Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tilsnakk ved "sakte"spill

DPF

over 23 år siden

DPF

Jeg har opplevd tre ganger i år å få tilsnakk for sakte spill fra grupper bak, gjerne når en møter dem på motgående fairways. Alle gangene så har årsaken vært banearbeid av ymse slag forran min gruppe. Dette har jeg prøvd å forklare til disse iltre golfkolleger, men de vender det døve øret til. Jeg synes dette er uforskammet opptreden på en ellers så hyggelig runde, og har for min gruppe medfrørt unødig stress for å haste oss avgårde. Dette resulterer i at spillet går dårligere og ofte så har vi ikke tatt oss tid til å lete etter lost-baller for å spare tid. Jeg har selv 23 i hcp og klarer tempoet relativt bra på stappa baner. Selv så har også jeg stått bak og ventet på "bærplukkere" og inrømmer og ha blitt lettere utålmodig, men jeg har aldri gitt bemerkniger om dette til spillerne forann. Vi skal jo for pokker ha det gøy, først og fremst!! Vær snill dere tilsnakkere og tenk litt før dere snakker. Ofte så er ikke alltid grunnen til sakte spill en haug med grøntkort-spillere

Stein

over 23 år siden

Stein

Sakte spill er det stoer problemet her i USA ogsaa. Spillte i gaar paa en bane (6700 yds) det tok 5.5 timer, alt for lang tid (vanligvis tar det ca. 4 timer). Grunnene var flerfoldige: utstrakt bruk av golfcarts, spillere som ikke spiller naar de er klare, for lang tid paa greenen (hadde paa ett hull 5 grupper a 4 spillere som ventet paa aa faa spille) Gruppen som foraarsaket dette ble av "ranger" bedt om aa gaa til siden for aa la alle ventende faa passere, gruppen valgte aa forlate banen. Vi ser stadig spillere som maa diskutere hverandres koelle valg, innspill muligheter, osv, alle ting som sinker spillet.
Selv proever jeg aa spille saa raskt som mulig, ca. 15 min pr.hull, dette naar jeg gaar. Om gruppen jeg spiller med spiller sent, lar vi alltid grupper som spiller raskere faa slippe igjennom (play through) med ett smil.
Haaper at det hjelper aa hoere at det spilles sent andre steder ogsaa, ha en god sommer

Dan

over 22 år siden

Dan

Jeg syntes alle som spiller golf kan spille i det tempo dem selv ønsker. Stress og mas på banen fordi noen tar deg igjen er ikke bra, det blir bare dårlige slag, hissig runde osv...

Tenke litt mere på andre enn bare seg selv.

that's my 2 cent.

Ole Petter

over 22 år siden

Ole Petter

Vi opplever til stadighet at noen spiller senere enn andre. Dette er en faktor vi må lære oss å leve med. At man stresser ett hull eller flere gavner på ingen måte noen. Så sent som i går opplevde jeg ett visst påtrykk fra flighten bak, som forøvrig bestod av fem gutter i 20-årene. Vi var tre stykker i flighten hvorav 2 med grønt kort. Den ene spilleren hadde plukket opp sin ball før green'en, vi to andre hadde fremdeles mange slag "til gode" før opplukk. Vi greide forøvrig par 3 hullet på fem slag. Etter 2 slag, altså tett på green, skriker en av disse omtalte unge; TA Å PLUKK OPP!
Den type oppførsel hører absolutt ikke hjemme på en golfbane. Like før denne meldingen kom var min tanke å slippe igjennom disse fem, men med den type oppførsel syntes jeg at de kunne være der de var. Nevnes skal det også at disse var usedvanlig lite stellt i tøyet.
Det kunne kanskje være en idè å la de yngste ta en time eller to i etikette på vinteren.
Bøllethet tar seg ikke ut i noen sammenheng, hverken på en golfbane eller andre steder.
Mitt intrykk er at man har det hyggelig på golfbanen og at de fleste har ett smil å avse. La oss legge på minnet at det kreves større bruk av muskler i ansiktet ved å være sur/gretten/aggressiv enn når man smiler, dessuten påvirkes også psyken i hver sin retning av den enkelte tilstand.
I all min naivitet velger jeg å tro at dette var ett engangstilfelle.
Golfidretten er en sunn, den er oppløftende, antageligvis fordi folk har en positiv instilling, det er det vel ikke alle sportsgrener som kan skilte med. Har du noengang møtt en lykkelig og smilende jogger?????????

Max

over 22 år siden

Max

Sakte spill er golfspillets fiende nummer 1.
Så klart man må minnes på at man somler. Noe annet ville vel ha vært unaturlig? Slik har det alltid vært - har man et ledig hull foran seg så skal man enten slippe igjennom eller hoppe over et hull.
Det finnes ikke den golfspiller i dette land som ikke klarer å spille 18 hull på 4 - 4,5 timer uten å stresse. Det handler kun om gode rutiner og effektivitet.
En fin trening på raskt spill er å forsøke å spille noen runder i golfens hjemland hvor normal rundetid er 3,5 timer.
To amerikanere ble i fjor bedt om å gå av St. Andrews etter å ha brukt 2 timer på de første 9.

Lykke til !

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Jeg opplevde en pussig sak her for noen dager siden. Spilte på Kongsberg, noe dårlig vær gjorde at det bare var 2 og 3'er baller på banen, med unntak av EN 4 ball. Første 9 gikk på 1 time og 50 minutter ca. og det er bra, på siste 9 gikk et nok noe over 2 timer, men alt i alt greit nok. Det som var irriterende var at det var 3 LEDIGE HULL før 4 ballen, så naturlig nok fikk de etter runden spørsmål om hvorfor de ikke hadde latt noen spille gjennom. Problemet hadde vært at de som var bak dem ikke VILLE spille gjennom !!! Den var ny.....

Jeg vil gjerne be folk om å bruke hue litt også. Jeg har et par ganger vært borti folk som "står å spinner" på tee for å slå ut akkurat når gruppen foran er 3 cm unna der ballen vil slå ned. SLAPP NÅ AV LITT ! Du skal være SIKKER på at de er utenfor rekkevidde. Det hjelper ikke å bråke med de foran så lenge det ikke er ledig fremover.

At bruk av golfcart fører til sakte spill er merkelig må jeg si. En 3 ball med cart har ikke noe problem å "spille fra" en 2 ball uten cart etter min erfaring.... men det hjelper ikke med cart hvis det er idioter som kjører dem selvsagt ;-)

Ang. Scotland og andre "raske land": det er vel en klart at erfarende golfere går kjappere enn "ferske" ? Altså hvis kvaliteten på spillere er noe bedre.

Mange skylder på Grønt Kort spillere. Greit nok; det tar litt tid med dem, men mange er jo flinke til å plukke også da.... Men jeg synes det er minst like irriterende med MANNFOLK (med store bokstaver) som slår 250-300 meter, som regel ut i skogen, og som leter etter 5-10 baller på runden. Damer synes jeg ikke er noe problem, de slå litt flere slag, men så går det ikke så langt inn i skogen heller :-)

Har dere forresten lagt merke til hvor mye MACHO enkelte skal være ? Feks. hull 11 på Kongsberg, 183 meter fra gul, vinden sterkt i mot, minst 20 meter motvind etter min beregning. Muskelgutta tar MAX en kølle mer uansett hvor mye det blåser. De kliner heller til 150%. 4 jernet ut av baggen, 20 kort av greenen. Jeg brukte driver jeg.... jeg slår ikke så langt jeg da, men jeg kjenner mine begrensninger...... som regel. Litt moro synes jeg da....... ;-)

Jo-Inge

over 22 år siden

Jo-Inge

Norske golfere er jo blitt så opptatt av hvor fælt der er om det går litt tregt, så det går jo ikke en runde uten at man møter noen som jamrer seg over dette. Kansje man heller bør legge fokus på å ha det hyggelig? Går det tregt så går det tregt. Det hjelper ikke å irritere seg over dette. Klag heller til grønt kort "fabrikkene" for dårlig opplæring eller la klubben ta ansvaret i form av course marshals etc.

