Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ama Tour - hvem tabber seg mest ut?

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Jeg ser golfsiden.com spør det samme som meg. De som spiller på hcp 4-5, fortjener de egentlig dette hcp? Vi får svaret i helga... Går du over 90 slag så lyver du på hcp. La oss kommentere de spillerne som går på 90+ og avsløre bløffmakerne!

Det er også lov til å tippe på forhånd.

Undergrundspoeten E

over 21 år siden

Undergrundspoeten E

Skadefryden er for noen den eneste sanne gleden.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Godt sagt! Men denne gangen er det skadefryden som er prioritet nr. 1. Det er å holde et øye med de som har jukset til seg et hcp som ikke er fortjent. Disse luringene tar plassen til andre med talent, som følger regelboka. Derfor denne politi-topic.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Hva skjer med resultatservice på nettet a?
Finner ikke dagens scorer noe sted. Har en kammerat som var med og han sa at de skulle legge ut resultatene på nettet i kveld, men det ser dårlig ut. Rart om de i alle fall ikke legger ut morgendagens starttider.

Forresten var det sinsykt vær der i dag. Måtte visst ta en 1 times lang pause fordi greenene var hvite av haggel. Blåste visst som F også. Alikevell ble det satt ny banerekord av en som tydeligvis ikke er hcp snik ;)

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Her er listen. Det er noen kjente navn her ja.

83 Eivind Jordell Hauger GK 90
84 Andreas Lind Nes GK 90 S 9
85 Bernt H Olsen Grenland GK 90 S 9
86 Paul Tanne Oppegård GK 90 S 9
87 Marius Furulund Østmarka GK 91
88 Carl Gustav Johansson Asker GK 91 S 6
89 Bendik Harstad Nes GK 91 S 6
90 Geir Michael Jesinsky Vestfold GK 91 S 9
91 Andreas Wulff Oppegård GK 91 S 6
92 Henrik Sikkeland Borregaard GK 91 S 9
93 Andreas Kvick Strømstad GK 91 S 9
94 Daniel Markegård Hemsedal GK 92
95 Lars Yngvar Tømmerholt Skjeberg GK 92 S 9
96 Anders Børke Norsjø Golfklubb 92 S 3
97 Petter Pettersen Borregaard GK 92 S 9
98 Espen Eilefsen Norsjø Golfklubb 92 S 9
99 Frode Knapskog Drammen GK 92 S 6
100 Thomas Ski Asker GK 93
101 Gøran Spanner Larvik GK 93 S 9
102 Tim-Andre Kramer Hauger GK 93 S 6
103 Lars Rune Aasberg Skjeberg 94
104 Johan Åbyholm Sorknes GK 94 S 9
105 Richardt Solberg Borre GK 95
106 David Reeves-Tyles Haugaland GK 96
107 Joakim Sundby Johansen Drøbak GK 96 S 9
108 Rune Borthen Mørk GK 96 S 6
109 Andreas Henriksen Norsjø Golfklubb 96 S 9
110 Jon Wergeland Halden GK 97
111 Sondre Elvestad Hafjell GK 97 S 9
112 Ola Marius Bergseng Drøbak GK 99
113 Ulf Laurang Miklagard GK 105
114 Andreas Hjelseth Norsjø Golfklubb 108

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Dette er klippet ut fra hjemmesiden til Norsjø:

Værgudene viste seg fra sin verste side i år igjen, under første runde av AmaTour på Norsjø. De første startende fikk snø, og det fortsatte med regn og haglbyger med vind, avbrutt av sol innimellom. Veldig vekslende værforhold med andre ord.

Med det været kan vi nok legge på 5 slag per man. Dvs en med 7 mottatte har nok spillt bra om han gikk på 84.

Webmaster

over 21 år siden

Webmaster

Det vil ikke bli godtatt at enkeltpersoner henges ut på dette forumet pga at de har spilt en dårlig golfrunde. De innleggene som navngir personer eller hvor innholdet kan knyttes direkte til en enkeltperson, vil bli slettet. Dette håper jeg dere forstår.

(De 3 siste innleggene er blitt fjernet)

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

greit webmaster.

Går det an?

over 21 år siden

Går det an?

Er dette jeg leser her virkelig? ("klype seg i armen") Herregud for en dustetopic :-(

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Jeg har prøvd å forsvare de stakkarene som var så uheldige å ha en dårlig dag på banen i går. Håper ineg tror jeg skrev det jeg har gjort fordi jeg synes dette er noe ålreite greier å diskutere. (ingen av mine innlegg har blitt fjernet).

Hva sier du golfentusiast når du ser de samme spillerene som du har på den lista di på top 20 i neste turnering?

Jonas

over 21 år siden

Jonas

Det er helt greit om de med dårlige resultater er på topp neste gang, og noen få av dem greier det kanskje, det er tross alt tidlig i sesongen.
Men jeg kjenner igjen mange navn fra i fjor, og fra i forfjor.

Jeg er enig med web-master at enkeltpersoner ikke skal henges ut på web. På en annen side synest jeg ikke en publisert resultatliste er å henge ut personer, selv om de har et dårlig resultat.
Synest heller ikke det er å henge ut personer hvis man publiserer at den og den personene har gått 3-4 90-runder på like mange konkurranser, som nok kommer til å skje her seinere i år dersom det er grunnlag for det.
Derimot synest jeg jåle-handicapperne bør få et kraftig spark i ræva ut av alt som heter AMA-tour.
Temaet om jålehandicap på AMA-tour blir tatt opp hvert år, men ingen gjør noe med det. Her har vi nok et eksempel på at styret i NGF er inkompetente til å gjøre den jobben de er satt til.

Joje

over 21 år siden

Joje

Når jeg leser denne tråden, skjønner jeg lettere:

1) hvorfor det er krig i verden
2) hvorfor det blir streik når noen ikke får viljen sin
3) hvorfor vi trenger flere psykologer her i landet

Nivået er omtrent som i chattegruppene til min 12 år gamle datter. Da synes jeg det er greit, men at voksne mennesker kan være så smålige..? Ja, det er meg en gåte.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

La oss se på neste ama-tour, om de samme helt i bånn fortsatt er der? Resultatlista er offentlig. Når man leser avisa på mandag etter en fotball helg, så er jo hver eneste av spillerne gitt terningkast. Dette er jo ikke verre?

Forstår ikke helt kritikken! La oss få jåle-hanicapperne ut i lyset!!!

proen

over 21 år siden

proen

Golfentusiast, du høres ut som en forsmådd 6-handicapper, som ikke fikk være med å spille på norsjø. Hvorfor kan du ikke bare trene mer, så kanskje du kan vinne ama-touren neste gang???

Forstår du ikke at folk må få lov til å spille for å bli bedre????

Jeg skjønner ikke vitsen med å rakke ned på alle som er med og spiller, sannsynligvis fordi de synes det gøy å spille golf.... Har du noen spesiell glede av det?? Blir DU bedre til å spille golf?? Blir det flere gode spillere i Norge???? Kanskje du er kompis med Ramnefjell, han liker jo å rakke ned på andre han og...

Jeg synes vi skal glede oss over de som spilte bra. Andreas Hagan er jo helt rå som gikk rundt på 69 på førsterunden i det været...

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Dette er en pinlig "diskusjon", avslutt den!

Joe Sixpack

over 21 år siden

Joe Sixpack

Joje, hva er du snakker om? Du virker jo selv som en tolvåring.
Fooore, hva det som er pinlig her?
Proen, hva er du babler om?

Fatter dere ikke hva poenget er, her? Det er at alle de som jukser seg til et alt for lavt handicap får lov til å stille opp på turneringen og presse ut andre og bedre spillere som dermed ikke får vært med. Det er ikke noe annet enn god gammeldags køsniking, skatteunndragelse, skofting, osv. Trenger dere flere analogier, "tolvåringer", ... ?!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Det er riktig hr. sixpack. Det er det diskusjonen dreier seg om. Jeg tror vi kan se et mønster i de neste turneringer, hvor stadig de samme personene dukker opp på bunnen av lista. Det er disse jeg kaller jåle-handicapper.

Even

over 21 år siden

Even

Joe Sixpack + Golfentusiast, hvilken hcp har dere ?

mr tee

over 21 år siden

mr tee

Joe Sixpack og Golfentusiast, stikk og tren!!!!

5,9 i handicap er ikke akkurat noe å rope hurra for.....

Klarer dere ikke å komme under det har dere ikke noe i disse turneringene å gjøre!!!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Hallo,
jeg spiller på 17,9

Bereist

over 21 år siden

Bereist

Mye greiere i de landene handicap'et kun justeres etter spill i turneringer.

Even

over 21 år siden

Even

Det må bli hcp sniker i Norge pga. systemet når det er lov til å skrive seg ned, men ingen krav til å skrive seg opp. Man kan ikke klage så lenge folk følger reglene. Når man spiller sin (lette) hjemmebane runde på runde så går scoren ned. Hvis man ikke skriver seg ned så er man hcp snik, når man da kommer på utebane, og i tillegg spiller turnering fra hvit tee, da klarer man ikke å spille til hcp, og da er man hcp snik.

Dessuten, hva er problemet med at folk "sniker" seg med på amatour ? Jeg har sett argumentet at man tar plassen til de unge. Tull og tøys, de unge har A-B-C tour som er deres turnering. Amatour er for de som ikke er junior, og som ikke er gode nok til å spille norgescup.

Amatour er ikke noen NGF turnering, så hvorfor skal NGF bry seg ?

