Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

GREENENE TÅLER VINTERSPILL

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Ser at noen baner (Solum, Larvik, Kjekstad, Askim) år etter år driver ap med konservative greenkeepere på de andre banene.
Greenkeeping i Norge med manglende lys og kalde temperaturer minner om diskusjonen de hadde i middelalderen da alle de skriftlærede og betydningsfulle hevdet at jorda var flat, men så kom det en lurvete fattiggutt og beviste det motsatte.
Når skal greenkeeperpysene innse at greener tåler spill også om vinteren ?

Neida

over 17 år siden

Neida

Larvik og Kjeksstad stenger greenene ved frost!

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Det er greit nok det, men de stenger ikke etter kallenderen og det er hele poenget.

Truls

over 17 år siden

Truls

Tenker på at jeg alltid har hvalfartet over til Sverige etter endt sesong i Norge. Har noen ganger blitt så sent på sesongen av vi nesten har måttet måke oss rundt banen. I mars er det på'n igjen på de samme banene. Ser ikke ut som at greenene tar så mye skade av det heller, da disse ser helt "normale" ut på sommeren. DE har skjønt det og pengene fosser inn!

SONNY

over 17 år siden

SONNY

Jeg ser ikke grunnen til å gå rundt og fryse ihjel når jeg skal spille golf. Da blir ikke spillet noe bra. Så helt greit for meg at banene stenger i slutten av oktober.
Tror ikke pengene fosser akkurat inn på de banene som er åpne. Er vel som regel medlemmer som spiller, med noe unntak da.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Finnes ikkje dårlig vær osv... :)
Ull underst, så en tynn ullgenser og så en tynn golfjakke, duger ned til -5, svingen blir like fin.
Er det kaldere, så regner jeg med at det er sannsynnlig at det ligger snø!

Adam

over 17 år siden

Adam

SONNY!
Dynekilen tjener uhorvelig mye penger på spill vinterstid. Særlig i helgene er det ofte helt fullbooket.

Toffee

over 17 år siden

Toffee

Jæren Golf Klubb - Sommergreener hele året!

kalle

over 17 år siden

kalle

Er det noen som kanskje har spilt Dynekilen sommerstid? De har i såfall kastet penger ut av vinduet.... Bare se hva slags skader banen får når man slipper utpå sauene før gresset er klart...

Pål: Tenkt på at banene må stenge før frosten komemr fordi det er arbeid som MÅ gjøres før vinteren setter inn?

Trippelbogey

over 17 år siden

Trippelbogey

Jæren stenger sine sommergreener ved frost, det samme gjør de andre banene i Rogaland.

TB

Toffee

over 17 år siden

Toffee

Men hvor mye frost har vi på Jæren. St. Hans og Julaften/Nyttår er det som regel 12 grader, stiv kuling og regn. Utfordrene golf.....!

sonny

over 17 år siden

sonny

ja dynekilen tjener penger. Men nå tenkte jeg på norske baner da.

jonag

over 17 år siden

jonag

Ja, banene må ha høstarbeid før vinteren, men steng ned 9+9 hull for en tid da vel, gjør forberedelsene og la så banen være åpen da vel for vinterspill når frosten tillater ? Er det snø er det ingen som spiller, er det knallvær og bart, ja så la det spilles...

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Hvem Larvik driver ap med er for meg litt uklart. Spesielt etter å ha fått høre i proshopen at banen var i glimrende stand, betalt 480 kr, for så å bli sluppet ut på en bane med tele i bakken.

Vi lagde ikke noe nedslagsmerke den dagen for å si det sånn. Jeg har spilt bordtennis på bord med mindre sprett enn de greenene. Man kan gjerne opplyse om at det er tele i det minste.

@lle fugler

over 17 år siden

@lle fugler

Fjosok: banen har hatt tele siden helgen og jeg mener at under banestatus står det at en bør ha med seg syl for å få pegget opp!
Enig i at det kunne kommet frem litt bedre på forsiden!
Men ikke alle er på jobb i helgene på denne årstiden!
Når det gjelder proshop og utsagn der, var det kun tilfeldig at den var åpen. De som har proshopen hadde ikke vært der siden mnd skiftet så vidt jeg vet. Og siden banen var åpen regnet han antaglig vis med at siden banen var åpen så var det ikke frost! (tipper jeg).
Forøvrig er det ganske vanlig at det blir hardt når det ligger rundt 0 grader med vind.

green

over 17 år siden

green

Skal vi ikke stole på at fag-folk? De vet nok hva de driver med. Greenene blir ødelagt når man vandrer rundt på dem, når det er frost/ tele. De blir ujevne og nedtråkket.

Hvis det ikke betydde noe for banen/greenene, at banene holdt åpen når frosten har satt, ville vel alle benyttet seg av denne muligheten for å tjene penger?

Selv en "gammel" bonde uten greenkeeper-erfaring, klarer å sette seg inn i dilemmaet disse fagfolka sliter med år etter år.

green

over 17 år siden

green

Huff, ser stadig mine skrivefeil i ettertid. Skal være: Kan vi ikke stole på fagfolk? og, når frosten har satt seg.

Forfengeliga for sjåglasa foran skjemen, lenge leve :-(

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor banene skal ta skade av å spille om vinteren.

jeezus

over 17 år siden

jeezus

Det var en overraskelse! Du som har studert gressvekst i flere år...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er jo helt latterlig å tro at banene blir ødelagte av å spille på de når det er frost.
Uansett så vandrer det jo massevis av turgåere rundt på banene om vinteren. Banen tar ikke skade av det.
Dessuten når banen er hard, så blir det vertfall ikke noe nedslagsmerker der ballene lander.

green

over 17 år siden

green

Erik_ ,greenen blir jo ikke harde, de må jo i så tilfelle være skikkelig våte, slik at det dannes is.

Er ikke du fra bondebygda selv, i såfall burde du vite bedre ;-)

Erikke___

over 17 år siden

Erikke___

og når fikk du kompetanse på greener Erik___?
vi snakker ikke om når det er 20 kuldegrader ute, men i overgangsperioden fra høst til frost.

røttene kan ta skade av det, men det er selvsagt ingen garanti for at de blir det.

noen tar sjansen, andre gjør ikke det.

Erik____, uten å komme med noe fakta, så er innleggene dine bare vomfyll i tråden.
har du noe bakgrunn for påstanden din om hva som er og ikke er latterlig?

jonag

over 17 år siden

jonag

Det er mye mer komplekst enn som så og dette vet greenkeepere...

Men det værste er når man går på gress som er frossent. Da knekker de istedenfor å bøyes. Men lengden på gresset må være lang nok til at de klarer å knekke. Røttene tåler vel mer pga av de er mer beskyttet av bakken rundt.

