Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wedge råd

Mike Slicen

over 18 år siden

Mike Slicen

Hei

Trenger litt råd. Har nå kjøpt meg billig Callaway x-20 tour 3-P fra USA. Det settet jeg hadde før var kloner av Big Bertha 2006 modellen...nok om det.
Jeg lurte på om jeg burde kjøpe meg S,A og eventuellt L i samme serie eller et annet merke. Hvis jeg skal kjøpe i x-20 serien hvor kan jeg kjøpe det? Hvis ikke, hvilke grader er "standard"
Ser at de har wedge sett her: http://rockbottomgolf.com/irons-wedgesets.html
Noe av dette som er verdt å satse på?

Steven Patrick

over 18 år siden

Steven Patrick

Du kjøper CG-10 i 52,56 og 60 grader med standard bounce. ( To prikker) De er fantastiske!!!!

Ola Zabel

over 18 år siden

Ola Zabel

Du kan også kjøpe Vokey, Calla forged, Mizuno R-series, RAC, W/S eller hvilken som helst annen wedge. Man lærer seg å spille med det man har. Greit å holde seg til samme serie.

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

gå for cg 10 - 52 og 58 - to prikker (std. bounce)
eller de noe billiger olyo forged 52 og 58.

gå iallfall for forged, eller altså smidd.
Selvfølgelig kan du kjøre 52, 56 og 60, men da er det 3.
samkjør 56 og 60 til 58 og du har sand/lob i en.

Shaft

over 18 år siden

Shaft

Byttet akkurat ut mine Callaway X-Tour wedger med Titleist Vokey Spin Milled og er utrolig fornøyd. Anbefales på det varmeste!

booster

over 18 år siden

booster

kjøp skikkeleg wedger som cg 10. annbefales ikje å bruke dei som følger med i settet... nye "spesial" wedger er mye diggere og betre feel..

Mike Slicen

over 18 år siden

Mike Slicen

Takk for råd.

Kjøpte meg CG12 i 52,56 og 60 grader med standard bounce for 1686 kr. Grei deal tror jeg.
Noen som har erfaring med CG12?

hockaren

over 18 år siden

hockaren

Noen som har prøvd noen olyo wedger?

Lerouge

over 18 år siden

Lerouge

Jeg har 54 og 60 graders wedgene i olyo sin performanceserie. Er veldig fornøyd - føler meg veldig sikker når jeg skal slå med de og det er jo viktig

Har ikke prøvd så veldig mye annet, så kan godt hende det er bedre wedger ute på markedet...

hockaren

over 18 år siden

hockaren

hva hcp har du

Lerouge

over 18 år siden

Lerouge

Jeg har 14,6, så er ikke akkurat noen proff. Er en del bedre på nærspill enn andre deler av spillet - har hatt mange gode slag med lobwedgen i år...

Bor du i Oslo-området, kan du få tak i disse wedgene på Sportshuset i sentrum. Vet ikke om de tar inn flere, men hadde en del igjen for ca 1 måned siden. Halv pris og omtrent 300 kroner per stk

hockaren

over 18 år siden

hockaren

ok men vet du hvor de selger olyo forged

Lerouge

over 18 år siden

Lerouge

Tror de har noen av de på Sportshuset også. Ellers har jeg ingen anelse - ta kontakt med Chriso golf - de står oppført som kontakt på Olyos hjemmesider

hockaren

over 18 år siden

hockaren

vet du om de selges på nettetP??

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

http://www.justfuckinggoogleit.com/

evt

http://sveindal.no/butikk/show.asp

Yorkie

over 18 år siden

Yorkie

Mike Slicen, hvor i alle fikk du tak i tre CG12 for 1700 tilsammen??????????????

eBay

over 18 år siden

eBay

PÅ eBay er det en smal sak å få så god pris. Får det aller meste til halv pris av de norske prisene.

Mike Slicen

over 18 år siden

Mike Slicen

Ja det var på e-bay. Satt oppe til klokken 5 om morgenen. Prisen er inkludert frakt og mva. Aner ikke hva de koster her til lands men jeg gjorde en bra deal tror jeg. Alle skryter av CG10 så lurer på hvordan CG12 er i forhold. Ingen som ahr testet dem?

kris

over 18 år siden

kris

koster ofte mellom 900-1200 for cg 12 i norske proshoper. Da er det kun for en wedge

hockaren

over 18 år siden

hockaren

er ikke 900 dyrt for en olyo wedge det var prisen på sveindal.no

veggiss

over 18 år siden

veggiss

Mike Slicen: neste gang du skal ha noe hvor en auksjon slutter midt på natten så bruk esnipe, så slipper du å sitte oppe og vente. bare å stå opp dagen etter og se hvor billig det ble :)

hockren

over 18 år siden

hockren

noen som vet omm billigere nettsteder med olyo forged?

