Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lengde fra matte vs gress

Link

over 17 år siden

Link

Nå gir jeg snart opp.

På matte klarer jeg å slå ca 130-140m nå med 7-jern, men straks jeg kommer på gress, så låser det seg. Pitch går omtrent 90-100. På banen mister jeg 10-20m på alle jern fra 7 og opp.

Ballbane fra matte er omtrent 50/50 fordelt på lengde/høyde, altså en bue. Har forsøkt med noen protimer på dette og regner med at svingen er problemet.

Når jeg slår på gress, så forsvinner det omtrent 10m med en gang med 7-jernet, og 5-jern kan jeg bare glemme, 7-jernet går like langt. Mulig jeg kommer for bratt ned på ballen?

Kan også nevne at fairwaywood og rescue går greit på matte, mens disse resulterer i kjempeslicer på banen.

Noen som har hatt det slik og funnet ut noe?

Prøver uansett en annen pro til uken for å se om en forklaring på svingfeil med en annen innfallsvinkel kan hjelpe. Er nesten så jeg lurer på om jeg har en rangesving og en banesving. Sukk.

Kan det være noe med at ballen begynner høyt, og detter ned, i stedet for et "svosj", hvor ballen stiger mye langsommere?

Blir vel flamet nå, men jeg begynner å bli desperat :)

jonag

over 17 år siden

jonag

Du må svare meg på:
1. Hvordan ser torven ut på banen ?
-Er den dyp eller grunn
-Starten den før eller etter ballen
2. På matte, hvordan føler du treffet ?
-Er matta veldig hard og du dunker ned i den
-Er du ikke borti matta noe særlig
3. Hvordan føler du det når du treffer ballen bra ?
-Er ballen myk eller er den hard som stein selvom du slår PRO V1

Jeg mener at matteutslagstrening og for mye trening med driver og fokus på lengde på den ,ofte gjør at vi lærer oss for mye å plukke ballen for flatt fra underlaget. Alle jern må angripe ballen på nedadgående vinkel for å slå solid. Jo mer loft, jo bedre slår man ballen med en plukkesving, når man treffer ! Men det blir ikke så mye spinn av det. Jo lenger jern som man plukker ballen slik med, jo vanskeligere er det å launche ballen. Fra pegg virker slagene alltid bedre.

Nøkkelen til god ballbane er nok spinn. For å få spinn må 2 ting være til stede:
1. Man må treffe ballen først !
2. Man må angripe ballen slik at tyngdepunktet til kølla angriper ballen på vei ned og under midtpunktet av ballen.

Jo mindre man angriper ballen på vei ned, jo vanskeligere er det å få tyngdepunktet til å angripe ballen under ballens senter og jo mindre plass er det for køllehodet/sålen å komme mellom bakken og ballens sentrum

Den siste faktor er køllehastighet. Jo mer jo mer spinn !

green

over 17 år siden

green

Godt svart, jonag. Skulle ønske du var min pro :-)

jonag

over 17 år siden

jonag

Ekke pro :-)

Men, å forstå fysikken og årsak virkning skal jeg få til, men fy søren så vanskelig å psykisk få til å alltid slå ned i ballen skikkelig. Dels er det et spørsmål om svingteknikk, men jammen er det viktig å ha fokus på å oppnå akkurat dette. Det er så lett å bli sløv og begynne å flate ut svingen og plukke ballen.
Alle vinkler i kroppen vår er horisontale når vi ser på golfsvingen mot ansiktet. Ballen skal jo frem og opp, hvordan kan det da være fornuftig å slå ned i mot bakken da ?

Jo slik er det bare, så sett igang ! Smør den ballen skrått frem ned i bakken som en spiker for alle køller. Glem dette med å slå opp med driver, det er lurt det, men de resterende 13 køllene bør ta ballen på vei ned. Selv putter...

green

over 17 år siden

green

Kjære jonag. Forstod at du neppe er noen pro. Ikke fordi du ikke kan, men at du gjennom dette forumet, gjør de fleste overflødige :-)

Har mer en gang lest dine råd, for deretter trene på egen eiendom/og bane. Det har alltid kommet noe godt ut av det.

