Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Eierandel Kongsberg Golfbane

Bjarne Hansen

over 21 år siden

Bjarne Hansen

Jeg ser med stor forundring at aksjene ved Kongsberg Golfbane selges nå for kr. 15.000 d.v. s. nedsatt fra kr. 25.000. Innebærer dette en større risiko for at de kan bli nedsatt ytterligere eller vil man måtte heve den årlige avgiften. Utgifter til drift av banen må jo dekkes inn av medlemmene uansett. Er det noen som vet om vi vil oppleve det samme som skjedde i Asker. Banen åpner ca. 22 mai, det innebærer selvsagt lavere greenfee inntekter. Er det noen som har synspunter, gjerne medlemmer eller driftsledere.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Synes det er bra at dette blir bragt på bane. Dårlig info om dette på klubbens nettsider eller gjennom annen informasjon.

Hilsen frustrert medlem!

Even

over 21 år siden

Even

Med en andel på 15.000 og en årskontingent på litt under 4000 er det jo lite å tape uansett, og så populær blandt greenfeegjester som Kongsberg er som blir ikke det noe problem. Hørte at de fikk flere gjester enn beregnet i fjor, men at de har en litt stor andel med passive medlemmer, derfor tilbudet for å få fyllt opp.

Roy Helge Leirsund

over 21 år siden

Roy Helge Leirsund

Når medlemmer melder seg passive i en klub kan det sikkert skyldes at det kansje ikke er så atraktivt å være aktivt medlem i klubben. Så vidt meg bekjent er banen pr. idag i veldig dårlig forfatning på grunn av at man ikke har brukt nok penger på vedlikehold. ( For å spare penger). Hvis denne trenden forsetter vil regningen til sist havne hos medlemmene! Når så klubben setter ned innskuddet til kr. 15.000 så raner de til seg penger fra de som har meldt seg inn tidligere. Det er heller ikke mulig å selge seg i 2. håndsmarkedet uten store tap, derfor er eneste utvei å melde seg passiv. Dette er en farlig trend. Men jeg håper at Even får rett. Time will show!

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Skulle gjerne hørt en uttalelse fra Runar Nyrud ad. Kongsberg her. Runar, hvor er du?

skyldes dette dårlig likviditet, eller frykt for dette?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg har ikke noe særlig å si, da jeg ikke var på årsmøtet i banen, der alle de viktige regnskaper osv. er.

Men jeg VAR på møtet i klubben. Jeg tror problemet er at når banen var på planleggingsstadiet kjøpte mange andeler uten å ha tatt i en golfkølle. Jeg vet om mange, min kone inkludert, som trodde de skulle spille golf, men som aldri helt taket på det, og har lagt køllene på hylla. Dermed har de gått over til å bli passive medlemmer (rundt 700 i året ?). I en "høy-tek" by som Kongsberg er det også endel "gjennomtrekk", dvs. det er trolig mange som har flyttet men som pga. sperre fra klubben ikke kunne selge. Det er vel så enkelt at mange som jobbet i forskjellige bedrifter som "stammer fra" gamle Kongsberg Våpenfabrikk de siste 2 årene ikke har hatt gode tider. Dette har ført til nedbemanninger og nedleggelser, og da flytting av folk.....

I mellomtiden har golfmarkedet gått ned. For 2-3 år siden klarte man i Norge knapt å arrangere nok grønt kort kurs, dette har dalt i store deler av landet.

Det er nesten ingen klubber som er fulltegnet i området. Larvik og Skoger feks.... Larvik forsøkte vel noe av det samme i 2002 eller 2003, de solgte andeler til 10.000 (hvis ikke hukommelsen har sviktet), Skoger har forsøkt veien via "prøvemedlemsskap" som er dyrere enn vanlig medlemmer, og deretter forsøke å selge inn andel... uten at jeg vet hvor stor suksess dette har blitt.

