Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Solheim Cup på Meland?

Jesper

over 17 år siden

Jesper

Noen som har lest intervjuet med John Solheim i Norsk Golf som Golferen.no skriver om (http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=178780)? Hvor realistisk er det?

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Hei: Denne saken er plukket opp av nettavisen www.ibergen.no. Der kan man lese hva John Solheim sier: At han går inn for å legge Solheim Cup til Meland i 2015. Det er en helt strålende ide, også fordi familien Solheim opprinnelig kom fra Nordhordland/Bergens-området. De er hjemme i Norge med regelmessige mellomrom og legger da alltid inn en eller flere runder på Norges beste golfbane. Og det er hovedpoenget med å legge Solheim Cup til Meland; banen er fantastisk. Jeg var selv i Halmstad nå i høst og opplevde verdens beste damespillere på den fenomenale Norrra Banan. Meland i 2015 vil være en like tøff test, om ikke tøffere. Med Suzann som enten den bærende spiller på det norske laget eller som kaptein, kan vi se frem til store dager på Meland, i september 2015. At visse ting må gjøres for å få banen i optimal stand, er helt klart. Det klarer klubben. Langsiktighet og troverdighet er the name of the game for de ansvarlige der ute.

Splash splash

over 17 år siden

Splash splash

Gleder meg til ei uke med paraply

Leire og grus

over 17 år siden

Leire og grus

Skli rundt i søle og gjørme på Vestlandsbaner som ikke tåler regn! Det er noe å markedsføre turister som vil spille i Norge! Da får vi håpe på en tørkesommer!

Lov

over 17 år siden

Lov

Bergen i September kan være nydelig. Forresten, Bergen er alltid nydelig.

Slutt å være misunnelige på oss. Vi vil ut av deres land uansett. Leve Republikken Bergen.

Penger?

over 17 år siden

Penger?

Hvor mye vil en utbygging av Meland i et slik tilfelle koste, det vil nok være et tall som det ikke er forsvarlig å bruke, kun med hensyn på en turnering....Selv om jeg skal være enig i at det banen er en knallbane, så tror jeg det er mer realistisk om vi i tilfelle vil få Solheim Cup til Norge noen gang, så vil vel nye Bogstad stå langt foran de fleste andre baner.....

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Bogstad er nok en bane som passer pikene bedre, og er nok mer realistisk som "septemberbane" enn Meland. Dessverre.

Er det ingen som eier et kjempesvært tak de kan unnvære et par ukers tid da?

PRO

over 17 år siden

PRO

Solheim-familien er så rik at det må være mulig at de sponser en oppgradering på Meland. Hvis de liksom elsker gamlelandet og oh my God it`t beautiful og alt det der. Dessuten vet jeg at det kjemperegnet den dagen Solheim-brødrene var på Meland i fjor, så de vet hva de går til.

Bergen

over 17 år siden

Bergen

Bergen, Bergen. Vi er best i VERDEN.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Ingen fare. Innen 2015 har den globale oppvarmingen sørget for at Meland har palmer rundt fairway og sol hele året. I 2015 har Finn Langeland blitt pensjonist og kan være forecaddie på hull 3 sammen med Henrik Færevåg. Herman Friele stiller med kaffe ved runding 9. hull, servert av noen av alle hans høytlønnede kaffebønder fra Brasil.

2015 passer forøvrig veldig bra siden det blir det året Brann vinner serien for 9 gang på rad og RBK rykker ned i 3 divisjon og blir farmerlaget til Løv-Ham.

Joda.... dette blir en fest.

Oppgrader Meland

over 17 år siden

Oppgrader Meland

Bruke en torvskjærer til å ta opp all torv på spillefeltet.
Legg på en meter tjukt lag med singel over hele banen og en halv meter sand oppå der igjen.
Legg torva tilbake på plass på toppen.
Da blir Meland en brukbar bane.

Roky Erickson

over 17 år siden

Roky Erickson

farmerlaget til løv-ham - lol.

Bergens folk åsså!

over 17 år siden

Bergens folk åsså!

Tror bergenserne har hatt en fin uke. gullet kom hjem og nå blir det solheim cup............ To the point så blir det trist hvis det skjer, banen er ikke i nærheten av det som skal til og ikke minst infrastrukturen.

Uansett har Ping gjengen nok penger men jeg tror ikke de investerer dette i Meland når det finnes flere og bedre alternativer rundt Oslo. Fornuften vil kommer til overflaten etterhvert. Dette er årskaen til at alle Challenge Tour (eks Sorknes) og LET turneringer har vært avholdt der.

Å si at Meland er Norges beste bane er morsomt og kan kun kommer fra en bergenser - de er som vi alle vet, verdensmestere på det meste!

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Jeg håper å være i live og oppegående nok til å gjøre en innsats under Solheim Cup i 2015. Det er sikkert og visst. Jeg håper ikke at Brann vinner serien 9 år på rad. Men 6 av de neste 9 årene ville være en passende revansj i forhold til uflaks, udyktighet og surr gjennom 43 av de 44 siste årene. Hvilken herlig kjensgjerning, at SK Brann er seriemestre i år! Hvilken patetisk forestilling vi er vitne til på Lerkendal, der det er intriger nok til å holde en såpeserie gående i årevis på søppel-TV.
Så golf, og Meland. Hvis Solheim-familien vil det slik, så blir Meland arena for kontinentkampen mellom kvinnene i 2015. Så enkelt er det. Ping-dynastiet bestemmer dette. Været rår ingen over. Det blåste hatter og høy i Halmstad i høst, og det bøttet ned. Men alle var enige om, som det heter, at det ble en fantastisk konkurranse uansett vær- og føreforhold. Bergen, Nordhordland, Meland, Brann, Ping. For meg er dette honnørord av en annen verden.

HM

over 17 år siden

HM

Patetisk på Lerkendal?

Sjekk resultater de siste 15 år for RBK vs Brann og sjekk hvem som er mest patetisk.

Gullølet for ett år siden feks. Patetisk??

Sier ikke mer

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

RBK har fantastiske resultater de siste 15 årene. Ingen tvil og all ære. Men de er i ferd med å rote det kraftig bort.... Nå skal de sparke treneren igjen. En trener som var superhelt ifjor. Vakkert. For Brann er det gode nyheter at RBK fortsetter å sparke trenere - i Brann vet man alt om hvor dumt det er og har derfor holdt fast ved en middelmådighet som Mjelde. Klokt.

Solheim Cup på Meland? Stilig. Det er tid til mye oppgradering før 2015 både av banen og omkringliggende herligheter. Været ? Kan de ha Ryder Cup i Storbritannia og Majors i Skottland så kan de ha Solheim Cup i Bergen......

Schmoo

over 17 år siden

Schmoo

eh.... er ikke vanskelig å ha Majors i Skottland Hen Bogan.
der borte ligger banene på sandgrunn.
Meland ligger på leire, og det er steike umulig å spille golf der etter en skikkelig feit uke med nedbør.

spiller du Panmuir eller Crail eller TOC så ligger det aldri vann i fairway om så sjøen har slått innover banen etter en storm... så bra drenener det.

Nei, Meland er fin den, men å la bergensere få Solheim Cup vil være spikern i kisten for det lille som er igjen av godvilje og overkommenhet ovenfor det brautende folkeslaget...

