Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hjelp til mer lengde

desperat

over 17 år siden

desperat

Etter 23 år med rundt 0 i hcp er jeg nå ut etter litt råd fra dere her inne.Slår 140 med 7 jern og 230 med driveren men føler at lengde har holdt meg tilbake.Hvor finner jeg 20m extra?

What?

over 17 år siden

What?

Med rundt 0 i hcp i 23 år så tror jeg du er bedre kvalifisert til å svare på det selv enn de fleste andre her inne :o)

Werner

over 17 år siden

Werner

Med nettopp grønt kort er kanskje ikke jeg den rette til å svare deg, men har jo plukket opp noen småting som det kan være lurt å ha fokus på. Det første du må tenke på er grepet ditt, øv på å få dette riktig hver gang. Det er vanskelig å få en god sving uten et riktig grep. Så bør du ta for deg oppstillingen din, prøve å plassere ballen riktig i forhold til hvilken kølle du velger. Du bør også prøve å slå uten å bruke all kraft du har, selv bruker jeg ca 70 % kraft, noe som funker bra for meg. Til slutt vil jeg påpeke viktigheten av follow-througen. Disse punktene har hjulpet meg. Ved å ha fokus på disse punktene har jeg øket lengde fra rundt 90 meter til ca 110 meter med mitt 7 jern, og fra 130 meter til rundt 150 med driveren. Håper også du kan få nytte av dette.

Bibben

over 17 år siden

Bibben

En desperat 0-handicapper, etter 23 år, sliter med lengde, og får hjelp av en grøntkortspiller. Tipset er på å øve å få grepet rett hver gang. Lurt. som 0-handicapper endrer man sikkert grepet veldig mye fra slag til slag.

Internett-forumer er fantastisk underholdende noen ganger.

Bibben

over 17 år siden

Bibben

Og det morsomme er jo nå at "What?" har det eneste seriøse innlegget i denne tråden :)

Heia agurk-tiden!

Stian

over 17 år siden

Stian

He he, men Werner er inne på noe da Bibben...

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hihi, dette er en skikkelig absurd tråd :-)

Har vanskelig for å tro at en som har spilt på scratch i 23 år ber ukjente om råd for hvordan man skal få mer lengde.

Har like vanskelig for å tro at Werners velmenende råd er relevante for "desperat".

Burre

over 17 år siden

Burre

Spill fra rød tee, problemet med lengde blir borte som dugg for solen.

Mongoloide Mette

over 17 år siden

Mongoloide Mette

Hvilken bane spiller du på som kan ha 0 i hcp med så puslete slag ?

desperat

over 17 år siden

desperat

ok ikke desperat men alltid åpen til andres forslag.

jonag

over 17 år siden

jonag

Gå og tren styrketrening og pass på bevegeligheten...

bibben

over 17 år siden

bibben

Kjøp ny driver! DET hjelper

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Som høyhandicapper så avstår jeg fra å kommentere....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Eller, forresten.....
hva i alle dager skjer her inne nå?
har du 0 i hcp, og hatt det i 23 år?
spør du AS Norske Chattere om hjelp til å få lengde?

det må bety at du har skummet trådene hvor debattantene her inne tross alt snakker om sine snitt på 300 meter og 170-180 meter med 7'er jernet sitt.

til info.: Tiger Woods slår 150 Yards med 8'er jernet sitt.

desperat

over 17 år siden

desperat

Takk for alle svar hittil.Kom med flere god tips!

bibben

over 17 år siden

bibben

Bruk sprettball!

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Du får ikke 0 i hcp av å være åpen til alle forslagene her inne, desperat. Derimot kan du godt bli desperat...

desperat

over 17 år siden

desperat

Får jeg 100 tips så er det kansje en som kan brukes.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

forøvrig litt artig å lese at så snart en ydmyk lavhandicapper viser seg på forumet, så blir han latterliggjort da.....

snobber..... :P

Bibben

over 17 år siden

Bibben

Get real Yngve. Ingen har hatt 0 i handicap i 23 år, og lurer på hvordan de kan slå lengre.

Men nå er du pretty far fra å være både ydmyk og lavhandicapper, så du tror kanskje at han mener dette seriøst.

smart ass

over 17 år siden

smart ass

Desperat.Tar din neste runde når det blåser og spill bare de hullene som er medvind. 0 hkp my ass!

desperat

over 17 år siden

desperat

I beg to differ Bibben.

