Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Torque og kickpoint

Guggen

over 18 år siden

Guggen

Høsten drar seg til, og interessen for det utstyret man manglet i løpet av sesongen er økende. Jeg er på utkikk etter woods, og har aldri vært veldig opptatt av og se på alternative skaft på køller, men det begynner jeg å bli. Spørsmål, low torque og mid kick, mid torque, low kick, hva betyr egentlig disse utrykkene?

Ture

over 18 år siden

Ture

Spørsmålet er hvor viktig alt av tekniske betegnelser er. Mitt råd er at du tar utgangspunkt i køllene du har. Finner tekniske data på skaftene. Tenker igjennom hva du ønsker endret. Høyere eller lavere ballbane. Mer lengde. Mer stabil retning? Har du planer om å endre sving er det kansje dumt å endre mye på utstyret før du er litt ut i prosessen.

Torque=vridningstabilitet i grader. Lave tall = mer stabil.
Kickpoint=bøyingspunkt på skaftet. Lav punkt nærmere køllehode gir normalt høyere ballbane. Høyt kickpunkt gir normalt en veldig lav bane.

Når du har en forståelse av hvilken ballbane du ønsker kan du teste ulike tyngder og stivhet av skaft for å tilpasse den til din svinghastighet.

Stivere og tyngre skaft vil kunne gi det bedre retningsstabilitet men du kan tape lengde.

Prøv alt du kommer over for å samle data om skaftene og erfaring. Du vil snart se et møsnter mot en favoritt. Så sant svingen er brukbar da.

jonag

over 18 år siden

jonag

torque var noe som kom da grafittskaftene kom på markedet. Et stålskaft er stivt når det gjelder å vri seg rundt sin egen akse. Tidlige grafittskaft var mye lettere å vri og da kan man rett og slett få en fade fordi skaftet ikke vrir seg tilbake før treffet.
low torque betyr at det vrir seg lite, mid tourqe noe mer. For mye kan gi noe mer spredning i retning.
kick er hvor skaftet bøyer seg. low kick vil si at det bøyer seg relativt langt ned mot køllehodet. Når det så bøyer seg tilbake rett før eller i treffet vil low kick gi noe høyere ballbane enn feks mid eller high kick. Stive stålskaft har generelt high kick, men dagens grafittskaft kan man legge inn de egenskaper man vil snart, dvs både stive og med low kick.

Spesielt på wooder har kick merkbar effekt på ballbanen. Vil man ha lengde og høyde så velg ikke for stivt skaft og ikke for høyt kick. Vil man ha kontroll så velg stivere skaft og høyere kick og low torque

jonag

over 18 år siden

jonag

nå ble det dobbelt svar, men håper det fyller ut svaret til deg :-)

Guggen

over 18 år siden

Guggen

Tusen takk til Ture og Jonag, det var disse svarene jeg var ute etter. Da har jeg lært noe, og det blir lettere for meg og vite hva hva jeg er ute etter

MCS

over 18 år siden

MCS

Et lite råd fra meg. Prøv køllene med ulike skaft. Min erfaring er at det nesten er viktigere med rett skaft en rett merke på kølla.

Å prøve en wood med ulike skaft gir svært ulik følelse og ulik ballbane.
Du vil ikke tro at det er det samme køllehodet som sitter på!!!

Guggen

over 18 år siden

Guggen

Hvilke proshoper er gode på køller med masse forskjellige skaft?

Ture

over 18 år siden

Ture

Utvalget er vel ikke særlig bra på denne tiden av året. Men det er vel bare å tråle shopene den tid som er igjen. Test alt du kommer over. Spør og grav. Finner du ikke noe du forelsker deg i har du i det minste samlet litt erfaring. En annen mulighet er naturligvis å kjøpe brukt nå inntil du er mer sikker på hva du trenger / skal ha. Er ikke køllen riktig kan du selge den videre med minimalt tap.

Stian

over 18 år siden

Stian

Grenland er meget bra på utvalg.

MCS

over 18 år siden

MCS

Er du interesert i Callaway har flere proshoper Callaway Optifit.
Du betaler for f.eks 30 min og får teste hvilken kølle du skal ha i kombinasjon ulike skaft. De har et stort antall skaft med ulike lengder og vekter.

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt jernsett og tok en test på Losby. Fikk riktig skaft med rett lengde, loft og lie.
Settet bestillte jeg fra USA og betalte 7$ (ca. 40 kr) ekstra pr. kølle for å få spesiallagd køllene.

Driveren fikk jeg tilpasset på FIGC. (har et x-stiff skaft som er 25 gram tyngre enn standardskaftet)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her