Hadde tidligere samme problem som Link, og enda sitter noe igjen, men trening og atter trening, etter en klok golfers anvisninger, har gitt resultater.

For et år siden kunne jeg bare glemme å havne på greenen etter to slag på et par fire hull. Nå klarer jeg det av og til.

Hvis jeg bommer stygt er det grunnet duff, eller at jeg treffer over midten av ballen. Hva gjør jeg da feil ?, eller trenger jeg briller :-)

doc

over 17 år siden

doc

helt enig, jonag ruler- alltid fine tips fordi han forstår seg på mekanikken. Bra.

Mike Slicen

over 17 år siden

Mike Slicen

Fant disse to videoene på youtube. Hjalp mye på lengden

http://www.youtube.com/watch?v=44fev4wqC6U
http://www.youtube.com/watch?v=nE_2-WSU6F4

jonag

over 17 år siden

jonag

Rødme-rødme..

Særlig !... Jonag liker skryt og rødmer ikke :-0

Veldig hyggelig å høre at det hjelper noen.

green
Vet ikke om briller hjelper, men om du har synsfeil kan det gå ut over dybdesynet. Feil i dybdesynet kan påvirke balansen og så kan det bli mindre nøyaktig. På den annen side klarer blinde spille golf...

jeg har ett svar. Om køllehodet er på vei opp inn i ballen er det forferdelig vanskelig å treffe ballen rent. Bare tenk. Om køllehodet kommer flatt inn i ballen langs bakken, så er 1mm for lavt nok til at en liten døff er der. Om køllehodet kommer helt vertikalt ned i ballen er det umulig å treffe bakken før ballen. Litt teoretisk rart, men det er det som er cluet. Når kølla er på vei nedover mot ballen så er marginen for rent treff flere ganger bedre enn å slå flatt eller for ikke å snakke om å slå litt opp i ballen.

Det vanskelige er å vite om man slår opp i ballen. Derfor er tipset hver gang man ikke føler man slår ballen godt å gjøre følgende:
legg ballen litt bak i stancen. Sving 3/4 og slå ballen med god kroppsbruk og pass på at hendene er godt foran ballen og køllehodet når man treffer ballen.
Om man da føler mye bedre treff og finere ballbaner, ja så flytt ballen fremover til normal stilling, kanskje svinge litt mer full sving eller om man får bra lengde likevel, behold den 3/4 følelsen. Dersom man da slår ballen bedre så er det fikset...

Å slå ned på ballen handler mest om å få køllehodet til å henge etter lenge og få en sen release. Det tar tid å mestre, men et godt slag er verdt slitet...

Guggen

over 17 år siden

Guggen

Jonag er en av de få som klarer å holde seg saklig på forumet.
Må si det er nok av de som 3-5 innlegg klarer å spore av, å bli usaklige.
Jeg leser det Jonag skriver.

Eirik

over 17 år siden

Eirik

Jeg finner det helt motsatt av det du sier Link, jeg slå mye bedre fra gressutslag enn ifra matte, føler at jeg misser all kraften viss jeg slår nedi matten, mens på gressutslag gjer "bakken etter" og jeg tar torv. Det resulterer i ett bedre slag.

jonag

over 17 år siden

jonag

Enig Eirik. Samme her. Trener ikke range...

Link

over 17 år siden

Link

Ahh, her var det mye snadder. Har en jobb akkurat nå som gjør at jeg stort sett trykker space en gang i timen, og så er det tilbake foran garderobespeilet med golfkøllen. :-)

Merker at jeg stort sett treffer bakken rett før ballen eller tar den veldig tynt, avhengig av dagsform. Som jonag sier, så treffer jeg ballen greit fra peg, men som sagt, når den ligger på gress er det verre. Ballen føles hard selv med myke baller.

Dog, det er håp!

