Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

"Korrupte" Proer?

Wesseltoft

over 17 år siden

Wesseltoft

Heisann. Jeg fikk høre i sommer at noen rett og slett hadde "kjøpt" seg Grønt kort for ca. 900 kr. Dette uten å ta noen teori-timer eller praktisk prøve. Jeg ble rett og slett meget forbauset. Er dette noe som er allment kjent? Dette blir jo faktisk korrupsjon på et meget lavt nivå, og på grensen til det komiske. Likevel blir jo dette litt feil???

Hva synes folket om dette? Erfaringer?

Olle

over 17 år siden

Olle

Tok grøntkort for ca 10 år siden. Kurs, teori og prøver ble gjort på ca 3 timer. Blir vel nesten det samme??

green

over 17 år siden

green

Guuud det hadde vært deilig å få kjøpt en grønt kort til halv pris, og sluppet all mas og tid på det gørre kurset. ;-)

Alvorligere talt: Kurset er et hinder for mange for å begynne med golf (mulig spesiellt unge voksne). Møter folk som vil være med å spille, men når de hører at de må gå gjennom et kurs over 3 uker, til 1600,- gidder de ikke.

Man kan jo spille golf på P&P bane uten kurs, de jeg har møtt der er både høflige, hensynsfulle og ferdighetene ligger slettes ikke så langt etter mange kursfolk, bl.a meg.

Helt alvorlig: Korrupsjon skal ikke forekomme. Forenkling av "kursene", som nevnt i tidligere en grønt kort debatt er en myyye bedre ide :-)

Svindler

over 17 år siden

Svindler

Godt at jeg slapp det grønt kort tullet.
Studerte i England og kom hjem med etablert handicap.
GK er bare noe tull klubbene har funnet på for å tjene penger.

green

over 17 år siden

green

Enig, Svindler. Money talks ;-)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

I India vet jeg om en bra plass de har hvitt kort for en flaske whiskey. :)

Alkis

over 17 år siden

Alkis

Hvilken bane er det, HF ?

herregud

over 17 år siden

herregud

Om en besøker riktig klubb, får man gk uansett dine golfegenskaper, de viktigste er vel teorien.

green

over 17 år siden

green

Ja man får det nok, men når det er så forbaska tidskrevende (3 uker for å få gjennomført teorien + 2 til for praksisen), fører det til at temmelig mange ikke gidder å begynne.

Det er problemet for de mange mellominteresserte, som også kunne blitt en ressurs for klubbene. Medlemskontigent og kanskje dugnadsarbeidere, og flinke styremedlemmer.

Skriv ned teorien på et ark, om den er så viktig, og be nye nedlemmer å lese igjennom. Det koster ikke mange kalorier, om man da ikke er ordblind el.

Den teorien jeg lærte på kurset som var viktig for meg, skrumpet inn til å varsle med å rope foore, når en ball var på avveie eller kunne treffe noen.

Ellers har jeg lært av andre her på forumet, at man lett får kluss med forsikringa, om en drikker noen øl før eller under spill og skader noe(n) Videre at man også må være nøye med å skrive seg inn i boka av samme grunn.

Det lærte jeg IKKE på kurset, samt en del annet som har dukket opp underveis.

green

over 17 år siden

green

Beklager at jeg ikke nevnte spillereglen, men dem kan man lese seg til i en fart + at de fester seg temmelig fort gjennom praksis.

Glemt mer ;-)

b

over 17 år siden

b

Å ikke ha gjennomført kurs vil være ødeleggende for golfen.

Spilleregler læres IKKE gjennom praksis fordi

1. det ofte er 3 - 4 ungdommer som begynner sammen og når de er dyktige nok til å begynne å spørre om regler og råd så er de spillemessig så dyktige at de er direkte flaut å spørre om råd og regler og regelkunnskapen forsvinner. Banepleie blir påtalt relativt kjapt nå ballen bak begynner å klage på nedslagsmerkene og surt tilsnakk fra de rundt kommer fordi torv (divot) ikke legges tilbake på plass.

2. Eldre vil ikke få den muligheten til å begynne som ligger i at alle begynner på bunnen og arbeider seg oppover og de synes det er direkte flaut å ikke kunne reglene helst før de kommer på banen....

En del klarer seg helt ok fordi de er gode til å snakke for seg og gode til å skrive innlegg på nettsidene og tar dette greit, men alle de andre vil få problemer....

b

over 17 år siden

b

Banepleie kommer alle til å lære seg uansett så det er ikke problemer mente jeg å si over....

seb

over 17 år siden

seb

en idiot er en idiot enten han har tatt et kurs eller ikke .

de som ikke tar banepleie og sikerhet på alvor er like slappe uansett hvor langt eller kort kurset ( eller mangel av kurs ) er .

Har lit med holdninger hos den enkelte , ser det spesielt hos de som er fra rundt mitten av 30 årene og nedover . flaut å rope fore osv. legger ikke på plass torv. glemmer nedslagsmerken på greenen . spesielt dette med å rope fore og banepleien er et stort problem på min hjemmebane . Heldigvis opplever jeg det andreledes på baner jeg gjester noe som gjøres oftere å oftere.