Deltager

over 21 år siden

Deltager

Even: Feil, Amatour ER NGF turnering!

Even

over 21 år siden

Even

Amatour: "AmaTour er en fellesbetegnelse på åpne klubbturneringer for landets bedre spillere. Arrangørklubben etablerer og organiserer selv turneringen og inviterer spillere fra andre klubber. Påmelding til AmaTour skjer direkte til arrangørklubben."

På denne linken: http://ngf.golf.no/wip/files/diverse///1083762353.12210.336.doc

finner du følgende sitat:

"NB! AmaTour er ikke forbundsturneringer og påmeldinger til disse skal rettes til arrangørklubben."

Deltager

over 21 år siden

Deltager

OK, men klubbene må søke om dato i forbundet for å avholde slike turneringer. De finnes også i NGF's turneringsliste.

Jeg visste at klubbene må arrangere de selv, men det må de jo uansett hvilken turnering det gjelder.

Det er vel bare slik da, at forbundet skal kontrollere alt innen golf i dette landet som vanlig, men overlate ansvaret til andre... ;-)

Joje

over 21 år siden

Joje

Til "Golfentusiast" og "Joe Sixpack".

Dette burde ikke være nødvendig å si, men...

Jeg har selv spilt med to av de spillerne som ligger forholdsvis langt nede på listen. Jeg VET derfor at de kan forsvare handikappet sitt.

Dagens hcp-regler viser IKKE en spillers snittscore, det tror jeg dere vet. Det er selvfølgelig mulig at dere er så jevne at dere alltid holder dere innenfor buffersonen, men dere er i så tilfelle heldige. Til og med verdens beste spillere opplever dager hvor de bruker 20 slag mere enn vanlig.

I tillegg: Å gjemme seg bak et nick og samtidig angripe navngitte mennesker på grunnlag av en eller annen MISTANKE, det er så pinlig dumt at dere burde forstått det selv.

Men nei - det var vel for mye å håpe på, skjønner jeg...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Vel, hadde mine venner eller bekjente spilt på en turnering, så ville jeg prøvd å forsvare de så godt jeg bare kunnet. Dette heter "å be for sin syke mor".

Her gir vi rett og slett ternigekast til spillere i en divisjon som er litt for stor, og har problemer med å prestere. Dette er voksne mennesker, og må finne seg i at folk kommenterer resultater.

Ingen skal si at vi driter de ut, det klarer de godt selv.

Golfdommer

over 21 år siden

Golfdommer

Her er det ikke snakk om en enkelt runde, her er det snakk om tendens hele sesongen.
Enkelte deltakere møter opp med 4,5 i hcp, spiller 90 ett eller annet, og møter opp et par uker senere med 4,2 i hcp og spiller igjen på 90-tallet.
Stemmer at alle kan ha en dårlig dag.
Stemmer også at mange kun klarer å forsvare hcp på hjemmeklubben sin.
Men det som ikke er nevnt her er alle som uten å vite det jukser til seg 5-10 poeng hver runde pga manglende regelkunnskap.
Hver eneste ama-tour runde jeg har deltatt i har jeg måttet korrigere spillere som har tatt feil avgjørelser, som f.eks droppe gratis plugget ball i røffen eller vannhinder, beveget/flyttet ballen når de har fjernet løse naturgjenstander, tatt gratis dropp for vannhinder når ballen har gått over hinderet og inn i skogen bak, tatt prøvesvinger bak ballen i røffen for å fjerne gress, tatt fritak for uflyttbare hindringer som ikke har vært uflyttbare hindringer, spiller videre på ball som ligger en halv meter out of bounds, og en gang kom jeg sammen med en som hadde 16 køller i bagen.
De fleste regelbruddene skjer ubevisst, men likefullt medfører de et for godt handicap.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Er dette egentlig noe å bruke tid og utskjelling på? Spiller noen med bedre handicap enn de egentlig har ,slår dette bare tilbake på dem selv hver gang de spiller. Simen

4 hcp

over 21 år siden

4 hcp

Spilte selv Amatour på Norsjø i helgen, og mener visse uttalelser i dette temaet er helt på jordet. søndag hadde jeg bortimot 90 slag, og over 10 av disse var rundt greenene. Det er ikke så veldig gøy å treffe greener og få fireputt på flere greener. Snø og haggel er en ting, men flaggplasseringene på norsjø var latterlig vanskelige. Det er en tendedens til at hjemmeklubbene setter opp banen veldig vanskelig når det spilles amatour og dette gjenspeiles på scorene.

4 hcp

over 21 år siden

4 hcp

Spilte selv Amatour på Norsjø i helgen, og mener visse uttalelser i dette temaet er helt på jordet. søndag hadde jeg bortimot 90 slag, og over 10 av disse var rundt greenene. Det er ikke så veldig gøy å treffe greener og få fireputt på flere greener. Snø og haggel er en ting, men flaggplasseringene på norsjø var latterlig vanskelige. Det er en tendedens til at hjemmeklubbene setter opp banen veldig vanskelig når det spilles amatour og dette gjenspeiles på scorene.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Jeg så det var en som spilte til 69 slag, så det må jo ha vært mulig å få bra score over 18 hull. Men det er klart, flaggplassering har noe å si. Det er vel en viktig faktor av spillet

Nå er vel ikke 90 slag katastrofalt, men score på 95-100 er vel drøyt. I allefall hvis dette skjer i neste turnering også?

backtee

over 21 år siden

backtee

Hadde man hatt "offesielt hcp" som i hcp klasse 1, også i klasse 2 hadde denne debatten vært uinteressant. I hcp klasse 1 er det rett og slett ikke vi som justerer(forbudt) dette gjøres kun av turneringsledelsen etter ferdigspilt turneringsrunde.

Deltager

over 21 år siden

Deltager

Du må ikke glemme at klubbene kan skrive ned sin unge håpefulle på såkalt "skjønn". Dette vet jeg har blitt praktisert!

hcp 4

over 21 år siden

hcp 4

Til Golfentusiast.
Jeg ser du har 17,9 i hcp. Jeg synes du skal gå ut å trene så du får 4 eller 5 i hcp. Meld deg deretter på en amatour konkuranse. Spill på handikappet ditt, deretter kan du kritisere alle håpefulle som stiller opp og kanskje ikke spiller opp til sine egne og andres forventninger

Hvorfor trene ?

over 21 år siden

Hvorfor trene ?

man kan jo likevel bare skrive seg ned.
har man 17.9 i hcp og spiller på hcp sitt så har man en reell mulighet til å klare cut på AMA-tour.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Joda, du har rett i dette med trening. Jeg starter med golf på 3 sesongen, og har satt meg mål om å nå 12.0 i år. Jeg vil prøve å komme meg med på ama tour, på sikt. Men jeg har vondt for å skrive meg ned på "lette baner" (Drøbak), men gjør det allikevel.

Jeg er ikke ute etter enkelt personer (om det ser slik ut), men gruppen "jåle-handicappere".

Og; Alle kan ha en dårlig dag på banen.

Spiller du på hcp 4-5, så tuller du ikke med driver lengre. Du slår 220meter som min.
Du slår ikke i skogen.
Du slår en pitch fra 100 meter på greenen i 9 av 10 tilfeller.
Du er smart nok til å ta en drop.
Sjelden mer enn 2 putter.

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Golfentusiast. Hva skal jeg si? På seg selv kjenner man andre, kanskje?

Personlig syntes jeg også det var gjevt å skrive meg ned da jeg var høyhandikapper. Tro meg, poenget forsvinner når du blir litt bedre...:-)

Joje

over 21 år siden

Joje

Og - hvis du virkelig er ute etter å "ta" noen, så må du da skjønne at du må stå fram med ditt virkelige navn.

Mitt inntrykk er - helt ærlig - at du rett og slett er litt ignorant, og ikke har det særlig godt med deg selv. For å sprite opp tilværelsen litt, så slenger du med leppa på nettet.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Hvorfor diskuterer vi hcp ? Hcp er egentlig bare tøys og ment for at gamle damer og andre dårlige spillere skal finne en mening med golfspillet. Alle vi som spiller rimelig aktivt teller kun slag.

Når det gjelder Amatour er vel det det laveste nivået i norge blant de som kan kalle seg aktive golfere og der alle som ønsker kan melde seg på og være med. Hva de som er med har i hcp eller om dette er "fake" hcp er derfor helt uinteresant. Konuransen gikk på slag !!

Blyteip,

over 21 år siden

Blyteip,

poenget er jo at hcp brukes for å plukke ut de som skal få være med å konkurrere. Herregud, hvor vanskelig er dette å fatte?

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Takk for svar Joje, og dine psykologiske antagelser. Det var altså gruppen jåle-handicapere vi er ute etter.

Ellers så har du jo mye rett i det du skriver. Tror det er mange som ikke har det så bra, og bruker internett til å få kontakt og være med i ett fellesskap. Heldigvis har vi golfen!!!

Even

over 21 år siden

Even

"Golfentusiast" og andre: stats er morsomt.

Hva mener dere er et "minimum" for en 4-5 hcp:

Drivelengede:
Fairwaytreff:
GIR:
Klarer par selvom han misser GIR:
Puttesnitt totalt:
Puttesnitt GIR:
Sand save (et slag ut av greenbunker + 1 putt):
"Boggy GIR:

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Joje, spiller du på Miklagard? Merker litt sånn syrlig tone i dine innlegg som passer bra på den typen golfere som er der. Har spilt der flere ganger i år med en kompis på billig greenfee. Bra tiltak. Kanskje vi kan ta en runde sammen engang?

