Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fra konge til bonde

Stian

over 17 år siden

Stian

I sommer har jeg trent masse på nærspill, da jeg fant ut at det ikke bare var nyttig, men vel så artig å trene på. Chipping fra 5-30 meter, lave, høye slag, alt mulig. Klarte å plassere de i stor grad i området jeg ville ha de i. Aldri shanking, duffing i 1 av 25 forsøk..

Nøkkelen fant jeg ut at lå i aktive ben og aktive, loose, hender.Det virka som om hva jeg enn gjorde, fungerte så lenge nevnte elementer var med på leken og beveget seg aktivt.

Så forrige uke, rett før jeg skal spille en helgeturnering så skjærer alt seg. Jeg klarer ikke en chip om så livet hadde stått på det, 90% av slagene shankes til høyre(er høyrehendt), noe som resulterte i sinnsykt mange putter godt utenfor green, da alt annet ville endt i større katastrofer. Og der puttemuligheten var til stede, endte det i katastrofe.

Har prøvd å finne ut hva som er problemet, for langt ifra ballen, for langt bak i stance, for langt foran, for lavt grep...ALt er prøvd men ingenting gir resultater.

Noen som kjenner seg igjen og har en bulletproof løsning på det hele, alle tips utenom en lobotomi mottas med takk..

Jeg skal IKKE avslutte sesongen uten å kunne chippe.

- Stian

Stian

over 17 år siden

Stian

Oki, kanskje ikke Konge, men jeg følte meg iaf som en i forhold til andre deler av spillet :)

jonag

over 17 år siden

jonag

Sjekk hvordan du bruker håndledd. Kanskje du ble for aktiv og roterte ve hånd for mye (flat bak) eller motsatt vinklet det for mye (høy kølleføring bak). Bedre å føle at det er armer og skuldre som bestemmer enn håndledda.

Xo

over 17 år siden

Xo

Hatt noe av det samme problemet (var nysgjerrig som F).
For meg var løsningen enkel:
Keep your head down!!

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

Stian,
Høres ut som du forklarte hvordan jeg chippet og pitchen en periode i fjor:) Uansett hva jeg gjorde så gikk det til høyre, forklaring for meg var at arma og kroppen kom i utakt d.v.s hofta kom igjennom og armene hang etter og da åpnet selvsagt køllehodet seg og jeg slo vakre bananer ut til høyre. Løsningen for meg var å holde hofter og ben litt igjen en periode altså mindre aktive til jeg fikk igjen litt selvtillitt.

Nå tenker jeg ikke på det lenger så nå går det bare på feeling etter hvor langt jeg skal, eg. hvilke fart på armer, hender og hofter.

Var nok bare som vanlig at det var hodet som kom iveien:)

Stian

over 17 år siden

Stian

Takker for tips.

Prøvd å være litt mindre aktiv med ben/hofter i baksvingen, og det ser ut til at deler av problemet var der, at jeg rett og slett var for lealaus. Dette kombinert med at jeg hadde en altfor stor lagg i håndleddene i nedsvingen, slik at jeg lede køllehodet altfor mye.

Det begynte å gå veien igjen igår, men merker at jeg har en vei igjen å gå.

Helt sprøtt hvordan golf er, og hvordan en del man har sånn under kontroll bare blir borte..

Bin bin

over 17 år siden

Bin bin

Det er veldig farlig å ha aktive håndledd og aktivt fotarbeid i nærspill. Noen få proer lærer bort det for å få mer følelse inn i slagene, men jeg har ikke særlig tro på det.

Jeg har fokusert på stive håndledd, vekten på fremste fot (lettere å slå ned på ballen) - dette fører til lavere slag med veldig mye spinn i seg.

I stancen fokuserer jeg påat hendene mine settes til høyre for venstre kne, men foran ballen. Trenger jeg mer høyde går jeg litt mot høyre og hendene rett over ballen. Men istedenfor å endre stancen så veldig mye bruker jeg heller forskjellige køller.

Et godt tips jeg fikk fra en pro var å holde høyre hæl i bakken gjennom hele slaget. I begynnelsen føltes det som mindre følelse, men etterhvert fikk jeg mer konsistent balltreff.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her