Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Erfaring med Ben Hogan

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

Har spillt etpar år med grafittskaft og lurer på om jeg skal over på stål. Noen som har noe å si om Ben Hogan køller ?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Nydelige køller (visuelt), men jeg synes de var lite tilgivelig, eller som man sier; de hadde lav "playability".

Her er et par linker...
http://www.franklygolf.com/MPF/index.asp
http://www.golfsiden.com/matzplayability250303.html

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

Det spørs vel hvilken modell det er snakk om.. Forøvrig, i den lista i den første linken virker det litt merkelig at Apex Plus blir rangert som vanskeligere å spille med enn Apex, så lenge den siste er blad, mens Plus er "cavity-back", riktignok av det mer kosmetiske slaget :)

Jeg har ikke prøvd dem selv, men jeg var overbevist om at Apex Edge (og CFT) var "game improvement"? I alle fall litt?

Jeg spilte en runde med et sett Apex Plus en gang og har et 5-jern som jeg brukte en halv sesong, bare for å prøve :) Treffer du så er de veldig gode, men du skal spille jevnt for å ha glede av dem. Plus er vel bare tilgjengelig brukt nå, men Apex Edge Pro er ganske lik, litt lettere kanskje. Men de modellene passer nok best for spillere godt under 20 hc.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bare nevner at jeg har 7,1 i hcp, og spiller nå med callaway x-16 med stål. Har i år også gått over fra grafikk til stål, da fra hawk eye til x-16.

Mitt råd: prøv køller. Feks. på Kongsberg har man utlånssett som du kan prøve en hel runde hvis du ønsker....

Høh, Kongsberg

over 21 år siden

Høh, Kongsberg

Da må man vente til banekomiteene kommer ut av vinterdvalen og åpner banen uti juni engang.
Gresset er høyt og frodig med noen FÅ vekstløse (men store) partier.
Ville ikke ha vært problem å merket disse som GUR allerede for 3 uker siden og laget provisoriske greener der de har sådd greenene på nytt.
Men, styres banen av uvitende nisser så bør man dra et annet sted og prøve Ben Hogan køllene.

Jarle M

over 21 år siden

Jarle M

Jan B sin største utfordring er ikke køllemerket, men overgangen fra grafitt til stål. Jeg gjorde selv denne overgangen for 1,5 år siden. Jeg hadde da spilt med det samme settet i 8 år, med swix grafitt. (Før det igjen brukte jeg et skikkelig "jalla-sett" i 3 år, men kom meg allikevel ned til under hcp 10 ;-)

Etter å ha testet en del merker gikk jeg for Ben Hogan Apex Adge Pro, men jeg bestilte de noe modifisert og med Rifle 6.0 stålskaft. Jeg brukte langt tid til å venne meg til disse køllene da de var betydelig tyngre enn de forrige. 5-jernet var 35 gram tyngre! Rifle-skaftene tyngre enn de fleste andre og krever høyere svinghastighet så dette krevde forandringer i svingen.

Valg av merke på køllehode syntes jeg blir mer smak og behag på utseende så lenge de tilhører samme kategori (pris, størrelse osv). Jeg valgte Hogan-køllene fordi jeg følte meg komfortabel med de. De har et nydelig design og jeg forbinder alt som har med Ben Hogan å gjøre med kvalitet.

Nå har jeg bli godt vant til køllene og kommer til å bruke de til de ikke henger sammen lenger, men for å værre helt ærlig; jeg tror sikkert jeg kunne ha vent meg til et annet merke også... Husk bare på å få på et skaft som passer deg!

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Har noen synspunkter på valg mellom stål og grafitt på jernkøllene - og hvis man velger stålskaft, er det stor forskjell på kvaliteten, og hvilke utslag gir i så fall dette?

En dåre kan spørre..