Jeg tipper at bakgrunn for at Kongsberg legger ut 50 på "billigsalg" er for å forsøke å få 50 nye aktive medlemmer. Så enkelt er det. Jo flere aktive medlemmer jo større muligheter. På den annen side kan det jo være for å kompansere for tapt greenfee inntekt pga. sen åpning i år ?

Det er ihvertfall garantert ikke noe økonomisk problem i klubben, utover at alle klubber i norge sikkert skulle hatt mer penger for å gjort ting de ikke har fått prioritert før... hvis dere skjønner.... Det siste klubben gjorde i 2003 var å bruke en god posjon penger på å dresse fairwayene for å skape bedre villkår fremover. Samtidig har man valgt å starte opprusting av rangen. Ikke akkurat pengeproblemer når man velger å gjøre slike prioriteringer.....

Investor

over 21 år siden

Investor

Kongsberg Golfbane setter ned prisen på andeler av 2 grunner! Grunn 1 er at i hele høst og vinter har andeler vært tilbudt på golf.no og scangolf.no for priser mellom 10.000 kr og 15.000 av medlemmer som ønsker seg ut eller bort fra klubben. Da er det ikke lett å omsette egne andeler for kr. 25.000. Grunn 2 er at klubben trenger mere penger til å finansiere sin drift p. g. av kortere sessong. Hvis klubben ønsker å selge flere greenfee i prime time betyr det at det må gå på bekostning av fullt betalende medlemmer. Når det gjelder påbegynte investeringer så må de betales etter gjeldende budsjetteringer og hvis inntekter uteblir må man søke dekning andre steder.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Dette er vel ikke noe enestående Kongsberg fenomen.
Ser man ikke dette over hele linjen? Selv Miklagard-aksjer går for en slikk og ingenting. Trenden idag er: Lav andelspris (for å få flere som betaler årsavgift, og for at nye anlegg ikke skal ha en mulighet til å etablere seg). Høyere årsavgift (fordi filosofien er at alle kostnader skal være dekket av medlemmene, greenfee er overskudd). Høyere greenfee (for å presse de klubbløse til å kjøpe en andel i en 18 hullsklubb dvs slutte å være postkasse medlem).
Alt dette hindrer videre utvikling i golfnorge. Alt stigmatiseres og den vanlige hobby (en gang i blandt) golferen slutter rett og slett, og nyrekruttering - ja den stopper opp den også!
Og, som om ikke dette er nok; NGF er med på tralten. Man vil nekte 6 hullsklubber slope og rett til å utstede hcp og grønne kort. Det er det samme som å utelukke 10 tusener fra det å kose med golfen (en gang i blandt).

GriniJens

over 21 år siden

GriniJens

Kongsberg Golfbane var inntil for 2-3 år siden en krem-bane i området. Bra greener, bra fairways, nydelige omgivelser, rett og slett en bane som var svært populær.
Vi var mange som dro samlet fra Oslo opp til Kongsberg for å nyte en herlig golfrunde i helgen.
Dessverre har ting forandret seg. Vi har fått flere nye bra baner nærmere Oslo, tidligere middelmådige baner har fått bedre kvalitet, og dessverre for Kongsberg har de ikke ikke klart å holde den kvaliteten de engang hadde. I fjor var jeg bare på en visitt tidlig i juni, og da var greenene de værste jeg spilte i hele fjor.
Hørte også rykter om at det har vært en del bråk i styret med hyppig utskifte av daglig leder og at medlemmene klager på dårlig (les manglende) miljø. I år er banen den siste som åpner på Østlandet, og prisen på driving-rangen er norges dyreste, astronomiske 30 kr for ei bøtte utslitte billige plastballer.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Det med krangling i styret tror jeg er tull. Har heller ikke vært mye dramatikk med tanke på daglige ledere. Vi hadde en mann de 3 (tror det var 3) første årene. Etter ham hadde vi en annen som hadde ett års "pause" fra jobben sin i NRK valgte å ikke fortsette fordi han bodde for langt unna) og nå har vi vår 3. daglige leder som starter på sitt 2. år nå.
Når det gjeøder dårlig miljø virker det utrolig rart for meg. Synes vfi har et meget bra miljø i klubben. Alle som ønsker er velkommne til senior dag, herre dag og dame dag. Klubben er meget usnobbete og jeg vet at alle som tar litt initsiativ selv vil komme lett inn i miljøet.