Joje

over 21 år siden

Joje

Hei, Golfentusiast. Jo, jeg spiller (i hvert fall ganske mye) på Miklagard. Nå gjør du det igjen. Først generaliserer du og sier at alle som går over 90 på Amatour er juksemakere. Nå generaliserer du og gir alle som går en spesiell bane spesielle egenskaper.

Beklager at jeg ikke klarte å holde min ironiske tone unna, men jeg prøver bare å si at generalisering er en forenkling, og ikke er noe tegn på klokskap, akkurat. For å si det pent.

Ellers er det jo hyggelig å bli invitert på en runde. Litt vanskelig å gjennomføre, riktignok, i og med at vi foretrekker å bruke pseudonym begge to. Så hvem vet - kanskje vi allerede HAR gått en runde sammen..(?)

Joje

over 21 år siden

Joje

Ved nærmere ettertanke... Jeg ville nok svart nei uansett, for tenk om jeg gikk på over 90 slag?

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Stridens kjerne er ikke om vi går over 90 slag. Men jeg forstår at du tilhører gruppen lav-hcp, og mest sannsynlig har spilt ama-tour, og mest sannsynlig "har hatt en dårlig dag", og mest sannsynlig heter Ulf.

Ha en fortsatt god dag, og hils din datter på 12 år.

(Huff, dette ble mye dritt slenging)

Lasse

over 21 år siden

Lasse

Tror du bommer på hvem Joje er nå. Ulf skriver sine innlegg med fullt navn og har ingen datter på 12 år...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Kanskje ikke Ulf, men nicket han skjuler seg bak.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Innleggene til Ulf og Joje er identiske i skrivemåten. Bruken av anførselstegn, tre punktum bak setninger, samt to punktum+? og UTHEVET ord midt i setninger. Man trenger ikke være einstein for å se at det er samme skribent.

Vel, la oss la dette ligge, og heller fortsette tråden på en intelligent måte. Dette er en populær tråd, og de som føler seg tråkket på utgjør den ene siden, mens vi andre vil ha juksemakere til livs.

Joje

over 21 år siden

Joje

Herregud, Golfentusiast. Striden ble startet av deg, og kjernen var nettopp 90 slag eller mer. Du kalte i utgangspunktet alle som har hcp 4-5 og går en eller annen runde på over 90 slag for juksemakere - uansett vær, føre og personlig form. Dette synes jeg er en påstand som sier mer om avsender enn noe annet.

For å virkelig dumme deg ut, begynner du nå å navngi meg. Selvfølgelig tatt ut fra luften, og like grunnløst og uetisk som det du har skrevet tidligere her.

Jeg skjønner veldig godt at du gjemmer deg bak et nick. Og for ordens skyld: Jeg heter ikke Ulf, jeg tilhører heller ikke gruppen lav-hcp, og jeg har aldri spilt ama-tour. Det eneste du har rett i, er at jeg sikkert har hatt en dårlig dag.

Så ikke nok med at du generaliserer, du er i tillegg forutinntatt, og du er fortsatt så feig at du angriper navngitte mennesker, men skjuler deg selv bak et nick.

Kjempeslice, Golfentusiast... Foooore!

Simen Myhre

over 21 år siden

Simen Myhre

Som representant for baade jaalehcper og Miklagard-typen, saa kan jeg jo fortelle litt om meg selv og min helg paa Norsjoe. Jeg hadde hcp 5,5, naa har jeg hcp 5,7 etter at jeg spilte 86 paa loerdag og 94 paa soendag. Scoren min var daarlig, spillet mitt fortjente daarlig score denne helga og selv om pinneplassering var vanskelig var det ingen grunn til at jeg ikke kunne spille til hcp paa soendag.

Noen av kritikerne boer likevel huske at mye kan paavirke en runde. Loerdag ble starten min forsinket med 1 time og ett kvarter, vi fikk regn, sol, vind og haggel om hverandre. Runden tok i overkant av 6 timer. Med tanke paa at jeg aldri hadde spilt banen foer var jeg fornoeyd med 86 den dagen.

Soendag var det nydelige forhold, men jeg spilte rett og slett veldig daarlig. Det hender at jeg gjoer det, men jeg har likevel aldri jukset paa hcpet. I Norge saa reflekterer hcpet dessverre mer potensialet enn gjennomsnittet, men det blir jo likt for alle.

Saa til dere som er provosert av at jeg baade som Miklagard-medlem OG 5.5 (5,7) hcper gikk over 90 slag i denne turneringen saa beklager jeg det. Jeg skulle gjerne gitt en garanti for at det ikke skjer neste gang, men det kan jeg dessverre ikke.

Foroevrig gikk jeg sammen med kjempetrivelige folk begge dagene, og fikk med meg nyttig turneringserfaring som kanskje er til hjelp senere. For til de som tvilte saa er det gjerne forskjell paa selskapsrunder og turnering.

mvh
Simen Myhre
Miklagard-medlem

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Bra innlegg, god motvekt mot vår "klappjakt" på snikerne. Kan vi spørre Simen, hva gikk galt? Driver eller putting? Jern på fairway? Hva skjedde?

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Golfentusiast: Litt dumt å begynne å gjette på personene bak nick'ene...
Dersom Ulf hadde kalt seg Joje så hadde han jo vært mer saklig under nick enn under fullt navn... Litt underlig?!

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Vel, mulig det er dumt. Men det er ikke gjetting. Se på skrive måten som jeg beskrev. Ingen skriver innlegg så likt. Men tråden engasjerer jo, det er jo bra.

Simen Myhre

over 21 år siden

Simen Myhre

Hei Golfentusiast: Du spoer om hva som gikk galt =) Jeg tror ikke jeg skal fylle hele forumet med de forklaringene. Kanskje du kjenner foelelsen foer du gaar ut paa en runde at "dette blir en bogey-golf dag"?
Med loerdagen i ryggen og bena (full baerebag var ikke sjakktrekk) var hele kroppen og hodet for defensivt innstilt, uten evne til aa bestemme over koelle og ball. Naar jeg ikke klarer aa vri opp mer enn 70 grader i baksvingen ender jeg ofte opp med aa push-fade. Det har man ikke raad til paa Norsjoe, ball i vann paa nr 11, 18, 9 og 7. Legg paa noen tre-putt og naar man foerst er 10 over par saa gaar lufta gjerne litt ut av en.

Likevel er jeg fornoeyd med to ting: Paa papiret skulle jeg komme paa 115. plass; jeg ble nr 62, og jeg tror jeg klarte aa bidra til at jeg selv og de jeg spilte i flight med fikk en hyggelig runde.

mvh Simen

tintin

over 21 år siden

tintin

har ikke helt skønt hvordan folk forholder seg til hcp. Er det sånn at den beste runden du har gått, det tilsvarer hcp ditt? det høres jo sånn ut på noen av de singlehcp som operer på sidene.

har selv 19 i hcp, og det tilsvarer mine runder på det jevne, kunne nok skrivd meg ned litt til, men har ikke noe hastverk. Beste runden jeg har gått er +7. (Jeg teller bare slag, fører ikke scorecard lenger.)

Har sett fenomenet rundt på banene også, utrolig sjelden at jeg spiller med noen som faktisk går under hcp sitt.

På denne listen er det flere som har gått rundt +30, det er jo en vits!

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Kan diskusjoner som dette føre til at f.eks unge spillere ikke vil delta på Amatour av frykt for å bli hengt ut dersom de har en dårlig dag?

Jeg tror det kan være tilfelle. Synes det er helt greit å diskutere "jåle-handicap", men det burde være mulig å gjøre det på generellt grunnlag.

For å være litt flåsete:
For deg golfentusiast burde det vel egentlig være mer interessant å diskutere de som sniker på handicap, men som gjør det den andre veien enn "jåle-handicapperene"? De er vel dem som ofte vinner de stableford turneringene du kan komme med i på 17,9?
Kanskje du skulle finne en resultatliste for en stor turnering som spilles på poeng, så kan du henge ut alle dem som har fått 43 poeng og mer på runden sin!

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Tintin: Merkelig måte å gjøre det på. Klarer du ikke å lese reglene for handicap justering? De er ikke så vanskelige.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Skjønner poenget Medlem. Det kan vi også følge opp. Jeg spilte i helga med en som hadde 17 i hcp. Han spilte stort sett til 34-37 poeng, sa han, men han så ingen vits i å skrive seg ned. Han var fornøyd med handicappet sitt!

Han skulle forøvrig være med på det som var av turneringer fremover... Det er like mye juks. Helt enig. Han hadde forøvrig spilt i 7 år, jevnt og trutt hele året.

Har sett i et par andre turneringer som jeg vet av, at det er de samme som kvalifiserer seg hvert år, og de ligger på hcp 16-20. Massevis av poeng.

SB

over 21 år siden

SB

Tintin:
Får man over 36 poeng på en selskapsrunde så skriver man seg ned.

Motpolen til jålehcpere er sandbaggere, og de burde heller diskuteres.
Hva så om en jålehcper taper noen turneringer, det er verre når sandbaggere vinner turneringer.

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig med Medlem. Hvis det er noen som faktisk jukser, så er det jo de som gjør det motsatte, som faktisk har et hcp som er LAVERE enn hva det skulle være, for så å spille turneringer med ditto større sjanse til å vinne.

