Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

P4 tour 2008

robert

over 17 år siden

robert

vet det er tidlig, men er det noen som har hørt noe om hvor de kan bli neste år? vet NM går på vetfold

Logo

over 17 år siden

Logo

Meland og Bjåvann sies det hvertfall

Adam

over 17 år siden

Adam

Blir mye høye scorer og klager fra østlendinger på hvor dårlig Meland er da....

dud

over 17 år siden

dud

meland kan brenne

bud

over 17 år siden

bud

så gjennomvåte greier som Meland brenner ikke

LER

over 17 år siden

LER

Nå må folk skjerpe seg her, meland er en fin bane som det er godt mulig og score bra på.

Meland is the ultimate test!

over 17 år siden

Meland is the ultimate test!

Meland er den ultimate testen i Norge. Spiller du bra så kan du gå under par!

Staale

over 17 år siden

Staale

Meland er fin den, men det er mange dårlige hull der også.

robert

over 17 år siden

robert

nå handler ikke denne tråden om meland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

snappy

over 17 år siden

snappy

Jeg er Vestlendig... Og Meland synest jeg er en meget dårlig golfbane å spille P4-Tour på... Banen er ikke så bra, alt for trang, driveren ligger i bilen på den banen.

Banene ligger langt langt borte fra hoteller osv. Mye kjøring, mye venting dersom startidene for gjengen er litt vanskelige koordinere.

Bjaavann blir bra vettu

goofy

over 17 år siden

goofy

P4-tour avholdes trolig på Bjaavann i uke 22

Vel møtt !

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Tusen takk :-)

robert

over 17 år siden

robert

konge hvis det blir bjaavann. helt enig med snappy......langt unna alt

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Hvis Meland blir for vanskelig for deltakerne på P4 touren bør vel jeg også stryke den på listen over planlagte mål neste års ferietur til vestlandet. :-)

Twiggy

over 17 år siden

Twiggy

Tror også Nøtterøy tenker på å arrangere en p4 tour neste sommer, men er ikke sikker...

golfe rolf

over 17 år siden

golfe rolf

endelig et seriøst innlegg på scangolf:) har ventet lenge, og nå kom det:D

Slutt på skjeberg?

over 17 år siden

Slutt på skjeberg?

Skjeberg må snart ut av P4. Det er ikke verdig touren å spille der nede.

Ernie

over 17 år siden

Ernie

Det må bli mer attraktivt for de beste klubbene/banene å arrangere P4, så vil de nok stå i kø for å få arrangementet.
Skjeberg, Nes og Onsøy burde aldri ha arrangert P4, men når ingen andre vil, så...
For øvrig synes jeg at Meland er en vakker bane, men god? NEi! Da er f.esk. Bjaavann og Holtsmark mye bedre og to nye "golfskatter" vi har fått i Norge som må brukes mer til større turneringer.

booster

over 17 år siden

booster

dersom meland er så dårleg som alle skal ha det til, må dei som spiller p4 vise hvem som er best.. den som takler forholdene best på meland vinner.. alle spiller under like forhold.. meland er ein fin og vanskeleg bane, men kan bli fantastisk kjekk dersom ein spiller bra;)

Værhanen

over 17 år siden

Værhanen

De som ikke takler vær og føre bør slutte med golf og heller begynne med en innendørsaktivitet. Bowling og Curling skulle passe godt for pysete pingler

pro

over 17 år siden

pro

morro at de med 15-25 i hcp uttaler seg om dette.
onsøy osv får skryt av ngf, men det er aldrig noen som spørr hva spillerne mener. Det burde være anonyme skjema til spillere

snappy

over 17 år siden

snappy

Til: Tilskuer

Meland er verd å spille, da tenker jeg selskaps golf på sommeren eller noe.

Meland funker rett og slett ikke som turneringsbane. Den er rett og slett for jævlig tidlig i Mai.. Sliter med svingen mange uker etterpå jeg. Har klart cutten der nesten alle gangene, men gøy er det ikke..

Enig at systemet er galt når ingen vil har P4-Tour. Bedre om Sola GK får den første spørr du meg.

booster

over 17 år siden

booster

dette er eit golf forum der alle har rett til å utale seg å si sin meining! Eg har spelt meland og utaler meg derfor om saken..!

Ja

over 17 år siden

Ja

Booster:

Tross alt så snakker vi her om P4tour og ikke selskapsrunde med Ivar og Lars. Greit nok at du syntest det var gøy å spille dei ned under 18 i hcp, men når eliten i norsk golf skal besøke en P4 tour bør det vere en bane av høy kvalitet, som det er mulig å spille bra på.

