Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Er Kongsberg konkurs ?

Olav

over 17 år siden

Olav

Har hørt rykter om at de ikke klarer å betale lånet sitt.

:(

over 17 år siden

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Var informasjonsmøte der i kveld. Noen som var der som vet ?

Stig

over 17 år siden

Stig

Det er snakk om en løsning som gjør at økonomien i klubben blir bedre. Det er ikke noe mer alvorlig enn det. Men da må alle være med og bidra, også andelseierne.

Andelseier

over 17 år siden

Andelseier

Andelene er null verdt takket være idiotisk markedsføring fra et vinglete styre. Jeg kjenner mange som spiller lite vil levere andelene sine tilbake for å slippe årsavgift neste år.

Even

over 17 år siden

Even

Og en drit dårlig sommer har ingenting med saken å gjøre.... :-)

Det som er poenget er at bunn har gått ut av hele golfmarkedet.... Det er mange klubber som sliter, og at klubben går inn og tar tak i det er jo meget bra. Heia Kongsberg!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Og hva går løsningen eller forslaget ut på?

Herregud andelseier...

over 17 år siden

Herregud andelseier...

Null verdt taket være idiotisk markedsføring? Har du fulgt med på golfnorge i de siste årene? Å få inn nye medlemmer er nesten umulig. Du skal være glad du er i en klubb som tar tak i problemet, i steden for oss som sitter i klubb som bare lar det gå til helvete.... Hvis man er løsningsorientert og prøver å gjøre noe, så vil i hvertfall det være muligheter for at andelene vil stige igjen. Det er mange klubber som sliter om dagen. Grenland og Skjeberg er noen....

Olle

over 17 år siden

Olle

Ikke det at jeg er andelseier i Kongsberg, men noe av problemet er vel at eksisterende andelseiere føler seg lurt. De har kjøpt andeler for mange penger med løfte om gull og grønne skoger (grønne skoger har de vel fått:-), og så har klubben snudd seg rundt å nærmest gitt bort andeler, slik at de eksisterende andelseierene sitter igjen med verdiløse andeler.

Stemmer dette?

Wesseltoft

over 17 år siden

Wesseltoft

Kan det være en løsning for klubber å f.eks ha en årsavgift på 10000. Alternativt 5000 pluss 10 dugnadstimer. Kunne dette fått opp engasjement, dugnadsånd?

Salt

over 17 år siden

Salt

10000 i årsavgift ville definitivt ta livet av mange av landets golfklubber...

Even

over 17 år siden

Even

Når andelene på de fleste golfbaner var dyre så trodde man jo at verdien skulle øke ennå mer; ergo at man kunne kjøpe andeler for å selge dem igjen senere for å få profitt.

Men veksten har stangnert. Jeg tror det var noe slikt som 30 18 hulls baner i år 2000, og 100.000 medlemmer, nå er det dobbelt så mange baner, men bare 120.000 medlemmer. Ikke nøyaktig sjekket.

Alle de som kjøpte i denne perioden (i alle klubber) føler seg vel lurt.

Kongsberg gikk inn på en frivillig løsning der man henstiller de som spiller mye til å betale mye, men de som er der lite betaler lite. Bra løsning hvis alle følger samvittigheten.

Styret i samarbeid med enkelte nøkkel-medlemmer har gjort en kjempejobb.

Når jeg kjøpte andel så kosten den rundt 20.000, det blir ikke mye pr. år jeg har hatt den, så jeg betaler med glede. Selvom jeg ikke har vært på banen i år pga sykdom skal jeg grave dypt i lomma :-) Vi trenger Kongsberg!

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Slapp av, det løser seg. Har vært en dårlig sommer hvor tapet av greenfee inntekter ligger langt under budsjett. Når en da har dårlig økonomi i fra før så er det nok det som blir drepen. Når du har en medlemsmasse hvor 1/3 til 1/2 ikke benytter seg av anlegget i tillegg til at gjestene glimrer med sitt fravær i regnet, så blir det vanskelig.
Nå må sponsorer og andelseiere grave i lommene sine for å redde banen, i tillegg til at banken må se litt på betingelser osv.
I tillegg må styret nå prøve å finne nye måter å rekrutere nye spillere til banen, i en tid hvor antall nye golfspillere er i fritt fall !!!!

Føler meg lurt

over 17 år siden

Føler meg lurt

Når for noen år siden tok kontakt med Kongsberg Golfbane for å få info om andelskjøp så sa de at det snart kom en prisøkning så måtte jeg skynde meg hvis jeg ville ha andeler til dagen pris.
Men i stedet for prisøkning ble andelene satt ned 5000 kr til et "tidsbegrenset tilbud" halvannen måned senere.
Men i stedet for å sette opp til gammel pris igjen ble andelsprisene satt ytterligere ned. Flere ganger.
Og til slutt så ble det GRATIS å spille på greenfee. Hvorfor være medlem da ??????
Medlemmene ble sett på som uønsket i helgene fordi det ble for lite plass til greenfeespillere. Klubben fikk ikke lov av banestyret å arrangere turneringer for ikke å gå i veien for evt greenfeegjester.
Hvem husker ikke turneringer som startet kl 15 på lørdags ettermiddag med maks 15 deltagere.
Andeler ble belagt med masse restriksjoner som gjorde det umulig å leie ut, selge eller melde seg passiv.
Tror ikke noen annen golfklubb i Europa har behandlet medlemmene sine dårligere enn Kongsberg. Og nå sitter daglig leder igjen og ber om penger fra medlemmene.
Med klok ledelse hadde Kongsberg Golfklubb hatt dobbelt så mange medlemmer og godt miljø. I stedet er banen styret av initiativløse ledere godt støttet av lukkede klikker, og banen blir mer og mer lurvete for hvert år.
Det er mange medlemmer som ikke føler det som noe tap dersom banen går konk. Kanskje vokser det frem noe nytt og bedre fra asken.
Ingen ekstra penger fra meg ihvertfall. Betaler mer enn nok for de 8-10 rundene jeg går hvert år.

Ture

over 17 år siden

Ture

Jeg er enig i at ledelsen kan fremstå som vinglete. Men til "føler meg lurt" og andre i nærmiljø bør man vel uansett gjøre det beste ut av det om man ønsker bane i nærmiljø. Trist hvis en bane blir til beitemark fordi alle var mer opptatt av som har skjedd en hva som kan gjøres.

Kristian Ørman

over 17 år siden

Kristian Ørman

Hvis Kongsberg har vært lurvete i år, har jeg vært på mange dårlige baner dette året. Kom hjem fra USA etter flere år der borte og besøkte kongsberg i begynnelsen av september. Har ikke spilt den før, men må si jeg ble meget positivt overrasket. Meget bra bane og dårlig stand var den hvertfall ikke.

Jepp

over 17 år siden

Jepp

Da har du nok vært på mange dårlige baner.
Men etter KM har faktisk Kongsberg vært ganske bra. Blir nok verre til neste år.

Torfinn (Borre)

over 17 år siden

Torfinn (Borre)

Føler seg lurt.... Jeg kjøpte også en golfaksje for langt over dagens pris. Men alle prater om å selge. Skal du slutte med golf? Hvorfor selge hvis du ønsker å fortsette å spille? Til Brainstormer, det er forskjell på banestyre og styret i klubben og han som er der i dag gjør en meget god jobb. Og hvis det er noen klikk i klubben så tipper jeg de har mye å si. Men det er alltid noen som klager og som ikke yter noe selv. Det er vel like mange på dugnad på Kongsberg som andre steder. Og da er det vel de som klager mest som stiller?

Kristian Ørman

over 17 år siden

Kristian Ørman

Hvorfor skulle den bli dårligere neste år?

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Hvis du som andelseier ikke klarer mer enn 8 runder på hjemmebanen så er det vel bedre å starte med noe annet. Eventuellt spille på greenfee. Problemet nå er at det er for få medlemmer og de som er der spiller for lite. I tillegg legger de for lite igjen i restaurant og shop. Når da også greenfee gjestene ikke kommer fordi det bøtter ned fra midten av juni til uti september så blir det tungt. Synes det er bra at noen stikker fingeren i jorda for en gang skyld. De er nå inne for å gjøre noe for oss medlemmer, så slutt å klag. Sammen kan vi fikse dette.
Jeg har ikke peiling på hvor mange som var på møte onsdag. Men i klubben er det vel 500 aktive spilleretter. Kanksje 10 % fremøte, det er det samme som det er på dugnader, turneringer osv. Det er ikke rart at det ikke blir bygget opp noe miljø da som igjen kan rekrutere andre til idretten.
Hvis du ser på andre sesongaktiviteter på Kongsberg så hadde også Kongsberg Skisenter en tung periode, som nesten endte med konkurs. Det er i dag et av østlandets beste anlegg !!!Det er som sagt mulig å snu trenden, men med en sport som har nedadgående rekrutering så er det ikke lett og noe må gjøres

Ken

over 17 år siden

Ken

En klubb med så mye negativ omtale får sikkert ikek flust med greenfee spillere heller. Da spiller folk på andre baner antagelig....

HM

over 17 år siden

HM

Samboer og jeg kjøpte aksjer for 28000 / 14000 pr aksje i egen klubb for noen år siden. De er nesten null verdt i dag. Jeg føler meg ikke lurt i det hele tatt. Ingen tvang meg til å kjøpe.
Klubben/årsmøtet har gjort diverse grep som å gi nye medlemmer gode, billige pakker for å starte opp. Selvfølgelig har dette gått ut over aksje-pris, men er allikevel det riktige å gjøre siden man får flere som betaler kontingent pr år. Glem aksjeverdi og tenk heller på å ha nok til å drive klubben hvert år, da må man ha både medlemmer og greenfeegjester.

Føler meg lurt

over 17 år siden

Føler meg lurt

Forskjellen på deg, HM, og meg er vel at du ikke ble fortalt at det var verdistigning på gang når du kjøpte aksjer.
Jeg ble rådet til å kjøpe umiddelbart for å spare penger, mens i realiteten ble at jeg tapte penger på ikke å vente et par måneder. Penger har jeg rikelig nok av, så selve verditapet betyr ikke så mye. Det som irriterer er løgnen fra den jeg snakket med i telefonen. Det er greit at aksjeverdiene har falt, men det som er forskjellen på Kongsberg og andre klubber er at i Kongsberg er det banestyret som aktivt har gått ut og senket prisene raskere enn markedskreftene.
Det finnes andre måter å senke inngangsprisen til golf på enn å sette ned aksjeverdien.
Og hva angår miljøet i Kongsberg så ta en titt på terminlista. 2 seriøse klubbturneringer i året er ikke akkurat overdådig og bidrar ikke nok til å skape klubbmiljø. Også her sitter baneledelsen og aktivt nekter klubben i å benytte banenes sponsorer til å sponse premiebord etc, mens i andre klubber er det en del av sponsorpakken at sponsorene skal kunne markedsføre seg gjennom en turnering som bærer deres navn. Dette forteller hvor kunnskapsløse de er i banestyret, og hvor tafatte klubbstyret er.
Man trenger ikke dra lenger enn til Drammen GK for å finne en klubb som har lært hvordan de skal styre seg selv. Den utskjelte banen på Skoger har et kjempemilø og dobbelt så mange medlemmer som Kongsberg til tross for at Drammen har seks 18-hulls baner innen en halvtimes kjøring.

Bob

over 17 år siden

Bob

Selvfølgelig skal man ikke "lure" noen til å kjøpe aksjer for da føler de seg lurt dersom ikke antakelsene slår til. De som da er lurt er det jo litt synd på synes jeg.
Det er en del, som ikke er så smarte at de ser at når du kjøper en aksje så kan det gå oppover og da får du stigning på verdien av aksjen eller det kan gå nedover og da er det en svært vanskelig trend å snu. Dersom aksjonærene i tillegg er svært negative så fortsetter trenden og aksjene synker enda mer i verdi.
Hadde alle krefter i stedet gått sammen om å snu trenden slik at det ble trivelig å ha aksjen så kunne de som fortsatt ønsker det solgt med fortjeneste om noen år. Da hadde det antakeligvis vært vanskelig å få kjøpt fordi klubben er trivelig å være medlem av...

Det er en sammenheng i det meste og en konsekvens på de man holder på med - positivt eller negativt......

Bibben

over 17 år siden

Bibben

Du føler deg lurt? Hehe. Du har rikelig nok av penger fra før, også tror du at du skal TJENE penger på en golfaksje? Da tror jeg neppe du har skaffet alle pengene dine selv ;)

Du må da selv kunne forstå at å kjøpe en aksje involverer endel risiko. Så at du føler de løyet til er helt dust. Personen mente nok at det sannsynligvis ville gå bra med klubben og at verdien ville stige. Før 9/11 var det vel ingen som trodde at verdensøkonomien skulle få seg en kakk? Eller mener du at de som investerte rett før dette også ble lurt?

Pål Espen Renstad (oslo)

over 17 år siden

Pål Espen Renstad (oslo)

Jeg kjøpte aksje på Miklagaard og ble fortalt at den nok ville ligge på opp mot 100 000 kr. Alle som jobber på en golfbane, prøver hele tiden å gjøre sitt beste. Hvorfor skal man betale for en aksje på Kongsberg når man slipper andre steder? Kanskje det er derfor man har gått nye veier, kanskje man ikke har gjort de beste valgene, kanskje man skal være litt mer tålmodig i tiden som kommer. Ingen land rundt oss har vært utenom denne krisen som rår nå. Den har ligget å ventet. Om noen år er det ingen klubber som har aksjer for å kjøpe seg inn. Det er veien det går nå. Alle vi som har kjøpt aksjer tidligere til dyrere pris har investert i vår egen fremtid på golfbanen. At noen vil komme inn i sporten på en annen måte enn oss, og billigere, må vi bare akseptere. Vær heller stolt av ditt bidrag til å gi ditt nærmiljø et løft. Jeg har nå solgt min aksje med 30 000 i tap. Jeg skal flytte nærmere Drammen den neste tiden og vil faktisk vurdere å melde meg inn i Kongsberg, da jeg syns banen er meget artig å spille.