Ørjan

over 22 år siden

Ørjan

Jeg må vel si at de fleste av oss hadde vel blitt lettere varme i toppen av å bruke 5 timer og et kvarter på kongsberg golfbane. I hvertfall når man ser at foran "sinke" flighten er det åpent. Ved dette horrible tilfellet kommer en av spillerne tilbake til tee ved to annledninger for å spille ut ny ball. Da jeg ved den andre annledningen Kremtet og lurte høfflig (om enn litt amper) om det var mulig å spille ut en provisorisk når man var i tvil om tapt ball, fikk jeg så øra flagret om rask og tjafs som ikke hadde peiling på etikette og at golfsporten var på rask helling rett til skogs når sånne som meg ble sluppet ut på banen. Jeg må inrømme at jeg måtte bite meg i tunga for ikke å begynne en tirade som hadde sent den eldre herremannen rett på hjerteovervåkningen. Makan til opppførsel har jeg ikke møtt noen gang på en golfbane noe sted. Og dette var verken noe produkt fra "Grønntkort fabrikkene" eller en person som var rufsete i klærne. Derimot en mann fra bedre sosieteten som etter de glorete neon skottsrutete klesplaggene å dømme, hadde vært i gamet noen år. Jeg er av den oppfattning at Grøntkortspillerne har ofte en litt tilbakeholden oppførsel på golfbanen og de som har spillt en stund ofte er værre enn de utskjellte grøntkort spillerne

Gjestespiller

over 22 år siden

Gjestespiller

Apropo Kongsberg, så opplevde jeg noe helt unødvendig her om dagen som gjestespiller på denne banen;

Vi gikk en firer-flight med høyeste hcp i flighten på 8,2 og laveste 4,5. Vi har spilt lenge alle sammen og vet meget godt hva det betyr å være effektive mht tiden man bruker på banen.

På hull 8 kommer eks-Daglig Leder over til oss fra hull 6 og mener at vi må se og få opp farten! Hvorfor gjør han dette UTEN grunn??
Jeg ble mektig irritert, men gadd ikke å begynne å diskutere. Bak oss går en treer-flight med våre venner. De hadde ikke ventet noe særlig på oss. Saken er at vi hadde letet i 5 min. etter min ball på hullet foran og ble hengende bitte litt etter. VI VET GODT at vi må ”få opp farten” etter å ha letet i 5 minutter.

Vi hadde faktisk brukt meget kort tid på disse 7 hullene og hele runden ble gjort unna på 4 timer og 10 minutter, inkludert leting på flere av de etterfølgende hullene. Dette er slett ikke dårlig med tanke på at vi var 4 spillere! (Eks-Daglig Leder så vi ikke noe mer til bak oss, forresten…)

Ikke noen stor sak, men jeg syntes det er så unødvendig å skape irritasjon på denne måten! Man bør helst være helt sikker på at man har grunn til å gi tilsnakk og i hvert fall gjøre det på en høflig måte.

Tove Finne Røed

over 22 år siden

Tove Finne Røed

Jeg er stort sett enig i kritikken om sakte spill, og at det er et problem med mange spillere som av ulike grunner ikke VIL slippe igjennom raskere spillere. Men jeg synes nok at de som framhever hvor raskt det spilles i England skal tenke litt på om det ikke kan være andre grunner til korte rundetider enn at gjennomsnittsgolferen der har mer erfaring enn de har her hjemme. Kan det ikke være en medvirkende årsak at de eldre banene der ofte er kortere enn de nyere banene her hjemme? OG at det ikke brukes unødvendig tid på green for å "lese" puttene fra alle kanter (forfra, bakfra, sidelengs og gjerne ovenfra også, hvis det hadde vært mulig...) i en selskapsrunde? Jeg mistenker forøvrig en del spillere på enkelte baner her hjemme for å spille om penger, og da går det mye tid på green, tror jeg.

Max

over 22 år siden

Max

Du har selvfølgelig helt rett, Tove: det handler om erfaring som igjen medfører gode rutiner og effektivitet.
Men hvorfor skal britiske golfere være mer erfarne enn norske golfere? En engelskmann som har spilt i tre år har jo ikke spilt mer enn en nordmann som har spilt i tre år?
Kommer det av en vesentlig høyere tetthet mhp. golfklubber? For det er jo i sin hjemmeklubb man lærer de gode rutinene. Og det er jo litt vanskelig for de som bor på østlandet og har hjemmeklubben på vestlandet et sted..
Jeg tør våge å påstå at de fleste proppene man har på banene består av en eller flere spillere med tilhørighet til en såkalt postkasseklubb.
Angående det å spille om penger, så tviler jeg på at dette skjer oftere i Norge enn i Storbritania. Det er forøvrig like ulovlig begge steder, ref. regler for amatørstatus.

Even

over 22 år siden

Even

Det er spillere som "gjestespiller" som gjør jobben for banene håpløs, sitat fra hans innlegg:

"og mener at vi må se og få opp farten! Hvorfor gjør han dette UTEN grunn??"
"Saken er at vi hadde letet i 5 min. etter min ball på hullet foran og ble hengende bitte litt etter. VI VET GODT at vi må ”få opp farten” etter å ha letet i 5 minutter. "

Hvordan skal marshal vite det ? Han ser jo bare at dere ikke klarer å holde følge med de foran (akkurat da selvsagt). At dere tilfeldigvis er en av de som IKKE normalt er problemet kan han ikke vite. Dårlig oppførsel skal han selvsagt ikke ha.

Jeg har faktisk forsøkt å kjøre marshal en gang, og det var ikke moro. Folk blir hissige og hevder at de ikke henger etter uansett !! Selvom jeg er MEGET diplomat og sier noe slikt som "jeg har kjeftet på de foran dere, og nå skal de sette opp farten, så hold følge så går det raskere for alle" så blir folk hissige.... ALLE skylder på de foran...... Håpløst.

MEN det funker uansett, alle skjerper seg bare man kjører rundt. Problemet er at man ikke har nok folk til å kjøre en skikkelig mashal tjeneste. Det man bør gjøre er jo å ta tiden på alle fra tidlig om morgenen, de fleste begynner med mashal når det er litt utpå dagen, og da er det for sent.

Gjestespiller

over 22 år siden

Gjestespiller

Som svar til ditt sitat:
"Hvordan skal marshal vite det ? Han ser jo bare at dere ikke klarer å holde følge med de foran (akkurat da selvsagt). At dere tilfeldigvis er en av de som IKKE normalt er problemet kan han ikke vite."

Holde følge med de foran???? Det var en 2-flight! Vi sto faktisk og ventet på de på flere av hullene!

Det var uansett ingen marshall som gav oss tilsnakk i vårt tilfelle, men uansett;

En marshal burde absolutt vite grunnen til hvorfor noen "sinker" spillet FØR man gir tilsnakk. Man behøver da ikke gi tilsnakk til noen som ikke sinker spillet såpass at de bak blir stående å vente på flere hull! Hva er dette for noe tøys? Man skal da vel ikke på død og liv måtte slippe i gjennom de bak fordi de har måttet vente i 2 minutter på et hull?? Det er klart det oppstår sure situasjoner når man får tilsnakk første gang man møter på en slik "Cowboy" som tror han eier banen! (alle er selvsagt ikke slik...)

En mashall skal trå forsiktig frem slik at ikke unødvendig krangel oppstår. Flere baner velger å ikke ha noen marshallordning nettopp på grunn av dette.

Selv har jeg ikke opplevd noen spesielt sure scener med en marshall, men jeg har hørt andre fortelle skrekkhistorier.

