Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

KOPIKØLLER

Nettogolf v/Børje Pedersen

over 21 år siden

Nettogolf v/Børje Pedersen

Det har lenge versert debatter rundt dette med kopier, kloner, og mer eller mindre etterligninger. Vi som arbeider i bransjen lever med dette hele tiden, og må før eller siden ta ett valg i forhold til dette.

Nettogolf har hatt som rettesnor å vurdere alle produkter hver for seg, og til dels være ganske liberal. Dette har ikke bydd på noen problemer tidligere, men nå er dette i ferd med å snu i og med at det er begynt å komme direkte piratkopier til landet. Denne utviklingen er meget farlig for hele næringen, og vi vil ta sterkt avstand fra disse produktene og deres opphav.

For ikke å komme i noen form for konflikt med dette, har vi fra dags dato besluttet å ikke selge eller markedsføre noen produkt som vil kunne minne om kopi eller etterligning. Jeg har forespurt alle leverandører om hvilke produkter som kan sies å være etterligninger, og disse blir tatt ut av sortimentet etter hvert.

Vi har i kommende nummer av Norsk Golf, annonse for ett Integrasett, og dette er ett sett som skal ut. Tiden er for knapp til å endre annonsen, men alle kunder får muligheten for å få ett Maltby sett i stedet.

Dynacraft har vært en av bærebjelkene i sortimentet vårt, og det er derfor synd at de har så mange etterligninger. Vi har derfor besluttet å bytte til GOLFWORKS.COM som hovedleverandør, og vil etter hvert bli lagerførende på det meste av sortimentet deres.

Skulle det i ettertid vise seg at vi starter salg av produkt som noen mener er etterligning, vil vi sette pris på å bli orientert. Vi har vurdert det vi har på lager som ikke problematisk å selge ut restlager av, men vil ikke bli tatt inn igjen.

Elverum 06 05 04
Børje Pedersen

Jørgen

over 21 år siden

Jørgen

Hei Børje Pedersen,
Synes det er flott at noen prøver å starte en god nettbutikk for golf, og jeg var derfor spent når jeg gikk inn på nettogolf.no, for kanskje å finne et godt tilbud. Jeg ble derfor sjokert når jeg kom inn uten å finne et eneste velrenomert merke. Dette er ikke første gangen jeg har opplevd å komme inn på en norsk nettbutikk uten å finne noe utstyr av interesse. Det er uforståelig for meg at dere som satser penger på et slikt prosjekt ikke skjønner at en vellykket netbutikk er nødt til å føre gode merker som Titleist, Calllawai, Ping og Tayler Made. Det er et slikt sortiment vi kjøpere er på utkikk etter.
TGW er et godt eksempel på en slik butikk, jeg forventer ikke at noen i norge skal klare å skaffe et likke godt og billig utvalg, men noen gode merker til en rimelig penge, slik at vi slipper å importere selv fra USA hadde vært supert.

Viss det allerede finnes en slik butikk, vil jeg gjerne få høre om den

Mvh Jørgen

merkelig

over 21 år siden

merkelig

Merkelig at du skal bruke disse sidene som reklame for deg og ditt, det slår aldri feil!

KK

over 21 år siden

KK

Er ikke alle merker etterligninger?

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Dette er overhodet ikke ment som reklame, verken for meg eller mitt. (hva er foresten forskjellen, merkelig?) Det er ment som ren faktaopplysning med allmen interesse, i håp om at andre følger etter.
Ja, KK, jeg tror du har delvis rett i alle fall. Imidlertid skaper det ikke så store bølger når f.eks. ett merke som Hippo markedsfører etterligning under eget navn.

tintin

over 21 år siden

tintin

Hva så om han er flink til å nevne sin egen butikk... er vel ikke spesiellt vanskelig å forstå?

Når det gjelder import av profilerte merker er kalkylene så knallharde at det er vel liten kjangs for at en norsk aktør vil kaste seg inn på nett markedet.

For de fleste netthandlere er det jo det samme om de handler fra Lillestrøm eller Australia, hvertfall hvis forskjellen i pris er stor nok.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Jørgen, du har ikke skjønt det. De merkene du refererer til (Titleist, Ping, Callaway, Taylor Made) er alle bra køller. Problemet er at de koster avsindig mye penger, gjerne over 10000 for et jernsett. Grunnen til at de koster så mye, er hovedsakelig produsentenes enorme markedsføringsbudsjetter. Jada, endel her inne vil si at forskning og utvikling er en viktig årsak til prisen. Det imidlertid bare tull. Teknologien er ikke sååå sofistikert til at jeg tror på dollarmilliardene som de hevder å bruke på utvikling. I tillegg selges endel av disse køllene med regelrette møkkaskaft. Det er jo leit når en vet at skaftets betydning for køllenes er kanskje 60 %. Da er det mange som betaler for mye.

Det finnes endel merker som driver EGEN utvikling, uten å lønne tourspillerne og bombe markedet med reklamefilmer og annonser. Eksempler på slike er Maltby, Toski, SMT, KZG m.fl. Det er skikkelig flinke toppfolk i mange av disse selskapene, og de har kvalitet på høyde med og kanskje over mye av det som selges fra OEM-selskapene. Det er heller ikke tilfeldig at seriøse køllemakere som Matz Modeer bygger køller med komponenter fra noen av disse.