:P

Adam

over 17 år siden

Adam

Noen som vet naar dette isaafall skal avgjores?

Nordfra

over 17 år siden

Nordfra

Norges beste bane meland meland meland norges beste norge beste lenge leve Brann bla bla bla kvalm kvalm kvalm.

Finn er nå litt søt når han skriver. Men typisk bergenser er han jo også.

Jeg hørte Henrik Færevåg på radio angående Branns tippeligaseier. Han ble spurt hva som ville skje hvis Brann derimot IKKE skulle vinne siden de tok seieren på forskudd (som er ganske kvalmende og lite sportslig). Da sa han bare: "Det er utenkelig at vi ikke vinner. Vi vinner! Jeg nekter å snakke om noe annet".

Utrolig intelligent svar fra en utrolig intelligent person. Jeg ler.

Lykke til med Solheim Cup i Bergen. Det hadde vært utrolig kult å fått den dit siden Solheimfamilien kommer derfra.

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Søt er neppe karakteristikken som passer best på meg. Jeg aksepterer imidlertid gjerne å være bergenser. Bergenser og stril. Og europeer, men det er en annen skål.
Min gode venn Henrik F er en strålende kar. Hans svar vedr Brann er verd å merke seg. Han svarte på vegne av en hel by! Denne gang var det Branns tur. Det visste vi før Viking hjalp til.
Meland vil bli en fantastisk arena for Solheim Cup. og jeg er overbevist om en ting til: Dersom de ansvarlige for Ryder Cup hadde blitt tatt med rundt banen, kunne vi også fått Ryder.
Brann, Bergen, Strilelandet, Meland. Solheim, Ryder. Hva blir det neste? Oppturen er for alvor i gang. Og den kommer til å vare lenge.

!

over 17 år siden

!

Håper alt regnet gjør at Bergen og de selvhøytidelige,oppblåste og ufordragelige bergensskrålerne sakte og pent sklir ut i havet, og blir borte!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

til å være en gammel sau virker du temmelig lite oppegående hr. Langeland?

har du glemt visdomstablettene dine?
gratulerer med Brann, og også med hyggelig kommentar fra Solheim familien, men vær så snill da.... Ryder Cup på Meland?

gimme a break....

Ryder Cup i Bergen

over 17 år siden

Ryder Cup i Bergen

Til alle dere som mener at Ryder Cup skal/kan spilles på Meland.....her er siden for dere med en forklaring.

http://www.albinoblacksheep.com/flash/youare

Lenge leve Langeland, verden hadde ikke blitt helt den samme uten han :-) Heia Brann!

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Ryder Cup på Meland er nok et stykke frem i tid. Blant annet krever det at arrangørene - USGA/R&A m flere - innser at det er de BESTE banene i verden denne turneringen må spilles på. I dagens situasjon er det slik at det er de baneeiere som kommer opp med den mest lønnsomme dealen, som får turneringen. I en årrekke var det The Belfry i England som fikk arrangere når Ryder gikk i Europa, så kom K Club, med milliardæren Mr. Smurfit, og deretter Celtic Manor, eid av en annen, golfgal milliardær. Hverken Celtic Manor eller K Club kan måle seg med Meland. Banene er knapt inne på topp 400 på de britiske øyer. Men de har altså ytterst pengesterke eiere, og det gir penger i kassen. Og banene er velegnet, gjennom at de er i stand til å håndtere store publikumsmengder. Men det er ingen tvil om at spillerne mye heller ville ha kjempet om trofeet på Ballybunion, Royal Troon, Old Course, Cruden Bay, Wentworth, Muirfield, Meland, for å nevne noen klassebaner som p.t. ikke er aktuelle. Men Solheim Cup vil være en flott markering for Meland. Akkurat som vidunderlige Loch Lomond ble verdenskjent da Solheim Cup i sin tid gikk der.

Hallgeir Flaten

over 17 år siden

Hallgeir Flaten

Ryder Cup på Meland?

HAHahHAhAHAhaHAHahahahhaHAhahahAHAHhahAhAHAHaHahaha

Nå må du ta medisinen din Finn.

Hvis du nener USGA må innse at det kun er de beste banene Ryder Cup burde spilles på er jo Meland ute av dansen in the first place. Å risikere en tårevåt RC med plaskeplask-fairwayer er neppe spesielt lurt. Hvis det bare er litt våtere enn normalt på høsten i Bergen vil det bli en stor katastrofe om man må avlyse pga de elendige forholdene.

F.eks. Så bra som Miklagard var under Challenge tour, så spilte de med ballplassering allikevel. Ingen andre baner i hele norge har noen sinne vært på nivå med spilleoverflaten som ble presentert på Miklagard. Så å da tro at Meland klarer å bli bedre er rimelig idiotisk.

Meland vil ikke bli verdenskjent Finn :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Gi det et par år nå, så blir US Masters og The Open også spilt på Meland.

booster

over 17 år siden

booster

riktig yngve!:D

705

over 17 år siden

705

Meland og Miklagard er to hvidt forskjellige baner, men begge holder en meget høy kvalitet. Meland med sine fantastiske variasjoner med tanke banens beliggenhet i terrenget der kløkthet og taktikk er svært avgjørende. Miklagard med sine utrolige greener og ellers fine spillemesiige utfordringer, selv om naturopplelvelsen er bånn i bøtta. Lurer litt på hvordan evt. publikum skulle få plass rundt banen på Meland, det er trangt nok mellom fairway og rough/trær som det er.
Ellers så er Yngve som vanlig utrolig tøff i trynet i sine uttalelser og betegner nok engang debattanter som: til å være en gammel sau virker du temmelig lite oppegående hr. Langeland?
Tror du noen gang du vil bli tatt alvorlig Yngve?

Hallgeir

over 17 år siden

Hallgeir

Jeg tar Yngve på alvor, men har enda til gode å ta Finn Langeland på alvor. Yngve skriver med humor i tilfelle 705 ikke har merket det.

Jeg tipper det bare er snakk om tid før samtlige majors blir spilt på Meland hvert eneste år. (skjønte 705 at dette var kødd?)

705: Miklagard er nok den mest komplette banen designmessig vi har i Norge. Og da også med tanke på taktikk/strategi på en fair måte. Mener du at Old Course er så mye finere naturmessig?

Jeg tror du forveksler golf med å gå en tur i parken/fjellet. Golf er golf. Turgåing er turgåing.

Tror du noen gang at du skal bli tatt alvorlig 705 når du spiser LSD før du skriver innlegg?

green

over 17 år siden

green

Hallgeir; syntes du ikke det er ufint å beskylde folk for å spise LSD, før de skriver innlegget sitt?

Hvordan kan du vite det? Eller er det din form for humor? Ikke morsomt ihvertfall :-(

705

over 17 år siden

705

Ja det må jeg si var ordentlig seriøst Hallgeir. Jeg prøvde jo tvert imot å rose to av våre stjernebaner. Miklagard er jo min favorittbane spillemessig, helt i særklasse. Og jeg bryr meg katta om naturen rundt, men det er nok av andre golfspillere som gjør det. Har desverrre ikke sans for humor som beskylder folk for det ene og det andre, selv og du og dine har det.

