Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Europas raskeste greener i Norge

Kuriositeten

over 17 år siden

Kuriositeten

Jeg hørte at Miklagard klarte å lande stimpen på 13,9 i helgens Challenge Tour. Det er faktisk aldri målt kjappere greener i Europa både på CT og European Tour. De besøkende skøt uhemmet av forholdene og det er virkelig gøy at dette er mulig så langt nord i Europa.

På tide å bli stolt av de nye gode banene våre ja.

Normalt spiller de visst CT med hastigheter på 8-9, så det var litt av en prøve de ble satt på i helgen.

Fetisov

over 17 år siden

Fetisov

Jeg kan ikke skjønne at 13,9 er spillbart med onduleringene på Miklagard. Noen som var å så på på søndag som kan fortelle hvordan det så ut?

veggiss

over 17 år siden

veggiss

dang...jeg skal spille mikla i morgen, dette kan bli interessant.

king ben

over 17 år siden

king ben

Det er ikke rart at vi som spiller mikla ofte blir bortskjemte.... Har vært litt rundt i Spania/Gran Canaria i det siste og har enda ikke møtt en bane der nede som har i nærheten kvaliteten vi har på Mikla.....

Når Monty spilte der sa han det samme (noe av det beste han hadde spiltp på ever i europa)

Når Canon har hatt ProAm der med høyt profilerte spillere har de også skrytt uhemmet av kaliteten, spesielt på greenene....

Banen er helt i klasse med de man spiller PGA turneringer på.... Synd at det er "spillere" her på berget som presterer å lire ut av seg at mikla er en dårlig bane......helt utrolig

Xhavier Chavez

over 17 år siden

Xhavier Chavez

King Ben,
det er på grunn av idioter som deg som lirer ut av seg at Mikla er den eneste ekte golfbanen i Norge, og at den er på linje med PGA baner i USA.

hvor mange PGA baner har du spilt i det siste King Ben?

puuh

over 17 år siden

puuh

så var vi i gang igjen....
For en gjeng.
Miklagard er og blir den beste banen i Norge. De som har peilig på det mener det. Alle kan få ha sine meninger selvsagt, men rent objektivt så rangeres denne banen over de andre i Norge.

Nå kan dere hetse så mye dere vil i jantelovens navn..

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Alle med hodet på rett plass vet at Tyrifjorden er den beste banen i Norge...... i allefall alle i mitt hus....

hoho

Adam

over 17 år siden

Adam

Alle vet vel at Meland har mest å by på i norge....

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Golfsiden og Golferen meldte om 11 på stimpen.
Hvor kom 13.9 fra?

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Så vidt jeg har fått med meg, målte de 13,9 etter at de hadde klipt greenene etter lørdagens runder. Da ba TD om at greenene IKKE skulle klippes på søndag, da han syntes det ble for raskt. Derfor var greenene på rundt 11 på søndagen.

Fakta

over 17 år siden

Fakta

De var 13,9 på lørdag.

Franz

over 17 år siden

Franz

Greenene var 11,8 på stimp meteren. Det var de raskeste på Challenge Touren i år. Jeg spilte turneringen der, og fikk merke hvor raske og tøffe de var.

Nesten 14 på stimp meteren er praktisk talt umulig å få til uten å knipse i gang ballen...

Kalle

over 17 år siden

Kalle

liker du grønnsaker sykt godt eller no veggiss...

Fakta

over 17 år siden

Fakta

Administrasjonen og greenkeeperen fortalte at det var 13,9 på stimpen. Jeg tviler for at de løy på seg.

Vi hadde et KM med 12,3 også, og de satte ny rekord i helga.

Golfspiller

over 17 år siden

Golfspiller

Det er vel ingen som noen gang har vært uenig i at Miklagard stort sett har hatt raske og bra greener.
Men de har jaggu mange kvalme motbydelige hovne medlemmer også.
Og en annen ting som ikke ser ut til å snøvle innom de små grå hos King Ben & Co er at når de er på tur til Spania og andre kurante golfdestinasjoner og bestiller starttid på en bane midt i uka sammen med en haug andre golfturisttullinger så er banen i sin normale tilstand. Det finnes mange baner som kan klare 14 på stimpen et kort øyeblikk rett etter klipping og valsing dersom dét er om å gjøre.
Sist jeg spilte Miklagard var en helt ordinær lørdag ettermiddag og da var det faen ikke så mye stimp å skryte av. Dvs det var helt OK, men lå klart tilbake for normaltilstand for mange baner jeg har spilt i Tyskland, Frankrike, Spania og Italia.
JA. Miklagard har en bra gressplen et par måneder på ettersommeren når den er på sitt beste, og for tourspillere som bare har nesa i baneguiden og tunnelsyn mellom tee og green og som vet å sette pris på skapdører i nøttetre så er Miklagard helt OK.
Men for Scangolf-debattanter med 10-15 tildelte slag som ikke er medlemmer på vidunderet på Kløfta og i tillegg løfter øynene og ser litt på omgivelsene når de dasser rundt en ordinær ukekveld så er ikke Miklagard et hakk bedre enn f.eks. Hurum fordi at på Hurum møter man ikke så mange selvopptatte skrythalser.

Giraffen

over 17 år siden

Giraffen

Vel, vil bare si at det er MANGE ordinære medlemmer som ikke skryter uhemmet av miklagard, slik som enkelte gjør. Vi liker hjemmebanen vår på lik linje som dere andre liker deres, og snakker selvsagt varmt om den. Både når det gjelder miljø og bane osv.

tourspillere

over 17 år siden

tourspillere

Har noen forresten hørt en tourspiller klage når de blir stilt spørsmål om banekvalitet? sjelden... svaret er stort sett det samme, alt er alltid helt topp og millioner av takk til sponsorene som gjorde dette mulig...

Niblick

over 17 år siden

Niblick

tourspillere,

That is because they are not allowed to say anything bad about any course they play or they get fined...

13.9 on the stimp....now where did that come from...?

13.9 one way maybe :-)

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

Men kjære da, dette tok jo helt av. Poenget her er vel at MG (vanligvis) har sjeldent bra spilleflater, de gangene jeg har spilt den har det vært blant det beste i Norge, og helt på høyde med det beste jeg har spilt i andre land. Om det er 11, 12 eller 13 så blir det vel bare finsikting om hvor glatt parketten er.

Stian

over 17 år siden

Stian

Jeg skal spille jobbturnering der på torsdag...jeg gruer meg allerede, gruer meg til å bli hånliggjort av greenene som tidligere.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg kan oppklare litt her for Niblick og dere andre, da jeg var en blandt en håndfull personer som for det første puttet på greenen som ble målt til 13,9 , og for det andre så selve målingen ble utført av John Coleman.

Etter lørdagens runde var banemannskapet ute og klippet og rullet greenene flere ganger. Undertegnede, en kamerat og daglig leder bestemte oss for å benytte oss av den unike muligheten vi hadde til å putte på greener som de færreste får mulighet til å prøve.

