Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

stort problem med driver!?

mats

over 18 år siden

mats

Hei.

Har en taylormade 12 graders r5 dual driver. Problemet er at når jeg driver stiger og stiger ballen helt til den stopper i luften og detter ned, får ingen nesten ingen rull. Hva er problemet? Har en ganske kjapp sving..

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Hei Mats, lån en 10,5 eller 9,5 grader og prøv noen slag. Tipper det vil hjelpe.

Med rask sving blir 12 grader for mye loft. Du får masse backspinn i ballen og da går det høyt og stopper fort, spesielt i motvind.

Men husk at "carry is king" :-)

Henke

over 18 år siden

Henke

Ingen svinger så fort at 12 grader blir umulig å holde nede. Fiks svingen. Hold igjen release, følg etter ballen med armene og tenk at du slår fremover.

Jeg sliter med balooning selv, spesielt med en 5-wood jeg har. Det er klart det vil hjelpe med mindre loft og bedre skaft, men det er dagdrømmeri å tro at det er grunnen alene.

Selv har jeg tilgode å baloone Fujikura-skaft. Min favoritt så langt er deres Triple Action. Prøv det, hvis du kommer over det i en proshop. I tillegg til å lære å slå lavt da, selvfølgelig.

Bunker Børge

over 18 år siden

Bunker Børge

Det kan hende at løsningen kan være så enkel som å pegge lavere.

eller motsatt

over 18 år siden

eller motsatt

pegg "høyere" og ballen langt fremme. da "må" du slå til ballen på oppsvingen, og da blir det ikke så mye spinn i ballen. det vil gi et rettere og lengre slag. og en mer "normal" ballbane.

Bunker Børge

over 18 år siden

Bunker Børge

Pegger man lavere sier det seg selv at ballen vil gå lavere... (dust)

Ture

over 18 år siden

Ture

Fått sand på loftet Bunker Børge? Slår du bratt ned på ballen går ballen opp i lufta. Flatere sving er tingen. De fleste slår retter og lavere ved å forsøke å svinge opp til ballen ved impact.

Bunker Børge

over 18 år siden

Bunker Børge

Hvem tror du at du snakker med!!

Gary Prayer

over 18 år siden

Gary Prayer

Ta en prat med din pro!

Bunker Birger

over 18 år siden

Bunker Birger

hahaha, tenk å kalle seg bunker børge, og så komme med den nedlatende der?

hvordan i hælvete skal vi vite hvem vi prater med når du kaller deg bunker børge? ..... (dust)
dessuten, så slår man ikke ballen automatisk lavere ved å pegge lavere.

det er rett som blir sagt. sett ballen frem mot venstre fot, og slå på vei opp. da blir det mindre spinn, og renere treff.
mindre høyde, og mer impact.

mats

over 18 år siden

mats

ballen ligger langt frem i stancen, og jeg slår oppover..tror jeg bør prøve en kølle med litt mindre loft!

jonag

over 18 år siden

jonag

Med drivere som har bulge og roll (er krummet alle veier) vil man automatisk slå lavere når man pegger lavere fordi loftet ikke er konstant over hele slagflaten, flere grader forskjell.
Jeg ville ha lagt ballen bare bittelitt lenger frem enn med wood. Dersom dette gjør at du legger den lenger bak enn idag kommer ballbanen din ned.
Slår du over 220m er kanskje 12 grader litt i meste laget.

Slå som med wood, pegg som med wood, evt pegg lavere.

Men det kan likevel hende at Simen har det best tipset. Gå å demoe litt i proshopen...

Komment

over 18 år siden

Komment

Ser mange hver uke når jeg jobber ute på en golfbane som pegger høyt og langt ut på venstre fot. Men de tar allikevel ikke ballen på vei opp mange av de... de bare forskyver kroppen mot venstre enten ved addressering eller det som verre er i selve svingen.

Det er åpenbart at mange middelsgolfere/bedre enn middelsgolfere fått med seg at trenden idag er å pegge høyere og mer på venstrefoten med drivere, men veldig få gjør det på rett måte. For veldig mange resulterer det bare i tamme høye fader/slicer etter som de da har lettere for å ha begynt å dra køllen innover før impact noe som gir impact à la Ut/Inn.

Veldig mange golfere som hadde hatt godt av å ikke følge denne trenden uten å i stedet slå litt mer tradisjonellt med driveren for mer backspinn og kontroll i stedet for å desperat jakte på disse ekstra meter...

Stian

over 18 år siden

Stian

Hva er den tradisjonelle måten? Jeg er nemlig mer på utkikk etter mer kontroll (og ikke de ekstra meterene)?

Ture

over 18 år siden

Ture

Det beste er å ta en time med proen i klubben din Stian. Hvis du ikke har anledning til det anbefaler jeg deg å prøve deg frem på rangen. Lek og lær. Jeg kjenner proer som pegger lavt og slår forholdsvis bratt ned på ballen og det stikk motsatte. De lærde strides også her antar jeg. Det finnes riktignok ideell utgangsvinkel og ideell spinnhastighet som de beste søker når de tilpasser sitt utstyr.

jonag

over 18 år siden

jonag

Siden man bør ha samme sving for alle køller (bare bredde mellom føttene og evt ballplassering endres) er det da også ett område i nedsvingen (bunnen av banen køllehodet følger) det er mest kraft å hente. For jerna legger man ballen littegrann bak i dette området for å slå ned i ballen og for å få lavere ballbane med spinn. Med wood legger man ballen ca akkurat i midten av området for å plukke ballen mer og med driver er det OK å legge ballen littegrann foran i området.

Så langt er sikkert alle med. Men området er ikke en halv meter langt. Det er mer 10-maks 20 cm langt. Det er mest kraft å hente fra akkurat dette området for det er her hender og armer og kroppen er mest vant til å release kølla. Om man legger drivens ball laangt frem, så er kølla både på vei til innsiden og er i ferd med å miste kraft før den treffer ballen.

Området ligger et sted mellom beina, for det er her ben, hofter og kroppen klarer å generere mest kraft.

Dersom man har mye sideveis bevegelse i svingen og går mye etter ballen er det greit å legge ballen relativt langt frem, men om man står relativt stille i svingen sin og roterer mer kroppen mellom beina, ja da må man ikke legge ballen like langt frem.

Jeg mener igjen at om man slår fine wooder, men derimot fader/slicer driver som også går høyt er det bare å pegge mer som med wood. Drivere idag er laget med sweetspot over midten av face, slik at om man mister høyde av å pegge som med wood er det mer rett å pegge ballen høyt opp på facen på driver, så kommer høyden igjen.
Det er også her det generes mindre spinn.

Tradisjonell måte: Før var Driveren ikke særlig større enn 3W, så da pegget man som en wood...

Dette har proen også peiling på og det er nok med én time for å få justert inn rett peggeposisjon.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Trenden er vel at sweetspot flyttes nedover på køllens front Jonag. Ellers enig i at alfor mange overdriver både det å flytte ballen frem i stancen samt å stå mer bredbent med de lange køllene. Mange står så bredt at de for problemer med å komme ned og igjennom ballen. Muligheten for å rotere hoftene for å genere hastighet begrenses for mye og timing blir særdeles utfordrende.

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg har oppfattet at akkurat for driveren har tyngepunktet blitt lavere, dypere og for å få høy utgangsvinkel og lavt spinn skal man treffe over midten. Mulig dette har endret seg i det siste ?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her