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Det finnes stålskaft og det finnes stålskaft........
Jeg begynte med stål, gikk over til grafitt, tilbake til stål, over til grafitt igjen men de siste to årene har det bare vært stål. Spiller ustabilt med grafitt.
For den som er i tvil anbefaler jeg et lettspilt stålskaft.
Precision Rifle, TrueTemper Dynamic Gold og Apollo Balistik er populære skaft blant gode spillere, men de får køllene til å virke "tunge og daue" for mid og høy-handicappere og spillere med lavere svinghastighet.
For dem som er i tvil finnes to gode stålskaft i:
TrueTemper Dynamic Gold Lite og Apollo Spectre. Disse to er lette stålskaft som i følelse minner om grafittskaft, men med mindre torque og følgelig bedre presisjon.
Bygde nettopp et nytt jernsett til kona med Apollo Spectre som erstatning for et Lynx Tigress grafittskaftet sett, og de gikk rett hjem med en gang.
Apollo Spectre kan kjøpes fra bl.a. herfra:
http://www.golf-components.com/splistirsh.html

backtee

over 21 år siden

backtee

Ingen spesielist, men har fått med meg at kvaliteten oftere varierer mer i grafittskaft enn stålskaft. mao det finnes langt mer dårlige grafittskaft enn stål. Hvor bra skaftet så er blir igjen mindre interessant dersom det ikke er montert skikkelig(vanlig feil) Alle skaft har en "rygg" denne kan det ofte slurves med å finne når køllene monteres, og det er ekstremt viktig at denne ryggen monteres riktig ift til køllehode. Derfor anbefales køllemaker (custom golf)

Generelt kan man si at stål er å anbefale for spillere med middels høy- til høy køllehastighet. (stort sett spillere fra 10-15 og ned i hcp. Mens spillere med lav hastighet vil få mye hjelp av et grafittskaft, da det bidrar til økt fart og å få ballen i luften, ...men gir mindre kontroll.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Dette med at alle skaft har en rygg er ikke sant, men,
dersom man tilfører vibrasjon til skaftet og registrerer hvordan skaftet bøyer seg vil man på noen skaft se at vibrasjonene inntar en oval i stedet for en rund sirkelbevegelse. Det betyr at skaftet bøyer seg lettere en vei en den andre.
Det er mulig å bestille "purete" skaft, dvs skaftene er sjekket og merket med hvilken retning denne ovalbevegelsen har.
Dette har mer teoretisk en praktisk interesse, og så gode spillere har vi ikke i Norge at dette har noen betydnig, ihvertfall ikke for jern-skaft.
Ingen av OEM-leverandørene selger køller med purete skaft som standard, og jeg betviler at det finnes en eneste køllemaker i Norge (eller Europa) som har utstyr til å foreta puring.
Puring må foretas etter at skaftene er ferdigprodusert og lakkerte, og vil i praksis bety at logoen på skaftet (grafittskaft) peker i vilkårlig retning. Har ennå ikke sett et skaft som ikke har logoen enten rett frem eller rett bak.
Så glem innlegget til backtee

Big Ben

over 21 år siden

Big Ben

Stålskaftene (Apex) i Hogan-køllene er kjent for å være litt daue, men DG eller Rifle kan spesialbestilles. Prøv! På grass, ikke matter!

backtee

over 21 år siden

backtee

"kølle k" Du beskriver jo delvis hvorfor man skal være kritisk til OEM-leverandørene. De benytter ofte meget tvilsom kvalitet i skaftene og monterer dem ift til logo istedet for korrekt måte (purring, som du sier) Når disse køllene testes hos køllemakere er resultatet ofte at harmonien i settene er meget dårlig. Dvs at man finner stor sprik ift til skaftets stivhet og monteringen av skaftets "Rygg" eller purete som du sier. Min køllemager beskriver det som "skaftets rygg."