Spes når det er et rimlag eller bittelitt nysnø på høsten har jeg flere ganger sett brune spor noen dager senere når det har blitt mildt igjen.

Men når gresset har vært gjennom frost og temperaturen er blitt vinterlig, tåler det mer enn tidligere på høsten.

Stort sett er det alltid nok vann i bakke (og gress) til at det blir tele og da blir det hardt.

Tele beskytter gresset når det er snø mot mugg og sopp

Golf og breikjefta

over 17 år siden

Golf og breikjefta

Det er "morsomt" og følge meningsutvekslingene på Scangolf. Mye sleiv,mye dårlig og noe bra.

Spesiellt interessant er det at Scangolfdeba"tantene" overgår greenkeepere når det gjelder kompentanse.

La oss se hva som skjer neste vår og hvilke baner ssom har overvintret best.

Krampaktig behov for inntjening gjør at noen baner holder åpent på "sleaføre"!

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Forholdene ..altså klima varierer veldig fra sted til sted...og veldig få baner tåler det samme. Kjempeforskjell på baner som ligger i skog, skyggepartier og sump kontra baner som ligger åpent, vindutsatt og i solen.
Selv om en følger de samme prosedyrer år etter år på samme bane vil høst/vinter/vårsessongens klima bestemme hvordan overvintringen vil bli! Noen år overvintrer banen perfekt...andre år...katastrofe!

green

over 17 år siden

green

Hvorfor undervurderer noen(.... ) greenkeepers kompetanse?

Han/hun vet nok hva som er best for gressveksten. De tar prøver av jorden, sender den til analyse, får tilbakemelding om hva jorda trenger av "næring" for å "yte" maksimalt .

Ingen har til nå, såvidt jeg kan se, spurt seg selv eller andre hvorfor det er lufte-huller i greenene i spillesesongen?

Kan det være fordi greenkeeper til enhver tid holder seg oppdatert om hvor mye luft og vann-tilførsel som er nødvendig utifra de betingelser været/ naturen bestemmer?

Ellers vet alle hva som skjer hvis man stikker tunga i en jernpåle når det er frost. River man seg løs henger skinnet igjen. Det samme skjer med gressrøtter om man ødelegger dem, ved å traske rundt som får.

Nedslagsmerker lager slemme sår. Røttene kan bli ødelagt, og hemmer ny vekst på våren. Man trenger ikke mer enn sunt bondevett, for å forstå såpass av naturens gang.

Pål sine kråker: Av og til bør og må man være ydmyk i forhold til hva årstidene byr på. Kanskje det er fattig-gutten som best forstår seg på hva green-keeperen år etter år strever med, for at vi alle skal få så gode baner som mulig, i golf-sesongen?

Mulig at for mange by-gutter uttaler seg om vekstvikår, uten å forstå hva som "rører" seg i naturen. jonag, golf og breikjefta, samt @lle Fugler, antas å være inneforstått med naturens lunefulle gang.

Naturen er ikke forutsigbar, derfor finnes det ingen absolutt fasit som noen kan forholde seg til, derfor bør vi alle sette pris på green-keepers arbeid og kompetanse og arbeid.

jonag

over 17 år siden

jonag

Det forskes og noen av våre penger går til gressforskning. Skandinavia har bare importert utenlandske gress-sorter og det lider muligens noen golfbaner under.

Bra at det da forskes slik at vi kan få golfbaner som takler norsk miljø.

Jeg klagde litt stille for meg selv da banen min stengte pga lufting, sanding, skjæring, men 1,5 uke senere lå snøen på plass så...perfekt timing av greenkeeper.

seb

over 17 år siden

seb

"Jæren stenger sine sommergreener ved frost, det samme gjør de andre banene i Rogaland. "

TB

sola gk og solastranden har vel stengte greener og spiller på vinter greener . men sola stenges vel øyeblikk ....

solastranden sine vintergreener er bare et hull satt opp på fairway og er helt latterlig av en vintergreen . utslags matter som ikke saltes og er dermed isete og farlige . ( men dårlig golf er kjekker en ingen golf :) ) .

bærheim har vanlige greener men stenger ved frost slik som jæren .... resten kjenner jeg ikke til men regner med at stavanger er stengt ...

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Så våte som banene rundt Stavanger har vært i sommer/høst... er det jo bare å stenge...graset har jo ikke fått vintre inn i det heletatt! Der er det bare å håpe på frost så telen kan jobbe hardt med jorda slik at den får puste igjen.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Hvis definisjonen er at banene blir ødelagte av å spille på vinteren. Så skulle samtlige baner i Norge vært ødelagt av alle turgåerne som trasker rundt, som er like skadelig som å spille.
Jeg kan ikke se at noen baner har tatt skade av dette.

Adam

over 17 år siden

Adam

Tror det bunner mye i at proshopen og restauranten ikke tjener særlig mye sent på høsten. Og da stenges anlegget. Greenkepperne er jo bare glad til, de skal jo på 6 mndr ferie...

doc

over 17 år siden

doc

..de fleste her på berget tar seg klokelig nok en golfpause om vinteren grunnet kulde is og snø.Det er litt vanskelig å takle for noen i starten, man skulle så gjerne ønske at sommeren varte litt lenger! Høstdepresjonen formørker våre sinn. Så furter vi litt og trenger noen syndebukker: " banene tåler vinterspill ".
Banene "tåler" ikke spill i det hele tatt. En golfbane må vedlikeholdes hele tiden for å ikke ødelegges, og dette koster penger. Disse pengene finnes ikke vinterstid.
Men så kommer kulda og snøen: den perfekte tid for ski og skøyter. Glem golfen- for en stund. Fint med variasjon, også for musklene. Skigåieng er ypperlig styrke- og kondisttrening for neste golfsesong.Kom i form! En myk veltrenet kropp hjelper på scoren. Tid for innendørsterping på detaljer trengs kanskje også.

Prøver igjen

over 17 år siden

Prøver igjen

Solum har blitt norges nasjonalarena om vinteren.
Den brukes relativt mye, og det spilles mange runder på frossen mark og frosne greener.
Da spør jeg dere stenge-fanatikere:
HVORFOR TAR IKKE SOLUM SKADE AV VINTERSPILL?
Fint om dere kunne svare på dette i stedet for å jatte i vei i deres egen verden.
Bare svar på spørsmålet.
Takk!

green

over 17 år siden

green

Ja da, Prøver igjen. Det gjøt jeg også. Solum tar skade, og ikke lite heller, om de kjører vinterpes! Når vinter med frost is og snø setter inn, er gresset "dødt". Ingenting gror lengre.

