Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

regler..

booster

over 17 år siden

booster

Hei!
Eg lurte på ein ting.. når ein går selskaps\turnerings runde har du ikkje lov å få hjelp av medspillere. men dersom eg spiller en ny bane, kan dei sei meg kva som "kjem etter kulen, dogleggen osv." eller er ikkje det lov?

jonag

over 17 år siden

jonag

Regel 8-1 sier at man ikke skal gi råd eller spørre om råd.

Råd:
“Råd” er ethvert råd eller forslag som kan påvirke en spiller i å bestemme sitt spill, valget av en kølle eller måten å slå et
slag.
Informasjon om reglene, eller om forhold vedrørende allment kjent informasjon så som posisjon til hindre eller
flaggstangen på puttinggreenen, er ikke råd.

Om man kikker på decisions (http://www.randa.org/flash/decisions/decisions.html) er feks å spørre om avstand til hinder, objekter, etc på banen ikke ansett som råd, men alment kjent. Dersom man derimot gir råd om hvordan man skal legge driven sin eller attakere pinnene eller annet så er det råd.

Så jeg tror nok å spørre om saklige ting som " er det noen hinder rundt dogleg, hvor langt er det carry over skogen, etc, etc er helt greit. Dette er alment kjent info som vi dessverre må spørre om når baneguide mangler, er uriktig eller man ikke kan bruke avstandsmåler.

Spør du derimot " er det lurt å legge seg over kulen eller, hvor mye blåser det der fremme eller, tror dere det blir mye rull til venstre i fairway" så er dette råd.

...

over 17 år siden

...

Et usedvanlig godt svar Jonag!

jonag

over 17 år siden

jonag

Nå skal jeg være ærlig... først begynte jeg å tenke logisk, men det er jo ikke mulig når det gjelder et intrikat system som golfreglene ;-)

Så jeg slo opp i reglene og decisions og da ble det lett å forstå...

Så det viktigste jeg skal gjøre neste sesong er å ta opp regelboka når jeg er usikker eller ikke 100% sikker...

booster

over 17 år siden

booster

okai! takker for svar! er veldi sikker på at eg fekk svar på spm. mitt.. so no veit eg ka eg skal spørra etter neste gang;)

Pottis

over 17 år siden

Pottis

Og noen spiller golf uhyre byråkratisk. Om du spiller en ny bane og spiller fordi dette er hobbyen din, så foreslår jeg at du driter i disse reglene.

Spiller du turnering er det noe helt annet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her