Personlig tror jeg det er veldig få med lavt hcp som "jåler" til seg noe som er lavere enn de fortjener. I hvert fall hvis de i tillegg spiller turneringer. Det kan da umulig være noe "jålete" å komme sist i alle turneringer?

Chief Bunker

over 21 år siden

Chief Bunker

tintin
takk for at du minnet meg på hvorfor jeg ikke behøver å være med i turneringer hvor man spiller poeng med normalt hcp.
Hvis du går 7 over par med 19 i hcp så fikk du ca. 48 poeng (avhengig av slope) Med mitt handicap så må jeg spille 8 under par for å oppnå det samme. Hva er poenget for meg å stille opp når du praktiserer nedskriving av hcp på denne måten.

Kort sagt, din innstilling til hcp/nedskrivning avviker fra min oppfattelse av hvordan dette anbefales gjort !!!!

;-)

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

En ting er at noen har jålehandicap, det går bare utover en selv og trenger nødvendigvis ikke skyldes juks. Mange som ikke tar alt like høytidelig når de spiller selskapsrunder og en muligan eller "fri" dropp kan utgjøre mange slag på scorekortet.

En annen ting er de som ikke skriver seg ned når de skal, dette er direkte juks og er mye mer alvorlig. Spesielt med tanke på den sterke stillingen stableford har i Norge.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Mener selvfølgelig ikke at muligans ikke er juks, det ble feil i forrige innlegg. Det jeg forsøkte å få frem var at det nødvendigvis ikke er 100% bevisst at man har for lavt HCP

tintin

over 21 år siden

tintin

Bare så det er sagt med en gang, jeg har aldri spilt konkurranse og kommer aldri til å gjøre det. Er en av de golferne som spiller med vennene mine og that`s it.

Men det er altså riktig, hcp regnes ut fra den beste runden du har gått i hele livet! Hcp får jo først en mening i det det indikerer hvilket nivå spilleren ligger på, så denne kan møte andre spillere igjen. Hcp har ikke noe å gjøre med rekordrunder spør du meg, det er hvertfall sånn jeg har tolket det.

Spiller en del i utlandet og de er mye mer avslappet til hcp. En ting er sikkert, en amerikaner på 4 hcp er jævlig mye bedre enn en nordmann med 4 hcp.

Det er jo kult på en måte også, med litt flaks kan jeg jo skrive meg ned til 4 i hcp (pleier å ha et par kjemperunder i året) og bli med i konkurransen neste år.

Da kan vi alle møtes og sole oss i vårt eget kunstige hcp.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Er helt enig i at HCP systemet er dårlig, ned til 15-20 i hcp er det greit, under dette burde det for eksempel vært snittscoren (slag) over de 10-20 siste rundene for eksempel.

Men er reglene slik de engang er, mener jeg at man burde følge de selv om det ikke gir et fullt ut representativt hcp.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Tintin:
Dersom du tror at du kommer ned til 4 i handicap ved å spille et par kjemperunder i året som du sier så tar du nok feil. Når den "beste kjemperunden" din så langt er +7!! Du tar feil dersom du tror at du skriver deg rett ned til det handicappet du spillte til på din beste runde.

Vi kan si at du får 20 motatte slag (med 19 i hcp) på en tenkt bane og en tenkt runde. Banens par er 72 og du bruker 79 slag, som er likt din beste runde. Vi går ut i fra at du ikke struker noen hull.
Dette gir deg 51 poeng.
Justeringen blir som dette:

2 * 0,4 = 0,8 (du går fra hcp kateg. 4 til kateg. 3 ved 18,5 i hcp)
13 * 0,3 = 3,9

0,8 + 3,9 = 4,7

Du skal senke ditt hcp fra 19,0 til 14,3

La oss si at du spiller en ny runde med ditt nye handicap på 14,3. Du spiller saamme bane som sisst og får nå 15 motatte slag. Din score blir 79 igjen.
Det gir deg 44 poeng.
Handicap justeringen blir:

8 * 0,3 = 2,4

Nytt handicap blir da 11,9

Do you get it?

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Kan ikke garantere at alle handicap justeringene er 100% korrekte. Jeg er ganske sikker på at de er det, men dette gikk fort. Det er alikevell prinsippet som teller.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til golfdommer.
Om du er dommer, eller ikke, spiller ingen rolle.
Det du skriver om ubevisst fusk, er mer daglidags enn noen tror.
Allikevel slår det tilbake på en selv den gang disse kommer i ball med noen som kjenner reglene, og ikke er redd for å si fra. Så over til AMA Tour og deltagelse der. Jeg har vært inne på dette før, og gjentar gjerne følgende: Juniortrenere og handicapkomiteer over det ganske land er selvsagt interessert i at klubbens unge håpefulle skal få turneringstrening. En av de muligheter de har, er å sette ned handicapet til en eller flere lovende spillere slik at de kan melde seg på i en turnering der handicapgrensen for deltakelse ligger under det denne/disse har i øyeblikket. Jeg synes denne regelen er diskutabel, men gir de unge en sjanse til å vise at de kan mestre andre baner, og ikke minst teste sin psyke i landsomfattende turneringer. Bakdelen med en slik ordning, er at med stor påmelding, så går arrangørklubben etter handicap ved uttak. Dette medfører at neste gang det arrangeres turnering, så senkes handicapgrensen for å melde seg på. Dette medfører at disse håpefulle igjen blir sendt ut for å representere klubben sin, og nå med et handicap som tilsvarer grensen/eller lavere, og som ikke samsvarer med spillerens normale handicap. Dette kan medføre at disse spillerne kan få en psykisk knekk når de oppnår en score på 90-100. Jeg synes ikke at det er riktig at de på toppen av kaka, skal bli utsatt for den rene hets her på forumet. Det burde være nok at klubben deres ikke tenker lenger enn de gjør, og dermed kan frata en lovende junior lysten til å konkurrere, og enda verre; slutte med sporten. Hvis noen skal kritiseres, er det klubbene som tillater en slik praksis. Tidligere var det en naturlig sperre.Under et visst handicap(kategori 1) skulle handicapet reguleres kun i forbundsturneringer. Jeg har sjekket mitt handicapkort, og finner ikke lenger denne regelen der. Jeg synes dette er synd. Det er selvsagt ikke noen løsning å jukse seg til et handicap. Da er det bedre å vente tålmodig til de har et handicap som gjenspeiler spillestyrken før de prøver seg i landsdekkende turneringer. Da vil de ha litt trygghet i ryggen, og slippe å bli hengt ut i et åpent forum etter et dårlig resultat.
Mvh
OER

klodrik

over 21 år siden

klodrik

90 slag med 5 i handicap fra hvit tee kan vel neppe være sensasjonelt dårlig. Åtte tildelte slag og du er på 80, to katastrofe hull kan bli til 86 eller mer (nødvendigvis ikke katastrofe i stabelford, kan fortsatt klare buffersonen med jevnt godt spill), og så kan været eller dagsformen, eller begge deler gjøre at du havner på + 90. Det bør vel være kjent for de fleste (med unntak av Tintin) at stabelford ikke beregnes ut fra samtlige brukte slag, noe som vel er et ikke helt lite poeng.

Forøvrig synes jeg Medlem er ganske treffsikker - håper det går like bra på greenen :)

tintin

over 21 år siden

tintin

yes i got it, get this!

Til medlem: at du gidder å bruke så lang tid på et innlegg på å bevise noe selvfølgelig. Innlegget mitt er satt på spissen for å få frem et poeng, men det er hyggelig at du tar meg så seriøst.

til klodrik: husk at disse gutta så og si er scratch spillere... en bogey for så gode spillere er et dårlig resultat. Denne turneringen kan ikke beskrives som annet en en orgie i bogeys og det som verre er. Altså: mye bullshit hcp ute å går.

til medlem: jeg skal spare deg litt tid, ikke rams opp alle som har fått par i turneringen.

og til de som evt har lyst til å bli idrettsutøvere, dere blir vurdert utfra resultater, og kommentarene ved dårligere resultater er deretter. Get use to it!

til slutt: Norge er et land fullt med golf "nerder". Bruker altfor lang tid, må notere vært slag, lete etter baller, slå opp i regelboken, plotte inn på gps, planlegge verdt slag som det var play off i masters... og være snill og grei mot alle. Jeg er også snill og grei, men ikke mot disse.

RS

over 21 år siden

RS

Olaf E. Roaldkvam gjør de fleste diskusjoner livlige, men hans utsagn er så idiotiske at han burde ta seg en tur i skammekroken.
Den eneste grensen som har betyning for juniorer for å delta på B-turer er hcp.18 (med unntak av Oslo/Akershus?). All kvalifisering til juniorturer foregår som slagspill uten hcp.
At noen klubber skulle tillate seg å jukse for at juniorer skal få delta på Amatour er en ganske alvorlig beskyldning som du bør ha dekning for.
Amatouren på Bgk hadde en hcp grense på ca.10 så burde ikke være nødvendig å jukse for å komme med.

Angående kun justering av hcp kl.1 i forbundsturneringer. Det finnes ikke mange av disse og en del aldersgrupper vil en da ikke kunne justere hcp.
I min hjemmeklubb (tidligere din) finnes det meget gode spillere som ikke stiller opp i annet en lokale turninger og derav ville vært ”Sandbagere”.

I dagens tidsalder tar det noen få minutter og finne lokale resultater.
Før dere kritiserer enkeltspillere, sjekk lokalt hva de presterer.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

We will always have problems with scores in tournaments in Norway as long as the handicap is based upon stableford. This ensures you can come down in your handicap without actually ever playing to your handicap in strokeplay.