For å kjapt kommentere det du sier om rangen:
30 kr for 40 baller er ikke astronomisk. Mulig det er bittelitt dyrere enn det som er vanlig i norge, men det er ikke mye. Ballene er heller ikke så dårlige som du indikerer. Grunnen til at prisen på rangen ble satt opp er for å få folk til å kjøpe range kort. De sisste årene har det vært utrolig mye innbrudd i rangemaskinen så dersom folk kjøper rangekort vil det bli mindre utbytte for dem som driver med tullet.
Ellers er jeg enig med deg i at banen ikke er likle bra som den var for 2-3 år siden, men det kommer ;)

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Ikke for å ødelegge for alle amatører som prøver og rakke ned på Kongsberg, MEN:
Norsk golf sammen med golferen.no har akkurat offentliggjort en av de største og mest seriøse rankingene av golfbaner noensinne utført i Norge, banetestene ble gjort i 2003.

Kongsberg golfbane ble der rangert som Norges 8.beste bane!!!!!
Er det egentlig så mye mer å diskutere???

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

I Sverige har de selvbetjent kiosk etter 9 hull flere steder... men i Norge får ikke en stakkars rangemaskin stå i fred, selvom man har bygget den inn og tømmer maskinen hver kveld.

Husker når vi hadde brusmaskin der... håpløst.... blir bare slått i stykker....

Sukk.......

Enig med "Medlem" forøvrig, jeg synes vi har det kjempebra.

Rangering av baner må man ta med en klype salt... smak og behag, dagsform osv. gjør at slike kåringer skaper mere diskusjoner enn å gi et riktig bilde av hva som er riktig... for det er jo faktisk forskjellig hva som er riktig fra person til person... (det ble rotete men...). Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å hisse seg opp over slike kåringer...

Når det gjelder kvalitet på baller så synes jeg Kongsberg har bra kvalitet sammenlignet med mange andre. Det er helt ok rangeballer som ble byttet ut foran forrige sesong (tror jeg...). Det blir stadig fyllt på med nye også, for det blir endel borte, og det stjeles endel... Derfor er det greit med bare ok kvalitet også, da stjeles det mindre. Det som er bra er at alle ballene blir VASKET før de havner tilbake i maskinen, jeg er drit lei av å få møkkete baller på rangen.

Observatør

over 21 år siden

Observatør

Kongsberg i opprør! Kongsberg Golfbane har i utgangspuntet et veldig bra miljø! Det kan det ikke herske noen tvil om, men at medlemmer nekter for at banen er utrolig dårlig ledet og styrt blir helt patetisk. De som leder banen har gjort alle feil og tabber det er mulig. Med utgangspunkt i at den var kåret til Norges beste bane for 3 år siden har det bare gått nedover. Hyppige lederskifter! Dårlig velikehold! Nedsettelse av innskudd ( flere har kjøpt mange andeler i banen for å støtte den økonomisk!). De beste spillerne flykter fra banen p.g. av manglende støtte og sportslig rot! Dyr driving range! Flere begynner å ønske seg Kai Andersen tilbake som daglig leder + et oppegående styre. Det er bare å håpe at det skjer forandringer ellers kan det bli en dyr affære å være medlem i klubben!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Observatør: ? Ja, jeg kan TIPPE at enkelte medlemmer er passe gretne på at banen ikke har åpnet. Jeg har pratet med enkelte som har prestert å si at banen burde ha åpnet med sommergreener for lenge siden... Med argumentasjon at Larvik åpnet i før påske med "brune" greener... Det viser hvor jævlig lite de kan om greener... Jeg kan sikkert bare litt mer, men jeg er ydmyk nok i forhold til mine egene kunnskaper eller mangel på sådan....