Dessuten spiller ikke alle spillerene under like forhold, har skjedd før og kommer til å skje at lokale regnbyer vil ødelegge for enkelte av spillerene.

booster

over 17 år siden

booster

viss banen ikkje e bra nåk fø P4 tour, koffe i alle dager skulle banen vere bra nok for solheim cup? er det lavere nivå på solheim cup? Meland er ein fin og bra bane, sjølv om eg suge i golf, so har eg auger eg kan bruka til å sjå med å finna ut om det er ein fin bane eller ikje! Hcp mitt har ikje noko å seie om ein kan kalla banen bra eller dårleg.. Sjølv eg med 15 i hcp klare å sjå at den å den banen har fine og gode og jamne greener, og om fairwayen er bra osv! så ikje døm ut i frå hcp..

Henke

over 17 år siden

Henke

Med all respekt, spørsmålet om hvorvidt Meland egner seg som P4-arena kan ikke besvares av en 15-handicap´er. Klart man har øyne; en fyr som fikk sin første golfkølle for noen uker siden kan vurdere om en bane er vakker og om greenene er nogenlunde jevne. Det er bare ikke det det dreier seg om for de beste. Med 15 i hcp har man sannsynligvis aldri slått ballen på en måte som avslører de svakhetene som proffene påpeker ved en dårlig bane.

En bra fairway for en spiller med hcp 15 kan være en dårlig fairway for en spiller med 0,1. Man avslører seg når man mener at øyne er alt som skal til for å avgjøre om en bane er bra eller dårlig.

Jeg er ingen scratch-spiller selv, men lærte i sommer at det ligger ganske andre kriterier til grunn når de beste utøverne av dette spillet vurderer en golfbane.

ulven

over 17 år siden

ulven

Skulle vært interessant å vite om alle dere som kritiserer Meland kun spiller der i mai? Hvordan ser banene på Østlandet ut på den tiden? Årsaken til at turneringer legges (og har blitt lagt) til Vestlandet på denne årstiden har jo også noe med klima å gjøre.

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Jeg har spilt Meland både i mai og i juli (P4 eller Norgescup alle gangene). Banen har alltid vært i bra stand når vi har vært der, noen ganger bedre enn andre, men ikke noe som ikke gjør at den beste ikke skulle vinne. Noe tørrere var det i juli, men ikke så veldig.

Banen er vanskelig, ja den vanskeligste jeg har spilt i Norge. Man må være presis og spille med hodet. I tillegg er også været en utfordring da det kan være en del vind. Ofte regner det ikke så mye som man skulle forvente da den ligger utenfor Bergen og de høye fjellene og går dermed glipp av de store nedbørsmengdene. For meg er Meland den ultimate testen, spiller man bra her så kan man spille bra hvor som helst. Ser frem til å komme neste gang og "try to beat the course"...

booster

over 17 år siden

booster

selfølgeleg er det krav til banen! men banen er bra, men det må bygges litt om før solheim cup kommer, men til p4 er meland meir en bra nok.. den er ein av norges vansklegaste baner og poenge er jo å sette dei dyktige spillerene på ein test.. da er meland den ultimate testen... her må ein alltid vere prisis og tenkte taktikk.. flott bane for p4.. alle dei andre p4 turneringene kan jo gå på dei "tørre og lekre" banene..

705

over 17 år siden

705

Støtter Skrens Petrus. Vanskeligste banen og den ultimate golftesten i Norge. Er du god nok på Meland fra backtee (kun noen ytterst få i Norge) så kan du virkelig bli god utenfor landegrensene også. Samme gjelder forsåvidt Bjåvann fra svart tee. Var vel en viss person som satt banerekord der i sommer fra svart som imponerte de fleste.

snappy

over 17 år siden

snappy

VEt ikke om Skrens Petrus er person jeg tror det er, men kan han spille for Arendal.

Meland passer bedre for noen spillere. Spesielt for dem som ikke slår så veldig langt med driveren, men veldig rett. Også de som slår veldig langt med driveren passer denne banen bra for. De legger driveren i bilen, og spiller med jern (Tage, Monson osv).... Men for disse spillerne er ikke Meland bra. Her får ikke disse spillerne som ofte får mye igjen av en lang drive brukt dette overtaket pga de legger driveren i bilen. Derfor får ikke disse spillerne den fordelen mot spillere som Skrens Petrus som ikke er kjent for den store lengden, men linjal...

Å si at at det har vært bra vær på Meland er tull.. Var fint i år, mens året før var det nedbør hele turneringen for meg iallefall.. Ofte ganske urettferdig for mange. Året før det igjen begynnte det å hagle på hull 17. Jeg var på mitt 8'ende hull, og ble heller ikke ferdig før mørket kom. Banen var våty, våt og jævlig våt..

