Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

slår for kort, vil slå lengre!!

morten

over 17 år siden

morten

Noen som har generelle tips til hvordan eg kan slå lengst mulig? Er det hoftene, skuldre, håndledd som er viktigst for å skape mest mulig lengde. Har 22 i hcp. Greier ikke slå jern lengre enn 145 m (7-er). Bruker ikke lavere jern enn dette, da de veldig sjeldent går lengre, eller mer kontrollert.

Stian

over 17 år siden

Stian

145M med 7i er da helt i henhold det ?

Du har tydeligvis en god sving inne, så det å flytte den over på de lavere jernene burde ikke by på altfor store problemer, kun småjusteringer som _litt_ lenger avstand fra ballen samt flytte ballen noe forover i stancen, dog ikke mye.

Ellers så svinger du akkurat som du gjør med 7i

Tips

over 17 år siden

Tips

Ikke stress med lengdene dine når du har 22 i hcp. gå til pro og jobb med å bygge en god sving som du kan slå en passelig konsistent ballbane med.

Lengde har null å si i golf på ditt nivå. Det det handler om er å statistisk sett slå ballene i nærheten av målet med best mulig resultat.

145 m med 7'er burde funke greit for deg, på samme måte som jeg slår 145 med 7'ern (4 i hcp).

Tips

over 17 år siden

Tips

Og det du må finne ut av med tanke på lengder er hva du slår i snitt med 7 jern. Jeg tviler for at snittet ditt er 145. Hvor langt går de dårlige slagene?

De er farlig å beregne lengdene dine opp mot gulltreffene.

Ikke enig..

over 17 år siden

Ikke enig..

i at det er feil å beregne ift gulltreff (selvfølgelig avhengig av hvor ofte dette skjer). Veldig ofte er det jo slik at man ligger safe/ok dersom man går kort av green, men helt håpløst til om man skulle finne på å blåse ballen over - i alfall på de banen jeg har spilt i år

ron

over 17 år siden

ron

145 meter med 7 jern er ikke galt. Jeg slår 135 - 140 meter med rolig sving og har 5,7 i hcp. Tror ikke det er lengden du bør øve mest på.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Enig med ron. I regnværet på lørdag kastet jeg 8-jernet mitt ca 50 meter, og det er temmelig nøyaktig snittet mitt med den kølla. Og jeg har 6,2 i hcp.

Hahaha - fy fan for en jålehandikaper jeg er.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Ha ha NGB GT!!! Det er alt for dårlig. På lørdag i det samme regnværet kastet jeg 9j mitt 70m. 8j 50m...... pinglete...jeg ler....

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Jeg synes nå det mest pinglete er å ikke klare å holde i køllene en gang jeg da... ;o)

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hehe. Jeg lærte noe nytt. Nemlig at når regnet er over, så er det dumt å skifte til vanlig hanske så lenge grepene er klissvåte.

Det er faktisk første gang det har hendt meg. Derfor det dårlige snittet, da :-/

....

over 17 år siden

....

hm, jeg har også hørt at alt som er grønt, er fairway??

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hihi, den fikk du klem på ....
Jeg har forresten hørt at det er vanlig for 4-handicappere å spille massive 90-runder fra gult.

morten

over 17 år siden

morten

til tips: hvis du leser hva jeg skrev så står det ingenting om at jeg slår 145m i snitt. Det står såvidt jeg leser selv at jeg slår opp MOT denne avstanden =(

problemet er slik, har jeg par 4 hull på over 330 meter sliter jeg med å nå inn på 2 slag. Ja, slår kort med driver også. Det er også grunn til at jeg ønsker å lære meg teknikker for å slå lengre. Det er IKKE kult måtte dele opp par 4 hull i 3 slag frem til greener , med vilje!

jonag

over 17 år siden

jonag

Det viktige er hvordan du treffer ballen. Kølla må være på vei ned når den treffer ballen. Håndleddet eller vinkelen mellom venstre arm og skaftet kan godt være i ferd med å rettes ut i treffet.
Om du treffer ballen uten å ta torv og føler en litt hard følelse blir de korte jerna OK og ruller endel og de lange jerna blir slappe og detter fort ned igjen.
Men du må ikke ta for mye torv eller føle at du slår ballen ned i bakken. De korte jerna blir greie likevel, men de lange kan bli for lave og fort dette ned igjen. Følelsen kan være bra og myk den.

Hør litt på Stian...finn deg et videokamera og sammenlign med proffene eller få litt hjelp av proen din.

Håper noe av det hjelper :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

morten,
du sier du slår "kort med driver også".
du slår ikke kort med jern slik du beskriver det, men har tydeligvis problemer med å få ballen fremover med wooder.
du har 22 i hcp, noe som vil tilsi at du har 2 slag tildelt på ca halvparten av par 4 hullene i tillegg til alle par5 hullene på de fleste banene i Norge.( ca. 25-28 slag?)
dette betyr vel at det er det aller smarteste nettopp å legge seg inn på par 4 hullene på 3 slag.
selv om jeg har lengde i massevis til 2 slag på 330 meter hull, så bommer jeg nok greener til at jeg alikevel må slå tre slag for å være på.

bruker du 3 slag og så 2-putter så har du en grei bogey, og det må da være bra med hcp 22?

tipper at du vil få mest ut av å gå til en god pro og ta et par timer for å få hjelp til korrekt bevegelse.
det er for vanskelig å være pedagogisk over nettet når vi ikke har sett hvordan du svinger.

lykke til... :)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Gi nå blaffen i tildelte slag, golf er et spill der man - ihverfall en del av oss - vil ha ballen i hullet på færrest mulig slag, samt at man ønsker å bli bedre.

Dersom du max har 145m slag fra spillefeltet, og kun bruker "ned" til 7j, så må du trene opp de andre jerna og wood/rescue slik at du kan dekke opp til 200m, og evnt lenger.

Og trene masse nærspill, men det var ikke tema her. I utgangspunktet.

Duro

over 17 år siden

Duro

Enig med Foooore,

Dette minner meg litt om min første sesong. Å slå langt var det eneste som betydde noe. Dæljet til det jeg kunne. Resultatet var masse baller i skogen, misset ball fullstendig, store hull i fw osv. Måtte først gi opp 5 jern da jeg aldri traff ballen skikkelig. Deretter måtte jeg droppe 6 jern. Til slutt stod jeg igjen med 7 jernet og skuet ut over 150 meter med rough før fw begynte. Slo på meg ryggsmerter og uendelig med frustrasjon.

Tok litt tid før jeg innså at golf bestod av solid balltreff og at alle køllene i baggen skulle brukes.

Nå regner jeg 130-135 meter carry med 7 jern og hcpet er redusert betydelig. Satser på å bli singelhcp om ikke lenge og i den sammenheng fokuserer jeg minimalt på økt lengde. Derimot gjelder fortsatt balltreff, lengde og retningstabilitet som avgjørende parametre.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Fooore,
jeg er også i utgangspunktet enig med deg, men du kan ikke si det slik til en som sier han synes det er flaut å ikke nå par 4 med to slag.
de fleste av oss når ikke de fleste par 4 på to slag. enten fordi vi er for korte, eller fordi vi slår for skevt!
ergo så kan det være nyttig å tenke på hvilket nivå man er på før man stiller kravene.

klart golf handler om færrest slag for ball i hull, men med 22 i hcp så har man visse forutsetninger for å treffe greenene, og disse går ikke ut på at man skal ha 18 gir på en runde!!!!

Nei, tenk hvor mange slag du er komfortabel med å bruke på hvert hull i stedet for å tenke at du skal ha GIR her og GIR der.

Poenget er også det å få inn lengder man er komfortabel med, og den rette måten å få til dette stabilt på er å finne ut hvor lite input du kan ha for å få en output du er fornøyd med.
dette forholdet kan kun justeres etter egen evne dersom du behersker køllene i baggen, og da må du trene.

kanskje Coaching System er noe for trådstarter?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Poenget mitt var at han må trene opp de lave jerna, ikke absolutt ha GIR.

Klarer man noenlunde stabilt 145m med 7j, så er det potensiale til så mye mer!!! Og det må testes med bruk av flere køller. Tror jeg.

Rannug

over 17 år siden

Rannug

Tren halve svinger og fokuser på å sette håndleddene og release gjennom balltreff. Trente slik i vår og har økt ca 25 meter med hver kølle. Takk, Tomas Nilsen...... lol

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Jeg erfarer det slik at den svinghastigheten som oppnås ved release, er en konsekvens av hvordan man klarer å bygge opp og frigjøre de "krefter" i svingen som man går mot hverandre. Hvis man ikke har noen krefter som rett før release står i motstand mot hverandre, kan man aldri få lengde på slagene!

Motoren i svingen bør være motstandskraften mellom hofter (underkropp) og overkropp. Hvis man sammenlikner med andre idretter, gjerne spyd, høyde etc. hører man stadig om stamfoten etc. Stamfotens oppgave er å sette opp slike motgående krefter som man releaser for å oppnå maksimal kraft i riktig retning.
I golfsvingen har man ingen stamfot (da man ikke løper inn slaget), men må bruke andre virkemidler. Farten i svingen er etter min oppfatning generert av hofterotasjonen. Denne bevegelsen starter tidlig i nedsvingen, og her er det viktig at overkroppen ikke følger etter. Mange roterer hoftene, men klarer ikke å holde overkroppen (skulderen) på plass, og følger etter i rotasjonen med skulderne (skulderne roterer akkurat som hoftene). Dette medfører en klassisk uten i fra inn sving med korte lengder og lav køllehastighet (eller en kjip snaphook hvis man faktisk klarer å kommen innen i fra ut), samt at man ikke får motstandskraften i svingen. Poenget er at man vil rotere hoftene til dels vertikalt og samtidig beholde overkroppen vertikalt urotert.

