Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor mange klubber på Østlandet går konk

stanton

over 17 år siden

stanton

Etter "noe" nedbør,hvor mange klubber overlever i løpet av dette året?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Alle!!

Ture

over 17 år siden

Ture

Jeg tror ikke noen klubber / baner går konk i år. Østlandet er stort og har mange baner. Her bor også de fleste. Det overrasker meg at noen av de mindre sentrale anleggene overlever år etter år. Noe gjøres derfor sikkert riktig. Det kan gjøres vesentlig mer for å rekruttere unge til idretten golf. Det kan også gjøres vesentlig mer for å rekruttere hobby / mosjonistspillere.

Økonom

over 17 år siden

Økonom

Det skal mye til å slå en golfklubb konk fordi at i det øyeblikket en golfklubb opphører å eksistere forsvinner 90% av verdien til "produktet" og banken får ingenting igjen.
Verdien til en golfklubb/golfbane er driften. Det er fairway, greener, klubbhus, treningsområde, rekreasjonsområde etc. Det eneste håndfaste som kan selges er maskinparken og litt inventar. Dette blir peanuts, og gir ingen gevinst i forhold til fremtidige medlemsinntekter.
Den dagen en golfklubb som har investert 100 millioner kroner opphører å eksistere blir det bare jorder og beiteland tilbake, klubbhuset egner seg i de fleste tilfeller ikke til hverken bolig eller andre formål.
Så lenge banken får dekket mesteparten av lånerentene sine lar de golfbanene være i fred.
Men jeg lurer på hva som skjer med min egen golfklubb som i fjor så vidt greide å betale rentene som nå er økt med 50% mens årskontingenten bare er økt med 5%........

???

over 17 år siden

???

Håper ingen får økonomiske problemer. Selv om det bor mange golfere rundt Oslo er det for mange baner innenfor sonen 1 times reise fra Oslo. Håper alle klarer seg og at det ikke bygges flere baner de nærmeste årene,

shanky

over 17 år siden

shanky

Jeg vil tro at noen klubber har det værre enn andre. Har vært på Krokhol et par ganger og der har det praktisk ikke vært folk i det hele tatt - tror de nødvendigvis må ha det litt tøft?

Spåmannen

over 17 år siden

Spåmannen

Tipper noen klubber som ligger litt øde til eller med konkurrerende baner mellom seg og der medlemmene bor etterhvert får problemer. Tror ikke klubber som Kjekstad, Holtsmark, Sande, Norsjø, Mørk, Kragerø, Kvitfjell, Kvinesdal, Norefjell, Voss, Mjøsen, Nes, Eidskog m.fl. har økonomi til å opprettholde høykvalitets 18-hulls baner.
Noen av disse bør seriøst vurdere å redusere seg selv til 9-hullsbaner.
Bedre med en 9-hulls kvalitetsbane enn en skabbete og utskjelt 18-hullsbane.

Ola Golfer har en vrangforestilling om at golf bare kan spilles på 18-hulls mesterskapsbaner tegnet av de dyreste arkitektene i verden. Men mindre steder med lite trykk er bedre tjent med 9-hulls eller 6-hulls baner som er billige nok å drifte til at få medlemmer kan ha en bra bane.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Mørk og dyster lesning som jeg ikke håper blir en sannhet.

personlig heter jeg nok ikke ola golfer, siden jeg koser meg like mye på baner som ikke har kjente navn bak seg, men som er ok designet og holder bra kvalitet.

eksempler er tyrifjord, asker, Norefjell, Norsjø, etc.

det er selvsagt artig å spille golf på baner designet av store arkitekter, men på mitt nivå og oppover, som tross alt representerer majoriteten av golfere i Norge, så neker jeg å tro at de fleste sorterer baner etter designer.

over 17 år siden

Hei Spåmann. Tror du tar en del ut fra lufta uten å kjenne til fakta.
Personlig kjenner jeg til to av klubbene meget godt, og de har det bare bra.
Heldigvis har du ikke kommet inn på engleskolen.

Spåmannen

over 17 år siden

Spåmannen

Hei, "Hæ". ja selvfølgelig tar jeg en del ut av lufta uten å kjenne fakta. Derfor bruker jeg ord som "tipper" og "tror".
Men jeg har spilt golf siden før mange av debattantene her var født, og har sett tendensen andre steder i "gode og onde tider."
Derfor TROR jeg at banene nærmest der golfspillerne bor klarer seg best. Jeg tror også at selv om antall golfspillere øker litt nærmeste årene så vil antall spilte runder gå ned. Antall personer som er medlemmer på flere golfbaner samtidig vil også øke. Baner i utkantområder vil bestå, men ha dårlig kvalitet og dårlig økonomi.

stanton

over 17 år siden

stanton

Mener Tyrifjord er en unik bane,til tross for flomproblemer i sommer. Godt drevet,overskudd i fjor,40 min kjøring fra Oslo. Skjønner ikke at andeler går såpass billig! Tyrifjord er en god og fantastisk naturopplevelse som blir drevet meget godt!

