Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sving teknikk

vater

over 17 år siden

vater

Jeg sliter som mange andre med å slå ballen så langt som jeg ønsker. Jeg vet at jeg svinger med armene. På denne måten kan jeg komme opp i 135 til 140 meter ved optimale treff med et syver jern.

Dersom jeg forsøker å rotere kroppen reduseres lengden i stedet for å øke. Jeg opparbeider intet spenn i kroppen, høyre armen glir bak på ryggen, balltreffet blir dødt og som regel ikke i sweet spot.

Hva gjør jeg galt og hva bør jeg fokusere på for å få til en god kropps rotasjon og et godt resultat?

Tar gjerne i mot gode råd.

Passauf

over 17 år siden

Passauf

Gjetter på at du slurver med fundamentet. Altså bena dine. Du dreier begge deler i samme retning. Du får ikke spenning i motoren / strikken. Få noen til å holde bena dine eller bruk et speil. Drei skuldere 90 grader i forhold til bena. Kjenner du ikke noe spenn jukser du eller er veldig myk! Dette er ikke hele sannheten, men hjelper en del og kan være en grei øvelse til å begynne med. Hvilken sving filosofi du vil følge bestemmer litt fortsettelsen herfra.

Link

over 17 år siden

Link

Har du spilt brentball eller baseball? Prøv å svinge golfklubben som en baseball-kølle, med fokus på å maksimere kraft med hoftene. Altså, ikke still deg opp for å slå en golfball eller noe, men tenk baseball, med f.eks. 7-jernet ditt.

Legg merke til hvordan du vil la bakerste (høyre) albu spenne seg sammen i baksvingen og være med hele veien til du treffer ballen i nedsvingen, uten å folde seg helt ut før ballen er slått.

For å få bra kraft og fart så må altså albuen være med høyre hofte. Det virker som du har de samme problemene som meg med svingen, men dette hjalp i alle fall meg. Da merket jeg plutselig at hoftene gjorde mye mer jobb for meg.

(Disclaimer: Er selv høy-hcp-er, så ta alt med en klype salt)

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Kanskje du har "vandrende hofte"? Altså at hoften din beveger seg mot høyre i baksvingen? Jeg slet med det tidligere, og det betyr MYE for lengden.

Jeg husker også en kineser som slet med vandrende hofte. Han slo veeeldig kort! (hehe)

jonag

over 17 år siden

jonag

Dette er litt tricky å forklare og fatte. Mange, inkludert megselv har måttet erfare hva som er riktig bruk av kroppen. Noen få bare fatter det naturlig.
Når man kaster en snøball bruker man aldri bare armen og man bruker aldri bare kroppen heller. Man bare kaster snøballen hardt. Tar armen, og kroppen sånn passe bakover og så kaster hardt.. Det er innebygd. Nå er det noen som kaster kort og noen fryktelig langt, så det er forskjeller her og.

Det man vil ha er dynamisk oppvridning. Man vil ha utstrekning av musklene som vrir overkroppen i baksvingen og utløse disse kreftene i nedsvingen. Om man vrir både hofter og skuldre sammen i baksvingen vil man ikke få til særlig dynamisk eller statisk oppvridning, faktisk knapt oppvridning i det hele tatt. Men om man bare vrir skuldre og låser hofter får man bare til en ubalansert statisk oppvridning.

Jeg sier det slik. Man må vri hoftene noe bakover for å ha noe å vri tilbake med. Det er det samme som å ta sats. En muskel som får en liten triggende sammetrekning den ene veien kan utvikle mye mer kraft andre veien enn om den skal aktiveres fra en statisk posisjon (sammenlign spensthopp med og uten sats)

Det er skuldrene som skal vris lengst, så de må du gjerne fokusere på at du vrir godt opp. Men la hoftene få følge naturlig med, men passivt. Ikke vri de aktivt, ikke hold de aktivt igjen, men la dem følge med.