Bibben

over 17 år siden

Bibben

Desperat: Jeg står fortsatt på min påstand :)

Sibben

over 17 år siden

Sibben

en ting til som er merkelig Bibben.
med en gang en som er relativt saklig kommer med en uttalelse som tydeligvis går DEG imot, så hakker du på han som om han skulle ha truffet en veldig sår nerve.
klarer ikke helt å se hvor Yngve ikke er Ydmyk. samme gjelder de fleste med faste kallenavn her inne. de med faste kallenavn skiller seg gjerne ut ved at de oppleves som ærlige(om dog noe tøysete til tider) og ydmyke, mens Bibben og andre bedrevitere angriper andre med nye kallenavn som ikke assosieres med deres person hver gang de har mulighet.
vet ikke hvem som ikke er ydmyk jeg Bibben. Veldig ydmykt å påstå at det er umulig for en 0hcper å spørre om hjelp på et forum som i utgangspunktet er laget for golfere.

bibben

over 17 år siden

bibben

Sibben: Jeg kjenner Yngve, Yngve kjenner meg. Jeg erter Yngve. Jeg har anonymt nick. Jeg er meget useriøs. Jeg mener ikke det jeg sier. Men jeg ler litt av deg :)

Mener du seriøst at du tror en scratchspiller som har spilt på scratch i 23 år, virkelig spør kranglefantene på Scangolf om råd om å slå lenger?

Burre

over 17 år siden

Burre

Burde kanskje vært en ny tråd, men er det noen som i det hele tatt vet om norske golfspillere som har hatt scratch hcp i 23 år ?

Bibben

over 17 år siden

Bibben

Asbjørn Ramnefjell er nok en av de få som har hatt det. Eller. Han har vel ikke hatt 0 (eller bedre) så lenge.

desperat

over 17 år siden

desperat

Norsk? Hvem sa det?Lenge siden siste tips.

Flunk

over 17 år siden

Flunk

Jeg tror det må være Fred Funk! Enten det eller Ben Hogan...

!"#

over 17 år siden

!"#

hva med Tiger Woods? Han har jo kanskje lært seg svensk nå, og synes det er interessant å legge inn noe her, så iq-eliten i Norge får noe diskutere.

(.)(.)

over 17 år siden

(.)(.)

Hvis du har hatt 0 hcp i 23 år, så er du såpass gammal nå, at du snart er ferdig som golfer, og derfor ikke trenger mer lengde. Sats på el-tralle, slik at du sparer pusten, og holder en hel runde istedet.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hihi..... jeg føler meg elsket......

doc

over 17 år siden

doc

toget er gått, for lenge siden-dessverre.

langtslående tenåring

over 17 år siden

langtslående tenåring

herm etter denne svingen:

http://www.youtube.com/watch?v=_aOra05ltYg

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Forleng alle skaftene dine med 30 cm. da skal du se at det blir 20 meter ekstra.

weee

over 17 år siden

weee

Sjukt at folk virkelig tror på at denne karen har hatt 0 i hcp i 23 år. Glemte kanskje å putte ett 2 tall foran :-D Hvis du har spilt så lenge er du sannsynligvis ganske gammel, så den lengden du slår er ganske ok!

Bibben

over 17 år siden

Bibben

Også skal det veldig godt gjøres å ha scratchhandicap så lenge :) VELDIG. Og da er det veldig godt gjort å stille et slikt spørsmål.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Snodig at det ikke er en eneste som skjønner at han er proff!

Da står det 0 okke som!

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Han vant sikkert en hole in one premie en gang, og måtte bli proff for å ta i mot premien, selv om han egentlig spiller til hcp 20 ....

Bibben

over 17 år siden

Bibben

HenrikFan: lol :D

Der har vi forklaringen.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Yngve:
Tiger Woods slår definitivt ikke 150 yards med 8 er jernet.
Han slår minst 170 yards selv med en rolig og kontrollert sving.
Hvis han tar i er jeg sikker på han slår 8 er jernet 200 yards.
Men det gjør han jo nesten aldri med ett 8 er jern.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Helt utrolige smålige folk er.
Klart det er mulig å ha 0 i handicap med 230 meter driver, er mulig å ha bedre enn det også.

