Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skade

Skada

over 18 år siden

Skada

Har begynt å få vondt inne i venstrehånden etter å ha spillt mye golf i sommer (nesten hver dag). Det verker inne i de små benene bak knoklene på venstre hånd. Føles ikke godt når jeg begynner å spille men når jeg begynner å bli varm etter 10-15 baller så kjennes det bedre ut.

Noen som har hatt lignende plager?

Føler jeg kanskje må ta en liten pause, men det er jo KM neste helg!

veggiss

over 18 år siden

veggiss

snakk med fysio eller lege. det kan lønne seg å bytte til sensicore skaft og grep med sjokkabsorbering hvis du får vondt i henda av å slå.

doc

over 18 år siden

doc

pause- helt klart. Litt for hard i venstreklypa?

jonag

over 18 år siden

jonag

Eller så treffer du ballen med knokene littegrann foran håndleddet. Da får de hele sjokket rett inn i håndleddet. Treffer du med lett bøyd håndledd andre veien slik at det er håndleddet som fører an foran knokene vil sjokket i treffet ikke ta så hardt på håndleddet.

Pass på at du aldri flipper venstre håndledd over, men heller ruller armene eller dytter hendene ned i ballen med flat venstre hånd.

skada

over 18 år siden

skada

Det tror jeg du har helt rett i jonag! godt poeng.

Jeg tror dette er en av årsakene til at jeg sliter med de lave jernene. Slår forholsvis langt med høye jern, men med 6er og nedover så står ikke lengden i stil. Proen prøver å forklare meg hva jeg skal gjøre med hånledd og armer, men jeg sliter litt. Jeg tror jeg "blocker" slagene. Er det dette du mener??

jonag

over 18 år siden

jonag

Man kan blokke slagene med rett bruk av håndledd, for mange gode spillere bruker faktisk en blokk for å ikke slå til venstre, men stort sett når vi uten perfekt balanse og rotasjon blokker så stopper vi den naturlige rotasjonen i underarmer og hender.
Man kan spille god golf med forskjellig release og det går an å spille med flipping av håndledd også, men dette vil garantert ta ekstra på håndleddet og er mye vanskeligere.
Jeg skal gi deg et tips. gå ut i langt gress og slå gresset med feks et PW. Slå gresset fra der du har "ballen" og minst 30cm videre, omtrent samme lengde skal stå igjen. Du får det ikke til om du flipper håndledda eller blokker rotasjonen og dermed får ve håndledd til å flippe over.
Den som flipper får et køllehode som er nære bakken en meget kort periode. I det øyeblikket ve håndledd er flatt er kølla lengst ned i svingen, når vinkelen i håndleddet begynner å komme går køllehodet opp igjen. Man må da plukke ballen med perfekt timing.
Den som ikke flipper, men som holder en flat ve hånd lenge vil ha kølla i en rettlinjet bevegelse langs bakken mye lenger. Han har mye mer å gå på for å treffe ballen på vei ned.
Akkurat derfor kan man slite med lange jern.
Dersom hendene slutter å rotere før køllla kommer til ballen blir det en flipp ! Enten stopper hendene å rotere fordi man stopper kroppsrotasjonen eller så er det fordi armene stopper å rotere eller begge deler. Begge ting kan forårsake en blokk.

Sving uten ball i sakte kino og finn ut om du flipper :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her