Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Banestenging 2007

Foooore

over 18 år siden

Foooore

Noen som har snappa opp sannsynlige datoer for når baner stenger på østlandet i år?

Med en del plussgrader burde sesongen kunne strekkes en del?
Håpe på ut oktober kanskje?

Rogaland: jada, jeg vet dere har åpne baner 100uker i året, og er litt misunnelig på akkurat det. Men-men.

Mester Grønn

over 18 år siden

Mester Grønn

7 oktober er planlagt som siste dag på Grønmo

Foooore

over 18 år siden

Foooore

Håper de holder Grønmo åpen noen uker lenger, den er i fantastisk stand nå!

vijay swing

over 18 år siden

vijay swing

Når tid pleier Kragerø å stenge banen?

Duro

over 18 år siden

Duro

Grønmo stenger dessverre 7. oktober. Det meste av banemannskapet forsvinner da. Banen er knallbra årstiden tatt i betraktning. Litt treige greener for tiden sammenlignet med de fantiastiske greenebe banen hadde bare for noen uker siden, men de holder sikkert 8-9 på stimpen enda.

HEVLETTE

over 18 år siden

HEVLETTE

hvorfor må folk snakke om dette? Er det ikke bare å gå ut og spill golf og ikke vær pessimister og snakk om banestenging, :DD:D::D

Guff

over 18 år siden

Guff

7. oktober??? Hvorfor i helsike så tidlig? Er det søppelfyllingen som overtar da eller? Jeg spiller selv på en bane som er åpen til det ikke er mulig lenger, og så får banemannskapet bare se å holde det gående! Tipper det blir i begynnelsen av november.

lp

over 18 år siden

lp

Det å stenge tidlig er en sykdom som mange norske klubber lider av. Hvorfor kan de ikke sette tee kort og pinnene kort på greenene, så kan banemannskapet ta ferie og vi kan fortsatt spille golf. Dette har jeg aldri skjønt... Alt tullprat om å spare banen til neste år slik at den blir fin... Jeg vil ha tilgjengelighet, om greenen er 10 eller 12 på stimpen, det er helt likegyldig, jeg vil spille golf...

Ken

over 18 år siden

Ken

Dette handler nok kun om penger.
Noen ganger har jeg intrykk av at banene er der for arbeidsplasser greekepere og sånt fremfor å stå til disposisjon for de som har betalt gildet.

Vintergolfer

over 18 år siden

Vintergolfer

Er det så nøye da? La banene stenge og når alle som jobber der har gått i vinterdvale er det bare å ta køllene med og spille videre.
For 2 år siden fant jeg meg et stille bortgjemt hjørne av hjemmebanen der jeg trente mye på frossen mark. Jeg hadde lyst å sjekke hvordan gresset oppførte seg når jeg slo på frossen bane, så jeg hakket skikkelig opp 3-4 kvadratmeter av fairwayen på et lite benyttet sted, og pepret en steinfrossen green med godt over 1000 baller fra ca 120m. Greenen viste overhodet ikke tegn til skade neste vår, og den ekstreme slitasjen på fairway-flekken var usynlig innen utgangen av mai (3 uker etter baneåpning).
Spurte greenkeeper hvorfor banen ikke kunne være vinteråpen, og fikk selvfølgelig til svar at da ble den helt ødelagt. Spurte så hvordan han hadde fått den informasjonen fra, og fikk til svar at det er noe som alle vet. Han visste ikke om konkrete eksempler/forsøk på vinterslitasje.
Hva jeg mener om greenkeepere??? Bedrevitende, uerfarne og pysete !!
Er det noen som har andre erfaringer ?