GG

over 17 år siden

GG

For en tid tilbake så jeg Tiger slå ut på et par 3 hull på 220 yards. Han valgte 3 jern. Ballen landet ca 210 yards. Hva slags vind og vindretning det var vet jeg ikke. Hvis vi antar at dette var et kontrollert slag så høres det fornuftig ut at Tiger slår et kontrollert 8 jern 150-160 yards.

At han kan slå lengre når han måtte ønske det er opplagt. Når han slår ut med 2 jern på en trang fairway så vil ballen kunne passerre 250 yards med rull.

green

over 17 år siden

green

Tror denne morsomme desperadoen koser seg storlig over svarene han får.

Det er jo vanskeligere å spørre vanskelig enn å svare godt :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Unnskyld at jeg sier det Erik___, men du er den siste jeg ber om bekreftelse fra når jeg kommer med en påstand.

påstanden om Tigers 150yards 8'er jern har jeg hørt fra Tiger Woods. i motsetning til deg, så sier jeg ikke alt mulig ut fra hva jeg tipper er riktig selv, men prøver å holde meg til fakta.

fakta er at Tiger Woods normale kontrollerte 8'er jern er 150 yards.
at han kan slå lengre med det sier seg selv, men et normalt slag er altså 150 yards.

dette handler ikke om at folk er smålige heller Erik, men om faktumet at det virker temmelig usannsynlig at en scratchspiller i 23 år ber om råd til å få mer lengde på et forum som består av folk som deg og meg.

med andre ord, rake motsetninger uten noe som helst grunnlag til å gi en som da antakelig har spilt golf i 30 år råd med effekt.

kjenner du en scratchspiller som slår mindre enn 230 med driver, siden du mener det er mulig? vi snakker heller ikke om hva som er mulig, men om hva som er sannsynlig.

=)(

over 17 år siden

=)(

Yngve, det er det dummeste jeg har hørt. 150y=ca 135 meter. Det er MAX 9 jern for Tiger, og de fleste andre på touren. Vel og merke ved normalt vær og føre-forhold.
Uansett, dumt å krangle på hvor og hva slags kølle de gutta der bruker. De er sinnsykt bedre enn oss uansett, og kan slå hva som helst, og fortsatt tjene MYE mer penger, og spille MYE bedre enn de fleste andre.
Så til OnTopic; dette er jo bare et TROLL, men uansett morsomt å lese svarene til de sedvanlig selvopptatte intolerantene som frekventerer dette forumet. Og kjenner jeg Yngve rett( les: svada-langsvar-ynge...) så kommer det vel et ENNÅ lengre svada-svar-innlegg en vanlig nå...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

dust......

Jadda

over 17 år siden

Jadda

Nå må du slutte å snakke med deg selv Yngve!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

så denne i går, og i løpet av de første 60 sekundene, så sier Tiger Woods at han slår et normalt 8jern 150 yards.

http://www.youtube.com/watch?v=ApeBFq12iYM&mode=related&search=

Du kan si hva pokker du vil om mine lange svar, men prøv å sjekke dine fakta før du skriver sånne idiotiske svar.

Bibben

over 17 år siden

Bibben

"My 8 iron I normally hit about 158 yards"

"My irons I generally swing at 80%"

Dere som hele tiden må krangle med noen som kommer med en påstand kan jo sjekke fakta først. Hva dere TROR Tiger slår er da for helsikke uinteressant?

Yngve har helt rett her. Tiger kan jo slå jernene sine mye lengre hvis han vil, men har dere ikke forstått at golf handler om presisjon?

Og Erik___ kommer som alltid med en idiotpåstand om hva han TROR er fakta. Same old same old.

stanton

over 17 år siden

stanton

Det blir så mye saus ut av dette. 0 hcp i 23 år??? Hei Mr.0,er dette ønsketenking eller er du sinnsyk på nærspill. Gi meg et svar inklusive gjennomsnittsputt siste år.

