Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nå smeller det!

Goffy

over 21 år siden

Goffy

Da kan de se ut som NGA har fått kniven på strupen;

FOR KJØP AV AKSJER I MIKLAGARD
TIL KR 25.000
HENVENDELSE
NORSKE GOLFARRANGEMENTER
TLF: 67 16 76 90

Her er det nok bankene som nå trekker i trådene etter år med blod-røde tall. Jeg tippe de siste 50 aksjene går for 20.000,-

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I hope it is not true as NGA has done a lot to lift the standard of golf course design and construction in Norway.

I hope they make it through this difficult period.

Brian.

solgt 90

over 21 år siden

solgt 90

allerede etter 1 uke til eksisterende medlemmer/aksjonærer. Tror ikke de trenger å gå lenger ned. Du må huske at de har en høy årlig kostnad ved å sitte på aksjene og må derfor gjøre overnevnte tiltak. Tipper problemstillingen allerede er løst da responsen var så god.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bare for å få avklart en liten ting: det er vel i såfall NGA som har blod-røde tall, ikke Miklagard ?

Donald

over 21 år siden

Donald

Korrekt Runar. Det er NGA som har problemer. Miklagard hadde overskudd på over en million i 2003.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Nå reduseres m.a.o antall greenfeebiletter som tilbys til 450,-?

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Golfentusiast:

Det kan du nok regne med, fordi jeg mener at NGA fikk vekslet inn sine medlemskap mot greenfee-billetter i fjor. Ved salg av deres aksjer så vil det bli vesentlig færre billetter i markedet.

Runar:

Det har du helt rett i, Miklagard har gått med overskudd så det er viktig å skille mellom NGA og Miklagard. Er det noen som sliter med tallene så er det i såfall NGA.

mvh
Toughloose

mizuno

over 21 år siden

mizuno

Hei paa seg...

Sitter i Budapest (!) og leser innleggene om Miklagard/NGA - og vil gjerne komme med noen korreksjoner og litt ros...
Er det ikke litt merkelig hvordan vi i Norge liksom skal godte oss litt paa andres bekostning naar det er daarlige for DEM og ikke oss selv..?
Er helt enig med Brian her; Vi har faktisk veldig mye aa takke NGA for i golf-Norge naar det gjelder kvalitetsbaner - les: Miklagard, Losby, Notteroy, Evje - og Gud vet hva som kan komme i fremtiden...
La oss gi folk den kreditten de fortjener enten det gaar bra eller den veien hona sparker!! I stedet for aa kritisere burde dere heller lope aa kjope aksjer til 25.000 kroner!!! Billigere blir det i alle fall ikke fra NGAs side.
Vil heller ikke kritisere andre baner, men det burde ikke vare et vanskelig valg hvis kjopet skal staa mellom en aksje til 35-39.000 paa Gronmo eller Miklagard til 25.000...?!!!
Laa gaa at aarsavgiften totalt sett er dyr, men du blir tatt godt vare paa i klubben, faar naermest fritt spillerom paa banen, fantasipriser hvis du vil spille golf i Spania eller Portugal eller USA/Asia om vinteren (eller sommeren for den saks skyld) og Norges desidert beste bane (lov aa skryte litt..?)!
For ordens skyld gikk klubben med 1,3 millioner overskudd forrige sesong takket vaere den formelen klubben har paa aarsavgiften og dermed synker ogsaa gjelden - sakte, men sikkert - noe som selvfoelgelig vil foere til billigere avgift paa sikt...
Og - ikke tro paa alt som skrives om "drittklubben/sosseklubben" Miklagard - vi er faktisk en rett saa hyggelig gjeng som har en felles lidenskap - nemlig golfen og dets uregjerlige irrganger som til tider driver oss til vanvidd. Men moro er det lell! Og til slutt, en stor takk til NGA som "ga" oss muligheten til aa faa en slik bane i Norge og som vaaget aa satse da alle andre satt paa gjerdet og lo over en kvalitetsbane paa Kloefta!!

Vennlig hilsen

Mizuno (som er psuedonymet til Ulf Laurang som betalte 56.000 for aksjen!)

Jeg har spilt med

over 21 år siden

Jeg har spilt med

deg en gang, Mizuno. Og når du sier rett saa hyggelig gjeng, så må jeg arrestere deg. Du fremsto for meg som en person jeg helst ikke vil spille golf med. Du peste og maste på at spillet på flighten foran gikk alt for sent, ropte til de og var det jeg vil kalle "kvalm".

Hvis jeg bruker ordet utadvendt eller kjernekar så kikker du vel spørrende hva det betyr?