The way the handicap system works in Norway means that a player can play the WHOLE season without EVER playing to his or her handicap playing strokeplay. This is why you get such high scores in strokplay tournaments, it would be interesting to see what the stableford scores were from the weekend.

In Britain the handicap system is based on the SSS system and your handicap card stays with the secretary of the club and only gets adjusted in tournaments usually off the medal tees.

Brian

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg blir alltid overrasket når jeg spiller med spillere rundt 20 i hcp. Når jeg sier hva mitt hcp er (f.t 7,2, har vært nede i 5,6) så er det "fy faan så bra" osv. "de er så og si scratch spillere" sier "tintin". "Bogey er et dårlig resultat". Dette reflekterer "synet" på endel spillere i denne gruppen.

De forventer da driver som går 250 meter og høye jern innspill med stopp i ballen som gjør at ballen spinner 10 meter tilbake. Da blir de JÆVLIG skuffet. Jeg slår ikke lengere enn dem. Jeg har ikke "killer" jernspill. Jeg slår bare færre dårlige slag enn dem. Jeg synes Colin "Monty" sa det bra: "Jeg slår ikke mer enn 2-3 slag som er 100 % slik jeg ville ha dem i løpet av en runde, men mine misser er mye bedre enn dine". Når vi kommer på klubbhuset og summerer scoren så ser man hvor mye bedre jeg er enn dem, hvis jeg da ikke har hatt en "ræva" dag da.... 9 av 48 runder i 2003 var på 90 eller dårligere. Jeg håper ingen ukjente spillte med meg da.... Da hadde de nok trodd at jeg hadde "jukset meg til lavt hcp" også...

Jeg tviler på at ukjente hadde vært særlig imponert av vårformen min i år heller, bare 4 av 13 runder med 30 p eller mer.

Neida "tintin", jeg er som regel ikke så veldig fornøyd med en bogey, det kommer ann på hvordan / hvilket hull bogey'n kom på. Men jeg tror nok at du kommer i kategorien "sandbagger". Fint at du ikke benytter deg av det til å vinne turneringer, men poenget er at reglene er laget med bakgrunn at du skal føre score og spille hvert hull til du ikke har sjans til å få poeng. Over 36 = nedskriving. Dårligere enn buffer = oppskriving (frivillig i selskapsrunde). Dersom du "av prinsipp" ikke skrive score og / eller ikke skriver deg ned så er du "sandbagger".

Jeg derimot er "jåle-hcp'er". Hvorfor ? Man får for mange slag på Kongsberg, 2-3 ? OG reglene er slik at det går "sakte oppover" men "raskt nedover" i hcp. Jeg stempler ALLE selskapsrunder og skriver meg opp når jeg kan, og ned når jeg må.

Men jeg kunne hatt ca. 5,5 hvis jeg IKKE hadde skrevet meg opp på selskapsrunder... da hadde jeg hatt SKIKKELIG jåle-hcp.

SÅ: hvilket system hadde vært "best" ? Hadde et system der man "bare" for tildelt antall slag likt med HCP vært bedre ? Eller ville da medlemmer på feks. Drøbak "lide" med for lavt hcp pga. en "kort og lett" bane ?

Og, merkelig nok, er det lov å sette hcp på spillere "på skjønn". Det er faktisk hcp komiteens rett og plikt å sette en spiller ned i hcp hvis det er sannsynlig at spillerens hcp ikke reflekterer spillerens evner. En annen ting er å skrive ned spillere slik at de skal få lavt nok hcp til å komme enn på en eller annen tour selvsagt. Anbefaler at slikt meldes til NGF. :-)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian: justeres da hcp etter score, altså hvis det er sss 72 og par 72, og en spiller har feks. 10,3 i hcp. La oss si at han spiller 80 som er 2 slag bedre enn hcp, skrives han da ned x ?

Eller fordeles slagene på hver hull slik at han får poeng på samme måte som i norge (bare at antall slag spilleren får er basert på SSS og ikke på slope) ?

tintin

over 21 år siden

tintin

Til runar, ifølge hcp burde dere spilt som scratch spillere. Men det er jo det dere ikke gjør, det er hele poenget. Av en eller annen grunn har norge fått et kunstig lavt hcp i forhold til andre land.

Løsningen har ikke jeg, men det ligger nok i holdninger tipper jeg.

tamtam

over 21 år siden

tamtam

tomme tønner rumler mest...
det er faktisk mye vanskligere å komme fra 6 i hcp til scratch enn det er å komme fra GK til 6, så slutt å sammelikne 9-4 hcpere med scratchspillere!

Runar

over 21 år siden

Runar

Enig med tamtam.

Tintin: Jeg følger hcp systemet 100%. Er det da holdningen min det er noe feil med eller systemet ? For det er spilleren du kritiserer hvis du klager over at han ikke kan spille til hcp i turnering.

Forresten: dette med for høyt / for lavt hcp er det krangling om i alle land jeg har spillt i (hvor jeg har diskutert slikt med spillere), feks. danmark. Der har jeg også følelsen av at du får ekstra slag i forhold til hcp på de fleste baner, men hvor vanskelighetsgraden er lavere enn jeg er vant med fra norge.

Mr. 6.7 hcp

over 21 år siden

Mr. 6.7 hcp

Syns alle dere høyhandicapper burde lese runar nyruds innlegg.. Der er d mye å lære....

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

Here is a link that explains it soooo much better than I ever could. If I am right all handicaps down to 5,5 are adjusted with the stableford system. Those in the category 5,5 and lower can only lower their handicap with strokeplay.

http://www.handicapmaster.org/handicaps/Unified_Handicapping_System_Contents.php

Brian

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Brian, det vil jo si (det går frem av linken) at man også i UK bruker dette stableford systemet som du er så negativ til. Det er m.a.o. ikke bare i Skandinavia man er ute å kjøre.....

tintin

over 21 år siden

tintin

tamtam, en spiller på 4 hcp har veldig mye til felles med en scratch spiller. det er par spillere, bra lengde, sikker med jernene, to putter. Les alle innleggene så får du en anelse om hva diskusjonen egentlig handler om...

Og Runar, holdningen som privatperson bryr meg ikke. Holdningen til golf norge at det er greit at alle(les: de fleste) går rundt med oppskrytte hcp.

Og nei, norges forhold til hcp er ikke likt i som andre land... da snakker jeg ikke om Danmark og Sverige. men USA og GB. Det er kanske land som man kunne lært noe av, men vi har jo alltid visst best selv. Vi er jo en stolt gammel golfnasjon.

Oppsummering, jeg synes hcp som norske golfspillere opererer med er oppskrytt, det er poenget mitt (for evt nye debattanter, så slipper vi flaue skivebommer a la tamtam`s)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Slik tolket jeg det også, men forskjellen er jo at de bruker SSS da... og der får du ofte kun hcp ditt i tildelt, enkelte ganger 1-2 mer eller mindre.

På feks. Arendal så får man:
hcp 7 = 8 slag (+1 i forhold til hcp)
hcp 15 = 18 s (+3)
hcp 36 = 43 s (+7)

Hadde dette vært i Skottland, par 72, sss 73:

hcp 7 = 8 slag (likt)
hcp 15 = 16 s (2 s flere i norge)
hcp 36 = 37 s (6 s flere i norge)

Hm................. noe å tenke på..........

Men dette forklarer jo hvorfor det er lettere å spille seg ned fra 36 til.... ja feks. 10 enn fra 10 til 0 da.....

R

Runar

over 21 år siden

Runar

Tintin: det er altså hcp systemet som du mener er feil, slik at spillerne får feil hcp, eller mener du at spillerne er "idioter" som følger det slik at de får feil hcp enn det de burde hatt selvom det er riktig i hht. norskt system ?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Boggie,

They use after a tournament is finished to work out the new handicap, you don't do it yourself. You cannot adjust your own handicap in Britain, it is done by the committee and as I said above when you get down below 5,5 then the stableford system is not used.

As you cannot adjust your handicap yourself in Britain, no one bothers to play stableford in friendly games because it is so boring so they play matchplay instead. Is this the answer to get the speed of play increased in Norway?

Maybe it is but just think how long it would take a green card player to come down in handicap if only tournaments were allowed as regulating the handicap.

So, no I don't agree that Britain uses the stableford system in the same way as here, Norway and Scandinavia use the stableford system a hell of a lot more than it is used in Britain. Some would even say abused...

Brian.

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Bra poeng , Runar. Da er det ikke stablefordsystemet vi diskuterer , men slopesystemet (burde vært en ny tråd). Høye hcp (generelt ned til 12 og deromkring) får konskvent for mange slag. Slik sett har alle i Norge med mer enn 12 i hcp per definisjon har jålehcp, men det gjelder ikke (i samme grad) singlehcp'ere.

Joje

over 21 år siden

Joje

Kjære Tintin. Det er egentlig ganske fornøyelig å lese dine helt klare meninger om at en 5-hcp'er nesten er en scratch-spiller. Og når det kommer noen som - i hvertfall når det gjelder golferfaring - er litt klokere enn deg, så kaller du uttalelsene deres for skivebom.

Kanskje du burde bruke ett minutt til å tenke litt over det..:-)

tintin

over 21 år siden

tintin

takk Brian, endelig litt støtte fra en britte, ikke lett å være nordmann og kritisere det norske systemet! Særlig tror jeg du har funnet nøkkelen til langsomt spill.