Bedriftsmedlem

over 17 år siden

Bedriftsmedlem

Her er det tydeligvis snakk om rent salg der golfbanen bestemmer prisen. Og når golfbanen kommer med en faktisk opplysning om at de skal sette opp prisen, men i stedet satter den ned, så er det ikke rart enkelte reagerer.
Aksjekjøp på det frie markedet med tanke på å tjene penger er noe helt annet. Metoden Kongsberg GB bevisst prøver å lure folk inn i nettverket sitt på er ikke god forretningsetikk.
I år reklamerer de med en aksje/årsavgiftspakke for 5000 kr. Det er ved første blikk et kjempetilbud, men de opplyser ikke om at man må binde seg til å betale årsavgift i 5 år. Det må man lese seg til i vilkårene, og det er ikke alle som leser før de signerer. Da kan de ha det så godt sier mange, men hvem forventer noe så uvanlig som bindingstid på golfakser ? Andelene er nå belagt med så mange restriksjoner og vilkår at man må nesten dø som personlig konkurs for å kunne bli kvitt den.
Vet at flere som har tatt grønt kort i år frastår fra å kjøpe andeler i Kongsberg pga alle restriksjonene.
En golfbane er en servicebedrift, og da må man yte så god service at man får kunder. Er servicen så dårlig at salget blir for lite går man konk.
Bedrifter som går dårlig må endre strategi, og det krever nesten alltid ny ledelse. Spørs om ikke tiden er moden for det også i Kongsberg. Situasjonen blir bare verre og verre for hvert år. Det har blitt tatt grep for å dempe nedgangen, men ingenting blir gjort for å snu trenden.

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Kongsberg er en av Norges flotteste golfbaner. Klubben og dens tillitsvalgte har klart å sette seg i denne situasjonen helt på egenhånd! Det som skjer er tragisk, med det utgangspunktet som man engang hadde! Når daglig leder skriver her som han gjør, sier det alt. Hva med litt ydmykhet. De siste årene har man funnet på nye idiotiske ting som skremmer eller jager medlemmene bort. En ansvarlig ledelse hadde tatt konsekvensene!!!!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg får spørre igjen, hva går forslaget eller løsningen ut på? Hva skal selges, hva skriver daglig leder?

Kanskje Kongsberg har en medlemsside med intern chattemulighet for medlemmene, hvor interne diskusjoner kan føres?

Taylor Blade

over 17 år siden

Taylor Blade

Kongsberg hadde en gang en gjestebok på internett, men så uttrykte flere og flere gjester at de ikke var helt fornøyd og dermed stengte de fornuftig nok denne tjenesten.
Ingen klubber med respekt for seg selv lar det fremgå av hjemmesidene sine at de har problemer. På Kongsberg blir slik "negativ" informasjon formidlet via medlemsmøter og de som ikke er tilstede må nøye seg med jungeltelegrafen.
I fjor ba styret om en forholdsvis stor økning i årsavgiften.
I år er løsningen ytterligere økning i årsavgiften og i tillegg å be alle medlemmene om en frivillig gave på 3-5000kr.
Å gi en frivillig gave er fin greie, for det medfører at de som benytter banen mye og gjerne vil at den skal overleve gir det de synest de kan, mens de som benytter banen lite bidrar mindre. I Kongsberg er det flere hundre medlemmer som enten ikke spiller eller spiller veldig lite, så det skal bli interessant å se hvor mye kronerullinga føre med seg. Det forventes og ryktes at noen av de rikeste onklene spytter inn flere titusen hver. Og daglig leder har lovet at det ikke skal bli nødvendig med ekstratiltak neste år. Håper han vet hva de snakker om.

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Mitt forslag er at man får bort amatørene og ansetter Kai Andersen igjen!!!!

Gammel ringrev

over 17 år siden

Gammel ringrev

Helt enig med Golfer. Nedgangen begynte når Kai A overlot stafettpinnen til nestemann. Siden har det blitt verre og verre hver gang det har kommet ny DL. Han som var der sist skjønte at han hadde tatt seg vann over hodet og sluttet. Lurer på om nåværend skal slutte sjøl eller vente til han får sparken.

tvalo01

over 17 år siden

tvalo01

Mine Herrer, foreslår at vi holder oss for gode til å la denne diskusjonen overgå i personangrep på de som prøver å holde banen flytende.

Vi er i situasjon som jeg dessverre tror flere av klubbene i Norge kommer i de nærmeste årene. Kansje ambisjonsnivået er for høyt med tanke på hvor banen ligger. Kanskje vi skal stikke finger i jorda og innrømme at golf har blitt en aktivitet for menigheten og at menigheten krymper faretruende fort. Vi blir færre og færre som er villig til å betale for å spille golf.

Mulig at baner som Kongsberg bør revurdere ambisjonsnivået og akkseptere at vi ikke kan holde samme standard som Oslo og dermed senke kostnadsnivået.

Har per idag stor tro på at de som styrer på Kongsberg er mer en kapable til å vurdere hva som er best for banen og alle medlemmene, og håper og tror at årets problem vil kun være et midlrtidig problem :-)

Skal spille der imorgen, ser som alltid frem mot det.

Ture

over 17 år siden

Ture

Riktig ambisjonsnivå i forhold til hva? Hva er årsaken til at det ikke rekrutteres nye medlemmer til klubben. Hvorfor synker antall spilte runder? Er medlemmene misfornøyd med anlegget? ER gjestene msifornøyd?

Utgangspunktet må naturligvs være den økonomiske situasjonen. Det er mulig det er det du sikter til. Når den kortsiktige planen er klar for å få det til å gå rundt er det viktig at man er offensiv i forhold til rekruttering til anlegget som i mine øyne holder må i massevis. Litt langt unna for meg personlig. Men nok av mennesker i nærområde. Det er her man må flørte til alle grupper. Potesielt nye men også eksisterende golfere. Lykke til! Jeg kommer innom også neste år.

Ken

over 17 år siden

Ken

Det vi trenger er å få noen gode baner, baner som er så gode så folk vil betale for det. Vi har mange baner rundt f eks Oslo, men de fleste er jo middeelmådige baner som kun duger til høyhandikapp spillere. De er jo som regel fornøyd bare de kan svinge køllene, selv om grenene er aldri så lurvete og fairwayene ser ut som pottitjorder.
Vi er nødt til å heve nivået og ta golf mye mer alvorlig. Det holder ikke at vi synes alt er ok og nøyer oss med det. Som jeg leste i siste Norsk Golf, om golfklubben oppe på Gran på Hadeland, "her er det ikke så nøye". Typisk norsk mentalitet, vi skal liksom være så folkelige at det er til å bli kvalm av. La oss heller ha færre baner i toppklasse og la søppelbanene gå tilbake til jordbruk. Det er ikke liv laga for "her er det ikke så nøye" baner liekvel.

Kjeder meg på Kongsberg

over 17 år siden

Kjeder meg på Kongsberg

Problemet til Kongsberg er at de ikke har noe ambisjonsnivå. På årsmøtene snakkes det om hvor bra ting skal bli, men ingen gidder å gjøre noe. Banekvaliteten taper terreng til andre baner. Spillere som ønsker å satse på golf som idrett må dra til andre klubber, og rekrutteringa står i stampe. Det som er ekstra ille er at mange som tar grønt kort IKKE blir medlemmer. Nybegynnere føler seg rett og slett ikke velkomne i klikk-miljøet, og finner seg noe annet å fordrive tiden med. Det har vært bra fremmøte på knøttegolf i flere år, men halvparten kommer ikke igjen året etter. Har hørt mange foreldre klage over at de ansatte er uengasjerte og avvisende. I Kongsberg er det vanlig å gå rett fra bilen til 1ste tee, spille seg ferdig og gå rett i bilen igjen. De fleste finner ingen hygge ved å stoppe i klubbhuset. Klubben mangler sjel og sjarm. Ethvert forsøk på å dra igeng noe blir øyeblikkelig kvalt av DL som bare skal ha ledig bane til greenfeespill.
Blir nok ikke bedre før andre mer sympatiske personer med litt mer forståelse for hvordan en golfklubb skal drives setter seg bak rattet.

Ben

over 17 år siden

Ben

Latterlig utspill Ken......
Det er plass til mye mer enn bare toppbaner.
det du ønsker(tydeligvis) er å få tilbake skillet mellom golfere og arbeidere. og sørge for at du får spille i fred uten å bli forstyrret av folkelige.

vel, da får du flytte til Tyskland eller Østerriker, for der er det fortsatt en sport for rikfolk, og du slipper oss campingturister og annet skrot.

I mellomtiden vil jeg og andre fortsatt heie på Kongsberg og Gran så alle kan få mulighet til å spille.

hvis du synes det er plagsomt med golfbaner du alikevel ikke spiller på, så skjønner jeg ikke problemet!

Ken

over 17 år siden

Ken

Jo det er plass til annet enn toppbaner, men man kan ikke ta golf seriøst hvis man spiller i en grøftekant. Og det handler ikke om å skille mellom rikfolk og fattige, bare et forsøk på å heve nivået på noen baner slik at vi har noen toppbaner å spille på. (Burde jo interessere NGF også).
Det kommer aldri annet enn middelmådige spillere fra middelmådige baner. Det handler om å ta sporten alvorlig ikke om hvor mye det koster, men klart det koster å holde en bane i toppstand. Virker som mange skal trekke golf ned på et middelsnivå slik at alle kan spille og det liker jeg ikke. Vi må ha toppbaner og spille på.
Og det er ingenting i veien med å ville spille uforstyrret for en som tar sporten alvorlig, det burde ikke bekymre noen. Det er nok av klubber med hoper av spillere som vaser rundt på greenen og tråkker i folks linje snakker mens folk slår og er der mest for å treffe folk og skravle. Sånne nisser trenger vi ikke på golfbanen i det hele tatt.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Nei gud forby at folk har det hyggelig på golfbanen...

HM

over 17 år siden

HM

Ken.

Det kommer flere gode norske spillere fra middelmådige baner.
De som blir gode er de som har talent og som klarer å trene mye i tillegg.
Se på alle gode spillere fra 9-hullsbanen Borregard. Sikkert bra bane, men nepper mesterskapsnivå.
De har nok gjort ett og annet riktig der.

Pris = kvalitet

over 17 år siden

Pris = kvalitet

Ken og Ben og alle dere andre
Vi trenger alle typer golfbaner.
Dyre, billige, gode, enkle, vanskelige, lette, fasjonable, folkelige, high society, ekskluderende og inkluderende.
De fleste norske golfspillere har høyt handicap og bruker lite tid på golfbanen. De bryr seg ikke om banen er tegnet av bonde og bulldoserfører Svein Hansen, eller superdesigner Pete Dye. Miljøet er viktigste faktor, og de drar på banen for å ha det hyggelig.
Andre har ikke klart å løsrive seg fra at golf er en snobbesport, og betaler gjerne dyrt for medlemsskap på en perfekt vedlikeholdt statusbane designet for å kunne ta imot større mesterskap, og der ikke alle og enhver har råd til spille.
Noen forventer også at golfbanen skal fungere som en idrettsklubb der de søker hjelp og støtte til å bli golfspillere på høyt nivå.
Problemet blir når en og samme bane prøver å dekke behovene til alle disse gruppene. Det er ikke mulig. Miklagard klarer det best, mens Kongsberg trolig er landets dårligste med hverken miljø, banekvalitet eller elitesatsing. De er kanskje billige, men det varer neppe særlig lenge fordi noen der oppe har nylig oppdaget at det nytter ikke å gi bort gratis andeler og gratis greenfee.
I tett befolkede områder der det finnes mange baner vil dette differensiere seg selv. Noen baner er enkle billige inngangsbilletter til golf, andre er klar til å plukke opp golfspillere som søker noe mer.
HVor Kongsberg vil legge seg gjenstår å se, men pilen peker i øyeblikket mot billigbane for nybegynnere.

Per Olav - hcp 12

over 17 år siden

Per Olav - hcp 12

Jeg bare lurer... Jeg har spilt 15 - 20 forskjellige baner i år. Jeg syns Miklagaard og Kragerø var best, men jeg har også vært på Kongsberg et par ganger i år. Men gjennom noen diskusjoner her står det at det er så dårlig kvalitet på banen på Kongsberg. Er det annet jeg legger i kvalitet. Av de banene jeg har spilt er den av de 5-6 beste jeg har vært på. Bra fairways, tøff rough og tette og fine greener. Litt trege i vår. Men hva er det andre mener er så dårlig, siden jeg er så langt fra denne konklusjonen? Bare lurer.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Jeg har ikke spilt Kongsberg i år, men spilte den i fjor for første gang. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av banen, synes på mange måter dette er den fineste som er designet av Jeremy Turner.

Et par teite hull da, men en fin opplevelse å spille. Trege greener har det alltid vært der, noe spesielt annet å kritisere den for fant ikke jeg ihvertfall.