Greit å ikke skremme nybegynnere med hele regelboka med en gang :) ikke den letteste å forstå seg på :)

seb

over 17 år siden

seb

over til topic : har ikke vært borti noen pro som er " korrupte " , treffer stort sett bare dyktige proer på vestlande :)

Ken

over 17 år siden

Ken

Hvorfor skal på død og liv alle spille golf da? Det skal være litt anstrengelse å komme inn i sporten og det skal være krevende å spille golf. Det er jo noe av det som gjørt at sporten aldri blir kjedelig.

Det finnes folk som aldri skulle hatt førerkort, aldri blitt leger osv.. Og det finnes folk som aldri skulle vært sluppet ut på en golfbane også. I så fall har vi Pay & Play baner til sånne.

Plundis

over 17 år siden

Plundis

Og det finnes folk som aldri burde debattere på Scangolf :)

green

over 17 år siden

green

Ken: Altså, Det finnes folk som aldri skullet ha sluppet inn på en golfbane, men "sånne" kan spille på P&P baner. Hvem er disse "sånne" - er du bedre selv?

Og hvorfor skal det være så anstrengende å komme inn i nettopp denne sporten/fritidssyslen?

b: Folk i førti femti-årene har aldri tatt grønt kortkurs, men mange spiller bedre golf enn de fleste, og noen er endog pro`er. Har de ødelagt for golfsporten?

Ellers er jeg også uenig med ditt punkt nr. 1. Er det så vanlig for ungdom å være så flau? Da er de nok for flaue til å spørre kursholder om det er noe de ikke forstår der heller.

Røde kinn og røde epler på høsten, det er snadder det ;-)

Punkt 2, er om mulig enda verre. De voksne er også SÅ flaue. Herrejesus. De har da vel heller ikke vett til å tilegne seg regler gjennom tilgjengelig lesestoff, om de føler det er nødvendig?

De fleste nye begynner fordi noen etablerte har bedt dem med, og kan det nødvendigste regler gjennom læring. Men som tidligere nevnt, noen bremser når de får høre om ukevis kurstrening.

Ellers Wesseltoft, jeg har ikke hørt om korrupte proer :-)

Alter Ego

over 17 år siden

Alter Ego

Så fint det hadde vært hvis man ikke trengte å ta kurs for å få utstedt grønt kort. Kjempehyggelig. Så hadde hver runde tatt minst 6 timer, fordi ingen visste eller brydde seg om at man ikke kan bruke en halv time på å lete etter ballen sin. Eller at man skal plukke opp når man ikke lenger kan få poeng.

Og etter en måneds tid måtte alle banene stenge, fordi ingen visste at man skal legge tilbake divots eller reparere nedslagsmerker.
Flott forslag.

green

over 17 år siden

green

Tull, og det vet du, Alter Ego. Hvor i himmelens navn spiller du, siden ingen bryr seg?

Hvem gidder å lete en halv time etter en tier (ball). Hvem har sagt at ikke de nye skal kunne få NYTTIG info, som å reparere banen +++.

Hva lærte du på g.k.kurset, som du ikke klare å forstå med sunn fornuft???

Trodde tildels jeg var dum, men nå begynner jeg å lure ;-)

green

over 17 år siden

green

Og den flotte, Alter Ego: "Alle baner stenge, fordi man ikke visste at man skal legge tilbake"..............

Er det virkelig så mye uvitenhet og dumskap blant golfere, at du tror på dine egne utsagn?

Flott innlegg selv ;-)

Alter Ego

over 17 år siden

Alter Ego

Ok, du har overbevist meg, Grønt kort-kurs er bare tull.

Kan vi ikke avskaffe f.eks kjøreopplæring også, mens vi er i gang? Hva lærer du av kjørelæreren som du ikke klarer å forstå med sunn fornuft? Du får jo nyttig info av trafikkskiltene når du er ute og kjører.

TigerLili for president!

booster

over 17 år siden

booster

Eg hadde 1 kveld med teori, så såg vi på banen dagen etter, og så kunen vi bestille tid til oppspeling.. hadde det grønne kortet i løpet av 3 dager og det kvite innen 1 uke..

b

over 17 år siden

b

green er MOT kurs men FOR at nybegynnere skal få NYTTIG info......

Mener green da at på kurs får man unyttig info mens dersom det er overlatt til tilfeldighetene så blir det nyttig info ------ tror ikke du er helt enig med deg selv...

At det skal være eksamen på kurset er noe helt annet - gjennomgått kurs - både for egen og for andres sikkerhet og litt grunnleggende kunnskaper er nødvendig men eksamen er litt overkill synes jeg da.... men det er jo ikke noe stort problem...

green

over 17 år siden

green

Flott Alter Ego: Du er jo litt søt også ;-) Rosa eller grønn lapp. Akkurat det samme, spesielt når man tenker på hvor mange liv som går tapt på veien, i forhold til på golf-banen. Ellers enig :-D

booster: Hvis det bare gikk så lett for seg hadde ingen stoppet før de ønsker å begynne. (mener da gk.k) For å få hvitt så raskt er du nok et naturtalent. Gratulerer :-)

b: Helt rett! Nyttig info på ei tavle, uten obligatorisk, kjedelig kurs.