ÆØ

over 17 år siden

ÆØ

Trolig vil de nyeste klubbene slite mest. De gamle vil bestå da de har vært gjennom turbulens før og vet og tilpasse livremmen.

b

over 17 år siden

b

Synd at Spåmannen setter navn på de banene han "tror" får problemer, siden han bare "tror" og tipper og slenger ut påstander. Den buketten av baner han nevner har svært få likhetspunkter bortsett fra at de ikke ligger like opp til Oslogryta (selv om noen er nærme) hvor han nødvendigvis må ha tilholdsted siden han er så gammal og har spilt siden Bogstad var Bogstad og golf var lik sigarer.

Nå er neppe han særlig troverdig men det kan jo være med på å lage det litt negativt rundt de banene han snakker om og det er jo bare negativt...

Det er jo rart at så mange baner har klart seg i utkantstrøkene i Sverige - jo de har mange flere golfspillere enn vi, men de har vesentlig flere baner også og mange av dem ligger i minst like grisgrente støk som mange av de banene som nevnes - nei jeg tror ikke dine utsagn henger på greip i det hele tatt - bare tull og et forsøk på å være intressant som mislykkes.

HM

over 17 år siden

HM

I egen klubb har vi basert økonomi på inntekter fra medlemmer i størst mulig grad. Hvis man baserer alt på Greenfee/sponsors så kan det bli mørke tider.
Pleier man medlemmene og gjør det som de forventer så klarer man å holde det gående.

Jeg er ihvertfall ikke bekymret for egen klubb som er én av de som Spåmannen nevner kan bli en skabbete og utskjelt bane .

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Spåmannen: nå er jo Sande 9 hulls bane da,men de planlegger 18 hull...på samme måte som Eiker gjør,har planer om å utvide.
Men det er absolutt en interessant diskusjon,burde de som har 9 hull i dag,heller satse på å gjøre disse bedre og kunne holde høy kvalitet,fremfor å "jage" etter 18 hull...? Ikke vet jeg...

Banearbeier

over 17 år siden

Banearbeier

Spåmannen=>

Forskjellen i vedlikeholdutgifter mellom om du har 9 eller 18 hull er på ingen måte i nærheten av å være halvparten/det dobbelte... bare for å gjøre det helt klart.

Det som koster er å etablere de nye ni hullene, det kan være dyrt. Men når en bane har etablert 18 hull, er det vanskelig å se for seg at de helt plutselig ska la ni av hullene "gro igjen"... Av egen erfaring påstår jeg at: Hvis det tar X tid å vedlikeholde 18 hull, så tar det omtrent la oss si 0,7X tid å vedlikeholde 9 hull (ikke i nærheten av 0,5 i hvertfall). Og da ska du i tillegg være klar over at en stor del av vedlikeholdskostnadene for en bane ofte er leie/lån/leasing av maskiner. Maskiner som de i veldig stor grad må ha, uavhengig av om de har 9 eller 18 hull. Maskintimene kommer selvfølgelig å bli flere hvis de har 18 hull enn 9, noe som kan gjøre det noe dyrere i lengden, men det er veldig små kostnader det er snakk om som en kan spare på å kutte ned til 9 hull.

Hvis du halverer antall hull på banen, ja da halverer du også kapasiteten på banen, noe som gjør at de ikke kan ha så mange medlemmer og greenfee-spillerne får mindre plass og sponsorturneringene kommer til å fylle opp en dobbelt så stor del av banen, noe som kommer til å resultere i at mange medlemmer blir sure over at sponsorturneringene nå tar opp en så stor del av banekapasiteten... Dette er dog ikke et problem i lengden, ettersom klubben kommer til å miste mange sponsorer, ikke bare de ni hullene som sponsret de "igjengrodde" hullene men også en haug andre som ikke lenger synes golfklubben er verdt å sponsre...

Jeg er dog enig i at det kan virke som at golfmarkedet på noen plasser i Norge begynner å bli mettet og at en bør være veldig forsiktig med å etablere nye baner enkelte plasser, men å la ni hull "gro igjen" har jeg veldig liten tro på som løsning for å redusere utgiftene...

=)

over 17 år siden

Enig. De klubbene som er i stor utbygging nå og har stor gjeld vil få større problemer enn de andre. Enig i at man vil tjene på å ha de fleste medlemmene fra egen kommune eller innenfor 30 min. reisetid fra jobb eller hjemsted. Enig i at de klubbene som vurderer å bygge ut fra 9 til 18 bør sette opp nye regnestykker. Enig i at det er tull å redusere en etablert bane fra 18 til 9.

Follo, Romerike og Lier/Vestfold er sannsynligvis overetablert av golfklubber. Hadeland/Toten har plass til en bane til (tror jeg)
Økonomien til folk flest vil bli noe redusert ifb. med økt rente. Redd det vil gjenspeiles i flere personer som ikke fornyer medl.k eller går over til rimeligere medl.skap og reduserte greenfeerunder. Kanskje ikke neste år, men i 2009 ser det ut til at næringslivet også vil få det strammere og redusere sine sponsorkostnader.

Beklager at jeg er så dyster, men økonomien går i sykluser. Sånn er det bare!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her