Jeg kan selvfølgelig ikke vurdere ut fra en medlems synsvinkel, men jeg trivdes ihvertfall både på banen og i restauranten etterpå.

Ken

over 17 år siden

Ken

HM !!!!
Hvis du tror at de spillerne du henviser til har blitt gode av å spille bare på Borre er du på tynn is. Klart de har spilt og trent mye på de beste banene rundt omkring i verden.

Til solskinnsgolferen. Jeg har det hyggelig og morsomt på banen når jeg spiller med andre spillere som kjenner og praktiserer god ettikette. De som ikke kan oppføre seg i henhold til det bør finne andre sysler.

Det må da være lov å ønske seg en supergod bane uten å bli kalt for snobb og alt mulig annet. Vi trenger en kanonbra bane i Norge, (bedre enn Mikla) med design og kvalitet i toppskiktet. La meg henvis til Woodhall Spa som et eksempel. Ranket 47 i verden og koster £ 60 i greenfee. Need I say more....

HM

over 17 år siden

HM

Ken

Selvfølgelig tror jeg ikke det.
Det var du som skrev; sitat; "Det kommer aldri annet enn middelmådige spillere fra middelmådige baner"

Poenget er at vi må ha mangfold. Vi må ha vanskelige gode baner, men vi må ha vanlige baner også slik at man får bredde.
Aller viktigst er uansett spillers talent og vilje til å satse.

goofy

over 17 år siden

goofy

Trist å registrere at de sliter på Kongsberg. Jeg og en kamerat har besøkt flere baner på østlandet de siste år og Kongsberg er den banen vi alltid besøker. Fordi:
Det er en flott bane med gode fasiliteter
Hyggelige folk i shoppen
Hyggelige priser ! i år hadde de dags greenfee på kr 200 !
Håper ting løser seg slik at vi kan besøke banen også i 2008 !

Ken

over 17 år siden

Ken

Jeg er glad du skrev mangfold. Vi har plenty med møkkabaner, en del som er ok og noen få som er bra, men ingen som er toppbaner. Så vi har ikke mangfold

Hvorfor dette gnålet med at vi trenger vanlige baner, vi har jo pokker nesten ikke annet. Løsningen er tror jeg, at en golfklubb har en virkelig god bane, slik at medlemsmassen ønsker å spille der og en bane for de som skal etablere hcp. Da kan det være hcp grense på hovedbanen og fritt spill på den mindre bra banen.

Flere klubber prakrtiserer jo dette i dag bortsett fra hcp krav. Problemet er jo at hovedbanen er langt fra bra nok, og det er vel derfor det er så mye flukt fra klubbene hele tiden også.

Så fort en ny bane skal bygges skrytes den opp i skyene og folk flykter dit i håp om å få spille på en bedre bane. Vi har jo sett at alle de banene som skal bli "Norges beste" bare blir midelmådige likevel. Men da har jo naboklubbene allerede mistet mange medlemmer.

Bob

over 17 år siden

Bob

Ken - du er en snobb - eller - det er vel en fornærmelse for de virkelige snobbene, beklager men å kalle en golfbane for en møkkabane og så videre snakke om at det i Norge er plenty møkkabaner setter deg selv i en bås full av dritt - dritt inn og dritt ut.

Sorry liker ikke sånne uttalelser....

Ken

over 17 år siden

Ken

Vel, det er ikke min skyld at det er så mange møkkabaner i norge

$ein €rik £arsen

over 17 år siden

$ein €rik £arsen

Alle har vel sine behov. Jeg støtter Ken, men liker ikke hans provoserende skrivemåte.

TAH

over 17 år siden

TAH

Svar på spørsmålet til trådstarter:

Hei Olav,
Kongsberg Golfbane er ikke konkurs. Etter en sesong med lavere inntekter enn ventet har daglig leder og styret i banen gjort en kjempejobb for at banen heller ikke skal gå konkurs i fremtiden.

DL og Styret (sikkert med noen hjelpere) har klart å få med banken, sponsorene på en løsning som er svært gunstig. Banken bidrar ved å slette 2,5 mill i gjeld, samt å redusere renten på lånet banen har. Diverse sponsorer har bidratt ved å spytte inn ca 1,5 mill.
De har altså hentet inn ca 4 mill kr. Forrutsetningen for at disse pengene blir utbetalt er at også medlemmene bidrar. Kravet er så vidt jeg vet at medlemmene totalt bidrar med 500 000 kr.
Om medlemmene gjør dette vil denne "operasjonen" ha gitt banen 4,5 mill kr.

Jeg synes uten tvil at daglig leder og styret fortjener ros for denne jobben og initiativet, i steden for kritikk for hva de har gjort eller ikke gjort tidligere.

Ben

over 17 år siden

Ben

Jeg støtter overhode ikke Ken.
at det er mange "møkkabaner" i Norge er mye mulig, men å kalle folk som spiller disse banene noe annet enn golfere klarer jeg ikke å være med på.

det som er snobbete, er ikke at du synes det er møkkabaner, men at du mener spillerne ikke kan oppføre seg.

hvem snakker du om egentlig? tror du at de etablerte toppbanene bare har folk som følger regler og etikette, mens de små "møkkabanene" bare er bønder som bråker og ødelegger puttelinjer?

det kan virke slik ut fra det du skriver.

i tillegg så sier du at vi ikke har noen toppbane i Norge, mens sannheten er at vi har flere.
Hvis du mener at en toppbane må være på topp 100 listen over verdens beste baner, så er det jo bare å lage en slik liste. mer objektivt er det ikke uansett.
OG når du sammenlikner med Woodhall Spa som koster 60£, så skjønner jeg heller ikke hvor du vil hen!!!!
skal vi ha en toppbane i Norge som koster 750kroner å spille, så må årsavgiften være på 50 000, og da skulle jeg likt å se hvor mange med sportslig fokus som hadde råd til å melde seg inn i en slik klubb.
hvor ville du plassert den banen hen da?

tror du Woodhall Spa har driftsbudsjett på nivå med de norske "møkkabanene" kanskje?

tenk deg om før du uttaler deg, for dette er bare ekskluderende og særdeles lite konstruktivt pissprat.

ØB

over 17 år siden

ØB

Kan bekrefte og si meg enig i alt det TAH sier.

Vil samtidig legge til litt angående den DL som sitter der nå og all kritikken som er kommet mot han fra dette hylekoret som tydeligvis skriver ting uten å ha peiling på noen ting som helst.

Han som sitter der nå har brukt de årene han har vært der til å sette skuta tilbake til rett kurs etter at de to foregående lederene har rævkjørt hele klubben. Mannen har gjort en fantastisk jobb og det har gått bedre og bedre vært år han har sittet ved roret.

Hadde ikke han eller noen tilsvarende med samme kompetanse tatt over hadde banen vært konkurs for lenge siden hvis den samme linja hadde blitt fulgt.

Og til Ben, Ken og alle dere andre: Hold dere til topic og start heller en ny tråd angående baner.

Bob

over 17 år siden

Bob

Det var jaggu på tide at TAH, noen som hadde greie på hva som skjer kom på banen og fortalte litt om jobben som er gjort. Det tok sin tid....

Det ser ut som at det er ting på gang som kan holde oppe kvaliteten på anlegget og banen. De gangen jeg har spilt den har det vært en svært positiv opplevelse.

Bedriftsmedlem

over 17 år siden

Bedriftsmedlem

Oi oi oi oi, hylekor som ikke har peiling.........
Det er ikke særlig intelligent av unge ØB som ansatt ved Kongsberg Golfbane å gå ut å kalle medlemmene kunnskapsløst hylekor.
Hvor god nåværende DL er kan sikkert diskuteres. Han har gjort både bra og mindre bra ting. Enig i at han ikke hadde det beste utgangspunktet når han overtok. Men det er faktisk jobben hans å skrape sammen penger nok til å drifte golfbanen, noe han tydeligvis ikke har klart siden han tigger medlemmene om ekstra midler. Forstår ikke hvorfor TAH fremhever noe av disse pengene som noe helt fantastisk. Disse siste millionene er ikke annet enn et skippertak for å ta igjen det tapte. Tydelig at pengene finnes, og det er DL's jobb å hente dem. I tide!
Det var heller ikke så lurt og først innføre alle slags tenkelige og utenkelige restriksjoner som hindrer andelshaverne å melde seg passive eller leie bort andelene dersom de ikke spiller golf en sesong. Og heller ikke så smart å sette andelsverdien til null. Det ene skremmer folk fra å kjøpe andeler, det andre signaliserer at å være golfspiller i Kongsberg er ikke så mye å streve etter.
Hadde mannen hatt et snev markedsføringskunnskaper så hadde han også utarbeidet flere typer medlemsskap bedre tilpasset f'eks. ukependlere til Kongsberg. Her finnes mange tilreisende norske, svenske og britiske golfspillere som jobber i de større bedriftene i Kongsberg.
Og hva med å tilby sammen type medlemsskap som Holtsmark? Det burde da være mulig å overta noen spillere derfra.
Hva med rabatt for flere familiemedlemmer både på medlemsskap og greenfee? Ta en titt på hva klubbene nedover svenskekysten tilbyr av medlemsskap, kanskje noe av det kunne brukes i Kongsberg.
Men DL tror han kan banke hva som helst nedover huet på folk og tvinge dem til å betale årsavgift til de dør. Og at det ikke finnes noen kategorier mellom superaktiv og passiv.
Grove feilvurderinger som nå koster medlemmene ekstra utgifter.
ØB har ikke monopol på kunnskap om hva som skjer i arbeidstiden på kontoret i klubbhuset selv om han har sommerjobb der. Det er faktisk andre som følger godt med også.

TAH

over 17 år siden

TAH

Bedriftsmedlem skrev:
"Forstår ikke hvorfor TAH fremhever noe av disse pengene som noe helt fantastisk. Disse siste millionene er ikke annet enn et skippertak for å ta igjen det tapte. Tydelig at pengene finnes, og det er DL's jobb å hente dem. I tide!"

Det er mulig dette ikke er så fantastisk, men akkurat det at de nå får inn disse pengene synes jeg de fortjener ros for. Jeg tviler på at de hadde fått med bank og sponsorer dersom det ikke var nødvendig med mer penger så sånn sett er vel dette "i tide" - det er enda ikke for sent, men det har kommer så langt at de må ha pengene.

Om dette er et skippertak eller ikke får vi vel neppe se resultatet av før til neste år eller året etter når vi ser om banen fortsatt har problemer eller ikke.

Utenom dette er jeg enig i at det er for få alternative medlemstyper på Kongsberg. Mine runder har i år kostet meg ca 1000,- per stk ettersom jeg har flyttet fra Kongsberg og spiller lite der. Jeg fortsetter gjerne som medlem der, men det blir ikke aktuelt om jeg må være fullverdig medlem. Jeg synes du (bedriftsmedlem) kommer med flere gode forslag og jeg både tror og håper at det åpnes for andre alternativer allerede fra 2008.

Tomba

over 17 år siden

Tomba

Til bedriftsmedlem:

Mange gode forslag du har her, spørsmålet er om dette er noe du har tatt opp med DL, eller andre som har noe å si der oppe?
Om du ikke har det så vet du vel heller ikke om dette er noe som noen allerede har tenkt på......?
Om man mener at man har et godt forslag så burde man vel helst ta dette med de rette personene og få tilbakemeldinger på dette isteden for og øse det ut på et forum og si at ingen tenker i samme baner??

Spesielt om du er bedriftsmedlem på Kongsberg golfbane.

ØB

over 17 år siden

ØB

Det er ikke særlig intelligent av unge ØB som ansatt ved Kongsberg Golfbane å gå ut å kalle medlemmene kunnskapsløst hylekor

Bedriftsmedlem:
Nå var vel ikke det akkurat myntet på medlemmene som skriver her men allle som ikke er det, som har veldig bastante meninger.

Har også lagt merke til at det er blitt rettet kritikk mot at det ble slutt på at medlemmer kunne melde seg passive. For de som ikke har fått det med seg så var dette noe som ble stemt over på årsmøte AV medlemmer!

Annet bedriftsmedlem

over 17 år siden

Annet bedriftsmedlem

Tviler vel også på at banken går med på for mange nye variasjoner på medlemsalternativer når man har et skippertak for dette. Vet at det har vært jobbet med mange nye alternativer, men at dette har måttet settes på hold til alt klart. Det kommer helt sikkert nye alternativer, men nå må vi la dette ligge intil videre. Og som ØB her sier, hvis flere hadde vært på årsmøtet, hadde de fått med seg at mange av de tingene som er nevnt over her er det medlemene selv som har bestemt. Og til Bedriftsmedlem, ta alle dine gode forslag og bli med å gjør en jobb for klubben. Ingen som sitter i verv i Kongsberg har noen form for godtgjørelse for det de gjør. Alt er frivillig og jeg er sikker på at de ønker flere velkommen til å gjøre en jobb. Men det er vel ikke så interessant vel..... lettere å skrive her inne.

