Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

mobil av eller på??

green

over 17 år siden

green

green

over 17 år siden

green

Beklager, prøvde å slette denne diskusjonen, men den kom likevel.

Vel, mens tråden likevel blir værende, hva mener dere om mobilsvada mellom deres/dine medspilleres og deres venner/familie mens dere spiller golf sammen????

vest

over 17 år siden

vest

oppfordrer alle til å legge mobilen igjen i bilen..
til hjelp mot plagsomme mobilsamtaler finnes ellers regler om forstyrrelser og ikkje minst unødig forsinkelse av spillet..

!

over 17 år siden

!

Bruk mobil så mye du vil, så lenge det ikke forstyrrer, eller bruker extra tid. Så enkelt er det. Vi må våkne opp, og skjønne hvilken tid vi lever i. Som oftest har ihvertfall ikke jeg mulighet til å fjerne meg helt fra verden i kanskje over 5 timer, med jobb og unger og faens oldemor...

Peter Niklas

over 17 år siden

Peter Niklas

Jeg synes:

Det spiller ingen rolle om mobiltelefonen er av eller på. Dette ettersom en ikke bør ha med seg mobilen på banen i det hele tatt. Den som ikke greier å dra ut på golfbanen uten å ha med mobilen, burde ikke spille golf.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Ja til mobil! Ligger alltid i bagen, er påslått men riktignok lydløs. Noen av oss har faktisk et liv også utenfor golfbanen, tro det eller ei. :)

Richard

over 17 år siden

Richard

Jeg mistet mobilen min i April, men har ikke giddet å fikse en ny...

Jeg trodde først att jøss, det kommer aldri å gå, det er jo så mange som må ha tak i meg osv...

Men det har faktiskt gått glimrende... Jeg sjekker jo mail og lignende når jeg er hjemme.

Hvis en ikke greier å ikke ha med mobilen nesten overalt ja da vil jeg si at:

Livet har blitt en del av arbeidet enn at arbeidet har blitt en del av livet...

Men selvfølgelig hvis en har små barn er det jo en annen ting da =)

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Peter Niklas, du lever antakelig i en enkel verden. Enten er du pensjonist, eller du er arbeidsledig, eller du har klart å innrette deg sånn at du kan være utilgjengelig og uavhengig av mobil i perioder på fem timer også på hverdager når mange andre jobber. Hvis du kan det, er det jo glimrende, men jeg tror nok at minst halvparten av alle vi som spiller golf, må ha den tilgjengelig på runden.
Det betyr ikke at vi må ha på ringelyd, eller snakke lenge slik at det forsinker, eller rett ved der det spilles, slik at det forstyrrer.
De aller fleste skjønner dette, og det er sjelden jeg blir forstyrret av noen som har mobilen med på banen.
For at golfsporten ikke skal dø ut, og de fleste klubber og baner gå dukken, noe vi alle er opptatt og avhengig av, kan man ikke ha full mobilnekt på alle baner. MEN man må naturligvis vise kraftig mobilvett, og bruke den kort, stille og så lite som mulig!

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Og til Richard, du er nødt til å forstå at alle mennesker har forskjellig jobbsituasjon. Du kan vel ikke tro at alle klarer jobben sin kun ved å ha mail hjemme.
Ja, spesielt for mange golfspillere er det nok sånn at arbeidet er blitt en del av livet. Det er nok sånn for veldig mange, at skal vi få sneket oss av gårde og få spilt golf en gang i blant, må man kunne ta et par korte samtaler i løpet av runden, og late som man er et helt annet sted enn på golfbanen! Sånn er det bare.

Peter Niklas

over 17 år siden

Peter Niklas

Snedd => Nei jeg er 34 år jobber vanlig jobb 8-16 på kontor. Jeg sørger bare for å få gjort alt på en bra måte før jag forlater jobb hver dag så sannsynligheten for at jeg trenger å kontaktes etter arbeidstid er særdeles liten... Hadde jeg hatt en jobb der jeg måtte være tilgjenlig over mobilen nesten døgnet runt hadde jag byttet jobb med en gang, uansett om jeg tjente flere mill.

Det høres veldig veldig leit ut å ha en slik jobbsituasjon at en ikke kan spille golf etter jobben kl. 16 uten å måtte ha med mobilen på banen.

Våkne folkens,vi lever bare en gang, la dere ikke bli slaver for jobben, bare for å tjene litt ekstra. Penger som dere allikevel ikke får brukt på en måte som forbederer livet mer enn det det stressete jobbet gjør livet mindre harmonisk.

Bare fordi det er mange andre som dessverre og lever i en slik stressete livssituasjon, betyr ikke at du må finne deg i det.