Hvis Solums eier ønsker å utsette banen for denne "galskap" får han/de det igjen til våren+++.

I tidligere debatt har folk ytret sin misnøye over banens tilstand, og bedre blir den ikke om de ønsker vinterspill. Års-greenfee for å kapre desperate kunder, virker som et like desperat tiltak for eier(e).

Konkurs neste?

green

over 17 år siden

green

Det heter gjør-istedet for gjøt.

Prates, folkens :-)

cod

over 17 år siden

cod

Kanskje ikke alle ha samme type gress på banen som Solum for eksempel

Leif-69

over 17 år siden

Leif-69

Så vidt meg bekjent var det vel ikke greenene som fikk pepper i våres. - Det var bunkere og generelt. Dette kom jo på plass etter hvert. Tror det hjalp når de fikk flere greenkeepere på plass!

men- Godt å høre vi har så mange agronomer med lang landbruks / plante utdannelse der ute :-)
Mye synsing og lite fakta preger debatten synes nå jeg!
La de prøve så får vi heller se på erfaringene.
De spiller jo på frosne greener i Sverige? Det gjorde i hvertfall noen bekjente av meg for 1 uke siden!
De er jo ikke akkurat nybegynnere i faget, eller?

Det er såååå enkelt

over 17 år siden

Det er såååå enkelt

Jeg vet om flere baner der det spilles om vinteren på frost.
Ingen va disse bærer preg av denne belastningen neste sommer.
Det er så enkelt som å TA EN TITT OG SE.
Har i 5-6 år spurt greenkeepere og andre important golfpersonligheter som hardnakket hevder at vinterspill ødelegger banene om å komme med ET ENESTE KONKRET EKSEMPEL på en bane som har fått gresset ødelagt av vinterspill. Det eneste jeg har fått er svadasvar og "dette er noe alle vet"-svar, eller i det minste en god faglig forklaring, men altså ingen eksempler.
Så at @alle fugler (Larvikgreenkeeper) ble spurt om hvorfor Larvik Golfakademi som benyttes hele året har så mye bedre vårgreener enn hovedbanen som er stengt i kaldeste perioden, men han snakket bare bort hele greia uten å svare på spørsmålet.

Så et svar til "green", har du spilt Solum om våren, og kan du i så fall fortelle hvilke spilleskader de hadde i vår? Hvis ikke du kan svare på dette kan jeg ikke si du tar med deg noe av verdi i denne debatten, så da kan du bare holde deg i Kvinesdaltråden.

green

over 17 år siden

green

Det er såååå enkelt, å ikke å få svar fra meg eller amdre tenkende vesener. Bruk HODET ditt, og svar vil du finne.

Kom heller med et mot-argument. Hvilken bane/green i norges land er blitt nedtråkket av spillekåte mennesker UTEN å blitt påført skader?

Er du i det hele tatt i pakt med naturen, behøver jeg ikke å innprente deg med noe selv en 5 år gammel odelsgutt vet.

Bruk gjerne ditt intetsigende nic videre i debatten, "by-gartner" :-D

Til green

over 17 år siden

Til green

green
Dette er vel bare nok en ting du er totalt uvitende om.
Solum har kjørt vinterpes som du kaller det i 3 år og greenene har ikke tatt skade idet hele tatt.
Hva er det med deg? Du er totalt blank og poster allikevel innlegg som om du vet alt.

Til den altfor enkle

over 17 år siden

Til den altfor enkle

Synd for deg at du ikke vet det minste om hvilke naturlige betingelser moder jord setter for deg og dine behov,"det er såååå enkelt"!

Se selv med dine tåkerslørete øyne hvilke vinteråpne greener som har, og fortsatt vil ta skade av eierinteresser, og golf kuers higen etter penger og spill.

Verdi av debatten kan du dra til Kvinesdal eller Alta med, ingen med to bein på fairwayen, vil gi deg rett i at greenene ikke blir ødelagt av uvettig bruk vinterstid med frost og is!

Kos deg med de som higrer etter dine penger, og lykke til!

green

over 17 år siden

green

Til green: Beklager at jeg ikke tar din beklageles alvorlig. Seriøst ville du stått fram med ditt egentlige navn ellet nic, om du visste noe om min kompetanse, når det gjelder overforstående :-D

Med hviken rett utaler du deg om min uvitenhet? avspeiler det dine ubegripelige søte utsagn. I så fall, tenk om igjen.

Tråkk i vei på greener som er angrepet av frost, selvsagt får det ingen andre følger enn ujevnheter og sti-dannelse. Ingen bryr seg vel om bagateller?

Alle og enhver golfer jubler over et slikt syn, hvis og når vi/de legger ferieturen til baner med greener ala "vintergreenåpent-stadiet" :-D

Kjør løpet heeelt ut sammen med de som ønsker "alt bedre enn intet gjengen", og lykke til.

Dag

over 17 år siden

Dag

Det må sies at vinterspill uansett er begrenset i volum.
Det er færre spillere som orker da gradestokken kryper under null.

jonag

over 17 år siden

jonag

Noen fakta ?:
gress/jord trenger best mulig forberedelse og vær før vinteren setter inn. Det trenger luft nok (altså vi lufter og skjærer) og jevnt og kaldt en stund for å herdes eller gjøre seg klar til frost. Om snøen eller frosten kommer plutselig blir dette ikke optimalt. Ei heller om det regner i bøtter.
Ergo har jeg forståelse for at man trenger forberedelser i oktober selvom forholdene er fine for golf. Noen baner halvstenger banen eller gjør forberedelsene innimellom.
Når så forberedelsene er gjort, spes på green er det litt dumt om vi tråkker ned luftinga. Altså vintergreener er en mulighet.
Om man slår torv sent på høsten så vokser den ikke før langt ut på våren. Det er et problem.

Da er det et valg man gjør om banen likevel tåler litt bruk etter at den er gjort klar for vinteren og på vinteren når den ligger i dvale. En steinhard green er ikke noe problem. Telen beskytter jorda. En halvmyk green er værre for da knuser man røtter og gress og tråkker til jorda.

Jeg trenger ikke nødvendigvis åpen bane, bare litt plass til å slå 150-200m. Hadde det vært problem ? Feks en korthullsbane ville vært perfekt når snøen ikke er tilstede under vinteren...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Innspill på frosne greener er mer tennis enn golf. Verdien av å spille i minusgrader er derfor svært diskutabel, og det er kun et fåtall golfspillere som faktisk benytter denne muligheten.

Hvor mye skade det faktisk utgjør tror jeg er veldig vanskelig å forutse, da hver vinter, vår, bane og green er egenartet.