Systemet er som det er, men selv om noen legger opp retningslinjer trenger man ikke å følge disse slavisk. Som f.eks meg, jeg skriver meg ikke ned så mye som jeg kunne fordi jeg mener det ikke gjengir mitt riktige hcp.

Meg og kompisene mine spiller aldri stableford...kun hvis jeg går med ukjente! Det er gøyere og det er fremfor alt raskere!

Slutt å spill stableford på vær bidige selskaps runde!

tintin

over 21 år siden

tintin

kjære joje... hvordan er din definisjon på mye, stor, liten osv. Uintressant!!!! Diskuter poenget isteden.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til RS(hvem du nå er?)
Jeg har ikke til hensikt å gå i skammekroken for mitt innlegg.
Jeg foreslår at du leser mitt innlegg fra A-Å.
Jeg skriver bl.a. at det tidligere var slik at spillere i kategori 1 måtte spille turnering i regi av NGF for å justere handicap. Som du ser av det jeg skriver, så er visst ikke dette lenger praktisert. Når det gjelder punktet om nedskriving av handicap for at en eller flere spillere kan delta i landsomfattende turneringer, så er dette riktig. I hvilken grad det praktiseres er ikke kjent. Det er selvsagt ikke noen som åpent vil vedkjenne seg dette. Forøvrig går mitt innlegg ut på at det ikke er særlig fornuftig å sende unge spillere ut med et handicap som kan slå dem ut etter et dårlig resultat. Når det gjelder uttak til turneringer, så er det klart at en turnering som har en grense på f.eks. 120 spillere, må gå etter handicap hvis påmeldingen er på f.eks. 150.
Og da er det jo greit å være på den sikre siden. Hvis derimot alle vil være på den sikre siden, kommer karusellen til å snurre fortere og fortere, og turneringsresultatene bli dårligere og dårligere. Forstår du ikke dette, må kanskje du ta en tur i skammekroken.
mvh
OER

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Ok - nå gjelder det å holde tunga rett i munnen, her er det flere diskusjoner på en gang:

- uærlighet blant golfspillere; jfr mulligans, tapte baller mm. VS hcp
- stableford; fungerer det, hvem bør administrere det (en selv vs. komité), finnes det alternativ (SSS)?
- lav-hcp'ere; bør disse ha anledning til å skrive seg ned utenom konkurranser?

Greit å skille litt mellom det man diskuterer.

Det eneste jeg har å tilføre er at det er ytterst sjeldent jeg spiller med folk som er i nærheten av hcp'et sitt - uansett hcp nivå. Jeg spiller trolig ikke med et statistisk representivt utvalg av samtlige norske golfspillere, men allikevel. Hcp *skal* gi et godt bilde av en golfspillers ferdighetsnivå hvis man følger golfreglene på banen, og skriver seg opp eller ned - konsekvent. Det skjer nok heller sjeldent. Folk lurer seg selv - "jeg tar en mulligan", "jeg droppe her", osv ...
Hvorfor jukser folk i kabal?

gordon

over 21 år siden

gordon

tintin.
Det står ganske greit på hcp kortet ditt hvordan du skal justere ditt hcp.
Når det gjelder ditt hcp så velger du å gjøre det som du mener tilsvarer ditt hcp. Da er vi ved sakens kjerne. De som er med på ama-touren gjør kanskje det samme som deg. I dag føler jeg meg god, jeg skriver meg ned 2-3 poeng så blir jeg med på touren. Kan vi ikke bare følge reglene? Det samme når det gjelder golfreglene, velger du å tolke de også sånn som det passer deg?

Følg reglene så går alt så mye bedre!

Simen

over 21 år siden

Simen

Kanskje er det feil at EN kjempegod runde medfoerer at man faar lavere hcp, kanskje er det feil at EN kjempedaarlig runde medfoerer at man blir beskyldt for juks og jaalehcp ...?

Joje

over 21 år siden

Joje

Jeg takker for ditt minutt og trekker meg stille og småfjertende fra denne "debatten"...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

WEBMASTER !!!!!!! SE HER !!!

Du har vel litt stat's på de som legger inn runder her. Feks. i 2003:

Hvor mange runder totalt i forskjellige hcp kategorier.
Hvor mange av disse er bedre enn hcp, buffer og dårligere enn hcp.
Snitt poeng, snitt score i forskjellige hcp kategorier.

Andre ting ?

Hans Olav Husa

over 21 år siden

Hans Olav Husa

Hei

Hmm...jeg har 9,7 hcp og ett snitt på ca.12,8 føler meg verken så en jåle eller en sand....

tamtam

over 21 år siden

tamtam

tomme tønner rumler mest... og du er nok dessverre denne tomme tønna tintin.

Jeg mener nok fortsatt at en 4 hcper har mer til felles med en 8 hcper enn en scratchspiller. Tror ikke du er klar over hvor stor forskjell det er på 4 og scratch!

Jeg har til din informasjon lest hele tråden, og må nok skuffe deg med å si at jeg har mye mer til overs for gutta (og fire jenter...) som deltok med sine kvalifiserende hcp (som de ganske sikkert har skaffet seg ved å følge reglene skrevet på hcpkortet sitt, i motsetning til deg tydeligvis) enn din tåpelige surving.

Webmaster

over 21 år siden

Webmaster

Ok, Runar. Jeg skal se om jeg kan grave frem noe, men akkurat nå står jeg så og si med bag'en på ryggen på vei ut døra så det får bli litt senere... ;-)

Joje

over 21 år siden

Joje

Enig med tamtam. Pinlig å lese en del innlegg i denne "debatten", helt klare eksempler på manglende innsikt og ditto evne til selvkritikk. Men selvfølgelig - morsomme objekter for en hobbypsykolog:-)

Fick Naldo

over 21 år siden

Fick Naldo

Fornøyelig lesning alle disse debattene i denne tråden.

Minner bare forsamlingen på ordene til den amerikanske kommentatoren under Colonial i helgen, om at "Golf is no longer a game for women and men, but a game for Ladies and GENTLEMEN"...

tintin

over 21 år siden

tintin

hehe, nå begynner det å ligne no. Golfere har jo litt varmt blod i årene allikevel...

joje og tamtam, dere vil gjerne bli personlige skønner jeg , jeg er med på litt "trash talk", helt greit:
hold dere unna diskusjonen, det er nok snusfornuftige etterdiltende puslinger i denne debatten. At dere kommer inn med et innleg og sier enig, er som førsteklassingen som sier: "det var det jeg skulle si", Etter læreren har sagt svaret... Få dere et par med baller og noen egne meninger så snakkes vi da.

Jeg føler ikke at jeg bryter reglene, bare fordi jeg ikke er enig med hcp systemet i Norge. Du får aldri se meg i en konkurranse eller noe som helst annen form hvor det er viktig at hcp mitt er nøyaktig.

Slutt å bry dere så mye om regler, scorecard og statistikk så kanske dere klarer å komme dere rundt på under 5 timer.

Les Brian`s innlegg, mye fornuftig der!

Chief Bunker

over 21 år siden

Chief Bunker

Mulig at jeg har misforstått litt... men er ikke stableford et resultat av at man skal plukke opp ballen når man ikke kan få poeng ? og dermed slippe og hulle ut slik man skal i slagspill. Kan tintin forklare hvorfor dette skulle forsinke spillet !

Nick

over 21 år siden

Nick

Tøfft!! tintin, skikkelig macho. Blås i tullete regler. Her kommer jeg. Trøsten er at selv de største tullinger får mere peiling etter hvert.

Joje

over 21 år siden

Joje

Tintin - jeg vet jeg burde holde kjeft, men jeg klarer ikke å dy meg.

Når du - med hcp 17 - hopper inn i en selvoppnevnt lærerposisjon overfor de som både har spilt mye lenger enn deg, og i tillegg spiller mye bedre enn deg...

Skjønner du ikke at du blir som en ett-åring som skal lære en tre-åring å krabbe?

Jeg spør med rene ord: Skjønner du ikke at du driter deg ut?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Chief Bunker,

It is not often I see ANYONE pick up their ball during a weekend round in Norway, that is the problem. They have paid their money to play, they play stableford but still want to finish the hole no matter that they have taken ten shots to reach the green...they have paid money to play this damn course and they WILL get their moneys worth!!

Brian

Joje

over 21 år siden

Joje

Brian. Synes bare jeg må si at det ikke er min erfaring. Tvert imot, faktisk. Det er faktisk bare unntaksvis at noen fortsetter å spille når de har brukt opp slagene sine.

Ellers er jeg for så vidt enig i at mere match-play ville resultert i raskere spill, men jeg tror ikke det er mulig å endre på den norske golfkulturen.

Vi vil nok aldri "bli britisk" her på bjerget - i hvert fall ikke før om en hundre års tid..;-)

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Have to agree with you on that one Brian. To see someone pick up his/hers ball is a rare sight indeed. The captain of the flight ( the one with the lowest handicap) has a responsibility to make sure that players pick up their ball when the chance to make points is gone. Some might find this unpleasant but atleast tell them to pick it up when the flight behind you is waiting. Simen.

Chief Bunker

over 21 år siden

Chief Bunker

Min erfaring er lik Joje's, folk plukker opp ballen stort sett når de skal.