Bedriftsmedlem

over 17 år siden

Bedriftsmedlem

Jeg har vært på ett årsmøte, hvor et av tiltakene jeg har listet opp ble foreslått fra salen (det med rabatt for ektefelle). Forslaget ble hardt og brutalt avvist uten noe særlig protester fra de fremmøtte enslige menn..... På samme møtet ble jeg høflig gjort oppmerksom på av en av de andre møtedeltagerne at som bedriftsmedlem hadde jeg ingen stemmerett... Ergo så ser jeg ingen verdi i å gå på flere møter.
Jeg må dessuten nok en gang få irettesette ØB: Årsmøtet i Kongsberg Golfbane er ikke representativt for hele medlemsmassen. For det første er det bare 5% av medlemmene til stede. Dernest er det de som spiller mest som er der. Som i politikk stemmer enhver for forslag som gagner han selv best, og det var neppe mange av de tilstedeværende som gikk med tanker om å melde seg passive, ergo så er det kjekt å kunne tvinge andre til å betale morroa for seg. Men lite spillende medlemmer som utgjør over 50% av medlemmene i Kongsberg oppfatter slike vedtak helt annerledes, og en slik klausul er helt klart med på å skremme bort potensielle nye medlemmer. DL og årsmøtene må styre smartere hvis de vil ha med flere som ikke allerede er bitt av golfbasillen. Det tror jeg allerede er bevist på Kongsberg.
Mønsteret på det ene møtet jeg var tilstede på var at DL kjører møtet som han vil, og får gjennomslag på det han vil. Medlemmene sitter stort sett og nikker, og den som er uenig blir effektivt feid unna. På meg virker det som de fleste gir blaffen og tar det som det kommer. En ønskesituasjon for enhver leder.....

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg har spilt Kongsberg flere ganger opp gjennom årene, og liker banen godt. Det er et trivelig sted som gjestespiller, bl.a. med god behandling i shopen. Det eneste jeg ikke har vært like fornøyd med hver gang er servicen i restauranten, men i rettferdighetens navn var det da mye å gjøre der.

Jeg håper derfor Kongsberg finner løsninger som gjør at økonomien blir mer stabil (selv om situasjonen skal være meget alvorlig før en bank er villig til å avskrive millionbeløp!)

Jeg kjenner ingen ved Kongsberg, hverken ansatte eller i styret, og kun noen få medlemmer. Det forundrer meg imidlertid hvis det er riktig som Bedriftsmedlem skriver at det er daglig leder som kjører årsmøtet. I alle slike klubber skal en rimelig nøytral person uten verv i klubben lede årsmøtet og være ordstyrer, og det er styret, ikke daglig leder, som i hovedsaken skal fronte klubben overfor medlemmene.

Etter et par av innleggene å dømme kan det også stilles spørsmål om ansvarsfordelingen mellom daglig leder og styret. Det kan se ut til at Kongsberg har noe å lære om hvordan årsmøter kjøres og hvordan organisasjonen skal fungere.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Men du glemmer å ta med en ting.

ALLE medlemmene er invitert til årsmøtet.
de som ikke møter kan ikke klage på vedtakene etterpå. som du sier, akkurat som i politikken.

selvsagt skjønner jeg at det er nettopp det som gjør det vanskelig, men et demokrati kan ikke styres fra innspill fra websider, men må tas i årsmøtet, og da må folk for pokker stille opp.

dersom de som ønsker å være passive ikke stiller opp, hvordan skal de da få frontet saken sin?

Tja...

over 17 år siden

Tja...

DU glemmer også en ting, Yngve: I motsetning til politikken så er det frivillig å være medlem i en golfklubb, mens det er obligatorisk å være medlem i samfunnet. Dette kan ikke sammenlignes.
ALLE medlemmene betaler like mye i årsavgift enten de spiller lite eller mye, eller ikke spiller i det hele tatt. Likevel er det naturlig nok bare noen få som er så interessert i golf at de bryr seg om hvordan bane og klubb styres. Når andelsverdien er null blir det som i et alpinanlegg; Du kjøper kort og kjører på ski og bryr deg ikke om hvem som eier alpinanlegget eller hvordan likviditeten er. Går anlegget konk finner du deg et annet anlegg, eller lar være å kjøre på ski.
Hvis de få som velger å stille opp på styremøtene ikke har innlevelsesevne nok til å fatte vedtak som faller positivt ut for hele medlemsmassen så blir konsekvensen frafall av de med minst fordeler.
Dette gjelder ikke spesiellt for hverken golf eller Kongsberg Golfbane, det gjelder i enhver stor og liten organisasjon.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg glemmer ikke det i det hele tatt Tja..... det du skriver understreker bare det jeg skriver, nemlig at man må møte opp i demokratiet for å være deltaker.

at man ikke kan velge å være medlem i samfunnet har ingenting med saken å gjøre. du kan velge om du vil stemme eller ikke.
i demokratiske prosesser, enten det er politisk eller ikke, så er det folkets stemmer og evnen til å fremheve poenger som avgjør fremtidens satsninger.
Årsmøtene i golfklubbene har en tendens til å regjeres av seniormedlemmer(no hard feelings, det er bra at mange seniormedlemmer stiller opp) og svært få unge/yngre medlemmer.
Dette medfører ofte kupping av grupperingene som er i flertall, og da sier det seg selv at man har lite å stille opp med når man ikke møter opp.

Tja...

over 17 år siden

Tja...

Du imponerer ikke akkurat, Yngve.
I samfunnet har man ingen mulighet til å flykte fra vedtakene flertallet bestemmer. Men dat kan du i en golfklubb.
Glem ikke at 98% av golferne bare er interessert i å spille golf og synest styremøter er bortkastet tid.
Skulle likt å sett hvis alle medlemmene dukket opp på årsmøtene. Da måtte de fleste klubber holde dem utendørs, og det ville blitt en kald og mørk affære siden de fleste avholder møtene sine om vinteren.
Tenk hvis alle aksjeeierne skulle stillt opp på styremøtene i Telenor, det hadde blitt trangt det.
Ellers enig i at gamle seniorer er overrepresentert i både styrer og styremøter. Men har minst å gjøre "på privaten" og kommer mest for å få gratis kaffe og kaker.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg vet ikke hva du tenker på Tja..., men jeg prøver ikke å imponere heller.
du bør kanskje selv vurdere hva du skriver når du prøver å angripe uten skyts.

Jeg har da ikke påstått at man kan flykte fra vedtakene, men den demokratiske prosessen er det jeg snakker om.
for å delta i et demokrati, så må man delta i prosessen. skjønner du ikke at det er det samme om man er i samfunnsdebatter eller andre organer så kan jeg ikke si meg "imponert" over deg heller.

jeg sammenlikner ikke golfklubber med hverken kommunestyre eller regjeringsvalg, men sammenlikner prosessene og tankegangen bak de demokratiske forholdene, som er temmelig identiske.

Har ingen planer om å dra inn 1200 medlemmer på neste årsmøte, men håper det blir mer enn de vanlige 5-8% som stiller.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Greia er at mange kritiserer det som det jobbes med - eller ikke jobbes med - uten å gidde å stille opp på årsmøte etc for å bidra konstruktivt.

Stakkars Tja og Yngve

over 17 år siden

Stakkars Tja og Yngve

Ikke mye å gjøre om dagene nei..........

Hans Einar Haraldsen - Haga

over 17 år siden

Hans Einar Haraldsen - Haga

Det er sant Foore. I tilegg tror jeg at alle som sitter i styret og stell prøver å gjøre så mange feil de bare klarer slik at alle skal være forbanna og at banen skal gå dårlig...... for en fantastisk avsporet diskusjon.....som mange andre her inne. Kritiserer enkeltpersoner og det er personer som tydlig har inngående kunnskap om ting. Bør vel tørre å stå fram hvis dere kommer med slike påstander og heller bidra konstruktivt i klubben deres.

Burma

over 17 år siden

Burma

Det er ikke alltid så lett å bidra konstruktivt hvis man har ideer som går på tvers av det styret liker, uansett hvor gode eller dårlige de måtte være. Altfor mange styremedlemmer jobber for seg selv i stedet for den store medlemsmassen.

Drammen

over 17 år siden

Drammen

Det er mye følelser i denne diskusjonen. Jeg har ALDRI spilt på Kongsberg, men har fått lyst etter en del av innleggene- Jeg synes dog at innleggene ikke tar tak i hovedproblemet. Vi golfmennesker sliter medv vi vil gjerne ha topp baner, men vi vil ikke betale urimelig mye )spesielt ikke etter at vi har spilt....)

La oss dyrke de som:

a) Har næringsgrunnlag for å få til toppbaner (NB! 70% er i nærheten av Oslo)!
b) Bygger en bane på dugnad bit for bit og gir oss en bane vi er positivt overrasket over når de har utvidet fra 9 til 18 hull.
c) Får fantastiske sponserer til å invistere i banen uten at det er krav til avkastning.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Sant det Hans Einar.
Som sagt. still opp på årsmøtet dersom du vil ha noe å si.
det er ganske enkelt.
har du en sak du brenner for, så kan du også mobilisere på forhånd, så likesinnete møter opp og stemmer på saken.

E

over 17 år siden

E

Det er ikke mye energi som skal til for å få gjennomslag for en sak på ett årsmøte. Dessverre er det nok å moblisere ca 20-30 personer for din sak. Så er den boks. Klarer du ikke å moblisere så er ikke saken god nok. Husk å melde den inn i rett tid.

Oijj

over 17 år siden

Oijj

20-30 personer, mer enn hele årsmøtet på mange klubber.

Bob

over 17 år siden

Bob

20 - 30 er nok til å kuppe årsmøtet ja - problemet med ett sånt kupp er vel at de som kupper møtet vanligvis ikke har evnet til å opprettholde trykket på alle sakene - de har vanligvis bare en kampsak som de vil ha igjennom og etterlater bare ett rent kaos etterpå.

Bedriftsmedlem

over 17 år siden

Bedriftsmedlem

Er ikke snakk om å kuppe et møte. Det er snakk om å legge føringer på styret og det er styrets ansvar å utføre det årsmøtet har bestemt. Blir det kaos betyr det at styret ikke klarer å utføre sine oppgaver.

Bob

over 17 år siden

Bob

Selvfølgelig er det snakk om å kuppe årsmøtet. Dersom styret ikke er i stand til å gjennomføre det de blir pålagt så er jo resultatet kaos og der tror jeg vi er enige.

Heldigvis skal alle slike forslag sendes inn i god til til årsmøtet og styret får da mulighet til å vurdere alternativene og kan i værste fall gi beskjed om at de ikke kan fortsette dersom skaen blir vedtatt. Da må forslagsstillerene har et alternativ til det sittende styre og være klare til å overta dersom de er i stand til det. Hvis ikke blir det kaos.

Tull Bob

over 17 år siden

Tull Bob

Hvis et styre ikke er i stand til å utføre de oppgavene de er pålagt så må de få akksept fra årsmøtet for at pålegget ikke lar seg gjennomføre, eller så må styret trekke seg fordi de ikke kan/vil gjennomføre det medlemmene krever. At forslagsstillerne er ansvarlige for nytt styre er det dummeste jeg har hørt. Dette er valgkommiteens jobb.

Bob

over 17 år siden

Bob

Det er jo bra at du beskriver ditt eget innlegg, herr Tull Bob.

Valgkommiteen skal ha forslag til valg og nytt styre på de normale sakene og en eventuell endring som det er plan for og generell aksept for.

Dersom noen ønsker en endring som er så radikal at de må få med seg en masse ekstra årsmøtedeltakere for å få viljen sin igjennom og dette er på tvers av den oppfatningen sittende / valgte styre har, så får de selvfølgelig også ett ansvar for det kaoset de etterlater seg. Spesielt når sittende styre trekker seg og valgkommiteen ikke finner erstatning på grunn av angjeldende sak.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Altså, ordet kaos er vel ikke helt dekkende i enhver sak hvor Styret er uenige med årsmøtet da. det er å overdrive sterkt.

Valgkomiteen velger årets styre, men dersom medlemmer har et alternativt styre, så kan de fremlegge benkeforslag med sak og innhold som presenteres på årsmøtet, noe som selvsagt må avklares på forhånd.

forslagsstillerne blir dermed delvis ansvarlig for fremleggelse av nytt styre, men det er alikevel to forskjellige saker.
aksepterer sittende styre, som evt. er gjenvalgt, å gjennomføre oppgaven i en fanesak, så vil ikke et nytt styre komme gjennom dersom de demokratiske prosessene er fulgt som de bør.

Dette er jo det det stemmes for på årsmøtet. er det et alternativt styre, så stemmes det for dette.
valgkomiteen har sitt forslag, og benkeforslaget blir satt imot valgkomiteens forslag.

eller hur?

Bob

over 17 år siden

Bob

Stort sett enig Yngve. Mange saker kan og skal bli gjennomført selv om styret i prinsippet er uenige i det som er vedtatt.

Kaoset kommer dersom forslaget er radikalt, som at det i Oslo GK kom opp ett benkeforslag om at de vil beholde banen som den er i 3 år til banen - nei ikke benkeforslag for det er ikke lovlig på årsmøte, men forslaget er lovlig oversendt styret med innstilling fra styret om at dette ikke er gjennomførlig.

Styret er forpliktet til å legge frem forslaget og regner med at det blir forkastet på årsmøtet. Forslagstilleren holder forslaget og er ikke villig til å trekke det og mobiliserer for å få det vedtatt.

Problemer er at saken kommer ikke opp før etter valgene og nytt styre er valgt. Når saken kommer opp så blir det til alles overaskelse flertall for saken. Sittende styre trekker seg dersom vedtaket blir stående og forslaget er vedtatt. Nå er det ny generalforsamlig som må til - og dette kommer til å koste skjorta på grunn av at maskinene sendes hjem og halve banen er gravd opp

- tilsvarende dette kan skje og ett kaos som dette blir forslagsstilleren ansvarlig for helt klart.

