Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sakte spill

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Hei

Jeg har godt 2 18 hulls runder igår og idag og begge er gått på 4 timer uten mas og stress. Jeg er nybegynner i dette. Jeg føler at det ikke er noe problem å klare å håndtere spillhastigheten selv for oss med grønt kort. Jeg tror mye ligger i å ha klart fokus mens man er der ute på banen.

Dette blir utfordring for mange av oss de nærmeste ukene. Lykke til.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Å holde tempoet er som du sier lett. Bruk kort tid på å lete etter mistede baller, hjelp hverandre. Spiller en med dyre baller bør lommeboken være tykk nok til å tåle at de blir borte. Gå rett til din ball ,planlegg slaget ditt mens de andre slår, slik at du er klar når det er din tur. Det siste gjelder ikke minst på greenen. Finn puttelinjen mens du venter på tur. Husk alikevel å vise hensyn slik at en ikke er til sjenase om man ligger nære hverandre. Plasser bagger i retning av neste tee. Skriv score mens du går (flott rim ikke sant), ikke på greenen. Sist men ikke minst ;plukk opp ballen når du har brukt opp slagene dine (om du ikke er lavhandicapper og spiller slag). Angående grønt kort spillere og tempo - den tregeste jeg har gått sammen med så langt var en spiller med 4 i handicap. Han spilte som om det sto om seier i us masters. Han brukte uhorvelig lang tid på å planlegge hvert slag. Når det gjelder tidsbruk er handicap irrelevant, som Ole Gregert sier er det innstilling og fokus som er viktig. Simen.

knurrik

over 21 år siden

knurrik

ja så enkelt er det.
golf består av noen få operasjoner:
1. velge kølle
2. ta kølla opp av bagen
3. slå ballen
4. legge merke til hvor ballen stopper
5. legge kølla tilbake i bagen
6. gå frem til ballen så snart det er klart og repeter det over.
men det er utrolig mange som ikke greier selv det aller enkleste....

Ellers er min erfaring at de mellom 25 og 35 i hcp forårsaker mest forsinkelser. Særlig når gutta boys er ute og spiller sammen og satser mer på sosialt samvære enn på golf.
(kanskje er det den riktige måten å nyte en golfrunde på...???)

Enkelte singel-handicapere bruker kanskje litt lenger tid VED ballen, men mindre tid til leting og somling MELLOM slagene. Går han alene bruker han mellom 2t10min og 2t30min på en runde. Det klarer aldri en med 30 i hcp.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Ole,

Your next goal is to get the rounds under 3.5 hours.

Brian

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Brian,

Yes, That would suit me fine to get a round golf at 3.5 hours in the future

Ole Gregert

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Brian,

Yes, That would suit me fine to get a round golf at 3.5 hours in the future

Ole Gregert

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Sakt...e spill, ja det er virkelig et problem. Daglig opplever jeg folk som tar både fem og seks prøvesvinger for så å stå et minutt eller mer før de tør å slå til ballen. Er det virkelig noen som tror at man blir konsentrert av å stå så lenge stille og se på en ball?
Nei, skal du "rappe" til noe så gjør det så fort at det ikke rekker å dukke!
Og, vær så snill slipp forbi! Her om dagen opplevde jeg å sitte på se på at 3 av 4 dunka ballen ut i skogen. Jeg spillte alene, og vet at jeg med det ikke har noen rettigheter, men spurte vennlig om jeg kunne få slå i gjennom. Tre av dem gikk bare videre uten å snu seg, sistemann svarte etter en stund (i en sur tone) "Ok da".

Snedd

over 21 år siden

Snedd

Til Bjørn: Jeg så et sted at noen hevdet at den regelen er endret, slik at man alene også har rett til å slippe gjennom, slik 2- og 3-baller har. Men er ikke sikker.

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Snedd har rett. Regelen er endret i år.

Jonn Dally

over 21 år siden

Jonn Dally

Joda Bjørn, det hjelper å konsentrere seg i stedet for å "rappe til".
Men dette forårsaker ikke nevneverdig forsinkelse så lenge man passer på å begynne "konsentrasjonen" så snart faren for å få en ball i nakken er over.

I praksis betyr det at man går frem til ballen sin mens de andre spiller, vel og merke så lenge man ikke kommer i slagretningen for dem man går sammen med, inkludert en viss sikkerhetsmargin selvfølgelig.

Det er misforstått at men i selskapsgolf til enhver tid må holde seg bak han som skal slå. Det er irriterende å se flighter som beveger seg som et Røde Kors lag på lavinesøk bortover fairway.

Jeg har spilt nok av runder med lokale helter som "rapper til" og drar ballen faenivoldt til skogs forde de mangler konsentrasjon eller er mer opptatt av å skravle med naboen.

Hvis alle innførte en effektiv og rask rutine på å sjekke beinas parallellitet med slagretningen, riktig avstand mellom beina og ballen, passet på å ha ballen på riktig sted "mellom" beina og sjekket grep og køllebladets retning før slaget ville resultatet bli mye bedre.

Tidsmessig ville man tjene på det. De er to hovedårsaker til at spillet går treigt.
Det ene er at man leter etter baller, det andre at man ikke passer på sin egen fremdrift.

FORØVRIG, så driter folk i om det går seint, for det får ingen som helst kosekvens uansett. Litt forsiktig tilsnakk fra en Marshal-pensjonist som ikke forstår bæra av spillet er ikke det mest skremmende man kan oppleve.

Dersom man vil ha skjerping av sakte spill må man ty til tiltak som å be flighten som henger etter om å tette luken umiddelbart, dvs plukke opp ballen og GÅ UTEN Å SPILLE til man er på "skuddhold" av de foran. Dette gjelder sleskapsgolf, i turneringsgolf kan man dele ut straffeslag.

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Spilte sammen med noen som hadde mellom 20-25 i hcp i går. Runden tok 4 timer og 45 minutter.
Dette er for lang tid og det blir ingen flyt i spillet.
En grunnene til tidsforbruket var alle de rutinene den enkelte skulle gjøre for de var klar til å gjenomføre sine slag. Det var en værre opplevelse enn å se Bernhard Langer, Niklas (Not so) Fast.
I siste nummer av Norsk Golf, er det en artikkel om at det er godt med en rutine før man skal slå. Det er jeg tildels enig i, men den bør ikke ta 1 minutt. En av mine medspillere hadde tydeligvis lest artikkelen.

Flere burde lære seg å gå inn bak ballen når de er på vei til den, slik at de kan se slagretningen mens de går og allerede her påbegynne sine foreberedelser. Deretter bør de hvis de kan gjennomføre sine rutiner KORTE hvis de ikke forstyrrer sine medspillere.

Ikke gå frem til ballen - gå tilbake for å skritte opp fra nærmeste avstansmarkering - gå bak ballen for å se retning - prøvesvinge - ta grep - stirre på ballen i 15 sekunder før man tør å rappe til den.

Jeg sier alltid fra, men noen har vanskelig med å forstå.

BANEMARSHALLER HVOR ER DERE.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

...i helgen var jeg i UK. Spilte tre baner - 6 runder. Ingen runder over 3,5 timer - selv om det var godt med folk på banene. Det var helt utrolig deilig !!

zzzzzzz

over 21 år siden

zzzzzzz

Hvorfor diskuterer dere dette her ? Dette er like interessant som å lese om folk som klager på golfsendingene fra PGA-touren...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her