Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfklubben

Tabloid

over 17 år siden

Tabloid

Hva kan man forvente av en golfklubb?
Leverer golfklubben ”varene”?
Får medlemmene noe igjen for medlemskontingenten i golfklubben?
Må man være medlem i en golfklubb?

En golfklubb er et idrettslag organisert i NIF.
Et idrettslag tilsluttet NIF skal legge forholdene til rette slik at ALLE medlemmene kan utøve og bli dyktige i den idretten idrettslaget driver. Kan jeg som middelshandicapper forvente å få noe igjen for klubbkontingenten jeg betaler? Ser ikke sånn ut, for i golfklubben er jeg bare et medlemsnummer på en faktura….

I golf tvinges jeg til å være medlem i et idrettslag jeg ikke har noen nytte av å være medlem i. Og ingen har noe å tilby når jeg spør om noe. Ingen støtte til treningsutgifter, ingen dekning av startkontingenter, ingen felles påmelding til turneringer, ingen organisering av trening annet enn for en liten eksklusiv gruppe.

Hvis jeg derimot ønsker å kjøre alpinski eller snowboard kjøper jeg et heiskort og begynner å kjøre. Trenger ikke å være medlem av noen alpinklubb.
Ønsker jeg å satse på alpint som konkurranseidrett betaler jeg noen hundrelapper til alpingruppa i idrettslaget og så får jeg være med på treninger med instruktør, samlinger, og får dekket startkontingenter og reiseutgifter. Og får reduserte priser på heiskort.

Ønsker jeg å spille fotball kjøper jeg meg en ball og spiller med kompisene på løkka eller stadion. Har jeg lyst å spille på et seriøst lag melder jeg meg inn i en klubb og får være med på organiserte treninger og delta på kamper hvis jeg er god nok.

Ønsker jeg å løpe orientering melder jeg meg inn i et orienteringslag og får være med på organiserte treninger og treningsløp, og får dekket reiser og startkontingenter på løp.

Samme i hvilken som helst idrett og hvilket som helst idrettslag. Judo, friidrett, boksing, motorsport, seiling, skyting, bowling, alltid det samme: jeg blir mottatt med åpne armer uansett hvor god eller dårlig jeg er.

Hvorfor er golfklubber så sære ?????

green

over 17 år siden

green

Kansje fordi de ikke får noe, eller for lite av tippemidlene. På annenhver skyteklubbs dør, står det sponset av norsk tipping el.

Eller er det fordi det skal bygges baner over alt. På knoppheia i dalsøkket og you name it. (noen ser faktisk verre ut en jordene sauene våre beitet på.)

Golfbaner er dyre å bygge og vedlikeholde. Det er vel ikke nok medlemmer til alle disse klubbene. Vi får kryss det vi har, og håpe at klima-flyktningene fra sør, liker å spille golf ;-)

Tabloid

over 17 år siden

Tabloid

Banebygging har ingenting med saken å gjøre, snarere tvert imot. Bedre å gi disse hundrelappene til banen hvis man ikke trenger klubben.

Tippemidler deles ut til konkrete tiltak. Ingen grunn til at ikke en golfklubb skulle være like oppfinnsomme som andre idretsklubber mht søknader.

Dessuten utfører andre idrettsklubber mange former for dugnad for å skaffe penger. Har aldri hørt om dugnad for å skaffe penger i en golfklubb.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Det er vel ingen som sier at du ikke kan kjøpe deg køller og trene litt på løkka eller i hagen i din. Skal jeg eller ungene mine spille/trene fotball på kunstgressbanen her må jeg fint melde meg/dem inn i idrettsklubben. Ellers kommer det vel flere pay&play-baner etter hvert.
Det er jo i utgangspunktet bane-eieren som bestemmer hvem som får benytte anlegget.
Jeg jobbet dugnad for golfklubben senest på lørdag, kanskje ikke for å tjene penger, men ihvertfall for å spare utgifter for klubben.

GolfDude

over 17 år siden

GolfDude

Hos oss arrangerer klubben trening for de yngre (som ønsker det) Og det er flere nivåer fra elite til bredde. Utover det så ligger trenings anlegget der fritt til bruk for medlemmene. Det står flere proer til disp. for de som ønsker det, mot kompensasjon i form av betaling. Dersom en person ønsker undervisning, så kan det ikke være slik at de andre medlemmen skal spleise på denne personens private golftimer, i form av høyere kontingent. At man satser på de yngre og at deler av min medlems avgift går til å dekke dette synes jeg er bra, men jeg har ingen interesse av å subsidiere godt voksne mennesker sine protimer.

En golfklubb har også en helt annen medlems sammensetning enn f.eks en fotballklubb, der 95% av medlems massen er yngre uten inntekt. I en golfklubb er det tvert om, der er 95% etablerte mennesker med inntekt, og kan derfor betale for seg.