Ørjan

over 22 år siden

Ørjan

Kjære Max vil veldig gjerne at du tenker deg om før du snakker om de fryktelige postkasse klubbene, kjenner mange som er medlem i disse klubbene og det har ingen verdens ting med spillestil å gjøre. Det betyr bare at man ikke har anledning til å hoste opp 25 til 50 tusen kroner på en to tre.

Max

over 22 år siden

Max

Kjære Ørjan du skulle bare vite hvor lenge jeg har tenkt meg om før jeg snakker om de, som du sier, fryktelige postkasseklubbene.
Kjenner også noen medlemmer i disse klubbene som har startet som medlemmer og fått opplæring i en lokal klubb. Men dersom man tar opplæringen etter pris (helgekurs i en eller annen klubb) og medlemsskap etter pris (en postkasseklubb langt borte i huttiheita) - hvordan kan man da forvente å lære seg effektive rutiner ? DET vil koste skjorta, det. For å opparbeide seg rutine bør man spille en del, og det kan jo slike medlemmer absolutt ikke ha råd til. Med refererense til hostingen din..:-))
En liten hoste i starten vil jo gi deg muligheten til å praktisere spillet så ofte du bare vil og kan. Resultat: effektive rutiner.

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Til de foregående innlegg vil jeg hevde at problemet med mye av golfdebatten i Norge er at ingen tør adressere kjernen av problemet med golfspill. Kjernen av problemet med golfspill er at mennesker med vidt forskjellige, men alle rettmessige, mål og ambisjoner spiller sammen på samme bane (med noen få unntak i Norge).

Hvorfor skal det være slik? Hvorfor kan ikke Max, ex-direktøren og flighten som gikk bak meg på Arendal GK i sommer etablere sin egen klubb med egen bane. Her kan de bestemme hvilke regler de vil og få en runde helt i hht. egene preferanser, jeg kommer med noen eksempler:

1. Selvsagt forbudt med greenfee spill.

2. Krav til Hcp. (eks. 9) for å bli medlem.

3. Forbudt for noen under 40 år å engang bevege seg på klubbens områder.

4. Krav til generell sur og vanskelig opptreden.

Selvsagt ville en slik klubb bli dyr, men det er nå engang prisen å betale for å dyrke egene interesser.

Jeg ser for meg egene klubber og baner for alle: Gamle (alle over 30), unge (alle under 29), folk som (tror) de kan regelboken på rams, folk som tror at deres oppførsel er definisjonen på god etikette osv.

En slik løsning vil være til fordel for alle. Da slipper vi som kun er opptatt av en hyggelig runde (setter av tid til nettopp dette), og treffe egoister som Max, eks. direktører, flighten bak meg på Arendal GK. i sommer og andre plagsomme, bedrevitende som på død og liv må spare 30 min. eller mindre.

(For at Max skal slippe å bruke tid på min selsomme opplevelse på Arendal GK i sommer (som i Max sin verden selvfølgelig skyldes meg) nevner jeg at vår flight fikk skryt av marshal for å ha riktig avstand til flighten foran).

Faktum er at jo mer jeg spiller Golf, jo flere utrivelige idioter treffer jeg (det samme gjør sikkert idiotene). Jeg hadde håpet det var omvendt.

Benytter anledningen til å nevne at jeg setter pris et forum som dette som fungerer som en motvekt til de konforme holdninger som kommer til uttrykk i Norsk Golf.

Øyvind

over 22 år siden

Øyvind

Hei Alle sammen.
Jeg vil bare rette en stor takk til de to flightene på Miklagard i dag som med stor overbærenhet og "laid back" tempo lot oss 4 ferskinger gjennomføre 18 hull uten vonde ytringer eller sure miner. Vi måtte jo også vente på noen hull, den ene flighten ble sluppet igjennom (2er ball) den andre tok oss igjen ved hull 9 og vi var klare til å slippe igjennom, istedet så de bakover og tok med ro.
Det var kanskje feil ifølge den meningen som forfektes av mange på disse sider. DET KAN IKKE GÅ FORT NOK.
Har vi slått ut på hull 1, virker det som om det eneste som står i hodet på golfspillere er å bli ferdig og finne 19, hull eller veien hjem. Nyt heller den fine ,artige, hyggelige opplevelsen en runde golf er.
Hilsen Øyvind
Medlem i Langtvekkistan :)

Max

over 22 år siden

Max

Kjempetopp, Thomas!
Slike saklige svar er akkurat det vi trenger i denne debatten!
Jeg setter meget stor pris på dine konstruktive forslag.

Med vennlig hilsen Max
(Som håper på litt bedre etikette og effektive rutiner)

Max

over 22 år siden

Max

Til Øyvind.
Min langtvekkistan - ytring skjønner jeg at du tok som den var ment.
Med hensyn på din beskrivning ac deg selv og din flight - "ferskinger", så er jeg ikke enig i at denne kategorien spillere bruker mer tid enn andre på en golfrunde.
Jeg er selv meget involvert i en etablert norsk golfklubb innen turneringsbiten og vet kan rimelig overbevisende hevde at (som jeg faktisk hevdet i mitt første innlegg i denne debatten) enhver golfspiller kan uten problemer fullføre en golfrunde på 4 - 4,5 timer.
Selv har jeg nå en handicap på 10,8, men den har jo bare dumpet på meg etter som jeg har engasjert meg i spillet. For meget få år siden spilte jeg også på 30-tallet.
Men allerede den gang fullførte jeg og min faste "sparringpartner" 18 hull på 3 timer uten problemer i en 2-ball. Den gangen benyttet kanskje ikke like mye tid på forberedelsene til hvert enkelt slag som vi gjør nå. Men jeg tviler også på at vi hadde hatt stor glede av det ...
like mye som altfor mye forberedelser til et slag har i dag -* noen ganger negativt.
Det jeg har observert med hensyn på tidsforbruk er at de som kan rutinene - grønt kort eller scratch - benytter kort tid. De som derimot ikke gjør de enkle tingene riktig (og det er så inni h... enkle ting) benytter så sinnsykt mye mer tid enn de andre. Det de fleste antakeligvis glemmer er at den ekstra tiden man benytter pr. hull akkumuleres over runden - 18 hull. Dersom man benytter tre minutter ekstra pr. hull vil man nesten bruke en HEL TIME mer enn normaltid. Man tenker vel da lite på de som har avtaler, barn osv. og dessverre har booket tid etter denne flighten...?
Heldigvis er jeg definert som en egoist av Thomas i dette forumet, slik at jeg kan rett og slett gi blaffen i disse stakkarene.
Men dere andre kan kanskje tenke på det?

Aussi Golf

over 22 år siden

Aussi Golf

Mange solide meninger her!!!!!

Selv har jeg ikke hatt en runde paa en norsk bane enda, men jeg har spilt golf siden 99 i Australia.
Naar man leser disse innleggene blir man jo nesten skremt. Selv spiller jeg paa 9,1 i hcp og pleier aa vaere ganske saa effektiv paa banen, men jeg gidder ikke aa gaa en runde alene!! Har jeg en venn med groent kort som vil vaere med saa kommer jeg selvsagt til aa ta dem med. Poenget er at folk maa faa lov til aa laere seg aa spille golf.

Her i Australia trenger man ikke groent kort for aa spille, hvilket foerer til at man faar ganske mye rart paa banen. Naar man kommer bak en slik flight uten aa bli sluppet forbi kan runden ta godt over 6 timer. Dette skjer jo veldig sjeldent, men det skjer.
Men jeg har aldrig opplevd aa faa huden full av folk som mener det gaar for sakte. Selv ikke paa en av Australias toppbaner hvor jeg var medlem en stund. Det er heller en metalitet hvor folk som er bedre enn andre heller kommer med hjelpende tips. Det er vel slikt det burde vaere??? Hvor mange har lyst til aa slippe forbi en person som nettopp har gitt deg huden full??? (Denne personen kommer ikke forbi meg, frekke folk kan holde seg hjemme).

