Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skrekkslagne nordmenn

Frynsete i nervene

over 17 år siden

Frynsete i nervene

Hva er det med nordmenn som gjør at vi ikke tåler å ha favorittstempel i idretter som krever sterk psyke. Dene ene etter den andre tryner når han ligger høyt oppe før siste omgang. Tradisjonelt har dette vært et problem i hopp, men nå har det spredd seg også til golf. Er det herr Albue som tar det med seg og sprer det rundt ? Nå ser vi dt har spredd seg til Vålerenga også....

Kakemann

over 17 år siden

Kakemann

Kanskje du kan lære de opp?

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Særlig Tuttas avslutning tyder jo på totalt nervesammenbrudd og en elendig psyke...
Tenker særlig på fem-metersputten på det 18. hullet ...

Ass Usual

over 17 år siden

Ass Usual

Hva er det med nordmenn som gjør at vi tror vi er så genuine? Dette skjer jo hele tiden i golfen. Nesten hver avslutningsrunde fører til en endring i toppen. Men når det endelig skjer en nordmann, så er det vel da vi legger merke til det...

green

over 17 år siden

green

Tror ikke nordmenns nerver er mer frynsete en "normalen". Når man spiller så godt man kan, men likevel blir slått, er det sikkert mer enn en grunn til det. Nordmenn vinner på en god dag/dager, som folk fra andre nasjoner, men kan bli slått andre ganger.

Slik er det med de fleste? En dag er psyken på topp, neste dag kan den være dårliger. Motivasjonen er også en faktor, det samme gjelder om man blir syk eller rett og slett har en dritt-dag.

Det var sikkert ikke så morsomt å være golfspiller fra Thailand i Solheim-cupen. Tipper kulden kunne plage :-)

White

over 17 år siden

White

golfspiller fra Thailand i Solheim-cupen????
Trodde det var en konk mellom Europa og USA.

Men. nordmenn er ikke verre enn andre. Og Tutta tok jo ikke en hel Brink da, hun bare ertet de andre med å slippe dem innpå seg.

green

over 17 år siden

green

White; mulig jeg husker feil, men mener at det ble nevnt at ei dame var fra Thailand. Utssendet stemmet også. Hun er vel bosatt i Europa.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Høres vel merkelig ut om bostedsadresse skulle avgjøre lagfordeling i Solheim-cup'en. Da skulle vel strengt tatt Tutta spilt for USA??

green

over 17 år siden

green

Jeg sier ikke ar hun ER bosatt i Europa, jeg forstod det bare sånn at hun var Thailandsk. Hvorfor skulle Tutta spille for USA av den grunn?

Fordi hun spiller i Thailand?

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Stacy Prammanasudh er amerikaner, men med thailands far. Hun spilte på Solheim Cup-laget til USA. Kanskje det er det som er grunnen til forvirringen.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Selv om Stacy Prammanasudh nok opprinnelig er fra Thailand (eller i hvertfall har thai-opphav) spilte hun for det amerikanske Solheim cup-laget.

Frynsete i nervene

over 17 år siden

Frynsete i nervene

I statuttene til Solheim Cup står det at det er en turnering mellom spillere født i Europa og født i USA. Bostedsadresse og avstamning har ingenting med saken å gjøre.
Ser heller ikke at dette har noe med nervøsitet å gjøre.
At Tutta senket en 5-metersputt for Eagle betyr ikke at hun spilte nervøst og var på hæla hele veien. Flott at hun reddet seieren, men det var med kniven mot strupen og pistolen i tinningen.
Jeg også senker et par 5-metersputter hver golfrunde.

!!

over 17 år siden

!!

et par 5 meters putter, hver runde? Nice!
Forøvrig skjønner jeg poenget ditt.

green

over 17 år siden

green

Hei Dilter, Takk for oppklaringen av forvirringen :-)

nnnervvvevrak

over 17 år siden

nnnervvvevrak

veldig enkelt å snakke for oss som ikke lever av dette, har nok lite med nasjonalitet å gjøre- det sier seg selv.

HM

over 17 år siden

HM

Når de sender fra PGA så har jo amerikanerne som elsker statistikk ofte tabeller som viser hvor de som ledet etter 54 hull havnet på sluttstillingen i de foregående utgaver av den turnering som sendes

Jeg mener å huske at de som leder etter 54 veldig sjelden vinner til slutt.

Unntak er Tiger, som sjelden taper etter å ha ledet etter 54 hull.