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Jeg kjenner Yngve, og føler han trenger litt hjelp her. Så vidt jeg har forstått, bruker ikke Yngve benevnelsen "sau" i negativ forstand når det gjelder Finn L.

Yngve liker sauer, han...

Hallgeir

over 17 år siden

Hallgeir

green: velkommen tilbake Lili

Yngve

over 17 år siden

Yngve

705,
hvis det ene innlegget gjør at du tror jeg aldri blir tatt på alvor, så tror jeg ikke jeg kan klare å ta deg på alvor dessverre.
som det blir nevnt her, så flirer jeg litt av hele saken, og prenter inn litt humor her og der.
tror ikke FL blir fryktelig fornærmet av å være en gammel sau. Det er i så fall ikke meningen, for som NGB G10 sier, jeg liker sauer jeg..
fårikål er jo knallgodt.......

takk skal du ha NGB G10, din gamle vær.

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Ingen hårsmak Yngve, den lå jo der ferdig pegget opp...

Men for å være litt serriøs (som de sier her på sentrale Kløften), så synes jeg Yngves innlegg var helt på sin plass.

Jeg synes det er fint at Brann vant serien, jeg synes det er flott (men lite trolig) om Solheim Cup blir lagt til Meland.

Men: Det som er så dumt med en del bergensere, er at de tar så inni helvete av. Og å serriøst påstå at Ryder Cup kunne bli lagt til Meland, da har du bare mistet bakkekontakten så mye at du ikke har vondt av å bli satt litt på plass igjen.

Jeg mener også at den hemningsløse Bergenshaussingen enkelte "helfrælste" personer her inne klarer å lire av seg, egentlig er et tegn på usikkerhet og mindreverdighetskomplekser. Som jeg helt ærlig ikke kan finne noen saklig grunn til.

705

over 17 år siden

705

Joda, viktig med humor i hverdagen, men av og til med en voktet tunge er på sin plass. La de stakkars få bergenserne få ha litt æren i behold, de besitter faktisk en av norges beste baner, og Brann er faktisk norges beste fotballag. Og når sjefen for Ping vil ha Solhem cup til Meland, så er jo det den største fjøra i hatten man kan få. At noen da fantaserer om Ryder Cup blir jo bare morro og gledes spredelse.
Tenk så få østlendinger som faktisk har spilt på Meland, foruten P4 spillere og de som er der enten i jobbsammenheng eller ferie. Du tar liksom ikke en dagstur fra Oslo til Meland for å prøve banen, desverre, for den er fullstendig rå.

Tror dere også bergenserere og andre legger merke til at dette nesten er en medlemsblogg for et utvalg av Mikla og Tyrifjord folk, pluss noen ekstra slengere fra her og der.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

artig å lese et innlegg fra en anonym som sier:
"av og til med en voktet tunge er på sin plass" i første setningen, og så:
"La de stakkars få bergenserne få ha litt æren i behold" i neste setning.

det var fullt av innsikt det innlegget der.....

;)

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Det er ikke riktig, det med at dette er "en medlemsblogg for et utvalg av Mikla og Tyrifjord folk". Såvidt meg bekjent er det bare én fra Tyrifjorden her. Han bare gjør litt mye ut av seg, så han kan føles som et helt orkester :-)

For øvrig har jeg ingen ting mot verken bergensere eller Meland. Det rare er bare at noen er i så kraftig forsvarsposisjon at de tar alt som blir sagt som negativ kritikk.

green

over 17 år siden

green

Klarer du ikke å svare på spørsmålene Hallgeir :-D

Golf

over 17 år siden

Golf

Bergen ut av Norge. Leve Republikken

@lle fugler

over 17 år siden

@lle fugler

Morsomt å se at Meland blir satt på kartet av Solheim arvingen.
Tror nok de fleste av oss andre ville bli misunnelige dersom det skjer at Solheim Cup kommer kommer til Meland!
Jeg har spilt Meland en gang (juni 2004), da var banen tørr og fin! Banen i seg selv...var en golfbane som alle andre, svært fin utsikt på noen hull! Kvaliteten på golfopplevelsen var ikke den helt store! Hadde også lest at banen skulle være Norges vanskeligste, men brukte like mange slag der som på andre baner, men banen var slopet slik at jeg nesten spilte mitt hcp.
Har hatt andre venner som har vært der for å spille...og har fått historier om...søkkvåt bane der de mistet 5 baller midt på fairway i løpet av en runde!
Så dersom det ikke er en tørkeperiode vil man antagligvis ha problemer med bløt overflate på fairways.
Vet ikke hvordan opplegget med transportveier i terrenget rundt banen kan tilfredstille TV teamenes krav til å få med utstyret inn?
Men banen er en helt grei klubbbane der medlemmene er glad i sin hjemmeklubb fordi den gir de golfopplevelser.
Så vær stolte av hjemmebanen deres:)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Golfen kommer også hem!

Henrik Færevåg

over 17 år siden

Henrik Færevåg

Skjønner at dette er tungt å svelge for dem som har latterliggjort Finn L og undertegnedes mange saklige og moderate halleluja-innlegg om Meland som bane. Når en mann som i sin tid eide (faren hans) Moon Valley i Phoenix (der Annika gikk 59) og som har sett alle de baner som er verdt å se i verden, sier at det er hans ønske at Solheim Cup kommer til Meland så bør de som liker å spille driving rangene på Østlandet stappe slice-driveren sin ned i bagen og ta en pause. Vi snakker altså om hovedmannen bak sponsoren til en av verdens tunge golfturneringer. Vi vet hvor viktig det er for merkenavnet at opplevelsen rundt turneringen blir positiv. Han ville aldri si noe slikt av høflighet som de andre som har ytret seg fordelaktig om banen blir beskyldt for.

Meland har vet kolossalt potensiale, men blir i dag vedlikeholdt av flinke dedikerte folk som er overmannet 5:1 av naturen. Dette er en realitet på mange norske baner pga økonomien.

Meland må sannsynligvis oppgraderes for 25-50 millioner før den kan bli aktuell som Solheim venue i tillegg til at det må bygges nytt og moderne klubbhus. Ny range og treningsfelt må bygges, men den gode ideen er at det finnes masser av plass.

Den viktigste grunnen til at dette kan bli en realitet er at Meland i motsetning til Bogstad og Miklagard befinner seg i et område der verdier, store verdier skapes. Ikke der disse verdiene brukes (sløses bort.)

Det er kun en moderat innsats som skal til for å gjøre dette eventyret mulig når serven fra John Solheim er så hyggelig og smashbar. Dette er en enorm anerkjennelse av Bob Hunt sitt design, det er en enorm mulighet for regionen Nordhordland og det er selve julekvelden for reisedestinasjonen Norge, spesielt fjordlandet.

Norsk Golf vil også få et solid klapp på ryggen.

Meland er en av to baner i Norge som er designet som en mesterskapsbane. Med i designet er at det rundt hver eneste green er naturlige amfi som kan huse tusenvis av mennesker (til den som lurte på hvor en skulle få plass til folkene på den trange banen. Det er alltid en fordel å ha vært på stedene en føler trang til å kritisere, så ser en ikke ut som om en er mindre begavet)

Den har dypvannskai på banen der store luksuscruiseskip kan hentes inn som gigantiske hoteller som cruiser fjordene om kvelden skulle det være ønskelig. Tenk på det som opplevelse.

