KølleKalle
Innleggene til Matz Modéer er nyttig informativ og interessant lesning, men noen overdrivelser er så grove at man må lese med en klype salt og ikke sluke alt rått.
Når det gjelder et sprik som du sier på 12 cpm så utgjør det ca 5% forskjell i stivhet i et sett, og det skal en uhyre rask og stabil sving til for at dette skal gi merkbare utslag. Dette har forøvrig ikke noe med hvor skaftets rygg er lokalisert å gjøre, og spining av et skaftsett vil ikke gi uniformitet mht egenfrekvens.
Når produsenter som Callaway, TaylorMade, Ping, Titleist, Nike og alle de andre velger å ikke spine skaftene (som i praksis har en kostnad på noen øre pr skaft for disse store volumprodusentene) så er det fordi det spiller liten rolle.
Det har også sammenheng med at disse bruker bra skaft fra kjente skaftleverandører som TT, Apollo og Royal Precision.
Disse skaftene har i utgangspunktet stor uniformitet.
Verre er det når man bruker billige (ofte navnløse) skaft som man får kjøpt gjennom klonekøllemakere på internett for et par dollar per skaft.
Men de fleste som kjøper slikt utstyr har så ujevn svinghastighet at skaftet ikke har noe å si uansett hvor "dårlig" skaftet er.
Og når jeg sier at SANNSYNLIGVIS ingen i Norge eller Europa er i stand til å spine et skaft så mente jeg at ingen gjør det, eller har utstyr til å gjøre det, selv om nok noen kunne klare det hvis de ville....
Jeg ser etter å ha lest innleggene til Matz at han liker å skille mellom faglærte og ikke faglærte køllemakere. Da får jeg lyst å nevne at jeg for 4 år siden, før jeg begynte som hobbykøllemaker selv, leverte en driver til en høyt utdannet køllemaker som har vært profilert både på dette forumet og i bladet Norsk Golf. Vedkommende byttet skaft i en driver for meg, og presterte å ta 250kr for å lime et 0.335" diameter skaft i en 0.350" hosel uten å bruke foring med det til følge at køllehodet skilte seg fra skaftet i nedsvingen på rangen noen dager seinere og sneiet borti den som sto til høyre for meg. Det var denne episoden som fikk meg til å stille spørsmål ved kunnskapene til "proffene" begynne å lage køllene mine selv. Alt man trenger å vite og kunne lærer man på internett og av egen erfaring. Køllemontering og tilpassning er ikke akkurat noen heksekunst som man trenger doktorgrad for å utføre...
Det har blitt tøffe tider for profesjonelle køllemakere, og eneste måten de kan forsvare deg mot konkurranse fra Internett og hobbylimere er ved å prøve å skremme ukyndige til å bruke skyhøye beløp hos seg selv i stedet.
Som sagt, Lavida, ta det du leser med en klype salt og forsøk å finne informasjon fra flere kilder om samme emnet.
Å lese innleggene til Modéer blir som å spørre en Fiat-forhandler om han synest man bør kjøpe Fiat......