Enig med deg i at man må forstå at man ikke må utsette andre for fare. Der har jeg mulig en personlighets-spalting ;-)

fairway

over 17 år siden

fairway

Jeg er søstra til green. Men det undrer meg hvorfor andre land klarer å skape gode golfspillere uten kurs.

b

over 17 år siden

b

Tror bare at ett riktig kurs kan være positivt og kanskje litt inkluderende dersom dette holdes i riktige former med en positiv vinkling på sporten og hva de som skal utøve sporten skal og bør ta hensyn til når de er på banen.
De vil også få litt orientering om bøker og regler og hvor de kan hente disse og i tillegg gjøre dem litt mere sikre på det de skal til på. I tillegg til dette kan man orientere litt om hva klubben tilbyr og kontaktpersoner de kan og bør henvende seg til. Det er mange positive opplysninger man bør ha litt kunnskaper om når man begynner - på lik linje med alle andre idretter hvor det kreves noe teoretisk kunnskap før man setter i gang.

Min mening er at man skal være temmelig "antinerd" om man ikke klarer en kveld eller to i godt lag for å få med seg det mest elementære før man går i gang for alvor...

b

over 17 år siden

b

Når noen nevner hvordan man klarer det i andre land så er det i de fleste landene vi snakker om en lang og god tradisjon for opplæring sammen med de som inviterer med nye medlemmer og derved påvirkes og læres opp av de erfarne spillerene.

Her hjemme er det kanskje 30000 som er erfarne og resten har ett relativt stort behov for å bli korrigert en gang innimellom - det vil si at det er mange nybegynnere i forhold til de med erfaring og behovet for kurs blir derfor større enn i de fleste andre land....

etett

over 17 år siden

etett

Fint å kunne forskjellen på et og ett

Ken

over 17 år siden

Ken

Det var vel ikke før golf skulle bli allemannssport at golf-krakket kom. Noen så at her var det rask profitt for den rette så nå gjaldt det å få massene ut på banen. Tror det er å ødelegge sporten ved fjerne alle "hindringer" som grønt kort slagprøve osv. De som virkelig er interessert i sporten vil klare prøven og lære seg etikken.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Litt enig med Ken. Det vi sliter med i Norge, er etter mitt syn to ting:

1) Det har kommet for mange baner, kanskje mest i pressområdene
2) Klubbene begynner nå å innse at mange ikke er villige til å betale 5000 kroner pr år FØR de har funnet ut at sporten er noe for dem.

Markedet korrigerer. Om antallet golfspillere i Norge går litt ned et par år, så vil det neppe bety at det vil fortsette slik. I Sverige har det etter hvert kommet over 500.000 golfspillere, der slet de også med overetablering i et periode (er det blitt meg fortalt).

Det går seg til etterhvert.

Jeg er ikke så sikker på om USA er noe forbilde når det gjelder rekruttering ihvertfall (de har ingen opplæring eller grønt kort-system).

Jeg leste et diskusjonsforum i et amerikansk golfnettside. Der var det MYE klaging over golfrunder som tok 6 timer, og mange der inne mente at den skandinaviske modellen var veien å gå :-)

Big Ben

over 17 år siden

Big Ben

Jeg er uenig med NGB GT! Lange runder er bra. Da slipper Gulan å gå så fort.

Ole Brumm

over 17 år siden

Ole Brumm

Amerikansk eller skandinavisk modell.
Hvorfor ikke begge deler.
I pressområder med mange baner vil helt sikkert noen baner (de dårligste) profitere på å kjøre amerikansk modell hvor Herr og Fru Hvermansen kan hakke seg rundt og lære seg golf selv. SÅ kan de flytte medlemsskapet sitt til andre baner med strengere krav når de er modne for det.
Her i Norge er Pay & Play nesten et skjelsord.
Lærte selv å spille golf uten å gå veien via grønt kort ved at jeg ble dradd med ut av venner (i USA) og ble etterhvert bitt av basillen slik at jeg flyttet hjem og fikk erstattet mitt amerikanske hcp-kort med et norskt.
Hadde jeg måttet gått på GK-kurs eller blitt "godkjent" før jeg kunne gå ut å spille hadde jeg aldri begynt med golf. Å investere tid og masse penger for å gjøre noe jeg ikke vet om jeg liker er helt idioti. Det finnes hundrevis av andre aktiviteter som er mer naturlig å starte med.

Banen jeg begynte å spille på var en typisk 6-timers bane. 18 hull og god kvalitet, men det var nesten bare nybegynnere og høyhandicappere som spilte der. Og jeg hørte aldri noen klage på at det tok for lang tid.

På Ole Brumm banene her hjemme klager alle på alle. Hurtigspillende og langsomtspillende i annenhver ball.

Mye bedre å nisjere banene med handicapkrav til spillerne, og totalt handicap i ballen. Baner i grisgrendte strøk kan innføre noen tider eller dager med strengere hcp-krav for at racerne skal få friere spillerom.

green

over 17 år siden

green

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her