Prater man med de beste spillerne i Norge synest de ikke MEland er noe gøy bane å spille. Det er bare en stor jobb. Mange sliter med pluggede baller som de ikke finner igjen. Spilte med Orveland der et år. Da hadde han 3 LOST BALLER på en runde.. Disse bommet greenen med maks 10 m, og skulle ligget i semi roughen.... Dette er ikke rettferdig...

Og til Booster:
Om tre år vil du sjønne mer av hva vi prater om.. Slikt kommer med årene. At Meland har flotte fairways er et stort tull.. De må ha ballplassering hver gang vi har spilt der oppe jo. Prøv en skikkelig bane som Losby, Miklagard. Larvik, Nøtterøy ++++ så kan vi prates om fairway da heller...

Siste P4-Tour 2008 blir på Nøtterøy, det vet jeg..

booster

over 17 år siden

booster

Eg er fullt med på at det er dritt å spille meland når det regner! Men da er golf ikje så alt for kjekt uansett, men meland speiselt... som du seier, ballen plugger lett osv, men når den er relativt tørr er meland ein fin bane å spille, fin nok til å arrangere p4 meiner eg.. men pluggede baller som ender som LOST ball.. der er eg enig.. ikkje rettferdig..

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Ok, først må jeg si at det faktisk ikke er så veldig mange hull på Meland som er typiske "driver-hull" for meg. Dersom det er vindstille og noen få meter rull så vil hull 1, 2, 3,6,7,8 være hull jeg ikke tar driveren nettopp for å ta hindringer ut av spill. Jeg slår da enten spoon eller jern på disse hullene. Og utenom par 3 hullene så er det da kun hull 5 driveren gjelder for meg fordi her kan man kutte så mye av hjørnet som man tør og tror man har lengde til. På backnine slår jeg driver på hull 10, 12, 16. Dvs jeg slår driver på kun 4 hull på banen. Ikke veldig mye spør du meg og jeg mener derfor at å spille på Meland handler mest av alt å spille med hodet. Hull 12 er kanskje det hullet jeg sliter mest med fordi jeg må ha en kanontreff for å gå over bunkerne dersom det ikke er god medvind.

På baner som man kan være litt "vill" med driveren (f.eks Miklagard eller Larvik) så kan man redde seg inn med godt nærspill. Disse banene er på den måten litt kjedelige fordi man automatisk griper etter driveren på hvert utslag på par 4 og par 5 hull.

Jeg er selvsagt veldig enig i at det ikke er så morsomt å spille i vått vær, men dessverre er det ikke flust med baner å velge blant tidlig i mai, og det må antageligvis bli en bane på vestlandet uansett. Jeg husker med blandede følelser P4Tour på Sola i "sandstorm" for et par år siden.

Snappy

over 17 år siden

Snappy

Jeg mener det er tull å ha første P4-Tour på Meland. Sola er et eksempel på en bane som holder iallefall like høy standard i mai som Meland.

JA, det blåste sykt mye i 2006 på Sola. Men dette var jo litt spesielt. Dette skjer ikke hvert år. Ellers finnes jo Nøtterøy/Larvik (kanskje andre også) som åpner banen sin rundt påske. Disse burde klare å arrangere en turnering midt i Mai

En annen ting jeg kunne tenkt meg var at P4-Tour legges til Lørdag, Søndag, Cut og finale runde MAndag. Da tar man fri fra jobben på Mandagen, og da har man klart cutten og spiller faktisk om noe..

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Interessant tanke med P4Tour på lør-,søn- og mandag istedet for dagens opplegg. Kunne kanskje få med flere spillere med vanlig jobb i tillegg på denne måten?

705

over 17 år siden

705

Hva med pro'am da? På fredagen?Ikke alltid like lett å få med sponsorene til å spille på en fredag og da de kanskje ikke er ferdige før langt ut på ettermiddag/kveld, og dermed ryker muligens helga for disse. Må også huske på sponsorene med tanke på avholdelse av turneringen. Det er tross alt de som bidrar med alle pengene. Uten dem, ingen pengepremier.

snappy

over 17 år siden

snappy

Tror ikke det ville vært noe problem... De er ferdige før klokken 14.00 likevel.. Bruker å være shoutgun start eller iallefall vedlig tidlig start for ProAm.

Er så og si sikker på at dette ikke hadde skapt noe problem.

Kjenner mange som er mye bedre til å spille golf som ikke stiller på P4-tour pga at det tar så mye av jobbe tiden, og de kan heller ikke ta fri fra jobben i ny og ned som jeg kan.

æron badboy

over 17 år siden

æron badboy

Det må da være noen rykter i landet rundt om hvor p4 tourene ender opp neste år?

++

over 17 år siden

++

Vestfold har NM har jeg hørt

eagle04

over 17 år siden

eagle04

1. til Bjaavann GK

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Langt oppe i denne tråden ble det skrevet at Bjaaland trolig skulle ha P4 i uke 22. Betyr det at Bjaaland skal ha den tidligere enn uke 22, eller skal Meland ha den første P4 touren i 2008 også? Og Nøtterøy antas å ha den siste P4 touren?