Jøye meg

over 17 år siden

Jøye meg

Helt enig Bob, dette er kaos.
Det samme ville det ha blitt om hæren under en øvelse hadde beleiret Oslo GK og skutt hele styret for deretter å harve opp hele banen med stridsvogner og detonert 100 bomber der.
Tror vi holder diskusjonen på et mer sannsynlig nivå, gjør vi ikke, Bob ?

Golfer

over 17 år siden

Golfer

I etterpåklokskapens navn er det bare å søke opp alle tidligere debatter om Kongsberg Golfklubb, der står oppskriften på det som har skjedd til nå!

Ved neste korsrvei er det bare å la det bli litt mere umulig og være medlem i klubben. Fikser DL det i siste liten da også, da vet vi jo at han er dyktig. Dere vet historien om hans forgjengere....

Neste år kan man jo betale folk for å spille, ikke dumt, da får man jo opp besøket!

Hater tiggere

over 17 år siden

Hater tiggere

Har hørt at en av medlemmene som sitter svært godt i det økonomisk ved flere anledninger siste dagene har blir utsatt for press fra klanen/klikken/gjengen om å donnere en større pengesum. Flere mener han minst bør bidra med et 6-sifret beløp. Det er verre enn å gå gjennom jernbanestasjonen i New Dehli.

Bob

over 17 år siden

Bob

Hadde du, Jøje meg, forsøkt å se litt mellom linjene så hadde du sett at dette har skjedd i en noen kubber, som Kristiansand hvor det ble satt i gang en storutbygging på Bjåvann i Kristiansand GK, tilsvarende var det med Bærheim som nesten påførte Sandnes og Sola GK på Sola en konkurs og bare en hestekur og kjempeinnsats reddet klubben.

Nå har begge klubbene kommet ut av det på ett vis og det ser ut for å ordne seg, men Bjåvann kostet 60 mill i konkurs etter 9 hull og ble splittet i 2 klubber og på Sola er det også opprettet ny klubb for å drifte Bærheim. Det er nå 4 klubber og enden ser bra ut men initiativtakerene til disse sakene sitter neppe i styrene lenger.

Disse to eksempelene er jo relativt godt kjent og det har vært kaos når det stod på.

Realisme ja i høy grad og mange er påført store utgifter og det har vært like stort kaos som beskrevet i det tenkte eksempelet. Problemet er at det har skjedd fordi ett styre og en del personer har foretatt saker og ting som ikke burde ha vært gjort - årsmøtekupp eller ikke..

Langvei

over 17 år siden

Langvei

Makan t sutring. Hiv dere på sykkeln. På Østlandet er det jo flust med åpne baner under et wedgeslag unna. Hva er problemet?

Den onde sirkel

over 17 år siden

Den onde sirkel

Hva skjer hvis Kongsberg ikke får inn nok penger fra medlemmene til at sponsorene og banken får sine krav oppfyllt?
Da går banen konk likevel og de som gitt flere tusen kroner i gave har tapt pengene sine til ingen nytte.
Tviler sterkt på at banestyret har opprettet sperret konto slik som er vanlig ved f.eks forhåndsbetaling av boligprosjekter med tanke på å betale tilbake til bidragsyterne dersom målet ikke blir oppnådd.
Jeg hadde aldri i verden gitt noen pengegave uten at jeg var sikker på at målet ble oppnådd, men hvis mange tenker som meg vil de heller aldri få nok penger.

Lei piss

over 17 år siden

Lei piss

Den onde sirkel:
Hvorfor skrive et innlegg basert på en forutsetning du ikke har peiling på? Det er lattelig å lese tullet du skriver nå banen faktisk har opprettet en sperret konto som styres av et advokatfirma. Dust!

Forundret

over 17 år siden

Forundret

Noen som lurer på hvorfor det koster å holde Kongsberg i gang?
Må de virkelig ha et advokatfirma til å administrere bankkontoene sine ?
Skulle tro de har andre ting å bruke penger til.

b

over 17 år siden

b

Forundret burde forundret seg dersom det kun er uerfarne som sitter i styret.

Kommer det inn 5 mill på konto og man sliter litt og ikke helt vet hvordan det ender opp så kan det være helt ok å ha ett advokatfirma som gjør en del taktiske grep for at ikke pengene skal ryke dersom det går galt.

Alt for mange klubber drives som golf-klubber- og ikke som bedriftsøkonomiske enheter, med kvalifisert styre som ser signalene i tide.. - snakker generellt og ikke Kongsberg siden jeg ikke har peil på KG.... en 18 hulls bane driver faktisk med budskjetter på fra min 5 mill - 15-20 mill og de burde være profesjonelle i hvert fall en stor del av styret.

ExKongsberg

over 17 år siden

ExKongsberg

Kongsberg ble etablert av folk uten bakkekontakt. Disse har påført etterkommerne et kostnadsbudsjett på 9,5 mill. Det finnes ikke lokalt markedsgrunnlag for å dekke opp kostnadene. Banen gikk ikke med tap for tre-fire år siden, man jobbet hardt for å skaffe inntekter, noe som måtte gå på bekostning av gunstige spilletider for medlemmene. når nåv. leder ble ansatt skulle medlemsspill og klubbvirksomhet prioriteres foran inntekter på turneringer og greenfee. dermed forsvant mye av inntektene. 4 millioner i tippemidler har gått til.... å bygge DRIFTBYGNING!!! Hva slags ledelse er det som kan forsvare dette i en presset økonomisk situasjon. Man skulle selvfølgelig stukket fingeren i jorda og greidd seg med daværende løsning. (Kongsberg Golfbane BA drives som et firma med eget styrer mens klubben har sin egen organisasjon og ledelse).

Kmedlem

over 17 år siden

Kmedlem

Virket på meg som en pensjonistgjeng sammen med klubbens harde kjerne sørget for å endre kurs i banens ledelse for noen år siden. Det var lett å få med seg medlemmer på å få mer spilletid på bekostning av inntekter fra bedriftsturneringer. Til da var styret i baneselskapet bevisst sitt ansvar for å drive bedriftsøkonomisk lønnsomt. Dette var det mye snakk om. Selv merket jeg aldri noe problem på tilgjengelighet men de mest ivrige golferne ville vel "eie" sin egne bane og spille til enhver tid. Dette har blitt en veldig dyr lærepenge.
Kanskje best å la banen gå konkurs for derettter å etablere en golfbane med sunn økonomi og UTEN ambisjoner om å være den beste banen i landet!! For min del ønsker jeg meg en nærmiljøbane fri for jåleri og "design i verdensklasse". De som har ambisjoner om å spille på landets beste baner kan vel trene hjemme og ta seg en tur til Miklagard innimellom!

Ex golfspiller

over 17 år siden

Ex golfspiller

Det stemmer overhodet ikke at Kongsberg ikke har markedsgrunnlag for å dekke opp kostnadene til å drive en topp bane.
Kongsberg golfbane har ingen konkurranse for over 30000 innbyggere og burde lett klare å få 1500 medlemmer ved å tilby tilpassede medlemsskap.
I tillegg er det ingen golfbane i Norge som har så mange store sponsorer "for seg selv" som de har på Kongsberg.
Men DL ser ikke ut til å ha noen strategi for driften. Han vingler fra det ene ytterpunktet til det andre, sier en ting på årsmøtet, og gjør det stikk motsatte. På første årsmøtet etter at han ble ansatt sa han at en av grunnene til at Kongsberg slet økonomisk var at de hadde altfor mange rabatterte greenfee, så det skulle han få slutt på. Alle skulle heretter betale full pris. Et halvt år senere ga samme DL bort GRATIS greenfee midt på sommeren.
Styrets kontaktflate er en liten gruppe golfspillere (klikken) som spiller mye, og styremedlemmene mangler totalt kunnskap om hva som fenger medlemmer som spiller lite. De har heller ikke gjort noe som helst fornuftig for å få inn nye golfspillere. En annonse i Norsk Golf som bare leses av etablerte golfspillere har ingen effekt. Ingen synlige annonser i lokalpressen, ingen oppsøkende virksomhet overfor bedrifter i området, og ingen godt gjennomførte arrangementer for ikkegolfere med formål å la folk prøve golf før de har investert en formue i utstyr og medlemsskap.
Andre klubber gjør tilbyr gratis prøverunder og låner ut utstyr gratis, har uforpliktene prøvemedlemsskap som nesten ikke koster noen ting. Slikt har også vært foreslått i Kongsberg, men styret bare fnyser av det.
Som man reder så ligger man. Kongsberg har siste årene redd opp en spikerseng, og der er det ikke så mange som vil ligge.
Enig i at de som planla og startet Kongsberg Golfbane ikke hadde bakkekontakt, men det hadde ingen golfinteresserte den tiden og ingen alarmklokker ringte den gangen. Den store feilen ble begått når en liten håndfull personer (hovedsaklig én person som alle golfinteresserte i Kongsberg kjenner til) ikke ville vente med utbygging av de 9 siste hullene til tross for at medlemsmassen langtfra vokste som forventet og budsjettert.
Men hovedproblemet ligger ikke der. Jeg og flere andre fant oss ikke til rette i det jeg vil karakterisere som et ekskluderende klikkmiljø med tette bånd til styrene i både klubb og bane. Det var ikke mulig å uttrykke skepsis på slutten av 90-tallet uten at man ble overkjørt av enkelte sentrale personligheter som hadde baktanker om egen økonomisk gevinst hvis golf på Kongsberg hadde blitt slik visjonene tilsa.
Fortsatt er klikkmiljøet en ødeleggende faktor for at medlemmene skal utvikle god klubbfølelse, og er viktig grunn til at banen ikke klarer å tilknytte seg flere medlemsskap.

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Meget bra og treffende innlegg! De har klart å gjøre gull om til gråstein!!!

Mizuno

over 17 år siden

Mizuno

Jeg meldte meg inn i Kongsberg GK i 2003. Denne perioden frem til idag har vært en udelt positiv opplevelse for meg. Jeg møter hyggelige folk både i shopen og restauranten hver gang jeg kommer i tillegg til mange gode golfvenner.

Betyr dette at jeg er med i klikken?

Stein H.

Kongsbergenser

over 17 år siden

Kongsbergenser

Hehe.... Med HCP 3,9 nyter du stor respekt i tigergjengen..... Du spiller selvsagt mer enn de fleste og vil sikkert at banen skal være ledig for deg akkutat når det måtte passe... Det er jo dette som nå er situasjonen. Vi har organisert banen vår som om vi skulle ha mange nok medlemmer til at vi ikke trenger inntekter fra bedrifts- og gjesteturneringer i helgene og går den visse død i møte.... desverre. Se bare på inntektene på turneringer, greenfee og gjestespill for fire år tilbake. På den tiden hadde vi ikke råd til å sette av helger til klubb- og forbudnsturneringer heller og tok med glede imot de gjestende vennegjengene som la sine årlige happeninger til Kongsberg. Regnestykket er veldig enkelt, skal vi gjøre som vi vil på egen bane må det flere medlemmer og høyere avgifter til.......

Økonom

over 17 år siden

Økonom

4 mill i tippemidler ble gitt klubben to år e. hverandre, 2 mill hvert år. hørte at revisor anbefalte å bruke vesentlig del av beløpet til å nedbetale gjeld. Deler av disse 4 millionene har istedet gått til å pynte på regnskap!!!!!
Når alle vareslsignalene var satt på.... øk. utvikling i golfnorge er velkjent.... klarer styret å styre rett i avgrunnen ved å bygge driftsbygning.... helt utrolig. Dette hadde aldri gått ute i næringslivet. Et paradoks er at baneselskapet formelt er et firma som må rette seg etter de krav som stilles av det offentlige.

Olyo

over 17 år siden

Olyo

Fortell hvem alle de hyggelige vennene dine er, Mizuno, så skal vi fortelle deg om du er med i klikken eller ikke.

Ama-tourist

over 17 år siden

Ama-tourist

Hvor ble det av alle spillerne fra Kongsberg som deltok på ama-tour og P4-tour i fjor. Det var Kongsbergspillere med på de fleste ama-tourene på østlandet. Noen av dem hadde da vitterlig gode resultater også. I år har jeg kun registrert et par (dårlige) resultater fra Kongsberg-spillerne.
Har golfklubben kollapset eller har spillerne slutta ?

Hvis dere ikke vet

over 17 år siden

Hvis dere ikke vet

Mulig mange av dere ikke vet kriteriene vet tildeling av tippemidler. Hvis man får penger til driftsbygg, så kan ikke disse pengene brukes til noe annet. Regnskap for bruken må leveres, ellers må pengene tilbakebetales. Pengene kan ikke brukes til å pynte på noen regnskap.

Til exkongsberg

over 17 år siden

Til exkongsberg

Hvis du hadde giddet å brydd deg å lese tall fra i fjor så vil du se hvor langt unna du er konstnadsbudsjett tallene dine. Ca 25 % for høyt.

Tidligere styremedl. Nordsjø

over 17 år siden

Tidligere styremedl. Nordsjø

Når vi var i samme situasjon som Kongsberg er nå, så er det ikke enkelt å få med bank og andre på å endre strukturen på medlemskap. Du blir låst i forhold til fremtidige inntekter og banken vil ikke gå inn i på et usikkert inntektsgrunnlag. Når de kommer over denne kneiken, er jeg sikker på at Kongsberg igjen vil ha en sunn økonomi og vil være en bane jeg besøker hver sesong fremover.