Disse som er i opprør (hvor de nå enn er.....) får kreve en ekstraordinær generalforsamlig da hvis de mener ting er så ille.

Jeg kan ikke huske å ha sett fairwayene (med unntak av bakken opp på nr. 12, nr. 16 og 17 har jeg ikke vært på) så bra i midten av mai som de er nå. Tilogmed det "gamle" problemområdet opp mot nr. 18 er meget bra. Det er "betaling" for tid og penger lagt ned i 2003....

Det er JÆVLIG synd at noen av greenene er skadet slik at åpning måtte utsettes, hvis ikke hadde banen vært helt topp.

Ombygging av rangen er i gang, noe som var på tide ETTER MIN SMAK, da de gamle mattene var av en TYPE som jeg ikke liker.

Kai Andersen er en hyggelig kar, det er det ingen tvil om. Diskusjon om enkeltpersoner utover det: feil fora.

Postkasse-Julius

over 21 år siden

Postkasse-Julius

Kommentar til Drivingrangeballer.
Sammenlignet med ballene i Drammen mangler ballene i Kongsberg en del lengde. Det gjør ikke så mye, men jeg spiller med wood-køller uten riller i sweetspot. Ballene på Kongsberg oppfører seg merkelig.
Med vanlige baller eller 2-lags rangeballer slår jeg glatt 250m med driveren, men er Kongsberg-ballene våte så stuper de ned på rundt 170-180m. Frustrerende, og ikke verdt prisen.
Jeg bor 20 km fra Kongsberg og 40 km fra Skoger. I fjor brukte jeg ca 3000kr på rangeballer i Kongsberg.
I år har Drammen kjøpt nye Titleistballer uten å sette opp prisen (tror jeg, har ikke tatt frem køllene fra vinterlageret ennå) mens Kongsberg har satt opp prisen uten å gå opp på kvaliteten.
I år kommer Drammen til å tjene 3000kr mer og Kongsberg 3000 kr mindre på meg..... For ikke å glemme at jeg ikke kommer til å gå mine 8-10 årlige greenfeerunder på Kongsberg, dem tar jeg på Norefjell, Tyrifjorden og Skoger i stedet... samt flere runder i Mjøndalen og Vikersund.

Muldvarpen

over 21 år siden

Muldvarpen

Kai Andersen er golfspiller, og det passer ikke baneeierne å ha en golfspiller som leder, da kan golfen bli for dominerende.
Gründeren Rønnestad og hans etterdiltere vil ha mest mulig penger og minst mulig golf.
Fysjda, golf.......

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Postkasse-julius: håper du begynner å bli jævlig god :-) ca. 150 bøtter på rangen, hvis man ikke har ballkort da blir det flere....... det står respekt av slikt....

Ballene på Kongsberg går nok kortere enn vanlige golfballer (det er også meningen da de er mer holdbare), men fra 170/180 til 250 meter ?? Hm......

Håper Skoger får beholde ballene sine. OG at de innstallerer en "vaskemaskin" (uten at jeg har vært der i år). Når Skoger byttet baller i 2003 så var det JÆVLIG på tide... for det som var der før var ikke bra..... Når Kongsberg kommer litt lengere i prosessen så tenker jeg nok at man kan bruke penger på bedre baller også.

Mulvarpen: dust. Hadde det ikke vært for Rønnestad så hadde det ikke vært noe Kongsberg Golfbane. Dessuten er han en veldig hyggelig og flink kar. Slike innlegg er direkte personangrep og burde vært strøket.

Duste-Muldvarpen

over 21 år siden

Duste-Muldvarpen

Mulig du har rett Runar, uten Rønnestad hadde det ikke vært noen golfbane. For Rønnestad var jo den aller første golfspilleren vi hadde på Kongsberg, ikke sant, og den eneste i Norge som har tatt initiativ til å bygge golfbane.
Også mulig mannen er en hyggelig og flink kar så lenge man er enig og stryker med hårene. Men prøv å komme med innvendinger mot det han mener, for da blir det væromslag til gangs. Det har jeg sett med egne øyne.
Uansett om Rønnestad er aldri så dyktig til å bygge golfbaner og alpinanlegg, så bør den negative trenden i Kongsberg Golfbane stoppes.
Annlegg og drift er to forskjellige avdelinger......

