Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan rangerer man en bane

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Nå har det versert diskusjoner i mente om hva som er kriterier for en god bane, og hvem som kan uttale seg om dette.

så kommer også diskusjonene rundt Miklagard og disse blir alltid hjemsøkt av anonyme som blir sure fordi man i det hele tatt snakker om denne banen.

noen mener den er kjedelig, andre mener den er super, andre igjen mener den er helt midt på treet.

spørsmålet er, hva er avgjørende når man bestemmer hvilke baner man liker og ikke liker!

jeg leser blandt annet at noen mener hulldesignet på Miklagard er kjedelig.
hva er kriteriene for et kjedelig hull? At naturen ikke er spenstig nok, eller at hullet kan spilles med 4-5 duffer uten engasjement fra spilleren!

samme gjelder min egen hjemmeklubb, som innimellom får besøk av noen som sier den er kjedelig.

jeg, som medlem, kan jo ikke forstå at det overhode er mulig å mene at det er kjedelig å spille Tyrifjord, med den naturen og en såpass ok bane som den tross alt er i tillegg.
Men, alle er forskjellige, og subjektive meninger er eid av vedkommende som uttaler de.

Personlig, så prøver jeg å lage tre lister over golfbane-favoritter.
1. Banedesign - tenker da på hvordan hullene er utformet i forhold til naturen rundt, pluss vanskelighetsgrad og gjennomført design, så man kan kjenne igjen hele banen fra samme design, og ikke bare "signaturhull" eller andre enkeltelementer.

2. Banekvalitet - spilleflaten rangerer jeg etter hvordan jeg opplever å spille der. tenker da på greenhastighet og jevnhet, klippehøyde på FW og rough, samt bunkersand og andre slike detaljer....

3. Spillefølelse - Her går det mer på hvorvidt jeg personlig "liker" meg på stedet eller ikke. spiller jeg på en bane som er flat og lett og gå, eller spiller jeg på en bane som er krevende, både spillemessig og kondisjonsmessig.

hva mener dere? og hva vil i så fall rangeres på topp for deg med disse kriteriene?

tvalo01

over 18 år siden

tvalo01

1. Banedesign = minst mulig like hull, korte/lange/rette/doglegger i skjønn forening.

Solskinnsgolferen

over 18 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg er enig med tvalo01, det viktigste for meg jeg er jeg føler at jeg spiller 18 forskjellige hull, ikke ett hull i 18 forskjellige varianter.

Mester Grønn

over 18 år siden

Mester Grønn

Vurderer baner etter:

1. Banedesig
2. Kvalitet på bane
3. Fasiliteter og betjening

KAn likevel ha favoritter som jeg spiller reglemessig som scorer høyt i annen rekkefølge eller av andre årsaker. Naturopplevelsen ser ut til å veie tungt når de andre faktorene ikke er helt på plass.

Rema 1000

over 18 år siden

Rema 1000

Jeg rangerer en bane etter hvor dårlig jeg spiller. Til dårligere resultat til mer liker jeg banen. Jeg vil helst spille verdens vanskeligste bane.
Får jeg et kanon-resultat så er det en drittbane. Da er jeg mye bedre enn banen. Et pluss hvis banen også er en fysisk utfordring. Min overgang fra langdistanseidrett til golf er ikke det som imponerer vennene mine mest.
Men nå er jeg en sprek spiller med ekstremt konkurranseinstinkt. Halvfeite halvsyke hackere i dårlig form vil helt sikkert rangere banene helt omvendt.
Derfor er banerangering like dumt som katteutstillinger. Appellerer bare til mindre intelligente som har

Rema 1001

over 18 år siden

Rema 1001

-lite å gjøre

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Skjønner at vennene dine ikke er imponerte ja.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her