++

over 17 år siden

++

bjaaland??

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Bjaavann

Æron Badboy

over 17 år siden

Æron Badboy

etter hva jeg har hørt er det sikkert at den første går til Meland og den andre sannsynligvis til Bjaavann

John Dee

over 17 år siden

John Dee

Det ville vært glimrende med Meland i første og Bjaavann i andre! En skikkelig test for våre spillere og vi får se hvem som virkelig er gode og hvem som har jobbet hardt i vinter;)

Får bare håpe ngf følger opp med noen skikkelige gode baner resten av sesongen....

styr

over 17 år siden

styr

har spillt bra på meland, men det er jo et dritt sted for turnering. ingen hotell,langt til banen,ALTID kaldt og dårlig vær+ at der er en dårlig (våt)bane. 1st burde altid være i stavanger,eller bjaavann

uenig

over 17 år siden

uenig

Losby har alltid hatt elendig fairways, med unntak av siste halvdel av august måned, og jeg har spilt rundt 300 runder der siden det startet, og jeg har også spilt a-tour, p4- tour, norske mesterskap osv. i fortiden. Så jeg vet hva man skal sammenligne med. Et ny "stor" tunering til Losby ødelegger bare sesongen for oss medlemmer. Hele fjorårssesongen ble brukt til å "lade opp" banen til "sutre-tutta" og de andre jentene. T.o.m. på KM hadde banemannskapet klart å rufse opp greenene i dagene før, samtidig som roughen var for tjukk og fæl, slik at den måtte tynnes til jentene kom. For tjukk for jentene men perfekt for KM. Merkelige syns nå jeg.
Bra baner for p4 ifølge meg: Miklagard, Larvik, Bjaavann m.fl

Golf

over 17 år siden

Golf

Meland,NM,09.

tjenare

over 17 år siden

tjenare

Hvordan er det mulig og si at meland ikke er en bra nok bane for p4-tour?????

"Driveren må ligge igjen i bilen" hahaha... Uff da! En av de få banene i norge der du ikke kan slå hvor du vil og fortsatt finne ballen.. Meland er den beste banen vi kan ønske oss så tidlig på sesongen.. Det krever faktisk at man kan slå forskjellige slag for at man skal spille bra.. Man møter en front 9 som er helt OK.. du kan fort ligge -2/-3 eller +2/+3 hvis du er en golfspiller som ikke bruker 8slag på hvert hull.. Så skal du ut på back 9 da.. Vinden starter å ta på litt.. Da merker du fort hvem som har kontroll på ballen og vet hvordan man skal spille i vind.. Du får testet deg på alle områder, noe jeg synes er det beste med meland..

Greit, meland kan til tider bli veldig "badebasseng" men det er nesten en given før du drar til bergen.. Har du balltreff som ikke innbærer en lefse på 40cm etter du har slått så går det greit!

Thorp endte på +3 i fjor.. Jeg håper og tror at flere kan gi marius en utfordring i år! Jeg har trua på en slutte score på -1 på en NORSK spiller..

Snakkes på meland!

ra balder

over 17 år siden

ra balder

se NGF nytt nr 2 fra 25. januar, på side 4 står det ett rødt felt og info om at P4 turneringene først blir satt opp etter møte med Nordic League 14 februar. Marker det røde feltet og "dra" det vekk så får du frem det foreslåtte oppsettet fra NGF. Blir sikkert ikke så store endringer ifht dette oppsettet.

ME

over 17 år siden

ME

Nope, Ja. Alle spiller under samme forhold, om de gidder å ta en liten undersøkelsesrunde på banen. Har du sett/spillt den en gang og lagrer det du set i hjernen vet du hvor utfordringene ligger.

Hvis noen av spillerne ikke er vanntette, har de ingenting å gjøre i denne sammenheng.

Nå er det på tide at tidligere overklasse-snobbers avkom, kommer seg ned på jorda og tevler med ekte vikinger :-)

Booster mener at meland er en utfordring, og det bør de beste takle, hvis ikke hva er de da? Takle de norske forhold er et must for å bli NM- mester.

Hvis puselabbene er for sarte, anbefaler jeg en selskapsrunde i Dubai. Kyss fra ;-)

1

over 17 år siden

1

si hva det står da!