Selv vil jeg på neste årsmøte i klubben fremsette et forslag om umiddelbart å sette ned en komite med mandat til å researche hva som må til for at ballen fra John Solheim skal kunne dempes og sendes i mål. Finne ut hvor realistisk forslaget er og hvordan en kan gå fram for å være i posisjon til å ta imot en slik utfordring. Som Solheim selv sier, det er ikke han som bestemmer hvor det skal spilles, men han har vetorett. Det er ikke like vanskelig å få Solheim Cup som et vinter OL, men det er en formidabel jobb som må gjøres i forkant for å komme i betraktning, selv om vi har et betydningsfullt "syskjenborn fra Phoenix" som kan vippe en ellers jevnbyrdig fight i vår favør. Meland i dag er ikke i nærheten av å kunne huse Solheim Cup, dersom noen trodde det.
Men potensialet er der til raskt og smertefritt å komme i den posisjonen.

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Ja stå på..... flott og se at noen brenner skikkelig for det de tror på!!!! Sånn skal det lyde...det gir resultater:)

Utvåg

over 17 år siden

Utvåg

Synes Henrik glemte det viktigste argumentet for at Meland/Bergen skal få Solheim Cup, nemlig at Brann for første gang på 44 år vant seriemesterskapet. Nå er alt mulig i Bergen.

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Flott innlegg Henrik Færevåg! Håper virkelig at Meland og Norge kommer i betrakning for Solheim Cup. Tror jentene ville bli satt på en skikkelig prøve der når man vet at scoren for de beste damene på P4Tour knapt er under 80 slag. Jeg ville like å se hvor gode verdens beste damer egentlig er på en bane jeg har spilt. Og på denne banen er ingenting avgjort før siste hull, for der er ingen "transporthull" man kan slappe av på.

Go Meland!!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Bra Henrik.

Det var et reflektert og fint innlegg som var litt mer i bakkeplan enn en del andres om temaet.

Hetsingen av Meland fra østlendinger tror jeg kommer av kampen mellom øst og vest, og ikke av objektive forestillinger om banen i seg selv.

dette er like ille begge veier, men blir jo svært tydelig når man snakker om Meland.

jeg vet i hvertfall en ting, kommer SC til Meland, så blir jeg tilskuer i Bergen, enten det er regn sol, orkan eller ikke.

lykke til, og når det er sagt, ingenting ville vært kulere enn å fått en slik turnering til Norge. vi trenger det for å få motivert litt og for å vekke litt sponsorer og den generelle hærskaren som ikke har noe kunnskap om golf.

Få oss på kartet, om det er Meland eller Miklagard eller Bjaavann eller Holtsmark eller hva som helst ellers spiller liten rolle.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg synes det er hyggelig at Mr Solheim kommer med dette innspillet. Det er et kompliment til en bane som åpenbart har både banemessige og naturskjønnhetsmessige kvaliteter.

Selvsagt trenger banen mye for å bli klar til SC. Men det må da være lov til å håpe, ønske og ville se på muligheten for å få det til. Ambisjoner er stilig og en av de tingene jeg savner her på Østlandet er den bergenske galskapen som av og til fører til mirakler som seriegull.

Trolig kommer ikke SC til Meland - men det er suverent om det skjer og supert at noen tør å drømme. At Finn og Henrik bortimot synger Nystemten her på siten bare ved tanken synes selvsagt jeg er moro - og dere andre kan vel la dere glede dere og? De skader jo ikke noen...

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Dette er en fascinerende tråd. De aller fleste - om ikke alle? - synes det er flott at Meland blir foreslått som Solheim Cup-arena, dog er det en del som tviler på at det vil bli noe av, kanskje mest på grunn av værproblematikken.

Så kommer Langeland i kjent stil og er så på tuppa fordi Brann vant serien og at Solheim liker Meland at han seriøst påstår at hvis de ansvarlige for Ryder Cup valgte verdens beste baner, så ville de velge Meland.

At noen synes han går for langt, er vel ikke akkurat så rart.

Dermed kommer Færevåg - som jeg har ansett som en klok mann - og sier han skjønner det er tungt for mange her inne å svelge at Solheim vil foreslå Meland som Solheim Cup-arena i 2015.

Hvem er det her inne som har tungt for å svelge det, Færevåg?

Etterpå kommer du med en uttalelse jeg ikke skjønner. "Den viktigste grunnen til at dette kan bli en realitet er at Meland i motsetning til Bogstad og Miklagard befinner seg i et område der verdier, store verdier skapes. Ikke der disse verdiene brukes (sløses bort.)"

Som sagt, jeg har ansett deg som en klok mann. Jeg tipper du ikke skriver dette uten at du har en god grunn til det. Jeg er veldig spent på å høre hva du mener med at verdier skapes på Meland, men sløses bort på Bogstad og Miklagard.

Og bare for ordens skyld: Jeg synes fortsatt det er fint at Brann vant serien, og jeg ville blitt veldig glad hvis Meland ble tildelt Solheim Cup.

GolfDude

over 17 år siden

GolfDude

Jeg synes også det hadde vært spennende å få en forklaring på utsagnet fra Færevåg sitat: "Den viktigste grunnen til at dette kan bli en realitet er at Meland i motsetning til Bogstad og Miklagard befinner seg i et område der verdier, store verdier skapes. Ikke der disse verdiene brukes (sløses bort.)"

Forøvrig så hadde det vært utrolig gøy med en så stor turnering som SC i Norge, og gjerne der vi også kan by flott natur. Bergen området har ikke mye større utfordringer værmessig enn store deler av Scotland eller Irland. Har aldir spilt Meland, men det høres ut som en spennende bane.

HM

over 17 år siden

HM

Tipper at H Færevåg sikter til div oljekilder/oljeinstallasjoner i vest ang hvor verdier skapes, og der har han rett.
Norge har blitt rik på skipsfart, fiske, gruvedrift, smelteverk og olje.
Hovedkontorene har ligget og ligger i Oslo, og verdiene er skapt i distriktene.

Ang Meland vs Bogstad/Miklagard har jeg ikke greie på da jeg ikke har spilt Meland.
Synd at noen starter en krangel om HVOR i Norge en evnt SC skal spilles. Men kanskje ikke så rart siden bergensere er litt for flinke til å skryte av seg selv.

GolfDude

over 17 år siden

GolfDude

Hva som i en markedsøkonmi er verdiskapning kan da isåfall hverken du (HM) eller Færevåg spesielt mye om. Forøvrig så tilhører alle natur ressurser i Norge nasjonen og ikke en bestemt landsdel.

Henrik Færevåg

over 17 år siden

Henrik Færevåg

Jøss, hvis ikke vi passer oss kan dette gå inn i historien som scangolfs første nestenintellektuelle diskusjon. Markedsøkonomi- oljeinstallasjoner etc. Ord på over seks stavelser.

Ja, HM - det var det jeg pekte på, ikke på en negativ måte (jaja, det med sløseri var kanskje ikke så fint, men byråkratenes herjinger med skattekronene våre har jeg alltid vært skeptisk til)

Det jeg mente var at der det skapes store verdier - olje, fisk, verftsindustri er nevnt, i tillegg kommer turismen - er det enklere å få sterke samarbeidspartnere med på laget.