Sier jeg "Hallå" og "gutta fra calcutta" så er vel det mer din gate. Sorry Mizuno, hvis du er en god representant for "Miklagard-gjengen", så holder jeg meg langt unna.

Morsom start på innlegget forresten; Hei på seg...

for ordens skyld Mizuno,

over 21 år siden

for ordens skyld Mizuno,

jeg skrev innlegget over annonymt, med fullt overlegg. Jeg ser deg på banen fra tid til annen, så jeg må gjemme meg litt.

vella

over 21 år siden

vella

Nå er vel Ulf en kar som ikke er mest tålmodig med folk som viser dårlig oppførsel på banen, slik som å ikke reparere nedslagsmerker, ikke legger divot på plass, unødig tidsbruk, ikke slippe igjennom flighter osv. Men han er faktisk en hyggelig kar som samtidig har en skarp tunge. Journalister er vel ofte slik...

Aasmund Brevik

over 21 år siden

Aasmund Brevik

Tenkte bare å si at jeg støtter innleggene til Brian Phillips og Ulf Laurang. NGA har gjort mye godt for norsk golf, og fortjener honnør for det.

Til deg som er "anonym, med fullt overlegg". Du må vel være noe av det feigeste jeg har sett..:-)

Bonde

over 21 år siden

Bonde

Det NGA har gjort, er å fjerne folkesport-stempelet fra golfsporten og heller gjort det om til en snobbesport. Det er bare å tenke over den prislappen de har innført i de klubbene de har hatt en finger med i spillet. Hva var egentlig så galt med de banene vi hadde før NGA begynte med sine fremstøt?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Bonde,

There is room in golf for all types of golf courses. Miklagaard is supposed to be a 'championship' golf course (whatever that is) and it is designed by an architects company which gives it a sort of signature golf course.

Evje golf course in Moss is still family golf course that has over 150 junior that turn up for training every week. They only pay somewhere between NOK 1000 - 2000 a year. That is cheap in my eyes. Once they have gained a 'green' card they are allowed on the golf course.

Who financed the golf course? NGA..

Without NGA Evje would probably never have been built.

For you to say that NGA have taken away golf from the people is just absolute rubbish. Nøtteroy was also financed by NGA.

These projects were already in the planning stage and all NGA did was come in with a finance package that the clubs accepted.

To become a member of Evje last year it would cost less than NOK 30000. That may seem expensive but in the long run it is a bargain. You get a properly designed golf course that drains pretty well and USGA greens that are as good as they could be.

There are different types of golf players in Norway. Some that don't need a high standard of golf course that just enjoy hitting the ball and being with their friends. However, there is also a market for those that do enjoy playing on well designed and well maintained golf courses.

No one is making anyone join these NGA golf courses but if they do they know that they are going to get at very good greens and maintenance that is as good as if not better than can be found in the rest of Europe.

To say that NGA has taken away the sport from the normal person is not fair, you don't have to join.

Brian.

Bygutt

over 21 år siden

Bygutt

Bonden er på feil jordet..
NGA har satt i gang en rekke prosjekter og en del av dem i kategorien "kvalitetsbaner" og de har gjort dette med et forretningsmessig utgangspunkt. Det må jo være lov.
De står bak baner som Evje (ikke dyr) , Losby ( første emisjon var 24'), og var vel også med under etableringen av Hauger (første emisjon 19') i tillegg til flere rimelige prosjekter i grisgrendte strøk. Det er korrekt at de også står bak Miklagard som var et dyrt "high end " prosjekt, men hva er galt med det?
NGA har prøvd å drive "butikk" i golfbransjen i Norge og slik sett bidratt masse med fremveksten av golfbaner. Mulig at de av og til har vært litt grådige/optimistiske og at de av den grunn sliter - "Markedet har alltid rett".
Håper de klarer seg!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Så dyre baner er det sammen som snobbesport... ok... Da er golf snobbesport i feks. Skottland da... Der alt fra søppelplukkere til direktører spiller sammen...

Hvorfor har man både gatekjøkken og dyre 3 stjerner's restauranter ? Hvorfor har man både vandrehjem og hotell med rom som koster 10.000 pr. døgn..... Jo for noen er villige til å betale ekstra for å få litt ekstra.

P. Trede

over 21 år siden

P. Trede

Snart ny aksjonær! Jeg har fått tiladelse av fruen til å kjøpe, men jeg leter etter priser for årsavgift. Det finner jeg ingen plasser. Jeg vet det er noe restaurant forskudd i tillegg, men skulle gjerne hatt mer info.

Kan noen oppdatere meg?

Er visst 5 greenfee billetter inkludert også?

