Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan Pøtter du?

Bendiksen

over 17 år siden

Bendiksen

Tenker du at du tar pøtteren tilbake og igjennom på en rett linje??

Eller, tar du pøtteren litt på innsiden og releaser den gjennom slaget?

Hvordan trener du pøtting?

Selv så har jeg trenet mye pøtting i det siste på grunn av en skade som gjør at jeg ikke kan slå fulle slag. Det har virkelig gitt resultater!! Gleder meg til å komme igang med golfen igjen.

Roky Erickson

over 17 år siden

Roky Erickson

Tenke er farlig i golf. Det flytter fokuset fra det du egentlig gjør - slår.
Tenk mellom slagene...

Jeg påser at jeg står rett over ballen, og svinger i beste bestefarsklokkependelstil, putteren henger i armene og skuldrene sier
tik tak. Har derimot ett aktivt håndledd som vrir på putterhodet, dette skyldes ett sterkt grep som hjernen min vil ha. Jeg prøver å fokusere på dette.
Trener på teppe hjemme (rette 2 metere/persisk) eller på grønna og da mest 4-6 metere siden det er nettopp dette som preger de fleste inspillene mine, de som treffer grønna vel og merke. Tren på det du er svakest på samt reelle sit. fra spillet ditt. Ikke glem 1 meterne....

ps: persisk teppe ligner ganske raske grønner (9-10) fett...

veggiss

over 17 år siden

veggiss

pøtt?

jonag

over 17 år siden

jonag

Gjort en endring på oppstilling i det siste. Står ganske rak i knærne, vekten trykker inn i helene, ryggen skikkelig rak og passer på å bøye godt i hoftene (bøye meg over ballen). Stiller meg slik at ryggen kan styre rotasjonen (eller snarere skuldre og bryst) og at rotasjonen er helt naturlig. Ballen midt i stancen og overarmene ganske tett intill brystet med noe bøy i albuene.
Da jeg begynte med dette stemte liksom ryggrotasjon og puttespor meget bra og jeg trenger ikke tenke på armer eller hender. Puttene ruller som aldri før. Treffer godt og de stopper aldri. Merker at jeg klarer å sette langt fler av de mellom 1 og 2 meter...

Vanskelig å forklare, men se litt på PGA og de som står ganske rake i bena, stille ben, fin rotasjon av bare ryggtavla. Det er flere enn man tror.

Før har jeg krøket meg over og hoftene er ikke like passive, svingsporet passer ikke like godt og jeg er nødt til å rotere henden litt og slå til ballen. Nå føler jeg bare speeden i ryggtavla liksom...

Råkki Eriksøn

over 17 år siden

Råkki Eriksøn

Tenke er farlig i golf.
Derfor passer golf best for personer uten hjerne.

Hilsen Filosof

Hacker

over 17 år siden

Hacker

Pøtte ligner på bøtte

Hilsen Hacker

Mora hans

over 17 år siden

Mora hans

eller spøtte.

Tosken mener sikkert putte

jonag

over 17 år siden

jonag

tullinger...
Er ikke ulovlig å tenke når man trener for å forbedre seg. Men de uten hjerne klarer vel ikke tenke på noe noengang så...

Så så

over 17 år siden

Så så

Rolig nå jonag. Du må da skjønne litt kødd

jonag

over 17 år siden

jonag

OK, jeg skal roe meg ned...;-)

Men tråden var fin den før evt tankeløs språkfinurlighet overtok, så noen som vil fortsette den opprinnelige tanken ?

Hacker

over 17 år siden

Hacker

Ok, jeg skal svare seriøst.

Jeg spiller ikke en eneste runde uten at jeg tenker og justerer svingen underveis. Får jeg en fade/slize så er jeg ekstra påpasselig med å slå igjennom, komme innenfra etc. på neste slag.

Små justeringer og tenker hele tiden. Det fungerer bra for meg!

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg vil nok tilråde deg Hacker å begrenze tenking på teknikk på banen da. Det har vizt seg at for mye fokuz på teknikk øker graden av mekanisering i bevegelsen og tar bort dynamikken. Da blir det fort dårligere slag enn å bare la det fare og bare slå..

Fortsatt ingen som tør å diskutere teknikk i denne tråden ? Eller er man redd for å bli hacket i hodet...

Henke

over 17 år siden

Henke

Jeg har "reverse overlap" grep, og fokuserer mer på avspenning og lett pendelbevegelse enn at putteren skal på en rett linje.