Om korthullsbanen på Larvik har bedre greener om våren enn hovedbanen, kan dette ha mange grunner. Korthullsbanen har nyere greener, og blir mye mindre brukt enn hovedbanen. Gresset kan være forskjellig, underlaget kan også være forskjellig. Dessuten er det vel omtrent ingen som spiller der når forholdene er ubrukbare, så om de har åpent eller ei utgjør liten forskjell.

Hver høst har vi den samme diskusjonen her inne. Min hjemmebane ligger på Kløfta og her er forholdene for golf uansett ikke tilstede om vinteren, med ned mot 20 minusgrader og snø.

Jeg har ingen ting mot at Solum velger å ha åpent uansett om det er frost eller ei, fint at det finnes valg. De som synes det er verdifullt å spille i frost, er trolig heller ikke blant de mest kresne ellers i året, og da kan baner som Solum være et flott alternativ.

Blir jeg sugen nok sjæl, så drar jeg vel og spiller jeg også. Valget står mellom simulator og vintergolf, og hvis trimmen er det viktigste velger jeg vintergolf (eller en tur i skogen kombinert med simulator etterpå).

Ken

over 17 år siden

Ken

Denne tråden får meg til å tenke på våre naboer i vest (UK) som ofte har frost og litt snø som kommer og går, mange av banene er åpne hele året, kun stengt da de er dekket av snø.

Skjønnner ikke at ikke de banene blir ødelagt, men de er jo ranket blandt de beste i verden. Greenkepere her i Norge snakker om at banen ikke er spillbar når man nærmer seg noen få plussgrader, men i UK er det jo mange områder som har det gjennom hele vinteren og folk spiller full sesong.

Likevel er banene bedre enn halvsesongbanene her på berget. Bare en tanke som slo meg..

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg regner med at det er flere faktorer som spiller inn, til dømes;
-vekstvilkår nå og framover
-antall spillere på banen
-lønnsutgifter

Mandag-fredag spiller ingen(cirka), men i helgene er det noen ivrige sjeler når gradestokken er nær null.

Så kan klubbene sette opp regnestykket; skal de bruke penger på de få, eller på de mange?

Jeg VET ikke hvordan prosessene foregår, men jeg vil tro det er noenlunde slik.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ken, er du sikker på at de beste engelske banene kun har åpent når det ikke er snø på dem? Altså at de har åpne greener selv ved frost?

Jeg har inntrykk av at det er mange greenkeepere her i Norge som er "importert" fra nettopp England. Derfor synes jeg det er rart om det fungerer annerledes der nede enn her.

Men jeg vet ikke...

jonag

over 17 år siden

jonag

Mitt problem er at å slå på matte er noe dritt. Kan jo ikke ta torv der og da blir det bare tull.... Ser ikke ballbane heller, så ...

Jeg har et sted ute på en industritomt, der jeg kan slå 100m. Dit drar jeg når det er snøfritt i helgene. Det er bedre...

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Forholdene varierer fra dag til dag på denne årstiden. Noen dager kan banen være åpen ved frost, men det betinger at gresset er tørt og mykt. Idag har telen gått igjen og greenen og banen har vært myk. Solen kom frem og kommentaren fra de som jeg snakket med var at det var helt greit å spille! Når greenene er stivfrosne er nok golfrunden mest en måte å mosjonere på. Når ballen spretter av greeenen og forsvinner inn i den lave solen...da er det ikke lett å vite hvor ballen tok veien. Er forholdene slik at vi vurderer at banen tar skade av å være åpen...så er den selvsagt stengt!

Ken

over 17 år siden

Ken

Mjaa, har da spilt på baner når tempen har vært nær null, og de har ikke blitt stengt utover i perioden.

Men jeg er ikke greenkeeper, bare registrerer at det gjøres stor forskjell på banene rundt omkring, men er ingen forskjell å se på sommeren.

Har en mistanke om at det liger økonomiske grunner til det også. Hvorfor ha en bane åpen hvis man ikke kan tjene penger? Skulle tro at grunnen til at det er en bane er at man skal tjene penger, og gjør man ikke de lenger er det jo like greit å stenge. Men sånt kan man jo ikke si høyt og da kan jo gresset være en grei forklaring.

Noe rart er det ihvertfall siden det er så stor forskjell på de enkelte banene.

HM

over 17 år siden

HM

Det viktigste for banene er hvordan våren arter seg.
Blir det varmt så gror divots igjen og greener blir grønne.
Har sett fra egen hjemmebane som var katastrofe for ett år siden ang greener. Vi stengte 20 okt året før og pipeluftet. Banen fikk total hvile.
Da våren kom med kaldt og tørt vær kombinert med mye vind var greenene elendige.

Sist høst spilte vi til snøen tok oss.
Våren ble fin og banen og greener har vært supre.
Tror grunnarbeidet i løpet av sommeren betyr mer enn om noen tråkker på en frossen green.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ken, ikke for å være frekk men jeg tror egentlig ikke du har grunnlag for å påstå at de beste banene i England holder åpent når det er frost.

Jeg er helt enig med deg i at økonomiske motiver er en MEDVIRKENDE årsak til at en del baner stenger. Men jeg mener at et økonomisk motiv også er et legitimt motiv. I mange tilfeller det beste motivet av dem alle.

Hakk Unna Matta Da

over 17 år siden

Hakk Unna Matta Da

Ken: Om du vel og vise til England som naboane i vest, må du nok befinne deg i Danmark, Nederland eller Frankrike. Klimatisk og geografisk ligg England godt sør om Noreg, med heilt andre forutsetnader for å halde oppe om vinteren.

Ken

over 17 år siden

Ken

Vel, jeg har spilt i vind med isnåler i luften og det begynte å bli hardt i bakken, slik var det noen dager, men det kom aldri skikkelig med snø, var bare bitende kaldt. Da det ble mildvær var banen fremdeles åpen og like bra å spille på.

Altså hadde ikke de dagene med lav temp noen negativ effekt på banen, for det sier de her at banen må stenge når tempen synker under noen få pluss grader for da vokser ikke gresset, men sånn vinter er det jo i UK.

Bare argumentene til norske greenkeppere jeg stusser over. Jeg har ikke mye peiling på sånt, bare observerer de argumenter som vi får servert her på berget.

Xo

over 17 år siden

Xo

Det er jo sjelden at kulda varer så veldig lenge i UK, slik at noen dager med spill på frosne baner ikke gir den store skaden, da mildværet kommer fort tilbake og gresse får anledning til å gro og reparere seg, i Norge derimot kan det gå mange måneder fra skadene evt. oppstår til gresset får anledning til å reparere seg. Dette er min teori, og slettes ingen fasit.

Ken

over 17 år siden

Ken

Ja det er naturligvis riktig, men de kan ha lave temp i lange perioder og selv om det ikke kommer snø alltid er det kun få plussgrader.

