Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stack&Tilt

doc

over 18 år siden

doc

Noen som har erfaringer med den nye svingen?

jonag

over 18 år siden

jonag

Såvidt erfaringer.

fordeler:
Man får veldig kontroll på armene og slipper å synke armer og skuldre og hofter. Armer og hender passifiseres, noe som gir konsistens og god kontroll.

ulemper:
det tar endel på hofter og spes rygg om man ikke er godt trent her. Man tilter ryggen og overkroppen i baksvingen og dette tiltet som gjør svingen bratt nok uten å løfte armene og må flates ut igjen i nedsvingen. Dermed må hoftene arbeide ganske mye for å dra/dytte armer og kølle inn i ballen og man ender opp med endel svai i ryggen i avslutning. Man arbeider altså opp og dypt med tilt i baksvingen og å dra/dytte dette ned, ut, frem og opp i ned og gjennomsvingen.

Akkurat dette hoftearbeidet i nedsvingen er den kritiske faktoren som man må time godt i svingen. Men svingen som helhet er en enkel bevegelse uten å måtte tenke på så mye annet enn tilt i baksving og hoftebevegelsen i nedsvingen.

Daniel

over 18 år siden

Daniel

Knallbra, men trenger en god del trening...Som alt annet i dette spillet;)

Back to basic

over 18 år siden

Back to basic

Det der er min gamle selvlærte sving som proen forklarte meg var ubrukelig i 2001. Jeg tok ca 20 protimer for å lære tyngdeoverføring og endre svingen, og hadde stagnasjon i 4 år før jeg kom videre ned i hcp.
Synd proen har slutta, ellers skulle jeg ha krevd pengene tilbake og erstatning på kjøpet.

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg mener at endel proer i Norge er delvis utdatert eller "hjernevasket" til at det er en svingtype som gjelder. Har hørt nok av eksempler på folk som strever med alle de bevegelsene man skal gjøre. Vinkle håndledd, starte med armer og så skuldre, vektoverføre, dra ned armer, føre vekt tilbake, release armer.

Det finnes flere eksempler på fungerende svinger som ikke bruker seg av dette på PGA-touren idag. Aaron Baddeley, Tom Pernice, Jeff Quinney er noen klare eksempler.

Det finnes spiller som ikke flytter vekten, som bare roterer, som ikke må manipulere med armene, som ikke trenger å tenke på armer og hender i det hele tatt, bare en hovedbevegelse som drives av kroppen.....

I say no more...

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Jeg antar at du mener i de tilfellene hvor målet er å utdanne en elitespiller.

jonag

over 18 år siden

jonag

Nei, når målet er å få glede av golf og ikke nødvendigvis bli elitespiller...

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Da er jeg uenig i ditt utsagn jonag. JEg mener definitivt at mange proer evner å tilpasse sving og svingtype til (spillerens) evne og ambisjonsnivå for oss hobbyspiller og mosjonister. Flere er flinke også med fysisk og psykisk utviklingshemmede. På elitenivå derimot kan jeg være enig i at det har vært litt; du skal ikke ha andre guder enn meg! TRudde forresten du var i full gang med Baddeley svingen. Synes du er litt beskjeden innledningsvis i denne tråden. HAr prøvd meg litt sjøl også. Synes det er greit med driver samt de lengste køllene. På mellomjerna og korte køller synes jeg Ben Hogan duger. JEg er ikke trygg nok enda på ST svingen. Sliter litt med å forme slagene slik jeg vil. Slår med draw eller (for) mye draw.

jonag

over 18 år siden

jonag

Passauf. Det er bra for jeg sa endel og heldigvis ikke alle :-)
Nei, jeg har ikke prøvd så mye. Jeg strandet på at jeg synes "hip thrust" var litt vanskeligere å kontrollere enn når man ikke har det tiltet i ryggen og ikke trenger å flate ut. Så jeg er nok litt mer Hogan jeg...