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Hver gang ordet Meland blir nevnt i golfsammenheng så bryter det ut polsk riksdag på forumene.
Vi som er som Jehova Vitner i forhold til banen, har vår greie, de som hater banen har like sterkt sin greie.
I begge tilfeller ligger det oppe i hodet. Hvis du kommer til en bane der du vet du vil spille dårlig, spiller du dårlig. Noen baner vet du at det ofte går bra på.
I de fleste tilfeller skyldes det at banen er satt opp slik at den enten passer eller ikke passer den sterkeste.
Noe av det flotteste jeg har sett på Meland var den kontrollen Skrens Petrus hadde da han vant matchplay turneringen der det året de beste spillerne nektet å spille slag fordi det ødela selvtilliten.

Marius er en fyr som er i en annen sfære. Han liker ikke banen, ennå, men han tar utfordringen og gikk tre ganger +1 i fjor uten å spile spesielt bra. Men han ser på det som en utfordring der han virkelig får testet slagene sine.
Mitt tips er at i år kommer han til å gå en runde på 67 hvis værforholdene er med ham. Han er i en annen klasse enn alle andre norske spillere som har vært der.
Går du Meland på +1 på en dårlig dag fra back er du en god spiller. Gjør du det tre dager på rad er det verd å sette en stjerne ved siden av navnet.

Melands virkelige storhet som bane er ikke lett å få øye på hvis ikke du tenker konkuransegolf. På Meland må du tenke på og til dels vite hvor slaget ditt skal ende innenfor en radius på fem meter på utslagene og transportslag og tre meter på innspillene . Hvis ikke du klarer det er du i deep shit og bør holde deg vekke. Hvis ikke du klarer det står du i fare for å bruke over 100 slag. Når det i tillegg er regn og kuling fra vest blir dette enda vanskeligere. Og wannabegolfere blir brutalt avslørt. Hvis det eneste slaget du har i bagen er en draw kan du komme til å bli fullstendig latterliggjort på banens letteste hull - nr. 13. Slår du en draw i sterk vind der er det kun flaks som kan redde deg. Slaget må! shapes.
Den banen jeg har spilt som ligner mest på Meland i så måte er Carnoustie - den stiller akkurat de samme kravene til spillerne. De må vite nøyaktig hvor ballen havner ellers er du i trøbbel. Om du ligger i en slags brakebusk i Skottland eller en myr på Meland, resultatet er det samme. Sergio gikk på 90 på Carnoustie, Tiger på 81 i dårlig vær, men jeg hørte ikke at de klagde på banen.

Noen forteller at golfsvingen lider i ukevis etter at du har vært på Meland. Mitt råd da er å bygge den om fordi den er ikke god nok, hvis du ønsker å komme videre.

Hvis du er en +2 spiller som synes det er stas å spille P4, men har ingen ambisjoner utover det, bør du stille forventningene deretter. 85 er ingen dårlig score på Meland, det er bare ikke en god score. Og på Meland er skillet mellom de beste og de nest beste fryktelig stort.
Som det er på alle store baner verden over.

Hvis du ikke vet innenfor fem meters radius hvor driveren lander, hver eneste gang du slår, så la den bli hjemme for du kan ødelegge hele runden på ett eneste hull. Bruk spoonen, bruk toer-jernet, bruk firer-jernet. Og du vil juble når du ser scorekortet ditt etterpå. Men du vil være mentalt utslitt.

Drøbak er en hyggelig og grei bane der 12 hdcp'ere kan gå på 70 tallet. Men det har ingenting med en tøff golftest å gjøre.

Min favoritthistorie er karen fra Stavanger som kom for å spille Amatour på Meland. Han hadde betalt fly, hotell og leiebil. Dette skulle være helgen. Han brukte 19 slag på det første hullet som er et par fem på korte 436 meter. Han tok det pent og kom inn på respektable 108

Eneste trøsten var at det ikke var banerekord. Det var en som brukte 21 i klubbmesterskapet et år.

Prepare to be Melanized!!

TJ

over 17 år siden

TJ

"Hvis du ikke vet innenfor fem meters radius hvor driveren lander, hver eneste gang du slår, så la den bli hjemme for du kan ødelegge hele runden på ett eneste hull."
- er Meland så tøff at du får mer enn det vanlige ene straffeslaget (taper altså to slag) for lost ball?

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Det har vel ikke vært mye polsk riksdag her på lenge pga Meland før HenrikF prøver å få det til, igjen.

Ubehagelig stort markeringsbehov, HenrikF?

HM

over 17 år siden

HM

"Melands virkelige storhet som bane er ikke lett å få øye på hvis ikke du tenker konkuransegolf. På Meland må du tenke på og til dels vite hvor slaget ditt skal ende innenfor en radius på fem meter på utslagene og transportslag og tre meter på innspillene . Hvis ikke du klarer det er du i deep shit og bør holde deg vekke."

5 meter på utslag og 3 meter på innspill????
Hvor store, eller heller; hvor små greener har dere på Meland? 3 meter feil og deep shit.
Høres ut som det kun er spillere kvalifisert til ET eller PGA Tour som kan klare å spille banen.
Er dette bare vanlig Bergensk skryt eller er det virkelig så vanskelig der?