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Enig med deg Runar at det sansynligvis ikke hadde vært noen 18 hulls golfbane på kongsberg uten Mr Rønnestad.
Er vel litt enig med Duste-Muldvarpen også, men det hører ikke hjemme i en diskusjon på nettet.

Observatør

over 21 år siden

Observatør

Hvor skal man få diskutert dette da? Dette er en klubb som ikke frivillig gir ut noen informasjon. Skal vi ta det på årsmøte som det så fint heter. Husk en ting: 90 prosent av de som ytrer seg her mener dette positivt. Kongsberg er en liten by. Flere i de styrende organer sitter sentralt i Kongsberg gruppen. De som driver næring i byen er avhengige av sine leveranser. Det er ikke lett å komme med kritikk.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Det jeg mener man ikke skal diskutere er enkeltpersoner. Allt annet som har med banen og gjøre synes jeg det er greit å diskutere.
Det du (Observatør) sier om at flere av de som sitter i sentrale verv i Kongsberg Gruppen stemmer nok heller ikke.
Om du mener at det er mange av dem hadde det vært fint om du kunne fortelle meg hvem de er.

Per Kristian

over 21 år siden

Per Kristian

Nå klarer faktisk Medlem å skyte selv i foten ettertrykkelig...

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Det kan du godt si PK, men jeg er ikke enig. Om du sier det du sier fordi jeg ba obsrerv. om å nevne hvem som har stillinger i Kongsberg Gruppen og verv i banen. Det gjorde jeg fordi det er IKKE mange av dem. Mulig observatør ikke har fått med seg at vi har nytt styre i banen på Kongsberg.

Snart ex-medlem

over 21 år siden

Snart ex-medlem

Nå åpner banen for gjestespill med redusert greenfee.
Men hva får vi som er medlemmer i rabatt ??
Sesongen ser ut til å bli østlandets korteste, kvaliteten er like dårlig for oss medlemmer som gjestespillere, men banestyret her ingen skrupler med å likevel kreve fulle avgifter.
Anbefaler alle som vurderer å kjøpe nye medlemsandeler å vente, lei heller en andel i år og se om banekvaliteten og servicen forbedrer seg.
Kvaliteten har aldri vært så dårlig som i år, virker som banen stelles i hjel.
Det snakkes blandt flere av de bedre Kongsberg-golferne om å prøve å danne en ny klubb i eller nær Kongsberg. Jeg håper dette blir en realitet snarest.

Observatør

over 21 år siden

Observatør

Kongsberg i elendig forfatning! Til Runar Nyrud, det eneste du har kommentert her er kvaliteten på drivingrange! Årsak til brune greener i Larvik er at en ansatt har tabbet seg ut med et feil blandingforhold i gjødsel eller behandlingmidlene for greenene. I Kongsberg har de tabbet seg ut med alt!

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Jeg kjenner nok minst 90% av de 40 beste spillerene i klubben og har aldri hørt om den nye klubben du prater om. Stemmer det ønsker jeg dere lykke til. Det kan bare gå en vei. Til H......

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Rangen er langt i fra det eneste Runar Nyrud har kommentert. Dersom du ikke gidder å lese hva folk skriver har du ingen grunn til å kommentere det heller!

Her er et eksempel:

Runar Nyrud (19. May - 11:04)

...................
Jeg kan ikke huske å ha sett fairwayene (med unntak av bakken opp på nr. 12, nr. 16 og 17 har jeg ikke vært på) så bra i midten av mai som de er nå. Tilogmed det "gamle" problemområdet opp mot nr. 18 er meget bra. Det er "betaling" for tid og penger lagt ned i 2003....

Det er JÆVLIG synd at noen av greenene er skadet slik at åpning måtte utsettes, hvis ikke hadde banen vært helt topp.
....................