Hofterotasjonen tvinger armene til å komme nedover mot ballen igjen (her skal overkroppen kun fokusere på at man opptrer som et speilbilde av oppsvingen). Hold alle vinkler stabile gjennom oppsving og nedsving..
Det er også viktig at armene ikke kommer bort fra kroppen. Hold de inntil kroppen gjennom oppsving og ned mot release. Mister man armene, mister køllehodet motoren (hoftene) i svingen!

Releasen må da defineres som den delen av svingen hvor kraften mellom hofter og overkropp frigjøres. Formålet er at man lar hofte og overkropp sette premissene for releasen. La armene gå igjennom uten å tenke på å slå med håndleddene (eller armene). Dette er den største synd i golf. Tenk på et piskeslag. Køllehodet er tuppen på pisken, armen er stangen du holder i. Et riktig piskeslag, tvinger tuppen av pisken til å release! Dette er hva du vil oppnå i golfsvingen, og som med trening vil gi en enklere og repetativ sving å mestre.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Jeg ser at jeg kom i skade for å skrive vertikalt, det skal selvsagt være horisontalt.

jonag

over 17 år siden

jonag

Dæ, omtrent så enkelt forklart som jeg klarer ;-)

Jess, jeg er enig jeg. Les dette ørten ganger til man forstår det. Her finnes hemmeligheten til kraft

Hele poenget med baksvingen er å komme i posisjon til nettopp å starte svingen nedenfra og opp (ben, hofter, mage, skuldre, armer, hender og kølle).

Jeg leste noe hos hagagolf.no som sa meg at skuldre er viktigst i å generer kraften. Men ikke for tidlig !! Derfor må vi bringe overkroppen tilbake uten å starte med skuldrene. Til dette trenger vi hoftene. hoftene gir fart til skuldrene nettopp uten å ta bort den oppvridde kraften i mageregionen.

Når så hoftene har tatt overkroppen tilbake ligger kølla klar til å falle ned i ballen ved hjelp av skuldre, armer, tyngdekraft, allerede opparbeidet fart og til sist hender. Alt dette skjer automatisk om man starter riktig og tenker store muskler som hofter og deretter skuldre..

BRA !

jonag

over 17 år siden

jonag

Tipset med halvsving er bra det, men fokuser på å ikke bruke hendene, det kan fort passifisere hoftene og så er slicen eller hooken igang.

Slå kompakte halvsvinger hvor du fokuserer på å holde armer relativ passive og la de følge kroppen. Slå med hoftene og kroppen....

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Enig Jonag, og jeg må si at det forundrer meg at pro'er ikke er dyktigere (ser det formålstjenelig, for dette kan de (håper jeg)) til å forklare hvilke mekanismer som kan betraktes som forutsetninger i svingen. Virker som om det er mer lettvindt å hoppe rett på teknikaliteter som i realiteten ikke gir eleven en mulighet til å utvikle en "filosofi" og forståelse for svingen i sin helhet.

Vel, dette er noe av det jeg fokuserer i svingen for å få fart på kølle (for at det skal være relevant til tråden, men som egentlig betyr riktig uttelling av de mekanismer som svinger bygger på).

1. Stance: Prøver å føle meg så helhetlig og kroppslig kompakt (ikke fysisk kompakt, men mentalt) som mulig. Ønsker å få følelsen av at kroppen og armene er forent. Viktig å ha et løst, men fast, grep om køllen ( :-) )..

2. Opptrekket: Dette er en formalitet i svingen. Prøver å føle at alt beveger seg samtidig. Ønsker å kjenne at jeg bygger opp kraft, som bl.a oppnås ved å holde armene forankret til kroppen og å holde vektforsyvningen til venstre side av høyre fot uten å slippe opp høyre kne. Hvis man ikke slipper opp høyrebeinet, vil man dermed få realt spenn i høyre lår. Dette er bra power å dra med seg videre i svingen.

3. Topp + første del av nedsvingen: Jeg opplever dette som kanskje det mest kritiske momentet i svingen. Er man litt ivrig her, kan svingen raskt bli fullstendig mislykket. Flytter vekten over til vestre fot, og derav kommer rotasjonen i hoften. Fokuserer nå alt på at den første delen av veien ned følger den veien jeg hadde opp. Fokuserer også på at jeg ikke skal følge etter med skuldrene. Dette med skulderrotasjon og svingplan er viktig i innledningen av nedsvingen, fordi det er umulig å rette på underveis i svingen.

4. Release: Her går alt av seg selv, og det skal det gjøre.. ellers går det ikke langt. Hoftene har sluttet å rotere, og spennet som ligger i relasjon til vridningen i hoftene og skulderne som henger igjen sørger for at armer, kølle og køllehode kommer igjennom i den rekkefølgen. Dette er releasen. Her mener jeg at det er umulig å ha noe som helst tanke eller intensjon om å slå med håndleddene. Man kan umulig ha slik hastighet eller kraft i håndleddet at dette skal gi større fart. Det er derfor teknikk vinner over rå muskelkraft... Holder fokus på at skulderne sikter på målet ved impact (kjenner at høyre skulder dipper litt under haken..)

5. Avslutning: Her fokuserer jeg på å holde balansen slik at svingen ser bra ut. :-)

Ser at mine tanker fort blir formaninger i beskrivelsen, og det er ikke meningen.. Tanken var bare å beskrive hva jeg fokuserer på gjennom svingen.. Tar med glede i mot kritikk :-)

jonag

over 17 år siden

jonag

bc, dette var solide saker og jeg er helt med. Jeg vil også ha en enhetlig sving som drives av store motorer og der armene er bortglemt. Det er jo ingen som kaster spyd med håndleddet...
Fokus på håndledd gir behov for ekstra timing og flere ting å tenke på.

Men det finnes flere måter å svinge på noen enklere og noen vanskeligere. Mange fokuserer på armene, løfte armene, sette kølla, dra ned armene og så release armer og hender og ta en crossover release. Kroppen hjelper da bare til og armer og kropp må synkes. Dette synes jeg blir for teknisk. Mye enklere å bare svosj bak og så svosj frem med kroppsrotasjon og armer koblet mer til kroppen.

Et tips til deg er faktisk å fokusere enda mindre på armene og la de dras av kroppen og henge enda mer etter inn i treffet. Da er det ikke noe problem at hofter og skuldre fortsetter å rotere. Blir ikke slice og pull av den grunn. For mye vektoverføring er faktisk heller ikke nødvendig, men har du kontroll på balansen er det ikke noe å tenke på.

Forstår

over 17 år siden

Forstår

Jeg forstår godt at trådstarter vil ha mer lengde. 145 meter med 7er jern er helt greit, problemet ligger vel heller når 6er 5er og 4er og ikke minst woods og drivere skal brukes.

Tips 1: Ta protime (Ingen tar skade av en protime eller to, men vær kritisk, det er faktisk ikke alltid proen har rett.)

Tips 2: Film svingen din og sammenlign den med en av tourspillerene som har omtrent samme kroppsbygning som deg selv. Søk på Swing Vision på youtube.com. Du vil nok aldri svinge som en pga pro, men det skader ikke å prøve...

Tips 3: Les denne artikkelen: http://www.golf.com/golf/instruction/article/0,28136,1565213-3,00.html
(Omhandler håndledd på venstre hånd som bør være flatt i baksvingen, så godt som alle gode spillere har flatt håndledd)

Tips 4: Les og se masse instruksjonsvideoer og tips og prøv deg frem.

Tips 5: Mengde trenging!!!! Slå masse baller på rangen der du konsentrerer deg på hver eneste ball. Kjøp en bøtte om gangen og bruk god tid.

Ang. proer

over 17 år siden

Ang. proer

Når det gjelder bruk av pro er det en ting jeg vil nevne:

Det er sikkert fornuftig å ha en samtale med pro'en i forkant ang hav man vil få ut av timene. Veldig ofte er pro'en ute etter å påtvige deg "skolesving" mens for veldig mange så er ikke dette riktig. Vel så viktig er det at proen gjør spilleren oppmerksom på hvilke feil som gjøres i svingen, og går gjennom prinsippene for en riktig sving, i bunn og grunn det som BC og jonag beskriver over.

Har selv kun hatt 1 protime, da proen var mer irriterende enn hjelpsom. Det som var hjelpsomt var at jeg fikk bekreftet hvordan en god sving skal fungere, og fikk samtidig bekreftet mine mistanker rundt problemene med min egen sving. Men at proen skal prøve å endre svingplan etc etter kort tid er bare vås

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Hvis du har riktig stance,ballplassering og grep er dette faktorene som er viktigst for å dunke ballen langt avgårde.

1 : Ikke rett ut høyre kne i baksvingen. Hold samme vinkel hele veien både vertikalt og horisontalt.

2 : Søk å rette ut venstre ben i balltreffet.

3 : Bruk bena aktivt mot underlaget. Skal nesten føles som du sparker ifra fra mot bakken.

4 : Oppretthold normal tyngdeoverføring i svingen.

5 : Skal du virkelig langt må du dra til i tillegg. (Siste går ut over presisjonen)

6 : Tren styrke på hele kroppen kombinert med bevegelighetstrening ved behov. Det er ikke uten grunn at alle longdrive gutta er rimelig svære bamser.

Klarer du å kombinere dette går det langt. Men husk jo høyere svinghastighet, jo større risiko. Feilmarginen øker og og alle feil blir straffet hardere.