Ganske nye tanker for meg, men det fungerer så langt mye bedre enn før.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Etter å ha lest et antall innlegg om pøtting, bønker osv på en annen golfside og blitt drittlei (unnskyld uttrykket) slike skrivemåter hadde jeg ikke tenkt å svare, men ok.

På korte putter er jeg meget bevisst på å føre køllen rett bakover for å være sikker på å treffe rett mot hullet eller siktelinjen. På lengre putter, hvor jeg ta i mer, blir det en annen pendelbevegelse innenfra og ut, men ikke mer enn nødvendig.

På trening putter jeg gjerne mot et punkt, f.eks en pegg, istedenfor hullet. Det jeg trener mest på er en rytmisk og naturlig pendelbevegesle med god gjennomsving. Og trening på å lese puttelinjer selvfølgelig.

For min del er et puttesnitt på over 1,8 ikke tilfredsstillende, og 3-putter er selvfølgelig bannlyst (selv om de kommer med jevne mellomrom).

green

over 17 år siden

green

Antar at jeg putter på samme måte som jonag. Om ballen ligger selv 5 meter fra hullet, er jeg optimist. Nå tar jeg en Tutta, sier jeg - og ganske ofte klarer jeg det, på de lange avstandene.

Derimot er det noe som oftere svikter på en-meters puttene. Tror selv jeg tar for lett på dem, og derfor bommer. Uansett slår jeg alltid(?) litt for langt, enn for kort. De korte kommer jo uansett ikke i hullet, mens de med litt fart oftere havner i, en jeg trodde da jeg hvar heeelt ny.

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

green, hvordan er pusten din på de korte puttene? Blir lett ofte sånn at man spenner seg litt på de korte, holder pusten og ikke akselerer gjennom ballen skikkelig.
God øvelse for korte putter er å legge en sirkel med baller rundt hullet sånn 1-1,5m fra, og så slå 100 baller i, bommer du, må du begynne på nytt

green

over 17 år siden

green

Hei Yorkie :-) Du har nok rett i at jeg spenner meg for mye på de korte puttene. Det er nok faktisk så galt, at jeg tror jeg for det meste helt holder pusten, over flere sekunder.

Når du sier dette, tror jeg må revurdere min antakelse om at jeg tar for lett på de korte. Grunnen er nok kanskje, ubevisst overspenning fordi det ofte gikk galt med korte putter, da jeg var helt ny. Om de lange glapp, så jeg på det som mer "normalt".

Takk for hjelp, og for øvings-tips på korte putter :-)

Wow

over 17 år siden

Wow

Til Yorkie.100 fra 1.5 m ??? Om Green starter i kveld kansje han klarer det til sesongstart om han ikke får prolaps først.

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

100 er bare ett tall, det kan være 10 eller 30, ideen er å legge litt press på seg selv, når du står der med den siste og vet at den må ned, ellers må jeg begynne på nytt og dette begynner å bli jæv.. kjedelig.

Bruker den samme på wedge-trening, 10 baller og hver ball skal litt lengre enn den neste, ellers...

Men, setter man 100, så har man ihvertfall fått rimelig selvtillit på korte putter, selv om ryggen kanskje er litt sår:)

Hacker

over 17 år siden

Hacker

Ok jonag, jeg fortjente vel masse ZZZZZZZZZZ-er etter å ha skrevet slize, jeg så det selv men man kan jo ikke redigere egne innlegg her.

Når det gjelder putting har jeg intet å tilføye da jeg putter helt ræ...

stanton 10 hcp

over 17 år siden

stanton 10 hcp

En ren pendelbevegelse gjennom bare å bruke skuldre. Avslappet.Pust rolig. Analyser green,stigning,helling og avstand mm.

Få fokus på et punkt nær hullet som du skal sikte på(ent.høyre eller venstre avh.av ondulering)

Igjen,sett putten ved kun skulderbruk/pendelbevegelse mot punktet du har valgt deg. Teknikk først,så kommer tempoet etterhvert.

jonag

over 17 år siden

jonag

Hacker !

;-)

Duro

over 17 år siden

Duro

Forsøker å tilstrebe mest mulig pendelbevegelse for korte og middels lange putter. Vekten litt over mot hælene. Krum rygg og litt bøyde bein har blitt den foretrukne stillingen uten at det er noe jeg har tenkt mye på. Fokuserer på å holde puttern svært løst og ikke bruke håndledd overhodet.

For lange putter slør jeg et chip slag med puttern. Ballpalssering i senter av stance. Dette tipset fant jeg i Pelz sin puttebibel. Funker bra for meg.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her