Relatert til min logiske sans er det fullstenig innlysende at et sett som ikke er "puret" vil gi veldig forskjellig respons fra kølle til kølle. At OEM-lev/bransjen kalkulerer med at "nivået" likevel er så lavt blant våre kunder at de ikke vil kjenne forskjell er et meget tynt argument for at "puring" ikke er viktig. Callaway sin forretningsfilosofi er å hjelpe "fete eldre menn" til å få ballen i luften- og så langt som mulig. Her ligger pengene og derfor fokuset.
Men jeg skal klippe ut innleggene våre og sende til Matz Moder for å høre hva han mener. Da jeg har dette fra annet hold er det interessant å høre hva han mener

Jarle M

over 21 år siden

Jarle M

De er vel ikke "kjent for" å være daue. Selv syntes jeg de ganske gode og jeg slår lengre med disse en med mine Rifle-skaft. Dette har nok sammenheng med at Apex-skaftene er lettere og gir dermed større hastighet. Slike følelser er individuelle.

Den kan være vanskelig å prøve forskjellige skaft på samme kølle. De kommer som regel med regular stålskaft. Jeg testet køllene til venner og kjente før jeg bestemte meg for Rifle-skaft på Hogan-hoder. Det går også an å være litt "frekk" og spør sidemannen på drivingrangen om å få prøve vedkommendes køller. Det går som regel greit...

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Hei Jarle!

Hvilken range er du på og når?

Jarle M

over 21 år siden

Jarle M

Tja, det kommer litt an på!

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Skal vi si rangen på kjekstad lørdag fra 10-14? ;)

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Jeg er enig med Jarle, Stålskaftene til Ben Hogan som produseres av True Temper (tror de er identiske med Dynamic Gold Lite) er lett å oppnå gode lengder med. Dersom de føles daue har du nok prøvd et sett med for stiv flex. Jeg spilte selv med Ben Hogan jern i 2001 og 2002.

backtee;
når vi snakker om skaftets "rygg" (spine på engelsk) er det ikke verre enn at de som ønsker det kan bestille skaft med merket rygg. Men dette er det relativt få av probutikkene på nettet som tilbyr, og koster ca 5 dollar ekstra i USA. Har ingen anelse om pro-shop-priser i Norge.
Klikker man på linken jeg nevnte lenger opp for Apollo Spectre Lite:
(http://store.yahoo.com/golfcomponents/spstwosh.html)
ser du at du i nederste boksen kan velge om du ønsker spine alignment eller ikke for 5$ ekstra.
Igjen vil jeg frenheve at det her er snakk om mikroskopiske forskjeller (<1mm sideveis displacement for spillere med høy svingakselerasjon), og hele emnet er mer en salgs-gimmick for ekstra lettjente penger enn det har praktisk betydning.
Men noen vil kanskje ha større tro på et jernsett med purete skaft, så da har det en slags misjon likevel.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

KølleKalle, dette er tull fra deg. Jeg trodde du visste bedre. Mange uavhengige køllemakere i USA har publisert studier av skaftegenskaper. Stålskaft av kjente opphav som True Temper og Royal Precision har vært med. Det er en kjent sak at flexen på et skaft ikke er lik i skaftets 360 grader. Det vet du, det vet jeg. Men når forskjellen kan i noen tilfeller være på opptil 12 cpm på ett og samme skaft, blir det merkbart selv for norske spillere. Det tilsvarer 3 flexer i ett og samme skaft!!!!!! (sjekk Dave Tutelman, en av USA absolutt mest respekterte innenfor området).

Ønsker du et jernsett med identisk flex gjennom skaftet, nytter det ikke å slenge skaftene i på måfå. Sjekk Matz Modeers test av et Acer-sett publisert på Golfsiden. Flex-chartet gjennom settet er berg og dalbane, men faktisk ganske typisk også for OEM-sett.

Jeg har selv bygget egne køller og har også demontert og spinet for andre. For å ta et eksempel: Før vi demonterte settet til en kompis, markerte vi spilleretningen på alle skaftene. Jeg vet at han har hatt 7i og 9i som favorittkøller. Nettopp! Begge disse viste seg å være montert med Natural Bending Point (svakeste diagonal) i spilleretningen! Tilfeldig? OK, dette er ikke vitenskap, men masseproduserte skaft er ikke bedre enn at de har godt av å veies, sorteres og orienteres før de havner på kølla. Det er utbredt oppfatning at skaftet betyr minst 60 prosent av køllens egenskaper. Da kan man gjøre det beste ut av det.