Forstår

over 17 år siden

Forstår

Gode tips Simen!

En ting jeg vil påpeke er at høyere svinghastighet ikke alltid gir høyere feilmargin. For en spiller med 22 i hcp som slår like langt med alle jernene fra 7 og oppover så mener jeg at høyere svinghastighet på køllehodet vil gi mindre feilmargin og mindre risiko. Jeg ser mange som overdriver dette med å svinge rolig. Ofte ekstremt rolig baksving og altfor kjapp nedsving. Dette resulterer i at mange kommer over toppen og slicer.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Hei igjen "forstår", det jeg mente med høyere feilmargin er todelt.

1 : Drar man til er det større risiko for at ting går galt rent teknisk. Dvs slår 100% i stedet for f.eks 80%.

2 : Større lengde gir bredere landingsfelt. Spiller 1 slår 200m med driven og den går retning 5 grader til høyre for det han sikter på. Da er han fortsatt i fairway.

Spiller 2 slår 300m med driven og den går også i retning 5 grader høyre for det han sikter på. Da er han plutselig i roughen eller det som værre er..

Dermed er man avhengig av å ha enda bedre retnings sans enn en som slår kortere.

Noe som er en mulig forklaring på at jeg selv er litt vel ofte i roughen he he:-)

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg tror ikke noe på dette å svinge så rolig. sving rytmisk og vil man være kjapp så vær kjapp, men likevel avslappet... Finne sin egen rytme tror jeg er best. Ta en titt på proffene. Snittet på tiden en sving tar er vel snart under 1 sekund.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Fikk påpekt nettopp dette med å svinge roligere med lengre køller, som jeg gjør ubevisst. Samme tempo er en stor fordel for min del, rytme er rytme uansett verktøy.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

En sving som fremstår som rytmisk har absolutt ingenting med hastighet i svingen å gjøre. Man kan gjerne ha en superrask sving som er langt mer rytmisk enn en rolig sving. Jeg opplever det som individuelt om det fungerer med en rask eller langsom sving (ser nå at det var akkurat det jonag skriver)..

For øvrig innbiller jeg meg at spillere med rekkevidde på 300m ikke bare har lengden inne, men også evnen til å forme slagene. Gjerne i form av en draw eller fade (med da kanskje ikke fullt 300m). Dette reduserer feilmarginene betraktelig!

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Og det var nettopp dette jeg fikk påpekt; ubevisst/bevisst hadde jeg en roligere sving med lengre jern hvilket medførte endret rytme, og avgjort dårligere balltreff.

Generelt har jeg en relativt kjapp sving, men i dag kan den ihvertfall sees med det blotte øye...

snappy

over 17 år siden

snappy

Tren!!!!!!

Peter Niklas

over 17 år siden

Peter Niklas

jeg føler det er nærmest umulig å gi nøyaktige tekniske tips til en over et forum på Internet til en som en ikke en gang har sett golfsvingen.

men noen enkle huskeregler kan i hvertfall jeg komme med som ofte hjelper når en skal slå særlig med litt lavere jern.

1. Tenk ikke på selve trefføyeblikket med ballen. Lat bare som at du skal svinge køllen på en så flott måte som mulig og at da ballen tilfeldigvis bare ligger i veien. Denne tankemåten kan hjelpe mange å slappe mer av og dermed få mer kraft ved impact ettersom en ikke spenner musklene unødvendig mye.

2. For å få mest mulig lengde er det viktig å slå passe mye ned på ballen. Slår en for mye ned på ballen og med ganske høy fart får du bare VM i backspinn og ballen går høyt og lander uten rull kun 170-180 meter med lave jern. Med en raskere sving blir det mindre og mindre viktig å slå mye ned på ballen*, da det bare kommer å generere en høyere trajectory med unødvendig mye backspinn, noe som ikke er vits i hvis du slår et utslag...

* Vi snakker transportslag her... ikke inspill til greenen alltså, da er jo backspinnen grei =)

3. Om du spiller på en bane med mye rull kan det være en idé å prøve å slå disse slagene med litt push/draw, noe som gir mer rull. Bare sikt noe høyre og sving mot noe høyre og lukk køllen noen grader (jaja det finnes 100 måter å slå en push/draw på men la oss nå holde det så enkelt som mulig =) )

morten

over 17 år siden

morten

det er mulig at feilen ligger mye i at jeg slår for brått ned på ballen. For har 95% av alle slagene jeg slår nå går høyt høyt med stopper brått i luften og detter ned igjen. Ønsker mer at de skal flyy, at ballbanen blir lengre..

Rema 100

over 17 år siden

Rema 100

For å få ballen lenger må du slå hardere.
Herregud for et teit spørsmål

Hu hei

over 17 år siden

Hu hei

Hu hei for en latterlig tråd.

jonag

over 17 år siden

jonag

Om køllehodet passerer hendene og så treffer ballen så treffer man ballen omtrent på vei opp og man legger til loft på kølla i treffet. Da blir det høye slag.
Gå på rangen, legg ballen litt lenger bak enn vanlig, slå 3/4 sving and fokuser på å slå ballen med "kroppen". Om ikke ballen går lavere og lenger da så vet ikke jeg..
Deretter kan du ta med deg den følelsen og legge ballen fremover til normal posisjon igjen, samtidig som du tar med deg den kompakte følelsen.

Mongoloide Mathilda

over 17 år siden

Mongoloide Mathilda

Hvis du pegger opp ballen og bruker drivere som ei slegge og slår rett ned på ballen: Da går den lavt da.
Seriøst: Ballen skal slåes på vei oppover for å redusere backspinn. Går den for høyt må du få deg en driver med lavere loft. Det er ingen god løsning å pegge lenger bak for å slå ned på ballen.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Stå (som når du adresserer ballen) inntil en dørkarm slik at venstre skulder presser på karmen. Sørg for at hoftene har fritt spillerom. Prøv å vri hoften til venstre mens du skyver den forsiktig fremover. Skuldern presser på karmen, men roterer ikke etter. Fåt du til dette spennet i svingen rett før release'n, så garanterer jeg deg at lengdene kommer.

jonag

over 17 år siden

jonag

Her var det mange morsomme typer...
Jeg snakket om alle andre køller i bagen enn driver... Den som ikke klarer å slå ned på ballen i golf sliter. Selv driver trenger man ikke slå så veldig mye opp på. det er nok å ha nok loft og plukke den rimelig flatt fra peggen...
For forskjellig sving fra driver til andre køller gjør det bare mer vanskelig.

jonag

over 17 år siden

jonag

Og om du ikke tror meg:
Bubba watson er ekstrem. Han har 6 graders driver, pegger til høyre for høyre fot og slår ballen drithardt med en utgangsvinkel på 11 grader. Jeg skal være med på at man kan slå opp på den for mindre spinn og mer carry.

De mer vanlige spillerne har en utgangsvinkel på mellom 12-13 grader og har loft på mellom 8,5 og 10,5 grader.. Dvs at de slår fra 2-5 grader opp på den.

Dersom noen av oss står der og pegger langt utenfor foten, og prøver å slå veldig opp på den kan 3 ting skje:
1. Vi får en dårlig sving og mister køllehastighet
2. Spinnet på ballen blir for lite og løftet for dårlig til å flyte langt fordi vi ikke har nok hastighet
3. ballen er så langt foran at vi tar ballen på utsiden og får slice...

Jeg mener at vi dødelige må passe på å ha nok loft for å få nok spinn og utgangsvinkel.

Nei, slå driver som en wood, stå bredbent og føl at du minst slår flatt eller til og med ned i ballen. Om du releaser skikkelig blir det at kølla kommer flatt inn og gir høyde likevel.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Keep it simple!! Blir veldig teknisk mange av rådene her.

Jeg gjentar :

Hvis du har riktig stance,ballplassering, grep og svingplan er mye gjort.
Dette kan en pro justere rimelig greit.

Vil du slå ekstra langt er punktene under det du må trene på.
Jeg har en viss ide om at dette funker. Når jeg får til dette går det langt.
Lengste 3 jern i år har vært noe over 280m og lengste drive 360 -370m.

Det er lengder jeg oppnår ved hjelp av punktene under og jeg nevner dem bare for å understreke at de virker. Jeg er også 192cm høy og får litt gratis pga min høyde.

Jeg er langt unna stabil med denne teknikken,men får veldig fart på køllehodet når det sitter.

Så forsøk disse rådene. Bruk gjerne simulator range eller simulator slik at du får målinger på køllehode hastighet og ballhastighet. Da kan du lett se hva som funker og ikke funker med tanke på å skape mere fart....

1 : Ikke rett ut høyre kne i baksvingen. Hold samme vinkel hele veien både vertikalt og horisontalt.

3 : Bruk bena aktivt mot underlaget. Skal nesten føles som du sparker ifra fra mot bakken.

5 : Skal du virkelig langt må du dra til i tillegg. (Siste går ut over presisjonen)

6 : Tren styrke på hele kroppen kombinert med bevegelighetstrening ved behov. Det er ikke uten grunn at alle longdrive gutta er rimelig svære bamser.

Klarer du å kombinere dette går det langt. Men husk jo høyere svinghastighet, jo større risiko. Feilmarginen øker og og alle feil blir straffet hardere.

Angående loft. Mindre loft gir mindre backspinn og en mer penetrende ballbane. Får du riktig launch angle vil du slå lenger med mindre loft,spesielt i motvind.

Men glem ikke at mindre loft gir mere sidespinn og større risiko for å gå til skogs ved ikke helt rene balltreff.....