Carpe Diem, ffs! ;-þ

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Enig i det, carpe diem. Men det er mange som har jobber hvor man jobber fleksitid eller til. For stadig flere er 8-16-jobben ikke en realitet. Det betyr ikke nødvendigvis at man har en mer stresset livssituasjon. I hvert fall er det ikke slik for meg.
Dessuten, at man tar en kort jobbsamtale eller to eller sender og svarer på en sms, betyr ikke det at man får en stressende golfopplevelse!

bob

over 17 år siden

bob

Forstyrre andre er ikke akseptabelt, men noen ganger må man jo bare være tilgjengelig - ellers blir man jo avslørt dersom sjefen ringer....

gjøre som John Daly

over 17 år siden

gjøre som John Daly

Som jeg så på tv en gang, han ba vedkommende vente litt, la telefonen 3 cm fra peggen og klinte til med driveren. Spillet ble hvertfall ikke forsinket..

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hvis banen kun skulle være åpen for de som fyller kriteriene dine Peter Niklas, så ville det i allefall vært fort gjort å komme seg rundt banen.
lite kø og få spillere i hver starttid gjør noe med rundetiden.

men hvis du er seriøs, så er det jo temmelig egoistisk å mene at alle som spiller golf bør ha en ansvarsløs jobb fra 8-16 da.

det er mange av oss som driver egne foretak med kunder som er avhengige av tilgang på kompetanse utover normal arbeidstid.
pluss at vi noen ganger tar oss friheten til å spille en runde på dagtid dersom kalenderen ikke er full.

da kan det jo komme en telefon eller 7.

jeg har alltid med meg telefonen i ukedagene når jeg spiller, og jeg slår den på lydløs så jeg kan ringe opp igjen i mellom hullene.
dette forstyrrer ingen, og da skjønner jeg ikke hvorfor Peter Niklas i så fall vil kaste meg av banen.

Peter Niklas

over 17 år siden

Peter Niklas

øøøø... Jag har da ikke tenkt å kaste deg av banen... =)

Jeg blir ikke forstyrret av mobiltelefoner på banen i det hele tatt.

Men jeg synes synd på de som føler at de må ha med mobilen... det var det eneste jeg sa =)

Virker som det er mange som innerst inne er missunnelige på at jeg greier å leve 100% frakoblet fra jobben og at de egentlig ønsker at de kunne være i samme situasjon men ikke tører å gjøre det de egentlig vil, uten har kjørt seg fast i en jobb som gjør at de ikke kan nyte det livet på den måten de egentlig ønsker (selv om de er flinke på å lure seg selv til å tro at de synes det er greit å ha jobbrelaterte ting hengende over seg 24/7)

Bare fordi en ikke er tilgjengelig mellom 16-08 betyr jo ikke nødvendigvis at en har et "ansvarsløs jobb". Det kan jo bety at en er flink å få ting gjort og nesten alle eventuelle problem som en kan tenke seg dukke opp utover dagen avklart før en forlater kontoret...

Tvertimot, det er mange som føler at de er "nødt" til å være disponible utover dagen etter jobb, ettersom de innerst inne vet at det var mye de ikke fikk gjort på jobben som de egentlig burde ha gjort hvis de ikke vært så slappe ;)

Dere vet hva jeg mener =) hohoho ;)

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

For 20 år siden var dette med mobiltelefoner på golfbanene et mye mindre problem. Hadde folk mindre familie og mindre viktige jobber da ? - neppe. Men det er vel en konsekvens av at vi lever i "informasjonssamfunnet" at folk får angst så snart man er utenfor dekningsområdet til mobiltelefonen. Følelsen av at vi er uunnværlige, både i forhold til jobb og familie, har kanskje også betydning for selvbildet vårt.
Personlig synes jeg det er et stressmoment dette kravet om at en alltid skal være tilgjengelig, så min stille protest er å slå av telefonen de fleste gangene jeg er på banen. Noen ganger kan en ha godt av å oppdage at verden som regel ikke stopper opp selv om en er "av nettet" noen timer.
Men jeg tror nok at mobiltelefonen er kommet for å bli, og har ingen problemer med å aksptere fornuftig bruk av mobil på golfbanen. Som flere har vært inne på er jo det at mobiltelefonen er på noen ganger en forutseetning for at en i det hele tatt kan dra på golfbanen, og da må jo bruken av mobiltelfon kunne sies å ha en positiv effekt. Men at det skal være nødvendig å drive butikken sin pr. telefon fra golfbanen er jeg litt skeptisk til.