Tippemidlene

over 17 år siden

Tippemidlene

Verre og verre.... tippemidlene er tildelt KLUBBEN i for to ting. Den ene var utbygging av banen og den andre var for vanningsanlegg. Dette er "gamle" søknader på ting som allerede er belånt og investert. Det har aldri blitt gitt tippemidler for driftsbygning. Midlene skullle altså selvsagt vært brukt til å betale ned på lån for omsøkte objekter.
det betyr at styret i fjor og forfjor tok veldig vågale avgjørelser.
Ganske alvorlig ja......

KN

over 17 år siden

KN

Ikke gjør det værre enn det er. Tippemidlene ble søkt for å bygge driftsbygg, og dermed er de øremerket.
Mulig det hadde vært lurere å søke tippemidler til noe annet siden det fungerte på et vis med å bruke låven til driftsbygg. Men banemannskapene hadde ikke noe egnet sted til å vedlikeholde maskinparken så det nye bygget dekker et klart behov.
Problemet til Kongsberg er ganske enkelt at styrene ikke er på bølgelengde med majoriteten av brukerne og potensielle brukere.
Jeg tror det ville være en god ide å følge litt tidens trend. Sammenslåing.
Hva med å se seg litt rundt hvilke andre klubber i nærheten som KAN det å styre en golfbane/golfklubb. Reduser DL til en lokal assistent under f'eks Skoger Golfbane. Skoger har god økonomi, har greid å bygge nytt fint klubbhus og har fantastisk miljø og flust av medlemmer til tross for at mange påstår de ikke liker Skoger. La ledelsen på Skoger ta seg av strategiske valg, så kan "DL" på Kongsberg ha ansvar for å utføre oppgavene. Hadde heller ikke skadet å få greenkeeperhjelp fra Tyrifjorden så greenene kommer opp på et bra nivå. Tenk så bra det ville bli med greenkvaliteten på Tyrifjorden, miljøet fra Skoger og naturomgivelsene på Kongsberg.
Som et resultat av dette ville det også bli naturlig å tilby utvidet medlemsskap til dem som måtte ønske det, ca 1000kr ekstra årsavgift så spiller man gratis på de andre to banene.
Dette ville gagne alle klubbene som dermed blir mer attraktive enn enkeltsående klubber i samme område.
Nedover i Europa blir det mer og mer vanlig at golfklubbene blir medlemmer av kjeder, der medlemmer kan spille gratis eller til kraftig reduserte priser på andre baner tilknyttet kjeden. Dette har spredt seg til Sverige, og da er det kanskje på tide å begynne med det i Norge også. Mulig noen klubber har begynt allerede.

Ture

over 17 år siden

Ture

KN, har du noen klubbnavn for dette naboeksprimentet? Takk.

KN

over 17 år siden

KN

Säter, Hagge och Leksand.
Emmaboda GK, Möre GK och Nybro GK.
Billerud GK och Kils GK.
Falkopings GK, Billingen GK, Hökensås GK och Skövde GK.

Trenger du flere er det bare å søke på nettet.

Ture

over 17 år siden

Ture

Thanx!

Facts

over 17 år siden

Facts

På dette forumet kan mange påberope seg sannheter. Jeg har meg egne øyne sett at de omtalte fire millonene IKKE er omsøkte midler til driftsbygning men til tidliger utbygging av bane ig vanningsanlegg. Det er styret som har vedtatt driftsbygning til tross for dette. Vedtaket er rett og slett gjort etter langvarig press fra greenkeeper. Styret som vedtok dette gjorde det sikkert for å roe ned en amper stemning blant de ansatte..... De har jo måttet leve med utrolig mange daglige ledere. DL er jo blitt skiftet ut etter hvert som vi har fått nye styreledere og nye kursendringer.... Er nok for mange som føler at de har et eier forhold til gofbanen og som mener seg berettiget til å bestemme over deeet meste som skjer her. Fullstendig kaos, spør du meg....

Mer facts

over 17 år siden

Mer facts

Driftsresultatet er katastrofalt, daglig leder bør trekke seg.
Greenene er dårlige, greenkeeper bør finne seg noe annet å gjøre.
De sportslige resultatene er dårlige og nedadgående, Proen bør også dra et annet sted.
Råtne epler blir vanligvis tatt ut av kurven.
Skal bli morro å se hvor lenge trekløveret klarer å klore seg fast på Kongsberg.

Formaliteter

over 17 år siden

Formaliteter

Forholdet mellom golfklubben og baneselskapet er behørlig beskrevet i en avtale.
Klubben ivaretar det sportslige og er aktive på medlemsverving og handler slik enhver klubb i idrettsforbundet skal gjøre.
Kongsberg golfbane BA er driftsselskapet for baneselskapet og skal handle etter forretningsmessige forpliktelser. De tillitsvalgte i klubben skal altsåt arbeide aktivt for å fremme idretten, verve medlemmer og å skape et godt klubbmiljø. Gjør klubbstyret det i dag? Nei.... leder i klubben er sentral i den omtalte klikken.....
Styret i baneselsapet virker som de har glemt sin rolle. De samme menneskene som satt og sitter i styret i dag har god forretningsmessig kompetanse i det sivile liv. Hvorfor agerer de som om de ikke kan noen ting om drift? De er sikkert klar over at de her har profesjonelle verv og kan bli stilt økonomisk til ansvar. Kan det tenkes at de har gitt blaffen for å oppnå "klikkens" mål og ønsker? Husk også at det også er en liten pensjonistgjeng som henger mye på banen og har skaffet seg mye makt...
golfbanen har utviklet seg til en tumleplass for de ivrigste. Skal de få lov til å fortsette å styre virksomheten i son egen lille "andedam"? Når skal andelseierne og klubbmedlemmene komme på banen i sine respektive organisasjoner? Tar noen initiativ for å mobilisere i bredde på årsmøtene til klubben og banen eller lar vi det bare skure og gå videre?
Det virker som det nå er to veier å gå.
1. Stille krav til baneselskapet om å lede bedriften på en profesjonell måte... Da må banen drive ut ifra forutsetninger gitt etter bedrifsøkonomiske prinsipper og ikke etter særinteresser for klikker, sterke enkeltpersoner, pensjonister eller andre grupperinger. Klubben skal da arbeide med det en idrettsklubb skal gjøre og forhandle med styret om ting som ligger under baneselskapets ansvar.
2. Er det på tide å omorganisere fullstendig? Legge ned baneselskapet og drive alt i klubbens regi??

Føler meg lurt

over 17 år siden

Føler meg lurt

Hvis det som "Facts (15.10.07 kl. 00:03" skriver er riktig så betyr det at Daglig Leder bevisst har løyet for årsmøtet. Han har ettertrykkelig presisert at Tippemidlene ble søkt for og bare kunne brukes til bygging av driftsbygning.
Og hvis DL har ført årsmøtet bak lyset på denne måten grenser det til strafferettslig forfølgelse. Men hvordan skal man få vite hva som er riktig og galt så lenge man ikke har tilgang på offisiell informasjon.
Styret har alle år sittet og ruget på informasjon og opplysninger. Hvorfor kan ikke referater fra styremøter etc være tilgjengelig for alle, fks via hjemmesiden? Det er umulig for menigmann å vite hva som blir diskutert og besluttet. Årsberetninger og årsregnskap har så lav detaljeringsgrad at det er umulig å vite hva de egentlig bruker penger til. Spør man om betente temaer får man bare svadasvar, eller blir servert direkte løgn.
Hvem kontrollerer egentlig det DL gjør? Og hva gjør baneselskapet og klubben i sine respektive månedlige styremøter ? Noe må de de da diskutere, dette bør informeres til alle som er medlemmer.

Et styre fullt av dau fisk?

over 17 år siden

Et styre fullt av dau fisk?

Hadde vært interessant å funnet ut realitetene bak spillemidlene. Hvis det er slik at de ikke var øremerket til driftsbygg, vitner jo dette om komplett økonomisk inkompetanse hos styret og daglig leder... Det er jo ikke første gang de har tatt merkelige avgjørelser som har tæret på klubbens økonomi.

De som skal kontrollere hva DL leder gjør er jo selvfølgelig styret. DL på kbgk er jo i besittelse av tittelen Siv.Øk, en tittel det vel er mange som lurer på hvordan han har fått, gjennom mange rare avgjørelser... Det styret som ansetter DL og deres avgjørelse å kontrollere hans ledelse. Et spørsmål som styret jo kunne spurt seg er som følger:

Hva har DL tilført KBGK siden han kom? Jeg er redd svaret ikke er veldig positivt.

Hva har hans tilltak medført av økonomisk gevinst, eller snev av utvikling i riktig retning?

Svaret er vel udelt negativt. Dårlig jobb med sponsor inntekter, og dårlig behandling av sponsorer. Gratis greenfee flop!

Er det gjort noen tilltak for å øke tilfredsheten hos medlemene?

Jeg er redd svaret ikke er særlig positivt her heller.... Dårligre og dårligre utvikling i antall deltagere i klubbturneringer sier vel sitt om dette...Et resturant tilbud som fungerer særs dårlig, med ukurante åpningstider, dårlig bemanning og dårlig utvalg....

Har DL kommet med noen innovative forslag som har lyktes hva markedsføring og salg av andeler gjelder?

Også her må vel svaret være et ubetinget nei! Andelseiere føler seg lurt. Dumping av pris på andeler uten at andelene er "sikret"... man kan jo bare levere dem inn. Da burde man være svært forsiktig med å gjøre verdien av dem lik null. KBGK har ikke på langt nær like mange aktive medlemmer, som de har medlemmer. Å ta bort muligheten for passivt medlemmskap men fortsatt åpne for å kunne gi fra seg andelene, kan i ytterste konsekvens få alvorlige følger....Det er ikke så mange som skal gjøre dette før KBGK sliter i langt større grad en det de gjør nå.

Dette med andelene overrasket meg! Det vitner jo om en utrolig korttenkt gjeng. Kjøper man en vanelig aksje må man selge den dersom man ikke vil ha den lenger eller sitte på den i oppgang og nedgang.

Hvis missnøyen er stor nok for tiden vil jo det at et medlem leverer fra seg sine andeler dette året føre til at hvis fem medlemmer betaler en tusenlapp ekstra i år( Som DL har bedt om) Nulles ut... Og hvem vil spytte penger i en synkende skute, med en skipper som ikke vet forskjell på akter og baug....

Jeg syntes faktisk at forslaget ovenfor som tar for seg medlems samarbeid mellom klubber i nærheten er spennende. Det er vel kanskje ikke så mange klubber bortsett fra Nordsjø og Drammen dette ville være aktuellt for. Men jeg tror det er relativt mange spillere i de forskjellige klubbene som kunne tenkt seg en mulighet til å spille noen runder i naboklubben mot en ekstra årsavgift. Ingen av de nevnte baner sliter med stort press på banen. Dette ville vært med på å gjøre økonomien mer forutsigbar, og mindre følsom for vær og føreforbehold.

I KBGK skyldes det jo mye på dårlig besøk grunnet vær i år. Da hadde det kanskje ikke vært så dumt og sikret seg noe mot dette på forhånd? Det er ikke så mange som kan spå været til sommeren ved nyttår, og slik vil man kunne skape stabilitet i inntektsgrunnlaget gjennom en slik løsning. Da hadde kanskje ikke knekken etter en dårlig sommer vært så stor.

Men gud forby å undersøke eller tenke nytt!

Det er vel lov å bruke de tingene DL tross alt burde ha lært på skolen... Det burde være en smal sak for en Siv.øk å klare å undersøke hva slike tiltak kan medføre av inntekter for klubben, og om stabiliteten det vil gi kunne veiet opp for eventuelle tap i tapte greenfee inntekter det kan gi ved en ev gromsommer... Og hvis DL er innkompetent som det kan virke, kan han jo spørre om det er studenter ved BI i Drammen som kunne tenke seg å gjøre en oppgave rundt dette. De husker kanskje pensum i inneværende år. Det er gratis og kunne jo ikke skade...

Med mindre kan jo DL sitte på sin pidestall og tro han innehar kompetanse for jobben, samtidig som skuten synker. Han merker det nok når munn og nese er under vann!! Og kanskje også styret våkner hvis de får en skvulp i ansiktet?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Håper endelig dette diskuteres i klubben, ikke bare øses utover et nettfora.

Jammen glad jeg er medlem i en klubb med solid drift og fornøyde medlemmer&spillere! Selv om noen var sure fordi banen stengte forrige helg.

Grønmo-medlem

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Enig med Foore!
Å bruke ressurser på å øse alle sine frustrasjoner ut i dette forumet bidrar neppe til å bedre situasjonen på Kongsberg, snarere tvert imot.
Hvis en er så sikker på å ha alle de rette løsningene på hvordan klubben/banen bør drives, skylder en vel både klubben og de andre medlemmene at en bruker dette kunnskapen og engasjementet innad i klubben for å "berge" skuta.
Hvis det er slik at "alle" er uenige i det styret og DL foretar seg får en vel velge seg ett nytt styre. I verste fall må en da være forberedt på å bidra selv, men det å berge klubben/banen må vel være verdt såpass egeninnsats.
Skulle det være slik at et flertall av medlemmene - av de som deltar på årsmøtet- støtter styret, må en faktisk bare akseptere at en er i mindretall.
For ordens skyld har jeg ingen ting med Kongsberg å gjøre, men stiller meg etter hvert litt spørrende til hvorfor det er nødvendig å starte en slik svertekampanje mot styret og DL. Makten ligger faktisk hos medlemmene, men skal en bruke den krever dette engasjement ut over selskapsrundene på søndag.

