Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Marius Thorp blir proff nå....

v

over 18 år siden

v

Tv2 text-tv melder at Marius blir proff nå,og kutter ut skolegang, noen som vet hva han tenker å gjøre hvis han ikke kvaler til PGA-Touren?

humbug

over 18 år siden

humbug

dumt valg, burde satset på college golf først. Thorp blir vår neste flopp.

What?

over 18 år siden

What?

Hmmm... His choice, but me not like!

Kim!

over 18 år siden

Kim!

Les:
www.golfforbundet.no og ring Frode før dere kommer med dumme uttalelser!!

La gutten få en sjanse, han har tross alt en fantastisk amatørkarriere;)

Lykke til Marius!!!!

HenrikFan

over 18 år siden

HenrikFan

Det var Golfforbundet som meldte det offisiellt først, så riktig er det i hvert fall:
http://www.golfforbundet.no/wip4/

haha

over 18 år siden

haha

eneste riktige... kaste bort 4 år på college golf er unødvendig!

Adam

over 18 år siden

Adam

Skal bli artig å se han i challenge turneringer utover høsten...

tosk

over 18 år siden

tosk

kaste bort 4 år på college golf er unødvendig

Si det til til Phil Mickelson og co du...

jonag

over 18 år siden

jonag

Bare han har valgt den veien han tror kan gi best mulighet til forbedring (støtte, trener, opplegg, utfordring, tid til trening, etc, etc) så er valget sikkert bra.

flott

over 18 år siden

flott

-spill mens man er ung sulten og talentfull
-college kan han ta når han blir lei golf
-helt riktig valg

hilsen angrende stortalent i en annen idrett som valgte studier og jobb foran penger, idrett og morro.

What?

over 18 år siden

What?

Er det humbug sin uttalelse du viser til, Kim?

At jeg sier jeg ikke liker valget, kan da umulig regnes som en dum uttalelse. Det er bare min mening at han burde velge college enn stund i alle fall. Kan vel tillate meg det??

nilbr.

over 18 år siden

nilbr.

Er man først blitt pro kan man ALDRI spille college golf igjen

nilbr

over 18 år siden

nilbr

ikke drit det ut... jeg er proff og hvis jeg ikke spiller på 5 år blir jeg amatør igjen. i tillegg må det finnes unntak da michelle wie spiller for standford

Stian

over 18 år siden

Stian

Nå har det lenge vært diskusjon i USA om college golf er årsaken til at så mange lovende spillere i USA kun blir det, lovende spillere, og når de slår gjennom, gjør de det senere enn de hadde kunnet hadde det ikke vært for f.eks college spill.

Sjekk topp 50 på verdensrankingen.

Det er 17 amerikanske spillere hvor 7 av disse er 40+, 8 er 30+ og kun 2 er i 20 årene.

Europa har 12 spillere på lista, 1 er 40+, 7 er 30+ og 4 er i 20 årene.

Det er ingen tvil om at Europa vil ha en fordel fremover, med en nåværende "stall" som har mange år igjen, mens USA begynner å få mange av sine topp 50 som nærmer seg champions tour.

Se fra 50-100 så ser man trenden er den samme.

Uansett. Godt valg av Marius Thorp sier jeg.

Stian

over 18 år siden

Stian

Michelle Wie kan da begynne på Stanford for å studere ? Hun kan derimot ikke spille golf for Stanford

hmmmm

over 18 år siden

hmmmm

Michelle Wie spiller IKKE for Stanford... men hun går der ja... (hun kan ikke spille collage golf for noen som helst..) Sorry mr proff.. ingen unntak (det er tross alt USA du snakker om :P )

Stemmer vel ikke helt det med å la være spille på 5 år gjør deg automatisk amatør igjen, men sjekk r&a sine regler...

la marius gjør som han vil

over 18 år siden

la marius gjør som han vil

ja, ncket mitt sier vell det meste om denne saken

bdk

over 18 år siden

bdk

Bare lurte på om noen har nummeret til HB, Thorp eller managerne deres, slik at vi kan få sendt en tekstmelding med en liten reminder om å sende inn evt påmelding til PGA-kvalet i høst, slik at det ikke blir som i fjor.