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Utfordringen med å vite hvor mye graset tåler av fysisk slitasje, når graset har sluttet å gro er varierende fra vinter til vinter og fra sted til sted! Noen steder på banen ligger mot sola(sørvendt) andre steder ligger i kuldegroper med rå luft.
Det man ønsker seg er kalde fine høstdager der sola gir mye lys! Da trekker graset vannet ut av cellene og erstatter vannet med en "saft" som fungerer som frostvæske!
Kommer det en brå overgang mellom vekst og frostnetter, vil fysisk slitasje (tråkk ol.) knekke graset pga av at vannet i cellene fryser...og blir skarpe iskrystaller. Slike spor fra banemanskaper, golfere, turgåere, syklister og dyr blir stående som gule døde spor til langt ut i juni året etter! Nedtråkkett skadet gras vil også være lettere mottaglig for soppangrep i løpet av vinteren, men ved ugunstige forhold så kommer det soppangrep nesten uansett hva en har gjort av forberedelser for at en skal unngå vinterskader!
Når de forskjellige banene skal stenge, avhenger av hvor de ligger, været, klubbens økonomi og erfaringene fra tidligere år! Det koster å reså hele banen om våren, samt ikke å ha noen bane å tilby golferne på våren!
Tror det er veldig forskjell på hva graset på de forskjellige banene tåler! Er det sandgrunn eller leirgrunn...osv...
Overvintring av gras er et stort tema som greenkeepere, leverandører og Universitetet på Ås har beskjeftiget seg med i flere år!
Er ikke så sikker på at det er greenkeeperne som begrenser åpningsessongen her i Norge! Tror heller det er golferne som vil ha god bane på sommeren og slippe å betale for nytt dekke hvert år!
Dersom klimaet endrer seg så kan vi jo også få Jæren tilstander på østlandet :)
I Larvik stengte vi banen 16 januar iår og åpnet den 21 mars, noe som aldri før har hendt! Banen tok ingen alvorlig skade pga av at vinteren og innvintringa av graset gikk greit! Selvsagt var det stengt fra morgenen av til solen hadde tint opp graset! Utgiftene ved å ha noen til å være der å åpne/lukke banen, og det dukker opp 5 medlemmer som vil spille, er relativ høy. Medlemmene selv bestemmer hva slags føringer greenkeeperne skal jobbe etter!
Så er man glad og stolt av egen bane, finner man som regel løsninger!

Apropos Larvik

over 18 år siden

Apropos Larvik

Treningsbanen deres er jo åpen og blir brukt hele året, og den er i like god stand (ofte bedre) tidlig på våren som den store banen. Hvorfor tåler ikke den store banen samme behandling ?

@lle Fugler

over 18 år siden

@lle Fugler

Den får stort sett samme behandling som storbanen! Men den har rødsvingel -engkvein på greenene. Hovedbanen har krypkveinsorter. Rødsvingel er ei plante du finner naturlig i Norge og er godt tilpasset norske forhold. Kanskje det er en av hovedårsakene?
Men KHB tåler mye... noen ganger lurer vi egentlig på om den tåler alt!!!!

Apropos Larvik

over 17 år siden

Apropos Larvik

Hva er KHB ?
Hva skjer hvis du lar Larvik være open hele året da ?
Trenger ikke ha kontoret/proshop åpen for at banen skal være åpen. Greenfee kan folk kjøpe ubetjent, og en og annen stikkontroll skulle holde de fleste snikene unna banen. Skulle gjerne sett at noen gikk i front for å ha åpne baner året rundt. Med eller uten vintergreener. Kulde og snø vil sette en naturlig begrensning på antall spillere på banen, tror neppe det blir kø om vinteren. Vet at det nedover i Europa ikke er uvanlig med vinteråpne selvbetjente baner i klimaforhold som er tøffere enn i Larvik.

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

KHB er en forkortelse på Kort Hulls Banen...tror de fleste medlemmene er fornøyd med lengden av sessongen i forhold til mange andre klubber! Det var rett og slett vinter de 69 dagene det var stengt i vinter og det var heller ikke spillere på korthullsbanen i den perioden. Tror nok at dersom det er mange nok iverige golfere som ønsker helårsbane i Norge, så er det fult mulig! Gå sammen å bygg en slik bane og drift den med det fomålet! Det burde også være mulig å kjøpe snøprepareringsmaskiner å tråkke seg noen snøfairwayer på ei fjellvidde ;)
Lykke til :)

$tein €rik £arsen

over 17 år siden

$tein €rik £arsen

Mao, det hadde ikke vært spillere på hovedbanen heller så dere kunne like godt holdt banen åpen....

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Spilte Drøbak i går, overraskende god stand etter alt regnet.

Mulig den kan spilles ut oktober?!

Truls

over 17 år siden

Truls

Drøbak stenger på dato hvert år. Tar jeg ikke feil blir det vel slik i år også. Vet ikke hvilke dato det er.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Slik var det på Drøbak tidligere, nå er det mer fleksibelt.

Makser

over 17 år siden

Makser

Grønmo tar vel kaka? Stenger jo om få dager og det var 16-17 varmegrader i dag.......

Erik_____

over 17 år siden

Erik_____

Det er jo ganske utrolig. Man klager på at det er for dårlig nivå på norsk golf, samtidig som man stenger banene når forholdene er perfekte for golf.

Øyvind

over 17 år siden

Øyvind

Når stenger Nøtterøy, noen som vet forholdene der utover?

Makser

over 17 år siden

Makser

For ikke å snakke om å få folk til å holde seg i klubbene. Kan vel ikke være god medesin å servere medlemmene samtidig som de klager over at folk ikke bruker nok penger på restauranten og greenfee og alt annet.