Viktor - Asker

over 17 år siden

Viktor - Asker

Sak 1: Her sitter det personer som slenger ut påstander uten å vite hva de snakker om. Skaper diskusjoner om ting man selv lurer på eller er uvitene om.
Sak 2: Dere må bli flinkere til å skille mellom oppgavene som BA har og Klubben. BA har ikke noe med det som skjer på selve banen. Det er det klubben som styrer.
Sak 3: Du skal ikke være veldig god til å tenke logisk når det kommer til hvordan skaffe nye medlemer. Problemt er vel om man kan gjøre så mange sprell nå som man er i denne situasjonen. At grep kunne vært gjort tidligere er en annen ting
Sak 4: Det er veldig mange som sitter med mye informasjon om forskjellige saker her. Hvordan kan det da være så vanskelig å få informasjon da? Det betyr jo at dere som sitter å skriver har vært med på dette selv og det er vel en heller ikke bra?
Sak 5: Hvor er alle de kritiske røstene når det trengs personer til forskjellige verv og grupper. Da blir dere borte, i steden for å bidra med alle deres gode ideer og løsninger.

Hva kan du bidra med i din klubb? Hvis alle begynte der, så ville en hver klubb kommet langt.

KB medlem

over 17 år siden

KB medlem

Hvis man kjenner litt til hva som skjer på Kongsberg, så har de to mnd med størst inntekter vært de mnd med billig greenfee og gratis på morgenen. Så det var jo dårlige forslag. Det var over 2000 runder den mnd og høyest inntjening. Er veldig enig med hva Viktor sier.

Historiker

over 17 år siden

Historiker

Det er så riktig å tenke slik Viktor sier. Dette har også vørt prøvd hos oss. Noen enkeltpersoner og klikken har preget begivenhetene siden banen ble etablert. Dette bar galt avsted og konfliktene sto i kø. Når alt toppet seg gor fire - fem år siden skjedde nettopp dette at det kom flere på banen som ville bidra. Det kom nye folk inn i både styre og ledelse i baneselskapet, det var også en enighet om at et par bestemte personer hadde gjort mer enn nok og fortjente å hvile på sine laurbær.

Men desverre.... klikken og en viss pensjonistgruppering kunne ikke leve med dette og gjorde livet surt for de som skulle styre banen. Surmaget kritikk fra "tigergjengen" på terrassen var så ubehagelig at mange valgte å holde seg unna. Det året det ble krise i sesongstarten, halvpartene av greenene var døde og banen ikke ble åpnet før slutten av mai, gikk de til angrep.

Vips var daglig leder borte. Vi skjønte av det var noe i gjære siden den nye styrelederen i baneselskapet ofte ble observert i samtaler med disse enkeltpersonene som var forsøkt holdt unna......

Deretter ble denne tidliger omtalte "nye kursen" staket ut og de tidligere nevnte enkeltpersonene ble "gjeninnsatt" i verv og posisjoner. Det ble sagt at klubben nå skulle bli medlemsvennlig.....

Vi har altså hatt en situasjon hvor andre har kommet inn for å dempe "klikkhegemoniet". Disse to årene ga ialle fall de beste økonomiske resultatene......

Helt enig med Foooore om bruk av dette forumet.... Men dette er et symtom på situasjonen. Vi har ikke noe forum for diskusjon og informasjon på Kongsberg! Så lenge all makt sitter hos enkeltpersoner i lukkede rom og det er eksklusivitet på kunnskap og viten så skal vi være glade for Debattforum på Scangolf. Her kan vi i alle fall få uttrykt vår frustrasjon uten å bli gitt en kald skulder!!!!!

Watchdog

over 17 år siden

Watchdog

De som hevder at makta ligger hos medlemmene har ikke helt forstått hvordan slike mekanismer fungerer.
Medlemmene er ikke en person man kan ringe til og diskutere synspunkter med. Medlemmene er mange personer med mange forskjellige preferanser og behov, og er ikke samkjørt.
90% av medlemmene bryr seg lite om hva som foregår i styrer og klubbhus. De stiller aldri på dugnader, turneringer eller årsmøter, de har valgt seg ut spillepartnere og booket starttid på forhånd og har ikke kontakt med hverken klubb eller bane. Denne store gruppen samtykker med sitt fravær i alt som blir sagt og gjort.
På Kongsberg har man et slags russisk demokrati. Det er fritt frem for alle å si hva de vil, men ønsker og aksjoner som ikke støttes av presidenten og hans stab blir bare borte. Informasjon blir holdt tilbake, og styret inkludert neste president blir valgt av styret selv fordi medlemmene mangler informasjon om aktuelle saker og ikke har noe forum der de kan komme sammen og diskutere seg frem til alternative løsninger.
Når saker og ting går dårlig så finnes det tusenvis av lettpåviselige årsaker man kan skylde på. Men det er utrolig vanskelig å å bevise inkompetanse eller latskap. Derfor er det vanlig at sjefer og styrer som mislykkes (entene det er deres egen feil eller utenforliggende årsaker) trekker seg fra sine verv. I Kongsberg har både den økonomiske og sportslige ledelsen mislykkes fullstendig, så oppfordringen er at de overlater stafettpinnen til andre som er sitt ansvar bevisst og (kanskje) kan ta banen og klubben til det nivå den hører hjemme

Til KB medlem

over 17 år siden

Til KB medlem

"Hvis man kjenner litt til hva som skjer på Kongsberg..."
Hvordan skal man kjenne til hvilke måneder som har best inntjening når ingen utenfor styret har tilgang til slik informasjon?
Hvis det er sant som du sier, kan du da svare på hvorfor de da ikke fortsatte med ordningen ?

hvilke mnd var det da?

over 17 år siden

hvilke mnd var det da?

Du som skriver at de mnd med gratis greenfee var de mest innbringende..... Hvilke mnd var det disse tiltakene var igangsatt? Hvis det er lov å bruke hodet litt er det vel ikke unaturlig med størst pågang midt på sommeren?

Tja

over 17 år siden

Tja

Hvis du tror at det er Juli som er den mest besøkte mnd i året, må du tro på nytt. Det er en grunn til at alle baner i hele østlandsområdet gikk ut med lignende tilbud i år. Selv Miklagaard hadde dette i sommer. Grunnen til dette var at Kongsberg hadde så vellykket juli i fjor, da mange andre baner slet med besøk.

Nabogolfer

over 17 år siden

Nabogolfer

Gå inn på Kongsberg-golfbane.no. Her finnes ikke fnugg av informasjon om denne viktige saken.
Ledelsen og styret finner det altså ikke nødvendig å gi mer informasjon... hjemmesiden må da være den viktigste informasjonskanalen, eller hva?
Vel, vel.... alle diktaturer prøver å tie i hjel begivenhetene.
Ikke rart at frustrerte medlemmer ønsker å lufte seg litt her..

Klodrick

over 17 år siden

Klodrick

Hihihi... Alle baner i Norge hadde gratis greefee i juli i år - Miklagard betalte en dog for å få folk til å spilel banen!

Medlem

over 17 år siden

Medlem

Det er vel fordi styret jobber med en løsning. Det ble skissert på møtet som var på Klubbhuset at de ville jobbe med å få til en løsning med banken. Det er vel det som foregår i disse dager og da er det vel greit å gi dem arbeidsro for dette. Syns de har løst denne saken meget bra, selv om man kanskje kunne gjort andre tiltak tidligere. Tror det vil komme en god avtale ut av dette som gjør klubben stabil i årene som kommer.

Vel

over 17 år siden

Vel

La oss nå vente til vi har fått bekreftet at de virkelig har løst saken.
Nabogolfer har et godt poeng når han etterlyser info på hjemmesidene.
Hadde ikke skadet med et innbetalingsbarometer for å hause opp stemningen litt. Men public relations er ikke den eplekjekke redaktøren av nevnte webside sin sterke side.

Greenfeespiller

over 17 år siden

Greenfeespiller

Den harde kjerne på Kongsberg ser mest på sine egne behov og ser ikke på hva som skjer i golfmarkedet. Bor i Kongsberg og liker å spille litt rundt med golfvenner. Spiller lite golf og er ikke klar for å kjøpe andel noe sted. Skulle gjerne hatt en rimelig hjemmebane, dvs. medlemskap uten å eie andeler. Siden det ikke er mulig her blir det postkassemedlemskap et annet sted. Mister dermed muligheten til å delta i et miljø.
Tror det er veldig mange i min situasjon. Siden klubben ikke åpner for denne type medlemskap vil de altså ikke ha oss..... Dermed går de glipp av en enorm rekrutteringsmulighet.
Virker på meg som en helt latterlig proteksjonisme. Hvorfor ikke tilby et rimelig medlemskap hvor man betaler greenfee til noe redusert pris, evt. årsgreenfee?

HM

over 17 år siden

HM

Enorm rekrutteringsmulighet? Fra noen som spiller få runder.
Du savner miljø. Du spiller lite golf. Du er ikke villig til å betale noe for bane eller miljø.
Du bare vil at banen skal være klar slik at du kan spille dine få runder billig.
Du bor like ved en bra bane som er bra og billig. Du mener at du skal ha det enda billigere uten å være med på å ta ansvar for mer enn den runden du shopper. !!!

Jeg mener at det bør være billig inngangsbillett og vanlig årsavgift for nye medlemmer.
De som bare vil shoppe billig legger så lite penger inn i klubben at de like greit kan kjøpe greenfee andre steder.

Helt feil

over 17 år siden

Helt feil

De som spiller lite legger mye mer penger igjen i golf enn e som spiller mye.
Selv spiller golf nesten hver eneste dag i sesongen. Det blir langt over 100 runder på hjemmebanen som koster godt under 40 kr pr. runde.
Kan du fortelle meg hvordan en som spiller lite skal få seg en runde for 40 kr ?
Det ligger enorme rekrutteringsmuligheter i å selge billige medlemsskap, f'eks midtukemedlemsskap, medlemsskap der man må gå ut før kl 14 på hverdager, halv greenfee medlemsskap, etc.
Mange som begynner med denne type medlemsskap oppgraderer når de blir bitt av basillen.

Utålmodig

over 17 år siden

Utålmodig

Hva skjer i saken? Går vi konkurs? Er alt som før eller er det endringer på gang? Hvor får jeg informasjon?

Vilvekk

over 17 år siden

Vilvekk

Medlemmene må blø!!!! Trofaste medlemmer trues til å betale inn..... Vi har vel ikke noe alterativ ellers går andelene tapt, eller hva?
Dette er et lurt forsøk på ansvarsfraskrivelse.
De 1.6 mill fra næringslivet er en stor vits. Dette er sponsorinntekter som vi allerede skulle ha fått inn med aktiv sponsorjobbing på et tidligere tidspunkt!!!!! Bare se hva som er budsjettert tidligere og tell opp hvor mange hullsponsorer vi har.
Bygging av driftsbygning er og blir en stooooooor sak som skulle vært unngått. Hvorfor bygge i en situasjon hvor alle vet at vi har dårlig økonomi fra før.
Og til dere som vil ha bekrefte bruk av tippemidler. Fylkeskommunen tildeler tippemidler og dette gis det OFFENTLIG informasjon om som er tilgjengelig for alle. Her står det omsøkte midler til bane og vanningsanlegg. Om styet /DL har sendt inn søknad om nye tippemidler på driftsbygning så har de i alle fall ikke fått invilget det...Slik er det bare.

info

over 17 år siden

info

http://www.kongsberg-golfbane.no/default.asp?Uid=604&Cid=

Harald Olsen

over 17 år siden

Harald Olsen

http://www.facebook.com/group.php?gid=5390040687&ref=mf Her ligger hele artikelen som ble skrevet i Laagendalsposten i dag.

Gjenganger

over 17 år siden

Gjenganger

Ja, ja nå går han igjen. Ser at den meget omtalte enkeltpersonen har blitt børstet støvet av og har vært med på tiggerferd til sponsorer.
Da er han vel inne i varmen igjen da så da vet vi hvordan ting vil bli framover...Han eier jo banen da....
De tror vel at de har stoppet kjeften på de fleste nå men de må fremdeles svare på årsmøtet om de omtalte tippemidlene til driftsbygning. Er forøvrig helt enig med Vilvekk om at de bare har vært og hentet sponsormidler som de skulle ha arbeidet med på et tidligere tidspunkt.

Bidragsyter

over 17 år siden

Bidragsyter

Dette beviser bare en ting: Daglig leder er ikke i stand til å forvalte sine oppgaver. Når andre kommer inn og gjør jobben hans blir det mye mer fart på sakene.
Resultatet av skippertaket viser at pengene finnes i overflod, men DL virrer rundt som ei blind høne og får ikke tak i mer enn en brøkdel.
Å uttale at "vi er alle blitt mer sammensveiset nå" får stå for hans egen oppfattelse, vi andre ser bare hvor lite han klarer å oppnå på egen hånd.
På tide styret begynner å lete etter en avløser så vi slipper flere slike dugnader.

Tomba

over 17 år siden

Tomba

Noen som har link til artikkelen for oss som ikke er på facebook?

Sint medlem

over 17 år siden

Sint medlem

Det er for j..... å høre på dette sytekoret her. Det er antagelig samme folkene som skriver inn meldinger under forskjellige navn. Så fint det er å sitte på gjerdet å ikke gjøre noe, men bare kritisere. Hvis dere tror at bedrifter går inn med 500 000 kr i året i en golfklubb så er dere helt blåst. Det er de samme bedriftene som sponser ellers som nå har ytt en ny sum. Selge flere hull...... etter noen runder i år så tror jeg jeg kunne se to hull det ikke var noen sponsor på. Dette burde kanskje vært fylt opp, men hvis det er vanlige priser på Kongsberg, så ville dette vært snakk om 50-70 000 kr. Tror ikke det ville fått klubben over kneiken. Og denne klikken må være stor når så mange frivillig har støttet klubben.

