Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Longest drive

A-Joe

over 18 år siden

A-Joe

Hvordan avgjøres Longest Drive-konkurranser i f.eks kompiskonkurranser?

Ved en anledning oppstod det uenighet da:

Spiller A ligger i fairway ca 230 m fra tee, men har ca 150 m til flagget
Spiller B ligger også i fairway ca 220 m fra tee, men har 130 m til flagget.

Hullet er som dere skjønner dogleg.
Hvem vinner konkurransen?

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Spiller A fordi han har slått lengst fra tee. For det var en longest-drive konkurranse, og ikke closes to pin?

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

det er riktig!
Avstand måles tilbake til tee( i luftlinje, altså reell lengde), fra der ballen ligger på fairway.

Ellers blir dette uretferdig og litt tilfeldig

Richard F.

over 18 år siden

Richard F.

Pleier dere å la baller som ikke ligger på green telle i closest to the pin?

Jeg synes det er helt greit. For meg er closest to the pin, closest to the pin, uansett!

Men det virker som det er delte meninger om dette og?

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Jeg tror faktisk aldri jeg har opplevd at closest to pin tar hensyn til baller som er utenfor greenen. Vanlig definisjon er vel at det bare gjelder baller på greenen.

Rolle

over 18 år siden

Rolle

Jeg har opplevd omtrent 50-50 av begge varianter. Synes hvorvidt en er på green eller ikke, ikke spiller noen rolle. Nærmest er nærmest! Ellers hadde en jo kalt det for "shortest birdie putt"

snappy

over 18 år siden

snappy

I turneringer vinner den ballen som er nærmest greenen.. Men det er jo ganske dumt i utgangs punktet å ha en slik konkurranse på et dogleg hull.

Mener drivene blir regnet ut fra hvor nært ballen er fra green etter slaget. DVS: At dersom man måler langs fairway fra de to ballene vil den som er nærmest greenen være lengst.

Hvordan skal man da avgjøre en draw rundt en dogleg venstre, og en som cutter dogleg og legger seg på samme plass... Disse deler plassen. Mens det var den med draw som hadde den lengste ball flukten ettersom den gikk langs med fairway, og rundt dogleg.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Det er helt feil Snappy.
det er ingen regel som skulle tilsi at man i turneringer vinner ved nærmest greenen på longest drive.

dette er noe som bestemmes av turneringsledelsen. ingen klare normer jeg har sett noe sted som tilsier at den som er nærmest greenen vinner longest drive.
jeg har drevet aktivt i turneringskomitee i 3 år, og spørsmålet dukker opp innimellom, men svaret har aldri vært at dette er regulert i fra greenen, men derimot fra tee.
ved tvil har vi for eksempel målt med laser, og bruker da tee som utgangspunkt.

Snappy er helt på trynet

over 18 år siden

Snappy er helt på trynet

Longst drive er longest drive. Kan neppe bli mer selvforklarende.

Apropos closest to pin så opplevde jeg men gang at closest to pin var satt opp på et 174 m langt hull der flagget sto 75cm fra høyre greenkant. En tidlig startende satte merket 90cm fra flagget på foregreen, og ingen av de senere stgartende som hadde greentreff 2-4m fra hullet hadde våget å flytte merket.
TD var klar i sin sak om at det KUN var greentreff som skulle måles, så det ble ingen premiering på closest-to-pin den gang

What?

over 18 år siden

What?

Flagget 75 cm fra greenkant? Det var jo ikke spesielt snilt gjort...

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Virker teit dette her.
Ett verdensmesterskap i longdrive, så hadde vinnern i seniorklassen 140 meter.

Liten verden

over 18 år siden

Liten verden

Mørk GK har ikke oppdaget at verden strekker seg utenom Spydeberg kommune. Jeg ler så jeg griner. Arrangøren har like vid horisont som en analfabet fra New York

Thorvald

over 18 år siden

Thorvald

Hehe flagget 75cm fra greenkant... Ja det høres veldig sannsynlig ut... Det kan de jo ikke finne på på en skikkelig mikke mus-bane engang =)

Cobra

over 18 år siden

Cobra

A- Joe, jeg ber deg lese innlegget til Yngve:
"dette er noe som bestemmes av turneringsledelsen"....

Hilsen Turneringsledelsen!

A-Joe

over 18 år siden

A-Joe

Takk for oppklaringen!
Tror vi skal unngå diskusjon i neste års turnering.

Cobra

over 18 år siden

Cobra

Det kan jeg love deg, for som sagt;
Turneringsledelsen bestemmer...

Knøler

over 18 år siden

Knøler

Måler de avstand til hullet så heter det "closest to pin".
Måler de avstand fra tee så heter the "Longest drive"
Ufattelig at det kan bli diskusjon av sånt.
Tydeligvis noen påståelige og uerfarne nybegynnere her.
Hvis turneringsledelsen bestemmer at "closest to pin" skal hete "longest drive" så bør de snarest lære seg litt om golf.

Andro

over 18 år siden

Andro

Closest to the pin er closest to the pin uansett om en ligger på green eller ikke. Ikke for at det skjer så ofte, men det har skjedd i hjemmeklubben min at noen vunnet med en ball liggende på fringen 4 meter fra hullet. Det skulle bare mangle... han var jo closest to the pin =)

Rondra

over 18 år siden

Rondra

Nope, closest to pin teller bare på greenen på samme måte som longest drive må være fairwaytreff.
Finnes tydeligvis personer/klubber som har så lite golfkunnskap at de kjører de mest utrolige konfigurasjoner...

Skrens Petrus

over 18 år siden

Skrens Petrus

Det vanlige er å presisere at closest to pin kun gjelder greentreff, og lengste drive kun gjelder på fairway. I min hjemmeklubb er dette vanlig og sparer oss for slike diskusjoner.

Stig

over 18 år siden

Stig

Bare så det er sagt.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her