Mike Slicen

over 18 år siden

Mike Slicen

Har endelig fått wedgene. Er overfornøyd med dem. Kostet meg 1686,- med toll osv.
Er ikke helt sikker på om jeg kommer til å bruke 60 graderen. Noen av dere som bruker 60 grader?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg bruker min 60 grader, men jeg lurer på å endre fra 52-56-60 til 48(49 hvis jeg får tak i)-54-58.

Duro

over 18 år siden

Duro

60 gradern er min kjæreste kølle :-)

Men fulle slag slår jeg aldri med den.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Tror du virkelig at du merker forskjell på 49 og 48? seriøst? hehehe. Du ass. Men sikkert lurt å gå fra 3 til 2 wedger over 50 grader.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

En grad er jo en grad. Det vil jo være 2-3 meter. Når sett PW'en min er 45 så passer det best med 49, som også er vinkelen på AW'en som følger med settet, men som jeg ikke har, men som sagt, det går nok med 48 også... :)

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Vel. Du som har så syyyyyykt høyt handicap kan da umulig merke forskjell på 1 grad. Hvor langt slår du din 45 grader da? Er du helt nede på pluss/minus 1-2 meter? D trur æ nu ikkje :)

PW på 45 grader er jo litt unormalt ja. Få deg en 48, og bøy den en grad.

På auksjonen kjøpte jo jeg en 54 grader ben Hogan. Men den bøyer jeg til 52 siden jeg alltid har manglet en gap-wedge. No more trylling med PW'en for å slå 95 meter.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg trenger ikke å trylle jeg.....

slår bare til og ønsker meg ballen på 95 meter... vips, så er den out of bounds...

cleveland

over 18 år siden

cleveland

vet noen om hva som er frakten fra rockbottom for et wedge settog en pakke med pro v1?

jesus maria

over 18 år siden

jesus maria

bare å klikke og sjekke det.

Tipper 30 dollars jeg.

Sunnybunny

over 18 år siden

Sunnybunny

Poenget er jo at selv om jeg er rævva og har stor spredning på slagene mine så vil den ene graden gjøre at spredningen begynner på 2-3 meter lenger enn det jeg ønsker. Det blir altså et større gap fra PW til AW enn fra AW til SW.

Bønni

over 18 år siden

Bønni

Du er artig du Sunny.
de 2-3 metrene du snakker om hadde du ikke tenkt over dersom du ikke hadde visst gradene på køllene dine.
hva spiller du på? 25 eller noe?

hadde du hatt noe som helst behov for å skille 48 og 49 så hadde du hatt svært mye lavere handicap, og ikke drevet og sullet rundt på høyt 20-tall.

skal du snart ha blades også kanskje? så du får shapet slagene dine?

hohoho.....

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Du Bønni? Den var fønni :)

Henke

over 18 år siden

Henke

Tenkte bare jeg skulle informere om at jeg idag ble tilbudt "very high quality" Cleveland CG10 til 160 kroner - FØR pruting. Hihihi.

Den vennlige selgeren hadde også et glimrende tilbud, kun for meg sa han; Cleveland CG11 4-dot 62 grader... Slå den.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

160 kroner? hehe. Er du i Asia et sted? :)

Morro når de skal selge Rolex på stranda for noen få hundre kroner. "Real Rolex!". Oh yes.

Sønnibønni

over 18 år siden

Sønnibønni

Når merker jeg forskjell da? På 50, 51, 52, 53, 54?

Spiller jo ikke noen rolle hva slags hcp jeg har, en kølle som går 3 meter kortere enn en annen går jo 3 meter kortere uansett hva slags hcp du har.

Bønni

over 18 år siden

Bønni

selvsagt spiller det en rolle sønnibønni.
poenget er jo at du slår med en feilmargin på +-10-15 meter.
ellers hadde du ikke hatt det hcp du har i dag.

hvis jeg hadde solgt deg en wedge på 49 grader og vinklet den til 48 uten å si det til deg, så ville du trodd det var en 49 grader wedge.

er du med? Du merker ikke forskjellen.

hvis jeg tar med 10 wedger på rangen og halvparten er 49 og resten er 48, så klarer ikke du å fortelle hvilke som er hva uten å se på gradene.

skjønner du?

Henke

over 18 år siden

Henke

Er i Beijing. Fikk også tilbud om Taylor Made r7 draw 3-wood til ca 250 kroner. Jeg kjente på den, og stiff-skaftet kunne jeg vri kanskje 15 grader rundt sin egen akse. Var visst ekste, sa han; good quality.

Sønnibønni

over 18 år siden

Sønnibønni

Ok da, kanskje du har rett, men det optimale for meg vil vel uansett være 49 grader når jeg har en pitch på 45?

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Hei sønnibønni. Er nok like avgjørende hvilken kølletype, skafttype OG skaftlengde du bruker.