Til dere utaalmodige, bruk tiden mens dere venter til noe fornuftig, ikke staa og irriter dere over hvor sent det gaar, ta noen proevesvinger, ta fram lobwedgen og en ball og lek litt, alle trenger trening!!

Få opp farten

over 22 år siden

Få opp farten

Ingen unnskyldning for sakte spill. Det er mektig irriterende å havne bak flighter hvor tullinger skal diskutere eg ferdig før de slår, og hvor ingen klarer å gjøre seg klar mens de går.
Selv har jeg alltid kølla i hønda FØR jeg kommer fram til ballen, da har jeg orientert meg om bunkerplassering, avstand, og virdert hvor jeg vil spille ballen. Jeg går så langt frem jeg kan mens de andre spiller, og begynner å gå videre fremover så snart den som slår har fått ballen i lufta.
Dersom jeg sleiver ut av banen biter jeg meg også godt merke i minst to punkter som viser linja der ballen ligger. Er ganske irriterend å hjelpe spillere å lete etter ballen når de ikke har peiling på hvor ballen ligger.
GOlf er en av de treigeste aktivitetene som finnes, og da bør de aller fleste klare å følge med tempo.
Alene har jeg klart Kjekstad på 1t25 min (ca 120 slag), men det var under veddemål og da løp jeg som f... med tralle.
En 6km par 72-bane bør lett la seg gjøre unna på 4 timer. Det er nok med EN våsekopp tidlig en søndags morra, så holder tempoet seg langsomt hele dagen.
Jeg satt en gang ved greenen på hull 13 på Asker og venta på kona som spilte konkurranse. Plutselig ble det et opphold på nesten 40 minutter, før en flight dukket opp. Jeg tok tiden fra jeg så første mann dukke opp ca 100m nedi bakken og til de var gikk av greenen. Det gikk 18 min, og da hadde en av dem plukket opp ballen før han nådde greenen. Marshall kom kjørende forbi, stoppet og så på dem 2-3 min og kjørte videre uten å si et ord. Kona var en av 4 damer i flighten bak, og når de var ferdig å putte hadde kun en mann klart å slå ut på neste hull. Skammelig at ikke Marshall ga dem tilsnakk og straffeslag.
Den som ikke klarer å holde tempo på en golfbane bør se seg om etter noe annet å gjøre, jeg kan foreslå dart eller modellfly.....

Slapp av!

over 22 år siden

Slapp av!

Kanskje det er du som bør se deg om etter noe annet å gjøre. 100 m. sprint f.eks.

Kjekstad på 1t og 25 min. Pøh! det er noe ganske annet enn jeg forbinder med golf. Men så spilte du dårlig også da!

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Målet er selvsagt ikke å spille så raskt man kan rundt en bane til en hver tid, men det er gøy å se hvor rask man egentlig klarer å gjøre unna en runde på. Selv har jeg, sammen med en annen, spilt rundt Kjekstad på 1 time og 50 minutter. Vi løp aldri, men gikk relativt fort og ga blaffen i å lete etter håpløse baller. Vi tapte kanskje 3-4 slag på dette.
Ved normal gange og normalt spill, uten venting, bruker vi vanligvis 2 timer og 50 minutter rundt banen.

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Det er mange mennesker som spiller golf i Norge. Belastningen blir derfor stor. På noen tidspunkter blir det derfor kø. Dette skjønner alle. Samtidig er det viktig at alle ikke bruker unødvendig lang tid, men er effektive og ikke svimer. Dette er selvfølgelig noe ganske annet enn "Få opp farten" holder på med ved:

"Selv har jeg alltid kølla i hønda FØR jeg kommer fram til ballen, da har jeg orientert meg om bunkerplassering, avstand, og virdert hvor jeg vil spille ballen. Jeg går så langt frem jeg kan mens de andre spiller, og begynner å gå videre fremover så snart den som slår har fått ballen i lufta."

Det han gir uttrykk for er fanatisk og hører ikke hjemme på en golfbane. Nå må snart enkelte avfinne seg med at 18 hull på en normal bane tar ca. 4 - 4,5 timer og at det kan ta opp mot 5 timer i "prime-time". Jeg har ikke tenkt å ofre konsentrasjon, vurderinger av slag, puttelinjer mv. for at stressa tullinger bak meg skal kunne spille på under 4 timer.

Hvis de tar det litt mer med ro vil de kanskje oppleve at score blir bedre også.

Knut Bjørnli

over 22 år siden

Knut Bjørnli

Mr.T, det du kaller FANATISK i inlegget til "Få opp farten" er det som er ønskelig av golfspillere.
Hvorfor skal ikke golf spilles effektivt ???
Hva er galt med å være klar til å slå når det er din tur ?
Tydelig at du ikke har peiling på etikette. Det virker som du er motstander av effektivt spill.
Håper jeg aldri får sånne som deg nærmere enn 5 timer foran meg.

Flemming

over 22 år siden

Flemming

Er enig med T. Det er stor forskjell på å være effektiv og ha gode rutiner, og å halse avgårde som et piska skinn.

Ser på meg selv som effektiv på banen, men jeg stresser ikke. Stress og mas ødelegger fokus, og effektiviteten avtar.

Det er like frustrernde å gå en runde med en som somler som med ett stressa virrehue.

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Knut det er overhodet ikke dette som forventes av golfspillere. Dette er rent sludder og vås. Det er mulig dette er noe du og dine kompiser har klart å innbille dere etter massiv propaganda fra bedrevitende, men det er altså fullstendig feil.

Det soleklare utgangspunkt er at en firer flight skal gjennomføre 18 hull på den normerte tid for banen. Dersom de gjør dette har du og dine likesinnede ikke noe grunnlag for å presse på bakfra. Ei heller har denne firergruppen noen som helst plikt til å slippe dere igjennom og derved skape ytterligere kø for andre på banen.

Golf skal spilles godt, ikke effektivt! Det desidert viktigste i golf er å få ballen i hullet på færrest mulige slag. Dersom noen driver og rasler med køller og "...går så langt frem [han] kan mens de andre spiller, og begynner å gå videre fremover så snart den som slår har fått ballen i lufta." Er det åpenbart at dette er forstyrrende elementer som vil gå utover score.

Så er det engang slik at man må ta hensyn til andre. Derfor må man av og til ofre konsentrasjon for spillehastighet. Men dette gjelder kun i de tilfeller hvor man ikke klarer å følge normert spilletid.

I Norge i dag er det en fanatisk gruppe mennesker som har som et vesentlig mål at en golfrunde skal gjennomføres så raskt som overhodet mulig. Dette målet gjennomfører de uten å vise hensyn til andre golfspillere på banen f.eks. ved å gå ut fra første tee før det er deres tid, spille neste slag selvom ballen vil lande slik at den forstyrrer gruppen foran osv.

Med ønsker om ikke å falle ned på ditt nivå (eller score) avslutter jeg med at jeg håper at jeg en dag får spille sammen med deg og ”Få opp farten” og andre ”..sånne som deg.” Slik at jeg i klartekst kan fortelle dere hvor fullstendig uholdbar og bøllete deres oppførsel er.