Mvh
P. Trede

*?*

over 21 år siden

*?*

Kansje en idè å ringe klubben???

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Tror det var 9000kr i fjor. Simen.

Miklagard Golf

over 21 år siden

Miklagard Golf

For info om Miklagard Golf, ring Daglig Leder Tore Waagø eller sportsjef Thor Hellenæs på telefon 6394 3100, så slipper dere "lure" på noe....

Miklagard Golf

over 21 år siden

Miklagard Golf

For info om Miklagard Golf, ring Daglig Leder Tore Waagø eller sportsjef Thor Hellenæs på telefon 6394 3100, så slipper dere "lure" på noe....

P. Trede

over 21 år siden

P. Trede

Jeg kan jo ringe, men det kan jo være andre som lurer på det samme? Er jo greit å få info ut til andre interesserte???

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

P.Trede,

Why don't you ring and find out and then post here what is then?

Brian

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Simen -litt ute å kjøre igjen. Det er riktig at det er et restaurantforskudd på 500,- + 5 greenfeebilletter a 450.-. Tilsammen blir det 10.770. Hvis venner eller kona betaler for seg med greenfeebilletter (3 av disse kan også byttes til en annen bane),og pengene i restauranten går fort, så blir altså reell årsavgift kr. 8.020.-. Dette er faktisk marginalt lavere enn i fjor.

P. Trede

over 21 år siden

P. Trede

Brian, thanks for your update. I got the info I needed here. Thank you.

Boggie, takker. Synes ikke dette var ille.

boggie

over 21 år siden

boggie

Dette er ikke ille.
Mulig det tar litt tid før banen er helt "up to standards", men det blir den og da får du god tilgang på en flott bane i spesielt godt "shick". Det er det verdt å betale litt ekstra for.

Bactee

over 21 år siden

Bactee

"P. Trede" Dersom klubben benytter dette forumet som infokanal, kan jeg love deg at de blir beskyldt for å utnytte forumet til egen-reklame og markedsføring. Det har vi sett flust av eksempler på. Men såvidt jeg kunne se er " boggie" godt oppdatert på betingelsene i klubben

mizuno

over 21 år siden

mizuno

Det bare MÅTTE komme...

Ok, jeg skal ikke krangle med deg om jeg er en hyggelig kar å spille golf med eller ei - min kjære anonyme "venn".
MEN det gleder meg at du ikke kommer med ett negativt ord om NGA, som var det mitt innlegg - og alle andres også for den sakens skyld - handlet om...
Du er alltid hjertelig velkommen til Miklagard, men ta med spypose i fall ejg dukker opp og skjeller deg ut (du har vel ikke hørt om den siste nyvinningen innen IT-bransjen som gjør det mulig å få greie på identiteten til anonyme mail-avsendere - har du vel...?)

Ulf

Du fremstår som den personen

over 21 år siden

Du fremstår som den personen

som jeg kjenner, Mizuno, og jeg kan ikke se at jeg har skrevet et eneste negativt ord om NGA.

Det jeg sier er at;

Da kan de se ut som NGA har fått kniven på strupen;

og ellers bare referat fra golfsiden.com's annonse.

Ellers er det bare fakta, og en dristig tipping om at de siste aksjene til NGA skal ut for enhver pris. Faktisk i ren journalistisk ånd?

Jeg hopper over den siste biten av ditt innlegg som omhandler spypose etc, jeg synes det blir litt for useriøst.

mizuno

over 21 år siden

mizuno

Artig at du skulle nevne dette med seriøsitet...
Siden det var du som bragte personen Ulf inn i bildet og ikke kunne konsentrere deg om det dette egentlig handlet om, nemlig NGA.
Selv om NGA kan ha kniven på strupen, noe jeg ikke vet, så burde vel ikke det være grunn til rakke ned på dem..? Eller..? Men en ting jeg vet, er at de ikke skal ut for enhver pris. 25.000 kroner er det aksjene blir solgt for, og lavere vil de ikke gå. Tror heller ikke de vil det siden de selger mange askjer om dagen.
Og du har helt rett, du har ikke skrevet et eneste negativt ord om NGA - du nevnte dem faktisk ikke med ett eneste ord i ditt anonyme innlegg - din fjott!

Ulf

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Den anonyme skrev dette:

"Og når du sier rett saa hyggelig gjeng, så må jeg arrestere deg. Du fremsto for meg som en person jeg helst ikke vil spille golf med. Du peste og maste på at spillet på flighten foran gikk alt for sent, ropte til de og var det jeg vil kalle "kvalm".

Hvis jeg bruker ordet utadvendt eller kjernekar så kikker du vel spørrende hva det betyr?