At nettogolf ikke selger Titleist og de andre, er ditt problem. Hvis du ikke tør å gå på banen uten å ha Tigers køller i bagen, kan du jo sende en tanke til golfmillionærene du er med på å lønne. Fint hvis det gir den gode følelsen for deg, og følelse er jo viktig i golf.

Så er det bare å håpe at nettogolf klarer å konkurrere på pris i tillegg til kvalitet. På sistnevnte ser det ut til at Mr. Elverum kan gå hvilken som helst proshop en høy gang etter hvert. Kanskje kompletterer han utvalget med skaft fra Royal Precision og True Temper en vakker dag?

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Jørgen,
hvis du har sjansen å prøve en SMT driver, f.eks. 455 Big Bore, så gjør det. Da skjønner du hvorfor noen kjøper komponent-køller ;-)

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

hei

Jørgen tar opp en problemstilling som mange undrer seg over. Golfsett, drivere og woods kan kjøpes av seriøse markedsaktører over nett fra USA til lave kostnader inkl. frakt og MVA. Hvorfor er ikke dette interessant å få slik distribusjon i Norge med tilsvarende priser.

Det fins ikke naturlig belegg for å operere med slike priser som vi ser i Norge på kjente merkevarer.

Potensialet er stort for outlet variant av et konsept med internett viss man ser på prisene.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

De norske importørene sitter med eksklusive avtaler med produsentene for det norske evt nordiske markedet. Det er mao. liten mulighet for andre å konkurrere eller parallellimportere. I tillegg utøver agenturene betydelig press på proshopene for å holde prisene oppe, det skal ikke være noen konkurranse på pris her i landet, nei! Og som man ser rundt omkring, så er proshopene stort sett lydige mot de veiledende prisene som blir tredd ned over hodet. De få gangene du kan kjøpe noe billig (nåja), er på fjorårsmodeller og ved regelrett pruting.

Golfmarkedet i Norge fungerer dessverre ikke slik et marked skal.

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Lavida det er ingen problem å sette igang parallell import i system fra USA over nettet. De store produsentene kan gjøre lite med det. De har allerede dette gjennom at mange kjøper utstyr i USA eller over nettet.

Det tar bare litt tid før man skjøner hva som skjer. Mennesker har aldri manglet evnen til å finne gode løsninger for seg og sine. Muligheten har aldri vært så store som nå med internett i vært hjem snart.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Skal ikke påstå at jeg er ekspert på parallell import - men å hevde at det bare er å gjøre det er ihvertfall en av de groveste overdrivelsene så langt. Dette er et område med komplisert jus og antallet saker i EU domstolen og nasjonale domstoler er plenty. Viktig å skille direkte salg ut av et territorie til enkelt personer og organisert parallell import. Det er mulig at Ole Gregert er den ukjente norske spesialisten på dette området og at han har vurdert dette grundig for alle relevante produkter - i så fall får han ha meg unnskyldt.

Børje, du gir deg ikke med tekstreklame ? På Golfsiden kalles meldingen din en pressemelding ? Det er vel uansett vanskelig å kalle det et debattinnlegg ? Når det er sagt så er det renhårig av deg ådroppe kloner etc. Ros for det.

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Smilende Sam det er mye jus i denne verden. Men det hindrer ikke deg og andre fra å handle direkte på nettet hvor det er billigst. CD/DVD har hatt dette problemet lenge i Norge. Vi forbruker har tjent på at det skjer parallell import av disse varene. Det kommer også til denne lille verden som heter golf i Norge.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Ole gregert - leser du det folk skriver - eller svarer du bare i løse luften ? Hvis du ser hva jeg skriver over så vil du se at jeg nettopp peker på forskjellen på parallellimport og privatimport. Det første er komplisert - særlig fra land utenfor EU, det andre er som jeg sa isted - enkelt. Waterboy dommen gjelder parallellimport av DVD - du kan jo hygge deg med den.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er utrolig enkelt her i verden, slutt å produser våpen, så er alle kriger over. Start nettbutikk og kjøp utstyr fra amerikansk nett butikk, og du blir rik.
Om du skal handle merkevarer i USA, er du avhengig av forbrukersalgsteder. Grosistene vil og kan ikke selge for paralellimport til Norge, da mister de agenturene sine.
Har sjekket pris på ett Ben Hogansett i dag, og det kan kjøpes på tilbud i USA for ca. 5500 kr pluss moms. Veiledende i Norge er ca 8000 kr pluss moms, altså en diferanse på 2500 kr.
Prisdiferansen på 2500 kr skal så finansiere firmadriften, fortjeneste, og ikke minst lavere pris til kunden.
Lenger enn dette vil jeg ikke regne, for nå er Ole Gregert allerede på underskudd. Det var ikke så enkelt alikevell.

Hva er problemet

over 21 år siden

Hva er problemet

Er det noe problem å kjøpe noen etterligninger da, så lenge de gjør jobben greit? Problemet er da vel alle ledd som vil tjene penger., uten å utføre noe annet enn å skrive prislapper. Har kjøpt flere etterligninger fra USA, og de fleste har fungert bra.

Geir-Arne Johansen

over 21 år siden

Geir-Arne Johansen

Jeg er så lei av spam.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her