Mr. T

DPF

over 22 år siden

DPF

Til de effektive på banen:
Jeg lurer på om dere koser dere der ute på banen i sola ( eller regn ) på en søndag mens dere halser avgårde for å bli ferdige så fort som overhodet mulig. Reiser ikke dere på banen for rekreasjonens del? Det gjør ihvertfall jeg! Hvis ikke dette skal være mulig fordi man må prøve å sette runderekorder av hensyn til fartsbøller, så vurderer jeg å styre laaangt unna banene deres ( send gjerne mail hvor dere holder til). Det snakkes om etikette her av speedgolfere. Har dere noen gang tenkt på at det er dårlig etikette å hele tiden puste folk i nakken? Når jeg kommer hjem fra en runde sammen med kona mi, så husker jeg alle slag og spesielle situasjoner. Jeg tar meg tid til det. Det er en del av den helhetlige gleden av å spille denne engasjerende, sosiale sporten.
Når dere flyr runder på under 3 timer; er dere glade og fornøyde når dere sitter i klubbhuset over kaffen og vafflene og går igjennom scorene? Eller sitter dere og ramser opp alle sitasjonene som oppstod da dere traff fartsdumper ( meg og kona ) der ute på banen? Jeg har begynt å notere meg telefonnr til marshallene. Neste gang en eller annen dust prøver å haste meg avgårde ( uten grunn, eller ihvertfall undersøke hvorfor det har stoppet opp litt ) så ringer jeg og pusser`n på dere.
Vi ses neste sommer.

Jürgen

over 22 år siden

Jürgen

Mobiltelefon skal vel ikke benyttes på golfbanen DPF?! Du er jo der for rekreasjonens del!

Jeg er motstandere av fartsdumper! Mange de er feildimensjonert!

Jürgen

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

DPF, det med å bruke marshall var en utrolig god ide. Den kommer jeg til å kopiere.

Jürgen, det er åpenbart at mobiltelefon med avslått lyd ikke forstyrrer hverken rekreasjon eller score, "keep it serious".

Mr. T

Få opp farten

over 22 år siden

Få opp farten

Jeg har aldri ment at man skal stresse, kun lære seg gode rutiner og utøve automatisme for å få effektivt spill og mest mulig tid til å konsentrere seg om hvert slag.

Ta en titt på denne gørrkjedelige matematiske modellen:

4er flight
Gj sn bruttoscore 95 = 380 slag totalt
Banens "bestemte" normaltid 4,5 t = 270 min

Gåtid 7 km 6 km/t = 70 min
gjenstår 200 minutter

6 baller i skogen, alle leter 5 min = 30 min tapt tid
gjenstår 170 min

Utslag tar lengere 3 min pr hull = 54 min,
gjenstår 116 min

I løpet av disse 116 min skal de resterende 308 slag og putter foretas.
Det blir 22 sek per slag/putt.

På 22 sek skal du: Plassere bag/tralle, vurdere avstand, flaggposisjon, gresshøyde, banehelling og hindringer, velge ut kølle, ta køllen opp av bagen, finne siktepunkt, ta prøveslag, gå bak ballen og sikte, adressere, slå ballen og følge med på hvor den lander.

Til mer av dette du klarer å gjøre mens de andre spiller, til lengere tid får du til å slå et godt slag.

Økes denne tiden fra 22 til 30 sek tar runden 40 min lenger.

Unødvendig å minne om at for å putte bra må du vurdere greenen fra ulike vinkler, noe som gjerne tar lengere tid fordi du skal utvise respekt for andres puttelinjer og inngå å forstyrre når de andre skal putte.

Etter at jeg skrev forrige innlegg har jeg spilt 2 runder.
For morro skyld har jeg brukt stoppeklokke og tatt tiden på hvor lang tid medspillere og andre jeg kunne se brukte fra de kom frem til ballen til de hadde slått og gikk videre.

Noen klarte seg på under 15 sek, de dro opp jernet, stilte seg opp og slo. Det var bra. Andre gjorde de samme operasjonene på 30 sek.

Men mange surra og snakka og fomla i bagen og slo prøveslag, la tilbake torva de hadde slått, tok noen nye prøveslag og slo endelig ballen avgårde. Nesten halvparten av de jeg tok tiden på brukte mer enn 45 sek.
På Tyrifjorden klokka jeg en middelaldrende herremann på 2 min 28 sek på ETT slag. Han hadde helt sikkert stor glede av runden for han smilte og lo og prata med makker i ett kjør...... Ingen foran, men mange bak.... -og ingen Marshal

Er det sånn dere ønsker det ?????
Dere som nevenr konsentrasjon og kvalitet på spillet burde ihvertfall være mer på hugget for å spille effektivt. Til mindre dere stokker armer og bein for å komme fra slag til slag til mer tid får dere til å ta oppstilling, sjekke parallellitet på skuldre hofter og bein, finsikte kølla og roe ned nervene. Motsatt står alle å venter på at du skal gjøre deg klar, og du føler deg presset til å bruke mindre tid på selve slaget, og får dårlig score.

Det med at de som spiller sakte ringer Marshal er en meget god ide, så slipper andre å gjøre det. Har dere luke foran og flighten bak i ræva blir det vanskelig å oppnå medlidenhet derfra.

Og ikke glem, dersom dere må i skogen å lete etter baller og flighten bak er klar til å slå så SKAL dere vinke den forbi. Selv gjør jeg det enkelt: er banen tom så slår jeg neste slag enten jeg blir vinket frem eller ikke.

Jeg har lagt merke til at treige spillere er ofte treig på etikette også, men til gjengjeld ganske hovne, særlig de man møter i helgene. (gjelder ikke GK-spillere)

Boromir

over 22 år siden

Boromir

Gange på 6 km/t er ganske raskt, noe de færreste klarer å holde over lengre tid.

Frode

over 22 år siden

Frode

En golfspiller med mobiltelefon på øret under spill på en golfbane er et ekkelt syn. Jeg reagerer selv om jeg ser at det skjer i en annen flight enn min egen.

Forøvrig første gang jeg har hørt at noen vil klage til marshall på sitt eget langsomme spill. Det burde flere gjøre.

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

I et forsøk på å bringe debatten litt fremover må jeg spørre Få opp farten, Frode og dere andre, mener dere virkelig at en som spiller på normert tid spiller langsomt?

Jeg tror nok ingen opplever meg som en treg spiller, og jeg mener selv jeg har gode (nok) rutiner som hindrer somling samtidig som de tar hensyn til andre rundt meg. Jeg og to av mine faste golfvenner spilte Asker GK på ca. 3,45 på søndag morgen, det er da ikke langsomt, eller er det det? Foran oss var det et åpent hull (før hull 17), mens bak oss var det normalt fullt for en søndag mot slutten av sesongen. Jeg tror ballen bak oss måtte vente med å slå ut en gang i løpet av runden. Dette skjedde på et kort par 3 hull. Vi var på greenen og etter at alle var ferdig (dårligste score var par) kjappet vi oss videre å økte avstanden.

Marshall skal nettopp påse at alle holder tilstrekkelig tempo slik at opphopning unngås. Mener dere virkelig at Marshall burde gitt min gruppe påpakning når det var ledig hull foran oss? Marshall var ihvertfall av en annen oppfatning og vi hørte ikke noe fra ham.

I et glimt av selvinnsikt skal jeg nok innrømme at noen nok kan oppleve meg som ganske hoven, men jeg aksepterer ikke at jeg har manglende kunnskap om etikette. Grunnleggende for å ha god etikette er at man tar hensyn til andre. Dette gjør man ikke når man (u)bevist stresser gruppen foran eller forstyrrer andre medspillere. Jeg tillater meg igjen og sitere fra Få opp farten:

“...dersom dere må i skogen å lete etter baller og flighten bak er klar til å slå så SKAL dere vinke den forbi. Selv gjør jeg det enkelt: er banen tom så slår jeg neste slag enten jeg blir vinket frem eller ikke.”

For det første tar du feil når du skriver at man har en slik ubetinget plikt til å slippe igjennom. Det er kun dersom ballen ikke lett lar seg lokalisere (osv.) at man bør slippe igjennom. På dette punkt er vi nok likevel ikke så uenig da man etter min mening bør begrense leting til et minimum før man slipper igjennom. Og selv etter at man har sluppet igjennom bør man begrense letingen, spill heller en provisorisk ball dersom ballen går i skogen og ta straffen dersom man ikke i løpet av kort tid finner ballen. Sannsynligheten for at man får til et godt slag i tykk skog er jo liten uansett og derfor har man lite å tape på dette mht. score, men veldig mye å vinne tidsmessig.

