Tabloid
Leverer golfklubben ”varene”?
Får medlemmene noe igjen for medlemskontingenten i golfklubben?
Må man være medlem i en golfklubb?
En golfklubb er et idrettslag organisert i NIF.
Et idrettslag tilsluttet NIF skal legge forholdene til rette slik at ALLE medlemmene kan utøve og bli dyktige i den idretten idrettslaget driver. Kan jeg som middelshandicapper forvente å få noe igjen for klubbkontingenten jeg betaler? Ser ikke sånn ut, for i golfklubben er jeg bare et medlemsnummer på en faktura….
I golf tvinges jeg til å være medlem i et idrettslag jeg ikke har noen nytte av å være medlem i. Og ingen har noe å tilby når jeg spør om noe. Ingen støtte til treningsutgifter, ingen dekning av startkontingenter, ingen felles påmelding til turneringer, ingen organisering av trening annet enn for en liten eksklusiv gruppe.
Hvis jeg derimot ønsker å kjøre alpinski eller snowboard kjøper jeg et heiskort og begynner å kjøre. Trenger ikke å være medlem av noen alpinklubb.
Ønsker jeg å satse på alpint som konkurranseidrett betaler jeg noen hundrelapper til alpingruppa i idrettslaget og så får jeg være med på treninger med instruktør, samlinger, og får dekket startkontingenter og reiseutgifter. Og får reduserte priser på heiskort.
Ønsker jeg å spille fotball kjøper jeg meg en ball og spiller med kompisene på løkka eller stadion. Har jeg lyst å spille på et seriøst lag melder jeg meg inn i en klubb og får være med på organiserte treninger og delta på kamper hvis jeg er god nok.
Ønsker jeg å løpe orientering melder jeg meg inn i et orienteringslag og får være med på organiserte treninger og treningsløp, og får dekket reiser og startkontingenter på løp.
Samme i hvilken som helst idrett og hvilket som helst idrettslag. Judo, friidrett, boksing, motorsport, seiling, skyting, bowling, alltid det samme: jeg blir mottatt med åpne armer uansett hvor god eller dårlig jeg er.
Hvorfor er golfklubber så sære ?????