"Husk å sende inn påmelding"
"Husk å verifisere at påmelding er registrert"

Det er jo greit å være på den sikre siden :-)

ManoWar

over 18 år siden

ManoWar

Er jo litt risk i å ikke spille college-golf. Man lærer jo utrolig mye av dette. Bare se på hvordan det har gått med våre beste golfere etter en relativt god college karriere. I ettertid så blir det ikke den samme oppfølgingen som de får på college. Virker som de har "falt sammen". Thorp får jo en helt annen oppfølging gjennom Team Norway også, så jeg tror dette samarbeidet kan være nøkkelen til suksess!

Han får derimot Nationwide kategori dersom han misser kvalet. Men han må igjennom det første steget og klare cuten i andre steget før han har den kategorien. Nationwide er heller ikke en dårlig læreplass for videre utvikling for Thorp.

Uansett så får vi krysse fingrene og håpe at han klarer å spille seg inn på PGA touren neste år, slik at vi kan få en nordmann å se på TV igjen!!

v

over 18 år siden

v

Det ville jo være gøy å kunne sitte å følge med på Marius og Henrik på Tour-cast i vinter.

Foooore

over 18 år siden

Foooore

Ville trodd at han heller burde spille i Europa noen år, sammen med de andre norske, men han vet jo best hva han vil.

Norsk spiller i USA langt hjemmefra, uten nettverk(det vet jeg dog ikke), høres kjent ut.

Jeg ville valgt Europa, men heldigvis er folk ulike.

Go Marius!

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Gøy at Marius prøver. Klarer han det ikke så blir det mest sannsynlig å skaffe seg ranking i Europa som blir fokus. Kanskje etablerer han seg på Europaturen i løpet av to år.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Leste en interessant artikkel i Golf Digest for ikke lenge siden, som tok for seg college golf som utvikling av fremtidige golf-stjerner. Konklusjonen var at collegegolf syntes å være en glimrende måte å uvikle fremtidige PGA-spillere på, men at dette i første rekke gjaldt europeere. Poenget var at spillerne med størst suksess på PGA etter "utdanning" på college ikke kom fra USA men fra Europa. Gjelder bl. a Luke Donald. Litt pussig poeng som taler for at Marius Thorp burde valgt college. Men det avgjørende er jo hva han selv vil, og han må jo ihvertfall få honnør for å satse.

Pepper

over 18 år siden

Pepper

Jeg leste en lignende artikkel for en stund siden, kanskje det var den samme. Konklusjonen på den artikkelen slik jeg oppfattet den var at for amerikanere som virkelig ønsker å bli gode profesjonelle golfspillere er det kanskje lurest å droppe college og istedet gå rett på jobben som heltidsspiller. På college er det for mange andre ting som tar tid og fokus, selv om forelesninger f.eks. kan være konsentrert til formiddager slik at ettermiddager er ledige for trening. Det er imidlertid delte meninger om dette, og eksemplene er mange på at collegespillere har blitt svært gode profesjonelle spillere etterpå. For europeere kan det nok være motsatt, bl.a. fordi de kommer inn i et mer prestasjonsorientert miljø, får topp treningsforhold mv. Når det kommer til stykket er det nok allikevel egen evne til å forbedre seg golfmessig, motivasjon samt mental styrke som blir utslagsgivende for om man vil lykkes eller ikke.

Jeg synes det er morsomt at Marius vil prøve seg. Tidligere ville jeg ha anbefalt han 1-2 år på college først, men uansett håper og tror jeg han vil lykkes.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Jeg er helt sikker på at thorp innen 5 år vil være stabilt inne blant de 25 beste i verden.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Jeg tror det hele har mest med å gjøre hva man selv er motivert for, hvis man tar ett valg man ikke er 100% motivert for så vil man aldri kunne lykkes i en så stor idrett som golf.

Truls

over 18 år siden

Truls

Erik___, jeg skulle gjerne likt å hørt hva du legger til grunn for å tro han han er "stabilt" inne blant de 25. Hvis du kjenner til potensiale blant 1000-vis av oppkommere fra hele verden de neste 5 år, legger jeg meg flat. Ikke det at jeg umiddelbart tviler, men jeg får heller si "den har jeg hørt før".

