Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

bounce

booster

over 17 år siden

booster

Hei! lurer på å kjøpe meg nye wedger, men har høyrt mykje snakk om kor mykje bounce det er i køllene.. noen som kan forklare meg dette? i tillegg.. kas bouns på hvilke køller? foreks. sw vs lw?
takker for alle seriøse innspel!

booster

over 17 år siden

booster

*og ka bounce på kva forhold!!

What?

over 17 år siden

What?

Prøv å søke i forumet på wedge, bounce, grader o.l. så finner du garantert mange forklaringer. Har blitt diskutert flere ganger før :o)

veggiss

over 17 år siden

veggiss

lite bounce: kortklipt fairway, bunkere med lite sand eller hard sand.
mye bounce: fra en flyffy lie og bunkere med mye eller myk sand.

booster

over 17 år siden

booster

okey, det hjalp meg ganske så langt på veg.. men kva er vanleg på dei forskjellige wedgene? pleier sand å ha mye eller lite bouns td? og kva me lobb?

jonag

over 17 år siden

jonag

SW har fort 12 grader. LW har fort bare 6. Mye bounce er over 8-10 og lite er under 6.

Stort sett tenkes SW brukt i løs sand og er derfor vanlig 12. LW er tenkt brukt på gress og har ofte lavere bounce. Mange merker har mange muligheter med lavere bounce i SW og høyere i LW.

noe under 4 er vanskelig å spille med og noe over 15 bli klumpete.

Bounce og sålens utforming er en egen vitenskap...
Bredere eller smalere såle
kurvet eller flatere fra hel til tå
utbulingen i sålen nærmere eller lenger unna facen

Sjøl liker jeg mindre bounce og at jeg kan åpne kølla uten av bouncen i helen reiser kanten på kølla opp.

booster

over 17 år siden

booster

hmm, ja, det siste e eg med på..!! men er og redd får at det kanskje vert for lite bounce, dvs graver seg fort ner i i fairway? men 12 va kanskje litt i høgeste laget?

jonag

over 17 år siden

jonag

12 er veldig ofte det du får på en SW. det finnes mange wedger som er slipt slik at helen ikke reiser opp kølla. Den har den bouncen som skal til uansett.

Dersom du spiller løs sand og tar relativt dyp torv trenger du endel bounce. spiller du hard sand og tar tynne torver kan du med fordel spille med mindre bounce.

booster

over 17 år siden

booster

hmm, okai! takker for svar;) no veit eg ka eg skal sjå ette når eg skal kjøpa wedger:D takker jonag;)

booster

over 17 år siden

booster

Jonag: Eg har no plana om å kjøpa 50* 54* og 58* wedger.. Noen forslag på kva bounce eg skal velga på dei 3 wedgene? eg kan velga mellom 50*\8 , 54*\10 eller 14, 58*\8 eller 12.. takker for svar;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her