Det rullet så vanvittig at vi brøt ut i ekstatiske latteranfall. Puttene fra fringen på høyre side av hull 1, endte opp i roughen på venstre side. Jeg skulle prøve meg på motbakke-putter like bak bunkeren men ballen ville ikke ligge stille da jeg la den ned. En venstre-høyre putt på 5 meter ble tatt ut med 3 meter linje og endte opp to meter nedenfor hullet.
Det var kort sagt helt sykt raskt. John Coleman og en assistent kom og målte, og green 1 holdt 13,9 fot, green 8 ble stimpet til 13,5 fot. Hadde de gjort som Niblick så flåsete påstår og målt i nedoverbakke så hadde de fått greenens lengde i fot som resultat.

Det raskeste jeg har spilt tidligere var 12,3 under Canon Pro Series i 2003, da måtte 3 av hullene flyttes fordi ballen kom ned igjen på oppover-putter (det blåste i tillegg). Jeg kan garantere at det var mye raskere på lørdag kveld.

Coleman ble nektet å klippe på søndag morgen, noe som irriterte ham åpenbart, og som også var en uheldig beslutning av TD (Tournament Director). Søndag var det fuktig og vindstille og i steden for å få litt utfordrende greener på rundt 13 fot så ble det den tregeste dagen i hele turneringen på ca 11. Et lite anti-klimaks spør du meg, men TD var nok redd for at det skulle bli en parodi noe det fort kunne ha blitt hadde det blitt sol og vind.

Bestillingen før turneringen var en greenhastighet på 10,5, på lørdag var det nok over 12. Dette er en hastighet som gjør banen til en mye riktigere utfordring fordi man plutselig må være på riktig side av pinnen. Vi så flere innspill som gikk for langt på hull 9, og chiper nedover mot hullet endte ofte opp med å rulle av greenen.

Jeg har heller ikke hørt at gjestende spillere rakker ned på banen de besøker, men man skal være ganske uinnvidd i golf for ikke å anerkjenne den kvalitet banen kunne skilte med under CT. Challenge Tour-gutta fikk en banekvalitet de ikke var vant med ellers på touren, dette kom fra deres egen munn, like mye som frustrasjon som skryt fordi flere sa at greenene var for raske for dem.

Miklagard fikk vist noe av sitt potensiale, men selvfølgelig så kan det ikke være 13 på stimpen hver dag. Så mye jobb som det kreves for å gi en sånn kvalitet, og så mange timer en runde ville tatt... det hadde bare ikke gått. På en vanlig runde kan man forvente seg omkring 9 fot på stimpen, og det er kanskje like greit. Men på KM så får greenkeeper-gutta frie tøyler og da skal vi spille fra EKTE back-tee og ikke kjerring-svart som CT-gutta gjorde... ;) Og så får det heller være at det blir Brovold-score på oss alle mann!

Mega-tåpelig

over 17 år siden

Mega-tåpelig

Hva er vitsen med nesten 14 på stimpen ?
Hva er vitsen med å tilby noen av europas beste spillere forhold bare noen ytterst få er i nærheten av å kunne trene på ?
Hvorfor 13,9 når det var bestillt 10,5 ? Klarer ikke Miklagard å levere varene ?
Hva slags syk tilfredsstillelse får greenkeeper og en håndfull medlemmer av å tilby en bane som grenser til uspillbar ?
Tror de har misforstått litt der oppe. Å arrangere CT er ikke en konkurranse i greenrull, det er å tilby toppspillere en arena som er mest mulig rettferdig for alle. I mine øyne er Coleman helt forskrudd. 13,5 på greenene er like dumt som å legge is på Ullevål til cupfinalen i fotball.
Skulle ha vært morro å lese tankene til spillerne som 3- og 4-puttet, eller chippet av greenene. Tror ikke Greenkeeper var like populær hos dem som han var hos seg selv.

Donald

over 17 år siden

Donald

Mega-tåpelig: Les Fjosok's innlegg en gang til. Hasigheten var aldri særlig over 12, men den kunne vært opp mot 13 på søndagen. Det er Tournament director som bestemmer dette og han er ikke fra Miklagard... Miklagard kan bare gi ham muligheten til raske greener , og det gjorde de...
Fjosok: Hva mener du med "kjerringsvart"? Hvorfor spilte de ikke "from the nips"?

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Donald: De spilte ikke fra back på hull 5 og 17, i tillegg spilte de ikke back alle dagene på hull 14.

Mega-tåpelig: Hva vitsen er med raske greener? Du får ringe Augusta og spørre...

endis

over 17 år siden

endis

Det blir jo helt feil å si at det ble målt 13,9 under helgens Challenge Tour når målingen ble gjort ETTER lørdagens runde, og det ikke ble klippet søndag morgen. Det er jo hastigheten under konkurransen som er interessant, ikke hva den er i mellom spilledagene.

Forøvrig er jeg delvis enig med Mega-tåpelig. Hvorfor forsøker greenkeeper å levere en annen greenhastighet enn bestilt? Og attpåtil bli sur for at du ikke får gjøre som du vil?

Men visst hadde det vært kult å prøve! Miklagard er en kjempebane!

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Bra oppklaring Fjosok,og grattis til alle på Miklagard som arrangerte. Høres ut som banen var i superstand. Å kommentere alle motstandere av raske greener blir bare dumt,så det lar jeg være. Jeg spillte der i tidligere i sommer da himmelen åpnet seg over hele østlandet,motorveien på Alnabru ble stengt etter at jeg hadde passert.
Trodde da aldri at banen skulle være spillbar og at greenene skulle være full av overvann. Banen var utrolig bra selv da. Og greenene mye raskere enn det man ser på andre norske baner,selv etter den skuren

Tror nok proffene vet å verdsette skikkelig bra og raske greener. Hva husker man de beste banene som Valderrama,Pinehurst no 2,Augusta og Oakmont for? Greenene.... Ikke det at Miklagard er like bra bane som disse,langt derifra,men greenene er nok ikke mye dårligere.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

TD ga beskjed om at 10,5 var tilstrekkelig, men det kan tolkes like mye som et minimum som et tak. Mange CT-baner er ikke i stand til å levere noe bedre, så TD krevde ikke noe mer enn 10,5. TD var bekymret for at hastigheten skulle bli for høy og derfor ba han Coleman om å ikke klippe og rulle så mye som han hadde ønsket. Greenene ble derfor aldri FOR raske under turneringen, søndag ble de heller for trege med tanke på at det ikke var vind.

Ingen kjenner greenene på Miklagard og hva som må gjøres med dem bedre enn greenkeeper-staben der oppe. Det er synd at de ble instruert av en litt skvetten TD. Det var ingen som klaget på greenene av spillerne, en spiller mente at de kunne ha vært enda raskere, mens de fleste sa at de var FOR raske for dem. I samme betydning som man sier at Koenigsegg har FOR mange hester for Sharif.

Det som er genialt med raske greener er at de gjør hele banen mye mer strategisk. Ikke bare putting, men plutselig må man legge utslaget slik i fairway at man kan legge innspillet riktig i forhold til flagget. På en bane som er så åpen som Miklagard så vil raske greener straffe hardt de som legger seg feil sted i fairway (enda verre i roughen). Like fullt vil den belønne de som spiller riktig, og resultatet er at sannsynligheten øker for at den beste spilleren vinner. 10,5 fot ville ikke tvunget fram slik strategi i tilstrekkelig grad, 12 fot derimot og enda mer 13 fot ville gjort det i høy grad. Så nærmer man seg terskelen hvor det ikke går an å få ballen til å ligge stille, og da kan man ende opp med en parodi. Det ble det aldri og var heller ikke i nærheten.