Dugnad er det også i vår klubb, og dette er også inntekter til klubben, da det denne produserer, ellers måtte blitt kjøpt, og er så med på å holde medlems avgiften nede.

Oppsumert så synes jeg man satser på et rimlig tilbud til de yngre, men at voksne medlemmer betaler selv dersom de ønsker ytelser utover det å benytte anlegget.

Særing

over 17 år siden

Særing

Her er det nok du som er sær og ikke golfklubbene gitt...

Golf skiller seg fra andre idretter ved at medlemmene av klubben/banen (ja det er i 99% av tilfellene slik at klubben driver banen) finansierer kostnadene av anlegget selv, uten støtte fra kommune eller Norsk Tipping (jaja noen får billige tomter osv, men det er ikke poenget).

Golfklubber med andeler/aksjer har ikke tilgang til tippemidler...

Vedlikehold av en golfbane er nok "litt" mer kostbart enn en orienteringsløype. Jeg vil tippe at de største og mest kjente klubbene i landet (les: beste banene) har driftskostnader på MINST 10 millioner per år. Da sier det seg selv at noen må betale for at det skal gå rundt, dvs de som benytter seg av anlegget....

Golf skiller seg også vet at det er i langt i underkant av 10% av klubbens medlemmer som bedriver golf som idrett.. For hovedparten er golf en hobby. Resten betaler en ekstra treningsavgift som et tillegg til klubbkontigenten, altså som i andre typer idrettslag.

vest

over 17 år siden

vest

applaudere GolfDude:-)

Særing

over 17 år siden

Særing

Og til alpingruppen din.... de har ikke ubegrenset med midler. Det sier seg selv at pengene du bruker på reiser, samlinger startkontigenter osv må komme fra et sted.... Noen betaler regningen også der. Mest sannsynlig en kombinasjon av:

- Medlemskontigent
- Tippemidler
- DUGNADSARBEID

I 2007 er det INGENTING som er gratis ;)

SæringII

over 17 år siden

SæringII

Til Tabloid: Du er ganske langt ute å kjøre med innlegget ditt. Ikke fortell meg at du får alt det du skrev angående alpint for et par hundrelapper, alpint er en av de desidert dyreste idrettene å drive med, hvertfall hvis du skal satse litt. Golf er ikke engang i nærheten kostnadsmessig. Merker jeg ble litt provosert av å lese innlegget ditt, så gidder ikke henge meg mer oppi det, men jeg kan slenge ut noen golfballer i skogen, så kan du løpe rundt å finne de, så får du en fin kombinasjon av golf og orientering. Ps: skal passe på å ta noen billige topflight baller så det ikke blir for dyrt..

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg syntes Tabloid sitt innlegg generelt smaker av "jeg skal ha alt uten å betale noenting".

Men det blir uansett satt et lite fokus på hvordan golfklubber henter inn midler. Søkes det om tippemidler eller faller golfklubber generelt utenfor av en eller annen grunn? I Norge er vi noen år etter til dømes Sverige ift at golf ennå ikke fullt&helt oppfattes som folkesport.

Noen som vet hvilke regler som gjelder ift tippemidler?

Særing

over 17 år siden

Særing

Foooore: enig med den "jeg skal ha ha ha ha"

Som jeg skrev tidligere faller klubber med fritt omsettelige andeler/aksjer utenfor muligheten til å motta tippemidler... og det vil vel si storparten...

Oj

over 17 år siden

Oj

Her var det mange innlegg der forfatteren ikke klarer å skille mellom bane og klubb.
Vi diskuteter klubb.
Utgifter til banebygging og vedlikehold er noe helt annet, og er ikke en del av denne diskusjonen.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Aha. Jeg tror fortsatt at golfklubber - jeg skiller ikke mellom bane, klubb, annet - kunne samarbeidet mer med samfunnet(fant ikke noe bedre ord) ift at golf er mosjon, friluftsliv, trening mm. Og av den grunn kunne vært inkludert i offentlige budsjett.

Ikke dermed sagt at jeg ikke skal betale. Om noen lurte på det.

Folkesport!!!!

GolfDude

over 17 år siden

GolfDude

Til Oj

Det er vel ikke noe poeng her om man skiller mellom bane og klubb. Poenget er at medlemsavgiften til klubben skal være med på å dekke kostnadene til begge deler. Dersom Tabloid ska ha gratis undervisning så må noen dekke de utgiftene.

Særing

over 17 år siden

Særing

Jeg må gjerne bli arrestert her... men såvidt jeg vet er det kun Holtsmark golfklubb som ikke eier sin egen bane (dvs det er et annet selskap som eier banen), men de gir da rabatter til sine medlemmer for å spille banen.... Altså bane=klubb i stort sett alle tilfeller....

Til Særing....

over 17 år siden

Til Særing....

