Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Vedlikehold av køller

Shaft

over 18 år siden

Shaft

Har kjøpt meg masse nytt utstyr i år og ønsker følgelig å ta best mulig vare på det. Hvordan tar dere vare på køllene deres? Alle tips mottas med takk!

Flyer

over 18 år siden

Flyer

Jeg vasker køllerhodene etter hver runde, og jeg vasker grepene med zalo, etter ca to runder. NB Sett ikke fra deg køllene til tørk i solen da vil grepenes levetid forkortes.

jonag

over 18 år siden

jonag

I utgangspunktet er køllene laget i materiale som holder rel lenge og det eneste er å unngå at det står fuktig (rust) eller i sol (gummien blir hard). Møkk gjør ikke at levetiden blir særlig dårligere.

Det verste er vel om du får fuktighet inni stålskaft og bare setter køllene bort uten at det er luft nok slik at de tørker. Da kan det hende at skaftene tilslutt knekker pga rust innenfra. Men dette avhenger av materiale i skaftene. Om wedgen din ruster er det bare bra for spinn...

Også feil såpe kan forkorte levetiden på grepene. Vet ikke med zalo, men kanskje vanlig skikkelig såpe er sikrest...

Men for å opprettholde bra spinn på slagene er det lurt å ha rene riller... og rene grep for godt grep...

HM

over 18 år siden

HM

Min erfaring er at Zalo gir godt grep kortsiktig, men at gummien endrer seg til det negative ganske kjapt. Det holder å rense grep under rennende lunkent vann og bruke en frotté-klut for å gni litt. Tørk etter med en tørr klut.

veggiss

over 18 år siden

veggiss

for å hindre rust på utsiden av skaftene så kan du polere dem med voks.

Spinseeker

over 18 år siden

Spinseeker

Litt på siden kanskje, men i samme gate..
Blir køllene/slagflaten skadet på noen måte av å bruke disse stålbørstene man får kjøpt til rengjøring av køllehodene, eller har ikke dette noe å si? Er håndkle og andre mykere materialer bedre egnet?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her