Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tourneringer og alkohol.

green

over 18 år siden

green

Har ved flere anledninger møtt på golfere på tournering som drikker alkohol.

Er dette egentlig lovlig, og i tilfelle ja - under hvilke omstendigheter?

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Drikker de mens de spiller ?

jonag

over 18 år siden

jonag

Vet ikke om golf er underlagt idrettslige dopingregler ? I så fall er det ansett som dop og misbruk og blir straffet med utestengelse...

Shaft

over 18 år siden

Shaft

Alkohol er ikke på dopinglisten for golf. Det er kun boccia, bueskyting, karate, luftsport, moderne femkamp, motorsport og båtmotorsport som har alkohol på forbudslisten. http://www.antidoping.no/t2.asp?p=61017

Foooore

over 18 år siden

Foooore

Birdie-dram i uhøytidelige omgivelser - både selskapsspill og turneringer - er vel akseptert blant ganske mange.

green

over 18 år siden

green

Erik__: Ja de drikker mens de spiller.

Hvis Shaft har rett, fikk både jeg og jonag svar. Foooore er nok inne på noe - det er i nok akseptert blant de fleste, men om alkohol ikke står på dopinglista for golf, er det jo lovlig.

Takk for svar! Mvh. green

veggiss

over 18 år siden

veggiss

faen å...da røyk bueskytingskarrieren min.

green

over 18 år siden

green

- og skytekarrieren min? Dopingloven er ikke altid like snill :-(

oddern

over 18 år siden

oddern

NGF er underlagt Norges Idrettsforbund som har forbud mot bruk av alkohol i sin formålsparagraf. Kappitel 11 i LOV FOR NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE KOMITE inneholder bl.a. straffebestemmelsene.

§ 11-2 Straffebelagte handlinger/unnlatelser
Straff etter disse bestemmelser kan ilegges, dersom person eller organisasjonsledd:

a) bryter NIFs eller NIFs organisasjonsledds lover, vedtak, sikkerhetsforskrifter eller bestemmelser eller unnlater å etterkomme pålegg fra overordnet ledd,

g) nyter alkohol/rusmidler på bane/anlegg eller garderobe for spillere, ledere eller lag eller serverer alkohol ved arrangementer i regi av NIF eller underordnede ledd der personer under 18 år deltar eller

green

over 18 år siden

green

Det har hent at jeg har tatt en øl eller tre som blir servert fra proshappa, før jeg og venner tar en selskapsrunde.

Er dette da ifølge NGF/NIF`s regler straffbart??

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

jeg er helt klart en doper da. I Spania, Portugal mm hvor de har sånne kjekke halfway house hvor man kan få seg en styrepils, det er så en kjenner spenningene sive ut av kroppen når man sitter der i solen og nipper. Beste banen jeg vet om i så måte er Palheiro, der ligger halfway house sånn at man må innom det tre ganger på runden;)

Ellers så finnes det sånne kjekke kjølebagger også...

oddern

over 18 år siden

oddern

Spørsmålet gjalt jo turneringer, men en øl eller to før selskapsrunden vil kunne få betydning hvis du under selskapsrunden forårsaker en skade som skal dekkes av vår forsikringsordning (avkortning/regress).

green

over 18 år siden

green

oddern: Fint at du opplyser oss om forsikringsansvaret hvis vi forårsker en skade på selskapsrunder.

Jeg har nok i likhet med flere været uomtenksom i så måte, i forhold til det å kjøre bil etter noen øl. I det tilfellet blir vi jo stadig minnet om ansvare vi har overfor andre (og oss selv).

Jeg hører jo stadig det ropes foore, og gjør det egentlig oftere en nødvendig selv, men bedre med ti ganger for mye en en gang for lite.

Økonomisk kan det nok være et helvette å skade noen uforvarende, men antatt ingenting i mot å måtte leve med å vite at man har skadet en annen person (alvorlig) grunnet brudd på en forsåvidt logisk regel.

Takk oddern!!

Nicolai

over 18 år siden

Nicolai

Et viktig poeng i odderns innlegg:
"der personer under 18 år deltar"
Dessverre var resten av paragrafen kuttet.

reggi

over 18 år siden

reggi

Hvis du kun går på banen uten at du har registrert deg på forhand gjelder heller ikke forsikringa hvis du er uheldig å skader andre spillere på banen eller utenfor banen.
Har man i tillegg tatt en øl eller to kan det bli strengere straff. I såfall gjelder ikke spillerens private ansvarsforsikringer heller. Det er isåfall en straffesak og politiet skal innvolveres. Er man maks. uheldig kan man få ett erstatningskrav ovenfor seg, som gjør at man blir gjeldsslave for resten av livet.

Det handler kort og godt om folkeskikk.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Og her har vi juridikum alle mann...

Ture

over 18 år siden

Ture

Eller sunn fornuft og folkevett sunny. Hvorfor ikke vente med å nyte gudenes drikk til hull 19. DEn som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Gammelt jungelord.

Bob

over 18 år siden

Bob

Det var ikke måte må reggi, regner med at det var ironi selv om ironi vanligvis ikke funker på nettet men likevel....

Din første påstand er bare tull - forsikringen er bundet opp til medlemskapet og har ikke noe som helst med greenfee å gjøre. Å ikke betale greenfee kan resultere i å bli tatt for tyveri og kanskje værre å få ett særdeles dårlig rykte.......

Din andre påstand om strengere straff har ikke mye med en øl eller to, spørsmålet omm regress kommer dersom du har vært mye på tur som å være overstadig beruset eller på annet vis gjort noe med forsett......

Å ta en øl eller en liten skarp en har heller ikke noe med folkeskikk å gjøre. Dette forutsatt at man ikke skaper ugreie i ballen man er oppsatt i og blir synlig beruset, men den norske holdningen er jo at når du lukter på en liten konjakk så er du full så ------.

Lovverket om dette kan vel Sunny alt om forresten du har vel snart denne juridiske greia?????

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Et par måneder nå så saksøker jeg en person nær deg! :)

Bob

over 18 år siden

Bob

Ett gammelt ortak fra unaiten sier: If you cat beat them, join them --- jeg har en gammel nabo du kanskje kunne hjelpe meg med - alt han gjør er galt og jeg tror vi kunne gnu ham for noen "daler" :) si fra når du er klar....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her