Long drive gutta ligger noe under 2000 omdreinninger i backspinn. På bane bør man nok ha kølle med mere loft slik at redskapen er litt mer tilgivende. Kanskje rett under 3000? Litt smak og behag det der...

!"#

over 17 år siden

!"#

Så en long-drive konkurranse(på golf eller sportn) i går, fra Danmark. Var 2 stykker i finalen, og han ene var egentlig bare en liten pingle, men han genererte MYE club-head-speed. Drivene hans var oppe i ca 290 meter.
Men vinneren var litt kraftigere,og han launchet ballen med extremt lite spinn, ca 1600 omdreininger. Da hadde han en carry på 345 yards, pluss trill, så kom han opp i 345 meter.
Nå skal det legges til at de hadde solid medvind, og de brukte spesial-baller(var det pinnacle extreme et-eller-annet mon tro?), så litt hjelp fikk de. MEN, de var skjeve innimellom ja :) Kanskje ikke så rart,når man tar i alt man kan...

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Synd du ikke var med Simen.. hadde blitt easy match ;-)

Morsomt

over 17 år siden

Morsomt

Å høre på en 10-handicapper uten noe som helst kontroll på drivene sine blir like fjernt som å spørre bestemor om hvilket skjermkort jeg skal bestille.

Simen! Alle kan gnu til det de makter og plutselig få gulltreff.

hohoho Simen

over 17 år siden

hohoho Simen

Hm... for å få mer troverdighet av det jeg skriver.... la meg skryte av hvor langt jeg slår... det gjør sikkert at Morten lytter mest på mitt argument.

omfg!

Slå ballen

over 17 år siden

Slå ballen

Longdrivekonkurranse er like interessant som hvilken Formel1-kjører som kan spinne lengst mulig. Eller hvilken fotballspiller som sparker ballen høyest mulig. Eller hvilken Tour de France-syklist som kan henge foran styret lengst mulig.

Totalt uinteressant :D

jonag

over 17 år siden

jonag

Hva er feil fra Simen ?
-Jepp, så enig. Har man rettet det ut må man bøye det i nedsvingen også og å rette det ut gjør det enklere å rotere hoftene i baksvingen. Er det lettere så får man mindre oppvridning også !

-Jepp, den som prøver å slå med mye bøy i ve kneet kommer til å slå et flatt baseballslag som går hit og dit. Når ve kne er bøyd klarer ikke ve hoft å gå opp og høyre hoft å gå ned i treffet. Da er det umulig å henge bak ballen med overkroppen og hodet og da blir det ikke kraft !

-Den som tror at man kan slå så langt som mulig uten å bruke hele kroppen får tro om igjen. Noen som har sett en spydkaster bare bruke armene ? Det er i beina, hofter og mage styrken finnes

-Jepp, ellers mister man kontrollen og dermed også balanse og kraft

-Blir ikke langt uten å ta i

-seff...

Å være 10-hcp har med golfscore å gjøre. Kan godt ha kunnskap likevel. Jeg er 10-hcp'er sjøl. Man trenger ikke masse kunnskap for å spille til par og man spiller ikke til par selvom man har mye kunnskap

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

"morsomt", "ho ho ho Simen" og "slå ballen"

1 : Ikke mange har samme køllehodehastighet som meg. Hvem ville du hørt mest på angående lengde råd. En som ofte slår over 300m eller en som sjelden er over 250?

Nevnte lengde eksemplene får å få frem hva man kan oppnå med de rådene jeg gav.

2: Alle kan gnu til å få stjernetreff, men ditt stjernetreff har mest sansynlig en annen ballhastighet enn mitt. Du har spillere som står på en range/bane og drar til alt de kan uten å genere fart.....

"Gnu til" betyr ikke lange slag selv om du er i sweetspot." Gnu til "må kombineres med riktig teknikk.

3 : Lengde er ikke totalt uinterresant. Tipper de fleste gjerne ville vært lenger fra tee slik at de kan slå neste slag med enklere køller.

4 : Selv om du synes long drive konkurranser er uninteresant kan det hende at andre synes det motsatte.

5: Nærspill (100m og inn) er det viktigste i golf for å få en god score. Der regner jeg med at vi alle er enige.

Jonag : Takk :-)

Morsomt

over 17 år siden

Morsomt

Det dere sier er elementært og står i alle golfblader. Men greit nok med repetisjon.

Så du slår ofte over 300 m Simen? Interessant. Hvordan er det mulig å ha 10 i handicap da? Jo:

- Enten eier du ikke kontroll, og slår 300 m på hver tredje/fjerde drive. Resten gjør derfor scoren høy, og du spiller dårlig og ustabil golf.
- Du er dårlig på "korte køller". Dvs 8 jern og kortere. At du skulle være såpass dårlig at du får halvparten par og halbparten bogey med 8 jern på innspill. vel det sier igjen noe om kontrollen.

Jeg vil heller spille inn med 5 eller 6 jern enn å slå 8 jern på den provisoriske fra røffen.

Dere henger dere latterlig mye opp i lengde. Dere vil aldri bli gode å spille golf før dere innser hva som er viktig for å score bra.

Dere blir sikkert flink i gnu-til-golf.

Ikke meningen å ødelegge tråden som handler om nettopp lengde, men det blir for dumt å tro man slår langt når snittet er 180 m (driver) pga de dårlige slagene. Hvor langt går pitchen da? 140? ikke rart man sliter med "nærspill" da.

Morsommern 2, med hcp 2

over 17 år siden

Morsommern 2, med hcp 2

1. Et godt tips
2. et godt tips
3. bingo. Husk at du snakker til en 22 handicapper.
4. hva er normal tyngdeoverføring? Jeg skal begynne med unormal tyngdeoverføring.
5. Bra tips å måtte dra til for å slå langt. Der traff du spikern på hodet.
6. Trene styrke? Lurt. Enda mer rocket science.

Dette angående loft var enda mer rocket science. Å skille mellom 2000 og 3000 omdreininger på ballen til en 22 handicapper. Hehehe. Konsentrer om å treff ballen sånn rimelig greit istedenfor dette rakett-forskeriet.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Bubba Watson svinger ganske pent egentlig... !
http://www.youtube.com/watch?v=UDR1EuclMvo

Long is looking good!

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

"morsomt" Jeg trener ikke nok golf til å være stabil. I tillegg som du sikkert vet selv, jo lenger du slår, jo mer blir du straffet for feil. Jeg slår en del feil he he:-)

Forskjellen på en drive på 250 og 300+ med samme utgangsvinkel (sideveis) kan være snill rough og skog.

lengde er derfor et tveegget sverd. Jo lenger du slår jo mere er du avhengig av presisjon for å score godt.

Der jeg er dårligst, siden det synes viktig for deg å få rede på , er på slag mellom 140 og 100m og 90 og 40m.

Der må jeg slå slag kun på følese eller en blanding av halvsving og pitch. Gapwedge vil løse problem området 1, mens masse trening (hvis jeg får tid vil hjelpe på området 2)

Jeg og sikkert 99% av alle i denne tråden vet at nærspillet (100 og inn) er viktigst.

Alikevel er 99% opptatt av lengde, eller (hvis de er ærlige med seg selv) skulle gjerne slått litt lenger. (Derav interessen i de 2 lengde trådene som går nå)

Jeg vet at jeg aldri kommer til å bli ekstremt god. Det vil si scratch spiller eller bedre. Men jeg kan når det sitter slå lenger enn de fleste. Jeg koser meg med å slå langt og elsker det når jeg gnur til og teknikken sikker. Da flyr ballen griselangt og jeg og gutta har det gøy.

Hvor ofte er det at man ser eagle putter i hverdagen på par 4 hull på 300 +?

Slikt koser jeg meg med fordi jeg kan få det til. For de fleste er dette uaktuelt fordi de ikke har nok lengde.

Du koser deg med å sy sammen en god score. Det er din og de fleste andres greie med golfen.
Min greie er å forske på om det er mulig å nå den og den greenen, eller hvor langt er det mulig å slå på dette hullet.

Kun i turneringer at jeg har begynt å bruke hodet og tenker score på alvor.

"morsommern 2, med hcå 2"
En del spillere har dårlig tyngdeoverføring dvs liten eller ingen. Siden trådestarter hadde 22 i hcp understreket jeg dette også.

Noen lever i den illusjonen at man vil slå griselangt kun ved hjelp av god teknikk. God teknikk gir lengde, men skal man 300+ i vindstille må man dra til i tillegg...

Kommentarene om loft/ ble lagt til siden det er viktig for optimal lengde og ble diskutert i tråden. Det er ikke bare trådstarter som har lest eller har interresse av rådene (gode eller dårlige) i denne tråden.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Som Bjørnstad sa ift hvordan man kan slå lengre; ta i mer!

Og det passer ikke for meg grunnet høyresvingen, men jeg tenker mer score enn lengde. Har uansett grei nok lengde.

Nye Gunnar Bull GT

over 17 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Gutta har nå alltid vært opptatt av lengde, liksom :-)

Jeg har aldri vært noen longhitter, men for hvert år som har gått så har jeg slått litt lengre og/eller litt rettere.

Et problem med driveren spesielt, er jo at jo lengre du slår, jo rettere må du også slå for å holde ballen i spill. Derfor er det - etter min mening - ingen vits i å slå lengre driver hvis du samtidig ikke klarer å forbedre retningen.

For all del, Simen. Jeg skjønner veldig godt at du er fascinert av å slå ballen langt. Hadde det vært meg, hadde jeg kanskje også vært "der". Men på en måte er jeg glad for at min lengde har utviklet seg sammen med resten av spillet. Min største glede i dag får jeg av å holde ballen i spill og føle at jeg mestrer banen.

