aldri egentlig forstått hvordan Sorknes kunne finne medlemmer nok til å drive en golfbane. Hvis alle golfspillerne i området (Mjøsen, Elverum, Sorknes, Atlungstad) var medlemmer i den banen som lå nærmest hjemmet deres ville det bare bli noen hytteeirer og lokale bønder igjen til Sorknes. Og bønder spiller ikke golf, så dermed burde Sorknes ha lagt ned eller redusert til 6 hull og drivingrange for flere år siden.
Lett å være etterpåklok, men tror flere golfbaner må titte litt på driften sin. Lurer på baner om som Mørk, Kvinesdal, Hemsedal, Hallingdal, Bjørnefjorden, Mjøsen, Randsfjorden og sikkert enda flere egentlig har nok medlemsgrunnlag til å opprettholde standarden de har i dag.
Er også spent på hvordan konseptet til Holtsmark vil slå ut i det lange løp.

Børje Pedersen

over 17 år siden

Børje Pedersen

Her på flatbygdene må vi ha landets beste tilgang på golfbaner.
Starter vi på torget på Elverum, har vi disse kjøretidene til de ulike banene.
Trysil 1 time
Sorknest 40 minutter
Mjøsen 50 minutter
Atlungstad 30 minutter
Kongsvinger 1,5 timer
Innenfor en kjøretid på rundt 2 timer, har vi ytterligere tilgang på rundt 5 baner i Sverige og alle i Akershus Øst.
Med ett innbyggerantall på 188 000, blir dette ett befolkningsgrunnlag på 31 000 pr. bane, og det er ganske enkelt for lite folk.

Jeg skal ikke spekulere i den enkelst klubbs medlemstap, men tror at årsaken finnes før Atlungstad ble bygd.

Det jeg er mest glad for i dag, er at vi på Elverum har ett godt fungerende styre som har tatt tak i situasjonen. Selv om vi har kort kjøretid til andre baner, er vi jo glade i egen klubb og vil bevare banen vår.

Alfa

over 17 år siden

Alfa

Pål sine kråker. Hva i H...... vet du om bønder og deres interesse for golf? Er du en økonomisk flykning fra mellomeuropa eller..... :-D

Hva vet du om banene du remser opp? Vitner kun om en ting. Du er den uvitende sauen, de flest deltidsbønder har som levebrød. Slakt og thats it !!!!

Ingen har tatt deg seriøst til nå, og sånn vil det forbli. Flaut????

Anbefalt nytt nic: Pål sine skrøner, som henspeiler på deg og din uforstand/uvitenhet om vårt samfunn.

Hvor mye koster returen?

tak, oslo

over 17 år siden

tak, oslo

Synes Pål hadde gode poenger.
Og jeg anbefaler Alfa å la være å logge seg på pc'n etter
en tur på byen..................

Anders

over 17 år siden

Anders

Jeg er medlem på Mjøsen, og tenkte bare jeg skulle gi Pål en liten oppdatering, siden han nevner klubben "min". Vi har gått ganske dårlig endel år, det er riktig. Men sittende styre har fått til en avtale med ny bank, så nå har vi 1,5 mill i gjeld, og det bør vi klare. Tilgangen på nye medlemmer er kanskje litt lavere enn forventet, men ved årets slutt er det faktisk ikke store underskuddet, akkurat hvor mye det blir, vet vi ikke helt enda, men det skal ikke være så fryktelig mye. Man kan trygt si at vi er på rett veg, og at klubben har livets rett :-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror største grunnen til problemene ved Elverum og Rena ligger i konseptet. Da jeg begynte å spille golf for en evighet siden, var det nesten ikke mulig å bli medlem i en eneste klubb uten å betale massevis av penger for det.

Elverum og Rena var datidens løsning for mange, fordi de var de første som kjørte med fjernmedlemsskap (synes å erindre at jeg betalte rundt 2-3000 kroner pr år). Etterhvert dukket det jo opp mange "postkasseklubber" uten bane som konkurrerte ut Elverum og Rena, og dermed forsvant mye av grunnlaget også.

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

He he, Alfa, fikk du den ikke opp siden du er så sur midt på natta ?
Hva jeg vet om bønder??;
Jeg er for eksempel født og har vokst opp på gård med avisa "Nationen" som hovedinformasjonsvindu mot verden før jeg tok utdannelse og ble akademiker og helfrelst golfspiller.
Og så har jeg slåss med bønder i mange år ifm 2 golfbaner jeg har vært med å realisere. Nesten halve slekta er bønder, så jeg vet ganske mye om bønders liv og negative holdninger til golf.
Vet også at det finnes unntak.

Tjaaaa

over 17 år siden

Tjaaaa

Kvinesdal har ikke noen økonomiske problemer. Næremste naboer, er jæren i vest og mandal i øst, kun med 9-hullsbaner :-)

I stedet for å tenke destruktivt, vil KGK foredle det allerede flotte golfparkanlegget. Noen bedre?

Judy

over 17 år siden

Judy

Flott for Kvinesdal. Det gjelder for banen jeg også er medlem i. Men ettersom den ikke ligger i nærheten av verken Sorknes eller Elverum, har den heller ikke noe med denne diskusjonen å gjøre.

?

over 17 år siden

?

Det er vel ikke tillatt å opprette golfklubb, som ikke har bane.
I såfall kan man bare danne en klubb og ta inn kr 100 i medl.k + bladavgifta - så kan man utstede spillekort.

Å takk for det.

Regner med at det koster ca. 4-5. mill. pr. år å holde en bane i stand + vedlikehold og utviklingskostnadene. i tillegg kommer utgiftene til klubben.

Tjaaaa

over 17 år siden

Tjaaaa

Judy, hvis du ser hva Pål sine kråker skriver 21.11 kl. 17: 59, vil du oppdage hvorfor jeg nevnte Kvinesdals situasjon i denne diskusjonen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her