Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Green i hagen

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Noen som har erfaring med "green" i hagen.

herrarna

over 21 år siden

herrarna

Du kan jo høre med herrarna i hagen, aj, aj, med herrarna i hagen...

Hvis ikke de kan hjelpe deg kan du ta en titt her: http://www.tourturf.com . Tror det er greit med kunstgress da du sannsynligvis ikke har tålmodighet til å få til en ordentlig green

Runar da!

over 21 år siden

Runar da!

Pass deg for kona nå! Å anlegge golfbane i hagen kan jo være vel drastisk vet du... ;)

Er du ikke fornøyd

over 21 år siden

Er du ikke fornøyd

med greenene på Kongsberg da ?
Nei, tenkte meg det, det er ingen andre heller.
Vurderer green i hagen sjøl jeg.......

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Man kan jo ikke stille et enkelt spørsmål uten å få masse piss tilbake. Nei, jeg er ikke fornøyd med greenene på kongsberg pr. i dag, det er det ingen som er, spessielt ikke Kongsberg selv. Man er ikke fornøyd når gressbrann har drept mye at enkelte greener. MEN de er resådd for over en måned siden, og ser mye bedre ut nå, men det vil nok ta 2-3 uker før de begynner å bli bra.... uten at jeg er noen greenkeeper. Greenene som IKKE er skadet begynner å bli bra, like bra som andre baner jeg har spillt, men er fortsatt litt trege, naturlig nok.

Når det gjelder dette med green i hagen så synes jeg det hadde vært bedre å hatt en green der i stedet for å måtte kjøre i 40 minutter for å trene litt putting. MEN jeg tviler på at det er mulig å bygge det i praksis. Det er meget dyrt for en gressklipper som kan klippe så bra og lavt.... Men jeg tenkte det var verd å stille spørsmålet.

SB

over 21 år siden

SB

Det ser jo ut til at det er mulig å få det ganske bra med kunstgress,
så slipper du den dyre plenklipperen også.

http://www.tourturf.com/install_details.cfm?installid=1
http://www.tourturf.com/install_details.cfm?installid=42
http://www.tourturf.com/installations.cfm

Har selv vurdert å få det i min minimale hage.

Runar da!

over 21 år siden

Runar da!

Leit at du ble såret Runar. Jeg har jo fått inntrykk av at du har litt humoristisk sans etter å ha lest mange av dine innlegg her på foraet. Jeg synes jo at flere av svarene var humoristiske vinklinger rundt det du sa.
Skal ta det til etterretning!
Når det gjelder green i hagen så er min faktiske mening at ideen bør forankres i familien!
Har selv hatt trøbbel med å forklare for kona "golfanlegg" i hagen anlagt uten å diskutere dette først...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

"Runar da": det var "Er du ikke fornøyd" jeg siktet til ... hvor mange ganger skal man snakke om samme ting liksom.....

De andre meldingene var helt ok, for jeg har humoristisk sans, litt for mye sier enkelte onde tunger ;-)

Så lenge jeg holder meg unna blomsterbed så er kona happy... plen er min "baby". Må nesten klippe 3 ganger i uka nå... litt for gavmild med gjødsel tydligvis...... ;-)

KK

over 21 år siden

KK

Sjekk www.huxleygolf.co.uk.
Kjempegreener som mange tourspillere har i hagen.
Koster deretter.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Brian: har du green i hagen ? :-)

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Hvis du synes putting green blir litt for komplisert/dyrt, kan du jo enklere inprovisere en chippe green. Denne delen av nærspillet er særdeles viktig for å få en god score. Når jeg er hjemme hos min mor og far pleier jeg å trene litt på plenen deres. Hadde den plenen vært min ,ville det vært et kortklippet området der med flagg i midten for lenge siden. Simen.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

I don't have time to play that much golf in the summer let alone spend hours looking after a green!!

I don't know if you can afford it but have you ever thought of an artificial green? www.norput.no have a very good standard of artificial greens.

Are you thinking of a good standard of green?

Brian

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Nja... det blir vel for komplisert og for mye jobb... www.norput.no ser jo bra ut, men 30-40-50.000 er for mye å prioritere for noe slikt synes jeg... Da kan jeg jo heller kjøpe en bil til kona.. ;-)

Jeg får klippe ned gressplenen og trene chipping istedet.

Marius Gebhardt

over 21 år siden

Marius Gebhardt

Hei Runar, jeg har erfaring med å lage green i hagen, jeg gjorde det i fjor med automatisk vanningsanlegg og hele pakka.
Det er jo først og fremst ganske mye forarbeid som skal til, først var det å pløye opp hele plenen som var der (etter at jeg hadde drept alt med Roundup) fylle på med mange lass med jord og enda mer sand, jævlig mange tonn, enda det i dette tilfelle bare dreide seg om i underkant av 100 kvadrat.
Så var det å grave ned rør til vanningsanlegget og montere poppuppsprinklene.
Så var det å planere, komprimere, planere, komprimere, planere, komprimere, planere, komprimere, planere, komprimere, planere og komprimere til det er helt strøkent.
Så var det å så gressfrøene, drysse et tynt lag med sannjord over å la det gro.
Så begynner problemene:
Det kommer alltid en del ugress, det kan ligge i jorden eller komme fra luften, alt dette må fjernes!
Så når gresse begynner å spire blir det fort litt ujevnt underlag som gjør at det må dresses og planeres ganske mye, (sykt vanskelig å få det så gjevt som på banen).
Så det største problemet av dem alle! En green bør vel være på 3 mm, maks 5 mm, alle vanlige gressklippere som er å få kjøpt har en minimumshøyde på 20-25 mm, jeg fant en som klipper ned til 19 mm, men jeg klarte å bygge den om slik at jeg kan klippe ned til 9 mm, men en green på 9 mm er jo noe dritt, jeg har den desidert råeste og peneste plenen i gata men jeg bruker aldri puttern min der.
Man kan jo selvfølgelig kjøpe gressklippere som klipper ned til 2-3 mm, men disse veier 100 kg og koster 100.000,- om du er heldig så kan du jo finne en som er brukt til 40.000,- hvis du nå skulle gjøre alt dette å kjøpe deg en slik klipper så må du jo huske på at den MÅ klippes HVER DAG! For du skal aldri klippe mer en 30% av gresslengden, og har du 3 mm på gresset trenger du å klippe hver dag.

