Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tykkelse på grep

Undrende

over 18 år siden

Undrende

Har fundert litt på dette med greptykkelse i det siste. Spiller med vanlig tykkelse på grepene pr i dag, og "puller" slag mot venstre (spiller høyrehendt). Har prøvd andre køller med tykkere grep, og føler at dette funker bedre. Har ikke spsielt lange fingre, så jeg er litt usikker på om jeg skal prøve å bytte til tykkere grep eller ei.

Noen som kan hjelpe?

Litt hjelp

over 18 år siden

Litt hjelp

Tykkere grep gjør at det blir mindre release i gjennomsvingen og vice versa med tynnere grep.

Dette kan kanskje forklare at du ikke puller så mye med tykkere grep.

MEN! Tror allikevel jeg ville tatt en protime for å rette på slagene, og ikke tro at grepskifte løser alle problemene.

jonag

over 18 år siden

jonag

Lamkin har en håndstørrelsesguide man kan skrives ut og bestemme greptykkelse.

Pullene kan like gjerne komme av feks feil grep i hånda like så som feil greptykkelse...så sjekk sving og grep...

Undrende

over 18 år siden

Undrende

Har fått bekreftet at grep er ok, og det skal også sies at jeg stort sett slår rimelig rett. Tendensen er allikevel at tykkere grep ser ut for å hjelpe, særlig med driver. Fint om noen kunne forklart litt hvordan greptykkelse vikrer inn på svingen. Blir meget takknemlig for svar

jonag

over 18 år siden

jonag

Jo tykkere grep, jo mer inn i hendene og mindre i fingrene kan du holde kølla. Fingergrep gir rotasjonsfrihet, håndflategrep begrenser friheten.

Rotasjon av kølla er meget viktig for at svingplanet skal kunne skapes på en naturlig måte. Dersom et håndflategrep hindrer dette blir mange vinkler feil og uønskede tendenser begynner å komme frem, feks feil vinkling av håndledd, over eller underrotasjon av armer, kryssing av kølla på toppen, for mye bevegelse av kølla på innsiden, casting (miste vinkel fra toppen av svingen), flipping av kølla ved impact, bryte ned håndleddet i impact, blokking av slaget i impact, ubalanse, ikke full skuldervridning, tilting av skuldre, etc, etc

Generelt er feil grep en dødare for en god sving og noen av de stygge tendensene har jeg nevnt over...

Undrende

over 18 år siden

Undrende

Helt suverent jonag!!! Takekr så mye

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Jonag: Gøy å lese forklaringer på disse tingene som jeg har pønsket på innimellom :) Du kan mye teknikk du.

green

over 18 år siden

green

kjære jonag: green henger seg på takksigelsene til deg. du skriver og forklarer oss lettfattelig, jordnært og greitt. takk.

jonag

over 18 år siden

jonag

Hyggelig...

Det er ikke alltid jeg klarer å forklare meg, så fint at det ble forståelig.

Har nemlig holdt kølla for mye inni ve hånd frem til nylig. Ikke mye, men nok til at jeg har strevet med alt det som står over. Baksvingen min ble fryktelig mye lettere da jeg tok kølla littegrann mer i fingrene...

Og så dukket det opp mange kinks som jeg måtte fjerne fra svingen. Kinks som var kommet til som kompenseringer.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Bra poeng jonag. Hjernen er utrolig god til å kompansere for alt fra feil oppstilling, dårlig grep og feil svingspor. Det finnes mange svinger som går i klassen selvkomponert. Bare blitt til som resultat av mange års spill. Funker greit til klubbspill og gir resultater som er elt akseptable selv om det ikke er spesielt vakkert. Det er ¨når man skal gjøre endringer at smerten kommer. Endre på noe hjernen har lært kroppen å beherske over lang tid. Det kan være de enkleste endringer som er enkle å gjøre rent fysisk, men som er "umulig" å få til i sammen med alle de andre innlærte bevegelsen den eksisterende svingen består av. Jeg har sagt det før og sier det igjen: Ta protimer i tillegg til alle gode råd. Få mer glede av trening og spill! Bruk video. Det er mye lettere for de fleste å se bevegelsen man føler i kroppen. Ofte er følelsen og bildene forskjellige. Jeg er ofte misunnelige på juniorene i klubben som blir vist en bevegelse en gang for så stå å banke en hel bøtte med samme bevegelse. Det skulle vært deilig å tømt hjernen og startet på nytt av og til!

jonag

over 18 år siden

jonag

Enig der passauf.