Du skriver at trolig ingen i Europa kan foreta spining eller pureing. Det spørs vel til hvor nøyaktig tusendel man trenger. Det er ihvertfall temmelig uproblematisk å definere de to viktigste diagonalene (sterkeste og svakeste) i skaftet ved hjelp av seks kulelagre og en egnet innretning. Da har man 95 prosent presisjon, som er laaangt bedre en enhver lotto-montering. Vet ikke hvordan Matz Modeer og Custom Golf arbeider, men begge bedyrer viktigheten, både i forhold til køllens release-egenskaper og frekvens gjennom settet.

Jeg mener at det er en skandale at f.eks. et nytt Callaway-sett selges for 10.000 spenn uten at man skal bruke en halvtime på å perfeksjonere skaftene. Det er en svært rimelig og enkel jobb. Golfsvingen og -spillet er ikke enkel uten betydelig innsats. For de fleste betyr det at man bør hente ut det man kan av utstyret.

Poenget mitt er ikke at dette er liv og død. Men det er heller ikke diskusjonene som går mellom ulike køllemerker. Forskjellene er mye mindre enn prisene kan indikere. Det er jeg imidlertid vil påpeke, er at et puret sett er mer konsistent og yter både spilleren og køllene større rettferdighet. Og jeg er ikke sikker på om det er de beste spillerne som har prosentvis størst effekt av godt verktøy ...

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Innleggene til Matz Modéer er nyttig informativ og interessant lesning, men noen overdrivelser er så grove at man må lese med en klype salt og ikke sluke alt rått.

Når det gjelder et sprik som du sier på 12 cpm så utgjør det ca 5% forskjell i stivhet i et sett, og det skal en uhyre rask og stabil sving til for at dette skal gi merkbare utslag. Dette har forøvrig ikke noe med hvor skaftets rygg er lokalisert å gjøre, og spining av et skaftsett vil ikke gi uniformitet mht egenfrekvens.

Når produsenter som Callaway, TaylorMade, Ping, Titleist, Nike og alle de andre velger å ikke spine skaftene (som i praksis har en kostnad på noen øre pr skaft for disse store volumprodusentene) så er det fordi det spiller liten rolle.
Det har også sammenheng med at disse bruker bra skaft fra kjente skaftleverandører som TT, Apollo og Royal Precision.
Disse skaftene har i utgangspunktet stor uniformitet.
Verre er det når man bruker billige (ofte navnløse) skaft som man får kjøpt gjennom klonekøllemakere på internett for et par dollar per skaft.
Men de fleste som kjøper slikt utstyr har så ujevn svinghastighet at skaftet ikke har noe å si uansett hvor "dårlig" skaftet er.

Og når jeg sier at SANNSYNLIGVIS ingen i Norge eller Europa er i stand til å spine et skaft så mente jeg at ingen gjør det, eller har utstyr til å gjøre det, selv om nok noen kunne klare det hvis de ville....

Jeg ser etter å ha lest innleggene til Matz at han liker å skille mellom faglærte og ikke faglærte køllemakere. Da får jeg lyst å nevne at jeg for 4 år siden, før jeg begynte som hobbykøllemaker selv, leverte en driver til en høyt utdannet køllemaker som har vært profilert både på dette forumet og i bladet Norsk Golf. Vedkommende byttet skaft i en driver for meg, og presterte å ta 250kr for å lime et 0.335" diameter skaft i en 0.350" hosel uten å bruke foring med det til følge at køllehodet skilte seg fra skaftet i nedsvingen på rangen noen dager seinere og sneiet borti den som sto til høyre for meg. Det var denne episoden som fikk meg til å stille spørsmål ved kunnskapene til "proffene" begynne å lage køllene mine selv. Alt man trenger å vite og kunne lærer man på internett og av egen erfaring. Køllemontering og tilpassning er ikke akkurat noen heksekunst som man trenger doktorgrad for å utføre...

