Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

4 graders drive

booster

over 18 år siden

booster

hei!
har lest mykje om 4-5 graders drivere på forumet som vert brukt på long drive.. lurer på kvifor ikje tiger woods og co bruker 4-5 grades viss dei går så berømt langt? dei tar jo i alt dei kan for å sende ballen lenger, koffe ikje bruke ein 5 graders drive?

takker for svar;)

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

jo lavere loft på en kølle jo mere følsom blir den i forhold til svingen, d.v.s liten feil i svingen gir mye! spinn, d.v.s en slice som kanskje hadde gått i roughen da går langt inn i neste fylke

booster

over 18 år siden

booster

hehe, godt svar.. men woods å desse er jo verdens beste.. dei burde jo klare å swinge kølla såpass eller ka?

du

over 18 år siden

du

de er jo gode nok

veggiss

over 18 år siden

veggiss

har ikke woods nok problemer med å kontrollere driveren han har i dag, om han ikke skulle gått en en som var 2,5" lengre og 4 grader lavere loft?

jonag

over 18 år siden

jonag

Woodsen har ikke nok swinghastighet ... Ærlig talt tror jeg faktisk det. De gutta svinger styggfort.

jonag

over 18 år siden

jonag

Dessuten tror jeg de driverne ikke er lovlige i PGA. Ikke pga loft, men pga trampolineeffekt ?

booster

over 18 år siden

booster

okai! takker for svar. kan godt hende at dei ikje eg lovlige nei.. eg har aldri sett ein long drive konkurranse, men eg får vel tru på kva dykk seie;)

Joda

over 18 år siden

Joda

Samme kravt til trampolineeffekt på LDA som PGA.
Woods har nok optimalt for sin sving.
De på LDA bruker ikke 4-5 graders drivere (bortsett fra noen få), de fleste bruker 7-9 grader.

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

http://en.wikipedia.org/wiki/Long_drive

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Leste forøvrig ett intervju med Sean The Beast Fister i Golf Monthly eller noe for en tid tilbake. Han får spesialdrivere fra Dunlop, 4 grader med ekstra forsterkninger osv, han gikk gjennom to-tre drivere i uka når han lada opp til turneringer. Skaft knakk, slo facen ujevn osv. Under en selskapsrunde hadde han latt seg overtale til å dra til med driveren til en han spilte med (en standard Calla X), etter endt forsøk var resultatet 0 ball i lufta men istedet inne i køllehodet. Bra trøkk da:)

Saftig

over 18 år siden

Saftig

Litt av noen møkkadrivere de derre fra Callaway

jonag

over 18 år siden

jonag

For liten trampolineeffekt altså...

booster

over 18 år siden

booster

rått! det e temmeleg sykt da.. hehe! da har han bra trøkk i swingen sin ja!

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Hadde vært artig med en driver som er dobbelt så lang som en vanlig driver. Den ville vel gått eksakt dobbelt så langt også.

jonag

over 18 år siden

jonag

Dobbelt så langt gitt at du klarer å ha samme rotasjonshastighet som med en vanlig driver. Siden det trengs dobbel kraft så tviler jeg. Maks 50% lenger... gitt at du treffer

Så kommer loft og spinn inn. Om man ikke reduserer loftet og klarer å sende ballen på rett utgangsvinkel så blir det ikke særlig bedre.

Vi ville nok slått en dobbelt så lang driver dårligere enn en vanlig..

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Man trenger vel ikke dobbel kraft ?
En fysisk lov som heter kraft ganger arm.
Det vil si med dobbelt så lang driver, vil man få dobbel hastighet.
Eller hva mener du ?

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg skal rette meg selv:

I stillstand har man 1.ordens moment, altså massens x arm og det dobles her. Men nå snakker vi hvordan det blir å holde den stille.

Men i fart er det 2-ordens moment eller treghetsmoment som gjelder.

Det er arm^2 * masse. Armen dobles, dvs Treghetsmoment øker x 4 med samme driverhodevekt.

Dermed må man legge på 4 ganger mer køl for å oppnå samme rotasjons- hastighet og akselerasjon. Så jeg trekker tilbake dette med 50% mer...
Den blir rett og slett som å svingen en driver på 800g med vanlig skaft... Det blir det ikke mye svinghastighet av uten å være sterk som en okse...

