Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slites ballene veldig med de nye wedgene

pk

over 17 år siden

pk

Har lest noen reviews om Titleist Vokey Spin milled-wedgene. Det kommer frem på noen at ballene får merker/blir slitt etter hvert fulle slag. Stemmer virkelig dette, dere som spiller med dem? Er CG 12 til Cleveland eller Eidolon også slik? De skal jo også være frest på samme måte om jeg forstår rett.. Er på jakt etter en wedge med mer spinn, titter dermed på disse, men om ballbudsjettet øker drastisk kan man jo spørre seg om det er verdt det!

orbiter

over 17 år siden

orbiter

jeg kjøpte de billigste wedgene jeg fant i sverige for halvt år siden, og det var orbiter wedger. jeg legger igjen litt av ballen på samtlige fulle slag!! spiller alltid på myke baller. og de er ødelagt etter 18 hull....

Todd H.

over 17 år siden

Todd H.

Mener jeg har lest et sted at TW alltid bytter ball på neste hull når han har brukt sand- eller lobwedge på innspillet på grunn av slitasje, merker etc. Om dette gjaldt kun fullsving eller uansett husker jeg ikke.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg har brukt en Eidolon-wedge i det siste og jeg kan bekrefte at den sliter mye mer på ballen enn min CG10 wedge. Rundt greenen er den utrolig kjekk fordi jeg kan stoppe ballen med veldig aggressive chipper/pitcher. Om jeg har bedre presisjon vet jeg ikke ennå, men vi får se.

Men... Jeg slo to fulle SW slag med Eidolon-saken. og det ødela nesten ballen. To heftig barberte kanter på ballen.

705

over 17 år siden

705

Nye wedger vil alltid slite ekstremt på ballene, uansett merke. Rillene er sylskarpe og blir helt hvite i slagfalten etter en bøtte på rangen. Når det er nye spin wedger vil det naturlig nok bli enda større slitasje da rillene er enda kraftigere og skarpere. Dette gjelder da spesielt de som alltid slår ned i ballen og ikke høyhandicapere som skal prøve å løfte ballen opp. På vanlige norske baner med vanlig gressvekst og tildels dårlig klipping, ror jeg ikke litt barbering av yttersiden av skallet på ballen har noe særlig å si for puttingen, men på raske greener kan den komme ut av linjen pga. ujevnheter i skallet.

jonag

over 17 år siden

jonag

Rillene idag begynner å bli så bra og effektive at spillerne spinner ballen mye selv fra rough. Så det er vel ikke så rart at det blir skader i ballene. Tror USGA vurderer tiltak...

Jeg skader spesielt hardere baller. Noen myke baller skades mye og andre mindre.

pk

over 17 år siden

pk

Hvor mange hull spiller dere med den samme ballen om den får sår da? Selv om den får noen sår etter et fullt slag kan den vel fortsatt brukes uten å miste egenskapene sine? Om den samme ballen holder en hel runde er det jo ingen krise. Per Haugsrud sa på søndag at proffene bytter baller etter hvert innspill da dem får nye baller hele tiden, men sånn fungerer det jo ikke for resten av oss..Må innrømme at dette ikke er noe jeg har tenkt på i det hele tatt til nå, mulig dette kan ha noe å si for min dårlige putting selv om min wedge nok ikke har de samme skarpe kantene:)

pk

over 17 år siden

pk

Gunder: Har du hatt Eidolon wedgen din lenge nok til å ha en mening om den? Utenom det du har skrevet alt..

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg bruker dem til de blir borte... Ser ikke forskjell..

pk

over 17 år siden

pk

Og du bruker? Slår jo alltids noen bort og, så merker kanskje ikke noe uansett nei..

jonag

over 17 år siden

jonag

Precept u-tri tour (utgått, men kan fåes brukt) De tåler litt juling og spinner bra rundt green og helt ned i 7-8-jern.
Pro-v1 tåler mindre. de harde ballene blir det bare fliser av...

pk

over 17 år siden

pk

jeg tenkte på hvilke(n) wedge du bruker. Baller gidder jeg ikke sette meg så veldig inn i..Nok med resten av utstyret:)

jonag

over 17 år siden

jonag

Maltby M-wedge 56. Men det er ikke store forskjellen på merker fra wedgen enn de andre kortere jerna egentlig.