Jaja, jeg vet ikke, men det blir litt rart at 3 plussgrader er ok noen steder mens andre må stenge banen.

Bare så jeg har sagt det, jeg er ingen ekspert på sånt, bare sammenligner litt med andre steder.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg er heller ingen ekspert, men det virker som de fleste eksperter faktisk er enige.

Men det finnes vel delte meninger der også....

green

over 17 år siden

green

Forholdene er jo heller ikke like ved pluss 3 og minus 3 grader..........

Ken

over 17 år siden

Ken

Tja, ikke vet jeg, men det var 13 plussgrader da de stengte Grønmo hørte jeg. De hadde spilt i T skjorte dagen før det også. Blir jo litt komisk....

green

over 17 år siden

green

Det høres jo helt unødvendig ut, men grunnen?..............Ikke vet jeg :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

blir litt merkelig å bruke Grønmo som grunnlag for en hel diskusjon om alle banene som stenger på dato da.....
de innrømmer jo at de stenger på dato, og ferdig med det.
hva med banene som får frost, sender banemannskapet hjem, stenger banen, og så kommer november-våren`?

green

over 17 år siden

green

Da tror jeg de venter med å åpne til mars?-våren :-)

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Som alltid er det en del eksperter som fremhever at greenene blir ødelagt av frost-spill, men ingen har kommet med konkrete eksempler enda.
Bare tomme ord og faglig prosedering.
Solum og Askim er gode eksempler på at det er mulig å spille på frost.
Ser man svart-hvitt på det finner jeg det dermed bevist at banene ikke lider av å være åpne om vinteren, og jeg finner det ikke bevist at de tar skade.
Fakta stiller foran antagelser uansett hvor dyktige gartnerne er.
Et annet spørsmål jeg har lyst å stille til antivinterekspertene er: Hvor mange av dere har erfaring med vinterspill? Hvor mange har vært medlem av eller jobbet på en bane som har vært spill på hele vinteren ?
Tror ikke det er så mange, og påstander fra uerfarne er lite verdt.

Apropos UK så har de sjelden tele i bakken bortsett fra litt høyereliggende sletter i Skottland. De stenger heller ikke om vinteren, men 90% av banene i Skottland har vintergreener. Ikke så lett å finne data derfra som peker hverken den ene eller andre veien.

I Tyskland og Frankrike finnes det derimot mange områder som ligger så høyt at de har tele flere måneder. Der er det mer vanlig med vinterspill på sommergreener, men de har i tillegg mye mer lys så resultatene er kanskje ikke overførbare til Skandinavia.

Jeg påstår ikke hardnakket at vintergolf er ufarlig greener og fairwayer, men jeg ser at baner som holder åpne er like fine med en gang vekstsesongen starter.

green

over 17 år siden

green

Hvilke konkrete bevis ønsker du? Kan du ikke teste ut selv? Snik deg til å spille hull nr. 1 på din hjemmebane. Sky for all del ikke minusgradene. Slå ut fra tee, og tumle skikkelig rundt på greenen dag ut og dag inn, i noen timer.

Hvis ikke noen er så slemme at de slår deg ihjel, vil du så selv se om det er forskjell på denne(nr.1) og de andre greenene til våren. Selvgjort er velgjort. Førstehånds-opplysning... eller hva det nå heter ;-)

Lykke til, men ikke skyld på meg hvis (når?)barna i nabolaget plutselig finner en fin ny plass, de kan lage sølekaker :-)

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Er du teig eller, green?
Jeg vil høre om en bane som har tatt skade av vinterspill.
Uttrykte jeg meg klart nok, eller skal jeg si det enda en gang ?

Jeg har faktisk sneket meg til å spille et bortgjemt hull i skogen på hjemmebanen min, og pepret greenene med flere hundre lange høye innspill på frost til de så ut som en klinka steikepanne. Når telen gikk bort om våren grodde gresset like fint og tett der som på de andre greenene. Greenkeeper hadde visst blitt rasende når de kom for å legge på pressenning i slutten av mars, men etter første klipp halvannen uke senere var det ingen tegn til at grenen var misbrukt. Gresset spiret like tett i nedslagsmerkene som på andre greener.

Nå etterlyser jeg erfaringer fra andre steder. Erfaringer du "green" tydeligvis ikke har.

Anti-Lilly

over 17 år siden

Anti-Lilly

Hvor llenge skal den &¤#&%#?&%#¤ dama få ødelegge dette forumet?

green

over 17 år siden

green

Kråkefar, Det høres ut som om fantasien din ble satt skikkelig i sving nå :-D

Tenk at du har gjort akkurat det jeg mente var en god ide. Pussig sammentreff, da det nepper en fler her på forumet som bedriver slikt tøys.

Du kommer med bastante utsagn. Greenene tåler vinterspill! Når skal greenkeeper pysene innse at greener tåler spill om vinteren også!

Søker du erfaring fra andre steder, er det muligens klokt å formulere seg anderledes.

Greenkeepere, bønder og gartnere VET hva som skjer med gress som utsettes for unødvendige belastninger vinterestid. Har du ikke fått svar nok, får du slå deg til ro med dine egne konklusjoner.

Det noe aggresive svaret ditt, tyder på en usikker fyr :-D

Til PSK

over 17 år siden

Til PSK

Du diskuterer med et sinnsforvirret menneske, ingen vits i det. Forstår ikke hvorfor ikke moderator kan stenge ute denne dama fra kvinesdal, hun er åpenbart gal.

green

over 17 år siden

green

Til PSK; Og hvis du hadde visst hva du pratet om, ville du blitt stengt ute, grunnet angrep på enkeltperson.

Bruk navnet/nic`er ditt om du tør. Du virker svært så intetsigende, og har derfor lite å bidra med :-D

jonag

over 17 år siden

jonag

Nå skal jeg spørre. Er banene der for at man skal tjene penger ? Eller for at vi skal få benyttet anleggene og utvikle golf som sport i Norgen ? Det må jo være det man står å velger mellom. Det må jo gjerne koste relativt mye så lenge jeg føler jeg får benyttet anlegget og spilt golf.

At banene stenger 6mnd i året på det værste uten at det kanskje er grunnlag er jo betenkelig når vi samtidig diskuterer rekruttering, toppidrett, etc, etc.

Det er jo ikke så lett å hevde seg og følge feks Sverige når vi ikke har mulighet til å utøve golf 6 mnd i året. Golfsenter er sikkert bra, men det er ikke the real thing....