Nicken

over 17 år siden

Nicken

I denne saken er vi gisler. Vi har ikke noe valg. Dersom vi ikke betaler mister vi andelene våre ved en konkurs.

Vær glad for at vi alle ikke er "nikkere" som Sint medlem er. Fortsatt dårlig drift vil belaste andelseierne med høyere avgifter og flere ekstra innbetalinger.

Sparebank1, KDA, FMC og Volvo Aero har reddet oss denne gangen. Vær obs på at alle sponsorer vil ha noe tilbake, ikke minst profesjonell drift. De er vel også interessert i saken om driftsbygningen og annen unødig pengebruk som f.eks. den eksklusive steinlagte drivingrangen....

Jeg ønsker meg som flere her en klubb med det sportslige om miljøet i fokus og er ikke interessert i å støtte opp om sentrale personer som vil ha "landets beste bane".

Til Sint medlem

over 17 år siden

Til Sint medlem

Hvem sier at vi som kritiserer sitter på gjerdet og ikke gjør noe?
Bare det at vi er noen som kritiserer vitner for at vi er såpass engasjerte at vi bryr oss.
Hva kan egentlig menigmann få gjort på Kongsberg bortsett fra å stille på dugnad et par ganger i året og ta vare på banen ved å reparere spilleskader når man er ute og spiller selv?
Det var vel en i styret som jobbet hardt for å få til en sportslig profil i fjor, men han ble skviset ut uten at noen fikk vite konkret hvorfor dette skjedde. Når han ble borte kollapset det lille sportslige tilsnittet klubben hadde fullstendig, og den såkalte elitegruppa består i år av klikkmedlemmer og deres sønner som får gratis protimer og rangeballer uten å delta på en eneste turnering.
Er det noen som sitter på gjerdet og ikke gjør noe så er det klubb og bane styret.
Problemene vi har sett i år er ikke noe kneik, det er et myrhull som sløv ledelse har ført oss ned i.

Anonym selvfølgelig?

over 17 år siden

Anonym selvfølgelig?

Til Til Sint medlem.
Og hvem sier at "vi" ikke bare er en eneste person som kritiserer Kongsberg? Mistenkelig at ordlyden i alle kritiske innlegg er ganske lik, mens nickene varierer hele tiden.

For moro skyld gikk jeg gjennom denne tråden og fant disse innleggene som alle liknet ganske mye på hverandre:

Andelseier (27.09.07 kl. 08:52)
Føler meg lurt (27.09.07 kl. 14:27)
Bedriftsmedlem (28.09.07 kl. 14:27)
Annet bedriftsmedlem (03.10.07 kl. 10:19)
Tja... (03.10.07 kl. 14:02)
ExKongsberg (11.10.07 kl. 10:21)
Kmedlem (11.10.07 kl. 11:05)
Et styre fullt av dau fisk? (16.10.07 kl. 01:41)
Til KB medlem (16.10.07 kl. 12:37)
Nabogolfer (16.10.07 kl. 14:49)
Greenfeespiller (17.10.07 kl. 09:17)
Gjenganger (18.10.07 kl. 22:57)
Bidragsyter (18.10.07 kl. 23:25)
Nicken (19.10.07 kl. 09:19)
Til Sint medlem (19.10.07 kl. 12:00)

Hadde vært greiere om dere kunne operere med registrerte nick og brukte samme navn hver gang dere skrev noe. Dette virker ikke særlig seriøst, og det er dumt hvis du/dere virkelig har noe å fare med.

Til Til sint medlem

over 17 år siden

Til Til sint medlem

Heia Geir. Stå på videre.....

Tomba

over 17 år siden

Tomba

Noen som har link til artikkelen i Laagendalsposten??

Til Anonym selvfølgelig

over 17 år siden

Til Anonym selvfølgelig

Skremmende??
Det er ikke noen tilfeldighet at flere har samme mening. Folk er gått lei dere. Bare snakk med andre medlemmer....

Sikkert derfor

over 17 år siden

Sikkert derfor

de har samlet inn nesten 800 000 da. Da er i hverfall denne klikken dere prater om stor.

Nettopp derfor

over 17 år siden

Nettopp derfor

Dersom andelseierne ikke betaler mister de andelene sine ved en konkurs. De er ufrivillige gisler og andelene får de aldri solgt siden de ikke har noen omsetningsverdi. Andelseierne har ikke noe valg, slik er det.

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Til anonym selvfølgelig! Ja, la oss finne ut hvem som skriver og få stoppet dem, da vil jo alt gå så meget bedre.... Det er jo det som er hele problemet på Kongsberg.

Uten tvil...

over 17 år siden

Uten tvil...

...bare misfornøyde medlemmer blir holdt tause går nok alt bra, og DL får god økonomiforståelse og finner ut hvordan man skal drive en golfklubb og så kommer det sikkert til å regne rosa elefanter også.

Mister hva???

over 17 år siden

Mister hva???

En andel verdt kroner 0 er ikke så stort tap....

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Muligheten til å spille golf er vel verdt litt. Noen har hatt en inngang på litt under 30.000. det verste er at tapene er helt unødvendige, men skyldes et elendig styre og en enda dårligere daglig leder!

HM

over 17 år siden

HM

Andeler som er mindre verdt enn for 5-6 år siden.
Noen som er medlem i klubb hvor det samme ikke har skjedd?
Tror dere virkelig at det bare er styre som er skyld i det?
Golf er ikke like "hot" nå som i 2000.

BK

over 17 år siden

BK

Mange baner er fulltegnet, se bare på Tyrifjord. De haer oppnådd en attraktivitet og driver profesjonelt med verving.

Mister hva???

over 17 år siden

Mister hva???

Joda, vi godtar alle at andelene er meindre verdt enn i den mest optimistiske boomtiden.
Men en andel verdt kr. 0 er likevel ingeting å miste.
Og det er kun en eneste mann i hele verden som la fram forslag i fjor om å gi bort gratis Kongsberg-andeler, og gjett hvem det var for en....

Mr.golfer

over 17 år siden

Mr.golfer

Det er jo tydelig at mange av disse negative innleggene kommer fra samme person. Samme person som alltid går sine egne veier og på tvers av hva andre gjør. Som føler seg utstøtt her på banen, slik som han sikkert har følt seg i andre idrettsmiljøer. Da er neste steg å slenge dritt til styret og daglig leder.
Jeg syns at vi har vært heldig med vår daglige leder. En frisk fyr som i tillegg har greie på golf. (i større grad enn de to forrige som har vært her) At han har trengt hjelp av personer med en del tyngde i nærringslivet til å få inn penger, skal han ikke henges for synes jeg.
Angående klikkmiljø? Hvor og hvem er det. Og hvordan blir jeg medlem der?
Jeg tror at vi skal få til dette her, og at det vil gå bra med banen. Det er bare en liten krise akkurat nå. Men da kan vi ikke ha med slike negative personer å gjøre.

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Til Mr.golfer. Gjør banen din så upopulær som mulig, gi bort andeler på bekostning av de som tidligere har gått inn med penger, gi bort greenfee billetter gratis.... Skaff store underskudd så bankene reagerer, skaff investorer i siste liten for å redde banen fra konkurs.
Dette må da være oppskriften på et vellykket management. Skyld til slutt på at det er en negativ sjel som har hengt seg opp i disse bagatellene.... ha ha god bedring... Til neste år kommer det til å gå så meget bedre....

HM

over 17 år siden

HM

Golfer

Å gi bort gratis andeler er smart, såfremt de som får dem må betale årsavgift. Da får dere inn mer penger pr år og dere er flere på å dele på driftsutgiftene pr år og dermed lavere pris for hver enkelt.

Mr.golfer

over 17 år siden

Mr.golfer

Til golfer.
Hvis du er den jeg sikter til, og det er du sikkert, så gjør styret (som vi andelseiere har valgt inn) så vel som daglig leder så godt de kan. Jeg sier ikke at det er bagateller, men at en slik negativ person som deg som ingen liker og som bare slenger dritt, trenger vi ikke her på banen. Det er vanskelig i golfnorge idag og det er mange forslag fra kompetente og ukompetente personer om hvordan vi skal drive banen. Mann vet som regel ikke hva som er best måte å gjøre det på før vi har prøvt. Å gå på tikkerrunde til nærringsliv og andelseierer er vel noe mann kvier seg for, og som mann ser på som en siste mulighet.
Vi må bare sette vår lit til at styret og daglig leder gjør så godt de kan.
Og det tror jeg de gjør.

Dufff

over 17 år siden

Dufff

Jeg heier på Mr.golfer (",)

ØB

over 17 år siden

ØB

Det gjør jeg også! Også heier jeg litt på deg Dufff(",)

Navlebeskuer

over 17 år siden

Navlebeskuer

Mange års "diktatur" fra noen få personer har bragt oss inn i denne situasjonen. Hadde alle gode krefter jobbet sammen over lengre tid ville vi nok hatt flere andelseiere. Hadde vi hatt færre "sterke" personligheter ville flere vært inkludert i miljøet over lengre tid. Andeler blir ikke solgt i hopetall, hver og en som kjøper/har kjøpt er viktige for oss. Å gjøre flere fornøyd er deet viktigste for å holde interessen ved like. La ikke benen igjen bli en liten andedam å boltre seg i for maktsyke personer men finn mennesker som er rause og romslige til å dirve for oss.

Watchdog

over 17 år siden

Watchdog

Tror man skal være forsiktig med å kalle alle i styret for maktsyke.
De fleste er helt OK, og alle er hyggelige å spille golf sammen med.
At venner og bekjente etterhvert har havnet sammen i ledelse og styrer må valgkomiteene ta ansvaret for, og ikke minst systemet med at avtroppende styre automatisk blir neste års valgkomité.
Det er naturlig at de som sitter i valgkomitéen først kontakter de man kjenner best når man jakter på nye kandidater, og dermed oppstår situasjoner man har fått nå. Utenfra ser det ut som en klikk, enten det er reellt eller ikke. Mangel på informasjon til medlemmene gjennom hjemmesidene er påfallende, og dermed vil de fleste medlemmene oppfatte det som en oss/dem-situasjon. Enten vet du hva som skjer, eller så vet du det ikke. Selv har jeg stor kontaktflate og er ofte på banen, men vet ingenting om hva som diskuteres i styrene og hvilke beslutninger som taes.
Jeg lurer også på hvem som sitter i valgkomiteene til bane og klubb. Det ville være naturlig å finne info om dette på hjemmesidene slik at andre kan kontakte valgkomiteen med forslag om nye styremedlemmer.

Anders - Holtsmark

over 17 år siden

Anders - Holtsmark

Hva slags informasjon er det dere mangler på hjemmesidene til Kongsberg? Har kikket på en del hjemmesider og det er ganske likt hvile informasjon som ligger rundt. Kongsberg har all informasjon man trenger slik jeg kan se det. Ikke at det bryr meg, men det er påfallende hvor mange som klager i denne saken uten at det virker som de har vært inne å sjekket noe selv. Det ligger kontaktinfo til alle personer der, men at ikke valgkomiteen ligger der er jo et stort problem siden du da kanskje må kontakte en DL eller en annen for å få kontaktinfo. Det er jo en stor jobb. Diktatur fra noen få personer..... ja ja navlebeskuer. Kanskje du skulle heve hodet å kikke litt rundt deg.

obs

over 17 år siden

obs

Enig i at det også sitter ok personer i styret, styreleder i baneselskapet virker å være en positiv person. Men problemet på Kongsberg er at vi har et annet styre som ikke er offentlig. Tigergjengen og bestemte sentrale enkeltpersoner styrer styret for å si det slik. Dermed sier nye folk som ønsker å gjøre noe for bane og klubb takk for seg etter en kort periode i tillitsverv. Mennesker som ønsker å gjøre en jobb vokser ikke på trær og ingen i et demokrati ønsker å være nikkedukker for selvutnevnte diktatorer.

KB-medlem

over 17 år siden

KB-medlem

Kjære Navlebeskuer og Obs. Vi har andre styrer som ikke er offentlig, diktatorer, maktsyke, har dere fulgt med klubben de siste årene? I banestyret sitter det et par damer, Svein, Peder, Vegard og Alex.... Er dette maktsyke diktatorer? Hvem er det dere refererer til? Peder, Arnold, PG og Ole B, er dette diktatorene? Mange i styret er byttet ut i år og det er vel derfor de har påvirket dette over mange år da?

Godt

over 17 år siden

Godt

Godt beskrevet av obs!!!
De personene jeg uvilkårlig tenker på har ikke formelle verv verken i klubb eller bane for tiden. Ser at en av tigergjengen er i klubbstyret da. De som da dikterer banestyret kjenner vi nok alle. Ser at KB-medlem forveksler klubb- og banestyre. Flere kjernekarer nevnes men er det da "grunnleggernes" mørke skyer som ligger over banen tro? Ser jo at en som ikke har noe offisielt verv har vært med DL på tiggerferden....

Webmaster

over 17 år siden

Webmaster

Vi velger å avslutte denne tråden nå. Det meste er vel sagt i denne tråden, både for og imot.

Det har kommet inn klager om uriktige opplysninger i noen av innleggene. Om dette er rett eller feil kan ingen her avgjøre og det henstilles til å fortsette en evt. diskusjon mellom partene det gjelder.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her