Strul

over 18 år siden

Strul

Erik_____ har godt grunnlag for å være sikker på det Truls.
han har nemlig antatt før, og det veldig mange ganger også.
blandt annet har han antatt at dersom det arrangeres matcher, så vil tilfeldighetene gjøre at de dårlige golferne på PGAtour vil vinne like mange matcher som de beste.

ække den bra kanskje?

Nei, gi Erik____ en pris, han har stort sett rett..... i sitt hode...

Ture

over 18 år siden

Ture

La oss håpe at Torp har det som skal til for å lykkes. Det er når han ikke klarer pga kvalet og må slite for å skaffe seg ranking i Europa at vi får se hva Torp er laget av. Jeg tror og håper (naturligvis) at Torp gir gass når han får seg noen på trynet. For det kommer tøffe prøvelser på rekke og rad. Særlig om han skulle lykkes igjennom pga kvalet.

mhm

over 18 år siden

mhm

college er tull! ut på tourene er det beste valget, helt klart!

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Truls:
Jeg legger psyken hans som grunn.
Siden han har en så enorm vinnervilje, og ett så enormt stort konkurransemenneske tror jeg han vil lykkes.

Unikt

over 18 år siden

Unikt

Erik: Marius er unik der ja. De andre på pga tour har ikke vinnervilje.
Dette kan du virkelig.

Green

over 18 år siden

Green

I diskusjonen om muligheter for lovende golfere, må man være klar over at det kreves en viss akademisk kompetanse for å kunne spille college-golf. Hvis man er en god golfer er dette ikke alene nok til å være kvalifisert til college-golf. Man må klareres av NCAA som har krav til akademiske evner for å drive enhver college-idrett i USA. I tillegg må man ha vært amatør på alle måter. Det er underlig at det ikke er mer fokus på dette når mulighetene for gode golfere omtales.

hmh

over 18 år siden

hmh

Erik er neppe velutdannet, så dette skjønner han ikke.

Bravo

over 18 år siden

Bravo

Lykke til Marius.

Strul

over 18 år siden

Strul

Erik_____,
kan du ikke være så snill og forstå at dine synsinger er fullstendig idiotiske?
du legger hans psyke som grunn til å gi han en topp 25 plassering på listen over de beste i løpet av 5 år????
hvor tar du det fra?`
jeg tror også han vil lykkes, men å pinpointe hvor han er om 5 år er fullstendig umulig, og helt fjernt fra virkeligheten.

eremuli!!

:-=

over 18 år siden

:-=

Alle kranglefanter:

Reagerter dere likt når Darren Webster Clark (miklagard pro) sa at Henrik bjørnstad kom til å bli en av verdens beste spillere? Eller Uppard på losby sa at Peter Kaensche kommer til å dominere europatouren. Alt dette er synsing, riktignok har de mer grunnlag for synsyngen sin, men allikevel ren gjettning.
Dere er bare ute etter å ta Erik___ nok en gang, og hva resulterer det i? Jo, at nok en debatt sporer fullstendig av. Skjerpings !!!

Strul

over 18 år siden

Strul

Helt feil. Når Darren Webster Clarke sa at HB kom til å bli en av verdens beste spillere, så hadde HB allerede prestert noe i proffenes verden.
I tillegg, ristet jeg også da på hodet over uttalelsen.
Angående Uppards uttalelse, så kjenner jeg ikke Uppard, og samme gjelder som med HB.

Blåser i hvem som uttaler seg dumt jeg, men Erik____ klarer å si de samme dumme tingene om og om igjen, og vil aldri være med på noe han ikke har sagt selv.
guttelarven mangler totalt selvinnsikt, og uttaler seg uten kunnskap og noe som helst grunnlag gang på gang på gang.

Dr. Green

over 18 år siden

Dr. Green

DWC sa aldri at HB kom til å bli en av verdens beste spillere! DWC sa at HB hadde POTENSIALE til å bli en av verdens 50 beste spillere. For å klare å gjøre dette kreves selvfølgelig innnsats, oppfølging, psyke, stabilitet, lyst, pågangsmot, flyt og kanskje litt flower-power....

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Utdanning og intelligens er to ting som ikke hører sammen.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Strul:
Vi får se om jeg får rett om 5 år da.

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Strul:
Du vet ingenting om hvor gammel jeg er.

Strul

over 18 år siden

Strul

Om du har rett om 5 år har vel ingenting med saken å gjøre????
du er så opptatt av å snakke om tilfeldigheter, men opphøyer deg selv til å være den som har rett når du kommer med en antakelse!