Problemet er heller hvilken evne de forskjellige har til å organisere seg ift. hvor skal vi gå etterpå... eller ta med seg mer enn en kølle når man kipper seg frem og tilbake rundt og på greener, i bunkere o.l

Min største frusterasjon på en golfbane er å stå og se på spillere som til stadighet må tilbake til bag'en (som selvfølgelig er plassert på et ikke egnet sted ift. neste hull) for å hente eller bytte køller.

Jeg tror at dette er logisk for noen mens andre trenger å bli litt veiledet, har ikke så mye med handicap å gjøre men har utrolig mye å si for tempoet på spillet.

Så Brian, jeg vet ikke om det er jeg som spiller for lite eller om det er spesielle forhold/vaner på de baner du pleier å spille :-)

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

In all my years of playing golf in Norway, I can can count on one hand the number of times a greenfee paying player has picked up on a weekend round.

Brian

tintin

over 21 år siden

tintin

joje, ja du burde holdt kjeft, det eneste smarte du har sagt.

Selvoppnevnt læreposisjon, ja, helt greit. Dette er jo et land med veldig ung golf tradisjon, vi har mye å lære, mange feil å gjøre. Jeg er sikker på at stableford systemet kommer til å miste sitt feste, det å gå rundt med en tabell og skrive opp verdt slag er for "geeks", hører ikke hjemme på vanlige runder, jeg spiller i et ungt miljø og ingen bruker stableford her lenger...så det forsvinner hvertfall helt når vi blir pensjonister.

Hvis du mener på fullt alvor at vi burde diskutere på grunnlag av hvor bra hcp vi har, er du rett og slett en idiot! Hold deg til å skrive innlegg hvor du stolt forkynner at du er enig med tamtam.

nick, spar meg den halv-intelektuelle sarkasmen, du er tydelighvis langt fra en akademiker. Jeg har et minstekrav på de jeg diskuterer med, grunnskole!

Det er noen enkle grep normenn kan gjøre veldig for å forkorte rundene. Ikke spill stableford, plukk opp, kast ut en ny ball istedenfor å lete...
Og til dere som mener at alt er som det skal...hvorfor er ikke alt som det skal? hvorfor tar rundene altfor lang tid?

Kun grunnskole

over 21 år siden

Kun grunnskole

Tintin. Jeg lærte at vi het nordmenn da jeg gikk i grunnskolen.
Jeg nevner det bare siden du setter krav til de du skal diskutere med.
Men du er kanskje ikke ferdig med grunnskolen -:)

tintin

over 21 år siden

tintin

Er det det beste du kommer opp med, skrivefeil!!!!? hehe, kom igen, jeg utfordrer deg til å komme med en litt mindre "nerdete" kommentar.

setter en 100 lapp på at ikke du klarer...

Joje

over 21 år siden

Joje

Hehe. Tintin, fint å se at du vet de enkle grepene som skal forkorte rundene. Med din påvirkningskraft kan jeg vel bare glede meg til neste år, for da antar jeg at du har løst problemet:-)

tintin

over 21 år siden

tintin

Ironi er ut, har ingen fortalt dere det! Ironi er for folk som ikke klarer å sette ord på argumentene sine, ironi er for en som har tapt diskusjonen...

la meg spørre deg joje: du mener tydeligvis at jeg tar feil, hvorfor tror du stableford vil holde stand i årene som kommer? I Andre land spiller de det mindre og mindre, bare det burde være en bra indikasjon på hvordan utviklingen blir her hjemme... hvorfor blir Norge det landet som tviholder på denne forsinkende spilletypen tror du?

Hcp 7

over 21 år siden

Hcp 7

Noen kommentarer..

Sakte spill: Jeg tror ikke det er spilleformen stableford som gjør at en runde gjerne tar lang tid i Norge. Årsaken er heller at mange går sakte og ikke er klare til å spille når det er deres tur. Også disse jæv... prøvesvingene..

Jålehandicap: Jeg tror ikke det var så mange jålehandicap på Norsjø i helgen. En spiller med hcp 4-5 er gjerne ikke stabil nok, ikke vant til å spille fra hvit tee og får kanskje litt nerver i større turneringer. En 5 hcp-spiller er langt fra en scratchspiller. Det er nok vanskeliger å gå fra 5 til 0 enn fra 20 til 5. Nesten like vanskelig som å gå fra 0 til +1...

Slope: Det er beklagelig at det nesten ikke finnes baner i Norge og Sverige med slope under 113. Her er det noe feil...

Joje

over 21 år siden

Joje

Tintin - jeg skal forsøke å ro det her i land. Diskusjonen her handler egentlig om jålehandikapp og hvorvidt det faktisk var mulig for en 4-hcp'er å idetheletatt spille en runde på over 90 slag. Diskusjonen ble startet av en som selv hadde 15 ellernoesånt i hcp, og det ble trukket frem navn på spillere som direkte ble beskylt for juks. Ille nok i utgangspunktet, og når "angriperen" selv i tillegg er anonym, så er det direkte simpelt å komme med slike beskyldninger.

Rent saklig, så er min mening her at det er veldig få "jålehandikappere" med lavt handikapp, rett og slett fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å forsvare handikappet sitt, jo lenger ned man kommer. Og hvis man i tillegg er med i turneringer, så er det vel ikke akkurat særlig jålete å komme sist...

Deretter kom du med i diskusjonen, med innlegg som først og fremst dreide seg om hvordan man fører hcp. Det kunne lett tolkes som om du faktisk ikke visste hvordan man fører handikapp, og ev. at du fører det på en annen måte enn det reglene sier, rett og slett fordi du ikke er så opptatt av handikapp.

Du om det. Uansett mente du også tydeligvis at en 4-hcp'er var nesten like god som en scratch-spiller, hvilket får meg til å stille spørsmål ved dine kvalifikasjoner til å uttale deg om ting du nødvendigvis ikke vet, fordi du aldri har vært på det nivået selv.

Deretter svarer du alle spørsmål på en - hva skal jeg si - usaklig og uhøflig måte, hvis du da ikke svarer på noe helt annet enn hva det ble spurt om. Dette tolker jeg som at du føler deg litt trengt opp i et hjørne, og jeg burde vel, som flere andre her på forumet, avsluttet "debatten" her.

Nå ser jeg at du etter hvert har klart å snu "debatten" om til å gjelde sakte spill og stableford-systemet.

Med all sympati, kjære Tintin, så må jeg dessverre få meddele at jeg ikke klarer å være saklig med i en debatt hvor temaet forandrer seg hele tiden, og hvor "lederen" sakte men sikkert duffer seg lenger og lenger ned i sanden. Tilsynelatende uten å se at han ikke bare bommer på ballen, men også slår på feil ball.

tintin

over 21 år siden

tintin

hvem begyndte, hvem sa hva osv... egentlig uintressant spør du meg.

Hva er det vi diskuterer og hvorfor. Noen her liker å diskutere selve diskusjonen og debattantene, mens andre faktisk prøver å komme med meninger.
Hvorfor, jeg diskuterer fordi det er underholdende. De som evt diskuterer på idealistisk grunnlag, for å forandre golfsporten er på feil sted.

Tråden til golfsentusiast er glimrende, klar mening som skaper følelser og får frem andre meninger fra nye debattanter. Nettopp pga den rett frem måten den er formulert på (selv om dette ikke trenger være bevisst).

Så jeg maler med brede og litt klønete pensler helt bevist bare så det er sagt. Det blir litt som å diskutere fotball med en jobb kollega, du tillater deg feks å si at Carew er en mislykka spiller, uten å måtte behøve å lese opp statistikken hans fra forrige sesong.

Tror vær diskusjon trenger noen som plumper uti det. Det å være en av de mange med strømmen, altså mot golfentusiast blir for kjedelig og rett og slett ikke underholdende nok, som sagt det er derfor jeg diskuterer.

joje: min og din definisjon av hva vi legger i ordet "like god,så godt som,samme" er uintressant å snakke om, fatter du ikke det?
Det var ikke jeg som vridde diskusjonen om på sakte spill selv om jeg skulle gjerne gjort det, fordi det er intressant å snakke om.

La nå folk diskutere i de retninger de vil uten at folk hele tiden være så jævlig fornuftige hele tiden og komme med meldinger som: diskuter under en annen tråd, stavefeil, osv. Det er så forutsigbart og kjedelig. Takk og pris for at det finnes folk som golfentusiast!

Dette er den mest populære tråden på hele siden, tolk det som du vil.

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Hcp 5 og 0 er stor forskjell uansett hvilken målestokk man bruker.

Jeg vil sammenligne det 3 divisjon og eliteserien i fotball. Ingen kan komme her og si at det er "så godt som" likt nivå.

Dessuten vil jeg bare bemerke at for at man skal kunne snakke om hvor god en hcp 5 spiller er, så MÅ man legge det samme hcp-systemet til grunn. Altså blir det meningsløst å sammenligne en norsk hcp 5 spiller med en britisk hcp 5 spiller, eller en tintin hcp 5 spiller for den saks skyld.

Rullestolbruker

over 21 år siden

Rullestolbruker

tintin,
du er helt på jordet.
Stableford er kommet for å bli.
Det spilles i alle land.
Hvordan tror du det ville bli hvis man innfører obligatorisk strokeplay og fjerner stableford. En nybegynner med grønt kort ville trenge 8 timer på en runde og komme i mål på 200 slag etter å ha brukt 4 timer til å lete etter baller.
Jeg ser fornuften i å forandre regelverket til at gode spillere (f'eks de med hcp under 8) skal justere hcp etter slagspill, men tror ikke det vil skje.
Dermed må man finne seg i at hcp-systemet er som det er. Det er det samme systemet i alle land jeg kjenner til.