Vi som var der under hele turneringen og som snakket med spillere, turneringsledelsen og greenkeepere fikk et inntrykk av hvor bra banen var og ikke minst hvor rask den kan gjøres. Det er godt å vite at man kan matche de beste banene ute i verden hva baneforhold angår, også i Norge.

Tarzan

over 17 år siden

Tarzan

Spilte en bane i Bangkok rett etter Jonny Waker Clasikk for noen år siden. Banen heter Alpina og metere viste rett over 11. Greanene var umulige raske å putte på da det hadde vert over 35 grader varmt og tørt under turneringen. Om Mikla var på nesten 14 er det helt klart forskjellige måter man gjør det på. Har spilt Miklagard mange ganger og greenene er sef bra men det finnes forskjellige folk som måler og derfor er desverre aldri lett å få en sammenligning over verdens delene.

Donald

over 17 år siden

Donald

Fjosok: Betyr det at backtee på hull 5 ikke ble klar til turneringen? Trodde de bygde denne tee'en nettopp med tanke på denne helgen , og at det var det eneste Challengetour mente banen manglet da de var på besøk i vår...

Puddinger som ikke spilte fra back på 14 hver dag... (puhhh)

Golf-bonde

over 17 år siden

Golf-bonde

Mye riktig i det du sier, Fjosok. Jo raskere greenene er jo større blir viktigheten av å spille "riktig". Men samtidig øker også bingo-faktoren, og en bitteliten feil kan få store følger mens en stor feil bare får mindre følger.
Og så er det vel journalister og hackere som er mest opptatt av hvor raske greenene på Augusta og en del andre superbaner er, ikke spillerne.
Selvfølgelig fint å vite at det går an å få superraske greener så langt nord som Norge, men klipper jeg kort nok og valser med tung nok valse skal jeg få plenen foran huset mitt til å bli rask også.. -så lenge det bare er for 2-3 dager.
Det er ingen andre baner som fokuserer sånn på greenhastighet som Miklagard, så å skryte over at dere har de raskeste greenene er som å skryte av at man har vunnet en seier når man er eneste deltager.
Vil anbefale skrythalser på Kløfta med ekshibisjonistiske tendenser til å glede seg i det stille.

suoer bra

over 17 år siden

suoer bra

Miklagard er den beste banen og stiller størst krav til banen sin.
Jeg spilte selv turneringen og syns det var herlig og spille på super forhold igjen. endelig en bane som har bra forhold.

Måsemann

over 17 år siden

Måsemann

Golf-bonde burde burde nick til golf-knøl. Hvis du ikke tåler å høre gledelige nyheter om at noen av europas beste greener finnes i Norge, så får du helelr grave deg ned i divoten din og legge torva på topplokket ditt.

Det er GØY at vi i Norge har så bra forhold. Det er GØY at baner i Norge fokuserer så mye på kvalitet som Miklagard gjør. Nøtterøy gjorde det samme før, men da hadde de en annen daglig leder.

Tolle

over 17 år siden

Tolle

Rask oppklaring ang måling av stimp: Dette måles i fot i fire forskjellige retninger med 3 forskjellige baller på en green. 4-6 greener måles for et gjennomsnitt. Instrumentet som brukes, produseres av Bayco i Canada og krav til nøyaktighet er svært stor. Instrumentet er lett å bruke, og John Coleman har gjort dette noen år...
Så derfor Tarzan: Det er mulig at gutta på Alpine GC ikke kan å bruke det, men i dette tilfellet på Miklagard er det brukt på riktig måte. Under Johnny Walker Classic på Alpine GC målte de litt over 11 på stimpen. Dette er fortsatt svært bra hastighet. Vanlig norsk klubbstandard ligger på 7-7,5 fot.
Fokuset er stort på greenhastighet i diskusjonen, og jeg mener dette skiller klinten fra hveten under en slik turnering.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg blir helt oppgitt over folk som skal angripe hver gang Miklagard kommer opp som tema i diskusjon.

hva i alle dager er så galt med å ha en bane som kan skilte med supre forhold i internasjonal standard??????

å sammenlikne med å vinne som eneste deltaker er det DUMMESTE jeg har hørt på særdeles lang tid!

Hvis en annen norsk bane har noe de kan skilte med som stikker seg ut foran de andre, så kom med det... ikke bry seg om Janteloven som tydeligvis er minst like sterk som før.
helt utrolig....

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg tror og håper at Miklagard ikke er den eneste banen i Norge som fokuserer på banekvalitet. Det er ganske fornøyelig at man klarer å vri det til noe negativt at en bane kan fremvise superbe greener.

Det er også litt besynderlig at de som kritiserer hastigheten på greenene og forholdene på Miklagard ikke er blant de som faktisk spilte der under turneringen.

At man ikke kan ha sånne forhold til hverdags skyldes flere faktorer, ressurser er en ting, stress for banen en annen, og den vanlige hackers mangelfulle ferdigheter til å takle sånne forhold en tredje.

Skal like å se Golf-bonde få 13 på stimpen i hagen sin, tviler på at han klarer å få det på gulvteppet sitt...

Golf-knøl

over 17 år siden

Golf-knøl

Det er ikke galt å ha en bane som kan skilte med supre forhold i internasjonal standard.
Men det er slitsomt å lese at de samme 3-4 personene forsøpler et debattforum år etter år med skryt.
Alle vet at det det er viktig for Miklagard å ha raskere greener enn andre baner. Men la oss få slippe å høre det flere ganger.
Pliiiiiiz !

Måsemann

over 17 år siden

Måsemann

Golf-knøl: Ringer du til Aftenposten og nekter dem å ha Mercedes-reklamer der? Ringer du til TV2 og nekter dem å sende Telenor Proffnett-reklamer? Ringer du radiostasjoner og nekter dem å reklamere for kvalitetsprodukter?

Beklager. Men du vil nok måtte takle å se at det blir lagt inn tråder om hva mennesker liker. Om det er baner, drivere, proer eller reiser.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hihi. Ja, hva skal man med så raske greener? Omtrent som å høre fattern, som har kjørt rundt med sin gamle Mazda 323 i 20 år. Han har IKKE prøvd noen annen bil, og mener fortsatt at den råtne Mazda'en er noe av det beste som finnes.

Han skjønner heller ikke hva man skal med 290 hestekrefter, og det er fullstendig fånyttes å forsøke og forklare det.

Sjansen for at man forstår noe man egentlig ikke VIL forstå er forsvinnende liten.

Joachim Aslaksen

over 17 år siden

Joachim Aslaksen

Jeg spilte CT på Miklagard. Banen var i superb stand, og greenene er nok de raskeste jeg har spilt noensinne. Dessverre har jeg trent altfor lite på slike greener og endte opp med en masse 3-putter pga slått første putten for langt, lest for lite break etc. Jeg følte faktisk jeg spilte bra og torsdag hadde jeg 13 GIR som er 2-3 GIR over mitt snitt, men med 37 putter på runden så sier det seg selv at scoren ikke blir all verden. Spilte enda bedre fredag, og la ballen nærmere hullet på flere innspill. Dessverre mestret jeg ikke forholdene så godt som de beste og endte opp med MC.