For det andre (og dette er mye verre) så er det jo helt sinnssykt farlig å slå ut dersom du ikke blir vinket frem og det er folk som spiller hullet foran deg. Du kan jo ikke vite hvor alle disse beveger seg og om de risikerer og bli truffet av en ball. Mener dere andre også at dette er en akseptabel oppførsel og i tråd med reglene om etikette?

Få opp farten

over 22 år siden

Få opp farten

Neida Mr. T. Spiller du på normert tid går det ganske raskt unna. Men hvor ofte klarer du å spille på normert tid når det er litt trafikk på banene? Jeg klarer det aldri. Min erfaring er at det er nesten umulig å spille på normert tid med mer enn 2 spillere i flighten. Og det er da man må skjerpe rutinene. 3 mann på 3t45min på Asker er mye raskere enn gjennomsnitt.

Asker er en relativt rask bane, de gangene jeg går alene som førstemann tidlig på morran klarer jeg meg på under 3 timer, men utpå dagen i helgene baller det seg til og blir umulig å komme under 5 timer. Siste turnering jeg spilte der startet jeg i nest siste flight, vi brukte 6t10min.

Joda, etikette er å ta hensyn til andre; ved å passe på seg selv.

Faren ved å slå ut ball når flighten foran er på tyttebærtur i skogen er heller liten dersom man bruker hodet. Ingen god ide å true seg gjennom dersom man er en firerflight, men en eller to brukbart gode spillere kan fint rekke å komme seg forbi på et par-tre minutter. I et sånt tilfelle legger man selvfølgelig bort driveren for å få sikre seg så man kommer raskt gjennom. Flaut å møte de andre i skogen etter å ha blæret seg ved å prøve å gå forbi "uten lov". Skal man forbi må man være sikker på å klare det.

Dem jeg er irritert på er spillere som spiser, prater, fikler i lommene på bagen, pisser, snakker i telefonen, løper avgårde for å gi beskjeder til personer på andre hull etc når det er DERES tur til å slå, slik at de andre må vente. Noen klarer å rote bort minst en halv time på en runde bare på sånt tull, og får man flere av samme sorten i samme flight korker det seg for hele resten av dagen.

Når det er snakk om å vinke frem flighten bak, så holder jeg fast ved at dette skal gjøres dersom du ikke er rimelig sikker på at ballen er lett å finne. I episoden jeg refererte til på hull 13 på Asker i et innlegg lenger opp hører det med til historien at på hull 14 slå 4 mann 7 baller i skogen til høyre. Flighten til kona som var en ren dameflight kom frem til utslagsstedet før de andre hadde slått seg ferdig, men fikk ikke lov å passere selv om de spurte om lov. Gubbene ignorerte å svare, snudde ryggen til og brøytet rundt i skogen i 10 min før de kom seg videre. På den tiden ville damene ha vært ferdig med hullet.

Jeg jobber mye og har begrenset tid til golf. Når jeg er på oppdrag lenger sør i Europa drar jeg ofte på golfbanen relativt seint på ettermiddagen, og rekker ofte en 6000m runde på 3-3,5 timer. Der fokuseres det hardt på å holde effektivitet og fremdrift. Det går aldri her hjemme, og i løpet av sesongen blir det utrolig mange timer venting pga andres fomling.

Nordmenn er generelt treige

over 22 år siden

Nordmenn er generelt treige

Det ligger i den norske folkesjela og kan aldri forandres.
Dette gjelder golf, politikk, næringsliv og trafikk.
Man får bare smøre seg med tolmodighet og innse at vi er verdens treigeste menneskerase.

Hvert år

over 22 år siden

Hvert år

gleder jeg meg til ny golfsesong hele vinteren.
Men når banen åpner står jeg bare å stanger i flighten foran og KJEDER livet av meg. Likvel står jeg der, kveld etter kveld, år etter år, og blir dummere og dummere.
Håper det blir bedre i 2003........

Østfoldgolfer

over 22 år siden

Østfoldgolfer

Å unngå venting og irritasjon er ikke noe problem dersom man bruker hue og holder litt kontakt med flighten både foran og bak seg.
Jeg praktiserer at dersom jeg føler at flighten bak går raskere enn den jeg går i (hvis vi f.eks er fire og de bak to, er det naturlig at vi spiller senere enn de som kommer bak) tar jeg kontakt med dem og ber om tegn når de ønsker å gå igjennom. Det blir altid tatt godt imot.
Alfa og Omega er menneskelig kontakt og snakke til hverandre på en hyggelig og kultivert måte. Så går alt greit.
Men...dessverre... jeg har også opplevd å måtte stå og vente på folk foran som overhode ikke ser bakover.

Randi

over 22 år siden

Randi

Enig med østfoldgolfer. Løsningen på dette problemet er at man snakker hyggelig til hverandre og finner løsninger.

Desverrre er min erfaring at vi er en nasjon av uerfarne golfere som forstår lite av spillets ide og tradisjon. De fleste er helt grønne å løper rundt røde i trynet for å prøve å senke handikappet sitt med hjelp av høyt tempo, innsats og lange slag. Hvor ofte har man ikke opplevd å slippe igjennom 2-3 karer med drivere til 7000 kr, som skynder seg opp på tee og slår ballen vilt og ukontrolert 300 meter ut i skogen ? Så må alle bak stå å vente og man er like langt. Hvorfor ikke ta det litt med ro, få ned pulsen, ta en kaffekopp og frem for alt forberede seg på en god måte. Slik at når man først slår går det dit man sikter.

Etter min mening er "dårlige" lav handikappere de klart tregeste på banen. De har spilt veldig mye på den lette hjemmebanen sin og fått en alt for godt handikapp. Gått for raskt ned. Når de så kommer på andre baner eller spiller under press rakner det fulstendig og de slår sine 300 meters slag ut i skogen. I tillegg skal de "konse" like mye som tiger på puttinge, selv om det er for trippelbooggi. Nybegynnere er faktisk raskere fordi de ikke klarer å slå så langt ut i ruffen og fordi de innser sin begrensning.

Se til Skottland og Sverige, der er de fleste hyggelige og man ser på oppførsel, rutiner, nærspill, hyggelige kommentarer og lav score at de har "forstått det".

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Skiene er glidet og pakket bort, og golfkøllene er funnet frem.

Håper jeg treffer mange som Randi i år.

Mr. T

Frode E

over 22 år siden

Frode E

Leste litt opp i her at man gikk en 2 ball på 3 timer ca..

Jeg gikk en runde med proen i klubben min .. Sandnes og Sola, og hadde da et hcp på 18. Vi gikk 18 hull på 2 timer og 20 min.

Og kan ikke si at vi stresset heller..
det som irriterer meg på sakte spill er ikke de som bruker mange slag og leter etter ballen i skogen, men de som bruker mange slag , slå i skogen , og går som om de skulle rusle gjennom parken..
Man sparer MASSE tid på å sette opp tempoet litt når man går fremover.
Ikke bare rusle rundt å se på fuglene.

Snegla

over 22 år siden

Snegla

Folk kan lete så mye de vil og kikke så mye de vil på fugler bare de slipper igjennom de som ønsker å bruke kortere tid på sin runde.

Det er ikke noe mål å bruke så kort tid som mulig. Man skal kose seg mens man spiller og ikke stresse. Idealtid på en gjennomsnitts 18-hulls golfbane er 4 timer og 15 minutter, iberegnet leting et par-tre ganger. Da har man spasert bedagelig rundt, uansett antall slag. Hvorfor skal man på død og liv kjappe seg så innmari?

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Man skal være forsiktig med å tro at bare man slipper igjennom så kan man bruke så lang tid man vil.