Gunnar Bullklump

over 17 år siden

Gunnar Bullklump

Hihi, ikke plag HenrikF. Han er ulykkelig forelsket i en dame han aldri vil få.

Mange reagerer slik når de får avslag. Enten geiper de bak ryggen og går videre til neste, eller så blir de avstandsforelsket for evig.

Jeg er redd vi ikke får fred før den dagen HenrikF klarer å nedlegge Meland. Jeg er også redd for at vi aldri får fred...

;-)

ra balder

over 17 år siden

ra balder

Her er den foreslåtte terminlisten på P4 tour, men ifølge NGF vil den kunne bli korrigert etter Nordic League møtet 14. februar: 9-11 mai Meland, 30 mai-1 juni Bjaavann, 27-29 juni, Hauger, 7-10 august Moss&Rygge(Challenge Tour) 14-17 august Vestfold (NM), 12-14 september Nøtterøy og 26-28 september Kragerø(Matchfinale)

Nøktern bergenser

over 17 år siden

Nøktern bergenser

Om non virkelig lurer på at Meland er noe i nærheten av så vanskelig som enkelte her hevder, kan jeg beroligende si at et veeeeldig overdrevet. Det er definitivt ikke en driver-bane, og det blir mye stygge score om man tvilholder på driveren. Jeg spiller der av og til, men omtrent samme netto score om på andre baner. hcp 12

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Netto score?

forslag

over 17 år siden

forslag

match kunne jo vært på meland

netto score

over 17 år siden

netto score

Brutto score - Spillehcp = Netto score.
78 slag brutto - sphcp 6 = netto score 72

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg vet da det. Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan bruke nettoscore som vurderingsgrunnlag for om en bane er vanskelig.

?

over 17 år siden

?

Så virker det kanskje ikke som du skjønner så mye heller gb...Kanskje gunnar bull dust-GBD-, burde bli det nye nicket?

bergenser

over 17 år siden

bergenser

GB: jo, man kan bruke netto score fordi: hvor mange tildelte man får varierer noe, men ikke veldig mye. som regel noen få slag. Meland gir vel et par-tre slag mer enn mange andre, men så vidt jeg husker akkurat like mange om Hauger f.eks.
Når nettoscore på meland er omtrent lik andre baner, betyr det at banen er omtrent så mye vanskeligere enn enkelte andre baner som slopen tilsier. Det er tross alt ganske få slag, og langt fra det monsteret HF framstiller.

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

alt jeg hører nå Henrikf åpner tastaturet er "blablablablabla"......

går det an å snakke om Meland uten å sammenlikne med berømte baner som Carnoustie og Pebble Beach etc?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Da skjønner jeg hva du mener, bergenser :-)

Til ?. Du har nok rett, jeg er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

GB da.... din beskjedenhet matcher ikke din intelligens.....

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Hyggelig at alle har overlevd julen.
Nettoscore???? Er folk så tjukke i hodet eller gjør de seg bare vanskelig. Sist jeg sjekket var P4 en scratch turnering.
Meland har en slope som er altfor høy. 151 fra hvit, 148 fra gul. Det gjør den til den vanskeligste banen i Europa sammen med Val i Lobo i Portugal. Det er bare tull. Den er omtrent på vanskelighetsnivå med Carnoustie (rundt 140) Det betyr at du får altfor mange slag på Meland, noe som gjør at høyhandicapperne koser seg fordi de, dersom de har spilt banen noen ganger, ikke har problemer med å få de etterlengtede poengene sine som de synes å leve for.
For de som teller hvor mange slag de bruker, ikke hvor mange poeng de får, er Meland en utfordring.
På P4 er det en vesensforskjell om du går på 73 eller 78. Det betyr top tre eller bare topp ti. Det er to drivere i skogen så er det gjort. For dusten som går rundt og teller poeng betyr det ingenting. Har han 14 i hdcp kan han til og med få to poeng (poengpar) for en dobbel bogey. For gutta som spiller golf er det en liten katastrofe som en må unngå.
Håper at de innimellom all på dette forumet også finnes noen som har litt peiling.

herikf

over 17 år siden

herikf

den siste linjen skulle ha vært

Håper at det innimellom alt tøvet ....osv. Sorry

HM

over 17 år siden

HM

Enig i at det er scratchgolf fra backtee som gjelder hvis en skal bedømme gode baner mot hverandre. Jeg spiller ikke derfra, men er litt overrasket over dine påstander. Å kalle andre tjukke i hodet etter det innlegget ditt fra 11:08 i går er vel å ha litt dårlig selvinnsikt.

Mener du at 3 m feil på innspill er katastrofe på alle greener, eller?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Yngve, jeg prøver bare å være litt imøtekommende og ikke kalle andre idioter i tide og utide.