Mongstad, Sture, Ågotnes, fjordene, StatoilHydro, vil kunne ha direkte fordeler av at en Solheim Cup på Meland med TV overføring til minst 30-40 land, blir en realitet. Dermed blir mine fantasivyer om at det må senkes 25-50 mill inn i en klubb som ennå ikke er utsolgt, muligens mer realistisk.

Tror jeg dermed at Solheim kommer til Meland? Nei, egentlig ikke. Ikke i dag. Men jeg kunne gjerne vært med å jobbe baken av meg for at vi skulle komme så nært det punktet som mulig. Og hvem vet? Med en John Solheim på laget i tillegg til en bane som har alt en mesterskapsbane skal ha, unntatt et vedlikeholdsnivå som det vil ta to-tre år å komme opp på kan alt skje. I tillegg er banen som bygd for matchplay. Det finnes horrible gamblemuligheter på omtrent halvparten av hullene. Det ville blitt en SC for historiebøkene hvis en slapp verdens beste damer utpå der. Det er jeg sikker på.

Det var en ting til.... ja, NGT ville vite hva jeg mente om at det ville falle noen tungt for brystet ...osv.

Da tenker jeg på dem som her inn på forumet har hudflettet alle som våger å uttale seg fordelaktig om perlen Meland og som har avfeid alle lovord, enten de har kommet fra styremedlemmer på K-club, trusteer ved St. Andrews public links eller ex-preidenter som høflighetsfraser uttalt mot bedre vitende.

Det eneste Meland gjør og har gjort er å kle av alle bløffmakere innen sporten som liker bedre å spille Drøbak på 65 enn Meland på 85. (Ikke noe galt om Drøbak, en skikkelig koselig bane som jeg fikk gleden av å spille i år.)

Det er ingen tilfeldighet at det finnes kun en norsk spiller som har mestret Meland over tre runder. Marius T gikk 74-74-74 under dårlige baneforhold tidlig i mai. Det er +3, men alle kunne se at med bedre fairwayer og greens og ikke minst bedre forhold like rundt greenene enn i mai i år, ville han uten store problemer gått på 60-tallet.

mange skulle ønske at de kunne spille som Marius og Henrik, men de klarer det ikke uansett hvor lyselilla og himmelturkis antrekket blir.

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Takk for utdyping, Førevåg (hehe). Du sier ting litt annerledes nå enn istad. For mitt vedkommende tror jeg 100% av norges golfspillere ville blitt glade for å få Solheim Cup til Norge, uansett hvilken bane det hadde blitt.

Jeg synes det er flott at folk er glade i hjemmebanen sin. Det er akkurat slik det skal være. Og jeg har heller ikke noe i mot om noen er litt kjepphøye. Det må være lov det også.

Men det er en grense der for de fleste. Når noen skamroser sin egen bane, kaller den landets beste og sammenlikner den med verdens beste golfbaner, gang etter gang, da må man også regne med at man irriterer andre, og det tror jeg ganske sikkert både du og Langeland vet veldig godt.

For meg virker det som dere fremhever Meland på en kjepphøy måte bevisst bare for å erte opp andre, for deretter å bli "offeret" som får kjeft av alle og enhver.

For meg virker det litt som dere lider av dårlig selvfølelse og en ørliten grad av forfølgelsesvanvidd, men jeg har jo tatt feil før jeg :-)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Meland som bane for SC er en interessant tanke. Den er imidlertid neppe særlig realistisk, selv om jeg håper jeg tar feil og at ildsjelene får det til.

Bare det faktum at Sverige nå har arrangert SC flere ganger gjør det meget tvilsomt om beslutningstakerne vil legge SC 2015 til nok et nordisk land istedenfor f.eks. England, Spania, Portugal. Værforholdene nå i september i Sydsverige var ingen god reklame, særlig ikke når man vet hvor mye det normalt regner på Vestlandet i september. Riktignok regner det faktisk en del mindre på Meland enn i Bergen, men allikevel.

Og når P4 spillere opplever at baller midt i fairway plugger når det er vått synliggjør det nødvendigheten av vesentlige forbedringer av banen mht drenering. Kvaliteten på fairwayene har også vært diskutabel under P4 turneringene, og ballplassering har vært nødvendig. Når det må investeres i nytt klubbhus, range og treningsområder (ref Færevaag over) antar jeg at beløpet på 25 - 50 mill som antydet ikke er nok.

I tillegg kommer trange tilførselsveier til banen. Ideen om cruiseskip som innkvarteringsmulighet er forøvrig interessant. Selv om det er bygget amfi rundt grenen på de fleste (alle???) hullene er det nokså trangt, så jeg har problemer med å se at det er plass til veldig mange tilskuere allikevel, med mindre de skal stå klint inntil greenene.

At banen er vanskelig og er en stor utfordring for damene er sikkert. Landslagssjef Vangdal sa i år at par på Meland for damene burde vært rundt 76-77. Når Ann-Kristin Solvang og Marita Engzelius spilte 75 på sisterunden i år var det meget bra, og bedre enn Marius' på 74.

Det hadde vært veldig morsomt om Meland lyktes med å få dette til, men da blir de vel så breiale at det blir bare barnematen i forhold til hva FL og andre klarer å lire av seg nå av svada. Men som sagt, det hadde vært morsomt :)

Henrik Færevåg

over 17 år siden

Henrik Færevåg

NGB - Jeg vil påstå å kjenne Finn Langeland godt. Dårlig selvfølelse er ikke den første merkelappen jeg ville ha kommet på å feste på ham.
Selv - derimot - er jeg en beskjeden mann fra strilelandet.

Hallgeir

over 17 år siden

Hallgeir

NGB G10: Si meg. Har du virkelig sett på disse knotpeisene som kloke? En av dem? Det kan jeg vanskelig tro.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Henrik......beskjeden er ikke en merkelapp noen av dine gamle kolleger i TV2 ville satt på deg så her stekmmer kanskje ikke selvbildet helt med virkeligheten. Men - siden du er fra strilelandet så skal du vel avgårde for å heie på Øygard eller noe slikt i morgen mens vi andre ser at gullet kommer hem på Staddaen.

Oppgrader Meland

over 17 år siden

Oppgrader Meland

Bruke en torvskjærer til å ta opp all torv på spillefeltet.
Legg på en meter tjukt lag med singel over hele banen og en halv meter sand oppå der igjen.
Legg torva tilbake på plass på toppen.
Da blir Meland en brukbar bane.

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Hehe. Det er noe med at den som roper høyest ofte har det dårligste budskapet.

Eller sagt på en annen måte: Jo mindre by man kommer fra, jo større blir ofte selvhevdelsesbehovet.

Det er derfor jeg synes det er litt betenkelig at bergenserne er så breiale av seg. Er ikke Bergen (eller Meland) bra nok til å klare seg UTEN alt skrytet?