Men jeg har vel gjort visse valgl som gjør at jeg ikke får så mye av å gå til pro. Jeg valgte min svingmodell i Hogan og oneplanegolfswing.com for 2 år siden. Jeg har rett og slett ingen pro i nærheten som tenker slik og da må jeg finne ut selv. Men dermed har jeg video av Hogan og jeg har et forum og artikler fra han som driver oneplanegolfswing.com. Så da har jeg egentlig en "pro" der og kan etter beste evne jobbe med forbedring av svingen.

Min beste evaluering er spill på banen, hvert slag, tendendser over flere runder og spesielt i turnering.

Men det er mer eller mindre kobling mellom kunnskap og evne. Evnen lærer utrolig mye seinere enn kunnskapen = tålmodighet, standhaftighet og god trening...

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Når man har kommet såpass langt som deg jonag er det lettere å holde på i egen regi. Man har større kunnskap og erfaring og forstår derfor de ulike elementene og tilhørende konsekvenser lettere. Du har også profesjonelle egenskaper / erfaringer som gjør det enklere å ta teorien slik jeg har forstått deg i andre debatter. Jeg ser altfor mange som trener mye men feil. De lærer gjennom utallige repetisjoner og har evnen til å trene. Mangler kun rikitg innput og veiledning. Har man ikke råd eller anledning til å benytte pro så er felles treningsmiljø et godt alternativ hvor man i sammen med en eller flere kan lære av hverandre.

Mike Slicen

over 18 år siden

Mike Slicen

Er ikke noe ekspert på dette området, men en ting jeg har lært er at man ikke skal ta/bruke tips man får av andre. Selv om det er godt ment. Beste tipsene får man av en skikkelig pro. Selv om man har 1 i hcp så er det fortsatt mer å lære, og man kan fortsatt "lære" seg feil på dette nivået. Men på en annen side, har du noen som er virkelig flink og klarer å se feilene du gjør så er det greit.
Er ikke helt enig med den første setningen din Passauf. Tiger Woods tar fortsatt pro timer for å bli bedre.

jonag

over 18 år siden

jonag

Finner man en pro som tar tak i det du gjør rett eller din svingmodell og prøver å forbedre den er det gull verdt. Tiger har gått til en pro som har gitt ham en modell og de jobber med å forfine den. Man må regne med at dette tar tid og mange protimer.

Finner du derimot en pro som enten ikke helt forstår hva du gjør rett eller prøver å konvertere deg til en annen svingmodell eller bare gir deg kvikkfikser, ja da er det ikke noe verdt. Man kan regne med at dette koster flesk for ingenting, da man sjelden blir bedre av dette. Unntaket er om svingmodellen er solid og du virkelig endrer det dårlige til det gode. Gode tips fra andre kan like gjerne være i denne kategorien, det er derfor de ikke virker.

Duro

over 18 år siden

Duro

De aller beste tipsene får man fra en range simulator. Her får du beskjen om åpning/lukning av køllehodet. Fra hvilken retning hodet kommer inn mot impact (innenfra/utenfra). Køllehodehastighet (tempo tempo tempo). For de mer avanserte får man launch angel, sideskur, bakskru.

30 minutter trening med korrekt feedback gir treningen en helt annen dimensjon enn å slå bøttevis av baller på en vanlig range.

Altså. Mitt tips er å forsøke en rangesimulator.

For å få utbytte av slik trening må man ha et minimum av kunnskap om hva som skjer under impact.

jonag

over 18 år siden

jonag

En sånn skulle jeg hatt hjemme. Dæggærn så god jeg kunne blitt...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her