Magne

over 17 år siden

Magne

Jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg for andre, men kan ihvertfall dele MIN mest nervepirrende erfaring med dere.
Jeg er en brukbar spiller som lever et rolig og behagelig liv litt nedpå resultatlistene på scratchturneringer og er all over the place på handicapturneringer.
Helt til jeg nylig etter et par stang-inn runder uventet befant meg i lederballen på klubbmesterskapets siste dag.
Startet to slag bak han som ledet, men åpnet med birdie og ledet plutselig med ett slag etter første hull. For deretter å ligge ett slag bak igjen 2 hull senere.
Slik holdt vi på 3 mann og byttet på ledelsen hele runden.
Jeg løper orientering og lange terrengløp, og går harde turrenn på ski. Har deltatt på Birken både på sykkel og ski, syklet alle de lengeste sykkelrittene i Norge, og løpt flere maraton.
Men denne intense kampen på golfbanen var mer utmattende enn et hvilket som helst distanseløp. Det å holde konstant intenst fokus uten å slå dårlige slag, det å balansere riktig mellom aggresivt og trygt spill, det å slå et godt slag og se at medkonkurrentene svarer med et enda bedre slag, eller å måtte svare på et godt slag fra en av de andre, det å gå med 20-30 tilskuere som var pinlig musestille etter et halvbra slag og høylydt applauderende etter ett godt slag, det å ligge 2m fra flagget med birdieputt for å se at han som så ut til å ha gitt meg et pusterom i gave ved å slå ballen sin i røffen 30m fra hullet chipper ballen rett oppi for birdie og tvinger meg til å sette tometersputten for å fortsatt henge med. Det var så utrolig slitsomt og tappet kroppen for krefter på en måte jeg aldri har trodd var mulig i latmannsspillet golf. Med 6 hull igjen å spille lå jeg fortsatt ett slag bak, med 3 hull igjen var vi likt og på nest siste hullet var det jeg som hadde flaks og slo bunkerslaget i koppen for ett slags ledelse og måtte slå først ut på det trange siste hullet med høy røff og og OB på ene siden og sidevannshinder og skog på den andre. Å stå der og vite at driver jeg til den ene eller den andre siden kan jeg miste den eneste sjansen jeg får i livet til å vinne en seriøs turnering, spiller jeg safe med et langt jern går det garantert dårlig for det har jeg alltid hatt dårlig erfaring med tidligere, og slår jeg ut med et 7-8 jern som er kort nok til at jeg er sikker på å holde ballen i spill kommer jeg ikke til å nå greenen på to slag og vil i beste fall få omspill. Presset jeg følte når jeg sto over ballen med driveren i hånda kan best sammenlignes som følelsen 2 minutter etter å ha styrtet i seg en halvflaske brennevin. Trykket ble enda verre når jeg slo driven og så ballen fly rett mot en hvit pinne på venstre side. Heldigvis hadde jeg griseflaks og greide så vidt å carre over greenbunkeren og treffe i greenkanten på innspillet fra røffen og sikre par og vinne med ett slag. Men selv etter at seieren var i boks og alle hadde gratulert og premieutdeling og fotografering var over, tok det flere timer før jeg var tilbak i normal modus.
Dette var i et lite klubbmesterskap der kampen om seieren bare sto mellom 3 mann som gikk i samme ball der snitt på par var nok til å vinne. Kan ikke engang forestille meg hvorden det ville føles å gå i lederballen i en turnering der 15-20 mann ligger an til å kunne vinne, og der man er nødt til å sette x antall birdier. Har full forståelse for at Jan Are Larsen, Henrik Bjørnstad, Suzann Pettersen og våre andre toppspillere får seg en trøkk i trynet når det drar seg til og de ligger an til seier eller de må spille over evne for ikke å miste cuten eller enda verre, miste tourkortet sitt.
Forsto etter denne opplevelsen at å bli en vinner i golf krever utrolig mye mer enn å slå gode slag.
Earl Woods visste nok hva han gjorde når han lærte Tiger til å vinne før han slapp inn på PGA-touren.
Vi skal være forsiktige med å kritisere dem som svikter i pressede situasjoner.

green

over 17 år siden

green

Du er en en veltrent mann med god kondisjon, noe som også virker inn på den mentale situasjonen. Likevel får også du grublerier, om hva du bør foreta deg - altså tenker du :-)

Når du føler deg presset blir du, til tross dine fordeler i forhold til de som ikke trener noe særlig, nervøs. De fleste mener jo også, at dette fenomenet ikke nar noe med nasjonalitet å gjøre. Av og til kan det gå galt, det er menneskelig!!

Enorm konsentrasjon virker energitappende. I latmanns-sporten skyting, er det likedan. Av og til har jeg følt meg totalt utslitt etter en serie, men det er da kulene har truffet tieren.

Jeg fikk råd av de stabilt aller beste skytterne om å holde meg i GOD form. Psyken blir så mye bedre, dermed tåler en mer press, og lettere blir den som seirer. Altså, beste når det gjelder.

Helt enig med deg Magne. Vær forsiktig med å kritisere dem som "svikter", i pressede situasjoner. Er man bedre selv??

HM

over 17 år siden

HM

PM gikk +4 på siste dag i HSBC i China i morges, men vant allikevel pga at flere enn han slet på siste runden. Ross Fisher chippet i vannet, det samme gjorde L Westwood når det strammet seg til. 7 stykker blant de 10 beste med over-par i siste runde, ingen nordmenn med.

Konklusjon må muligens være at det er ganske vanlige menneskelige utslag uansett nasjonalitet å føle litt press i siste runde.

Mmmhh

over 17 år siden

Mmmhh

Eller kanskje det var en ekstremt vanskelig bane. Ting taler for det når vinneren har en +4 runde

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her