Hallgeir: Jo, jeg ser faktisk på Færevåg som en klok mann. (Jeg kjenner ham jo ikke, så det går på mavefølelsen :-)

Okay?....forklaring trengs

over 17 år siden

Okay?....forklaring trengs

Først sier Henrik og Finn at Meland er Norges fineste for å deretter mener at det trengs 25-50 mill. for å oppgraderer for å ordne treningsfelt, klubbhus samt få vekk alt søpel som ligger på utsiden av fairwayene...........

merkelig finner jeg det derfor at Meland er, eller skal være Norges beste bane, med samtidig en så stor utviklingsbehov (ifølge Henrik og Finn).........da synes jeg synd på alle de andre annlegene (Mikla, Losby; Larvik etc.), de må virkelig være dårlige for å bli rangerte under det store vestlandsperle....

Uttalelsen er av at det skal være "best" blir bare tull. Så spør jeg.........kan en hvilken som helst bane i Norge, med tilførsel av ubegrenset midler bli "den beste"?. Selvsagt!, det er helt åpenbart. La oss holder diskusjonen til hva det er i dag, og jeg er ening med Finn og Henrik.....det trengs mye penger og me arbeid før Meland kan regnes som arena for de store turneringer.

Siste ord er nok ikke sagt............

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Halmstad ble kraftig oppgradert da klubben fikk Solheim Cup. Før denne oppgraderingen var banen (Norra Banan) med rette ranket topp 5 i Europa. Meland trenger også oppgradering, dersom Solheim Cup kommer dit. Hvor omfattende denne oppgraderingen vil bli, gjenstår å se. At en virkelig stor golfbane derigjennom blir enda bedre, er hevet over enhver tvil.
Det er helt sikkert mye følelser knyttet til Meland for familien Solheim. De er fra området, de besøker Norge, Bergen og Strilelandet ofte. De har slekt der fortsatt. Mange Nordhordlands-familiemedlemmer var inviterte gjester av PING under Solheim Cup på Halmstad. Jeg vet det, for jeg hilste på dem.
Selvsagt er det mange andre bra baner i Norge, men Meland troner på toppen, i alle fall for John Solheim og flere med ham. Det synes jeg man like godt kan legge til grunn, først som sist. Dersom Solheim Cup kommer til Meland, snakker vi om en begivenhet som internasjonalt og mediemessig minst er på høyde med et vinter-OL til Tromsø.
Ulikt Tromsø, vil ikke Solheim Cup koste skattebetalerne en eneste krone. Jeg er personlig forøvrig FOR vinter-OL i Tromsø. Nord-Norge er på gang. Etter mange tiår i subsidieskyggen er det nå dynamikk og optimisme som preger denne fantastiske landsdelen og de særdeles vitale menneskene som bor der.

Alt jeg hører

over 17 år siden

Alt jeg hører

er "blalbablablablablablablablablablablabla, Meland er best, blablablablablablabla" fra Finn Langeland og Henrik F. hvis dere kan skrive EN ENESTE setning uten å si at det dere har er best, så er det lettere å diskutere...

buæh..

og jeg

over 17 år siden

og jeg

ser en som er fantaskisk god til å debattere.

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Finn Langeland skriver kun at John Solheim og flere med ham har Meland på topp over beste bane i Norge. Hva er galt med det? Akkurat som hver enkelt annen må få lov å synes at sin hjemmebane er best så kan også Finn Langeland, Mr. Solheim og flere med han hevde at Meland er den de liker best.
Jeg liker også Meland, men jeg liker Bjaavann, Nøtterøy, Vestfold, Borre og Miklagard også. Pluss min egen hjemmebane Arendal, selv om jeg ikke setter den på topp. Jeg vet ikke hvilken bane jeg ville sette øverst, men alle de jeg har nevnt er bra. Holtsmark og Evje har jeg enda tilgode å få spilt, men jeg ser frem til det i fremtiden.

For meg blir det "Alt jeg hører" skriver bare svada. Både Færevåg og Langeland kommer med gode saklige innlegg. Jeg håper virkelig vi får SC til Norge. Og om det hadde blitt Meland så hadde jeg vært storfornøyd med det! At være kan bli/være en utfordring...det er en annen diskusjon!

GolfDude

over 17 år siden

GolfDude

"Solheim Cup minst på på høyde med Vinter OL i mediedekning" Det er et utsagn jeg synes man burde dokumentere før man slenger ut.

Tenk hvis man tok pengene vi eventuelt kommer til å kaste bort på vinter OL i Tromsø eller på SC Meland, til å bygge en helårs innendørs 18 hull golbane i Oslo regionen. Det hadde virkelig blitt noe som slo ann internasjonalt. Vi er alt for redde for å tenke stort i dette landet. Grunnen til at jeg synes den bør ligge på Østlandet, er at det i utgangspunktet er her sesongen er kortest og behovet størst. På Vestlandet er det etter det jeg har forstått stort sett åpne baner hele året. De har også de fineste banene så nå er det Østlandet sin tur til å få noe å være stolt av. Spesielt nå som Brann har fått gullet osv.

Hallgeir

over 17 år siden

Hallgeir

"Selvsagt er det mange andre bra baner i Norge, men Meland troner på toppen, i alle fall for John Solheim og flere med ham."

Til Skrens: Det er vel slike formuleringer som dette som oppfattes som arrogante og som fremprovoserer at folk reagerer.

Nå har aldri Finn Langeland vært særlig ydmyk og vil heller aldri bli det.

Meland er sikkert bra den, men ifølge det jeg hører er så som så, så kan jeg ikke tenke meg at den troner på toppen slik som Langeland drømmer om at den burde gjøre.

Eirik

over 17 år siden

Eirik

Er vel ikke litt av tanken med å arrangere SC på Meland at Ping-gründer Karsten Solheim sitt fødested er på andre siden av sundet?
Ikke nødvendigvis at Meland er Norges beste bane, men det er større sjanse for å få arrangert Solheim Cup der, enn på en bane på østlandet.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Det er dødfødt å tro at SC skal kunne arrangeres på Østlandet i 2015, til det har Norden arrangert SC for mange ganger. Det eneste reelle alternativet måtte da være Meland fordi Solheim har uttrykt ønske om det, selv om det også virker lite sannsynlig på meg. I så fall er det behov for et meget stort beløp i oppgradringer, forbedringer mmm. Forøvrig, og off topic, er vel Skrens P en av de som kan uttale seg om banen med tyngde, hvis jeg ikke husker helt feil har han gått banen under par fra hvitt.

Hallgeir

over 17 år siden

Hallgeir

Det er kjempekult om Solheim cup kommer til Meland. Det hadde virkelig vært et løft for Norge. Men å tro at det er sjander for å få Ryder Cup dit? da må jeg bare le :)

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Golfdude: 18 hulls innendørs golfbane ja, det har vært drømmen min i mange år... Men særlig realistisk er det ikke da.

Ok, det er mer realistisk enn at Ryder Cup kommer til Meland, men ikke mye mer er jeg redd.

Ellers er jeg enig med Hallgeir og Pepper: Det hadde vært kult OM Solheim Cup ble arrangert på Meland :-)

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Hupps. Et lite forbehold riktignok - det vil bli dritkult med Solheim Cup på Meland, så lenge de ikke ansetter Langeland som pressesjef.

Det ville vært en generaltabbe, for da ville resultatet bli at alle hatet Meland etterpå, uansett hvor god banen var :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg gleder meg til å spille Meland til neste år, for jeg har i grunnen bestemt meg for å teste det sammen med noen kompiser.

