Banearbeier
Spåmannen=>
Forskjellen i vedlikeholdutgifter mellom om du har 9 eller 18 hull er på ingen måte i nærheten av å være halvparten/det dobbelte... bare for å gjøre det helt klart.
Det som koster er å etablere de nye ni hullene, det kan være dyrt. Men når en bane har etablert 18 hull, er det vanskelig å se for seg at de helt plutselig ska la ni av hullene "gro igjen"... Av egen erfaring påstår jeg at: Hvis det tar X tid å vedlikeholde 18 hull, så tar det omtrent la oss si 0,7X tid å vedlikeholde 9 hull (ikke i nærheten av 0,5 i hvertfall). Og da ska du i tillegg være klar over at en stor del av vedlikeholdskostnadene for en bane ofte er leie/lån/leasing av maskiner. Maskiner som de i veldig stor grad må ha, uavhengig av om de har 9 eller 18 hull. Maskintimene kommer selvfølgelig å bli flere hvis de har 18 hull enn 9, noe som kan gjøre det noe dyrere i lengden, men det er veldig små kostnader det er snakk om som en kan spare på å kutte ned til 9 hull.
Hvis du halverer antall hull på banen, ja da halverer du også kapasiteten på banen, noe som gjør at de ikke kan ha så mange medlemmer og greenfee-spillerne får mindre plass og sponsorturneringene kommer til å fylle opp en dobbelt så stor del av banen, noe som kommer til å resultere i at mange medlemmer blir sure over at sponsorturneringene nå tar opp en så stor del av banekapasiteten... Dette er dog ikke et problem i lengden, ettersom klubben kommer til å miste mange sponsorer, ikke bare de ni hullene som sponsret de "igjengrodde" hullene men også en haug andre som ikke lenger synes golfklubben er verdt å sponsre...
Jeg er dog enig i at det kan virke som at golfmarkedet på noen plasser i Norge begynner å bli mettet og at en bør være veldig forsiktig med å etablere nye baner enkelte plasser, men å la ni hull "gro igjen" har jeg veldig liten tro på som løsning for å redusere utgiftene...
=)