En smule ydmykhet kler de fleste ;-)

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Til HM:

Jeg har ikke den tålmodigheten du har. Å begynne å bable om nettogolf i denne debatten er like relevant som å diskutere Frelsesarmeens uniformer i en debatt om det siste børsfallet.
Jeg skal prøve å forklare.
Den minste greenen på Meland er 500 kvm. 20x25 meter. Altså som en tomt du kan bygge et husbankhus på. Men nesten uansett hull så har du en riktig side og en feil side å ligge på i forhold til flagget. Det er forskjell på å ligge tre meter under pinnen og ha en streit putt i oppoverbakke, og å ligge i en vanskelig dyp bunker og med pinnen i nedoverbakke bare tre meter fra deg.
Med tre meter radius mener jeg at du må kunne se for deg en sirkel med seks meter diameter og vite at du er i stand til å lande innenfor den, ellers blir par fort en bogey eller verre.
Dette er slik fordi banen er designet etter spesifikasjon; å skulle teste de beste i Skandinavia. Dette er ikke noe jeg finner på. Dette sto i papirene arkitekten fikk før han begynte på banen, og som Bob Hunt selv sier, "and by God, that's what you've got"
Derfor er det også slik at om du bruker driver bør du vite innenfor en diameter på ti meter at du kan lande den der, ellers er du i en grøft, i en skog, i en myr, i et vann, du kan velge selv, det er like uspillbart alt sammen. Men for dem som har denne evnen ( til å tilpasse slagene etter banen og ta ut de dårlige prosentene) er Meland en fantastisk test.
(Legg merke til at jeg ikke sa en god bane, eller like god som Pebble Beach) Jeg sa en god test. På samme måte som Miklagard fra svart er en glimrende test for dem som slår lengst i Norge.

Meland er en smart spillers bane. Du kan gå fronten på 28 - ni under par. Det er mulig å få eagle på alle de tre par femmene på fronten. Men det viser seg at da er marginene så små at den som prøver på det ofte ender opp med 46, ni over.
Det er Meland-damen i et nøtteskall - og som en av Nobel-kandidatene lengre oppe i tråden skrev, Henrik F er forelsket i en dame han aldri får tak i, og det er riktig. Meland-damen har det vist seg så langt at ingen får has på, men håpløst forelsket har i hvert fall jeg vært, siden første gangen jeg så henne.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, takk for kandidaturet til Nobel-prisen HenrikF. Jeg antar du ikke snakker om fredsprisen ;-)

Uansett - jeg har dessverre ennå ikke fått prøvd "damen" din, men jeg husker du ble veldig glad i en annen som du traff på Gran Canaria. Der har vi ihvertfall en ting felles ;-)

Jeg bare lurte - er greenene på Meland like tricky som på Anfi Tauro? Er de det, skal jeg love å støtte dine "tremetersradius"innspill.

Og enda mer seriøst vurdere å dra til Bergen for å spille golf til sommeren.

Henrikf

over 17 år siden

Henrikf

hei Gunnar Bull

Stort sett er de det. Ikke som hull nummer fem på Tauro, og ikke som nummer syv, som jeg mener er i overkant, men som nummer fire og nummer seks. Da vet du hva jeg snakker om. Nå er ikke lenger Meland greenene så raske som de en gang var. Det er synd.

Tauro er adskillig enklere fra tee til green enn Meland. (Har bare spilt de ni første hullene) Derfor er greenene laget litt ekstreme for å beskyte mot altfor gode score. De tar jo også mål av seg til å være en championship course.

Skulle ønske været lignet litt mer:-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Høres kult ut.

Været ja. Jeg har alltid hatt en drøm om å lage en innendørs fullrange golfbane. Helt til jeg begynte å regne seriøst på hva som måtte til :-)

I forrige uke så jeg på National Geographic at de hadde laget et kjempesvært innendørs mini-syden med sandstrand, innsjø og palmer i Tyskland et sted.

Kanskje det blir mulig i Norge også en gang? Hvis flyprisene tredobler seg, så kanskje det hadde vært både miljøvennlig og bærekraftig...

Lov å drømme ihvertfall :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Dersom Meland er mye vanskeligere fra tee til green enn Tauro, så tør jeg ikke reise til Meland, for jeg spilte 18 på Tauro på tirsdag, og maken til bane som skremmer en høyhandicapper som ikke bestandig slår rett har jeg ikke vært borti.

Greenene er små også, ja, men med raviner, boliger, veier langs med hull og andre mot-stjelere gjør banen til en utfordring hele veien.

:)

Gunnar, jeg får evt. bli med deg til Meland, for sammen med deg virker jeg ganske god innimellom...