I og med at golf totalt sett handler om å putte ballen i 18 forskjellige hull på færrest mulige slag, mener jeg at den overdrevne lengdefascinasjonen i golf kan oppleves som en slags sykdom.

Med et stort glimt i øyet foreslår jeg at vi kaller sykdommen for "Fullands Dicease".

Da har du ihvertfall oppnådd noe med golfen din, Simen :-)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Forsiktig nå Gunnar. Sykdommen er meeeeeeeget smittsom ;-)

Og det jeg oppnår med golfen er det som er viktigst. Nemlig å ha det gøy!!

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hehe. Jeg tar selvfølgelig noen piller som gir meg et skuddsikkert immunforsvar.

Ellers er jeg glad for at du har det gøy med golfen din. De gærne har det alltid gøy :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg liker å slå langt jeg også.... bare synd jeg ikke klarer det....

hihi

Lang Nok

over 17 år siden

Lang Nok

Spillte med en svenske for en måneds tid siden. En kraftig plugg med hcp ca 8 som slo griselangt. Driver på rundt 300m og som oftest midt i fairway. Vi andre var mektig imponert over denne karen, i hele 3 hull. Det var nesten pinlig å være vitne til resten av spillet hans. Dårlige innspill, dårlige chipper, treputta nesten hver green, han 4 putta faktisk 2-3 ganger. Hva er poenget med å slå langt når det er det eneste du kan?

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Hadde vel blitt hakket pinligere hvis han i tillegg drivet maks 200m..

Ser av de siste anti-lengde innleggene at det trekkes en eller annen relasjon mellom lengde og andre deler av spillet. Dette har jeg litt problemer med å forstå. Det er ikke slik at hvis man driver kort, så er man automatisk bedre på nærspill.
De som driver langt har større avvik i retning, men vil også ha større forutsetninger for å få birdiemuligheter hvis de lykkes med driven. De som driver kort, og som dermed treffer fairway oftere (tror jeg har statistisk grunnmateriale til å understøtte dette), får færre birdies, men også færre dårlige hull.

Hvis man ser på statistikken fra PGA touren, så kan man se at av topp 30 på pengelisten at 19 av dem er top 100 på lengde, mens 15 er topp 100 på accuracy. Topp 3 på pengelisten er rangert henholdsvis som 145, 177 og 150 på accuracy.. så jeg tror at man kan tendere til å tro at lengde kanskje er en mer avgjørende egenskap enn treffsikkerhet :-/

Andre interessante fakta er at kun 5 er topp 100 på begge listene, og at det faktisk er 1 som er dårligere på begge listene (sikkert en jævel på scrambling/putting).

DeMarco er f.eks. rangert som 150 på lengde og 156 på accuracy, så det viser at golf handler om mer enn kun driven :-) (selv om han har hatt en dårlig sesong).

Lang Nok

over 17 år siden

Lang Nok

Jeg er ikke anti lengde, men ville bare poengtere at enkelte har vel mye fokus på akkurat dette, meg selv inkludert, men jeg prøver å bruke mindre energi på lengde og mer på andre deler av spillet. Men missforstå meg rett, lengde er absolutt viktig.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Fokuset på dette var vel i utgangspunktet forankret i trådstarter sitt spørsmål: " Noen som har generelle tips til hvordan eg kan slå lengst mulig?"..

Kanskje ikke så rart at det blir fokus på dette i denne tråden?!

Lang Nok

over 17 år siden

Lang Nok

Underforstått så er altså mitt råd til trådstarter, glem lengde, den kommer av seg selv, som et resultat av en god sving med solid balltreff. Du slår altså 145m med 7i og har 22 i hcp. det er mere enn langt nok. Er helt sikker på at du vil øke lengden etterhvert som hcp går ned.

jonag

over 17 år siden

jonag

morten presiserte at han ikke slår 145, men at det er maks av det han klarer...
Men er forøvrig enig i at selv med 120m med 7 er det ingen hindring å komme seg langt ned i hcp

Bin Bin

over 17 år siden

Bin Bin

Folk er forskjellig skjønner jeg, og jeg forstår ikke hva som er gøy med å kun slå langt. Har man problemer på lengdene mellom 140-100, og 90-40, da må man kanskje begynne å lære seg å slå kortere. Hva i all verden er poenget med å ha 10 køller på lengder over 140 meter? Poenget er å ha så mange sikre slag mellom 40-150 meter som overhodet mulig. Jeg har 7 køller under 150 meter (alle med tre forskjellige lengder på svingene) og har 4 i handicap.

Simen har 3-4 køller under 150 meter (og det virker som 1 inntrent sving). Hadde han spilt target-golf ville hanicappet vært betydelig bedre. Men men, vil man bare spille driving-range-golf blir det slik.

7 jern på opp mot 145 m er langt nok for å spille ned mot scratch. Dog er det viktigere å ha evnen å slå lange driver enn å slå 7 jern på 160+

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Bin bin, du forstår ikke hva som er gøy med å slå langt...

Forestill deg at du har evnen til å slå 300 +.

Du kommer til et par 4 på f.eks 320m. Kjenner en lett trekk i ryggen.
Det er plass og lande på rundt green. Du vet at med en god drive kan du være på eller rett rundt green.

Muligheten for å putte for eagle er tilstede. Spenningen før slaget og de få gangene ballen går i en perfekt bue og blir liggende på green er vannvittig gøy.

Det er det som er gøy med å slå langt. Kun de som har kapasitet/evne til å klare slike slag vil fullt ut forstå hva jeg snakker om.

Forøvrig jobber jeg med å slå kortere med jerna, men det er ikke lett å slå med lavere tempo en det som er naturlig for en. Men men ,øvelse gjør vistnok mester:-)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

På slutten av min usedvanlig suksessfylte fotballkarriere innførte jeg i 5.divisjonslaget Reima et nytt ordtak; "øvelse gir øvelse".

Bruker det stadig vekk i golf også....

Seigmann

over 17 år siden

Seigmann

HAHAHA.... naturlig for deg Simen? jeg har sett svingen din, og det trøkket du leverer er ikke naturlig for noen som helst.... ;)
hvis du virkelig mener at du prøver å drive par 4 hull under en normal selskapsrunde, så skjønner jeg plutselig hvorfor det alltid tar 5 timer å spille golf bak deg.

gøy sier du? vel, jeg kan også drive 300+, men det gjør jeg bare av to grunner:
1. Show
2. ingen bak som venter på at jeg skal vente meg ferdig på de foran fordi jeg slår så langt.

jeg kan kontrollere hvor langt jeg vil slå, og det betyr at hvis jeg står på et par 4 hull på 320 meter, så driver jeg 240, og har et lett 70% PW slag inn til pinnen.

min sjans for birdie er fortsatt større da enn din for birdie når du prøver å drive greenen.

enig?

laban

over 17 år siden

laban

et av symptomene for å ha fått fulland's disease er fornektelsen... dere forstår meg ikke...

jonag

over 17 år siden

jonag

Simen, om jeg får lov...å slå kortere...hmm....

For all del behold tempoet ! Det er jo der feel, avstandskontroll, og nøyaktighet ligger. Du får heller lære deg en 100% for driver og en 70-80% for jern, men ikke med lavere tempo, bare kortere sving.

Kortere mellom beina, kanskje til og med åpen stance fra 8jern og opp.
Kortere sving (det blir det av kortere mellom bena)
Ikke bruk hendene (dead hands)
Slå lavere slag, slå mer spinn, mer knock-down for kontroll
Slå 3/4 slag alltid med jern under 8-er = bli rå til å pitche.
Få deg nok loft i jerna eller ha nok wedger og dropp heller mange lange jern. Driver - 5W - 3-PW - GW - SW - LW - XW. Hva skal du med 3W ? 5W går langt likevel og er bra på lange par 5til innspill.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Seigmann, jeg lar normalt være å gå for green på par 4 under selskaps rundt dersom noen kommer bakfra.

Jeg venter alltid til folk er langt nok unna på lange par 4 og par 5 hull hvis jeg skal drive og slår da sist selv om jeg har honøren for å spare tid.

Jeg leter sjelden lenge etter baller i selskapsrunder. Mine dårlige slag er stort sett borte vekk uansett:-)

Tror ikke at det er min skyld at det går sakte på banen.

Og jeg er helt enig med eksemplet ditt, men min sjanse for eagle er større enn din.

Enig?

Jonag du får lov:-)

Takker for gode råd. Har planlagt å legge inn trening på dette i vinter. Samt ihvertfall skaffe meg en GW.

I tillegg ,siden jeg lider av "Fullands Dicease", vil jeg fortsette forskningen med tanke på "omphens" mysterier. Har akkurat endret litt på svingplanet og dermed funnet noen flere mph ....he he ;-)

Bin bin

over 17 år siden

Bin bin

Simen: Hvor mange eagler har du hatt i år? Hvor mange totalt?

Jeg støtter Seigmann i det han sier. Jeg har også evnen til å slå 300, og har gjort det. Har drivet flere greener, og har puttet for eagle. Men det skal veldig mye til å klare det når jeg må ta så mye i at blodet spruter. Nå har jeg sett deg på range, og du tar i til blodet spruter :) Du vil aldri få kontroll med såpass mye oversvinging som du gjør. Og å da si at du har evnen til å slå over 300 meter jo forsåvidt sant, men da er det mange som også har den evnen.

De proene som har evnen til å slå 300 meter gjør det ikke med 100% full pupp og blod ut av øret.