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Jonag: Tok du leksjoner i ST når du var sørpå? Er det snø i skråningen på hull 4 enda?

jonag

over 18 år siden

jonag

Nei jeg gjorde ikke det. Har sjekket intruksjon på nettet og en analyse opp mot den svingmodellen jeg har valgt. Det er bare noe mindre forskjeller, men som likevel er grunnleggende. Se oneplanegolfswing.com.

Håper det ikke ligger snø der ! Ikke snakk om det for plutselig ligger snøen her...

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Det er gøy å prøve litt nye ting. Er vel i nærheten av en etplansving modell. Har i sommer jobbet mye med å begrense baksvingen. Akselrasjon igjennom og timing med vektoverføring og (kun) hofterotesjon ved impact. Plass til kraft i lengderetning. Jobbe vekk tendens til tidlig rotasjon og rund sving. Når det sitter kan Paul Casey slenge seg i veggen. Når det ikke sitter... Ikke så farlig dette med snøen jonag. Nå starter snart den internasjonale sesongen;)

Rema 1000

over 18 år siden

Rema 1000

Ta proene og spark dem faenivoldt bort fra alt som har med golf å gjøre.
Skal man lære å spille golf så må man først lære å treffe ballen, deretter finner de fleste av seg selv (eller spillepartnerne) ut hvordan ballen skal skrues til høyre eller venstre, eller slåes rett frem.
Proer er noen ganger til god hjelp, men ofte så er det som noen her sier, fokus på ledd for ledd og bits and pieces i svingen som tar fullstendig bort selve svingen.
Jeg kjenner folk som går til pro hver uke og stadig endrer på svingen selv etter å ha spilt golf i 10 år og har singel hcp. Man glemmer helt å utvikle følelse og perfeksjonere presisjonen med den svingen man har.

Jeg begynte å spille golf i utlandet, hadde aldri protime eller grønt kort, bare begynte å spille og tok min første protime når jeg var kommet ned til 9,1 i hcp med en veldig tilnærmet stack & tilt type sving. Deretter var jeg stadig innom proen i 4 år og plutselig fiokk jeg nytt hcp-kort med hcp 13.4. Når banen åpnet den våren spurte jeg proen hvorfor jeg bare gikk opp og opp i hcp og brukte 20 slag mer enn jeg brukte med min gamle sving. Det kunne han ikke svare på, og ikke kunne han svare på hva jeg skulle gjøre for å bli bedre heller. Fra da ble det ingen flere protimer, bare spill og fra 13,4 til 6,7 den sommeren og videre til 4,4 året etter.
Keep it simple, just hit the ball where you want it to go.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Veldig enig Rema 1000. Generelt lettere for yngre mennesker med " look and feel" tilnærming. Bakgrunn fra andre kølle og ball idretter hjelper også. Etter en fire -fem år synes jeg det er gøy å gjøre et forsøk på å forstå de ulike elementene i svingen og konsekvensene det får på ballens bane. Ballen juger aldri. Forstår du hva som skal til for å påvirke ballbanen kan du komme veldig langt med rent (ball)talent. Du er heldig som er i denne kategori hvor talentet styrer tilnærming til utvikling av en fullt brukbar sving. Det finnes veldig mange andre som slår tusenvis av baller på rangen med like dårlig resultat hver eneste gang uten selv og forstå hvilken endring de må gjøre for å endre på ballens bane. De er lost uten hjelp / input fra pro eller andre. Grip it and rip it!

Rema 1000

over 18 år siden

Rema 1000

Ikke var jeg ung, begynte midt i 30-års alderen, ikke har jeg spilt med ball eller kølle tidligere heller bortsett fra fotball i friminuttene på skolen.
Men kan man skru en fotball kan man også skru en golfball.