$tein €rik £arsen

over 17 år siden

$tein €rik £arsen

Hvorfor stenger Grønmo så tidlig ? Har intrykk av at Grønmo er en svært seriøs klubb. De har ihvertfall produsert en del bra spillere.

vann

over 17 år siden

vann

Når vannet ikke lenger fordamper i løpet av dagen blir banene så bløte at de som ikke er superdrenert må stenge. Ellers blir det stygt til neste år-

$tein €rik £arsen

over 17 år siden

$tein €rik £arsen

Da fatter jeg ikke at de har golfklubber i Bergen.......

jonag

over 17 år siden

jonag

Der man er vant til regn så renner vannet raskere unna...

booster

over 17 år siden

booster

bra svar jonag;) bergen har ofte gode forhold;). der eg bur er banen aapen til det er frostnetter.. men det ikkje ein saa bra bane, men vi faar trent golf;)

Gunnar

over 17 år siden

Gunnar

De stenger Grønmo tidlig fordi vi skal ha en bane å spille på neste år. Det var ihvertfall svaret vi fikk da vi spurte noen i ledelsen, og ja så var det noe med at de ikke hadde ansatt greenkeeperne lenger enn til 7 oktober.

Glad jeg ikke har aksje men bare leier spillerett der i år.

lk

over 17 år siden

lk

Solum stengte i fjor i midten av januar. Så lenge det ikke var snø så holdt den åpent, frost eller ikke frost. Den siste runden jeg gikk var 2. juledag og da var det så mye tele i bakken at jeg ikke greide å få ned peggen på flere av tee-stedene :)

Var litt spent på om banen hadde tatt skade av alle rundene som var blitt spilt mens det var frost, men merket over hode ingen ting når våren kom. Mulig at gresstypen som brukes på Solum tåler frost bedre enn på andre baner for alt jeg vet, men etter sist sesong så har jeg ikke så mye til overs for baner som hever at hele neste sesong spoleres dersom det blir gått noen runder etter at frosten har kommet.

lk

Rettelse

over 17 år siden

Rettelse

Dette er vel litt feil:
Når vannet ikke lenger fordamper i løpet av dagen blir banene så bløte at de som ikke er superdrenert må stenge. Ellers blir det stygt til neste år-

Slett "super" så nærmer du deg
- og drenering er det som tas ut under bakken - i tillegg renner det overflatevann som bør fjernes ved hjelp av sluk

$tein €rik £arsen

over 17 år siden

$tein €rik £arsen

Interessant det du sier om Solum.
Alle erfaringer tilsier at vinteråpne baner ikke tar skade.
Har til tross for iherdig leting ikke funnet noen informasjon noen steder som tilsier at banene tar skade av bruk vinterstid.
Alle overvintringsskader går på frost (is) og sykdom (sopp), ingen på bruk. Har fått flere teite svar fra greenkeepere og banepersonell rundtomkring som at sopp skyldes bruk....
Det er kanskje på tide å begynne å presse lenger åpningstider ut av banene rundtomkring. Det er uansett så få som spiller golf om vinteren at det ikke merkes på baneslitasjen. Om vi må ta en runde å strø gressfrø/sand i divotene som en del av vårdugnaden så er det likevel verdt bryderiet. Vintergreener er helt OK, det er svingen som tar størst overvintringsskade.

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Regner med at de forskjellige banene rundt omkring i landet åpner og stenger ut fra værforhold, økonomi og medlemsmassenes/eiernes instruksjoner av hvordan de vil ha sin bane til enhver tid.
Været er vanskelig å spå.... klarer grasplantene å få en god "innvintring"... står plantene sterkere rustet mot sopp og frostskader. Er plantene nedtråkket/stresset i innvintringsperioden vil en være mer avhengig av at vinteren er snill mot plantene.
Her i Larvik bruker det å være åpent lenge i forhold til mange andre baner, defor får vi forholdsvis stor trafikk i denne perioden. Samtidig åpner vi ofte tidlig også.... derfor er det ikke alltid så morsomt å vise frem en nedslitt bane...på våren... Men en får i alle fall en lengre sessong... men enda en bit igjen til Jæren og vestlandets muligheter.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Spilte Losby, østmork, i går, strålende forhold, fantastisk vær. Skulle holde åpent "til snøen kommer".

Deilig!

Og ellers regner jeg med at greenkeepere rundtom er fagfolk, og vet å komme med de riktige råd ift bruk/stenging av banen. Så får styre&ledelse i klubbene ta beslutningene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her