Bin Bin

over 17 år siden

Bin Bin

Med eksempletr til Seigmann, der han driver 240, for så en liten pitch:

Hva tror du er beste snittscore av dere to? Jeg tipper du får flere eagles, men jeg tipper også at Seigmann får flere birdies :) og også bedre snittscore.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Tipper jeg får flere eagle muligheter enn Seigmann, men jeg er rimelig sikker på at Seigmanns snitt score er langt bedre. Håper ihvertfall det for hans skyld :-)

I år har jeg bommet alle eagle puttene mine :-( . Både korte og lange.

Og du tar nok feil når du sier at det er mange som har muligheten til å slå over 300+ på flat mark i vindstille.

At mange er over 300 i nedoverbakke eller medvind eller harde fairways som gir mye trill, eller en kombinasjon av disse, noen ganger i løpet av sesongen er imidlertid helt riktig.

Skal du over 300m uten hjelp av vind, nedoverbakke eller harde fairways må man faktisk "ta i så blodet spruter". Uten hjelp fra forholdene må distansen carres.

Svinghastighet på 120 mph + er da en nødvendighet. Det klarer man ikke generere uten å dra til. I tillegg må enkelte teknikk ting som er diskutert over være på plass.

Oversving? jeg? skjønner ikke hva du prater om ;-)

Jobber med å gjøre den kortere.

Ture

over 17 år siden

Ture

Oversving kan være en årsak til lite nøyaktighet. Svinge så hardt og fort man kan er faktisk helt greit på trening. Da kan man gå ned på 80 - 90% ute på banen og dermed få bedre kontroll. Det blir ikke 50 meter borte. Hva med tilpasning av utstyret Simen? Har du fiskestang? Eller X stiff?

gulp!§

over 17 år siden

gulp!§

Jeg blir kvalm av å høre på deg simen, litt beskjedenhet hadde ikke skadet.

ho ho ho Simen

over 17 år siden

ho ho ho Simen

Patetiskt av deg å anta at du slår lengre enn alle andre som diskuterer i denne tråd.

Bare fordi folk ikke "skrøyter" betyr ikke det at de ikke slår griselangt... men de er kanskje bare lite mer nøkterne og ikke gidder eller ser vitsen i å fortelle hvor langt de slev slår, uten fokuserer istedet på å være overbevisende med hjelp av gode argument...

Du skulle tatt å prøve det Simen.... det virker faktiskt... =)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Ture, bruker x-stiff. og takker for råd :-)
Håper å få til dette neste sesong.

"gulp!§" Beklager at du blir kvalm. Trøst deg med at det finnes haugevis av med spillere som er bedre enn meg til å få ballen i hullet på færre slag.

Jeg synes faktisk at det har kommet mange gode tips ut av denne tråden. Som både kan brukes til å få mere kontroll (De tipsene er nok mest til meg, takker og bukker :-), og bedre lengde.

Ser ikke helt hva det er jeg har skrevet som bør være provoserende for deg eller andre.

Alle som har spilt eller spiller sammen med meg vet at "kontroll" ikke akkurat er mellomnavnet mitt. Det går fra det katastrofale til det geniale. Når det ikke sitter er det få som spiller så "bredt" som meg.

PRESISJON er viktigere enn lengde. Kombinasjonen tror jeg er alle golferes våte drøm.

Forøvrig er det som virkelig imponerer meg sånne gærninger som Gunder som teppebomber pinnen fra ca 100m. Gang etter gang etter gang......Selv om han bruker laser....fy fy juks juks!!! he he

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

"ho ho ho Simen" Jeg har ikke skrevet ett sted at jeg slår lenger enn alle som diskuterer i denne tråden. Hvis jeg har gitt deg eller andre det inntrykket beklager jeg.

Du og de andre vet selv egen køllehode hastighet og slaglengder.

Jeg har skrevet hvor langt JEG kan slå. Det gjorde jeg bevisst for å understreke hva man kan oppnå med de tipsene jeg gav.

At du synes jeg argumenterer for dårlig er helt greit.

Uansett håper jeg at hvis vi treffes på banen en gang, så får vi en hyggelig runde. Med eller uten lange slag:-)

Bin bin

over 17 år siden

Bin bin

Simen: Jeg har hatt 5 eagler i år. Og jeg driver 230-240 i snitt. Får jeg stjernetreff blir det vel 250-260. Gruser jeg til det jeg makter og får gulltreff klarer jeg nok 280-290 - men sånt er kjedelig siden det går skeis så ofte :)

Jeg vil påstå at du ikke gjør mye genialt :) hehe. Har sett deg slå, og du kan ikke kalle det genialt når du får gulltreff av blodsprut-sving. Derimot er det genialt å vite hva man gjør, og kalkulere risk/reward mot et godt resultat.

Spiller du ludo på samme måte? Kaster terningene så hardt du klarer i bordplata? Eller løfter du sjakkbrikkene så høyt opp i lufta du klarer før du setter dem ned? ;)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Grattis med 5 store fugler:-)

Forskjellen på deg og meg er nok at jeg synes "blodsprut sving " er gøy.

Svingen min er neppe genial, ligger nok mer mot spesiel og sær he he...:-)

Konkuranse golf og selskaps golf er 2 forskjellige ting. I år er første året jeg har deltatt litt i konkurranse (slag) utenfor egen klubb. Det har vært både lærerikt og morsomt.

Vil nok bli mer konservativ i valgene i konkurranse til neste år.

Når det er sagt. Under koserunder med kompiser skal det fortsatt "blodsprut" golfes så spruten står:-)

Finnes det en annen måte å spille ludo og sjakk på enn den du skisserer?

Officer Barbrady

over 17 år siden

Officer Barbrady

Sime Fulland wrote:

"1 : Ikke mange har samme køllehodehastighet som meg. Hvem ville du hørt mest på angående lengde råd. En som ofte slår over 300m eller en som sjelden er over 250?

Her antyder du jo at du antar at du slår lengre enn de andre som diskuterer i denne tråden.

Og for å svare på spørsmålet:

Jeg ville ikke bry meg i det hele tatt HVEM som ga meg råd i lengde, så lenge det er åpenbart at begge parter har peiling på golf, men om jeg måtte skille ut, så hadde jeg helst lyttet på den som hadde mest stabil sving for lengderåd, noe som kanskje ikke du har...

Når jeg var 15-20 år likte jeg og å dure til med alle slagene og slå 300 meter med 2-jernet. Der og da gadd jeg ikke en gang å prøve å score bra, fordi jeg syntes at det å dra til og drive lengre enn alle andre var så utrolig kjekt og det å fokusere på å spille bra golf umulig kunne være kjekkere.

Men årene gikk og når jeg ble 25 bestemte jeg meg for å istedet prøve å prøve å spille bra golf. Det viste seg faktisk at det å prøve å spille skikkelig bra golf faktiskt var 100 ganger mer gøy enn å prøve å drive 1/4 mile på hvert hull. Når jeg ser tilbake på det inser jeg hvor patetisk jeg egentlig var som ungdomsgolfspiller og hvor god og kjekt jeg kunne ha hatt det om jeg spilt "skikkelig" fra begynnelsen.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

"officer barbrady". "ho ho ho Simen" skrev :

"Hm... for å få mer troverdighet av det jeg skriver.... la meg skryte av hvor langt jeg slår... det gjør sikkert at Morten lytter mest på mitt argument.

omfg!"

Jeg svarte :

"1 : Ikke mange har samme køllehodehastighet som meg. Hvem ville du hørt mest på angående lengde råd. En som ofte slår over 300m eller en som sjelden er over 250?

Nevnte lengde eksemplene får å få frem hva man kan oppnå med de rådene jeg gav."

Jeg tenkte med dette svaret ikke på debattantene i denne tråden, men rent generelt.
______________________________________________________________________________________________________________________-
Eksempel :

Hvis du står på rangen og kjenner flere spillere der. Hvem ville du i utgangspunktet spørt om lengde råd? Han som overslår rangen gang på gang eller han som ikke kommer frem til enden?

Blir det samme med nærspill. Ville du spurt han som setter den ene chipen etter den andre innenfor 50cm eller han som setter dem innenfor 5m._______________________________________________________________________________________________________________________

Det er mange og gode råd fra flere i denne tråden hvis man vil øke slaglengden sin.

Flott at du synes det er artigst å spille target golf og score best mulig.
Jeg derimot synes fortsatt at noe av det kuleste med golf er det å slå langt.

At ikke alle synes det er i sin skjønneste orden. Mulig at jeg hadde hatt ett annet syn på dette om jeg hadde begynt å spille golf i like ung alder som deg.

Jeg var 25 da jeg tok i en golf kølle første gangen for 9 år siden.

Jeg anbefaler ingen å prøve og etterligne min sving.
Grunnprinsippene jeg nevnte derimot er det lurt å prøve å etterligne om man vil øke lengden sin.
Klarer man å få inn de i sitt eget bevegelsesmønster går det lenger.

Stabilitet , vel det henger sammen med hvor mye man trener golf.
Jo flere baller man slår jo mer stabil blir man.

jonag

over 17 år siden

jonag

Nå er vi igang igjen å vurdere folk etter hcp. Jeg synes det er kjempefint at noen av mine råd har vært nyttige til folk på forumet. Jeg har 10 i hcp og slår gjennomsnittelig. Dermed skal vel ikke folk høre på mine råd ?

For å score må man være komplett, men om jeg vil finne mer lengde i slagene mine ja da går jeg til noen som slår langt, feks ser på long-driving. Hva man vil fokusere på i golfspillet er opp til en selv.