Erik____

over 18 år siden

Erik____

åja

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Booster, du spurte hvorfor proffene ikke bruker lavere loft på driveren. Det er vel fordi de er opptatt av andre ting ved siden av ren lengde, som f.eks. ballbane og forming av slagene. Det vil nok være vanskeligere med så lite loft som 4 grader (er ikke det det samme som på puttere?). Leste for en stund siden at grunnen til at Tiger ikke bruker den nye firkantdriveren til Nike er at han ikke er fornøyd med ballbanen han får med den (visstnok ikke 'penetrerende' nok).

kris

over 18 år siden

kris

han likte driveren slo langt og beint , men kunne ikke forme slagene og fikk i rett ballbane på den

What?

over 18 år siden

What?

Nå stemmer det vel ikke helt det regnestykket ditt med tanke på alle andre faktorer som spiller inn, Jonag. Men det er riktig at det kreves mye mer kraft, ja, og at man ikkke automatisk driver 500 meter med en dobbelt så lang driver. Tror man skal være glad om man får noen meter ekstra, og da med betydelig dårligere kontroll.

Er det forresten noen her som har prøvd en driver med 4-5 grader? Jeg har bare prøvd 7 grader, men det var jaggu meg vanskelig nok å holde kontroll på den, gitt...

Ture

over 18 år siden

Ture

Ja det var dette med teori og praksis. Som vi har vært inne på i andre diskusjoner så søker vi den ideelle utgansvinkel og spinn på ballen for å skape ønsket ballbane. Maks lengde og kontroll. Utganspunktet er naturligvis den svingen spilleren har. På høyt nivå drives det tilpasning av utstyr til spillere. De fleste av oss er vel på et nivå hvor vi forsøker å tilpasse sving for å komme rundt banen med æren i behold. Det er lettere å kontrollere retning med køller med mye loft. Flere magasiner hadde artikler om temaet i vinter hvor den generelle anbefalingen gikk på at vi alle burde ha mer loft i driveren. Også blant de beste spillerene har vel trenden vært at de har økt loftet en grad eller to med økt størrelse på hodet.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

pluss at friksjonen og ballens fysikk spiller inn også.

ballen vil effektivt hindre en mulig 100% økning av lengden, og luftmotstanden er heller ikke lineær, så det er nærmest umulig å beregne nøyaktig hvor langt en kan slå med tilsvarende kraft på en slik driver.

Det blir som å si at dersom du har 3000 o.p.m. på en sportsbil i det den passerer 150 kilometer i timen, så skal du ideelt sett klare 300km/t med 6000 o.p.m.

dette stemmer forsåvidt, men du greier jo selvsagt ikke 300 alikevel, siden luftmotstanden øker i takt med farten.
for 6000 o.p.m er jo ikke noe problem i seg selv!

booster

over 18 år siden

booster

Ganske mange interessane svar eg fekk.. trur eg fekk svar på spm. mitt. dette med ball bane, kontråll og forming av skudd kan ha mykje med det å gjere. hadde vert interessant å teste ein 4 grades driver. har testa 9 grader og det var vanskeleg nok, men eg er jo ikje ein særleg god golfer heller.. men kunne tenke meg å snuse på lengder opp mot 270 ein gong i livet. men det er vel lenge til ettersom eg bare er ein fersk golfer. har gofla i 1 sesong og høsten forige sesong og ligg på 20 hcp. no. så satser på å klare 270 en gang:D
Takker for svar og innspill;)

veggiss

over 18 år siden

veggiss

løsningen på å nå 270 meter ligger ikke i en lav-loftet driver. for å få den opp i luften må du ha en abnorm svinghastighet, 140mph+++, samt lengre skaft. bruk heller penga på pro-timer, og hvis du har noenlunde fysikk så er ikke 270 meter noe stort problem.

booster

over 18 år siden

booster

hehe, eg hadde ikkje planer om å bruke 4 graders drive.. holder meg på 10,5 og oppover. men eit par slag på 270 hadde vert gøyt.. så det er vel bare å trene på og vente på gull treffet:D

jonag

over 18 år siden

jonag

Ja, flere faktorer..