Ikke-medlem

over 21 år siden

Ikke-medlem

Det måtte jo bare komme dette her! Kongsberg har frem til ut sesongen i fjor blitt rost opp i skyene som en av norges beste baner. Den har vokst seg som en stor ballong og orker ikke mer luft (les:skryt). PANG!

Medlemmer snakker om å melde seg ut fordi banen henger litt etter? Kongsberg er da ikke alene om å ha en dårlig start på sesongen? Det er flere baner på Østlandet som sliter! Skal alle melde seg ut av den klubben de er medlem i hvert år fordi banen er i dårlig forfatning?

Har noen tatt dette seriøst og kanskje skrevet et brev til klubben med forslag om forandringer/forbedringer? Eller kanskje man tror at ting blir mye bedre av å gjemme seg bak pseudonymer og pøse ut med trusler og antagelser?

Selv er jeg medlem på Kjekstad og de som kjenner historien fra i fjor på denne banen blir vel fra seg av beundring når jeg forteller at baneforholdene (greenene) slettes ikke ser bedre ut i år, foreløpig, og jeg fortsatt vil være medlem. Trofaste medlemmer skaper miljø. Uten dette miljøet hadde golf vært noe helt annet for meg.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Ikke-medlem:
Forstår godt at medlemmer på Kongsberg er litt frustrerte. For noen år siden var banen i glimrende stand og blant de bedre på østlandet. Spilte banen i fjor og var meget skuffet over forholdene, spesielt greenene var trege og ujevne. Viser det seg at det blir enda en dårlig sesong for banen kan man snart snakke om en trend. Da synes jeg det må være tillatt å blåse ut litt.

At sesongen først starter i slutten av mai må også være ergerlig. Har selv byttet klubb fra Vestfold til Nøtterøy og de to ekstra månedene man får på golfsesongen før sommeren (april-mai) og de to ekstra etter (okt-nov) gjør det absolutt verdt de ekstra kronene. Føler med Kongsbergs medlemmer, håper dere får banen i god stand da det alltid er hyggelig med en runde i Kongsberg i løpet av sommeren.

-Cavalier-

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Ja det er lov til å være frusterert. Men jeg lurer på hvor i helvete de medlemmene er når det skal gjøres ett eller annet.... De tør ihvertfall ikke å si fra hva de mener når de ikke kan skjule seg bak en pc.

Det er etter min mening for mange hengeromper som er flinke til å klage, men ikke noe særlig flinke til å gjøre noe.

Jeg driter egentlig i de fleste andre klubber, men registrerer at det er ikke bare Kongsberg som har problemer, uten at det hjelper meg noe.
Miklagard, Vestfold, Norsjø, Hof, Mørk, Oppegård, Østmarka, Grønmo og Hauger. Hørt skryt om Drammen, Asker og Kragrø.

Jeg har nå hørt mye syting, men lite med forslag til løsning:

1) Hva er årsaken til at enkelte at et par av greenen på Kongsberg var døde, og at noen av de andre har fått skader ? Hva kunne vært gjort annerledes ? Hvilken bakgrunn har du til å gjøre vurderingen ?

2) Er du enig i Kongsbergs vurdering om at det var bedre å reså greener og ikke spille på dem for å forhåpentlig få bra greener så raskt som mulig, eller skulle man ha resådd og spillt på dem og sliti med problemer resten av sesongen ?

Jeg har foreslått for klubben å lage en dugnadsgruppe som kan ta på seg utbedringer på banen som greenkeeperstaben ikke har tid til å prioritere. Forslag til oppgaver som du synes er viktig sendes min e-mail runar.nyrud@golfomania.com så skal jeg vidrebringe det til klubben.

Forøvrig: Jeg har tidligere "informert" om at jeg bare er medlem av Kongsberg Golfklubb, det er fortsatt riktig, men jeg har i tillegg tatt på meg å gå 10 baneprøver i løpet av sesongen (og havner dermed trolig på lista over medlemmer av "grønt kort komiteen"), og dessuten skal jeg hjelpe til med turneringer / turneringskomiteen. Bare til info.