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Nå er vel vintergolf på frosne baner også et stykke unna "the real thing". Med bakgrunn i dagens nyheter om to banekonkurser er jeg ikke sikker på det er en god ide å øke driftskostnadene for at noe få ivrige sjeler skal kunne rusle rundt å spille golf i frosten.

jonag

over 17 år siden

jonag

Med bakgrunn i "the ball flight never lies" er det alltid best å slå virkelige slag.

Det er en balanse i alt seff. Og når man stenger banen blir jo det økonomiske grunnlaget for innegolf mye bedre.

Men du svarte vel egentlig ikke på problemstillingen....

green

over 17 år siden

green

Kjære jonag; forstår din fustrasjon, hvis det er umulig for deg å få spille 6 mnd i året. Det er vel skjeldent baner her på sør/østlandet har behov for å stenge halve året?

Hvis det kun er snakk om økonomi, og ikke baneskader, er dette også ei lei knipe. Du sier at det gjerne kan koste relativt mye bare du får benytte anlegget å spille. Alle er ikke i din antatt gode økonomiske situasjon.

Hvis det blir for dyrt, kan man vel bare glemme bred nyrekruttering. Det er ikke bare rikfolks barn som har golftalent? Dessuten er jeg redd flere baner kan gå konkurs, hvis de mister/ikke får nye medlemmer grunnet det blir for dyrt for de fleste.

I toppidretten får man vel tilbud om å trene bra under gunstige forhold?

I annen sport, jeg kan nevne kampsport som ett eksempel. Utøverne kan stå uten trener i sommerferien. I tilegg kommer avbrekk i treninga, i høstferien, jula og påsketider. Likevel har vi verdensmestere.

Jeg er ikke så sikker på at de lovende blir så mye bedre av å spille på frosne baner vs skikkelig bra simulatorer, men jeg er ikke den rette til å uttale meg om det. Prøver bare å tenke... :-)

green

over 17 år siden

green

tilskuer, er selvsagt enig med deg i ditt utsagn :-)

jonag

over 17 år siden

jonag

Hmm. jeg bor ikke på østlandet men i trøndelag. der er det alt fra kald vinter, mye snø til regn, grønn vinter, etc, etc.
Dvs ifjor stod banen der super frem til jul og var stengt. Det var anledning en periode til også utpå vinteren.

Så jeg etterlyser at med minimum av vedlikehold kan man få spille på banen når anledning byr seg, på vintergreener eller sommergreener...

Innetrening koster også ganske mye. Det blir nesten et ekstra medlemsskap det !

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Du som er så oppegående burde kanskje prøve å få en posisjon i klubben som gjør det lettere å bli hørt?

Uansett er jo dette et tema hvor klubbens medlemmer i praksis kan bestemme hvilken politikk de ønsker å drive etter.

green

over 17 år siden

green

Det er jo leitt at en bane som er fullt spillbar blir stengt, men jeg aner jo ikke hvorfor.... Det er mange som har anledning til å spille, selv om det ikke er så mange lyse timer høst/vinters-tid.

Om du har tid, og føler for, er jeg som GB, sikker på at du kan være med på å dra lasset i en antatt mer positiv rettning. Styret trenger ressurs- personer.

For meg virker du som en reflektert, klok og "spenstig" person som andre kan ha nytte av å høre på............Dette utsagnet bygges på det intrykket du har gitt som en med/mot :-) debattant.

jonag

over 17 år siden

jonag

Point taken :-)

Får se hva man får til...

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jonag:
Det jeg prøvde å si var at for vi skal ha noen baner å spille på må banene tjene penger. Hvis en skal forlenge sesongen bør en jo ha en formening om at en får større inntekter enn driftsutgifter på dette. Her må jeg bare overlate til banene/klubbene å vurdere dette.
Når det gjelder hva greenene tåler eller ikke overlater jeg det til andre å være skråsikre på det. Jeg vil anta at greenene godt tåler å bli spilt på når de er frosne. Telen bør jo beskytte røttene godt, og gresset over jorden dør vel uansett i løpet av vinteren. Problemet er vel snarere periodene når greenene fryser og tiner.
Ellers er jeg helt enig i at det er en prøvelse å ha 6 måneders vinterferie, men det er jo bra for familien da.

green

over 17 år siden

green

Hei igjen tilskuer:-) Du vet vel at når du går på en green, eller gress som er angrepet av tele, "synker du litt ned",og setter merker. Det er vel forskjell på is-greener og tele-greener.

Antar at både du og jeg vet at undergrunnen løfter seg under frost, og siger tilbake når telen løsner. Hvorvidt gressrøttene blir ødelagt, kommer an på hvilken skade/ødeleggelse de blir utsatt for.

Massiv tråkking og harde nedslagsmerker dreper desverre røttene på greenene. Hvorvidt perioden mellom frost og teleløsning, er en spesielt sårbar fase (uten å være for bastant :-) kan jeg være til dels/helt enig med deg i, tilskuer :-)

Neste spørsmål må jo bli: Skal vi utsette greenene for evt. skade, for å spille noe lengre i kulda, eller ønsker vi friske vår-åpne baner tidligere, fordi vi ikke har utsatt banene vår for unødvendig risiko?

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jonag:

Man kan ta torv på harde matter.

Hvis man har ett perfekt balltreff, så spiller det ingen rolle hva slags underlag man spiller på hvis ballen ikke har sunket nedi noe.
Alle proffesjonelle treffer ballen først, også kommer torven, og etter man har truffet ballen så påvirkes ikke ballen av det som skjer etterpå.
Men det er klart man skal jo være utrolig god for å treffe ballen reint nesten hver gang. Er vel bare de proffesjonelle som klarer det bra.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg synes det er helt håpløst alle de banene som stenger tidlig.
De gjør det stort sett av økonomiske årsaker, det er jeg helt sikker på.
Det er mye mer ødeleggende for rekrutreringen å stenge banene tidlig, enn å ha de åpne litt for lenge.

green

over 17 år siden

green

Eller å stenge før skade, å kunne åpne tidligere?

green

over 17 år siden

green

hva vet du om banevedlikehold ?
du er tjukkere i huet enn Erik___

green

over 17 år siden

green

De ord over er ikke mine, men nic-tjuvens :-D.

Tyv føler du deg mindreverdig?

jonag

over 17 år siden

jonag

Erik___
Det er plent umulig å ta torv på en matte. Lager jeg flenger blir jeg nok kastet ut fra golfsenteret og har altfor bratt sving ;-)

På banen kjenner jeg om jeg treffer ballen rent eller ikke og jeg ser det på divoten. Den følelsen forsvinner på en matte.

Jo, roughen i en simulator kan føles likt...

Jeg får bare rette følelsen når kølla bremses opp i en torv etter å ha slått ballen på vei ned. Den beste feelingen er faktisk å slå wedge fra relativt hard sand og ta ballen rent. Akkurat den følelsen vil jeg ha og den får jeg ikke på matte.