En faktor at man når det føles tyngre klarer å dra på med mere køl tror jeg også på faktisk. Køllene er jo egentlig relativt lette (maks 350g for en driver), så det kreves mer hurtighet enn styrke egentlig i golf. Men følelsen av tyngden har jeg nok relativt rett i.

Dilter

over 18 år siden

Dilter

Booster: Finn et hull med høyt utslagssted og sterk medvind, så er 270 m ingen sak.

What?

over 18 år siden

What?

en annen og etter min mening viktigere faktor er vektfordelingen. mesteparten av vekten i svingen din ligger i skulder og armer som skal rotere rundt aksen (eller ryggraden om du vil). å forlenge svingarmen behøver ikke bety så veldig mye mere kraft hvis forlengelsen er lett relativ til den innerste delen.

ta f.eks. et blylodd på 5 cm som henger på en stang og skal rotere rundt. på dette blyloddet stikker det ut et strå på 5 cm. hvis man forlenger dette strået til 15 cm (altså at hele svingarmen er dobbelt så lang inkl blyloddet) så trenger man ikke 4 ganger kraften for å få dette opp i samme hastighet :o)

jonag

over 18 år siden

jonag

er enig i det. Men vektfordeling i kølla er viktig, dels for hastighet men ikke minst for timing...

jonag

over 18 år siden

jonag

Leste om en som forsøkte forskjellig vektfordeling og til og med vekting i skaftet for driver. Det slo positivt ut på køllehastighet å legge til vekt i skaftet. Forstå den...

Link

over 18 år siden

Link

Booster, du har hcp omtrent som meg, og sliter med driveren? Kanskje du gjør den samme feilen som meg med driveren, nemlig bruker armene for mye? Har du prøvd å ta en rolig prøvesving uten å bruke armene, hvor du kun fokuserer på hastigheten på køllehodet og ikke armene?

Jeg fant ut at jeg når jeg tok en prøvesving, så brukte jeg ikke armene og hastigheten på køllehodet var bra. Bruker da kun skuldre og hofter, og lar armene henge med. Stikkordet er nesten gele i armene.

Av en eller annen grunn så stivnet jeg litt da jeg skulle slå ballen, og brukte mye armer. Så, jeg tok en tur på banen en kveld med noen billigballer og bare prøvde å slå "rolige" svinger, og hastigheten på køllehodet gikk merkbart opp, og mye, mye mer kontrollerbart. Med en grei ball slår jeg nå 240m+ og har det grisemoro med driveren.

Så, prøv å overføre den rolige prøvesvingen til det faktiske slaget, og test hvordan du kan bruke hofter og skuldre for å øke hastigheten.

Funket for meg i alle fall. Happy as a lark!

Link

over 18 år siden

Link

Jeg burde vel ha skjønt det tidligere, men jeg så en dokumentar på discovery i sommer om vindmøller. De roterer ganske langsomt innerst ved festet, men tuppene av bladene har en hastighet på over 200km/t.

Svingtanke: "Jeg er en vindmølle, jeg har bjeller på" :-)

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg har vært medlem i et forum i USA i over 2 år der en mer kroppsdrevet sving som baserer seg på passive armer blir diksutert og forklart opp og i mente. Aktive armer gjør bare ting vanskelig å time...

booster

over 18 år siden

booster

hmm, interessant! jeg har nok fått besjed om å slå roligere og bruke underkropp\skuldrer mer til å få hastigheten og la kølla komme etter. (strikk effekten). "holde igjen" med armene oppe mens hofta går..har nett kjøpt meg ny driver og venter den i posten i neste uke, da skal det testes:D

Dilter: ja, det kan funke det. men eg vil ikje "jukse" meg opp i 270. vil gjere det på ein flat bane der teeboxen er like lav som fairway.

booster

over 18 år siden

booster

jonag: eg har ein lob wedge med vekter i, dei er lause så ein høyrer dei, men det befaller meg veldi bra! tungt hode på liten chipp føles bra. da slepper eg "henge meg fast" i gras osv. men i driver er det selvsakt ein heilt anna sak. men ballanse i driven er veldi viktig! der er eg enig! søles meir ballansert og enklere å slå med.

Mathias

over 18 år siden

Mathias

Jag kan slå 300 meter !

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her