Bubba Watson fokuserer på å slå lange driver. Villegas fokuserer på å slå langt med alle køller. Min mening er at det er derfor de ikke vinner mer... Tigern slår ikke lengst, men er høyest i snitt på alle forskjellige statistikker...

Det er ikke 1-til-1 sammenheng mellom hcp og kunnskap. Det finnes scratch golfere som vet lite og ingenting om teorien bak golf og det finnes folk som vet mye som ikke spiller scratch.

Cluet er at meget få golfere har kontroll på alle faktorer i golf. Alle har styrker og svakheter. Alle som har en svakhet kan hende kan få råd fra noen som har det som styrke selvom hcp-forskjellen er stor.

Dette kalles ydmykhet for kunnskap og å ikke vurdere folk på hcp...

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jonag, jeg leser ihvertfall det du skriver. Både informativt og nyttig :-)

Bin bin

over 17 år siden

Bin bin

Du kan ha så mye kunnskap du bare vil jonag, eller tro du har kunnskap. Du skriver mye fornuftig. Men når det gjelder svingteknikk så hører jeg mer på en 3-4 handicapper enn en 10 handicapper. Men det er fordi jeg har lavt handicap. Hadde jeg hatt 20 i handicap hadde kanskje 10-handicapperen gitt meg flere nyttige tips. Dette fordi en 10-handicapper jobber mer med kompensasjon enn en lavhandicapper.
Alle tips må få være velkommen på forumet. Uavhengig av handicap. Det er bare det at noen tror de har evner de ikke har, og de fokuserer såpass hardt at de glemmer hva de holder på med.

Bin bin

over 17 år siden

Bin bin

Også syns jeg offiseren her oppe bare henger seg opp i tull og tøys. Greit nok at Simen sier han slår lengre enn de fleste - men det er jo fakta også. På samme måte kan jeg si at jeg er dritgod til å putte. Sikkert bedre enn de fleste i denne tråden :) Hverken Simen eller jeg er arrogant, men vi kjenner nok styrkene våre basert på erfaringer.

jonag

over 17 år siden

jonag

Det er der du tar feil bin-bin, fryktelig feil. Mitt på spikeren om poenget om ydmykhet. Kanskje du kaller meg lite ydmyk ? Det er forskjell på ydmykhet og selvtillit. Jeg tror jeg kan mye rart og utbasunerer mye, men når jeg tar feil så lærer jeg av feilene, selvom jeg ikke nødvendigvis liker det...

Statistisk har du rett at lavt hcp har best råd, men jeg ser fryktelig mange lavhcpere med fæle svinger og jeg ser noen få med gode. Jeg ser også PGA-proffer med fryktelige svinger, usunne vanskelige svinger. Jeg er imponert over folks talent som klarer å spille bra med slike svinger.

Jeg sier det igjen, det er 2 forskjellige ting å ha kunnskap og å utøve god golf. Jeg ser forøvrig feil hos meg selv også uten at jeg klarer umiddelbart å rette på dem....

Arnardo

over 17 år siden

Arnardo

OG jeg er dritgod til å chippe.
Tenk så gode vi hadde vært på texas scramble

Nye Gunnar Bull GT

over 17 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Det er vel noe menneskelig over at vi alltid tror at vi er på det intellektuelle toppnivået NÅ.

Det vi ennå ikke har lært, vet vi ingen ting om, og derfor anses lærdommen vi IKKE har som ikke-eksisterende eller i beste fall uvesentlig.

Enig i at Jonag vet mye (mer enn meg ihvertfall) til å være en 10-handicap'er. Men Jonag er den eneste jeg kjenner som vet mer om teori enn praksis. I de fleste tilfellene er det motsatt.

Og ingen er mer allvitende enn den som vet minst :-)

Nye Gunnar Bull GT

over 17 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Når det er sagt så har jeg personlig veldig dårlig erfaring med å se på video eller lese meg frem til "gode råd". Som regel blir det bare verre.

Men jeg er jo også så heldig å ha en pro jeg stoler på.

Det betyr ikke at jeg ikke leser teknikkvurderingene til Jonag og Simen Fulland. Jeg synes det er interessant lesestoff, men jeg prøver det ikke ut i praksis.

gulp

over 17 år siden

gulp

simen:

Har du virkelig ikke lyst til å bli en bedre golfspiller?
Du sier at det å slå lange slag er golf for deg fremfor å score bra. Uforstålig for min del. I følge deg selv slår du lengre enn de fleste gutta på pgatouren. Har du noen gang tenkt på at 270 meter er mer enn langt nok selv for verdenseliten som spiller på de vanskeligste banene i verden. Hvorfor safer du ikke med 80% sving, du vil allikevel være i verdenstoppen når det gjelder lengde.

Det er alltid bra å ha litt ekstra "boost" når det trengs, men å bruke denne hele tiden blir jo latterlig, med mindre du har over 70% fairway treff. Hvor mye kulere er det ikke med en scratch spiller enn en villmann som slår alle ballene sine i skogen?
Det kuleste er en god spiller som når det absolutt er nødvendig griser ballen 300m avgårde.
Så mitt råd blir: ro deg ned med driveren, du må ikke beviise for alle og enhver at du kan slå ballen langt. Du vet det selv, og det holder.

Selv superstjernen john Daly ser ut som en tosk når han lar villdyret i seg ta over, han er i tillegg magisk rundt green , men det hjelper ikke.

jonag

over 17 år siden

jonag

NGB GT :) Det er golf i et nøtteskall... kunnskapen er mye større enn evnen...

Bin-bin. Ja 10-hcp jobber med kompensasjoner. Jeg trener megselv og vet hva jeg vil. Men de må omsettes til feel, til innøvd bevegelse og lærdom av sammenhengene mellom følelser og hva de gir av ballbane, lengde og distanse. Det tar tid...
Jeg synes at man kan rel enkelt komme seg ned mot 10 med en dårlig sving. For å komme seg videre nedover må man ha en mer sunn sving. Derfor tror jeg heller ikke noe på dette med naturlig sving noe særlig. Visse grunnleggende prinsipper må man lære. Sjøl har jeg forbedret sving og rytme og kroppsbruk masse i år, men har nesten stått stille i hcp i 2 år. Det første året tok jeg liksågodt 23 hcp-poeng...

Forstå meg rett. Jeg har stor respekt for lav-hcp evne til å spille god golf. Det trengs talent og et godt hode for det. Mulig jeg aldri kommer så langt ned.

Det meste av det jeg gir av råd er basert på det jeg har erfart sjøl. Klassisk gikk svingen fra slice, over til pull-hook og denne sesongen har jeg rettet ut pull-hooken uten å starte å pushe...

Simen gav gode råd og det er det få som kan nekte på. Jeg tar gjerne et kurs hos ham en dag. Feks et styrkeprogram for vinteren for å få mer lengde ? For en tynn kar med laaange muskler ?

doc

over 17 år siden

doc

Fortsett med tipsene Jonac og Simen,...stabilt hcp 10 fra ordentlig bane er slett ikke verst, faktisk veldig bra-ikke veldig mange har det- bare så det er klart. Hender jeg går smn med folk som sier de har feks hcp 12 , "ingeting stemmer idag". Gnåling. Jamring. Jaggu sa jeg 12. Hvorfra? Hvorfor? Kanskje 10 spillere i Norge ville gått Hauger på par en gitt dag? Mye skryt. Mye jåleri.Mye flesk.

lp

over 17 år siden

lp

Ikke for å spore av debatten helt. men bare som en liten digresjon; angående hvem man kan høre på og ikke i golf, høre på en lavhandikapper når det gjelder sving, eller høre på en som har tilegnet seg kunnskaper eller kanskje heller ikke har spilt golf så lenge...

Jeg har spilt golf med lavhandikappere som har spilt golf lenge, det som ofte slår meg er hvilken utrolig "regelkunnskap" de har, eller kanskje prøver å ha, ja tom proer på norske golfklubber. Da er mitt spørsmål, har de lavt handikap pga sin egenutviklede regelforståelse eller er de virkelig så dyktige? Det har vært mange påståtte straffeslag til medkonkurrenter og også egne regelbrudd med påfølgende straffeslag som burde ha telt med men som ikke ble tellende. Er det da sånn at man skal høre på folk som påstår seg å vite pga handikappet og fordi man har spilt mange år, eller skal man høre på de som har tilegnet seg kunnskaper om et emne, det være seg regler eller svingteori eller andre områder.

Passauf

over 17 år siden

Passauf

Jeg har motsatt inntrykk lp. Har spilt selskapsrunder med proer som har gitt seg selv straffeslag fordi ballen har beveget seg ved adressering. Den samme erfaringen har jeg med spill med juniorer som nærmer seg 0. Dyktigere spillere har gitt meg inntrykk av at de som du sier er flinke til å utnytte regelverket, men er disiplinerte i forhold til å pålegge seg selv straff når situasjoner tilsier det.

lp

over 17 år siden

lp

Ja, selvfølgelig har jeg også gjort det. Og det er kjempebra. Det var ikke det som var poenget, poenget er at det ikke behøver være samsvar mellom regelkunnskapen og handikappet.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Jonag, jeg skal være forsiktig med å lage program for noen jeg ikke vet nivået til styrkemessig.

Generelt vil jeg si dette. Sett opp ett program i samarbeid med noen på ditt treningssenter. Er du usikker, få hjelp av instruktør med teknikk slik at du ikke løfter feil og drar på deg strekk eller det som værre er.

