Yngve
jeg ville oppleve banen og se med egne øyne, så jeg kunne få en mening å publisere ved siden av alt pepper og babbel som kommer om Holtsmark her inne på forumet.
neste helg arrangeres Scangolf turneringen på Holtsmark og jeg hadde lyst til å spille banen en gang før turneringen.
Det første jeg møter er en fantastisk innbydende innkjøring til klubben, med treningsbanen på høyre siden av veien helt frem til parkeringen.
Stemningen var god allerede med et slikt flott syn på vei inn.
I proshoppen ble vi alle mann( vi ble til slutt 6 gjester ) møtt med smil og hyggelig betjening som var både hjelpsomme og oppriktige.
Vi varmet opp med en kurv med baller og satt igang.
Det første som slår meg, er at layout og design, fra første utslag, er utrolig flott.
dette er Golfbane med stor G, som virkelig innbyr til å yte sitt beste og spille godt. vi koste oss virkelig på banen.
Hele veien møter vi utfordringer og en super bane som med tiden kan komme til å bli en fantastisk mesterskapsbane.
Ok, så har de vertikalskjært fairwayene. det demper glamor-effekten noe, men påvirker neimen ikke slagene i særlig grad.
Å havne i bunkerne var nesten bare hyggelig, for sanden her var som smør, og det var ikke så mye som en småstein å se.
greenene var et kapittel for seg selv.
Jeg har hørt så mye skittprat om disse greenene at forventningene mine var ekstremt lave, og jeg nærmest gruet meg til å putte, av frykt for at ballen nesten skulle hoppe tilbake, dersom jeg skulle hørt på alle som skriver sine oppriktige anonyme mening om Holtsmark......
Jeg må innrømme at jeg har spilt på greener som er både jevnere og raskere, men alt i alt, så synes jeg dette var helt greit.
Vi må huske på at banen har sitt første driftsår i år, og er nyetablert i markedet.
Jeg opplevde at det som gjorde greenene noe ujevne, var rett og slett det myke underlaget som hadde over gjennomsnittlig mye skader fra spillere som ikke kan reparere nedslagsmerker og unngå å tråkke 5cm fra hullet.
at greenene var trege er jeg vel ikke helt enig i heller, men det vil jo alltid spørs hvem det sammeliknes med.
i forhold til min hjemmebane, så var disse tregere, men i forhold til en del andre baner jeg har spilt i sommer, så var de raskere.
Jeg ønsker meg alltid høy hastighet på greenene, men bare dersom de kan lages jevne, og bare dersom greenutformingen tillater dette.
jeg mener at med de voldsomme onduleringene som er på Holtsmark, så ville det tatt 5 timer å gå en runde dersom greenene var så raske der som på Tyrifjord, fordi man ville rullet av greenen når putten settes fra øvre til nedre platå.
da kan man tenke seg hva som ville skjedd om man hadde samme mål som på Miklagard.
De gangene jeg bommet putter, så bommet jeg med puttingen min, ikke med hopp og sprett sidelengs, selv om dette sikkert også har påvirket noen få slag for meg også.
Vet ikke hvor lenge man skal forvente å måtte vente for at en bane skal få "satt seg" som har blitt et populært utttrykk på dette forumet, men i mine øyne, så er det nettopp dette Holtsmark trenger.
de trenger å få tid på seg til å få opp gressveksten i det tross alt vanskelige underlaget av leire over store deler av området.
greenene trenger å få bundet seg, slik at røttene får feste, og ikke slipper like lett taket i grunnmassen som de gjør i dag.
nedslagsmerkene ble ofte digre krater siden det var veldig løs masse på greenene.
jeg kan ikke noe om greenvedlikehold, men fikk følelse av at dette er en oppgave som vil løses når gresset får tid til å sette seg.
jeg er på tynn is når jeg snakker om gress altså, så ikke angrip meg for uttalelser om dette, for jeg innrømmer gjerne manglende kompetanse på dette området.
Noen steder på banen synes jeg roughområdet er unødig vanskelig med veldig tett ugressvekst nær fairwayens slutt, og jeg er vel ikke begeistret for rødmerking når det ikke er en fuktig flekk å se utenfor merkingen heller. Dette tipper jeg vil bli en dugnadsjobb for klubben, som jeg er spent på om de klarer å få frem på en klubb uten medlemmer med obligasjoner/aksjer.
på den annen side, så er vel kanskje dette også et birdrag til å få opp spilletempo på banen, og også noen som på visse steder vil bli endret etter hvert som anlegget blir mer ferdigstillt.
alt i alt, så må jeg si at jeg ble overveldet av anlegget i forhold til forventningene mine, og min personlige mening, selv om jeg ikke har spilt absolutt alle norske baner, er at Holtsmark har den flotteste layouten og det beste designet av alle baner jeg kjenner til i Norge.
jeg er utrolig glad i hjemmebanen min, og kommer aldri til å melde meg inn i en klubb som ikke har medlemstilknytning, men jeg kan love at jeg vil bli fast gjestespiller på Holtsmark flere ganger pr. år hvis de klarer å få frem den banen jeg tror dette vil være i løpet av et par sesonger til.
Lykke til i massevis, og jeg gleder meg virkelig til neste helg og årets viktigste golf-begivenhet.
Mvh,
Yngve Johannessen
Scangolf-entusiast.