Joje

over 21 år siden

Joje

Herlig, Tintin - største retrett siden Lasarus! Nå skjønner jeg det hele. Du har altså denne trådens underholdningsaspekt som første prioritet, hva vi diskuterer er uinteressant så lenge det engasjerer, og du har oppført deg klønete med vilje.

Som sagt - nå skjønner jeg det hele.

Men, føler ikke alle andre her seg lurt nå da, når du har plumpet ut med hele konseptet?

Einstein

over 21 år siden

Einstein

Det ligger utrolig mye trening bak en fremgang fra 5 til 0 hcp.
Men i realiteten er det ca 5-6 slag.
En spiller med 5 i hcp vil nesten alltid ta poeng på alle hull, dermed blir hcp-justeringa etter stableford-systemet den samme som om ved stroke-play.
Så til Ama-tour. Ser at det skiller ca 5 hcp-poeng mellom beste og dårligste spiller. Det vil si at dersom alle spiller på hcp skiller det 5 poeng mellom 1ste og siste plass.
Men noen har alltid en god dag, og spiller 3-4 slag bedre enn hcp.
Andre har en dårlig dag, og spiller 10-12p dårligere enn hcp.
De fleste jeg kjenner kaller det en utrolig dårlig dag når man oppnår mindre enn 25p stableford.
På ama-tour har ofte halvparten av spillerne en utrolig dårlig dag.

I hjemmeklubben min er det 5-6 personer med hcp fra 2,5 til 5 som deltar på ama-tour. Disse spiller også andre turneringer på hjemmeklubben og er alltid å finne langt ned på resultatlista. Noen av dem spiller aldri bedre enn 85-90 slag når scoren offentliggjøres, likevel beholder og forbedrer de hcp sitt.
Disse unge håpefulle går ofte treningsrunder sammen, og det er ikke en kjeft som ikke har lagt merke til at de skriver hverandre ned for å kunne skryte av lavt hcp og delta på store turneringer.
Hadde man gjort som i enkelte land og bare registrert hcp oppnådd i turneringer ville mange ligget rundet 15 i stedet for på 5.

Runar

over 21 år siden

Runar

Einstein: godt poeng. Jeg spillte 864 hull med statistikk i fjor, og det var "bare" 84 hull jeg ikke fikk poeng på. OG av de 84 er det vel svært få som jeg ikke hadde putt for 1 poeng ihvertfall.

Men en ting: hvordan kan spillere i hjemmeklubben din (fra 2,5 til 4,5 da..) aldri spille bedre enn 85-90 i turneringer i hjemmeklubben og fortsatt holde hcp nede... De fra 4,5 og nedover kan jo bare justere hcp i turneringer....

Problemet er jo (de over 4,5) at det er frivillig å gå opp i poeng i selskapsrunde. Jeg stempler og går alltid opp, men det er jo ikke "påbudt"... I utlandet får man jo ikke stemplet heller... med unntak av i Sverige da.... Danmark kunne jeg få stempel i en klubb, men det eneste de hadde var 5 cm høyt og for bredt for hcp kortet så.. ;-) I Skottland gadd jeg ikke å spørre engang....

tintin

over 21 år siden

tintin

bjarne: hvilket hcp spillere har likheter da? 0-1, 0-2, eller kanske grensen går på 3... hva sier du? Skønner du fortsatt ikke hvorfor denne diskusjonen er meningsløs?

rullestolbruker: Ta deg en tur lenger en danmark før du åpner kjeften,jeg snakker om selskaps runder, ikke offisielt hcp system. Som sagt så er det vanlig å droppe stableford shiten både i GB og USA. I SELSKAPS RUNDER.

Joje. Unnvikende ?? Tvert imot se på det som et personlig angrep mot deg, du er så forutsigbar og unnvikende at du må kjede deg i ditt eget selskap.

Absolutt, jeg tar ikke dette seriøst i det hele tatt, hvem kan? Hvorfor diskuterer du da joje? Ikke svar med å snakke om meg, please!
Blir morsomt å se deg komme unna underholdningsverdien i det innlegget, det er sikkert!

Joje

over 21 år siden

Joje

Tintin - jeg skjønner ærlig talt ikke hva du snakker om. Men du er nok en hyggelig kar:-)

Kun Grunnskole

over 21 år siden

Kun Grunnskole

Han er sikkert veldig hyggelig, bare han får det som han vil -:)
hehe

Joje

over 21 år siden

Joje

Joda. Men jeg har en mistanke om at han har slått seg på flaska, nå etter at han begynte i underholdningsbransjen.

Nick

over 21 år siden

Nick

Selvfølgelig. Gutten må jo være drita.

tintin

over 21 år siden

tintin

Godt at dere ser humoren her... men Nick, sorry ass, du er bare en harmløs idiot.

hehe... det har vært en glede å prate piss med dere. Håper ikke det blir så lenge til neste gang.

`nuf said!

tintin, signing off.

Nick

over 21 år siden

Nick

Flott!! tintin. Ikke et sekund for tidlig

Middelhcp 11

over 21 år siden

Middelhcp 11

Skulle jeg spilt golf med noen her, tror jeg nesten at det ville vært tintin. Som tintin skriver;

"Ironi er ut, har ingen fortalt dere det! Ironi er for folk som ikke klarer å sette ord på argumentene sine, ironi er for en som har tapt diskusjonen..."

Helt enig tintin.

Even

over 21 år siden

Even

Eller så kan du gjøre som TinTin, bare snakke skit, selvom han mener det eller ikke, fordi han liker diskusjonen og action, ikke om det kommer no fornuftig ut av den eller ikke.... Da kan du ikke tape uansett.

Einstein

over 21 år siden

Einstein

Runar, hvordan spillerne i hjemmeklubben min klarer å holde på sitt lave hcp til tross for at de ligger på +/- 85 p NETTO i hver turnering har jeg ingen anelse om. Jeg bare konstaterer at det er sånn.
Var heller ikke klar over at de under 4.5 bare kan justere hcp i turneringer. Dette lukter svin på fairways....

hmm

over 21 år siden

hmm

det beste er vel at man etter alle runder justerer sitt hcp, så dette til enhver tid er en god indikasjon på en spillers nivå. er ikke det litt av poenget med helle hcpsulamitten?

Pooh

over 21 år siden

Pooh

Spilte ikke siste Amatour selv - men forholdene var dårlige. Og så er det vel en grunn til at NGF innførte ordningen med OOM og plasseringer i stedet for hcp.

Stableford er IKKE golf, det er en måte å regulere hcp på for å måle spillestyrke. Spill slag i stedet, trekk fra spillehcp - så får du se hvor god du er.

I stablefordturneringer tar man unødige sjanser, det burde alle vite. Hvis du ligger kleint til, og vet at du må slå en wood 200 m inn på greenen og en-putte for poeng, gjør man det i denne type turnering. Spiller du slag, legger du deg opp, tar den dårlige scoren på dette hullet, og håper på bedre tider.

For de som enda ikke har skjønt det, golf dreier seg om å få ballen i hullet på færrest mulig slag, på hvert hull. Ikke plukke opp ballen, stryke hullet og skrive seg ned med to strøkne hull og 37 poeng. Legg til slagene man brukte ekstra på de strøkne hullene, trekk fra spillehcp.
Var det riktig å skrive seg ned?
Husk at 60.000 såkalte golfspillere har grønt kort. Hvor mange av disse klarte egentlig kravet?? (Klubbøkonomi)

Spill match, begynn på 150 eller 200 m merket, spill slaggolf (plukk opp på dobbelt av par). Det er mange måter å spille golf, ha glede av spillet og bli bedre på. Og legg nå vekk disse driverne, dere store, fete, ferske middelaldrene menn, dere har jo dobbeltslag på hullet. Bruk dem!
Tintin er den mest modne 17 hcp jeg har "møtt", og sannsynligvis har han 17 i hcp, og er topp 10% i spillestyrke i Norge!

Take yourselves together!

sånn er det bare

over 21 år siden

sånn er det bare

Godt sagt Pooh.

Terje

over 21 år siden

Terje

Enig pooh!

Problemet er bare at det tar litt tid fra man har fått det grønne kortet til man skjønner at det er antall slag og ikke poeng som teller. Grøntkort-undervisningen og fokuset på å få hvitt kort har nok mye av skylden for dette.

Husker godt jeg begynte å telle antall slag totalt, og gleden ved første gang jeg spilte under 100, 90 og 80.

Til alle "høy hcp'ere" Begynn å telle slag og spill ekte golf med alle de strategiske valg det innebærer!! (plukk opp og noter 2*par dersom den scoren ikke er innen rekkevidde)

En annen ting som pooh er inne på - det å bruke køller man ikke mestrer skaper bare dårlig stemning. Personlig blir jeg mildt forbannet over folk som på død og liv skal bruke driveren for å slå ballen enda lenger inn i skogen - ikke regn med letehjelp fra meg!

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Vi er i gang igjen. Nye turnering i helgen. Denne gangen skal vi igjen følge opp de siste 20 på listen. Er det gjengangere og juksemakere som dominerer? La disse turneringene være for talenter og de som driver seriøs golf.

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Jeg har gått gjennom startlisten, og det kan se ut som "verstingene" har holdt seg unna denne gangen. Uansett, la kose oss, på godt norsk, over de som blir avslørt. DET HAR DE JAGGU GODT AV!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her