Det er helt normalt for bra fleksible gode spillere å rotere hoftene 45 grader i baksvingen og skuldrene enda 45 grader ift hoftene, totalt 90 grader. Det er ekstremt få som har mindre enn 45 grader vridning av hoftene og fortsatt full skuldervridning.

Link og Passauf er jeg helt enig med og plutselig finner du forklaringen som du forstår med kroppen og ikke bare med hodet og så vil du uten anstrengning få til å slå med bra lengde.

jonag

over 17 år siden

jonag

og NGB

vater

over 17 år siden

vater

Høres spennende ut. Skal ut å forsøke i morgen. Det med hoftene har jeg ikke hatt fokus på. Har forsøkt å svinge litt innendørs i kveld. Noe skjer som jeg ikke har kjent tidligere.

Fortsatt virker dette komplisert for meg. Mener dere at dere gir meg samme oppskriften, men med forskjellige ord?

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Det er faktisk ganske mange som står alt for urolig med hoftene når de skal slå.

For at jeg skulle slutte med det, fikk min pro (Jørn J.) meg til å overdrive vekten på høyrefoten i en periode. Altså at jeg "låste" hoften i høyre posisjon (sett bakfra) FØR jeg begynte svingen.

Dette så rimelig komisk ut, og et par "kompiser" som ikke kan så mye om golf ga meg den perioden tilnavnet SibirKløfta. Slike slengbemerkninger fra bermen må du bare regne med, men resultatet var at jeg sluttet å vandre i baksvingen, og dermed klarte jeg å spenne hoften som jeg skulle.

Som både Passauf, Link og Jonag sier: Bruk hoften som når du kaster en ball. Spenn fra med høyrefoten.

DEN SOM LER SIST LER BEST, SUCKERS!!!

(Siste kommentar var til Camping-Yngve, Gulan og Brune Gunda)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg hadde bestemt meg for å ikke legge inn noen kommentar etter ditt første innlegg NGB GT, og nå ser jeg at det var klokt.
noen av oss er såpass voksne at vi ikke snakker om mobbing i fortiden, mens andre prøver desperat å få til en godbit innimellom, uten å lykkes riktignok.

Vel, det i tillegg til at det er jævla ufint å skylde på Jørn for at du sto med nepa i Sibir, mens venstrefoten din sto på hull 1 på Miklagard.
Det er nemlig en prestasjon uten like å klare å stå sånn som du gjorde uten å bli hjerneskadd. Du kunne faen hakke meg handle taxfree i baksvingen. det sier litt om hvor skakk du var(er).
Nå har vi jo ingen bevis på at du ikke ble hjerneskadd, og jeg må jo innrømme at jeg lurer innimellom, men du fungerer jo(stort sett) i hverdagen i allefall, så vi får ta den diskusjonen etter at du har tatt pillene dine.

Bermen sier du? tror du at det å eie en 20 år gammel Ford Fiesta løfter deg ut av bermstatusen?

hihihihi

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Jeg antar forrige innlegg av Camping-Yngve (aka Primus Motor) taler for seg selv.

Slutt med tøvet ditt, Yngve. Dette er et GOLF-forum!!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

du er så barnslig NGB GT......

I spit in your general direction.....

Eigil

over 17 år siden

Eigil

tenk å kalle Thomas for Gulan.... som om han kan noe for at han er importert!!

Megamann

over 17 år siden

Megamann

Yngve: Your mother is a hamster, and your father smells of elderberries! I fart in your general direction. You so called Arthur King... plrrth

NGB GT aka Sibirkløfta aka Tenkeren (hihi): klapp igjen.

Megamann

over 17 år siden

Megamann

Dessuten burde Gulan deporteres.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hihihiihiiii....

vater

over 17 år siden

vater

Takk for gode råd, til Jonag spesielt. Jeg har fått en helt annen forståelse av hvordan hofte bevegelsen skal fungere. Dette funker. Tror nok du kunne plukket av meg mange andre uvaner med din innsikt.