Peter Niklas

over 17 år siden

Peter Niklas

Scratch i 23 år??? Er du fra Sverige eller noe? =)

desperat

over 17 år siden

desperat

Er ganske British og derfor ikke opptatt av stats etc.Kontroll er tingen og det har jeg på det meste. Litt mer lengde er jeg ut etter uten å miste touchen.Har lest en del har uten å være aktiv men synes noen kommer med mye bra.39 er jeg,gammel??

vest

over 17 år siden

vest

ingen problem å holde 0 hcp så lenge.. bare å la være å spille det... trenger knapt være medlem i ein klubb eingang..

jonag

over 17 år siden

jonag

Hva slags loft har du på 7-jernet ? 39 ?

desperat

over 17 år siden

desperat

36 jonag.

morten

over 17 år siden

morten

nok en gang..nok en gang.. kan ikke diskusjonen holdes seriøs. det er utrolig hvor selvopptatt,arrogante,selverklærte golfgenier det er her? Hvorfor spiller dere ikke på PGA-touren alle samme? Eller dere kunne vel gjort, men nivået der er vel også for lavt til dere? Utrolig at når noen prøver å stille er seriøst spørsmål, foretrekker seriøse svar, av folk som faktisk KAN spille golf. Må likevel jeg-vet-alt personene blande seg inn.. jeg ser meg frabedt at dere svarer på mine spørsmål fra nå av!!!

...

over 17 år siden

...

åååååååååå så sinna!

stanton

over 17 år siden

stanton

SHE's a LADY! Trenger etter min mening flere og bedre folk som kan støtte henne mentalt! Det å svinge med 11-12 slag på samme bane i løpet 3 dager kunne vært unngått.

jonag

over 17 år siden

jonag

Om man skriver: "Etter 23 år med rundt 0 i hcp er jeg nå ut etter litt råd fra dere her inne" så spør man om å ikke bli tatt alvorlig...

Om du faktisk er ute etter råd, så ligger alt i svingen din. Den er ikke effektiv nok og noe går på tvers av sunne vinkler og naturlige svingspor. Talentfulle personer klarer å spille nydelig golf med kinks i svingen, der er PGA-touren et eksempel på.

Sjekk svingsporet ditt opp og ned på video. Om du har stor forskjell mellom svingsporet i baksvingen og i nedsvingen og/eller er nødt til å "tvinge" kølla inn på det rette svingplanet ned, så ligger antagelig saken der. Om du i tillegg ikke føler du kan slå mer enn 80% før du mister kontrollen så ligger det noe der også. Om du slår fade som grunnslag, ja da mister du jo fort 5m der også.

De golfere som imponerer meg mest er de som spiller god golf med vanskelige svinger....vet ikke om du gjør det.

desperat

over 17 år siden

desperat

Hi Jonag og takk for svar! My swing is of the simple type.Old fashioned perhaps? Det er nettopp derfor jeg skriver her.Modern swing tips!

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Jeg slår ikke stort lenger enn deg desperat, men et viktig punkt som iallefall gjelder på meg er å fokusere på vidde i svingen. Man skal ha en så stor svingradius som mulig for på den måten å hente kraft i svingen. Dette kombinert med å stramme opp i baksvingen slik at man virkelig føler det strammer på innsiden av høyre lår hjelper til for å utløse kreftene som skal til for å få noen meter ekstra. Det er viktig å rotere hoftene, ikke skyte dem fremover (sidelengs i retning mot flagget i gjennomsvingen) for det har motsatt virkning. Dette har ihvertfall hjulpet meg til å få noen meter ekstra. Jeg har økt lengden på mine slag med 10-20 meter siden jeg begynte med dette.

Men jeg har aldri vært noen longhitter og kommer nok aldri til å bli det. Men det viktigste er NÆRSPILL som mange her inne på forumet synes å glemme. Se på Tom watson f.eks, han slår ikke langt men det er ikke få titler han har tatt!

Henke

over 17 år siden

Henke

Hvis du er ute etter moderne tips kunne du jo prøvd å sjekke Aaron Baddeley, eller andre stack&tilt-spillere. De holder imponerende lengder på tross av relativt enkle bevegelser. De fokuserer på å skyve opp med venstrebenet gjennom balltreffet.

Det står masse om stack&tilt både på nettet og i golfblader om dagen, så det burde være lett å finne. Kan jo være noe der du gjøre nytte av, slv om stack&tilt ikke først og fremst handler om lengde.