Jeg misunner dere på Miklagard som har mulighet for å trene på slike greener. Ballen ruller "true" på disse greenene og det er kun deg selv du har å takke om du bommer. Slår du ballen rett så går den i, det er ikke tilfeldigheter på samme måte som mange andre steder. Nøkkelen til suksess på Miklagard er først og fremst putting, er du god på greenen kan du hente masse slag i forhold til dine konkurrenter.

Horsepower

over 17 år siden

Horsepower

Hva skal du med 290 hk, NGB GT? Har du lastebile eller drar du mye på campingvogn ??
Høres ikke ut som JA er særlig happy med prestasjonen sin etter CT. Som noen nevner lenger oppe; det er ikke særlig morro å spille noe man ikke har trening for. Hold greenhastigheten på et fornuftig nivå så det blir rettferdig.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Horsepower: For en ugjendrivelig logikk. Baner som arrangerer turneringer må påse at forholdene er mest mulig lik det spillerene er vant med fra før. Ankelhøy fairway og rufsete greener...

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Til Horsepower. Hva jeg skal med 290 hk? Jeg skal ha det moro :-)

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Til Horspower (2): For øvrig litt av den samme følelsen som når jeg putter på raske og jevne greener. Det er rett og slett moro, men det er ikke så lett å forstå hvis du aldri har prøvd det.

På den annen side er jeg helt enig i at det finnes en øvre grense for hvor raske greener kan være. Dette er veldig avhengig av hvor ondulerte de er, men også hvor jevne de er.

kult

over 17 år siden

kult

europas raskeste greener er på kløfta!! haha

N'Sisu Guffu

over 17 år siden

N'Sisu Guffu

Morsomt med en mikla-debatt igjen. Ingen tvil om at Miklagard har den beste spilleflaten i Oslo-området (kan ikke uttale meg om andre baner), men med så høy stimp, er det ikke da en risiko for at det omtrent blir en ren puttekonkurranse istedenfor en golfturnering?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Det er sikkert mulig du kan har litt rett i det Guffis, men på den annen side, hva er galt med det i så fall? De fleste som spiller CT KAN slå en golfball, og da er helt klart nærspillferdigheter det som BØR være avgjørende.

tenk om man skulle sagt til PGA tour at det må bremses på stimpen på Oakmont og Augusta, siden det blir for vanskelig for noen å mestre de!!!!

er det ingen som hører hvor dumt det virker?

nå skal jeg ikke dra flere paralleller mellom PGA og CT, men vi snakker tross alt ikke om selskapsrunder her, og det er som Fjosok sier, de som spilte i helgen som kan uttale seg om dette, ikke nissene her inne som er misunnelige på kvaliteten de tilbyr på Miklagard.

skryt SKAL komme frem når det er berettiget spør du meg.
at noen blir kvalme av det sier litt om deres toleranse og forhold til Janteloven.

Nye M'Fufu GT

over 17 år siden

Nye M'Fufu GT

N'Sisu - gratulerer så mye med giftemål og greier. Skal du spille Holtsmark på lørdag? Kan jeg i så fall være med? Jeg har ikke spilt H ennå, og Den Store Turneringen nærmer seg jo med stormskritt...

Jeg har prøvd å orge noe med Yngve og Gunder, men det blir alltid noe som skjærer seg. Dog - har du plass til dem også, så er jo det fint.

Men som du forstår, jeg er viktigst. Kan du? Kan du?

N'Sisu Guffu

over 17 år siden

N'Sisu Guffu

Hadde ikke konkrete planer om spill på lørdag, men det kan jo endre seg nå som jeg kan ta med mine stammevenner. Jobber nattevakt natt til lørdag så det må bli litt ut på dagen eventuelt. Må uansett først klarere det med kona... :) I'll be in touch.

Nye M'Fufu GT

over 17 år siden

Nye M'Fufu GT

Ok, og takk for det raskeste svaret vest for Oslo :-)

bdk

over 17 år siden

bdk

Spilte Miklagard i går for å prøve litt raske greener. Skuffelsen var stor da det viste seg at alle greenene var luftet. Men det må vel til etter at greenene har vært valset nesten til døde :-) Så da endte jeg med å spille Miklagard med de dårligste greenene jeg noengang har spilt på Miklagard. Må prøve å spille dagen etter KM. Da har de vel ikke rukket å lufte greenene. :-)

Luger

over 17 år siden

Luger

På Grønmo har de klippet ned greenene. Resultatet er at greenen har gått fra å ha en typisk norsk hastighet til svært raske. Sikkert et godt stykke unna Miklagard hastighet, men de raskeste greenene jeg har spilt på i Norge i år. Har ikke spilt Mikla. Treputtene florerer på Grønmo om dagen i hvert fall.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Spilte Miklagard i går. Greenene var fine de, selv om de ikke var spesielt raske. Det som imidlertid overrasket meg var at det var svært lite sand i noen av greensidebunkerne (f.eks. på hull 1). På bakgrunn av Miklas kvalitetsfokus var dette noe jeg ikke hadde ventet.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Miklagard greenene er luftet og ikke veldig bra akkurat nå nei. Bunkersanden er heller ikke bra, både lite av den og en del stein i enkelte bunkere.

Dette vil bli skiftet ut, men vi har ingen plan om å svi av 7 millioner på knust marmor med det første. Så inntil da er tipset å holde seg unna bunkerne.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Jeg vil IKKE ha knust marmor!!! Det er joker nord det!

(Æ vill heller spille på VANLIG sand)

N'Sisu Guffu

over 17 år siden

N'Sisu Guffu

Ser ut som om det kan bli spill lørdag. Hadde litt trøbbel med golfbox, så jeg har ikke sjekket startider, men kona skal ut jobbe på dagen og rangle på kvelden så da gjenstår det kun barnevakt til vofsen så burde jeg var klar for spill. :)

Nye M'Fufu GT

over 17 år siden

Nye M'Fufu GT

Fint! Hvis du booker, hadde det vært fint om du fikk plass til Gunder og Magnus også :-)

Ring meg gjerne på mobilnr du fikk på mailen (hvis den kom frem)

Snks

Donald

over 17 år siden

Donald

Hadde det ikke vært enklere om dere (Guffu og Fufu) utvekslet e-mailadresser....?

M'basa Gooma

over 17 år siden

M'basa Gooma

nei, alt er enklere med scangolf.
har do problemer med det? morra di!

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Enig med Donald... Nå grenser det til barnehage her.

ler

over 17 år siden

ler

stå på guffu og fuffu, dere hever faktisk nivået på debatten! aldri vært borti noen så laime diskusjoner EVER!! vokse folk som sitter å skriver så mye BULLSHIT!! haha, jeg ler

Nye M'Fufu GT

over 17 år siden

Nye M'Fufu GT

Hehe. Det varte ikke lenge før chattepolitiet kom nei :-)

Jeg bærer for øvrig mitt stammenavn med stolthet. INGEN andre enn N'Sisu her på forumet som har fantasi til å komme på noe så genialt.

"Donald" og "HenrikFan" ...