Ha fokus på hele kroppen. Ben, buk,rygg, armer, bryst,legger og skuldre.
(angående buk ,ikke ta sit ups til du ser mannen med jåen, tren ren stryke på buk også med belastning som gjør at du ligger i intervallet 8 -12 reps. Du vil bli sterk i buken ,ikke utholdende),

For generell styrke er base øvelsene benk,bøy og mark meget bra. Igjen få hjelp av instruktør slik at øvelsene blir utført riktig teknisk.

Bygg deg opp gradvis. IKKE for tunge vekter før du behersker teknikken. Ikke tren maks styrke (1-6 reps. Kun for viderkomne.)

Ligg i intervallet 8 -12 reps.

Varm alltid godt opp til gjennomvarm før du gyver løs på vektene. Ha fokus på kontroll og teknikk. Tenk isolasjon. Forsøk å bruke kun de musklene du forsøker å trigge i hver øvelse.

Bruk fulle bevegelser,gir bedre bevegelighet. Ikke tren eksplosivt. Det er for viderekommne (sprintere, kastere o.l). Stor skaderisiko og betyr fint lite for golfsvingen.

Tren alle muskelgrupper like mye. Bruk så mye løse vekter som mulig slik at du får med all støtte muskulaturen din. Den er viktig for stabilitet og generell styrke.

Til sist det viktigste. Det hjelper ikke å trene styrke hver vinter. Du må vedlikeholde styrken igjennom utesesongen også. Hvis ikke svinner musklene bare bort igjen og du er like langt til høsten...

Tren f.eks 3-4 ganger styrke i uken om vinteren og 1-2 ganger i uken i sesongen. (eller mer hvis du har ork)

Husk å sette av tid til uttøyning. Det hjelper på bevegeligheten. Den er også viktig i golf.

jonag

over 17 år siden

jonag

Simen, jeg har alltid holdt meg i god form (satsa på utholdenhetsidrett) og har de siste 5 åra trent jevnlig (med litt småopphold) styrke. Ikke på senter, men eksplosive knebøy/spensthopp med 50% kroppsbelastning. Spes for å styrke knær som har blitt litt skrantne etter div skader, ha styrke og spenst for løpsteknikk og for golfen og for å holde kroppsholdningen i orden.
Dvs at jeg rel raskt etter kanskje bare 2-3 uker basis kan begynne å ta i litt uten problem. Jeg er nok bare svak i alt over magen, så der må jeg ta det easy lenger.

Men når man driver hjemme og ikke har nok vekter og utstyr blir det ikke maksimale treningsforhold.

jeg tenkte å øke styrken og da spes eksplosivitet/hurtighet. er ikke vits i sterke muskler om de ikke er hurtige og slanke. Dessuten vil jeg ikke øke massen for da blir det ikke noe kult å løpe lenger.

Jepp, jeg skal vedlikeholde om sommer.

Jeg har noen jeg kjenner som løfter tungt og maks 6 ganger. Så hjelp får jeg, men de er ikke golfere og kjenner styrketrening så da spurte jeg deg.

Hva med skråøvelser og rotasjoner ? Jeg har stor tro på "olympiske løftøvelser"...

Trine

over 17 år siden

Trine

Dere er nå søte :)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Trine, siden jeg og jonag utvilsomt er de søteste på hele scangolf takker og bukker jeg på begges vegne ;-)

Det må jo ha vært oss du sikter til.
NGB GT er ikke søt, gulp kan umulig være søt (folk som gulper er sjelden det), bin bin minner for mye om bin laden og de gutta er sjelden søte, fooooore roper for høyt, barcentrale er rett og slett...for scentral. osv osv....Yngve...nei ikke søt han heller he he:-)

Jonag hvis du med olympiske løftøvelser sikter til vektløfting, vel da har du en teknisk utfordring foran deg he he:-)

Men mange idrettsutøvere bruker frivending i sin trening. Fin øvelse for eksplosivitet.

Skråøvelser? Tenker du på rotasjonsøvelser med tanke på buk side?

Golf relatert kan du jo alltids ta en runde på innendørs senter (helst simrange slik at du får data på svingen underveis) og trene driving der du drar til det du makter i 30 - 45 min. (varm opp først)
Da får du trent både øye hånd koordinasjon og rotasjoner samt eksplosivitet.

Du trenger ikke være redd for at du skal legge på deg for mye masse med styrketrening. Husk at det å legge på seg muskulatur ikke akkurat går fort. Toppidretts senteret har utalt flere ganger at det regnes som bra å legge på seg 2-3 kilo ren muskelmasse i løpet av ett kalenderår. (uten doping)

Hvis du fortsatt løper mye er det enda vanskeligere å bygge muskulatur.

Du kan trygt trene mye styrke uten å bli diger. Det er bare å holde seg unna doping, proteinpulver,weight gainer, kreatin o.l Spis sunt og ofte, tren hardt og være flink på restitusjon.

Da blir du sterk og slank uten overfløding fett. Dop er for tapere og andre avvikere.....

Du trenger ikke stål kondis for golfen. Da er god styrke viktigere. Se på Tiger. Han har ikke akkurat blitt mindre med årene....Han trener også mye overkropp og har en helt annen fysikk nå en for 10 år siden.

Kroppen skal fungere som en helhet. Da er det viktig at muskelstyrken i alle kroppsdeler står i forhold til hverandre. Derfor bør du bli sterk overalt. Du bruker hele kroppen i golfsvingen. Noen bruker til og med hodet...(ikke jeg )

Siden du allerede har brukbar styrke i bena, kan du sikkert legge inn litt ekstra trening på overkropp i forhold til ben. Du er nemlig motsatt av de aller fleste gutter. Du vet de som har grodd seg fast i benken og har pipestilk ben......

Hjemme kan chins, push ups, dips, sit ups i forskjellige varianter trene up biceps,triceps, bryst ,buk og rygg uten at du er avhengig av vekter.

Trenger du innspill utover det jeg har skrevet kan du sende meg en mail.

jonag

over 17 år siden

jonag

ja vi legger vel ikke skjul på markeringsbehovet.....
Men slik er det å være såkalt idretsutøver. Man er helt opptatt av prestasjon og egenvurdering og selvtillit...og glemmer janteloven totalt.

ble kalt søt da jeg var mindre. Huff, det var jo helt feil...ville være barsk og pen...

thanks Simen. Det var mye fornuft. Skal sette det ned på papiret. ja jeg mener skråøvelser for buken. Vi drar ned og roterer i svingen og begge sider bør være i balanse.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

ehem.....

SIMEN!!!!
JEG ER KJEMPESØT!

bare spør kona mi!

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

he he ;-)

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hmpf. Jeg blir trakassert som vanlig av mobbegjengen. Yngve har nå slått seg sammen med Jonag og Simen Fulland....

Jeg innrømmer at jeg ikke er søt. Jeg har ikke muskler heller. Og ikke driver jeg langt, og ikke trener jeg. Gammel begynner jeg også å bli. Og kone har jeg ikke lenger.

Men jeg scorer stort sett bedre enn dere likevel.

Er ikke det rart?

:-)

Passauf

over 17 år siden

Passauf

Bra score , ingen kone!

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Får ikke både i pose og sekk, vet du :-)

jonag

over 17 år siden

jonag

Ikke noe å gå etter å være søt... Statistisk har man da fått utdelt alt for lite testosteron og derved har man statistisk for lite eksplosiv styrke...

Heldigvis er det noen slanke søte PGA-proffer som slår langt, men sjelden superlangt.

Hva med dårlig score og ingen kone. er det noe å trakte etter ?

Passauf

over 17 år siden

Passauf

Nei Jonag. Man bør altså sikre seg evnen til å score før en går av gårde å stifter fam;) Dette burde jeg ha tenkt på før.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

NGB,
du er søtnår du er sur..............

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Barbrady: Jeg nekter å tro du har slått 300 meter med 3er jern.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Virker som det er mange selvgode typer her inne, som liker å skryte av seg selv, og kritisere andre.
Er mange av de typene der som det også blir sagt her, som er gode på å kritisere andre for feil.
Mens de selv selvsagt aldri har gjort en feil

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg tror ikke fysisk styrke er særlig viktig for amatører, Jeg tror det er veldig viktig hvis man er helt i verdenstoppen.
Men man ser jo mange utrolig gode spillere som er veldig feite, uten fysisk styrke.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hvem da, Erik____?

hvem er utrolig god, feit og uten styrke?

hvordan kan forøvrig du nekte å tro at Barbrady har slått 300 meter med TOER-jern(ikke 3er jern som du sier)?
Du sier jo at så mangt er mulig selv, da må vel andre også ha sine muligheter!

er ikke fysisk styrke viktig sier du? vel, godt at du innrømmer at dette er noe du tror, og ikke noe du kan bevise da, for jeg kan selv bevise for min egen del at fysisk styrke er viktig for amatører.
du definerer amatører som noe annet enn proer, mens det du kanskje prøver å si, er at det er viktigere for en god spiller enn for en som suger og spiller 150 slag.

for ett år siden, hadde jeg vesentlig kortere slag med samtlige jern enn det jeg har i dag.
i dag har jeg 70-80% kraft i et normalt jernslag, og har kortet ned baksvingen min med ca. 25%.
For ett år siden var jeg sliten og mør når jeg kom inn etter en golfrunde(ja, kanskje jeg tilhører den gruppen du beskriver som feit)
i vinter trente jeg masse styrke og kondisjon, og i år sliter jeg aldri med å gå en golfrunde, og går gjerne to når jeg har tid også.

ikke viktig sier du? vil gjerne vite bakgrunnen for din tanke om nettop det. kanskje jeg lærer noe nytt..........................

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her