Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Utdeling av Grønt kort

aroslaff

over 17 år siden

aroslaff

Er det ikke lenger slik at det kreves slagferdigheter / etikette / regel-kunnskap for å slippe ut på golfbanen?
Hadde årets største mareritt på Lørdag på Holtsmark. Kom i ball med 2 damer som overhodet ikke kunne noe som helst om golf. (De var ikke Holtsmark medlemmer)
Er det slik at klubbene nå er så desperate etter nye medlemmer at de bare deler ut kort i øst og vest??

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Begge mine foreldre i 50-årene fikk Grønt Kort etter et helgekurs. Jeg lar det være med det. Heldigvis så begynner de nå, et par år etter helgekurset å ligge på tilnærmet Grønt Kort nivå.

Endelig

over 17 år siden

Endelig

Hvis det er tilfelle at de deler ut kort uten opplæring, så støtter jeg det fullt og helt. Det grønne kortet er bare en diger unødvendig hindring mot at folk begynner å spille golf her i landet. Har selv spilt mye i USA hvor det ikke finnes noe grønt kort og det er ikke noe større problem med uvettig oppførsel der enn her hjemme. La folk begynne spille golf, så vil de aller fleste lære etikkette og regler etterhvert.

Golf for alle. Endelig.

jonag

over 17 år siden

jonag

Enig !
Det hadde vært nok med en liten seanse på regler og etikette. Spes dette med spillehastighet, å slippe igjennom og sikkerhet. Skulle ikke være noen praktisk prøve. Selvom amn trenger 100 slag så hva gjør vel det om man plukker opp og evt slipper folk igjennom ?

bedre om man solgte et GK-kurs med teori, praktisk opplæring, gå noen hull, leie av golfsett og få et antall prøverunder på kjøpet. Alt til ca 1000-1500 spenn...

aroslaff

over 17 år siden

aroslaff

Kommentar til Endelig og jonag:
Det er helt klart at dere ikke kan forestille dere ferdighetsnivået til de nevnte spillerne. De hadde neppe under 200 slag. Bare luftslagene telte over 72.
Jeg er enig med dere på et punkt:
Det må gjerne leveres ut grønt kort på et tidligere stadie, men da må dette kortet kun gjelde for korthullsbaner.

What?

over 17 år siden

What?

Helt enig med Endelig og Jonag. Har også spilt mye i utlandet der de ikke har grønt kort, og det fungerer så fint som bare det.

Ut med grønt kort, og ut med handicapsystemene så blir det helt fantastisk :o)

endelig

over 17 år siden

endelig

Til aroslaff:
Skjønner at du har hatt en kjedelig runde, men grønt kort-ordningen hjelper ikke mot dette. Her er det snakk om holdninger til det å spille golf sammen med andre og det lærer man tydeligvis ikke når man tar grønt kort.

Derfor kan man like gjerne fjerne kurset og bruke energien på fadderordninger, frivillige kurs i etikette etc på banen. Så kan de som er interessert i å lære litt melde seg på. De andre vil alltid ødelegge noen av rundene våre, med eller uten kurs. På denne måten kan vi øke rekrutteringen og unngå at banene rundt om kring begynner å gå konkurs som nå. Så får man heller sette handicapgrenser på noen baner eller noen tidspunkt hvor vi som er litt bedre kan spille når vi vil unngå nybegynnere.

Hvorfor man skal trenge et langt kurs for å gå rundt en av våre tomme baner midt i uka er for meg helt uforståelig.

Kaare

over 17 år siden

Kaare

Det virker som det er blitt lettere å få grønt kort med årene. Når jeg tok det for 15 år siden var det veldig formelle tester og en følte virkelig en gikk opp til eksamen. Når kona tok grønt kort i sommer var det helt andre andre forhold. På teorioprøven satt de flere sammen og diskuterte hva som var riktige svar, mens slagprøvene ble tatt som en treningsøkt. Det var ingen som sjekket at de faktisk nådde kravene. Baneprøven var ganske lik, men det var valgt ut de aller letteste hullene og det ble gitt 2 ekstra slag, selv om slope ga at 36HCP gir 1 ekstra slag. Det siste er sikkert OK i forhold til reglene, men gjør det enklere å få grønt kort.

Personlig synes jeg ikke det gjør noe at det har blitt lettere å få grønt kort. Det er viktig å få folk med på banen mens interessen er størst. Klubbene bør supplere banetrening i sine introduksjonsprogram. En fadderordning er veldig bra, men krever mye frivillig innsats fra medlemmene. Det er derfor viktig at alle etablerte spillere også tar et ansvar for å veillede uerfarne spillere når vi møtes på banen. Jeg har selv spurt om det er OK at jeg gir litt veiledning når jeg spiller med GK-personer. Jeg er forsiktig med å si noe om spillestil, men gir gjerne tips om etikette og regler. Det har alltid blitt veldig godt motatt, og jeg er sikker på at de fleste er mer redde for å gjøre feil og bli sett ned på, enn at noen forsøker å hjelpe de i riktig retning.