"Ikke-medlem" enig i mye av det du sier...

På et generellt grunnlag: Man skal ALDRI være helt fornøyd. Tror du gutta på PGA tour er 100 % fornøyd ? Nei... det er stadig ting som kan "pusses på". Slik er min "teori" om drift av golfbaner også. Man må sette opp en liste over forbedringspunkter, og så må man prioritere. Man kan ikke gjøre alt samtidig. Og når man er ferdig så må man være ennå mer kritisk.

Feks. Vi var (som trolig mange her vet) i Skottland nylig. Der spillte vi 3 av banene på St. Andrews, et sted som har drevet med golf i 600 år. Man skulle tro at de var "perfekte", og jeg kan vel ikke si at jeg la merket til mye feil akkurat.... Det var så nære himmelen man kan komme ;-), MEN for noen dager siden så fikk jeg brev fra St. Andrews Links Trust, de ville vite vår oppfatning om caddie, bane, fart på banen osv. og med spørsmål om hvis vi ville endre 1 ting, hva ville det vært. Altså: selv de "perfekte" ønsket å bli mer perfekt....

Og det er ikke bare nye baner som har problemer med ting heller... Crail som vi spillte hadde rett og slett noe av de dårligste teestedene jeg sett de siste årene.... Og den banen er ikke akkurat ny...

Survebøtta

over 21 år siden

Survebøtta

Hvor var du under vårdugnaden Runar, mulig du var til stede men jeg så deg ikke....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det er (dessverre) helt riktig. Jeg i St. Andrews. Turen ble bestillt 6 mnd. før så...... Det samme var faktisk i 2003, så jeg har vært uheldig med vårdugnaden.

Observatør

over 21 år siden

Observatør

Hva gjør vel det om banen vår er dårlig drevet. Vi har bare oss selv å takke. Det er jo vi selv som har valgt disse udugelige menneskene til å styre denne klubben. Da må vi jo også ta konsekvensene. Ha en riktig hyggelig helg alle golfvenner.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Vi har vel ikke valgt dagelig leder men.....
Tror han tar langt flere avgjørelser enn styret...

Også misfornøyd, men

over 21 år siden

Også misfornøyd, men

Synest ikke dere skal kritisere daglig leder, jeg har intrykk av at han gjør det han kan og vel så det innenfor de rammene han har å jobbe under. Mulig han er uerfaren, men han lytter til råd tar kritikk til etteretning.
Det er andre i styret som setter på bremsene for å få bedre kvalitet på gresset, det er sånne som trives bedre i klubbhuset enn ute.

Og et kraftig spark til Runar Nyrud: Det er sånne som deg som er korken i flaskehalsen for alt som heter utvikling og forbedring. Forsvarer elendigheten med nebb og klør, rakker ned på alle som vil ha forbedringer og mener alt er så vel og bra. Vet ikke om du er blind, uvitende eller bare kverrulant, men så lenge du pisser inn den "alt-er-så-perfekt-så" holdningen i denne debatten kommer vi ihvertfall ikke videre. Skjønner ikke hvorfor du ikke kunne holde deg på Hof, var ikke den banen bra nok eller ??
Noen av dem som har Kongsberg som hjemmebane ønsker og forventer at kvaliteten blir like god som på andre baner med tilsvarende pris og klima, og da bør du holde deg for god til å drepe et slikt initiativ.
Du bør heller ikke nevne at dugnadsånden er så elendig så lenge du ikke stiller sjøl, hva slags grunn du har er uvesentlig, faktum er at du hører hjemme i blandt dem du rakker ned på.
Virker på meg som du prøver å slikke deg til en posisjon i banen eller klubben, men det håper jeg du aldri får for da blir det vel røff på greenene og utmark på fairwayene.

Observatør

over 21 år siden

Observatør

Veldig bra innlegg. Nå har vi fått kartlagt problematikken, nå gjenstår det bare å omsette ord til handling. Vi kan fint få det til hvis vi bidrar positivt hver på vår måte.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Takk for sparket. Det var skikkelig kraftig...