....ja her er du jaggu langt ute på jordet, du er herved arrestert og satt inn for livstid :)

Wesseltoft

over 17 år siden

Wesseltoft

Hva koster det å drive en anstendig golfbane. Eks tilsvarende Kvinesdal, Arendal eller Bjaavann. Hvis vi tenker oss at investeringsutgiftene for å bygge banen er nedbetalt. Hva kan være et optimalt medlemstall? Hva kan være en optimal kontigent? Finnes det noen anslag/maler/anbefalinger på dette fra f. eks NGF?

Til tabloid

over 17 år siden

Til tabloid

Det blir for dumt! synes du det er for ille så gjør noe med det eller melde deg ut. Høres ut som de andre idrettene du listet opp er mer egnet for deg.........sees i bakken :-)

Særing

over 17 år siden

Særing

å bli arrestert er et uttrykk for å bli korrigert når man kommer med en uttalelse man ikke innehar nok fakta til å kunne hevde er helt korrekt.

Det som er fakta i Norge er at "normalen" er at det er golfklubben som står for bygging,drift og vedlikehold av anlegget. Selv en apekatt skjønner at dette koster penger og når det offentlige ikke bidrar, må medlemmene ta regningen selv.

ps... en del av medlemskontigenten du betaler går uavkortet til NGF og Norsk Golf... som klubben "dessverre" må fakturere deg

Til Apekatten

over 17 år siden

Til Apekatten

Godt at du forklarte begrepet "arrestert". Hvis du ikke innhar nok fakta, noe som er helt tydelig, så er det kanskje best å ikke uttale seg i det hele tatt. "Normalen" er det motsatte av hva du tror.

Særing

over 17 år siden

Særing

Til "Til Apekatten": Er du uenig i at normalen her til lands er at golfanleggene i all hovedsak finansieres av den ansvarlige klubbs egne medlemmer selv?

Nei,

over 17 år siden

Nei,

selvsagt ikke, var heller ikke det jeg kommenterte. Jeg kommenterte kun ditt utsagn om Holtsmark og klubb/bane forhold. Prøvde å gjøre det på en humoristisk måte, men du tok det dessverre ille opp. Alle i hele golfnorge, ja til og med min kollega som ikke spiller golf, forstår at det er golferne som betaler regninga.

Særing

over 17 år siden

Særing

hehe nei tok ikke den dessverre ;)

Wesseltoft: Jeg er selv medlem på Bærum (om det er en anstendig golfbane får være opp til andre og bedømme, det som er sikkert er at den har positiv økonomi hvertfall)

Her kan du se regnskap osv fra tidligere år: http://www.bmgk.no/Barum-golfklubb/Viktige-dokumenter/

Kort oppsummert ser du for 2006 at driftskostnadene var ca 11 000 000,-
Du ser også at det spilles ca 20 000 runder per sesong noe som raskt utregnet blir ca 550 kr per runde (altså høyere enn greenfee-prisen på 250-450).

Medlemsantallet er på ca 1500, og de spiller ca 12000 av de 20000 rundene (dvs at medlemmene spiller i snitt 8 runder per år). Med årskontigent på gjennomsnitt ca 3800 kr er det også høyere enn vanlig greenfee-pris).

Understreker at jeg personlig er stor fan av at gjestespillere som selv har vært med på å finansiere egne anlegg gjestespiller på "min" bane når jeg kan gjøre det samme hos de.

Satt på spissen (Til Tabloid):
Hvorfor skal jeg betale mer for å spille på "min" bane enn en som krever å ikke betale medlemskap i noen golfklubb fordi han selv ikke har noen personlig nytte av det?

green

over 17 år siden

green

Hva er en golfklubb uten bane - eller en bane uten klubb? Medlemmene må betale selv, og ikke forvente at klubben skal betale reiseutgifte og startkontigent osv.

Hvis det så skulle være, hadde dette debattforumet vært spekket av diskujoner som: Er ............. golfklubb konkurs, og enda fler konstanteringer.

Har vært styremedlem i forsjellige klubber. Skyting, kampsort etc., og har sett velfylte klubb-lommebøker grunnet tippemidler, tilskudd fra lokale banker, sponsing , kontigent +.

Ja, disse klubbene, som nesten ikke har utgifter, har ingen problemer med å betale reiseutgifter startkontigenter og overnattinger for sine aktive medlemmer, som ønsker å konkurrere.

Ønsker man heller å være medlem av en slik klubb, enn å spille golf på en dyr velpleid bane. Værsågod!

Ture

over 17 år siden

Ture

Når jeg melder meg inn en motorklubb får jeg bil og egen bane i skogen og fri fra jobben og en tønne bensin slik at jeg kan surre rundt til jeg blir lei. Golf er utrolig teit. Motorsport for meg herreter.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her