Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golftour for alle oss andre

Stian

over 18 år siden

Stian

Har i år spilt endel "turneringer" i regi av klubben jeg er i og noen via jobben. Resultatene mine var ikke noe å skryte av, men jeg fant raskt ut at det å konkurrere ga rundene en ekstra prikk over i`en.

Har siden snakket med en kompis om det å lage en tour for alle hackerne som ikke har P4 tour, amatour o.l å delta i.

Det vi har sett for oss er en sesongturnering som går f.eks over X antall måneder sommeren 2008, hvor start og slutt blir bestemt av når golfsesongen er igang i hele landet. Når nøyaktig dette er har vi ikke sjekket ut i detalje enda, men vi har sett for oss at det vil gå over en 3 måneders periode (Juni-August) som ett minimum, og eventuelt strekke det lenger om det kan gjøres problemfritt.

Turneringsformen vil være Stableford og vil ha tellende runder hver uke. Hver uke kan høres mye ut kanskje, men vi har klekket ut en plan som skal gjøre det mulig å stå over 1 turnering uten at det skal ødelegge helt for mulig seier etter endt sesong.( er under arbeid som alt annet men vi har en god plan gående her)

Turneringene spilles på en hvilken som helst bane i hvilket som helst land, iom at vi spiller Stableford vil ikke det være noen problem.

Utfordringen her ligger selvfølgelig i at folk ikke jukser med score, her har vi litt arbeid å gjøre for å sørge for at slikt ikke kan skje, men uavhengig av hvor mange failsafe`s vi har, vil det koke ned til at vi må ha tillit til deltakerne.

Vi ser for oss å sørge for skikkelig dekning i den grad det er mulig, hvor vi vil legge ut bilder når det er passende, intervjuer og å lage en intrige om vi kan :). Vi har til rådighet en server som i stor grad er klargjort for selve mediadelen, mens Scangolf ville være en naturlig tjeneste å bruke for selve scoreregistrering osv.

Premier. Vi vil ta et lite administrasjonsgebyr som i omtrent sin helhet vil gå til premier.Hva dette beløpet vil være har vi ikke kommet frem til enda naturlig nok, men det vil ikke være snakk om særlig mer enn prisen for 1 kasse Ringnes bjørnunger.

Dette vil dekke premier for sesongvinneren og andre type vinnere som person med flest FW treff, GIR osv. Dette har vi på ingen måte kommet til noen endelig konklusjon på.

Da har jeg forklart endel rundt det, og har kommet dithen at jeg ønsker tilbakemelding fra folk på forumet om dette høres ut som en interresant ide, og ikke minst tips og ideer som burde inkluderes.

Om det er spørsmål av mer direkte art eller annet dere vil ta direkte med meg, så send avgårde en mail.

Vi vil nok trenge noen medhjelpere etterhvert som vil gjøre forskjellige ting, men dette vil vi komme tilbake til.

Så, fyr løs med kommentarer, fordøm eller hyll ideen :)

Ture

over 18 år siden

Ture

Dette snakkes det til en viss grad om rundt forbi. Forespørsel på temaet er også plassert hos NGF så langt jeg vet. Turneringskomiteene og eller de sosiale gruppene i klubbene er vel et sted du bør distribuere invitasjon for denne tanke.

Stian

over 18 år siden

Stian

Okai.

Fint å høre at andre går rundt med samme tanker.

Dessuten ser jeg ikke noen grunn til å ikke involvere forum og forumdeltagere til dette strengt tatt. De fleste klubber har en eller annen form for turnering allerede. Men tar man det på nett og som eksempelvis her på Scangolf, kan man få med folk ifra hele landet.

Nå vet jeg ikke hvor lang behandlingstid NGF vil ha på en slik sak som dette, men jeg vil ikke la en eventuell bestemmelse fra NGF putte meg i ventemodus som ellers kan benyttes til klargjøring av en egen "tour".

En annen ting med å ta oppstarten i full offentlighet er at man kan få med seg mange innsigelser og poeng fra potensielle deltakere som kanskje ikke ville være tilfellet ellers. Slik at man kan få en skreddersydd løsning på hvordan ting vil fungere.

Men takk for innspillet :)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

En interessant tanke, men hvem siktes det på?

Personlig kunne jeg gjerne vært med på et touropplegg, men da måtte det være med slagspill. ikke brutto selvsagt, for det er jo det Amatour er, men netto slagspill som tar med handicap.

Stableford vil jeg ikke spille mer enn en gang i året, og det er Scangolfturneringen ;).

Nå har jeg ingenting imot stableford, og synes det er flott om et slikt opplegg skulle blitt realitet, men håper det er plass til flere enn bare stablefordere i så fall.

Stian

over 18 år siden

Stian

Hei.

Takker for interessen.

Selve ideen og de mange elementene involvert er i oppstartsfasen, og det eneste som er sikkert er at det skal være en turnering hvor alle, uavhengig av handicap, kan ha en mulighet for å spille for seier

Netto slagspill av hcp er helt klart ikke utelukket, og om dette er noe flertallet ønsker, så ser jeg ingen grunn til at ikke det blir valgt som konkurranseform.

Det eneste som er helt sikkert er :

1. det er tellende runder hver uke
2. spilles enten stableford eller netto slagspill av hcp
3. en totalvinner samt premier for vinner av diverse statistikker.
4. Prøve å lage litt blest rundt det ved "mediadekning" i den grad det er mulig.

Et annet punkt som også vurderes er å lage en regionsbasert delkonkurranse, som kan skape litt mer konkurranse for å vise hvilken del av Norge som er "best"( vel, i denne turneringen iallefall :) )

Kjør på med flere spørsmål og ideer eller hva som helst.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

two words:

1. Kvalifisering
2. Oom

Stian

over 18 år siden

Stian

Tenker du kvalifisering til å delta på tournen ?

Og, Oom ? Her trenger jeg iallefall litt forklaring

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jepp. kvalifisering via lokale turneringer hadde vært kult.
På Tyrifjord har vi månedlige "medal-tournaments" som er nettoslagsturneringer for alle.
perfekt til å kvale inn til en B-tour for voksne--... :)

Oom- Order of Merit.
dette kan gi frikort til turneringer, og bygge opp poeng til en siste turnering med "masters" for eksempel..

bare en tanke da... ;)

Stian

over 18 år siden

Stian

Da er jeg med :)

Kvalifiseringsbiten er en interresant tanke, men det avhenger av mengden av folk som vil være med er høyere enn det vi anser som ideelt. Tanken om ett tak på antall deltakere har ikke vært vurdert, dette er til en viss grad likegyldig også da systemet vil være tilpasset i teorien en uendelig mengde deltakere.

Men det er notert.

Ang oom så har vi tenkt tanken om en avslutningsfinale også, enten regionbasert eller landsbasert, eller begge. Som alt annet er også dette i planleggingsstadiet.

Tenkte vi skulle kjøre turneringer med spin-off navn av kjente turneringer, og under en kaffe etter endt runde på Haga forrige uke kom vi frem til at vår egen The Masters ville være The Bastards.

Deretter Norwegian Hoping, The Prayers Championship osv... Det var sent og vi var slitne :)

Stian

over 18 år siden

Stian

Og lands/regionsfinalen ville sevfølgelig være basert på OoM standings.

yngve

over 18 år siden

yngve

artige ideer.....

håper du får vann på mølla og støtte fra klubber....

3divisjonsgolf, here we come.... :D

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her