0 problem

over 17 år siden

0 problem

I vår klubb får alle som vil grønt kort bare de klarer det teoretiske. Ingen har strøket noen gang på det praktiske.

Slik skulle det vert overalt.

Kan de så kan vi

over 17 år siden

Kan de så kan vi

Hvor mange land praktiserer grønt kort og hvor mange land gjør det ikke?
USA, Canada og Strobritannia er tunge golfnasjoner der det bare er å leie utstyr og hakke i vei.
Tenk om man skulle kreve hvitt kort for å gå på ski, eller blått kort for å kunne sparke fotball...
Man kan spille Old Course på St. Andrews uten noen gang å ha tatt i en golfkølle, men for å slippe ut på små 6-hulls golfbaner på steder som ikke står på kartet engang må man sertifiseres og testes!!??
Helt OK at baner med stort trykk stiller krav til Gk eller hcp, men det burde heller være unntaket enn regelen. Man trenger ikke GK for å spille baner som Hurum, Vikersund, Preikestolen, Selje, Salten eller Herdla

Passauf

over 17 år siden

Passauf

Litt snodig at det er viktigere med riktig lengde og farge på sokkene enn at du faktisk kan få ballen ut på fairway. Vi kan umulig være helt som vi skal i vår idrett. De fleste klubbene har vel et avslappet forhold til kleskode. Det viktigste må være å spre inspirisajon til å møte utfordringene sporten har å by på. Sikkerhet er nummer en. Egen og andres. JEg er tilhenger av å gjøre terskelen til vår sport så lav som mulig. Samtidig er jeg opptatt av at vi tidlig er ærlige med de unge om hva som skal til av innsats og disiplin for å drive seriøst med golf. For hobbygolferen er etikette viktig. Spesielt rutiner på banen som påvirker spillehastighet. Hvilket teknisk nivå man øsnker å være på må være opp til den enkelte. Ja da, det er slitsomt med maset om spillehastighet. Men det er et uomtvistelig fakta at vi må dele samme bane alle sammen. Vi kan altså ikke gjøre akkurat som vi vil når som hest.

What?

over 17 år siden

What?

Nei, enig i det Passauf. Men det burde holde med at klubben henger opp en lapp med regler som inneholder bl.a. sikkerhet, spillehastighet og at man skal slippe igjennom raskere spillere. Hvis disse reglene blir brutt kan man be folk om å gå av banen. Det bør ikke være nødvendig å bli stoppet på 1.tee av at man ikke har grønt kort. I alle fall ikke på alle de mindre banene som ikke har særlig trykk. Skjønner at enkelte bane vil sette handicapkrav, men at det skal være et krav over alt er helt tullete etter min mening.

Olle

over 17 år siden

Olle

Er ikke så sikker på at det har blitt enklere. Når jeg tok grønt kort midt på 90'tallet, så ble kurs og teoretisk / praktisk prøve gjennomført på ca 3 timer.

espenaskeladd

over 17 år siden

espenaskeladd

hos min klubb trykker man flest gjennom grønt kort og ingen skal stryke. poenget er å få solgt flest andeler til grønnskollingene helst . Hvor alle andelen kommer fra vet jeg ikke siden taket på andeler skulle vært nådd for 2 år siden regner med en dundrene konk i løpet av 2008 .

green

over 17 år siden

green

For endel måneder siden tok en herremann fra Oslo golfklubb opp problemet ang. grønt kort kurs.

Han møtte massiv motbør, jeg mener å huske at han fikk rundt 100 svar fra mer eller mindre sinte/til dels agressive debattanter.

Uten å vite, antar jeg at han kansje skrev det han gjorde, for å provosere litt. Ellers er jeg ikke i tvil om at han innerst inne mente, og sto for det han sa.

Etter hukommelse: Grønt kort er kun blitt enda et virkemiddel for å få mer penger inn til klubbene. De er blitt både dyre og mer tidskrevende. Folk bruker ikke mer sunn fornuft, selv om de er blitt drillet i etikette, en folk han møtte i ski-løypa. (slippe forbi etc.)

Hvorfor blir det ikke krevd sykkelkurs for å delta i tour de france? Er det mindre farlig, eller mindre nødvendig for utøverne å bruke sunnt folkevett her en på en golfbane?

Selv er jeg enig i (stort sett) alt som er blitt skrevet i denne debatten. Er det virkelig de samme debattantene, nå som agrumenterer så fint og saklig, grunnet omtrent samme problemstilling som tidligere nevnt??

(kjenner igjen ett par nic. navn fra den tid, men husker ikke om de deltok i den debatten).

Victor

over 17 år siden

Victor

Problemet er antall nybegynnere i hver flight. Det burde vært kun 1 GK spiller i hver flight. Da slipper de også å bli så stresset. De værste er herrer/damer med hcp 32-36. De kan golf de........damn

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her