Mathias

over 17 år siden

Mathias

Hege på Kjekstad forklarte for meg.
Jo lenger du kan ha svingen på samma plan på veien ned og jo lenger du kan ha henderne i knekk innen du releaser jo mer fart får du på køllehodet.

jonag

over 17 år siden

jonag

Perfekt forklaring.

Dermed er det helt klart etter MIN mening at man må gå for en mer kroppsdrevet one-plane sving-type. Jo mer ett-plan man har jo tidligere og lenger kan man akselere for fulle mugger. Jo mer kroppsdrevet jo lettere er det konsistent å holde vinkelen i hendene uten å bruke krefter eller konsentrasjon på dette.

Tigern har også en ett-planstanke (shaft plane) og bra kroppsbruk.

Furyk derimot skifter plan noe grassalt og må bruke mye rotasjon i underkroppen bare for å få kølla ned igjen. Han slår rett ja, men ikke så langt...

Sjekk ut feks Baddeley, Tiger, Immelmann, Hunter... Bra lengde i dem alle og gode jernspillere.

Baddeley har en Stack & Tilt, Tiger har shaft plane, noe flatere plan, mye køllerotasjon i baksvingen og stor dynamikk og hofterotasjon i nedsvingen, Immelmann har også et flatere plan, kort og kompakt baksving, god bruk av kroppsrotasjon og slår noe med armene, Hunter har en noe flatere sving også, og god rotasjon.

Jo høyere plan jo mer opp og ned med armene i svingen, jo flatere, jo mer kan kroppsrotasjonen gi kraft og akselerasjon. Selvfølgelig innen visse grenser begge veier. Vi snakker nesten bare nyanser likevel...

Tja

over 17 år siden

Tja

Nå har ikke Garcia en ettplanssving, og han er en av de lengstslående med en utrolig rask release.

Folk passer forskjellige spillestiler. Alt kan funke. Ettplans sving vil ikke passe for alle spillere.

jonag

over 17 år siden

jonag

Garcia er en super golfer med en super sving. Jeg sa MIN mening ut fra et mekanisk synspunkt. Jeg er ikke enig i at man finner sin naturlige sving og at den er best. Alle finner på sine egne vrier på ting og derfor ser svingene forskjellig ut fulle av feil og kompenseringer. Talentene blir gode nesten likevel og det imponerer meg, men hvorfor gjøre det vanskeligere...

Ideen er enkel, jo større forskjell (vinkel) mellom det planet kroppen roterer og det planet armene og kølla roterer i, jo vanskeligere å utføre siden det er på tvers av kroppsvinkler.

Et eksempel. En som har en bratt sving og løfter armene. Hva skjer dersom han starter svingen med en kraftig rotasjon av overkroppen ?
= slice eller hook. Har du løftet armene ja så må du få de tilbake også.
En som svinger flatere, ja han vil ha mer samsvar mellom overkroppens rotasjonsplan og køllas plan. = iallefall mindre slice ;-) Har du ikke løftet armene så mye er det mindre å ta tilbake også.

Vi er laget så like at jeg ikke tror noe på at ett-planssving ikke kan passe alle. De vil bare se ulike ut.

Duro

over 17 år siden

Duro

På en annen tråd ble det gitt tips om å bruke en rangesimulator. Hvis trådstarter ikke allerede har sjekket ut sine svingparametre (køllehodehastiget, launch angel og smashfactor) vil en tur på en slik simulator være særdeles nyttig. Resultatet av et slikt besøk (gjerne sammen med en dyktig pro med interesse og kunnskap om svingmekanikk) vil kunne avdekke hvor din lengdebeskrankning finnes.

Med scratch hcp så er det vel sannsynlig at både smash (balltreff) og launchangel ligger nært det optimale. Da vet du i hvert fall at det må jobbes med køllehastighet. Alltid kjekt å eliminere noen av de variablene som inngår i ballens bane.

booster

over 17 år siden

booster

trur du har meir igjen fø å gå til ein pro enn å spørra på eit forum ettersom dei fleste her inne har ganske så høgt hcp... men ein pro sa vertfall til meg at du setter kneet (venstre) inn i baksvingen og i nersvingen skyter du ut venstre kne og setter inn høgre kne og "holder litt igjen" med armene og la hoftene rotere. ein såkalla "strikk" effekt som gjer fantastisk hastighet i kølla... Sjølv får eg da ikej te, men du kan no prøva;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her