Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gjørme-tour i Bergen

Gjørmebryter

over 21 år siden

Gjørmebryter

Hadde gleden av å delta på AMA-Tour hos Bergen GK i helga, og må berømme greenkeeper for suverene greener, de beste jeg har spilt i Norge siste 2 årene inkludert Miklagard og Bogstad.
Men...
resten av banen var et sørgelig kapittel. At alle utslag var fra matter gjorde ikke så mye siden jeg likevel trener 90% av slagene mine fra matte.
Derimot
var fairwayene fra ende til annen ikke noe annet enn sørpevåt myr. På hull 7 tråkket jeg sågar gjennom midt på fairway og fikk brunt bein til midt på leggen. 3 av 4 baller som landet på fairway plugget seg, og flere klaget over at de aldri fant ballen sin igjen etter fairwaytreff.
Ifølge reglene kan man ta fritak for tilfeldig vann, og tilfeldig vann har man dersom det pipler frem synlig vann rundt skoene når man tar stance.
På banen til Bergen GK fantes det knapt et flatt parti der det ikke piplet frem vann rundt skoene. Jeg prøvde i begynnelsen å utnytte fritaksregelen, men det nyttet ikke. Noen steder var det 50-60 meter til nærmeste sted man kunne finne "tørt land", og da var man enten i røffen, i hellende terreng som vanskliggjorde slagene, eller rett og slett tilbake på tee-matta.
Forholdene var selvfølgelig like for alle, så resultatrekkefølgen er det ingenting å si på selv om de aller beste spillerne hadde en fordel ved at de lykkes bedre i å unngå trøbbel.
Men en så stor turnering skulle aldri ha vært arrangert under de rådende forholdene. Når 90% av alle fairwayene kan karakteriseres som Abnormal Groundconditions er det turneringens dommer pliktig til å avlyse turneringen. Men i Bergen legger man vel knapt merke til at det regner og er vått.......

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Gikk det ikke så bra eller?

Det heter jo

over 21 år siden

Det heter jo

BGK = Bergen GjørmeKlubb

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Jeg har spillt på banen i Bergen under mange værforhold. Derfor kan jeg være enig i at når det er dårlige forhold i Bergen, så er det dårlige forhold. Hull 7 er en pest og en plage når det er vått. Hvis det var slike forhold i Bergen under konkurransen, kan det ta motet fra de beste.
Jeg har også en gang vært medlem i Stavanger Golfklubb, og spillt mye golf der. Denne banen er ikke bedre når det har silregnet noen dager. Da sier det enkelte steder bare plopp, og ballen ligger godt bevart en halvmeter under torva. Undervann er en plage på alle baner. Derfor burde banen i slike tilfeller merkes med mye blått slik at disse partiene ga fri dropp. Allikevel er dette ikke alltid til nytte hvis vi tenker på regelen for dropp(regel 25) Av og til burde turneringer avlyses på grunn av banens beskaffenhet.
mvh
OER

Bergen er ingen golfbane,

over 21 år siden

Bergen er ingen golfbane,

det er en golflekeplass med knøttegreener.
Nytter ikke å spille der uten forecaddie, mister alltid masse baller der fordi de forsvinner gjennom torvlaget og ned i gjørma så man aldri ser spor av dem. Det er særlig ille på hull 3, 5, 6 og 7. Har opplevd å miste ballen på fairway på alle disse hullene på samme runde. Da er det ikke mye morro.
Det er med interesse jeg har lest diskusjonen om dressing av fairwayene på Kongsberg. La oss bytte greenkeeper, så slipper Kongsbergspillerne å spille hele runden i bunkers, og kanskje får vi en bedre bane i Bergen. Her trenger minst en halv meter grus over hele banen, men det har visst aldri greenkeeper hatt i tankene.

Er det mulig?

over 21 år siden

Er det mulig?

Bergen må være den tåpeligste banen i Kongeriket Norge dersom ballene forsvinner midt i fairway. Hva er vitsen da?

hmm ??

over 21 år siden

hmm ??

Hvorfor ikke avholde amatouren på Meland??

Blir som å spille champions league finalen på Voldsløkka i stedet for Old Trafford.. :D

Deltager

over 21 år siden

Deltager

Det skal være Amatour på Meland i juli..

KK

over 21 år siden

KK

Dette er piss fra ende til annen.
Hvordan skal man hindre at det regner stort sett hver dag i en måned før turneringen?
Det var definitivt ikke så vått at det var noe å klage på?
Det var stort sett forecaddier på alle lange par fire hull,og disse var svært behjelplig med å finne pluggede baller.
Dessuten hadde man fri dropp for plugget ball på hele spillefeltet og en køllelengde ballplassering ellers.
Været er ingenting å gjøre noe med.
Stikk å spill på Norsjø i snøværet istedenfor.
Pakk !!!

Good ol Färgstege

over 21 år siden

Good ol Färgstege

Heller Voldsløkka enn Old Trafford spør du meg.

KKK

over 21 år siden

KKK

KK, du har helt rett, mye bedre å spille på Norsjø i snøvær.
Problemet er ikke at det regner i Bergen hele uka, problemet er at det er dårlig, les fraværende, drenering på banen.
Bergen GK er en myr. Når det regner er det håpløst, når det ikke regner er det altfor bløtt likevel.
Greit at det var fore-caddier på ama-tour turneringen, men det er ikke fore-caddier der når jeg spiller selskapsrunde, og kvelden før ama-tour mistet jeg 15 baller på fairway eller i semirøffen. Det ble en ganske dyr runde selv om det var halv greenfee......

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her