Joa, det er jo også fine nick ;-)

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

nuvel, det var nå jeg som døpte deg M'fufu.. Bær navnet med stolthet, men akt deg for å glemme ditt opphav. nå går jeg småfornærmet og med kroniske utslipp av flatulens til sengs, og håper min ære vil være gjenopprettet ved soloppgang.

Jalla

over 17 år siden

Jalla

Verdens raskeste greener og verdens tommeste hjerner.
Dustedebatt

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Det var et overaskende sleivspark fra den grå musa fra Kongsberg....

Jalla

over 17 år siden

Jalla

Sorry, måtte bare vekke dere litt. Det trengs

hvorfor det?

over 17 år siden

hvorfor det?

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Fjosok,

You said:

"Det rullet så vanvittig at vi brøt ut i ekstatiske latteranfall. Puttene fra fringen på høyre side av hull 1, endte opp i roughen på venstre side. Jeg skulle prøve meg på motbakke-putter like bak bunkeren men ballen ville ikke ligge stille da jeg la den ned. En venstre-høyre putt på 5 meter ble tatt ut med 3 meter linje og endte opp to meter nedenfor hullet.
Det var kort sagt helt sykt raskt. John Coleman og en assistent kom og målte, og green 1 holdt 13,9 fot, green 8 ble stimpet til 13,5 fot. Hadde de gjort som Niblick så flåsete påstår og målt i nedoverbakke så hadde de fått greenens lengde i fot som resultat."

To get a correct reading with the stimpmeter you must measure both ways. This means that you measure the reading both ways up over and downwards, you add both the figures and divide by two.

By what you are saying the Tournament Director made a very good decision. You even state yourself that the ball would not stay still. Imagine if the tournament had got a lot of wind that day, it would have been a joke.

You are supposed to use three balls and they are not allowed to come to rest more than 200 mm apart for it to be a cleared reading. It should also be measured on a flat part of the green. After you have measured one way you must meaure in the opposite direction repeating the measuring.

You then repeat the whole process again and if there is a difference of 450 mm between the two series then the accuracy of the resulting average if questionable.

The person who is holding the stimpmeter should lift the bar until the ball begins to roll usually at about 20 degrees....this means the ball should be allowed to release from the notch in the bar by it's own gravity and no one should have their thumb on the ball to try to lift the bar higher than this 20 degrees to try to achieve a faster reading.....this happens a lot within the Greenkeeping business to keep members happy.... and con them into thinking that they have a faster stimp than what it is actually true.

You also said:

"TD ga beskjed om at 10,5 var tilstrekkelig, men det kan tolkes like mye som et minimum som et tak. Mange CT-baner er ikke i stand til å levere noe bedre, så TD krevde ikke noe mer enn 10,5. TD var bekymret for at hastigheten skulle bli for høy og derfor ba han Coleman om å ikke klippe og rulle så mye som han hadde ønsket. Greenene ble derfor aldri FOR raske under turneringen, søndag ble de heller for trege med tanke på at det ikke var vind.

Ingen kjenner greenene på Miklagard og hva som må gjøres med dem bedre enn greenkeeper-staben der oppe. Det er synd at de ble instruert av en litt skvetten TD. Det var ingen som klaget på greenene av spillerne, en spiller mente at de kunne ha vært enda raskere, mens de fleste sa at de var FOR raske for dem. I samme betydning som man sier at Koenigsegg har FOR mange hester for Sharif. "

I should hope that John knows his greens better than most...that is his job...however the Tournament Director knows Challenge Tour tournaments better than John. Does John even play golf these days?

Too often the stimpmeter is just a phalic symbol for members and they put too much pressure on the greenkeeper to produce faster greens than is needed.

Kingsbarns used to actually reduce the speed of their greens before a tournament because they didn't want the Pros made to look like fools when rolling off the very undulated greens.

It is not the speed of the greens that is the most important it is the trueness of the greens that is the most important factor for a Pro.

Miklagard have fantastic designed greens and they do not need to be tricked up with stupid speeds.

mikkelrev

over 17 år siden

mikkelrev

Jeg skjønner godt at medlemmene på Miklagard er stolte av raske og "faire" greener, slike greener skulle vel alle ønske seg.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke blir bedre til å putte om man spiller på slike greener til daglig.....

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Niblick,

John Coleman does not need you to teach him how to use the stimpmeter. His measurements were done exactly the way you describe, very careful lifting of the slide, 3 balls, back and forth, average and on flat parts, and they were done on several greens.

The TD's descision not to cut/roll the greens on sunday morning was actually the only thing I have heard players complain about! As you say John knows what there is to know about the greens we have, and he prepared them for the sunday round partially by cutting and rolling on saturday (when the measurements were done), and would like to present them in best possible condition on sunday as well by doing the last touches.

Tolle

over 17 år siden

Tolle

Niblick:
Hvis du leser lenger oppe så gir også jeg en forklaring på hvordan stimpmeteret brukes. Og jeg har brukt dette flere ganger enn de fleste i Norge... Kanskje bortsett fra John Coleman. Jeg synes du forsøker å så tvil om riktigheten av målingen av hastigheten, og jeg vil poengtere at dette i tillegg ble sjekket av Tournament Director Jose Maria Zamora. Som har en viss erfaring fra European- og Challenge Tour...
Raske greener gjør vår bane til en større utfordring og skiller mer mellom gode og litt mindre gode spillere.
Tilbakemeldinger fra spillerne var udelt positive ang greenenes hastighet og puttens linje.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Men, er det noen som misser poenget her?
søndag var stimpen ca. 11,5, ikke sant?
dette etter at TD tok avgjørelsen om å ikke gjøre greenene raskere.

det var hans avgjørelse, og det er da helt uproblematisk at GK John ikke var happy med det! John har ingenting med CT avgjørelsen å gjøre, og ønsket å vise frem greenene så raske og jevne som det kanskje er mulig å få til på Miklagard.

so, whats the freakin problem? spillerne var happy, Fjosok fikk seg en lattis, og John var litt misfornøyd med å måtte bremse hastigheten..

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Problemet er ikke annet enn at Niblick antyder at folk ikke har peiling på hva de snakker om. Han antyder blant annet at John Coleman ikke klarer å bruke et stimpmeter, at målingen må ha vært gjort i nedoverbakke osv.

Det er en temmelig tøvete og belærende form for debatt han bedriver her, og temmelig komisk at han føler seg i en posisjon til å fortelle folk hvordan golf-verden henger sammen. Selvfølgeligheter får man nok av ellers om dagen.

Niblick

over 17 år siden

Niblick

To all, I am not saying that John would do such a thing. I am saying some GKs do exaggerate their figures to get members off their backs.

Bamse, I believe John measured the greens correctly but I still have a problem believing that they were 13.9 on the stimp for the tournament if that is what you are impying.

Players are not happy unless they have something to complain about.

Tolle,

You said:

"Og jeg har brukt dette flere ganger enn de fleste i Norge..."

How do you know that...? Do you know what all the greenkeepers do each day...? Are you not insulting others in area of expertise with that statement...?

You also say:

"Raske greener gjør vår bane til en større utfordring og skiller mer mellom gode og litt mindre gode spillere."

I do not agree, but it does separate the good putters from the not so good putters...and if that is what you want to do then that is up you. Surely a good course does not need to be tricked up by super fast greens.