Lykke til!

Hilsen Marius

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Går det ann å spørre hvor mye du måtte betale for dette og hva slags gresstype du brukte?

mvh

Marius Gebhardt

over 21 år siden

Marius Gebhardt

Det er litt vaskelig å si, førte ikke noe budsjett akkurat, og jeg gjorde jo alt selv, men jeg leide en jord freser til 2-300,- gressfrøene kostet 4-500,- 6 lass med jord ca. 1500,- 6 lass med sand ca. 2500,- 2 poppuppsprinkler med vanningscomputer, slanger, rør osv. ca. 2500,- +++ kanskje en ca. 8000,- kun i materialer.
Jeg brukte en spesialblanding som inneholdt:
25% Rødsvingel Barcrown 80%
25% Rødsvingel Frida 80%
20% Rødsvingel Lobi 80%
20% Rødsvingel Reibow 80%
10% Enghvein Bardot 80%

Hilsen Marius

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Marius,

I take my hat off to you. You are a madman..! I would love to see this green. You have some guts....or you are not married..

Brian

Fanamåken

over 21 år siden

Fanamåken

Høres slitsomt ut, Marius.
Jeg hadde en green i hagen for noen år siden på ca 4x12m. Begynte med den plenen som var der fra før. Den var ganske tett og fin, og så godt som uten ugress. Denne dressa jeg med sand som jeg henta fra en elvekant like ved der jeg bodde, ble vel en ca. 12-15 tilhengerlass tilsammen over 2 år. Jeg kjøpte 15 kilo gressfrø i Strømstad (vet ikke hvilken type det var, men det var bilde av en green utenpå pakken og dette ga ideen til hele prosjektet)
Jeg modifiserte en elektrisk gressklipper ved å lage en ny kniv som var meget skarp og ga en klippehøyde på 4-5 mm.
Først klippte jeg ned gresset med en vanlig gressklipper på laveste hakket, strødde i et tett lag med gressfrø, og la deretter på ca 1 cm med sand/torvstrø/kompost/jord-blanding som jeg tok fra et annet sted i hagen. Jeg jevna jorda ved å skrape den ut med en jernrake påmontert en ca 1.5m bred plankestump. Deretter valsa jeg flere ganger både før og etter at det nye gresset var begynt å spire, klippte første to månedene med vanlig gressklipper før jeg begynte med den modifiserte gressklipperen.
Første to årene dresset og valset jeg hver 3dje uke med finsiktet sand, og klippte hver 2dre til 4de dag.
Resultatet vart meget bra, gresset var tett og stivt og kvaliteten holdt normalt norsk green-nivå. Trente mye putting til å begynne med, men etter hvert som hjemmeklubben fikk meget raske greener gikk jeg over til å bare chippe i stedet. Hadde ca 40m å chippe fra, og når naboen begynte med golf kunne jeg trene chipping fra ca 70m fra hjørnet av hagen hans. Ble mye grill og chip fester om sommeren, og selv om jeg nesten aldri treffer green i regulasjon klarer jeg å holde stabilt 8-9 i hcp.
De siste 2 årene har jeg vært mye ute på reise, så greenen har blitt vanlig plen igjen.
Og når det gjelder vanning har vi i hele Bergensområdet felles vanningsanlegg som står på hele tiden.....

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Hei!

Jeg mener å ha hørt at det koster en ca 300 000++å anlegge en green av god standard, hvorvidt dette stemmer skal ikke jeg legge ut noen garanti for.

Kjenner til en klubb som har gjort noen forsøk med vanlig pussesand som et billig alternativ til de sandproduktene som normalt brukes.

Noe jeg ville vært nøye med var dreneringen, dette koster ikke mange kronene om du tar spaden fatt og graver selv.

Jeg har sett mange gamle singel-sylinderklippere til salgs billig fra div golfklubber nå og da, følger du med litt i aviser og feks på siden til nga finner du sikkert noen med tid og stunder.

Lykke til med greenen og kona:-)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg har lagt hele prosjektet på is, men dette må vel være årets sitat: "Og når det gjelder vanning har vi i hele Bergensområdet felles vanningsanlegg som står på hele tiden....."

Pen måte å si at det er mye dritvær..... ;-)

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Don't ever, ever, ever use 'pussesand' on a green. There are way too many fines in the sand which means that there are not enough pores to help the plant survive.

You can build a home green for less than 300 000 NOK depending on the size of the green.

Brian Phillips
Golf Course Architect

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her