Blir som å ha 2 værmeldere hvor den ene melder regn og den andre sol
skal den ene da si "Hva var det jeg sa?"

Poenget er at du kaster ut påstand på påstand bare fordi du liker svaret, og uten å reflektere over hva du sier i det hele tatt.
Tror du at du kan sitte alene med en kalkulator og beregne hvordan ting kommer til å være?

Forøvrig så vet jeg at du er under 30 år, og kaller akkurat hvem jeg vil for guttelarver. spesiellt når man er så lite ydmyk og har så lite selvinnsikt som deg.

hmh

over 18 år siden

hmh

Erik: så du mener det har med intelligens å gjøre at du tror Marius blir en av verdens 25 beste golfere om 5 år?

Kommer du på Scangolf-turneringen forresten?

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Neida, det har ikke noe særlig med intelligens å gjøre.
Sorry hvis jeg virker litt påståelig.
Har litt lett for å bli slik på ett chatteforum.
Tror nok ikke jeg kommer på scangolf-turneringen.

Kylling

over 18 år siden

Kylling

Erik___
I tillegg er du en feig chatter!
Foreslår du møter opp.

Strul

over 18 år siden

Strul

Erik____ sa:
"Sorry hvis jeg virker litt påståelig."

HAHAHAHAHA...........

"litt" påståelig.....

good one

hmh

over 18 år siden

hmh

Erik: er det ikke du som vil til lags all urettferdighet her på jorda? Hvorfor blir du ikke med på turneringen for å hjelpe de kreftsyke barna da? Det blir mange auksjoner på saker og ting der som kun går til barna.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Ja, kom igjen Erik.
du er hjertelig velkommen, akkurat som alle oss andre gærninger på dette forumet.

Solskinnsbollen

over 18 år siden

Solskinnsbollen

Jeg har fortsatt litt av bollen jeg fikk i helgen liggende i bag'en. Du kan få resten. Da er vi tre i samme bollen. Litt sånn bollebrødre-blodsbrødre aktig.

jonag

over 18 år siden

jonag

Utdanning endrer ikke intelligensen, men den endrer definitivt kunnskapsnivået.....noe man ofte har god nytte for..
Blind kunnskap har begrenset verdi, men en opplært evne til å reflektere og vurdere og sette spørsmålstegn er etter min mening kjernen i utdannelse...

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Det man lærer ved utdanning er: evnen/teknikker for å lære :) Helt enig med jonag!

Erik er hjertelig velkommen på turneringen, slik som alle oss andre gærninger.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Når jeg tenker meg om, blir jeg faktisk litt skuffet dersom du ikke møter Erik___....

snappy

over 18 år siden

snappy

Enig med Jonag og Gunder her..

Det som er skummelt er at unge juniorer som eks Are Friestad skal slutte etter 1 år på vidergående for å spille golf... Det er ikke heøt bra føler jeg.

Thorp har iallefall gymnasium.

Sikkert mange meninger om hva de bør gjøre, men jeg føler at Marius er en del voksnere en de juniorene som viser seg frem i dag. Jeg kan ta feil, men er svært imponert over hvordan MArius håndterer media.

Håper M Thorp klarer kvallet... Hadde vært så kult

Jørgen

over 18 år siden

Jørgen

Marius du gjør en stooooor tabbe!

Nei Marius du burde mye heller gå på skole å få deg en utdannelse sånn som alle vi supergutta (og jentene) her på Scangolf fikk. Vi har jo en arbeidsgiver som synes vi er så dyktige at han lar oss få sitte å prate tull her på forumet. Nå må du reise rundt for å tjene penger. Nei mye bedre å skrive teite innlegg her og få betalt for det.

Fytterakkern som vi skal le av deg og hetse deg når du bommer på parputten på 18 hull på Augusta. Da skal vi si: "Haha, du skulle tatt deg en utdannelse og blitt som oss!"

Sjakkspillern

over 18 år siden

Sjakkspillern

Og verden min er også sort-hvitt Jørgen. Der finnes ingen gylden middelvei! INGEN!

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Hmm... Ironi er kanskje ikke så viktig for sjakkspillere?