Det har blitt tøffe tider for profesjonelle køllemakere, og eneste måten de kan forsvare deg mot konkurranse fra Internett og hobbylimere er ved å prøve å skremme ukyndige til å bruke skyhøye beløp hos seg selv i stedet.
Som sagt, Lavida, ta det du leser med en klype salt og forsøk å finne informasjon fra flere kilder om samme emnet.
Å lese innleggene til Modéer blir som å spørre en Fiat-forhandler om han synest man bør kjøpe Fiat......

Mr. Apex

over 21 år siden

Mr. Apex

Jeg er meget godt fornøyd med mine Apex edge Pro køller.
De er pene og se på og de gode slagene blir perfekt. De er ikke like tilgivende som f.eks Callaway, men er alikevell min favoritt.
ca 6 i hcp).

backtee

over 21 år siden

backtee

Matz moders kommentarer til køllekalla: Svaret i sin helhet m/illustrasjon kan leses på golfinside/matz
Montering av skaft.
Hei Matz!
Vi har en diskusjon på scangolf, der jeg mener det er svært viktig at skaftene monteres riktig ift "skaftets rygg" eller puring som det kanskje heter. Jeg vil gjerne at du uttaler deg om hva du synes basert på dette innlegget: KølleKalle (11. May - 11:40)
Dette med at alle skaft har en rygg er ikke sant, men,
dersom man tilfører vibrasjon til skaftet og registrerer hvordan skaftet bøyer seg vil man på noen skaft se at vibrasjonene inntar en oval i stedet for en rund sirkelbevegelse. Det betyr at skaftet bøyer seg lettere en vei en den andre.
Det er mulig å bestille "purete" skaft, dvs skaftene er sjekket og merket med hvilken retning denne ovalbevegelsen har.
Dette har mer teoretisk en praktisk interesse, og så gode spillere har vi ikke i Norge at dette har noen betydnig, ihvertfall ikke for jern-skaft.
Ingen av OEM-leverandørene selger køller med purete skaft som standard, og jeg betviler at det finnes en eneste køllemaker i Norge (eller Europa) som har utstyr til å foreta puring.
Puring må foretas etter at skaftene er ferdigprodusert og lakkerte, og vil i praksis bety at logoen på skaftet (grafittskaft) peker i vilkårlig retning. Har ennå ikke sett et skaft som ikke har logoen enten rett frem eller rett bak.
Så glem innlegget til backtee

Matz:
Det moderne uttrykket Spine Alignment er noe de gamle køllemakerne kalte for Keep The Soft Side Down The Fairway. Å kalle prosessen for Pureing begynte for bare noen år siden og navnet er i tillegg patentbeskyttet Jeg foretrekker selv den gamle talemåten.

Et golfskaft er et rør. Dette røret har en veggtykkelse som av produksjonstekniske grunner har små variasjoner. Røret (skaftet) er heller ikke perfekt rundt eller perfekt rett. Sammen gir disse "feilene" at skaftet har ulike bøynings- og vridningsegenskaper i ulike retninger. Variasjonene kan være til dels store.

Mange bruker så kalte spine finders for å prøve å lokalisere skaftenes spine (ryggsøyle). Det man finner direkte med en slik maskin er totaleffekten og ikke isolert det navnet på maskinen antyder. I nesten alle tilfeller er skaftenes avvik fra retthet en dominerende faktor i totalbildet, og avvik fra retthet gir ikke de uheldige effekter en spine gir. Jeg har målt mange skaft hvor ikke-rettheten er stor mens spine-effekten er uvesentlig!

En spine i et skaft er ikke et retthetsavvik men er en uregelmessighet i stivhet langsmed omkretsen og med utstrekning i skaftets lengdeakse (NB! ikke-retthet og spine har vilkårlig beligghenhet i forhold til hverandre). Selv kartlegger jeg hvert enkelt skaft jeg bruker med hensyn til spines.