Yngve, well said.

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Fjosok,

If you can get John to come on here and state that he had the greens at Miklagard 13.9 on the days of the tournament then I will believe it.

I know John and he knows me (although we have nver met) and I would never want to insult him but I find it very difficult to believe that the greens would be at that speed or even need to be.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

forøvrig, hva er det med nordmenn og stimpmålinger?

noen er sykt opptatt av det, mens andre gir uttrykk for at de blir kvalme når noen prater om det.

når jeg har spilt golf i andre land, så har jeg rett som det er sett på en liten oppslagstavle hva som er dagens stimpmålinger, og ingen prater mer om det.

stimp betyr kanskje ikke all verden for en høyhandicapper, men for de gode spillerne, så er det sikkert greit å vite hva man skal være forberedt på.

personlig skulle jeg ønske at jeg alltid visste stimpen på greenene jeg spiller på, rett og slett for å lære.

Kingsbarns, som Brian refererer til, har i allefall de gangene jeg har vært der hatt plakat eller tavle hvor stimpen står skrevet, og det synes var ganske stilig. spesiellt når vi kommer dit på siste dagen i en 7dagers turnering og ser at stimpen måler 12,5.
det var litt ekstra nerver på de første greenene da til følelsen begynte å sette seg.
blir mange 3-putter på oss høyhandicappere, men det er utrolig artig å se en ball som faktisk går dit man slår den.

enough said, diskusjonen er i allefall ikke dustete som noen påstår, men faktisk interessant for noen av oss.
at noen innlegg blir dustete og flåsete er en annen sak, men det kommer gjerne fra de som mener diskusjonen er dustete...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

So, your're saying that they are actually lying, Brian? Thats interesting..

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Yngve,

No not at all. Maybe a misunderstanding of the figures given out....

If John says they were 13.9 then that is more than good enough for me. But I have only heard that figure from Fjosok.

I do not think that 13.9 would be possible or needed on the slopes of those greens at Miklagard. Probably why the TD reduced them...?

Thor Hellenæs

over 17 år siden

Thor Hellenæs

Niblick
Jeg kan garantere deg at hastigheten på green nr 1 ble målt til 13,9 på lørdag ettermiddag. (etter klipping og rulling) Snittmåling på flere greener viste 13,5. Dette ble utført av John Coleman mens jeg så på. Egentlig bryr jeg meg lite om hva du mener om det, men du antyder at dette er løgn og det vil jeg tilbakevise.
Du har jo meninger om det meste, og det har du selvfølgelig lov til. Jeg finner det litt merkelig at du, i din posisjon som banedesigner, uttaler deg på en slik måte. Men igjen, det er ditt valg.
Du finner mitt nummer på www.miklagardgolf.no, ring meg så skal du få nummeret til John Coleman hvis du vil ha mer bevis på dette. Du kan også få nummeret til Tournament Director J M Zamora for å sikre at du får bevis nok. Hadde vært fint å få dette ut av verden en gang for alle.
Thor Hellenæs

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Thor,

Why was the measurement done on the Saturday afternoon? Does that mean you cut and rolled after the day's play to get the speed up ready for the next days play because you were not going to cut them the next day?

What were the measurements of the greens before play...on each day?

I don't quite understand why a golf course designer should not give his or her meaning about what they think of the stimp on a golf course.

I already have John Colemen's number so that is okay.

Could you also tell us the reason the TD reduced the speed of the greens?

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Thor,

If you can just give a clarification of the statement above, it would be great:

"Jeg hørte at Miklagard klarte å lande stimpen på 13,9 i helgens Challenge Tour. Det er faktisk aldri målt kjappere greener i Europa både på CT og European Tour."

Is this statement true or not? Did Miklagard manage to have 13.9 on the stimpmeter before the days play of the tournament or not?

If you say you did then I will hold my peace.

Jeezuz Christ

over 17 år siden

Jeezuz Christ

Brian,
you are starting to look like a fool in this case.
All that you are asking for is answered in the earlier posts!
the problem is that you don't trust what is written.

I see that as a broken trust, and also that you imply that these guys are lying.
I think you should apologize for this, both to Fjosok and others who have engaged in this discussion.
Fjosok may be a knowitall, but I don't see any reason for why he should be lying!

when it comes to you giving your meaning to the stimpdiscussion, that is fine, but when you attack the way you did here, it might not be such a good idea, since you draw business from relations in these forums, I am sure.

Thor

over 17 år siden

Thor

Greenene ble klipt og rullet hver morgen og kveld etter ChallengeTours spesifikasjoner. Fairway måtte klippes hver dag. Måling med stimpmeter ble gjort etter hver klipping for alltid å ha kontroll på hastigheten.
TD ville ikke at det skulle klippes søndag morgen fordi hvis været hadde blitt bedre, altså sol og vind, kunne hastigheten blitt for høy. Nå ble det overskyet og noe regn på søndag, og derfor kunne nok greenene egentlig blitt klippet på morgenen.
Hastighetene for de fire dagene varierte mellom 11,5 og 12,5.
Ingen, hverken John Coleman eller TD, ønsket at hastigheten skulle være 13,9 under spill. Men de målte faktisk det ETTER klipping og rulling på lørdag kveld.

Jeg, altså min personlige mening, mente at du som banedesigner burde vise forsiktighet med å antyde at disse hastighetsmålingene var feil.

Forøvrig, hvordan kan jeg fornærme noen ved å si at jeg har brukt et stimpmeter mer enn de fleste i Norge? 99% av de norske golferne vet vel ikke hvordan et stimpmeter ser ut, og det er heller ingen grunn til at de trenger å vite det.

Thor

over 17 år siden

Thor

Ifølge Tounament Director er det ikke registrert høyere enn 13 på stimpmeteret i Europa.
Dette var altså en uttalelse fra han.

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Thor,

Thank you very much. I rest my case.

Sorry if it looked like I was implying that the measurements were done wrong. I was implying that wrong numbers have been used by people on here stating that 13.9 was used in the tournament.

However, if I had not given my opinion then people in Norway would have been under the impression that the greens were at 13.9 for the tournament which is not true.

So just to put this to bed the stimp for the greens FOR the TOURNAMENT were between 11,5 and 12,5.

Jeezuz Christ,

He may not have been lying but the greens were not at 13.9 for the tournament which is what was implied.

Most good Greenkeepers in Norway with good creeping Bent greens could get their greens up to 13.9 but what is the point. It would be ridiculous and the ball would not even stop on most greens if this was attempted for tournament play. Just rolling greens can give you an extra foot in speed.

Jeezuz Christ

over 17 år siden

Jeezuz Christ

That is where you are wrong. it was not implied by Fjosok, who explained what happened.
He specifically explained that this was done AFTER saturdays game if you read it.

Quote:
"Etter lørdagens runde var banemannskapet ute og klippet og rullet greenene flere ganger. Undertegnede, en kamerat og daglig leder bestemte oss for å benytte oss av den unike muligheten vi hadde til å putte på greener som de færreste får mulighet til å prøve. "
End Quote.

where can you see that he implies that this is during play on saturday?

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Jeezus Christ,

I agree...I concentrated on the main heading at the top...

