Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

problem med putteren..hjelp!?

stian

over 18 år siden

stian

Har sikkert en av de verste statistikker når det gjelder puttinggjennomsnitt på 18 hull..Ligger på et snitt på 34. Sliter med å sette alt fra 1m og lengre..Noen gide tips til øvelser, bør jeg skifte vekk fra det ordinære grepet?

Har dere noen gode tips for å skape litt mer selvtillit på greenen?

veggiss

over 18 år siden

veggiss

prøv venstre hånd nederst, det hjelper å holde håndleddene roligere.

Tom

over 18 år siden

Tom

Skaff deg en tung putter med sikte. Som fks Never Compromice som har svartmot grått som jeg liker eller en annen du faller for. hold hode stille og mest mulig over ballen. Du må også trørre å slå til ballen. Den skal opp til 1/2 meter forbe om du bommer.

Megaslice

over 18 år siden

Megaslice

Ta en titt på http://www.thegolfchannel.com/core.aspx?page=32001&select=19 - mange gode puttetips.

hmmm

over 18 år siden

hmmm

protips med 19.6 i hcp?

veggiss

over 18 år siden

veggiss

var det feil det jeg sa?

Stian

over 18 år siden

Stian

Skulle gjerne kommet med noen tips, men jeg har 21.8 i HCP så beklager :(

Stian

over 18 år siden

Stian

Men jeg prøver.

Av alle ting jeg trener på, trenger jeg aldri putting, rett og slett fordi det er dritkjedelig.

Men kan fortelle hva jeg gjør når jeg putter fra 2m+

Når jeg har stilt meg opp og sett ut roughly linja, simulerer jeg 2-3 putter(avhengig av lengde) hvor jeg prøver å se hvor ballen vil gå hele veien frem til hullet.

Ang. stancen så leste jeg engang i GolfDigest om hvorfor ingen flere har en lik puttestance som Jack Nicklaus når han var en såpass dyktig putter. Godt poeng tenkte jeg og endret oppstillingen min deretter til noe som ligner dette : http://www.quantumputters.com/Jack%20Nicklaus.jpg Øynene er direkte over putterhodet.

Dette har iallefall hjulpet meg, selvom jeg ser ut som en lut gammel 70åring når jeg står der og putter :)

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Stian, jeg kan lære deg putte i Belek om litt... Begynner jo kjenne stroken din nå!

Og når jeg sier "lære deg putte", så mener jeg: Gjør det motsatte av det jeg gjør, så kommer statistikken til å drastisk forbedres!

Kubein

over 15 år siden

Kubein

Selv om ikke Bjørnstad er verdens beste til å putte, så har jeg faktisk lært en del av hans tips. På kortere putter, 3-4 meter og innover deler jeg opp putten i to. Midt mellom ballen og hullet leter jeg etter et merke på greenen som jeg sikter etter. Mye enklere å putte enn å kun se på hullet. Funker for meg ihvertfall :-)

Grow Up

over 15 år siden

Grow Up

Neida, en som hjelper Stenson, verdens 6. beste spiller, kan nok ikke noe om putting.

Yorkie

over 15 år siden

Yorkie

Stian, 34 i snitt er ikke så dårlig, de beste putterne på scangolf statistikken ligger rett over 30.

Puttting =

- Lese = trening, f.eks 6 baller i ring rundt hullet på 1 meter, så 2 osv.
- Sikte = har tro på tipset til kubein
- Stroke = se på Annika, done!
- Confidence = trening, f.eks ladder, legg ut tre markører i forskjellig avstand å så slå hver putt 1/2m meter forbi på linjen

Jeg begynner å få ett greit stroke, men er dritdårlig på å lese og derfor dårlig confidence, så kanskje derfor sesongens snitt er 34,09 etter 990 putter, heldigvis kun med en 4 putt (men greenen på hull 7 på Mariestad er noe av det sykeste jeg har sett, 1 meters nedoverputt som rulla over det 1x1 meter platået som flagget sto på for så å trille ned bakken 15 meter til forkant green)

Stian

over 15 år siden

Stian

Er helt fornøyd med puttinga mi for tiden.Har kommet dithen at jeg går med beroligende tanke om hvor jeg enn ligger på greenen blir det iallefall bare en toputt.

Puttinga er utvilsomt det som har reddet et kaotisk tee-green spill denne sesongen

snappy

over 15 år siden

snappy

34 putter sier ingen ting om du ikke oppgir hvor mange greener du treffer.

Treffer du 18 GIR så har du en snitt score på -2.

herrtommy

over 15 år siden

herrtommy

Vel, det Stian sier er vel at han stort sett spiller på bogey på greenbom, stort sett par ved greentreff. Med hcp 16,4 er jo dette stabilt og bra nok. Putting er putting, uavhengig om man har truffet green eller ikke!
Har sett mang en 3-putt fra et greentreff, så det trenger ikke bety så altfor mye.
Og, jeg er helt sikker på at Stian jobber med å få opp GIR %'n sin...

jonag

over 15 år siden

jonag

Pendelbevegelse. Ikke slå putten, eller skyve, etc. Da blir det kort eller langt eller skjevt. Ta putteren bakover på 1-2 og la den svinge fritt frem igjen uten å hjelpe til på 3. Lengden av baksvingen bestemmer lengden ballen går. Samme tempo...jobb sammen med tyngdekraften som blir egentlig den eneste kraftkilden

Spesialisten

over 15 år siden

Spesialisten

jonag har helt rett!

jonag

over 15 år siden

jonag

Om noen er interessert, så sjekk hva Geoff Mangum holder på med.

http://www.puttingzone.com/

Leser hans bok for tiden og dette er skikkelige saker. Kanskje litt tungt og mye stoff for mange, men for de som virkelig vil bli bedre så må man lære seg å tenke før man handler. Putting er en handling det ikke gjør noe om det er en rekke gode tanker bak. Bare puttinga blir enkel til slutt er det helt OK.

snappy

over 15 år siden

snappy

Jonag har helt rett om man spiller på raske greener. Spiller man på baner på vestlandet så må kan bruke både hofter, håndledd og store deler av armene for å få ballen frem til hullet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her