Jeg kan ta ballen så rent jeg makter, men en matte er noe annet enn gress og torv og sand...

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg har sett nok av juniorer som slår og slår fra matte og lærer seg å plukke ballen med wedgen... Det blir det urene slag av på banen, høyt, dafft, uten spinn, toppings og døff...

green

over 17 år siden

green

Forstod heller ikke hvordan Erik___ kunne klare å ta torv fra en matte.... Det finnes jo ingen torv der ;-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

en annen ting er at ballen påvirkes etter køllehodet har truffet ballen også.
avhengig av hvorvidt det er mykt eller fast, høyt eller lavt gress, etc. så vil ballen få forskjellige egenskaper.
slår du hardt og bratt ned på ballen, så "klyper" du jo ballen ned mot bakken, og da er underlaget selvsagt viktig.

jonag

over 17 år siden

jonag

Yngve, det er stort sett en myte det der...

jeg får mest spinn fra bunker jeg for der får jeg littegrann sand mellom kølle og ball selvom jeg slår ganske rent. Da blir friksjonen god mellom kølle og ball. Det er det som til største del bestemmer det...

Bjarne potet

over 17 år siden

Bjarne potet

Det er helt riktig det som Yngve sier. Spiller man linksbaner med knallharde fairwayer slår man mye spinn. Men ofte er ikke greenene på linksbaner de som tar imot mye spinn da. Harde fariwayer og myke greener. Da blir det mye spinn.

Slå baller fra en hard jord-vei. DA blir det spinn da. På samme måte fra hard bunkersand etter regnvær.

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg slår spinn fra myk sand jeg... hva da ?

Jeg forklarer at harde fairways gir mye spinn pga gresset er kort og det er tørt. Da blir det ingenting som legger seg imellom kølla og gresset og man får skikkelig god kontakt.

Men til en liten grad gir jeg åpning for forklaringen deres. vet at Dave Pelz prater om det, men da snakker vi små forskjeller.

Men... jeg slår ca like mye spinn fra en høy pegg også og da er det ikke mye bakke....

Spinn kommer av:
tørr ren ball
tørr og ren kølle
ikke gress imellom i treffet
ikke annet smuss heller
slå ned på ballen
ta ballen først

Yngve

over 17 år siden

Yngve

du glemmer en ting jonag, og det er at det er mange faktorer som påvirker ballflukten, ikke bare en mulighet for spinn, ikke bare en mulighet for slice, hook, fade,draw.

poenget er at vi får beskjed om å slå ned på ballen. hvis det var rett det du sier, så tror jeg køller ville vært konstruert slik at underlaget er uten betydning.

jo, du får spinn i bunkeren, men der treffer du jo ikke ballen først, gjor du vel?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Selv om jeg oppfatter både Bjarne Potet og Yngve som (relativt) oppegående medmennesker, tillater jeg meg å tvile på teorien at ballen blir presset ned mot underlaget.

Ja, jeg vet at tilogmed smartere personer enn dere hevder det samme, men jeg får det ikke til å stemme oppi huet mitt likevel.

Henke

over 17 år siden

Henke

Er vi enig i at mindre loft gir større mulighet for at ballen klypes mot underlaget? Sjekk i tilfelle denne videosnutten; Tiger (som kjenner til hvordan man får en golfball til å spinne) slår toerjern - ikke mye klyp å se...

http://www.youtube.com/watch?v=yqsf4bEBF-Q&feature=related

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehehehee.......

jeg har sett de før, men forklar meg da hvorfor det er forskjell på underlagene!!

Henke

over 17 år siden

Henke

Det har jonag allerede gjort... (21.11.07 kl. 16:42)

jonag

over 17 år siden

jonag

Yngve, jo jeg refererer til slag jeg slår rent fra bunker. Jo renerer jo mer spinn. Det er jo derfor proffene har problem når de har plugget ball eller ujevn sand. Uten rent treff, ikke spinn.

Vi hadde en diskusjon om utgangsvinkel til ballen fra en kølle tror jeg.

Ballen gikk stort sett dit vinkelen på kølleflaten går og noe mindre blir den påvirket av kraftretningen til kølla. Når du slår en ball med 40 grader loft, slår kanskje 5-10 grader ned i ballen, slår ballen rent, er en vanlig utgangsvinkel ca 30 grader.

Om du har sjekket et godt treff på kølla ser du hele ballen brettet ut på flaten, helst et godt stykke over underkanten. Treffer man for lavt blir det toppings. Alle vet at å toppe ballen høyt opp gjør at du får en stygg fure i gresset foran ballen. Da blir det iallefall ikke spinn.

Skal du klare å trykke ballen mot underlaget er du nødt til å starte med å treffe ballen akkurat på ekvator med den første del av kølleflaten. for å få til dette må kølleflaten være tilnærmet vertikal i treffet, eller iallefall ikke mer enn 5 grader vinklet. En kølle på 40 grader må man da slå iallefall 30-35 grader ned i ballen. Og det er en lav punch det...

Så jeg sier at å klype ballen mot underlaget er tilnærmet umulig, untatt for de som topper ballen.

Yngve. Jeg har tenkt igjennom dette tidligere, lest litteratur og tenkt fysisk og kan ikke med min forstand forstå at klyping mot underlaget i det hele tatt skjer ved et normalt godt treff...
Jeg angriper ikke deg, men angriper myten. Det finnes mange myter som rent fysisk er feil i golf. Selv golf digest poengterer myter som sannhet så det er ikke lett å unngå å tro på dem. Proer snakker om dem, AR snakker om dem, lav-hcpere snakker om dem....

Håper min forklaring er god nok :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

forklaringen er god, og jeg skjønner poenget ditt, og jeg føler meg absolutt ikke angrepet.. hehe...

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg har heller aldri helt forstått det der med at en skal klemme ballen ned i bakken, og synes det var en veldig god forklaring Jonag.
Poenget er vel kanskje at en nedadgående bevegelse på køllehodet gir treff litt høyere opp på bladet og noe mere backspinn.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det jeg også har problemer med, er at underlaget - så lenge vi ikke snakker om asfalt eller stein - er myyyyyye mykere enn selv den myyyyykeste golfball. Den sterkeste vinner, og det kan jeg ikke forstå kan være golfballen...

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Tror man kan slå fast først som sist at man ikke genererer backspinn ved å klemme ballen mot bakken.

Backspinn genereres ved at ballen utsettes for en kraft under ekvator som er større enn kraften over ekvator (sett i forhold til kraftens vektor). Køller med mye loft vil ha treff-punkt lenger ned mot ballens syd-pol enn en kølle med lite loft.