Thor

over 17 år siden

Thor

Selv med creeping bent på greenene ville nok få baner klare 13,9 i Norge. Det kreves spesielt bra maskiner for dette, deriblandt singleklippere hvor knivene slipes nesten daglig.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg kan leve med betegnelsen "knowitall" som er blitt meg tildels lenger opp. Det er vanskelig å late som om man ikke vet noe som man faktisk vet, mens andre har veldig lett for å late som man vet noe man faktisk ikke vet. Det er for meg mye verre.

Som for eksempel når jeg står på en green sammen med to andre en lørdag ettermiddag og putter, John Coleman kommer bort sammen med en greenkeeper og måler green-hastigheten. Og deretter sier: "It just can`t be true, it is 13 feet and 10 inches". Deretter drar han til green nr 8 og måler, og litt senere får vi tekstmelding om at den var målt til 13,5 fot. Da tar jeg hans ord for at det stemmer fordi jeg har tiltro til at han vet hva han gjør.

At Niblick føler at dette er uoppnåelig og så utrolig at han begynner å dele ut løgn og skrøne-stempel er vel bare et kompliment. Jeg har aldri påstått at det har vært 13,9 under spillet, men like fullt oppnådde man den hastigheten lørdag kveld. TD satte derfor en brems på klipping og rulling på søndag, og resultatet ble at siste dag hadde de tregeste greenene til tross for at det var den dagen da de kunne ha vært raskest med tanke på vindstille. Dette har vært gjentatt til det kjedsommelige, og de som gidder å lese er fullstendig klar over dette for lenge siden.

Niblick

over 17 år siden

Niblick

Fjosok,

I apologise, I did not read your 'innlegg' correctly or properly.

I didn't mean that it was not possible to achieve I meant that I did not think it would be possible on a tour event as I know what is allowed on the events. I was under the impression (through my lack of thorough reading) that you were implying that the greens were played under these 13,9 conditions.

I hope you can accept my apology.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

thats my boys....

now lets all hug.......

:D

Oppsummering

over 17 år siden

Oppsummering

Altså, trådstarter blærer frem på Miklagards vegne at de hadde 13,9 fot UNDER helgens Challenge tour.
Etter masse om og men koker det hele ned til at det var mellom 11,5 og 12,5 UNDER turneringa, som er helt andre og mer normale verdier.
Offentliggjorte målinger av greenhastighet er de fleste steder målinger gjort under selve turneringa. Hvordan kan hvermansen på Miklagard vite at ikke andre baner også har klart 13,9 ved å måle rett etter klipping og valsing?
Miklakoret går ut med høy fane og skryter på seg hastigheter som er i særklasse og langt over det beste fra andre baner. Det er det altså ikke, selv om de er BLANDT de beste.
Det hadde vært klokt av Miklagjengen å veie ordene sine før man plumper i myra. Ikke rart det blir debatt.

Oppsumering 2

over 17 år siden

Oppsumering 2

jaha, og hvilke andre baner kan du referere til som kan ha opptil 13,9 på stimpen?
eller 12,5 for den saks skyld?

Hull 15

over 17 år siden

Hull 15

Minner om det gamle visdomsordet: "Arguing on the internet is like participating in the Paralympics. Even though you win, you're still a retard"

Andre baner

over 17 år siden

Andre baner

13,9: ingen.
11,5-12,5: Barbaroux, Biella, Golf National Paris, St. Nom la Bretesche, Carnoustie og sikkert 100 andre baner som jeg ikke har spilt.
Bra innlegg fra hull 15.

Grinkiper

over 17 år siden

Grinkiper

En greenkeeper som strever så hardt med å få raske greener at det medfører at ballen ikke kan bli liggende på svært store deler av greenen er ikke en seriøs greenkeeper, bare en tullball som lar seg vike for presset fra uvitende forståsegpåere...

Og JA, de fleste baner i Norge selv uten Creeping Bent kan få i hvertfall 10, de aller fleste 11-12 i en kortere periode på stimpen, hvis de hade ønska det... Men det hadde resultert i dårlige greener ettersom de fleste norske baner har for sterke onduleringer i greeene og/eller for små greener til at en slik fart er ønska...

Så JA, hvis CT ba om 10,5 på stimpen og de fikk mye mer og ballene rullet av helt tåpelig. Ja da er det uten tvil en arrangørsmiss fra Miklagards side.

Det er liksom ikke hei hallo vi ska være ekstra flinke og gi dere 13 på stimpen... det er ikke så det fungerer =)

Til Grinkiper

over 17 år siden

Til Grinkiper

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Greenkeeperene på Miklagard jobber kontinuerlig med å få best mulig greener og det gjorde de også under CT. De er meget seriøse, ingen fare for det.

Når det gjelder Creeping bent så er det en gressort som trives best på lave klippehøyder og hastighetene blir raske. At greenene er på 11-12 i perioder gjør greenene bedre og ikke dårligere som du påstår. Man må selvfølgelig vite hva man driver med, og onduleringene må tas i betraktning. Der skal jeg gi deg rett.

Under CT var jeg frivillig og så litt av det som skjedde på nært hold. CT mente før turneringen at greener på 10,5 til 11,5 var å foretrekke. De var redde for raskere greener på grunn av at værmeldingen sa mye vind. Når dette ikke slo til mente TD at 12,5 ikke var noe problem. Han sa til og med at greenene var fantastiske og det beste de hadde spillt på noensinne. Hvis du ike tror meg ring Miklagard og spør om å få se rapporten fra CT. Den taler sitt klare språk.

Synes du skal sjekke fakta før du sier at noen er tåplige. Kanskje det bare er deg???

Greenkeepern.

Grinkiper

over 17 år siden

Grinkiper

VM i å legge ord i munnen på folk da!!!

1. Jeg sa aldri at Greemkeeperne på Miklagard var useriøse.

2. Jeg påsto aldri at en stimp på 11-12 i perioder gjør greenene dårligere, jeg sa bare at for de fleste banene i Norge hadde en slik fart ikke vært å foretrekke ettersom de fleste baners greener er for ondulerte/for små/for mye vind for det + at de kanskje ikke har bra av det

3. Jeg sa aldri at CT ba om 10,5 på stimpen.... Jeg sa bare at hvis det var slik... så hvis... Noe som du da visste ikke var slik.

4. Tro ikke at du er Gud bare fordi du var en frivillig og overhørte en samtale på nært hold. Prøv å være litt mer seriøs takk.

Bjørn Waagø

over 17 år siden

Bjørn Waagø

Denne diskusjonen sporer dessverre av, som vanlig, fordi alt for mange synser om ting de har begrenset kunnskap om.

Det er selvsagt ikke slik at greenkeeper på Miklagard, på tross av ønsket fra turneringsleder på CT, klipper og ruller greener for å øke hastigheten. De som vet noe om vedlikehold av krypveingreener vet at disse ikke blir "ærlige" dersom de ikke klippes og rulles i forkant av en turnering. Dette er hovedfokus for en greenkeeper som skjønner jobben, ikke om greenene måler 10 eller 12 på stimpen. Det er selvsagt også dette som er grunnen til at greenene på på Miklagard ble rullet og klippet etter rundene og på morgenen før spill. At hastigheten ble så høy er en selvsagt spesielt, men ikke hovedgrunnen til klippingen.