årsaken er enkel. jeg hører ikke på Finn L. eller Henrik F, for i så fall så vil jeg nok bli alvorlig skuffet.
de opphausede forventningene som de skaper står nok ikke i stil til produktet.

en av disse to har tidligere sagt at Meland bør sammenliknes med Pebble Beach, og da er det ikke lett å føle at uttalelsene er saklige lengre.

Kommer SC til Meland? Tja, tvilsomt kanskje, men HF har et poeng når det gjelder hvem som kanskje kan bli interessert i en sponsoravtale dersom det skulle bli en realitet. utrolig morro hadde det vært uansett.

Ryder Cup? in your dreams.

Dufff

over 17 år siden

Dufff

Når de hadde SC på Barsebeck, måtte de bytte ut alle greenene. bare det er jo en liten kostnad(",) Noen som hvet hvor mye det er snakk om pr green?
Hadde vært morro med SC i Norge, men tror det er lenge til.

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Det er mange gode baner i Norge, også baner som rent teknisk kunne ha arrangert Solheim Cup. Men - og det er poenget - den faktor som gjør at Meland stiller fremst i rekken for John Solheim og de andre hos Solheim Cup-sponsor PING, er at familien er fra området. Noen av dem som skriver her, har oppdaget at det er slik det henger sammen, andre ikke.
Jeg regner ikke med å bli bedt om å være pressesjef når og hvis Solheim Cup kommer til Meland, men vil som Meland-medlem selvsagt melde meg frivillig til hvilken som helst jobb jeg kan gjøre, dersom jeg lever og har helsen.
En av de ivrigste debattantene på Scangolf heter Yngve og oppgir at Tyrifjorden er hans hjemmebane. Han har usedvanlig sterke meninger om Meland, særlig tatt i betraktning at han aldri har spilt banen! Jeg får ønske ham velkommen, på Meland er gjester hjertelig velkommen. Det samme gjelder heldigvis for Tyrifjorden, som er en aldeles praktfull og naturskjønn golfbane.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

har jeg Usedvanlig sterke meninger om Meland?

artig.
det eneste jeg har sagt OM Meland som golf bane er dette, og jeg siterer:
"Hetsingen av Meland fra østlendinger tror jeg kommer av kampen mellom øst og vest, og ikke av objektive forestillinger om banen i seg selv."

og:
"Jeg gleder meg til å spille Meland til neste år"

gjør leksen din Finn Langeland. jeg har ingenting negativt å si om Meland.

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Må vel gi deg rett, Yngve, du har ikke usedvanlig sterke meninger om Meland. Men aldri så lite synsing om oss som liker Meland, driver du med, kfr utsagn om undertegnede som "gammel sau" etc. Svaret er: Gammel? Ja, dessverre. Sau? Dog vel neppe.
Poenget med Henrik F og Finn L er at vi skriver og snakker pent om Meland fordi banen gir oss så uendelig store opplevelser underveis rundt de 18 fenomenale hullene. Men det å like Meland, betyr ikke å mislike andre gode baner.
Jeg har spilt 287 baner verden rundt. Jeg vender gjerne tilbake til i alle fall 250 av dem. Men jeg føler aldri en slik glede over å være i live og over å spille golf, som når jeg tee'er opp på hull 1 på Meland.

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Jeg skal forsøke å si dette på en pen måte...

Det er fint at vi er glade i hjemmebanen vår. Og det er selvfølgelig lov å skryte av den også. Men når skrytet går over til ren sjåvinisme, når hjemmebanen blir opphøyet til noe langt over alle andre, da blir dette oppfattet som at man tråkker på de de andre banene.

Når man går over den grensen, da virker ikke skrytet positivt lenger. Da blir det tøvete og man skaper harme og irritasjon istedet for det som var meningen. Etter mitt syn er IKKE dette god reklame, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Hvis det stemmer som Færevåg sier, at mange er irriterte over Meland uten engang å ha spilt den, så burde man kanskje undre seg litt over hvorfor det har blitt slik...?

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Kjære NGB G10: Ingen Meland-entusiast jeg kjenner har noensinne ytret et vondt ord om andre baner. Hvis du virkelig mener at det å skrive pent og begeistret om Meland er det samme som å "tråkke på de andre banene", må du snarest bli mentalundersøkt. Denslags forvirret tankespinn er ikke av det gode.
Les følgende nøye: Ja, noen av oss synes at Meland er best. Nei, det betyr IKKE at vi misliker andre norske baner.
Her er noen andre baner jeg trives på: Miklagard, Holtsmark, Borre, Bogstad, Nøtterøy, Moss Rygge, Byneset, Arendal, Tyrifjorden, Haga, Bærum, Kjekstad, Trondheim, Stavanger, Sola, Vestfold, Larvik, Rena, Atlungstad, Mjøsen, Oppdal, Hallinggolf, Hemsedal, Haga, Onsøy, Skjeberg, Drøbak.
Listen kunne vært mye lengre.

Donald

over 17 år siden

Donald

Finn: Du nevner Haga to ganger - skal den ene erstattes med Hauger (som jeg savnet)?

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Meland må gjerne arrangere Solheim Cup, Molde også for den saks skyld, bare jeg slipper å ha en haug med kjerringer vassende rundt på Miklagard midt i beste prime-time ;)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Tutta, Paula Cramer og Morgan Pressel kjerringer? Fjosok da!

Saklig

over 17 år siden

Saklig

Leste idag at Kjell Inge røkke vil kjøpe Brann og Meland. Han sier at han har fått troen på begge nå etter innspillene fra Langeland. Det rykter at Mourinho skal lede Brann og Tiger skal være Head Pro i det nye organisasjonen. I en kommentar sier Røkke følgende "det er ikkje utenkelig med både mesterliga finalen og Masters på vestlandet til neste år. Kompisen min Finn og Henrik sier det kommer an på penger, og det har i nok av vet du!"

Butros

over 17 år siden

Butros

NGB G10: Blir du like provosert når noen skryter uhemmet av Miklagard, slik som f.eks. Fjosok for ett års tid siden?

Fjosok (10.09.06 kl. 19:48) Hcp: 847 Klubb: Miklagard

Kommer nå rett fra Miklagard som er i helt fantastisk stand! Hvis noen som har spilt der i helga påstår at det finnes en bedre golfbane i Norge så må jeg vennligst be dem om å gå og legge seg for da er det tydeligvis natta!

Noen blir sikkert provosert av dette, og kommer til å skrive alt mulig vås om hvorfor jeg tar feil, men de har ett problem, og det er at jeg har rett!

!!!

over 17 år siden

!!!

Nå regner det akkurat så mye i Bergen som det skal, og dermed håper jeg at Meland sklir ut i havet, sammen med resten av Bergen, og de breiale, sjølskrytende, oppblåste !"#¤!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ok. Finn Langeland,
unnskyld at jeg kalte deg en sau. du leter tydelig etter noe å hekte på meg, så da skal du få den.
jeg var dum og teit og kalte deg en sau. jeg gjorde det med et smil om munnen, og har prøvd å være ironisk hele veien her, med unntak av min uttalelse om at jeg personlig tviler på Ryder Cup på Meland.

vennligst slutt å ta meg med i ditt korstog mot Meland-hatere, for jeg er ikke med.

du skjønner tydeligvis ikke hva NGB mener heller, enten det, eller så ønsker du å misforstå.