Mengde spinn (forutsatt likt treffpunkt og lik retning på kraft) vil avhenge av grep (friksjon) mellom kølle og ball. Friksjonen vil igjen påvirkes av rillene på køllene og kompresjon av ball. Stor kompresjon av ball vil øke tiden køllen får til å utøve kraft på ball, i tillegg til at flaten rillene kan jobbe på blir større.

Således vil et lob-slag som er ekstremt syd-pol orientert, men har lite kompresjon ikke nødvendigvis generere så mye backspinn som et hardt 8-jern feks. hvor kraft og oppnådd friksjon er større.

(Alle som har spilt biljard vet at mengde skru på ball avhenger av hvor langt ned på kø-ballen du treffer med køen, vinkelen på køen (analogt til å slå ned på ballen i golf) og mengde kritt på tuppen (for å få friksjon).

Det at bakken er hard, fairwayen er kortklipt osv, gjør at ballens sydpol og ekvator ligger høyere i forhold til bakken, og dermed muliggjør treffpunkt lenger sør på ballen. I tillegg til at det ikke er fremmedelementer som kan forkludre friksjonen mellom en ren kølle og en ren ball.

I den grad ballen ville ha blitt klemt mot bakken så ville det ha minsket spinn, fordi friksjonen ballen får mot bakken vil virke i motsatt retning av køllen (bakken ligger stille). Bare se hva som skjer når ballen lander, ballens rotasjonsretning rettes mer fremover. Hvis det ikke var sånn, ville man fått mer backspinn for hver stuss.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Denne er sklidd langt ut i noe helt annet.
Stenge tråd?

jonag

over 17 år siden

jonag

Nei stenge..hvorfor det ??

Fjosok, helt enig. Men når man ser på mengde spinn er det avhengig av ballen. 3-lagsballer kan ha forskjellige egenskaper. wedger får spinn fordi de ikke komprimmerer, men drar med seg det myke skallet og genererer mer rotasjon. Driver komprimerer og får kontakt med kjerner for lavspinn og mye kraftoverføring.

En digresjon og igjen en myte er rillene. De generer ikke mer spinn, men de hindrer eller hjelper mot smuss og vann som legger seg imellom. Gitt tørt føre og perfekt rent treff er det gjort forsøk der en blank overflate gir like mye spinn som en rillet. Gitt vått føre så er det effektiviteten til rillene som er viktig og det var kanskje det du mente.
Ref til formel 1. På tørt føre kjører de slicks, men på våt vei må de ha riller for ikke å vannplane...
Sorry, bare måtte... men ellers hjertens enig.

Når man kommer til type ball og spinn er vi over på en hel vitenskap. Der ligger det uante muligheter til å hjelpe en golfer. (kjerne, mellom lag, yttre lag, cover og antall, dybde, plassering og form på dimples)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Fin forklaring, Simen.

Hmm, når jeg vurderer ditt og mitt innlegg mot hverandre, så fatter jeg ikke at du og jeg har samme iq...

(hihi)

Helmer

over 17 år siden

Helmer

Blades ser jo fint ut i baggen da.
Så hvorfor gjøre spillet lettere når man kan gjøre det vanskeligere?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Så synes ikke dette med rillenes evne til å genere spinn å være helt ukontroversiellt. Måtte google litt rundt, og det er vel slik at groovene generer spinn, de genererer bare mye mindre enn det man tror. Men de skaper "bite" som gjør at ballen ikke sklir oppover køllen. Maltby forklarer litt av det her: http://www.ralphmaltby.com/71/

jonag

over 17 år siden

jonag

Nettopp det jeg sa ;-) I solskinn og perfekte forhold har de lite å si gitt tørt og perfekt og rent treff... så riller er ingenting for deg solskinnsgolferen.

Nå skal jeg være enig i at jeg flisespiker for stort sett kommer alltid noe imellom kølle og ball så...

OK, riller har stort sett alltid betydning.

Men regnværsgolfere og de få som bommer fairway får passe på at det er riller i køllene.

Forresten, bang golf laget noen køller med riller diagonalt for bedre vannavledning...

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Bang golf laget en driver på 525 ccm som var kombinert driver og kjølebag også...

Litt treig

over 17 år siden

Litt treig

Hvordan fungerte den som kjølebag, Fjosokk ?

Treigere

over 17 år siden

Treigere

Tåler jo litt av kjølebagen, om den ikke sprekker. Frost = Fyyyy.

tm

over 17 år siden

tm

Ser at det spørres etter et sted å spille når det er vær til det.
Norsjø Golpark har en bra 6 hulls bane som er åpen hele vinteren om det ikke er snø.Hull1 var tidligere 250m.,men er nå ca.180m.,
hull 2 er ca 130m., hull 3 er ca.100m., hull 4 er ca.70 m., hull5 er ca.205m., hull6 ca.60m.Hull 5 har motbakke,så her må mange fram med driveren.
I tillegg får man en fin dag i vakker natur.

Vinterskader

over 17 år siden

Vinterskader

Kanskje tid for å friske opp i dette temaet.
Status på Kjekstad som vi spilte på til i desember er at greenene ikke har tatt skade av spillet på delvis frosne greener. Gresset gror som bare det og greenene kommer til å bli bra når de vokser litt mer og kan klippes ned.
Greenkeeper måket snøen bort i hele vinter fra greenene. Det har nok hjulpet. Men ingen skader fra spillet er å se.
Dette bør de merke seg de som spådde at greener blir ødelagt av å bli tråkket på ettr litt frost.

tomm

over 17 år siden

tomm

Larvik holder åpent lenger og mere enn de fleste baner i Norge vinterstid.
Larvik har blant de absolutt beste greenene i Norge sommerstid.
Har også noe å gjøre med hvor banen ligger.

NNN

over 17 år siden

NNN

Ikke særlig pent å prøve å spre propaganda om at Greenkeepere i Norge ikke har peiling på hvor mye gresset greier å belastes på vinteren. Det virker som du prøver å legge enda mer press på greenkeeperne å ha mer åpent selv om de allerede har mye press på seg. Problemet er at hvis en lukker-åpner-lukker-åpner-lukker-åpner banen hele vinteren med svært korte intervall, mister mange av medlemmene respekten for systemet og det blir vanskelig å hele tiden forandre på skilter om hva som gjelder. Mange medlemmer begynner da å tenke: "Men herregud, jeg spilte jo på sommergreenen her igår og då var det jo enda kaldere. Nei det må nå gå greit om jeg, bare jeg, spiller på den og akkurat idag."

Jeg tror at de fleste aktive her inne ikke tenker på den måten, men jeg vet at veldig mange golfere tenker slik.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her