Sier jeg "Hallå" og "gutta fra calcutta" så er vel det mer din gate. Sorry Mizuno, hvis du er en god representant for "Miklagard-gjengen", så holder jeg meg langt unna."

....det er vanskelig å se at det ikke var et rent personangrep. Jeg kjenner ikke Ulfog tar ikke stilling til påstandene om ham - men han startet ikke denne gang..... At han opplever sine omgivelser på Miklagard som hyggelige må vel være lov uten at han skal bli æreskjelt.

Golfsvinger'n

over 21 år siden

Golfsvinger'n

Du kan si hva du vil om Ulf, men han skriver saklig/godt. Jeg tror sikkert at Ulf også selv kan avkrefte at han maser på banen/irriterer seg over grøntkort spillere.

Bjørn Holthe

over 21 år siden

Bjørn Holthe

Hvorfor kan man ikke la Miklagard, og deres medlemmer få være i fred? De ønsker jo ikke å leke med oss andre, så hvorfor ikke finne en annen sandkasse? Det er nok av klubber og baner.
En nevnte Skottland; at alt fra søppelkjørere til direktører spillte sammen. Feil! At både søppelkjørere og direktører spiller golf kan nok være riktig, men det finnes ikke noe sted hvor skillet mellom fattig og rik er større en i Skottland (golfmessig). De rike har sine "private" klubber (med jakke og slipstvang), men heldigvis finnes det mange fine kommunale baner for "menigmann".
Så la de få golferne som synes at banes kvalitet er viktigere enn ens egen kvalitet som golfspiller få ha seg med hverandre. De beste golfspillerene har til nå kommet fra baner som Borregaard og Drammen Gk. Selv om noen også kommer fra Oslo Gk, men det skulle bare mangle.

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Anonyme angrep på enkeltpersoner bør stoppes av web-master. Det er heldigvis lenge mellom hver gang man får lignende søppel servert. Forskjellen på anonyme angrep på en persons meninger kontra angrep på en persons personlighet/karakteregenskaper er milevid. Fy!!!

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Bjørn,

I agree that there is a class difference even in Scotland but nearly all the clubs in Scotland can be played by anyone with a letter to the Secretary and proof of handicap produced.

Even Muirfield is not that difficult to get on if you apply in advance. There are of course places like Loch Lomond and Skibo that are very private but when weighed up against how many courses there are in Scotland they probably do not even get up to 1 percent of the courses in the country.

Brian.

Golfsvinger'n

over 21 år siden

Golfsvinger'n

Det eventuelle personangrep som fremstår her kan jo diskuteres.

Mizuno påstår at de er en rett så hyggelig gjeng, noe som den anonyme tviler på, og årsaken til dette er at han har spilt med Mizuno og tviler på ordlyden/bruken, "rett så hyggelig" passer på denne gruppen - som holder til på Miklagard. Det mest intelligente fra Ulf sin side ville jo være å holde seg for god til å debatere hvor vidt han er en hyggelig/jovial person?

Avsluttningsvis, personangrep bør "sladdes". Ellers så er jo journalister kjent med å beskytte og holde hemmelig (kilder/tystere). Og det er jo ofte aviser og blader som inviterer til å pubilsere innlegg anonymt.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bjørn,

Jeg sa da ikke at man ikke hadde forskjellige typer baner i Skottland, der har man alt fra "billig til dyrt".

Dessuten: er det du mener med "for menigmann" = billige baner, eller mener du "åpen for gjester" ? The Old Course er hverken billig eller "hvem som helst bane", men den er åpen for alle. Alle banene i St. Andrews er eid av kommunen, men forvaltes av en "trust". Alle pengene som tjenes på alle 6 banene "sprøytes" tilbake i organisasjonen. Ingen private som sitter å "suger" penger her..... ;-) Brian kan sikkert rette på meg hvis mine opplysninger ikke er 100%.

Jeg ble meget overrasket hvor lav "snobbefaktor" det er i Skottland. Jeg så dåg ingen med olabukse, treningsdress eller noe slikt, men det var normalt ok golfantrekk over hele linja. Jeg trodde det skulle være 100% snobb all over the place. Jeg kjøpte meg noen flotte golfskjorter, 3 stk. for 20 pund... Det dyreste jeg så var golfskjorte til 85 pund, men så kjentes det ut som rene silken også men.....

Det eneste "slipstvang" jeg så der var faktisk når de skulle ha årsmøte. Det var nok litt stiligere enn vi er vant med, men de hadde jo årsmøtemiddag osv. og da er det vel litt mer stil da.....