SC er velkommen til Norge, og gjerne Meland, selv om det er dumt for meg som må kjøre så langt.
jeg kommer uansett, og så får dere kjeike om beste baner dere som har de.

NGB G10

over 17 år siden

NGB G10

Til Finn Langeland: Jeg prøver bare å forklare hva jeg tror er grunnen til at mange ser ut til å mislike Meland. Du får prøve å lese hva jeg skriver også. Jeg har ingen ting imot at dere synes Meland er best, men det er noe med MÅTEN det kommer til uttrykk på.

At dere ikke er enige med meg er ingen overraskelse, til det kreves trolig en større grad av selvkritikk :-)

Til Butros: Ja, jeg synes det har vært skrevet MANGE usaklige, overskrytende innlegg om Miklagard også. Ja, de har provosert meg, fordi jeg - av samme grunn som ovenfor - mener det ikke har vært noen fordel for Miklagard.

Jeg sier det igjen: Jeg mener IKKE at man ikke skal få skryte av hjemmebanen sin. Det jeg mener er at skrytet KAN virke negativt, og det har noe med måten budskapet blir formidlet på.

For eksempel er det stor forskjell på disse to utsagnene:
Jeg er utrolig glad i golfklubben min, og synes den kan måle seg med de beste av alle andre baner jeg har spilt.
eller:
Min golfklubb er helt klart landets beste, på linje med de beste i hele verden. Jeg har spilt 300 golfbaner og slik er det bare!

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Golfspillere asså, unge eller gamle, hjemme er best,
Spørsmålet er om det i det hele tatt burde være er Nordens tur til å arrangerefor 3 gang av de 4 siste SC turneringer.
Jeg synes ikke det er tiden for Norge og Solheim Cup ennå.

Skottland, Wales, Skottland, Sverige, Sverige, Irland er alle europeiske arrangører.

Bare Storbritannia/ Irland og Sverige har arrangert så langt.
Synes neste arrangørland burde være type Spania/Frankrike/Italia.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Og innlegget mitt var skrevet like før Canon Pro Series i fjor, og jeg tør fortsatt garantere at ingen baner var bedre i Norge på det tidspunktet.

Uansett, dette handler om Meland og Solheim Cup, og det er veldig hyggelig hvis de kan få denne dame-turneringen. Spesielt hvis det medfører at de kan få rustet opp banen til 20 mill. (synd at en slik investering er nødvendig dog).

ulven

over 17 år siden

ulven

Solheim Cup er stort i Sverige og stort for å være kvinneidrett i USA. Resten av verden...tja, jeg antar at de mer eller midre gir blanke f...
(selvfølgelig stor interesse for golf på de britiske øyer, men kvinneidrett står generelt lavt i kurs). Frankrike, Spania, Italia-zero interesse.

Tutta har skapt en viss interesse i Norge, men det var ikke akkurat horder som fulgte henne på Losby. Ennå.

Skal SC ha noen framtid må nye markeder skapes. Norge har etterhvert relativt mange golfere, mye penger samt stor aksept for kvinneidrett. Klart Ping ser et potensiale her.

Men blir turneringen arrangert her blir det på østlandet, selvfølgelig.

End of discussion

over 17 år siden

End of discussion

Nå var det John Solheim som uttalte at det kunne være fint med Solheim Cup på Meland, så hva debattantene her på Scangolf kommer frem til teller ikke i det hele tatt. Finn heller noe bedre å bruke tiden til.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det er så deilig med folk som mener vi ikke bør diskutere ting bare fordi man ikke selv blir engasjert.

hva er vitsen med debatt egentlig? er ikke dette en meningsytring?

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Zero interesse for kvinnegolf i Spania og Frankrike, Ulven?

De har da mange ganger så mange på Europatouren som det norge har...
Generellt er det noe større interesse for herre enn damegolf, til og med i Sør-Korea.

Om End of discussion tror John Solheim kommer til å presse gjennom Solheim Cup på Meland, bruke vetoretten sin, da tror jeg du tar grundig feil. Han sier jo selv at han IKKE kommer til å bruke vetoretten om du leser det han sier.

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

Kvinnegolf er ikke i nærheten av herregolf, hva interesse, sponsorer og penger angår. Men med de riktige profilene på plass, vil interessen bare vokse. USA, Storbritannia, Europa (Skandinavia inkludert) og Asia er de store vekstmarkedene. Se bare på hvor mange spillere fra Sør-Korea som gjør seg gjeldende på LPGA-touren. Og Lorena Ochoa er altså Mexicos suverent mest populære kvinnelige idrettsutøver.
John Solheim kommer ikke til å bruke PINGs vetorett for å få SC 2015 til Meland. Det legger også jeg til grunn. Men i totalvurderingen vil nok det emosjonelle element stå sterkt, gitt at andre forhold er like. Jeg tror Meland kan stå sterkt. Det er mange grunner til det; noen av dem har med Norges bunnsolide oljeøkonomi å gjøre og verdiskapingen langs kysten.
Det har vært en glede å diskutere Meland i denne tråden. Vi kan trygt fastslå at Meland i alle fall er en bane få stiller seg likegyldig til! Også i et slikt perspektiv blir det passende å sammenligne banen med en juvel.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Du må skille mellom de som mener noe om banen, og de som mener noe om de som mener noe om banen Finn L.

juvel-innblandingen din på slutten er jo en klassiker når det gjelder å skrive kommentarer som får "menerne" til å mene ting. det er usaklig, og 100% subjektivt, og dermed oppfattes den gjentakende effekten av det som forsøpling(for noen i allefall).

Hvorfor tror du det emosjonelle får stor betydning for valget av SC?

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Når det gjelder edelstener må det ofte utstyr, fagfolk og penger til for å gjøre noe med det poetensielle råmatrialet ;) Så for de som har sett råmatrialet...ta frem det som trengs....så får man frem juvelen ;)

Finn Langeland

over 17 år siden

Finn Langeland

- Jo flere storartede baner jeg spiller, jo bedre forstår jeg hvor god Meland er, sa Henrik Færevåg til meg. Vi hadde akkurat spilt El Saler i Valencia, en av kontinentets aller beste golfbaner. Hans konklusjon er riktig; Meland står seg godt, også når banen sammenlignes med mer kjente toppkvalitetsbaner.
Yngve, det emosjonelle element vil være en faktor for familien Solheim og for de eventuelle norske sponsorene som kan tenke seg å bruke Solheim Cup i et bredt markedsføringsprosjekt for landsdelen og for det jeg i et tidligere innlegg har kalt verdiskapingen langs kysten.
Til Alle Fugler får jeg bare si at jeg fullt ut deler hans vurdering av hva en edelsten er. Juvelen er Meland, den ble til via utstyr, fagfolk og penger. Råmaterialet var det vidunderlige kystlandskap som Meland GK fikk anledning til å foredle. Og så får vi minne hverandre om at det alltid står en ildsjel bak, når store prosjekter dras i gang. I Melands tilfelle heter vedkommende Peter B. Namtvedt, en hedersmann av meget sjelden støpning.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her