Hvordan i heiteste kan jeg være korken i flaskehalsen da ? Jeg har aldri sagt at ting er perfekt. Jeg bare synes det er for tåplig av noen få sutrehoder som ikke tør å si hvem de er, og komme med surmaga kritikk uten å klare å se perspektiv på ting.

Har noen mennesker på Kongsberg skyld i det som har skjedd med noen av greenene ? NEI !! Må man kjempe med nebb og klør for å få det bedre ? JA !!! Men tror du ikke at de gjør det også ?? Eller tror du at de sitter på rompa og kikker i taket ?

Det jeg blir så jævlig lei av på dette diskusjonsforumet er folk som krisemaksimerer så helt for jævlig. Enten så er alt klasse, eller så er det røff på greenene og utmarkt på fairwayene. Går det aldri ann å se litt mer positivt på tilværelsen ?? STAKKARS deg sier jeg.... enten svart eller hvit.... huff og huff.

Jeg stiller på alle dugnader som det er mulig for meg å stille på. Slik er det for noen, men det er veldig pussig at det er mange som er store i kjeften, men enten så vil de være anonyme som "også misfornøyd, men" eller så ser du aldri noe til dem når det er tid for å omsette prat til "action".

Jeg er ikke fornøyd med Kongsberg slik som det er i dag, ingen er det. Men det er forskjell på å barbere seg og høgge av seg hode !

"Noen av dem som har Kongsberg som hjemmebane ønsker og forventer at kvaliteten blir like god som på andre baner med tilsvarende pris og klima, og da bør du holde deg for god til å drepe et slikt initiativ"; BEKLAGER så meget.... så når man prøver å komme med noe konstruktivt i stedet for å sitte å sutre på internett, det er å drepe et initiativ ??? Javel.......

Og en ting til "Også misfornøyd, men"; har du problemer med å lese normal norsk ? Jeg vet at jeg trolig ikke får toppkarakter i norsk, MEN jeg siterer "Man skal ALDRI være helt fornøyd. Tror du gutta på PGA tour er 100 % fornøyd ? Nei... det er stadig ting som kan "pusses på". Slik er min "teori" om drift av golfbaner også. Man må sette opp en liste over forbedringspunkter, og så må man prioritere. Man kan ikke gjøre alt samtidig. Og når man er ferdig så må man være ennå mer kritisk."

Det er masse man kan ta tak i på Kongsberg, som på de fleste baner, men det er mye bra også. Dersom man skal vurdere må man ta tak og både positive og negative ting. Det jeg synes er så JÆVELIG tåplig er folk som, for å sette det litt på spissen, har så lite "vidsyn" at hvis et teested er dårlig så er alle teestedene helt ræva, og hvis det er litt lite gress på en green, så er alle greenene potetåker. Slik er mye av praten her inne.

Og ikke vær redd "Også misfornøyd, men", jeg skal nok ikke "slikke" noen jeg..... Jeg kunne aldri drevet en golfbane, da hadde banearbeiderene blitt gale... jeg er ALDRI fornøyd.

Jeg sa det i fjor, og jeg sier det igjen, det er medlemmene som eier klubben, og det er medlemmene som bestemmer. Så kom igjen ! Engasjer dere, spill golf, ha en god sommer med god score, og hvis dere er like misfornøyd når vinteren kommer så sees vi.

En liten til "Også misfornøyd, men" når man "krangler golf politikk" som dette, da må det være lov til å bli ferdig med diskusjonen, og stikke ut å ta en vennlig liten golfmatch også ? Sees vi kanskje ? Måtte den beste mann vinne.....

Webmaster

over 21 år siden

Webmaster

Da syntes jeg vi bør sette punktum i denne diskusjonen. De fleste poengene er kommet frem.

- Hvis noen føler det urettferdig at diskusjonen stoppes nå og ønsker å skrive flere innlegg, vennligst kontakt webmaster på e-mail -

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her