:P

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er en avtale. Vi spiller med to baller hver og fører bare den beste scoren. Og så sier vi at Meland var alt for lett for oss :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jepp, og så signerer du på forhånd.... eller... venta..... det er jo ikke papirkort lengre, så jeg kan skrive hva jeg vil, og få KJEMPELAVT HANDICAP!!!!

stiiiiiliiiiig

ME

over 17 år siden

ME

Bullebamsen, jeg vil også være med!! Køddere, løgnere og innbilte lav HCP`ere sjarmerer meg i senk. Dere er kjempesøte :-)

Gi f... å si at jeg slicer som ei slingref..... vi ignorere noen baller i tretoppene eller skauen (de var kun provisoriske)

Dessuten er jeg jo litt oldofil også.........om det er det det heter :p)

Innviter meg med, pliiiiiis.

Gunnar Bullklump

over 17 år siden

Gunnar Bullklump

Oldofil?!? Kødd, løgner og innbildt lavhcp?!? Og Bullebamse!?! ÆÆÆÆSJ!!! Hmm hva sier du Yngve? Han ser ut til å passe inn ;-)

Eneste jeg ikke likte var det med "kjempesøte". Greit med meg, men har du egentlig SETT Yngve?

Vi inviterer ikke hvemsomhelst heller. Hmmm. Dårlig smak, slicer som en slingref... slicer OB, liker å bli invitert til BERGEN... Hmm, jeg lurer på om jeg vet hvem du er...

Ok. Jeg har bestemt meg. Hvis du er den jeg tror, så er det greit. Hvis du IKKE er den jeg tror, er det også greit.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hmm... jeg er meget skeptisk. jeg hater han allerede, og det må jo bety at han er en kjernekar å spille med, så JA, du er med!

velkommen skal du sikkert være.....

ME

over 17 år siden

ME

Kjære Bulleklumpen, du vet neppe hvem jeg er, men jeg er en liten sleip søt snok, som har sett dem jeg er mest nyskjerrig på.

Litt sarkasme må vel tåles............slibrig språk, unskyld ;-) Spør Yngve, det går nok greitt, han passer perfekt............. :-)

Fint at du har bestemt deg, du/dere blir neppe skuffet!! Jeg er den beste av de (innbilt) beste. Det sier endel, og ikke annet enn om egoet!

Jeg hadde positive gener i meg, til å bli helt.........ifra jeg hoppet fra stein til stein i pungen, til min far, til jeg fikk øyne.

For en reklame av meg selv, blir nesten falskt flau, men ALT for dere gutta boys.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Liten, sleip, søt og snok holder for meg. Nå er det bare å vente på våren, og en hyggelig invitasjon fra HenrikF som bør ofre seg såpass at han geleider oss gjennom de vanskeligste passasjene.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nei, jeg har ombestemt meg..... det er for mye komma i setningene til denne "ME"....

jeg orker ikke så mange kommaer på golfbanen. jeg blir hjemme, så får du "bulleklumpen" greie deg selv.

i tillegg, så mistenker jeg nå at ME er en dame, og ikke en kar.... ikke at det er feil i seg selv, men som sagt!!! SÅ MANGE KOMMAER!!!

nope, blir hjemme på Tyripytten jeg!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Yngve, du, er en skikkelig pyse-klyse, som ikke tåler andre, enn, meg,,;-)

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Gunnar B &co er selvsagt hjertelig velkommen når som helst. Gi en lyd noen dager på forhånd så stiller jeg gjerne.

ME

over 17 år siden

ME

Yngve er skikkelig søt selv om han er for feig. Utfodringer finnes de ute. Det selv om man ikke tåler eller forstår kommaer........

GB, Rett han (Yngve) ligger litt lavt for tiden. Utfordringene ligger i kø, om man ønsker dem velkommen.

Uansett hva har han/vi å tape???? Selvsagt er du søt GB, og hallo.... hvilken pingle er din venn Gunnar, Yngve?

Jeg er mannen som elsket Yngve......? Men.... mest deg GB!!!

Who in hell......

ME

over 17 år siden

ME

What in ...... er for Engelsk-elseker, og hvem er glad for det. .......?.-----shop, hva er det??????? Kan ikke folk bruke Norsk navn og utrykk lenger?

Hvor blir det av det eksotiske som norsk narur og språk egentlig er? Vår natur er like unik, eller på annen utrykksmåte. Fabelaktig!!

En fabel. Det koster flesk for enkelte utlendinger å få anledning til å besøke oss........ inkl. svalbard. Men...... Hvor mye betaler vi ikke for en tur til Kenya? Masai-mara+ en kjempeferie på Zanzi?

Ønsker vi, kan de fleste av oss klare den utgiften. Vi kan også glede oss med golf i troiske omgivelser hvis vi vil.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Sov i ro... Slumre inn...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her