Minnes jeg var med en vennegjeng i syden hvor vi tok en felles pro time. Etter noen oppvarmingsslag ba den frenske proen oss ta frem driveren, og slå en ball med høyreskru (slice/fade). Deretter kommanderte han å slå en ball med venstreskru (draw). Så ba han alle som hadde greid begge deler om å stille seg på gresset bak utslagsmattene. Omtrent halvparten av gjorde som han sa. Så snudde han seg til oss og sa: "You are skilled players and wasting my time, you only need to develop consistancy through own practice, if I start teaching you my philosophy you will be worse players. Please go to the other end of the range." Ærlig og oppriktig, og langt unna griske norske halvgode proer.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Ikke helt ung. Det skal du ha. Allikevel langt yngre enn mange av oss. Du har nok hatt en klar fordel av ballforståelsen i tillegg til talent. Blessed! Jeg vil allikvel ikke helt gå med på generaliseringen av proene at de er griske og halvgode. Men leve skal de jo. Heldigvis for dem er ikke alle like lettlærte eller talentfulle som deg:-)

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg har ikke balltalentet. Lengde i slagene kommer ikke av seg selv og jeg må lære opp kroppen og oppdage kraftressursene. Det er forferdelig mye jeg har mått avlære meg (oversving, totalt feil timing fra starten)
Det eneste jeg kanskje er god til er å forstå årsak og sammenheng og så har jeg god kontroll på balanse i kroppen. Det er etter min mening kjempeviktig i golf. Balanse og kontakt med kroppen gir følelse. Nervebanene må læres opp. Hendene må læres opp i rett myk funksjon, overgang fra å bruke skuldre til å la hoftene ta over må læres...for ikke å snakke om baksvingen phew...

Men som jeg har sagt før en gang, jeg har ikke en pro i nærheten som forstår meg ;-) så da driver jeg selv.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg har spilt i over 10 år, og begynte da jeg var 36. Har sikkert prøvd 10 proer i løpet av denne tiden, ikke alle med suksess, men jeg hadde aldri klart meg uten.

Det er klart forskjell på folk, og jeg er ikke i nærheten av talentet til Rema 1000. Jeg har veldig dårlig erfaring med å eksperimentere alene. Som regel har jeg havnet inn i et stort svart hull som ikke har vært golfhullet ihvertfall.

De siste årene har jeg vært heldig og brukt to proer som har vært dritflinke. De har også prøvd å gi meg en forståelse av hva som skjer når ballen går hit og dit, slik at jeg skal kunne rette opp problemet selv.

Min erfaring med proer er sånn sett nøyaktig motsatt av Rema 1000's.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Jonag: Det er som NGB sier. Vi er alle forskjellige. Ditt talent er vel den tekniske forståelsen. Du tar lett illustrert tekst og oversetter dette til øvelse på rangen. Det har gått bra så langt. Personlig er jeg ikke noe utpreget balltalent eller har det lett med teori. Talentet er kanskje disiplin og treningsiver. JEg har riktignok bakgrunn fra fler ballidretter. Dette hjalp meg nok en del i starten. JEg startet når junior startet. Altså alt for seint!

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg er helt enig med deg NGB GT.
jeg har spilt i 4 år, og selv om jeg har hatt en viss naturgitt evne til å få kølla til å nærme seg ballen, noe jeg tror de fleste har, så har protimer hjulpet meg stort i å finne ut hva som er best for meg.

dette handler om kommunikasjon, og den skal være toveis.
du kan ikke stille til en protime og forvente at proen skal prate i vei og løse alle problemene og utfordringene du måtte ha uten å kommunisere tilbake hvordan du ønsker det selv.

Noen proer er kjempeflinke til å sette seg inn i andres situasjon, andre er ikke det.
vi hadde en pro tidligere som var mer interessert i å forme svingen min enn å fikse mitt problem med balltreff.
så hadde jeg et par timer med Jørn på Miklagard, som så vidt observerte meg på rangen mens han hadde time med en annen, og visste nøyaktig hva jeg trengte når vi satte igang.
de to timene har hatt stor betydning for mitt golfspill, og Proen jeg har brukt etterpå(Paul Blaikie på Tyrifjord) er helt suveren i det å forstå hva som plager meg og hvorfor.

Jeg ville aldri klart å rette opp mine feil på egenhånd, og er bare glad for å ha brukt de pengene jeg har på disse protimene. de har gitt meg større glede av spillet og mindre frustrasjoner når jeg feiler.
jeg har lært å lese mine egne feil, og klarer nå langt oftere enn før å analysere feilene.

til slutt, NGB, hvis du begynte når du var 36, da er det vel ikke bare over 10, men over 20 år siden du begynte, er det ikke? :P

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg skjønner hva du mener Yngve. Men jeg har alltid vært klok i forhold til alderen. Om en 15 års tid skjønner du kanskje hva jeg mener...

