Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

kortere og høyere...?

sam

over 17 år siden

sam

jeg har i år fått skikkelig dreis på mitt lange spill med gode driver og woodspill.. men samtidlig så har jeg mistet mye av mitt "gode" spill fra 140m å inn... slår også kortere å høyere med jerna enn tidligere da jernspillet var min sterke side.. tror jeg har overført en del av driversvingen min til svingen jeg slår jerna med... noen tips på hva jeg gjør feil? tipper jeg treffer ballen for mye fra undersiden iforhold til ned på ballen... roter rundt men klarer ikke helt å finne tilbake til mitt gamle jernspill...hjelp noen?

hmmmmmmmm

over 17 år siden

hmmmmmmmm

hva er ditt hcp?

sam

over 17 år siden

sam

16..

sam

over 17 år siden

sam

relativt fersk spiller.. to hele sesonger bak meg inklusive denne.. driver først i år for har fokusert på jernspillet fram til nå i sommer...

Expert

over 17 år siden

Expert

Du lener deg for mye bakover

sam

over 17 år siden

sam

bakover over høyre fot i baksvingen? kan nok stemme det...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det kan være at du har ballen for langt mot venstre fot med jernkøllene.
Hvis man slår ned i bakken litt før ballen vil jo ballen gå høyere og kortere vertfall.
Ballen skal ikke så mye mot venstre fot som med drivern.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Som man roper i skogen får man svar :-)

Jeg ville snakket med en pro.

sam

over 17 år siden

sam

er jo egentlig bare en hobbyspiller som er godt fornøyd med en trivlig runde golf nå og da... men grunnen til at jeg spørr er at mens jernspillet funka i fjor da lengden manglet så er det omvendt i år.. hadde jo vært morro å opplevd begge oftere enn jeg gjør nå... selv om jeg, som sagt, egentli er godt fornøyd med golfingen... i fjor var jeg på etterskudd i antall lsg på lange par 4 mens jeg i år er der på korrekt antall men roter litt med siste del inn... derfor stabil på 16 selv om spillet egentlig er mye bedre iforhold til å nå gir enn i fjor..:)

Quick fix

over 17 år siden

Quick fix

Siden dette kan forklares med fysikk kan du gjøre noen enkle grep:

- legge ballen mer mot høyre fot. I midten med 5 jern og kortere. Eventuelt litt lenger med korte køller.
- når du addresserer ballen holder du hendene litt foran ballen. Da framprovoserer du et brattere svingplan.
- Skyv hendene fram mot målet i gjennomsvingen. Ikke "dip/vipp" håndleddene for å løfte ballen. La kølla jobbe.

Nå får du lavere ballbane.

Slår du slappe U-formede ballbaner bruker du nok også for mye armer. Prøv å roter litt mer med kroppen, og stiv av armene. Høyre skulder rett bak hodet i svingen er en fin posisjon å sjekke.

En pro hjelper deg nok - men det er morro å forske på dette selv også :) Lykke til

king ben

over 17 år siden

king ben

Skal du få ned ballbanen må du komprimere ballen bedre. Skal du komprimere ballen bedre må du ha riktig tyngdeforskyving/rotasjon i hofter samt ha hendene foran ballen ved impact. Da trenger du et bra svingplan.
Skal du få til dette må du høre på hva NGB GT sier. Oppsøk en Pro.

Erik___

over 17 år siden

Erik___

Quick_fix:
Hvordan kan du få en lavere ballbane med en bratt sving?
Merkligste jeg har hørt.

sam

over 17 år siden

sam

thanx for gode råd..:) vet at jeg burde oppsøkt en pro.. iallfall hvis ambisjonen var å bli veldig mye bedre.. men samtidig arti å forske seg fremover på egenhånd oxo... tror problemet er for mye hender og for lite rotason med bein og hofter i nedsvingen ja...øver på dette så får se...

Superfix

over 17 år siden

Superfix

Er det så nøye da, kast et par wedger ut av bagen og legg til 3-2-1 jern på toppen. Evt bøy jernene dine ned.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Et vennlig tips: "Oxo" er ikke kult... Men det var en digresjon...

Ture

over 17 år siden

Ture

Gå og tren på rangen. Slå baller med kort baksving. Følelsen du bør ha er fra horisontalt til horisontalt plan. Dette tvinger deg til å akselrere igjennom ballen. Ha hendene foran køllehodet hele veien. MEd denne øvelsen får du et greit bilde på hvordan du bør være ved balltreff (impact) Hvis du ikke snur hoftepartiet og høyre kne vil du aldrig klare å slå ballen rett frem. Bra øvelse både for ballbane og kraft for lengde.

Quick fix

over 17 år siden

Quick fix

Erik: Du kan åpenbart ikke lese. Jeg skrev at hvis man setter hendene foran ballen får man kjapt et brattere svingplan. Om det er positivt eller negativt avhenger av spillerens evne til å slå slik som king ben beskriver.

sam

over 17 år siden

sam

"Et vennlig tips: "Oxo" er ikke kult... Men det var en digresjon..." sitat solskinnsgolferen..

thanx.. du fixet svingen min med det tipset.. så enkelt var det assa... jiiiiha..:)

jonag

over 17 år siden

jonag

Til dere pro-ropere. Ikke mye her som Proen skulle klage på. Bra tips, er ikke værre enn det. Kort fortalt, en bra drive kan man få ved å slå opp på ballen, resten av slagene får man passe på å slå ned på. Så enkelt er det. Legg ballen slik at kølla treffer ballen før den er nederst i svingplanet sitt. Mindre med lange køller og mer med korte. driv alt litt ned mot bakken så kommer det meste på plass, lengde, lavere høyde, kompresjon og renhet i treffet.

Men jeg synes det er viktig å variere avstand mellom bena mer. Jo kortere avstand med korte køller for naturlig å få vekten mot venstre og motstatt med lange.

sam

over 17 år siden

sam

takker for gode tips.. har jo slått ganske bra med jerna (5-sw) før så vet jo at jeg gjør noe annerledes nå etter at jeg begynte med driveren.. derfoe jeg spurte meg litt fram her på forumet... mange gode tips som nok stemmer med den feelingen jeg har selv oxo... slår for mye driverslag med jerna...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

forresten så er "Oxo" kjempekult... ikke hør på solskinnsnguffubollen...

Xolxinnsgolferen

over 17 år siden

Xolxinnsgolferen

Du har helt rett Yngve, X er tøft. Litt sånn X-factor lixxom...

sam

over 17 år siden

sam

jajaja...:) get the point... .:)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her