Selv bruker jeg 52, 56 og 60, og regner at jeg slår de henholdsvis 90, 80 og 70 meter. Slår pitchen 100 med et rolig punch-slag, men det kan - som bønni sier - fort gå 110 også.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg opplever akkurat det samme også. tror man skal være temmelig god før man merker disse lengdene så nøyaktig.

beste er å lære seg å bruke den wedgen har og finnet ut hvilke svingtyper som gir hvilken lengde.

halvsving, trekvartsving, fullsving, etc.

dette er ting jeg trener veldig mye på, og har god følelse av hvordan jeg slår et 50 meterslag med alle mine tre wedger, samme med 60 og 70, men jeg opplever alikevel at jeg bommer stort på lengden på banen, siden jeg ikke er god nok rett og slett.

jeg aner ikke hvor mange grader PW'en min er heller, men den overtar greit der 52gradern stopper alikevel.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Vil tippe PW'en din er rundt 48 som er normalen. Min går på steroider sånn som resten av settet. Fra min PW på 45 til GW på 52 blir i lengste laget selv for mine følsomme håndledd... :)

backspinn

over 18 år siden

backspinn

har selv cg 10 wedger på 52 56 og 60 grader, men pw er 46 grader er det vits i å skifte loft på wedgene mine?

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Hvis du ikke savner en kølle mellom PW'en din og 52 graderen din så er det vel ingen vits. Jeg savner veldig en kølle på fra ca 100 meter, noe som er midt imellom PW'en min på 110-15 og 52 graderen på ca 85-90.

Mike Slicen

over 18 år siden

Mike Slicen

Hvor langt klarer dere egentlig å slå med PW?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

jeg slår 110-120

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg har en full sving som jeg bruker på jerna ned til pw. Med denne svingen regner jeg 9-jern 130 og pw 120 meter.

Men når jeg skal kortere enn 120 meter, pleier jeg å forenkle svingen og slå et punchliknende slag, med minimal release, skulder- og hofterotasjon. Dette slaget går ca 100 meter med pw, deretter 90 med 52grader, 80 meter med 56grader og 70 meter med 60grader.

Jeg synes dette slaget gir tryggere balltreff når jeg ikke skal så langt avgårde. Hvis jeg slår f.eks. 60graderen med full sving, så går den bare høyere, ikke lengre.

Duro

over 18 år siden

Duro

BGB GT,

Dette er nettop min erfaring også.

Har følgende tabell i hodet når jeg velger slag.

Full PW 105
Punch PW 90-95
Full gap 90
Punch gap 80-85
Punch sw 70
Punch lw 55

Til kortere slag en ca 55 meter bruker jeg kortere baksvinger med sw og lw. Slår aldri fulle slag med sw og lw. Gap wedgen derimot synes jeg er ok å slå fulle slag med. I og med at jeg slår kortere enn deg så får jeg heller aldri samme høyde. Med dine lengder så tipper jeg at jeg hadde droppet fullt slag med gap wedgen også.

Fordelen med et puch slag fremfor et 3/4 sving er at du får mer backspinn og mindre rull på greeen. I tillegg synes jeg personlig at det er noe lettere å slå et konsistent punch slag fremfor en variant av halvsving.

Xo

over 18 år siden

Xo

Full sving:
PW = 125 - 135
GW = 115 - 125
SW = 105 - 115
LW = 95 - 105
Laveste lengder med 80% sving, lengst med 100%.

Duro

over 18 år siden

Duro

105 meter med 60 gradern !!!

Hadde vært gøy å se høyden på ballen. Hvordan er treffsikkerheten når du slår fullt slag med 60 grader ? Går vel like høyt som langt tipper jeg :-)

Ikke veldig brukanes slag med mindre det er vindstille ute vil jeg tro.

What?

over 18 år siden

What?

Ingen problemer å slå 60-gradern 95-105 meter. Jeg brukte den også mye opp til ca. den lengden før. Nå bruker jeg imidlertid stort sett bare 60grader rundt greenen.

Kjenner meg for øvrig veldig godt igjen i det NGB GT sier.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

For dere som vil sammenligne dere opp mot et snitt:
http://golf.about.com/od/beginners/l/blclubdistance.htm. Tabellen viser 3 kategorier: Short hitter, mid hitter, long hitter.

Tenk at NGB GT er en long hitter. Det hadde jeg aldri trodd. Jeg er jo faktisk også det fordi jeg kan slå pitchen min 110-15. Helt rått.

Personlig ser jeg for meg at en LW lengde på 100 meter bare fører til dårligere resultat. Da blir slagene mellom 50-100 vanskeligere. Med 15 i hcp burde du undersøke svingen også. Mulig du delofter kølla endel i treffen. tour-spillere ligger på 70-90 meter med LW stort sett.

En ting er lengdene dere sier dere slår. En annen ting er innenfor hvor stor radius dere ligger unna flagget/siktemålet når dere har slått.

Og Solskinnsgubben vår. Du merker ingen forskjell på en 49 og 48 graders wedge :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her