Har vært på rangen i dag. Selv med 6gC, vind og regnbyer gikk det veldig bra. Dette blir spennende.

jonag

over 17 år siden

jonag

Men som NGB også prøvde å si. Ikke for mye hofter. For mye hofter kan det bli om man ikke har kontroll på balansen eller om man har såkalt cowboy-ben.
Balansen skal være innenfor føttene sier jeg. Det betyr at du aldri må skyve vekten slik at balansen begynner å tippe over til høyre i baksvingen for da får du den aldri frem igjen.
Med Cowboy-ben mener jeg at knær og bein ikke skal danse eller sjangle for mye i svingen. De får lov å flexe noe for å skape en naturlig sving, men om de danser for mye vil de ikke gjøre jobben sin. Jobben er å holde balansen og å holde igjen hofta passivt = skape spenn.

En golfsving starter nedenfra og opp og dermed må beina bevege seg minst, hoftene noe mer, skuldrene enda mer og armene mest i en golfsving. Stå stabilt med beina, ikke dans for mye med dem, la hofta være myk og responsiv og bruk skuldre til å skape baksvingen..
Og nedsvingen kan du gjerne starte undenifra og opp...

Hyggelig at det hjelper !

vater

over 17 år siden

vater

Hei igjen,

Trenger litt flere teknikk råd.

Hva er det som gjør at en "blokker" slagene og at henderne ikke "går over" slik som de skal, og at resultatet blir mye kortere ballflukt enn en håper på? Hvordan skal jeg visualisere og trene for å få dette til å fungere slik som det skal?

jonag

over 17 år siden

jonag

mener du at du pusher den eller fader/slicer den til høyre ?

Det er fort gjort å ikke ha kontroll på balansen og vekten i nedsvingen. Om man ikke får vekten frem over ve fot før man slår ballen blir man hengende bak ballen med altfor mye av kroppen. Det ser nesten likt ut som et godt slag, men hendene vil bli holdt åpne og man blokker og slicer eller flipper og hooker.

Ikke gå med for mye vekt bakover i baksvingen, eller kort ned baksvingen. Nøkkelen er kneet, spes høyre. det må stå imot presset og stoppe vekten slik at den ikke sklir på utsiden av hø fot i baksvingen. da er du lost... Om du prøver å kaste stein vil du aldri miste vekten bak slik. du vil heller aldri oversvinge... kast stein og føl på dynamikken. det er mye godt å hente der for golfsvingen...

vater

over 17 år siden

vater

Høres fornuftig ut.

Jeg slår stort sett beint med bra balltreff, men sliter med lengden. Jeg føler liksom at håndleddene bare roterer halvt i framsvingen og slagflaten på køllehodet peker oppover mot himmelen i stedet for å lukke seg etter at ballen er truffet. Håper dette var en forståelig forklaring.

jonag

over 17 år siden

jonag

Det er omtrent samme sak som jeg forklarte. Du får ikke rotert nok. Noe stopper og dermed kommer køllehodet og venstre håndledd bøyer seg fremover. Vanskelig å treffe rent også...

Du må få hendene foran ballen når du slår, få vekten over på venstre side og slå ned i ballen fra innsiden.
Noen får hendene frem ved å dytte dem dit og stå imot med rett venstre ben, noen andre roterer overkroppen mer og hoftene enda mer for å få ve arm rundt og foran.

Dette med å henge bakpå er 90% av alle hobbygolferes problem. Det gir høye slag, duffer, toppingser, slice, hook. Selv om du klarer å få vekten frem kan fortsatt armene/rotasjonen stoppe opp.

Venstre håndledd og underarm skal rotere i golf, mest mulig naturlig. Og håndleddet skal nesten ikke bøye seg fremover, det skal være rett stort sett hele golfsvingen. Noen roterer kroppen mye og får da automatisk mye rotasjon av hånden, noen roterer mindre og må da enten dytte hånden frem eller krysse armene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her