Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stack and tilt vs One plane - two plane

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Har sett noen dvd-er som tar for oneplane og twoplane swing. Har etterhvert forstått de noen av prinsipielle forskjellene.
Nå ser jeg at det også er noe som kalles stack and tilt. I mine øyne ser det ikke ut som om det er helt ulikt en oneplane swing. Men det finnes sikkert en forskjell. Er det noen som kan forklare forskjellen?

Skal begynne med protimer har aldri hatt det før (hcp 12,5), med mål om singelhcp til neste år. Har blitt fortalt at jeg swinger tett opp til en oneplaneswing, men er nå usikker på hva jeg evt skal bygge videre på onplaneswing eller stack and tilt.

Truls

over 17 år siden

Truls

Står veldig mye om det i denne tråden:

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=74272#74669

jonag

over 17 år siden

jonag

Gå rett til http://oneplanegolfswing.com/stack_and_tilt.html

Oneplane er mer konvensjonell rotasjon, mens stack and tilt tilter ryggen mer mot målet på toppen og må ta dette tiltet tilbake. det er vel egentlig den største forskjellen, selvom det ikke ser ut til at det er store forskjellen føles nok dette ganske forskjellig om man prøver.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Stack & Tilt fordrer også at man i stancen har mer vekt på venstre fot. Denne vektfordelingen beholdes igjennom hele svingen. Stack er begrepet som forklarer at men holder kroppen over ballen. Tilt er begrepet som forklarer at man tilter hoftene i større grad fremover (retter også venstre benet) i hoftearbeidet ved gjennomsvingen, som en konsekvens av at overkroppen i større grad lener seg mot målet i toppen av svingen.

jonag

over 17 år siden

jonag

Anbefaler sterkt å se på oneplane. Det er mange som gjennom tidene passer inn i en slik svingtype. Cluet er at man svinger noe flatere rundt kroppen og slipper å separere armer og kropp like mye. Det blir enklere å synke sammen. Ryggen holdes i samme vinkel, vekten holdes rimelig stille og hender og armer kan godt være ganske passive.

S&T er forskjellig i nettopp dette med ryggvinkel, men ellers er de like enkle å lære ;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her