Det å slippe igjennom er meget tidkrevende og forsinker spillet bakover. Det beste er derfor at man prøver å være litt effektive, uten å stresse.

Hadde for øvrig en opplevelse på Tyrifjorden på tirsdag. Min makker og jeg tok igjen to damer som holdt riktig avstand til sin gruppe foran, som igjen holdt fin avstand til gruppen foran der igjen. Det naturlige i denne situasjonen hadde vært at de hadde spurt om vi skulle slå oss sammen, da dette kunne spart tid. Men nei blikk ble unngått ved hver mulighet til slutt ble vi tatt igjen av en toer ball og vi slo oss sammen med dem.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Det som tar m4est tid er når alle spillere skal stå ved siden av den som slår og slik beundre alle slag.
Hvis alle går mot sin ball - venter korrekt på den som slår - er klar til å gå videre med en gang og så når en er framme ved egen ball raskt finner fram kølle og slår. Da går det framover i riktig tempo.

Ellers, så har jeg også spilt noen baner. 2 timer og 20 min - det var raskere enn hyggelig vil nå jeg si. Det er vel ikke noen kondisjonstrening vi er ut på.

I utlandet ser jeg ofte at det er forslag til anvendt tid på scorekortet. Det angis for både totaltid og mellomtider underveis. Normaltid for de fleste baner liggre på - som nevnt ovenfor - 4 timer og 15-20 minutter. ved et slikt system blir det ikke kjefting underveis uten at denne normaltiden overskrides. Tidene skal forøvrig noteres på kortet og marshall følger opp.

Runner

over 22 år siden

Runner

Dette er visst en evig diskusjon om sakte spill, grønntkort spillere og "postkasse" klubber.

Vi er 4 kamerater hvor alle har grønnkort og går vannligvis 18 hulll sammen på rundt 3,50 og 4,10 timer. Alle er medlemmer av "postkasse" klubber og har tatt opplæring der.

Vi har jobbet fra dag en for å gjøre vårt høyst ustabile spill så effektivt som mulig. Tydeligvis spiller vi i dag raskere enn de fleste. Selv når vi går ut alle slag på hullet. Vil ligger, selv med hurtig spill i snitt mellom 30 og 35 poeng, mangler bare det siste kortet for å få et etablert HCP.
:-)

Irriterer meg å se her i diskusjonen at det er vannligvis "vi" - Grønnkort spillere og "Postkassemeldemmer" som får skylda for sakte spill. For noe sprøyt! Gå inn i dere selv!

Vår erfaring er:(Den lille som vi har) Det finnes ikke noen felles nevner for hvem kan stå for sakte spill. Har ofte stått selv i kø og merker at en blir utålomdig, og finner gjerne en HCP spiller på 22 som har satt sin prestisje i og slutte å miste baller og fortsatt føler at det er et nederlag å slippe noen i gjennom.
Ansvaret for at en grønnkort spiller spiller sakte, hviler på dem andre HCP etablerte spillerene i ballen. Om det er 2-er, 3-er eller 4-er ball som sinker, er det personene i ballen som ikke har tatt ansvar for tempoet. Det er her noen på banen/klubben bør ta ansvar. Kanskje med et enkelt spørmål før en går ut, "Hvem i ballen tar ansvaret for hurtigspill i dag?"
Det går ann å snakke om effektivitet og hurtigspill uten at noen trenger å bli fornærmet. Velg en hyggelig tone slik at det oppleves som råd og ikke kritikk. Litt for mange selvhøytidlige "idioter" på norske baner som prater og har utstyret som Tiger, men spiller som en GK spiller på opplæring.

Fritidsgolfer

over 22 år siden

Fritidsgolfer

Helt enig med "Runner", bortsett fra at jeg mener det er
mulig å se noen mønstre...

(F.eks. at grøntkortspillere bruker lengre tid. Gjelder selvsagt ikke alle, men mange likevel. Ikke så rart at det tar tid når hver ball som slås fra tee eller fairway blir borte i skogen...)

Et annet mønster: Disse evindelige superekspertene (med alle slags hcp.) som skal "lese" greenen til den blir flat av seg selv omtrent... Folkens, det hjelper ikke å lese en green i fem minutter a la Bernhard Langer, når det skal slås en tre år gammel lakeball med hakk og bulker i seg 20 m på en norsk green med løvetann og som ble dypluftet i går. Dette er no så inn i gamperævva irriterende at ikke alle forstår...

Godt å få det ut.

Logisk

over 22 år siden

Logisk

Jeg hater treige dager pâ golfbanen.
Men jeg fâr meg likevel ikke til â bli sur pâ mindre erfarne spillere som gjör sitt beste. Jeg har selv ogsâ värt ny og fersk og slâtt 16 slag pâ et par 3 hull.
MEN typisk to "fine" ektepar som gâr sammen en söndag hvorav alle gâr i samlet gruppe fra en ball til en annen og beglor og applauderer hvert slag de andre gjör, DET FÂR MEG TIL Â KOKE.
Men hva hjelper det vel â kjefte her for de treige gamle subbene blir aldri ferdig tidlig nok til at de rekker â kjöpe datamaskin.
Gjör det enkelt. Plystre og rop ute pâ banen, trill ballen inn pâ greenen mens de stâr og putter sâ kanskej det er en liten mulighet for â slippe forbi.
I dag gikk jeg en runde pâ 3t 20min pâ Losby. Vi var to i flighten og passerte 4 andre flighter, 3 av dem mâtte vi nesten true oss forbi til tross for at det var var over ett hull luke foran.

Speedy Gonzales

over 22 år siden

Speedy Gonzales

Hei,

Noe å tenke på! Med bruk av håndholdt GPS som blant annet er i bruk på en rekke klubber på Østlandet er det mulig å ihvertfall spare ca 1.5 min pr hull. Det tør jeg påstå hvis den brukes aktivt istedenfor å lete etter sprinklerlokk etc og være usikker på valg av kølle.

Det er ca 30 min pr runde!

Yeah

over 22 år siden

Yeah

right !

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Det vil vel si at du må vente i 1.5 min pr hull fordi flightene foran ikke har GPS, eller har du tenkt at du skal fosse fram forbi alle andre.

Høres ut som en populær type.

Speedy

over 22 år siden

Speedy

Enormt bra og konstruktive tanker du har "Swinger"!

Tenker du er en "populær" type på banen med ditt humør.
Det skal vel ikke så mye fantasi til å se for seg at faktisk det kan være flere på banen som benytter seg av GPSer? Kanskje er det faktiskt slik at banen krever at alle skal bruke GPS for å spille banen.

Ikke kom med at det ikke er lov. Det er et tidsspørsmål før det er lov i Norge og Europa. Grunnen burde vel være enkel.

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

Selvsagt skal man kose seg på golfbanen. Det er en hyggelig sosial sport.

Selvsagt skal man ikke stresse. Det ødelegger svingen.

Selvsagt skal man være høflige med flighten foran, bak + marshall.

.....men kan noen forklare meg hvorfor runder i Norge tar så uendelig mye lengre tid enn i andre land uten at golf er en utrivelig sport der ?

Jeg tror det hovedsaklig dreier seg om to ting:

i.) effektivitet - som ikke er stressende
ii.) høflighet og sunn fornuft

Gjør man noe med dette så vil mye være oppnådd. Vær klar til å slå når det er din tur. Ikke slå 5 prøvesvinger. Sett bagen på riktig side av greenen og sikt din putt mens de andre putter etc etc. Det er ekstremt mange som glemmer de små tingene som gjør runden raskere uten å bli stress.

I dag spiller de fleste stableford. Dette skulle potensielt være en raskere spilleform enn slag. Det er snodig at det i dag ikke er uvanlig å måtte bruke 4,5 timer på en runde, mens man på 70 tallet, selv på stappfull bane, aldri brukte mer enn 4 timer på en runde slagspill (og jeg hadde ikke lavt handicap den gang...). Jeg tror det er fokus på effektivt spill som mangler....