Men det er ikke rillene som gir spinnet (kanskje til en liten del). det er overflaten på wedgen, tørr ren ball, mykhet på ball og rent treff. Rillene er kun til å drenere bort saft fra gresset. Akkurat som rillene i bildekk er for å ta bort vann og ikke gir bedre veigrep.

Utforming av wedgen og tyngdepunkt har nok mer å si. Og for ikke å glemme hvordan du slår...

Gunder

over 17 år siden

Gunder

pk: Nå bruker jeg både en cleveland cg10 56 grader og en Eidolon 56 grader. Synes Eidolonen virker litt for tung når jeg slår slag fra fairway, mens den er superb på chipping. Alt i alt går jeg nok for CG10 framover og setter eidolonen i boden. På chipping rundt greenen får jeg så mye spinn at jeg må lande ballen mye nærmere hullet, og det er noe uvant. Virker uansett som jeg har mer kontroll med cg10.

Ballen bytter jeg når den begynner å se herpet ut ;) Bytter nok ball etter to-tre runder hvis det ikke blir et naturlig bytte underveis (les vannhinder/OB).

Vet ikke om jeg kan være enig med jonag at rillene ikke skaper spinn. Når jeg fikk fikset gamlewedgen min og groovet ut rillene fikk jeg abnormt mye spinn. Det som skaper spinnen er rillene, greenen, overflaten på wedgen, balltype og hvordan man slår. Mye altså :)

CloneCaddie

over 17 år siden

CloneCaddie

Skal du ha spinn må du kjøpe en billig klonewedge med et dumt navn.
Fordelen med disse er at rillene er frest ned i overflata uten at gradene (de skarpe kantene) er slipt bort, og de biter vanvittig bra i ballen.
Nå har til og med Cleveland skjønt dette, og lanserer sin nye CG12 wedge netopp med slike skarpe riller.
Bakdelen med klonewedgene er at den "ru" slagflata bare er malt på, og slites bort med en gang, mens mer seriøse merker lager ru struktur i selve metallet som varer i flere år.
Jeg har en 50*Cleveland CG11, En 52*Ben Hogan, en 52*RAC, en 54* Callaway og en 54*Titleist SpinMilled wedge, men ingen er i nærheten av å gi så mye backspinn og stopp på greenen som en gammel billig 52*Nike clonewedge som ikke er å få kjøpt lenger. Heldigvis har jeg to stykker så jeg greier meg noen år.

CloneCaddie

over 17 år siden

CloneCaddie

Og JA, ballene slites veldig av denne klonewedgen. Baller med harde skall får lange hårete fliser, mens dyrere tourballer får dype sprekker i skallet.

jonag

over 17 år siden

jonag

Har lest en vitenskapelig undersøkelse på spinn fra en helt glatt kølle og en med riller. Det var overraskende liten forskjell. (tørre og rene forhold) Igjen skriver jeg at rillene drenerer saften fra gresset og dette er hovedgrunnen til at de er der. Jo, rust, skarpe kanter, sandblåsing, etc, etc hjelper selvfølgelig til og kan gi forskjeller også, men i utgangspunktet er det overflaten i seg selv som gir spinn. En myk ball brer seg over overflaten og danner større kontaktflate med overflaten. Dermed øker friksjonen og ballen henger lenger med flaten. En hard ball vil ikke bre seg over flaten på samme måte og vil skli oppover flaten. En våt ball (gressgriseri, møkk) vil også senke friksjonen og den vil skli oppover. Når da rillene er der vil mer av griseriet dreneres bort.

En "flyer" kommer av at friksjonen var lavere og ballen sklei lenger oppover kølleflaten og for ut fra kølla med mindre spinn og høyere utgangsvinkel. Da går den lenger !

Spinn bestemmes altså av hvor fort kølla tar tak i ballen og begynner å rotere den. Rillene er viktige for dette, men hovedsakelig pga drenering.

pk

over 17 år siden

pk

Takker for opplysningen folkens, forstår det vel dit hen at det ikke er noe å tenke på ang slitasje av baller..Vel valget står da på Spin Milled, CG 12 og Eidolon. Vanskelig dette:)

Tips

over 17 år siden

Tips

Du burde teste wedgene først. Det er stor forskjell på følelse på dem. Eidolon er tunge, CG mindre tung, og titleist minst tung svingvekt. Ta de du liker :) Jeg anbefaler deg CG

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her