Å spille med riktig orienterte skaft er viktig for alle kategorier golfspillere. Grafen nedenfor (den ble lagt fram på et PCS-seminar for et par år siden) viser forbedringer i treffbildet på kølleflaten, for spillere med forskjellige handicap. Grafen er basert på praktisk testing, og en verdi på 50 % betyr at treffbildet i snitt er halvparten så stort. I klartekst betyr dette rettere slag og lenger slag. Det er verdt å merke seg at alle oppnår slike effekter!

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Linken du referer til over virker ikke. Fant en side med spørsmål og svar på www.golfinside.no/matz, men kunne ikke finne noen kommentar til deg eller meg der.
Kan du komme med riktig link så skal jeg kommentere den.

Jonas

over 21 år siden

Jonas

Er det noen som kan sette vettuge mål på disse skjevhetene i skaftet.
Hvor mye flytter sweetspot på kølla seg til siden på et 7er-jern for en med middels svinghastighet ?
Ord som "relativt mye" og "har betydning for" er litt for diffuse til at jeg forstår dem.
Er dette et forsøk fra en køllemaker til å tjene mer penger ?
Mener denne Matz at standardkøller fra Ben Hogan, Callaway, Titleist, Wilson, Ping, Mgolf osv er ubrukelige siden de ikke er "spinet".
Kjøpte et sett tilpassede køller fra Lars Chr i fjor, da ble jeg aldri temaet berørt. Er det slik at gode køllemakere alltid og automatisk bare bruker spinete skaft ?
Trykkes logoen på skaftet etter at det er spinet ??

backtee

over 21 år siden

backtee

Lars chr spiner skaftene og demonterte faktisk min 1 mnd gamle kzg driver for å sjekke om han hadde truffet 100%.

Jeg tror på ingen måte de mener køllene som leveres (nevnt over) bedømmes som ubrukelige, men jeg tror helt klart det eksisterer et varierende forbedringspotensiale.

Generelt tror jeg at køllemakeres innpass og betydning vil øke dramatisk i tiden fremover. Hvordan bransjen så vil møte denne utfordringen vil jo tiden vise. Men vi spillere har ihvertfall intet å tape på denne utviklingen..

"køllekalle" dersom du klikken den inn via golfinside.no, klikker på spm til matz. Vil du finne svaret, samt illustrasjon

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Jeg kjøpte et sett med Grafalloy (Prolite 35) skaft til mine fairway woods. Da fikk jeg med en bruksanvisning.
Denne viste at skaftene var spinet slik at logo skulle være på baksiden av skaftet etter montering.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er synd om en tråd, som i utgangspunktet gjaldt ett godt køllemerke, skall utarte til en diskusjon mellom lekmann og fagmann.
Køllekalle er etter min erfaring en person med store kunnskaper om kølleliming, tillkommet etter mange års genuin interesse for emnet.
På andre siden stilles så erfarene køllemakere som Matz opp mot hobbylimerne. Det er klart at Matz stiller sterkt med sin faglige tyngde og erfaring, og han har også faglig styrke til å høre på andre. Det er derimot en del aspekter der vi bare må stole på vitenskapen, uten å dra fagfolkene i tvil. Når vi i ett så lite golfland som Norge har de kapasitetene vi har innen golfkøllemaking, så er det en resurs vi bør ta vare på. Når noen trekker disses integritet i tvil, blir jeg tvilende til enkeltes dømmekraft. Det ble f.eks, påstått for noen dager siden at køllemakere anbefalte tykkere grep for å øke sin inntjening, grisepjatt.
Køllekalle regner jeg som en hobbyekspert, Matz og Lasse som fagfolka, med de forskjeller det betyr. Det som er sikkert, er at alle trengs for å utfylle hverandre.
Til slutt kan vi andre dra veksel på alles kunnskap. Takk både til Lasse, Matz og Køllekalle.

Tim

over 21 år siden

Tim

jeg har et bigberthax12 stål sett, hvilken hcp klasse passer dette best til?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her