Bare nevner at det var på en "lokal bane" som det var "slips og rutete bukser"... ikke noen "dyr snobbebane". Det er vel ikke galt med litt stil.... selvom jeg personlig hater skjorter :-)

hei jeg er anonym

over 21 år siden

hei jeg er anonym

"du har vel ikke hørt om den siste nyvinningen innen IT-bransjen som gjør det mulig å få greie på identiteten til anonyme mail-avsendere - har du vel...?)".

Tror ikke så mange har hørt om denne "nyvinningen" ettersom den ikke finnes for allmenheten. Skal man kunne finne ut identiteten må man få tak i ip'n, noe som er vanskelig ettersom at ip er random på de fleste datamaskiner, utenom dette hva skal man gjøre hvis man får tak i ip? Ringe til telenor?......

Scangolf forum er laget slik at man kan være anonym, og det er heller ingen registrering på forumet. Hvis du ikke liker systemet kan du heller klage til webmaster.
Noe annet som forundrer meg er at flertallet av brukerne her som er ifra miklagard har et felles kvalmende snev av arroganse. Jeg var på miklagar for 2 uker siden, liker ikke miljøet. Og vær så snill og spar meg for "championship" bane. Brian tror vel han er en slags fasit på forumet her..

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Hello 'hei jeg er anonym',

That was really nice of you, don't know what I have done to rattle your cage.

All I do on this forum is to put across my meaning about different golf opinions. I have never said that I am the only one with answers here.

Although, having studied a Masters in Golf Course Architecture and the fact that I have worked purely in the golf course construction and design business for the last five years I think I can 'help' in a constructive manner.

I am sorry if you feel that way. However, all you have to is ask my customers what they feel about me, I hope that most of them will answer that I have been a resource of information for them.

I have nothing to do with Miklagaard if that is what you are implying.

Brian Phillips.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

"hei jeg er anonym" hvis det er noen som fremholder dårlige holdninger her så må det jo være deg. Brian må være den her inne med høyest faglig kompetanse, og ikke bare "synsing".

Og: fortell meg en liten ting: hvilken bane i norge er mer "championship" bane ? Mulig at noen av medlemmene på Miklagaard er stolte av anlegget sitt og i dårlig "ola dunk" stil ikke klarer å la vær å "gløde litt" av den grunn, men å stemple hele Miklagaard som "kvalme" av den grunn sier mer om deg enn om Miklagaard.

Joje

over 21 år siden

Joje

Haha, flott innlegg "hei jeg er anonym". Gni det inn, du. Folk med dårlige holdninger er det verste du vet! Og selvskudd er det morsomste JEG vet:-)

sånn er det bare

over 21 år siden

sånn er det bare

Slutt med denne fjollete hetsingen av "anyonym", da, folkens.

Oppfører man seg som en kvalm bølle på banen (som anonym mente U. gjorde, og som mange sikkert er enige med ham i, hvis situasjonsbeskrivelsen var korrekt) og samtidig poster med fullt navn, må man jo både regne med og få høre det, og også tåle det.

Gjør man ikke det, får man enten oppføre seg mer konformt, eller poste anonymt...

Knastulf

over 21 år siden

Knastulf

Slapp nå av alle sammen, denne diskusjonen dreier seg om aksjepriser på Miklagard, ikke IP-adresser og anonymitet.
Miklagard har utspilt sin rolle som selvoppskrytt champion i golfbaner. Det skulle ikke så mye til for å bli beste norske bane når Miklagard ble planlagt, men nå har den fått følge av flere andre supre baner med Kragerø i spissen.
I tillegg har banen hatt litt problemer med greener og fairwayer.
Den er likevel en fantastisk bane å spille på, utrolig lett å senke handicapet på for sånne macho-gutter som meg som slår langt med dårlig presisjon.
Men that's it, banen skiller seg ikke nevneverdig ut fra de andre gode banene våre, og dermed faller aksjeprisen til samme nivå som disse.
Og i andre land vi kan sammenligne oss med viser at aksjene vil fortsette å falle.
Golf-boomen vi har hatt nå minner om joggebølgen vi hadde for et par tiår siden. Den kom, og forsvant. Jeg kjenner allerede mange golfere som ikke gidder å spille lenger etter å ha stagnert i hcp etter 4-5 år "i bransjen" Kjerringa gidder ikke spille lenger til tross for at hun ble klubbmester de to siste årene, dattera har byttet golfkøllene til fordel for gutter, og guttungen på 14 foretrekker fotball fordi det er mer sosialt.
Derfor vil aksjeprisene falle, og golfbanene kommer til å slåss om spillerne...

Even

over 21 år siden

Even

Er Kragerø "mer" champion bane enn Mikla ? Har du røyka ?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her