Yngve

over 18 år siden

Yngve

om 15 år er jeg fortsatt 15 år yngre enn deg, så da har du nok fortsatt dette enorme forspranget.......

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Haha, en litt morsom historie om NGB Nybegynner, som hadde kjøpt video av Leadbetter. Her forklarer Leadbetter at man skal holde albuene i samme avstand fra hverandre, og svinge mer med albuene.

NGB Nybegynner trener på dette, og svinger selvfølgelig nesten bare med albuene. Synes det går greit, men får ikke helt lengde på slagene.

Så tar jeg en time med den svenske proen som vi hadde gk-kurs med. Han ser på meg og ler: "Det är väl for fan ingen sving!" Og så kommer de andre elevene hans (som KAN spille) og ser på "svingen" min og ler med.

Fønny :-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Haha, en litt morsom historie om NGB SK (SK=Sibir-Kløfta).
han står oppstilt til slag, med venstrefoten på Kløfta, og bakhodet i Sibir.

M.a.o. "upright" var ikke et tema...

Dette har han dessverre lagt av seg. det var nemlig det artigste synet på golfbanen.... selv når jeg var med og døffet meg rundt banen.

jadajada, jeg vet det NGB.... jeg hadde en grufull sving selv... men din var den morsomste....

Yngves exvenn

over 18 år siden

Yngves exvenn

Min var morsomst, din var så tragisk at vi turde ikke si noe.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Morsomt NGB. Det blir en del sånne episoder når enkelthetene i svingen skal terpes. Kjenner meg litt igjen. Men over til været. JEg har god erfaring med video hjelp for å koble følelse til faktisk bevegelse. Hvilken erfaring har dere?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg har også brukt video noen ganger, og fått bekreftet ting når jeg ikke tror på det selv.. hehe...
blandt annet noe jeg har slitt med bestandig, og det er evnen til å skifte plan i baksvingen. dette gjør jeg antakelig fordi jeg innbiller meg at jeg er myk som smør, mens kroppen er uenig.
når jeg er i toppen av svinen, så dytter jeg armene fremover i stedet for videre oppover, og skifter plan. dermed blir det svært vanskelig å få armene ned i utgangsposisjon igjen så jeg kan treffe ballen og få en rett ballbane.

fint for å se sin egen fremgang også, for når svingen "sitter" så er det godt å sjekke videoen for å se om det er flaks eller en faktisk forbedring som ligger bak.... :D

Til min exvenn,
jeg vil ha deg tilbake.........

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Yngve: din prøvesving er latterligere enn kløfta fra Sibir. Bare så det er sagt. Det er helt fjernt å ta en så fin prøvesving, men en nydelig finish, som du står å holder i 20 sekunder for å prøve å se god ut. Men etterpå slår du jo med en helt annen sving og ikke noe fin finish i det hele tatt. NGB og jeg har i alle fall balanse når vi er ferdige å slå. Du har den bare på prøveschwongen din.

Ikke bøll med GT'en vår.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Tilbake til temaet. Jeg tror man kan få mye ut av å forske selv - men da inntil et visst nivå. Jeg slet med å komme meg videre fra 7-8 i hcp etter å ha brukt lite pro før den tid. Har dog tatt litt protimer jevnlig spredt utover fra jeg begyne med golf, og dette for å ikke lære meg selv altfor store uvaner.

Skal man spille stødig på 70-tallet tror jeg de fleste har behov for pro. Ønsker man stabile 80-runder kan man gjøre mye selv. Bøker og blader har faktisk mange tips som hjelper å bygge en bra sving. Det vanskelige er å finne ut hva som funker for nettopp deg.