Sjakkspillern

over 18 år siden

Sjakkspillern

Det er kjempeviktig. Flytter man seg selv i trøbbel så kan man bare si: Høy du! Jeg mente noe helt annet! Og da har man jo samme mulighet som CTRL + Z.

ulven

over 18 år siden

ulven

hvor mange europeiske major-vinnere har college-bakgrunn fra USA?

Zero..................

Amici Sumus

over 18 år siden

Amici Sumus

Rørt brikke går/flyttes!

Rødhette

over 18 år siden

Rødhette

Kanskje det er grunnen til at det er svært få majorvinnere fra Europa de siste 10 år....

Erik____

over 18 år siden

Erik____

Kylling:Nei ellers takk, Bor så langt unna.

Erik___

over 18 år siden

Erik___

Men det er bra dere samler inn til kreftsyke barn

golfarn

over 18 år siden

golfarn

Håper egentlig thorp greier PGA-kvalet! Hadde vært utrolig deilig å se han misse cut etter cut på pgatouren!! Kanskje da skjønner lille thorp at noe må skje!?!?! Forandring fryder gutt! Greit nok det han har nå er bra, ikke misforstå! Men det er ikke bra nok hvis han ville kjempe i toppen på pgatouren... Tror nå jeg da!

Snedd

over 18 år siden

Snedd

golfarn, du burde kanskje ta en sjekk av hodet ditt. Hvis du virkelig syns det høres utrolig deilig ut for deg å se MT misse cutter på pga-touren, har du et trist og bittert liv. Selv ønsker jeg at MT kommer i kjempeform utover høsten, klarer kval og klarer en masse cutter!
Der har du meg. Håper jeg ikke er i mindretall.

Norway

over 18 år siden

Norway

Til Golfarn!

"hvilken verden lever du i golfarn"?

Er det misunnelsen, den særnorske janteloven, eller er du helt skrudd i hue golfarn. Ditt innlegg grenser til det helt injuerende og du bør snarest ta en tur til psykolog. Du kan ikke kjenne MT veldig godt slik du uttaler deg om han, helt sykelig etter min mening.

La nå en av norges beste golfere få gjøre det han har mest lyst til her i verden, nemlig å spille golf på det høyeste nivået han har anledning til, en anledning som byr seg når man som unggutt ønsker å spille PGA kvalet for å lære seg å bli enda bedre. Selvfølgelig kan det hende at han ikke klarer det, men det så fordømt typisk norsk å ta nederlaget på forhånd.

Det står da virkelig på registreringsiden at angrep på enkeltpersoner som kan virke støtende, vil bli fjernet. Fjern innlegget fra golfarn omgående.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hvis du blir støtt av et så idiotisk innlegg, så bør du stå neste i kø hos psykologen.
det du skriver tilbake er i så fall like injurierende. virker som om du ble fornærmet på vegne av Marius.....

Injurierende er nok på et helt annet nivå enn det noe lite gjennomtenkte innlegget til den superanonyme Golfarn!

Norway

over 18 år siden

Norway

Yngve!

Blir verken støtt, har ikke tenkt å stå i kø hos psykolog og er ikke fornærmet på vegne av Marius, (har ikke personlig omgang med han) men er likevel opptatt av at slike vanvittige tåplige innlegg ikke får stå ubesvart. Er uenig med deg i at injuerende er på et annet nivå, men det er jo opptil hver enkelt å bedømme og tolke hva det er og ikke er.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Faktisk så er det vel ikke opp til hver enkelt å bedømme injurierende, siden dette er et ord som brukes om beskyldninger og påstander, og ikke om folk som ønsker andre en dårlig karriere.

At det var en ufin måte å ønske MT lykke til på er vi sikkert alle enige i, men injurier er dekket av norsk lov, og dersom alle skulle kunne gå til rettsak mot de som ønsket dem en dårlig fremtid, så ville vi hatt enda verre tilstander i rettssystemet her enn det vi finner i Amerika.

Derimot, så er ditt svar i så fall injurierende, da du beskylder personen for å være mentalt syk, siden han trenger hjelp hos psykolog.

NB! Nå skal det sies at jeg flirer mens jeg skriver dette, så vennligst ikke ta dette så fryktelig alvorlig........ ;)

antar at solskinnsbollen har noe han skulle gjerne skutt inn i denne saken.
over til studio.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her