Anders

over 17 år siden

Anders

Alle har vel opplevd å se en tulling som står midt på fairway, i mobiltelfonen, helt fortapt i sin egen samtale mens flighten bak står og hoier og fekter med armene, hehe. Joda mobil kan sikkert være med på banen, bare man ikke plager andre med den.

vest

over 17 år siden

vest

tror nok mange kan merke seg Peter Niklas ord..
prøv å la mobilen ligge hjemme/i bilen neste gang du spiller golf.. syns du dette blir for stort sjangsespill så kan du prøve å bare skru den av ein time hjemme først... setter noen kroner på at verden surrer like godt(dårleg?) etterpå...

jonag

over 17 år siden

jonag

Å nekte folk å ha med mobilen blir som å ikke godta at noen bare har tid til 9 hull pga familie. I turnering er det noe annet, men vanlig runde ? Hallo...

jeg har en jobb hvor jeg må holde kontakt med folk på begge sider av jordkloden. Da blir stresset minst når jeg kan være tilgjengelig og fleksibel og da må jeg nesten ha telefonen med meg på banen.

Snakk om skylapper fra noen...

men etiketten sier at man ikke skal forstyrre andre og det gjør man nødvendigvis ikke selv om man må svare en samtale sånn helt stille og rolig noen minutter...

HM

over 17 år siden

HM

Blir vel som med det meste ellers. Bruk vett og ikke plag andre.
Ikke akseptabelt med ringelyd på. Hvis det er superviktig så er det jo bare å si fra på forhånd, og hvis man som jonag gjør bare går til side uten å hefte andre så er det ikke noe problem.

Morsomste opplevelse ang mobil-bruk og golf var han som skulle putte penger på range-automaten, sette bøtte under og samtidig pratet veldig høyt i mobil så alle på rangen snudde seg og så på han. Resultat: Pengene kom på automaten, ballene kom ut, bøtta vælva og ballene spratt ned over asfalten og ned gangveien og en fyr som var sprutrød i toppen. Håper for hans skyld at det ikke var sjefen hans eller kunden han snakket med.
Noen bør fokusere på én ting om gangen.

Anders

over 17 år siden

Anders

Jonag, du får det til å høres ut som det er din rett å ha mobilen på banen. Vi snakker om å ha den på selvsagt.

Det er jo opp til enhver klubb å sette forbud mot mobilbruk på banen og i klubbhuset selvfølgelig.

Problemet blir vel når det blir akseptert å gå å snakke i mobilen under runden. Kan jo fort bli et problem også, hvis det blir en selvfølge.

Det finnes mange baner rundt omkring i verden der mobilbruk er forbudt på banen og i klubbhuset, fordi det fort blir en ukultur.

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Det SKAL ligge i ryggraden til enhver golfspiller at han skal følge golfetikken som han har lært på grøntkortkurs. Man skal ikke drøye spillet, forstyrre andre, og man skal oppføre seg ordentlig. Klarer man det, også ved å ha mobilen påslått på runden, er det ikke noe problem!

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Nå har jo verden endret seg litt siden 70-tallet. Kunden krever en helt annen for for tilgjengelighet, og alt skjer mye fortere. Der man tidligere satt og ventet på et brev så plinger e-poster og faxer fortere enn man kan si hole-in-one. Det handler ikke om at verden ikke stopper, men det handler om at man ønsker å gi kunden sin, som gjerne bruker massevis av penger på deg, den best mulige servicen slik at han ikke går til noen andre.

jonag

over 17 år siden

jonag

Ja jeg synes det blir feil at noen skal forby meg å ta med mobilen. Men her snakker vi selskapsrunder. På turnering slår jeg den av.

Det må jo værre måte på å lage selskapsrunder viktige.

Jeg har en jobb som krever at jeg er fleksibel. Jeg stresser ikke i jobben, fordi jeg ikke har en masse e-mail ventende på meg på kontoret om morgenen eller masse som ringer meg 9 om morgenen. Nå må det sies at de fleste ikke ringer utenom min arbeidstid selvom jeg sier at de bare må gjøre det (de viktige)

Akkurat som jeg reagerer på at noen får pepper for å spille 9-hullsrunder pga familie så reagerer jeg på at jeg skal forvises fra banen om jeg har noen som kanskje skal få tak i meg.

Sier igjen. Så lenge jeg følger etikette og ikke forstyrrer andre så raker det ikke andre at jeg organiserer livet mitt slik eller er så "avhengig" av mobilen.

doc

over 17 år siden

doc

jeg opererte faktisk alle nickerne på dagen denne uken fra ma-fre, og så tok jeg min daglige runde på golfbanen etterpå for å få litt frisk luft og mosjon. Telefonen med ? Noen for. Noen mot. Hei Pjotr! Du høres spak ut.Blør du sa du? Mye? Fikk du ikke svar? Jeg spilte golf! Nei jeg slår den av da..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her