Har hatt to a-ha-opplevelser nå. Det ene var tipset fra Jonag i en tidligere posting om vinkling av venstre håndledd, altså ikke cocking av håndleddet, men å få det flatere i baksvingen. Det gjør det mulig å komme innenfra og ut uten å gjøre ville ting i nedsvingen. (Vel, høyre for meg, jeg er venstrespiller.) Det andre var Martin Hall-videoene. Gud bedre som den mannen kan forklare; selvom jeg tviler på at han klarer å formulere det like bra skriftlig som Jonag!

Relé og hengsel-scenene var geniale.

Som venstrespiller som egentlig er høyrehendt så er det en del ting som ikke faller helt naturlig når det gjelder håndledd. Mitt venstre håndledd (høyre for dere vanlige) ble _aldri_ satt ordentlig, noe som gjorde det umulig å få kontroll over køllehodet før release. Det går mye bedre nå, og jeg merker at jeg kan bare la armene følge etter. Prøv en golfsvingen uten å sette høyrehåndledd (venstre for meg), og dere har hva jeg har drevet med i et nøtteskall.

Så, nå blir det
a) Setting av høyre håndledd (min venstre)
b) Få med meg bakerste albu rundt og før kølla (og ikke extende den før balltreff)

Hvis proer heller hadde sagt "Få med deg albuen og bevar knekken" og ikke "Få med deg armene", "Vær 'connected'" osv, så hadde det vært mye enklere. Det er ikke mulig å lure albuen rundt kroppen på en enkel måte; det er derimot veldig enkelt med armene.

Tusen takk, kommer tilbake med rapport senere i kveld, hvis jeg får lurt meg ut en tur her.

jonag

over 17 år siden

jonag

Vil det si at ditt venstre håndledd ikke ble særlig bøyd i det hele tatt i baksvingen ? Da blir det mye tull ja.

Link

over 17 år siden

Link

Da ble det litt bedre, ja. Med litt mer bøy i venstre håndledd og jeg tror jeg fant "powerlinen" min i svingen, så går det jevnt over bedre.

Men jeg lurer på en ting: Med jern, hvor skal en ha hendene i forhold til ballen? Skal en ha hendene foran ballen? Jeg lurer på om jeg får litt slappe slag jevnt over med å ha hendene rett over ballen, i stedet for foran. Er det riktig? Orker ikke legge meg til flere uvaner nå :)

Link

over 17 år siden

Link

Med powerline så mener jeg at når jeg får med bakerste albu foran bakerste hoftekam, så gir det plutselig mening å svinge med hoftene og releasen kommer mer naturlig. Wohoo. Fremgang :)

jonag

over 17 år siden

jonag

Hendene bær være litt foran ballen med alle jern. Det er årsaker:
1. Når hendene er foran så betyr det at køllehodet ikke har klart helt å ta igjen hendene og har hengt etter lenge. Sen release=bra
2. Når henden fortsatt er foran så er skaftet lett bøyd bakover. Det betyr også at køllehodet er på vei skrått ned mot bakken. Dette gjør det lettere å treffe ballen istedenfor bakken, lettere å få solid treff fordi tyngdepunktet angriper under senter.
3. Hender foran, skaft bøyd bakover, loftet til kølla er effektivt lavere og man får lavere utgangsvinkel, men siden treffet er solid blir det også bra spinn, så man får lavere slag med god spinn.

For mye hender foran gjør at man ikke maksimerer akselerasjon og hastighet i treffet, får for lav ballbane og kanskje må holde igjen releasen for lenge.

Litt foran er tingen.

En ting. Det er viktig at når hendene er foran bør din høyre hånd (du er links, for oss andre er det venstre hånd) enten være flat eller lett bøyd bakover. Aldri bøyd fremover. Din venstre hånd må gjerne beholde bøyen du akkurat har lært den, eller iallefall noe av den. Om du retter ut venstre hånd for tidlig klarer ikke høyre hånd å motstå bøy feil vei og det blir umulig å få henden foran ballen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her