Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bør mageputtere forbys?

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Ernie Els har denne uken gått ut og sagt at han synes "belly-putters" bør forbys. Els mener det tar bort mye av effekten fra nervøsitet på puttingen og at det gir urettferdig kontroll. (Els vil heller bruke piller mot nervøsitet enn en mageputter).

Burde belly-putters forbys og er det mulighet for at USGA og R&A kan ta en slik beslutning?

Kai

over 21 år siden

Kai

Ja, denne idretten trenger absolutt flere regler. Mitt syverjern tar også bort mye av nervøsiten på tee. Vi bør kanskje forby alle køller som kan være med på å redusere neuroser.

backtee

over 21 år siden

backtee

synes et forbud om dette hadde vært på sin plass, men det er diskutert å forby lange puttere siden jeg begynte å spille 95-96, så jeg tror ikke sjangsen er stor for det. Monty sa selv når han begynte med den "at det var utrolig at det var lovlig"

Magan

over 21 år siden

Magan

Nei, mageputtere bør IKKE forbys. ei heller langputtere.
Det rare er derimot at det finnes så mange KØRKA golfere som ikke har oppdaga fordelen med dem enda.
Nissegolfere som kjøper driver etter driver og legger ikke merke til potensialet til langputteren, selv om det er den mest brukte kølla med minimum 3 ganger flere slag i løpet av en runde som nest mest brukte kølle...

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

En grunn til at mange hobbygolfere ikke kjøper langputtere er nok at de rett og slett er upraktiske med tanke på frakt. Å få en putter på størrelse med en stålampe inn i bagasjerommet kan være en utfordring.

Er helt enig at putteren er en svært viktig kølle som mange undervurderer. Når det gjelder langputteren innser jeg at den har mange kvaliteter, og nettopp på grunn av noen av disse mener jeg at den bryter med puttingens intensjon.

AntiPuttiPlott

over 21 år siden

AntiPuttiPlott

Synes heller man burde kutte hele puttingen fra golfspillet. Det er jo bare et kjedelig onde ved spillet! Evt. kan man gå over til det vi i dag kaller vintergreener, da gir det jo mest mening å chippe inntil det bare er få cm. igjen til hullet. Sier som Chi Chi Rodriguez: Greenen er som et vannhinder. Legg på to slag og gå videre...

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Mulig det stemmer for Chi Chi Rodriguez, men jeg må si at jeg vanligvis ikke legger til mer enn 1 slag om jeg går i vannet. F eks om man driver i et vann som ligger 240 meter forran seg, taper man kun 1 slag. MEN dersom man slår et 5 meters slag i vannet kan man vel si at man taper 2....

Henrik

over 21 år siden

Henrik

Hvordan er det mulig å misse et poeng så totalt. Det Ernie Els snakker om er at mageputteren har tatt en viktig, opprinnelig, ferdighet ut av spillet. For å bli en god golfer måtte du også kunne putte. Det er ikke lenger nødvendig. Nå er det nok å kjøpe seg en mageputter/langputter mao en putter som er forankret i kroppen annetsteds enn i hendene. For alle oss som deler Els sitt syn er det som julaften og 17. mai samtidig når de siste ekte golferne, Phil Mickelson vinner Masters med en gammel bladeputter konstruksjon, når Ernie Els vinner, og ikke minst Tiger vinner.
Vijay Singh kan bli så god han vil. I min bok blir han bare en middels golfer til han viser at han kan putte.
Bør de lange putterne forbys? Selvfølgelig burde de vært forbudt, men regelverket i golfen er bestemt av pengene og så lenge de kan håves inn milliarder av dollar på lange puttere vil denne endringen aldri skje. Golfreglene endres ikke etter hva som er godt for spillet, men etter hva som gavner produsentenes bunnlinje, jfr trampolineeffekt drivere, store hoder etc.

Nick

over 21 år siden

Nick

Henrik, jeg regner med at du setter ting på spissen. Jeg er helt enig med at mage og hakeputtere burde være forbudt. De har visse fordeler, men å påstå at de nærmest gjør jobben av seg selv, og at Vijay Singh ikke kan putte, blir for dumt. Fortsatt er det med puttere som med alt annet utstyr, personen bak som teller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her