Jeg tror også at den sunne fornuften skal få litt gjennomslag. Et eksempel, som ikke er enestående:

For noen år siden spilte jeg på Arendal GK. Jeg spilte alene - slik jeg ofte gjør i ferien. Foran meg gikk 4 eldre herrer. Ikke helt overraskende var jeg raskt oppe i ryggen på dem. Som oftest var jeg på tee før førstemann av dem hadde rukket å slå ut . Banen forøvrig var ganske tom.... Slapp jeg gjennom ? Nei. Jeg gikk alene og da hadde jeg ingen rettigheter i følge en av herrene, så jeg fikk holde meg bak. Slik gikk jeg i 5,5 timer..... moro ? flyt i spillet ? neppe... Uken etter gikk jeg alene rundt på Århus GK. Full bane. Jeg brukte 2,5 timer. Hvorfor ? alle slapp meg gjennom.... Det heter sunn fornuft.

Men for all del - de som står og spinner på tee for å få slå ut har heller ikke skjønt det. De bør bruke de to-tre minuttene på å prate sammen og ha det hyggelig...

Ha en god sesong med effektivt spill og høfligheten i bag'en (ved siden av monsterdriveren)

Tenker

over 22 år siden

Tenker

de 10-15 (?) flightene du passerte på Århus var fornøyde. Hvor mye forsinket du spillet den dagen? Totalt en halv time hver for dagens resterende flighter?

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

De 10-15 flightene smilte og var blide og ble ikke forsinket siden gjennomspillet stort sett skjedde "løpende"... Hvordan du får til 30 min per flight x 10-15 er meg en gåte. Fordeler du spilletiden på 18 hull så har du hypotetisk maks forsinkelse.

Var dette det eneste du fikk ut av mitt innlegg ? Et surt ubegrunnet oppgulp ? Da har du mine dypeste beklagelser for at jeg ikke er flink nok til å få frem poenget.

Tenker

over 22 år siden

Tenker

Hvis du forsinker den første flighten du passerer med to minutter (og to minutter går veldig fort, merk det) når du passerer den, og den neste med to minutter også, så må den første flighten også vente to minutter på den andre flighten du passerer. Bruk induksjon (hvis du vet hva det er) på f.eks. 15 flighter, og første flight du passerer blir totalt 30 min. forsinket. Dette forplanter seg selvsagt gjennom hele dagen. Er ikke noe mer morsomt å vente 30 min. før tee-off enn å gå en 4 1/2 timers runde i steden for en 4 timers runde.

Du er nok flink til å få frem *ditt* poeng, men kanskje ikke til å se konsekvensen for andre av din egen oppførsel.

Børje Pedersen

over 22 år siden

Børje Pedersen

Du verden for en fart Hr. Johansen liker å ha rundt banen.Det jeg ikke skjønner er at du i det hele tatt har tid til å gå (løpe) en runde. Neste gang anbefaler jeg deg å la bagen ligge i bilen, slik at du sparer ennå en halvtime. Det er foresten ikke merkelig at du helst går alene med din oppførsel, kanskje ryktet om din ankomst går foran deg i ekspressfart.
Du kan foresten stikke oppom Kløfta, der ligger det noen pene jorder som er folketomme det meste av formiddagen.GOD TUR.

Børje

over 22 år siden

Børje

Beklager feilskriving av navnet ditt Johnsen, det var slurvefeil som ikke var bra.

Harald Sørensen

over 22 år siden

Harald Sørensen

Poenget til Hans Erik Johnsen er veldig godt. Bruk sunn fornuft. Slipp selvsagt igjennom en som spiller alene hvis det er god plass på banen. Men jeg er ikke enig i at det er sunn fornuft å slippe igjennom på en full bane.

Det minner meg om en runde i Lommedalen ifjor. Vi gikk ut som ca. 6. gruppe en lørdag morgen. Bak oss startet ca 10 grupper med juniorer som spilte en match vennskapsturnering. Det var som vanlig kø på denne trange banen, og spillerene bak ble fort utålmodige. Så dukker det opp en juniortrener i golfkart som krever at vi slipper igjennom gruppen bak. Han forklarer at de spiller match som går raskere. Javel, vi gidder ikke diskutere... Men så kommer han igjen og krever det samme for neste gruppe. Vi spør hvor mange grupper det er snakk om, og prøver å forklare vennlig at det strider mot all forunuft at vi, kunder på hans bane, skal settes til side på denne måten. Men han firer ikke, og viser til at turneringsspillere har "forkjørsrett" på banen. Da nærmest sprekker det for samtlige av oss. Vi etterlyser nettopp mannens sunne fornuft... Er ikke vår tid/avtaler senere på dagen noe å bry seg om... Hvis det er så forbanna viktig for disse spillerene å gå en runde på 3 timer, hvorfor blir de ikke satt opp i morgenes første grupper... Mannen kjørte avgårde med uforrettet sak, men han hadde ødelagt en hyggelig dag på golfbanen.

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

1. Børje Pedersen:

Hva er poenget med å være så usaklig ? Det er faktisk ikke så lynrakst med 2,5 timer på 18 hull når man spiller alene. Senest forrige uke gikk vi tre mann på drøye tre timer på Bogstad. Hva er poenget med å snakke om løping på jorder, dårlig rykte, jfr. "med din oppførsel etc etc. Hva vet du om min oppførsel ? I den aktuelle situasjonen ble jeg vinket gjennom. Jeg presser meg aldri gjennom som alene spiller. Selvsagt. Jeg skrev et saklig innlegg og så får jeg den slags spydigheter og antydninger ? Men siden du spør skal du få svar. Jeg ferierer med min kone. Hun har leddgikt. Derfor spiller hun ikke golf og jeg spiller alene, siden mine barn under 6 år ikke er i gang med golf (enda). Men kjenner jeg deg rett skal du vel nå komme med noen spydigheter til ?

2. Tenker/Sørensen:

Poenget er å praktisere løpende gjennomspill og som nevnt like over. Jeg ble vinket gjennom og alle var blide. Men la oss ikke dvele rundt en enkelt situasjon, for jeg er enig med dere i at forsinkelser kan oppstå, selv om det trolig ikke var tilfellet i den situasjonen. Det dreier seg om å bruke fornuft.... Kasuistikk kan ofte skygge for hovedpoenget - som her.

Poenget er at i Norge slipper man for sjelden gjennom og holder for lav fart. Ser man seg forover og bakover og har etikkette prinsippet om at man slipper folk gjennom med tomt eller nesten tomt hull foran seg så tror jeg mange færre irritasjoner ville oppstå.

Nysgjerrig

over 22 år siden

Nysgjerrig

Hvordan får man til å spille alene på en full bane??

Men for å ta en vanligere situasjon: En toerball har prioritet fremfor firerballer. La oss si at f.eks. pga forfall er det en eneste toerball på en full bane. Da blir det urimelig å vente at denne skal slippes gjennom hele veien fordi den går fortere. Ved ledig hull foran, ja, men ellers synes jeg man får tilpasse seg omgivelsene (som match-spillerne i Lommedalen burde gjort).

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

Selvsagt skal man tilpasse seg omgivelsene .... som jeg sa i det første innlegget: Sunn fornuft gir ganske gode svar.

I andre land enn Norge (og dels Sverige) opplever jeg stadig vekk at hvis man bestiller tee off alene og er utlending så setter klubben ingen andre inn på det tidspunktet. En grunn kan være at presset på banene generelt er lavere enn i Norge og at man derfor er mindre opptatt av å "fylle opp". Men som alene-spiller utenfor Norge opplever man stadig vekk å bli invitert med i ballen foran - hvis det er plass, andre ganger blir man sluppet gjennom for å "fylle opp en toer eller treer ball lenger foran... Igjen - sunn fornuft.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her