Bare min mening da :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Faen Gunder. alltid skal du ta parti med Gunnar Bull når vi krangler på nettet. du sier jo alltid at han er en dust når vi prater sammen, kan du ikke være på min side på nettet for en gangs skyld?

ihihihi....

forøvrig så har jeg slutta med prøveschwongen min, fordi dere mobber meg så jævlig.....

:P

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Yngve da. Du er jo en lur mann. Du vet at jeg må støtte han i litt over en uke til siden vi skal spille to turneringer på samme lag. Han trenger så mye falsk støtte som han kan få.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

oops... nå hører jeg sirenene til pludrepolitiet......

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Denne gangen synes jeg faktisk det er bare morsomt, kanskje fordi det er så mye gjenkjennelse innblandet.

hilsen
"sludrepolitiet"

Yngve

over 18 år siden

Yngve

:D

he he

over 18 år siden

he he

slutter aldri å bli forundret i golf / eller av geniale svinger . Har tatt drøss med protimer for å slutte å sving slik som blir beskrevet i stack and tilt . Siden alle har fortalt meg at svingen min var helt feil ....selv om resultat stort sett var greit .... så har jeg endelig funnet noe som kan hjelpe meg men min sving :) .... burde vel kanskje stolt på mage følesen fra starten :) ..

doc

over 18 år siden

doc

Takk jonac for bra innsiktsfull tilbakemelding om ST. Jeg kikka i bladene og prøvde meg litt frem på egenhånd , men balltreffen ble klart en annen og (etterhvert) bedre. Jeg opplever svingen som mer ukomplisert fordi den tar bort endel fallgroper, korter ned feks baksving til det høyst nødvendige, fjerner en kompliserende vaktoverføring side-side, den er veldig rett på sak nedad-inn. Fikk først en for sterk draw, men kompenserte den veds å åpne bladet en en liten smule og synes alt i alt ST har hjulpet meg videre . Minner meg faktisk litt om kraftbruken i tennisserven. Passer på å ikke gå over i en riversed pivot som igjen blir helt feil. Ryggmessig tror jeg rotasjon er større prolapsrisk enn hyperfleksjon i korsryggen (tilt). Fin info om køllers tyngdepunkt ift ball f.ø! Ikke tenkt på det slik før. Ser nå at hadde jeg fortsatt med veldig tilgivende køller tror jeg bestemt for min del at jeg hadde fortsatt å scoope ballen opp fra bakken i hele mitt liv. Eneste fordelen med et er jo at man slipper å plukke torv :)

jonag

over 18 år siden

jonag

Det er helt OK og faktist en viktig del å føle at du går over med vekten på venstre fot på toppen og tilter ryggtavla slik at den nesten er helt loddrett mot målet.
Du må også passe på å rette ut hø kne på toppen av svingen for å gi tiltet en naturlig sjanse.
jeg tror det som går mest på ryggen er å ta tiltet tilbake i nedsvingen, men det er sikkert individuelt.
Du vil nok garanter slå mye mer solide jernslag med denne svingen og der er de som gir birdier :-)

doc

over 18 år siden

doc

jonac: har du noe nettsted m. video å vise til?

doc

over 18 år siden

doc

fant en fin intro her

http://www.youtube.com/watch?v=UQ23m2X-L3Q

nummer 2

over 18 år siden

nummer 2

Gunder, du trenger jo ingen pro. Du er jo kongen av god golf! Om du kommer i problemer kjører du jo bare en Gunder-joker og så vinner du hullet likevel........

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg syntes ikke Will Mckenzie var en typisk stack and tilter jeg.

Sjekk http://www.golfdigest.com/instruction/ og se det som finnes om stack and tilt

doc

over 18 år siden

doc

enig jonac , det var mye bra der ja
hadde en fin trening med st idag, gjennombrudd med å holde armene godt inn/bak/ned/kroppsnært. Godt balltreff.Overaskende høy bane.

jonag

over 18 år siden

jonag

Sjekk ballplasseringen din (ca i midten), vekten heller på venstre side gjennom hele svingen og at du har passive hender og ikke flipper dem over. Da burde en normal ballbane gå greit. Slå ballen med kroppen, pass på en kort og kompakt baksving.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her