Så til kvaliteten. Jeg har selv relativt bra erfaring med golf, bla. som daglig leder på Nøtterøy siden oppstarten der. Også her har vi forsøkt å etterstrebe god kvalitet i alle ledd. Jeg kan imidlertid si at liknende kvalitet som Miklagard kunne fremvise i helgen har jeg aldri sett på noen norsk bane. Kanskje var Barsebäck like bra etter omleggingen av greener i 2004, men ingen baner i Norge har hatt samme kvalitet såvidt jeg kan bedømme.

Lykke til videre med diskusjonen!

Grinkiper

over 17 år siden

Grinkiper

11-12 på stimpen hadde bare blitt tull og vas på i hvertfall 80% av norske golfbaner. For få flate områder osv...

Hypingen om Stimpen er særdeles uheldig for greenkvaliteten.

La greenkeeperne få gjødsle og vanne så mye de vill, selv om det kan gjøre de mindre "raske".

La greenkeeperne få keepe greenen green =)

Så slutt å mas i hjemmeklubben din om at du ønska at greenene var så og så raske.

Takk

Jeezus

over 17 år siden

Jeezus

Enig Grinkiper. Slutt å mas.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

En liten kommentar til Mikkelrev lenger opp som spør hvorfor man ikke blir bedre å putte på Miklagards greener. Jeg blir i alle fall bedre å putte på slike greener. Jeg putter svært mye bedre på Miklagards greener sammenlignet med de andre greenene jeg har spilt på i sommer. Nettopp fordi ballen statistisk sett holder linja bedre.

Nå har jeg ikke fulgt med denne diskusjonen tidligere, og leste alle innleggene nå. Morsom lesing :) Ikke rart det blir krig i verden. La oss alle dele noen poser marshmellows, fyre opp et bål og fortelle skrøner om hvor mange birdies vi har pr runde.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Niblick: Unnskyldning er selvfølgelig akseptert og mottas med takk og velvilje. Apropos greener, og nå vet jeg at mange kanskje tror at jeg har fått solstikk, men kommer nettopp fra Mjøsen og kan rapportere at back-nine greenene der er noe av det beste jeg har spilt på i år! Veldig moro!

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Noen som vet hva stimpen er på Losby i helgen?

Miklamøkk

over 17 år siden

Miklamøkk

Nå er jeg lei den stimpdebatten på Miklamøkk.
Greit at banen har fine og raske greener, men det er faktisk ikke det golf dreier seg om. Om banen har 18 eller 29 på stimpen, som de sikkert får når den måles i alle nedoverbakkene på banen, er totalt uinteressant, når banen er og blir UTROLIG kjedelig. Er så lei av at alle skryter dette gressbelagte jordet opp i skyene.

Jøsses

over 17 år siden

Jøsses

Neimen så trist for deg da. Kan du ikke bare spille de banene du syns er morsom da? Nei golf dreier seg ikke om å ha raske greener. Golf dreier seg om å bruke færrest mulig slag på 18 golfhull, men det visste du sikkert. At vi har en bane i Norge med gressforhold som kan måle seg med de beste i verden er sikkert ikke interessant for deg. Like fullt er ditt innlegg lite interessant for meg.

God helg.

Heheheheh

over 17 år siden

Heheheheh

Gressbelagt jorde. Du er vel klar over at de fleste golfbaner på jorda er lagt på jorder? hehee. Du virker som et velutviklet menneske.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Heheheheh: Når er vel hele poenget til Mikla at de ikke er som de fleste golfbaner på jorda, så da er det vel du som er et velutviklet menneske. Jeg synes også banendesignen på Miklagard er kjedelig, men kvaliteten på selve spilleflaten er fantastisk.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Jeg skjønner veldig godt at folk er lei av all den såkalte "Miklagard-skrytingen". For å være ærlig så er jeg lei av den selv også.

Men. Det er et par ting som er greit å få frem i lyset her.

Det er godt over 800 mer eller mindre aktive medlemmer på Miklagard. Selv om det er et godt samhold på Miklagard, så er dette selvstendige individer med selvstendige meninger.

De fleste som har vært her en stund, har sluttet å skrive positivt om banen sin - rett og slett fordi den leverer, og fordi det er kjedelig å repetere seg selv.

Hvert år kommer det til en del nye hit. Det er stort sett disse som - i yr glede over å ha kommet til "himmelen" - føler en trang til å ytre dette til andre. Noen gjør det kanskje for å hovere, andre skryter kanskje for å formidle. Hva vet jeg?

Det jeg vet er bare at det er umulig - og heller ikke ønskelig - å kontrollere hva enkeltmedlemmer og gjester skriver om Miklagard. Personlig er jeg lei av "skrytet", jeg skjønner godt om andre også er lei av det, men jeg er like lei av at noen tilsynelatende tror at "Miklagardingene" er en ensartet gruppe med én mening.

På den ene siden er det altså i ferd med å bli kjedelig med alt skrytet av Miklagard. På den andre siden må det også - som Yngve sier - være lov til å skryte av ting som er bra.

Så til alle dere som er lei av skryså lenge Miklagard leverer så bra som den faktisk gjør, er det nok ikke til å unngå at

Nye Gunnar Bull GT

over 17 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Jeg skjønner veldig godt at folk er lei av all den såkalte "Miklagard-skrytingen". For å være ærlig så er jeg lei av den selv også.

Men. Det er et par ting som er greit å få frem i lyset her.

Det er godt over 800 mer eller mindre aktive medlemmer på Miklagard. Selv om det er et godt samhold på Miklagard, så er alle disse 800 selvstendige individer med selvstendige meninger.

De fleste som har vært her en stund, har sluttet å skrive positivt om banen sin - rett og slett fordi den leverer, og fordi det er kjedelig å repetere seg selv.

Hvert år kommer det til en del nye hit. Det er stort sett disse som - i yr glede over å ha kommet til "himmelen" - føler en trang til å ytre dette til andre. Noen gjør det kanskje for å hovere, andre skryter kanskje for å formidle. Hva vet jeg?

Det jeg vet er bare at det er umulig - og heller ikke ønskelig - å kontrollere hva enkeltmedlemmer og gjester skriver om Miklagard. Personlig er jeg lei av skrytet, jeg skjønner godt om andre også er lei av det, men jeg er like lei av at noen tilsynelatende tror at "Miklagardingene" er en ensartet gruppe med én mening.

Det må være lov å skryte av det man synes er bra.

Så til alle dere som ikke tåler å høre skryt av andre baner:
Så lenge Miklagard leverer så bra som den faktisk gjør, er det nok ikke til å unngå at det kommer positive meldinger fra enkeltmedlemmer og gjester også i fremtiden.

Vi får bare håpe at det kommer flere baner/klubber som kan få like fornøyde golfspillere i fremtiden, slik at "nyhetsbildet" blir mer nyansert. Så istedet for å skylde på oss og rakke ned på klubben vår - gå ut og gjør det bedre selv.

From the bottom of my heart: Lykke til!

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

hoops -sorry maskintrøbbel :-)

Jasså...

over 17 år siden

Jasså...

Synest det er de samme 3-4 som har holdt på hele tiden.

bla bla

over 17 år siden

bla bla

Dø tråd. Dø...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her